Jump to content

Pallokeula vaunun veturiksi


Guest Kyybel72

Recommended Posts

Guest Kyybel72
Posted

Tervehdys!

 

Viimme kesänä tuli hankittua pikkuinen Poksi vaunu -72:mallin vakio 1600 palliksen perään. Vetokoukku tuli tehtyä kauhealla tohinalla, ja eikun lomailemaan. Kiire ei kyllä saanut olla! Pienikin mäki tuotti jo suurta tuskaa! Lämpöongelmat astuivat myös kehiin... Nyt on kone levällään, ja kovasti mietityttää mitä parannuksia siihen tekisi? Itselläni on nyt tämmöistä ajatuksena..

 

 

 

- 90.5 männät

- W100 nokka

- Uudet vakio kannet 37mm imuventiilellä

- Prokressiivinen keskikaasutin

- Joku avarampi putkisto

- Parempi öljyn jäähdytys

 

 

Tarkoitus olisi tehdä vääntökone ja suht huoleton, mutta jaksaako näilläkään vielä vetää?? Joutuuko vielä iskua pidentämään?

Posted

Minulla on ´62 Junis jolla vedän ´66 Eriba Familiaa. Omapaino Eribassa n. 550 kg ja viistottu keula joka hieman vähentää tuulenvastusta vaunun osalta.

 

Iselläni on muuten aikalailla sama kokoonpano mutta iskuna on 82 ja nurkissa yksikurkkuiset Brosolit. Tuolla menee jo ihan mukavasti mutta omasta mielestäni tuo pidempi isku kyllä tuo sitä kaivattua vääntöä.

 

Itselläni on ulkoinen öljynsuodatin sekä ulkoinen öljynjäähdytin, joita suosittelen vahvasti.

Posted

Tuosta kun muutat sen verran että keskikaasari pois ja tilalle 2 kpl tuplakaasareita, ja kansiksi 40/35.5 venttiiliset esim Scat ProStreet jos budjetti kestää.

 

Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted

Tästä taidettiinkin jutustella jo puhelimessakin tovi takaperin. Tuore 69x90,5 -kone pitäisi kyllä jaksaa vetää reilua 80kmh vauhtia kevyttä yhdistelmää. Tuplakaasarit toki auttaisi, ihan siinä missä lisäisku, isommat kannet jne.

 

Oma 76x90,5 juurikin 37 imuvenoilla olevilla vakiokansilla vähän portattuna, nyt 1.25 kiikuilla (aiemmin vakio 1.1:1), W100:llä, nurkkatuplilla ja käärmeenpesällä jaksaa vetää selvästi raskaampaa ja vähemmän aerodynaamista yhdistelmää ongelmitta (ts. reilu 300kg traileri + 1000kg Teijo). Kesäkuumalla öljyn lämmöt nousevat kyllä vähän korkealle mutta doppelissa ilmanotto kylkiaukoista on ilmeisesti tähän kokoon vähän puutteellinen koska jos poistan lavalta moottorin päältä vanerikannen, lämmöt pysyvät paljon paremmin kurissa. Ero on siis heittämällä 15-20 astetta. Jyrkissä mäissä oli syytä tiputtaa kolmoselle ihan lämpöjen takia, voima kyllä olisi riittänyt. Miun julmetun isoilla takarenkailla (235/65 R 16) kierrokset 80kmh vauhdissa 3500-3600 joka on matka-ajoon ihan ookoo. Ilman peräkärrykuormaa ja luukku raollaan, ei ole ollut isommissakaan vauhdeissa lämpöongelmaa.

 

Vähän aerodynaamisempi ja kevyempi lasti = sama traileri + 800kg varaosa-polo kulki tosi kevyen tuntuisesti.

 

Tuossa miun padassa on suodatinpumppu, ja käärmeenpesän etuputket termotekillä suojattu. Ensi kesälle tulee lisäöljypohja ja em. lavavaneriin ritilöityjä reikiä. Laitoinkohan mie vakio-doghousen vai T4 -jäähdyttimen, en muista. Puhallinkoppaan voisi askarrella venturi-renkaan.

 

W100:n kanssa miulla on parissa koneessa jo vähän nettisuosituksia korkeammat staattiset puristukset, toisessa koneessa 8.4:1 ja tässä nykyisessä 8.6:1. 95E:llä, 034 jakajalla + alipaineella, ei minkäänlaisia nakutusongelmia. Tähän uuteen pataan laittaisin nykyään kyllä jo W110 tai vastaavan nokan kun siinä on jo tuplat jne, mutta onpahan nyt sitten väännökäs jo ihan alakierroksilta. On vaan turhan helppo ajaa, ei oo ollenkaan haasteita :)

 

Välttämättä ei olisi huono idea lisätä sitä iskua, 74 isku menee tosi pienillä muutoksilla ja puristuksetkin sattuvat todennäköisesti paremmin kohdalleen ilman että kansia tarvitsee laskea. 78 iskulle on jo vähän enemmän askarreltavaa ja kone jo vähänä leveneekin melkein väistämättä. Miun 76 isku stroker-männillä oli vastaavasti ihan yllättävänkin työläs, mutta lopputulos erinomainen ja kone vähän jopa kapeampi kuin normi 1600. Muttei onneksi niin paljoa että olisi sylinterin päällisiä peltejä tai puhallinkoppaa pitänyt muokata.

 

Puavo

Posted
...

Tuossa miun padassa on suodatinpumppu, ja käärmeenpesän etuputket termotekillä suojattu. Ensi kesälle tulee lisäöljypohja ja em. lavavaneriin ritilöityjä reikiä. Laitoinkohan mie vakio-doghousen vai T4 -jäähdyttimen, en muista. Puhallinkoppaan voisi askarrella venturi-renkaan

 

Miten sait suodatinpumpun sopimaan typ 2 takakannatinraudan kanssa ?   Sehän tulee kiinnityskohdan päälle.

Guest Kyybel72
Posted

Mahlen 90.5 putket vakioiskulla on jo tullut hommattua, että leveekö kone esim. 78 iskulla jo paljon? Mitkä kiertokanget? Noista kampiakseleista sen verran, että mitä merkkiä nyt uskaltaa edes laittaa ettei napi laakereista kiinni?

 

Uudet vakiokannetkin on hommattu, että jääkö pako jo ahtaaksi isommilla iskuilla? Imu tulee 37mm.

 

T4 jäähdytin on tulossa ja suodatin, mutta joutuu varmaan lisäkennon vielä laittamaan. Takakannatin vaan  niin hyvin tiellä, että joutuu varmaan tekemään oman öljypumpun kannen josta saa lähdöt..

 

Autossa iso eberi niin ei varmaan saa tuplia mahtumaan.

 

Tästähän ei aivan mitään  tykkiä tarvitse tehdä, vaan semmonen että pärjää muun liikenteen mukana.

Kestävyyttäkin pitäisi olla, ettei aivan tarvitsisi konetta aukoa.

Meikäläisellä ei mitään aiempaa kokemusta volkkarien virityksistä, joten kaikki neuvot on tarpeen!!

Posted

Miten sait suodatinpumpun sopimaan typ 2 takakannatinraudan kanssa ?   Sehän tulee kiinnityskohdan päälle.

Vasemmanpuoleinen tuki kannakeraudasta sai laikkaa ja tilalle hitsattu lattaraudasta litteämpi tuki. Hyvä huomio kyllä, en muistanut enää koko asiaa. Pumpun kansi ja samalla suodattimen varsi pitää irroittaa mieli saada se rauta irti moottorista.

Posted

Mahlen 90.5 putket vakioiskulla on jo tullut hommattua, että leveekö kone esim. 78 iskulla jo paljon? Mitkä kiertokanget? Noista kampiakseleista sen verran, että mitä merkkiä nyt uskaltaa edes laittaa ettei napi laakereista kiinni?

 

78 isku ja stroker-männät tuottavat yleensä just vakiolevyisen moottorin. Tavan männillä kone levenee puolisen senttiä tai vähän reilun kumpaankin suuntaan. Se ei palliksessa ole ehkä niin hankala kun erityisesti vanhemmissa kuplissa, ja yleensä myös perus-käärmeenpesät tuon verran levenevät. Sen sijaan vakio-imarin esilämmitys ei sovi oikein millään, ja tuo keski-progekaasarikin kyllä imarin lämmitystä mielellään kaipaisi. En tiedä onko sitten sen imusarjan esilämmitysputket taipuisampia kuin allkuperäiset.

 

78 iskuun käy vielä vakiot kiertokanget alalenkistään hiottuna että mahtuvat paremmin pyörimään. Kampikammioon pitää tehdä tilaa useampaan paikkaan. Tätä voi helpottaa stroker-käyttöön tarkoitetuilla kiertokangilla, mutta ne ovat yleensä vähintään yhtä pitkät kuin vakiot.

 

Hyvin toimiva sapluuna on kasata 78 iskuinen kone stroker-männillä ja vakio-kiertokangilla, sen jälkeen mitata paljonko muodostuu puristuksiksi ja valita viri-kiertokanget sitten sen mukaan että kone pysyy vakiolevyisenä. Onhan siinä tietty oma sovittelemisensa mutta niin niissä tuppaa aina olemaan jos iskua tulee lisää.

Posted

Tuomo tietää että paras on kone millä pääsee kotiin eikä turskan tekemä virikone :-) nyt ei ebissä vaihdeta reissubussiin konetta.. toivottavasti ei valaaseenkaan..  :-)

  • Like 1
Posted

Tehtaan ratkaisu on 2.0 typ 4 moottori, luulisi olevan aika paljon huolettomampi kuin muut vaihtoehdot? Ei tarvitse lisäjäähdytyksiä tai muita virityksiä.

  • Like 1
Posted

Lisämainintana semmoinen että kun kasaa konetta jolla vedetään vaunua tms. kannattaa kiinnittää huomiota myös tiivisteiden laatuun, tiivisteliimoihin yms.

 

Semmoinen kone joka pysyy kuivana autossa jolla ei vedetä mitään, helposti tihkuilee sieltä täältä autossa jolla vedetään vaunua mikäli tiivisteet/pinnat ei ole kunnossa. Toisille se ja sama, toisille ei.

 

Yleensä niillä jotka eivät vedä ilmajäähybokserin perässä mitään ei ole minkäänlaista käsitystä siitä millaiselle rasitukselle kone joutuu helteellä, ylämäissä jne. verrattuna siihen että perästä pudotetaan vaunu pois ja ajellaan pelkällä "nupilla".

  • Like 1
  • 1 month later...
Guest Kyybel72
Posted

Noniin nyt on 78mm kampi hommattuna, niin eiköhän sitä vääntöä tule!

 

Kansia tuossa mietiskellyt että tekisikö vakioista 37,5 imu pako? vai hommaisiko uudet isoventtiilit. Mitkä kannet olisi hyvät ? Onko kaikki virikannet valettu aivan umpeen, vai löytyykö semmoset mistä pääsee vähän jäähdytys ilmaakin läpi? Kanavat sais olla hyvin maltilliset kun tulee keskikaasutin..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...