seppo mäntykivi Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 mulla on tuossa traktorin akku pöydällä. tällä akulla ei starttaa, uusi on hommattu ja traktori pelaa. Koitin tuota vanhaa latailla, ja ei mene kun 5 amperia max ja nopeasti tippuu yhteen amp. Mittailin napajännitettä ja se on 14.7V josta pudonnut nyt akun pöydällä ollessa 13,5 volttiin Mistäs moinen korkea napajännite johtuu? Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 kuis paljon se napajännite on useiden tuntien päästä? Quote Link to comment
tolvana Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 kuis paljon se napajännite on useiden tuntien päästä?villi arvaus on 10,5V Quote Link to comment
NO H2O Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Juttelin viime viikonloppuna akkuspecialistin kanssa, mulla kun on yksi samanlainen akku joka käyttäytyy melkein samalla lailla. Lataamisen jälkeen akkutesterillä näyttää ookoota mutta kun sen laittaa autoon niin starttaa korkeintaan kerran, kuplalla kaksi ja sitten se on stau... Kertoi että näillä akkutestereillä ei kuulemma tee mitään ja että parhaimman tiedon saa akun kunnosta niin että testaa sillä auton käyntiin saamista... Esim. tuo minun akku on ihan loppu, vaikka siis napajännite ok ja latautuukin. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Niin siis kyllähän akkutestereillä saa kohtuu luotettavia tuloksia mutta niitä testereitä ei osteta parilla kympillä biltemasta. 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 (edited) Niin siis kyllähän akkutestereillä saa kohtuu luotettavia tuloksia mutta niitä testereitä ei osteta parilla kympillä biltemasta. Joo... Oli kyseessä nämä tämmöiset, c-tekit, co-tekit ja mitä niitä nyt on... Itsekin yhteen tuommoiseen sortuneena.... :-/ Sen verran noista juteltiin että jos tuommoisella elektronisella vehkeellä tekee kuormitustestiä on se hyvin suuntaa antava... Edited January 17, 2017 by NO H2O Quote Link to comment
multanen Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 mulla on tuossa traktorin akku pöydällä. tällä akulla ei starttaa, uusi on hommattu ja traktori pelaa. Koitin tuota vanhaa latailla, ja ei mene kun 5 amperia max ja nopeasti tippuu yhteen amp. Mittailin napajännitettä ja se on 14.7V josta pudonnut nyt akun pöydällä ollessa 13,5 volttiin Mistäs moinen korkea napajännite johtuu? Se akku on niin huono että ei ota juurikaan virtaa vastaan. Laturi nostaa jännitettä ja akku ei jaksa vastustaa tätä pyrkimystä. Kovalla pakkasella kunnossa olevatkin akut saattavat käyttäytyä samantapaisesti joten pitää ensin antaa akun lämmetä ennen kuin tietää meneekö virtaa. Jos on vanhanaikainen muuntajaan perustuva laturi niin tuosta jännitteen käyttäytymisestä voi opetella päättelemään monenlaisia asioita. Muutenkin hyviä laitteita kun eivät ala viisastelemaan eivätkä koskaan kieltäydy lataamasta. Vaativat tietysti osallistumista ja valvontaa. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Rikki mikä rikki, mutta hämäs toi jännite. En tosin ole mittaillut uusien akkujen napajännitteitä varmaan koskaan, en myöskään juuri ladattujen akkujen jännitteitä. Varmaan on niin että kun lataat, niin jännite jää hetkeksi sommaksi kun 12,7V nyt kun mittasin niin jännite on 12,8. Käytin tuon akun testerissä, ja näytti testeri että akku ois ehjä :) ei ole kun ei sillä starttaa, mutta uusi akku pyörittää hyvin. Ois vaan pitänyt heittää akku kierrätykseen ilman mittaamisia, tieto lisää tuskaa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Mie oon arponut akkujen kuntoa latauksen jälkeen kytkemällä siihen kuormaksi parikymmentä ampeeria lisävaloja. Hyväkuntoisessa akussa jännite laskee suht nopeasti vähän reiluun 12 volttiin eikä siitä juurikaan tipu tunninkaan päästä. Huonokuntoisempi akku tyypillisesti laskee selvästi alle 12 voltin jo muutamassa minuutissa ja tunnin päästä harvemmin enempää kuin max. 10 volttia. Tähänhän ne uudet starttiboosteritkin perustuu - kun akun jännite laskee niin voima ei vaan riitä startille. Sen sijaan kun imee siitä akusta mitä siitä nyt vaan irti saa, hakkurilla nostaa jännitteen oikeaksi ja tallentaa superkonkkiin tms. niin sillä lisävirralla autot yleensä starttaavat helposti. Quote Link to comment
metake Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Niin siis kyllähän akkutestereillä saa kohtuu luotettavia tuloksia mutta niitä testereitä ei osteta parilla kympillä biltemasta. Juuei, siitä joutuu maksaan 34,90 eur. Hyvä laite, tän kanssa ei ole enää tarvinnut arpoa että onko akku oikeesti rikki vai muuten vaan tyhjentynny. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkutesteri-612-V-2000017819/ 1 Quote Link to comment
mite^ Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 (edited) Mulla on samanlainen testerin kuin tuo metaken linkkaama. Puntaroisin digitaalisen ja ns mekaanisen välillä ja päädyin mekaaniseen. Toimii, ja olen ollut tyytyväinen. Mitattu EN-arvo ratkaisee onko akku ehyt vai ei. Edited January 18, 2017 by mite^ Quote Link to comment
Paadre Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Siihen aikaan, kun vielä töissä olin, ni sällit hallissa mittas akut sellasella helvetinkoneella. Tais olla jostain 60-70 luvulta se kampes, savu nousi vastuksista kun teki akkutestiä mut tulos oli kyllä melkosen tarkka. Oli niillä siellä hallissa hiton hienot rigitaaliset koneetkin akkujen mittaukseen, mut ei niitä kukaan käyttäny kun ei niillä saanu luotettavia tuloksia. Toi biltsun mittari on varsin hyvä hintaansa nähden. Tollasella aikonaan enemmänkin mittaillu ja kyllä sellasen akun kans pärjäs vielä pitkään josta toi mittarikin sano, että hyvä on. Sama kyllä päti toistekin päin. Quote Link to comment
Marko Posted January 29, 2017 Share Posted January 29, 2017 (edited) Akun napajännitehän voi hyvinki olla 12.8V eikä auto starttaa, me mittaillaan testerillä akun CCA (cold crank amps) arvo se kertoo missä kunnossa akku on. Akku voi olla täyteen ladattu mutta cca on jotakin muuta. Omassa autossa just vaihdoin joku aika sit uuden akun ja uuden akun cca arvo on 730 ja paskassa oli hiukan yli sata, kuitenkin napajännite oli normaalilla tasolla 12.6V. Tollanen on käytössä mulla https://www.dhctesters.com/cars-light-trucks Edited January 29, 2017 by Marko Quote Link to comment
jaketech Posted January 29, 2017 Share Posted January 29, 2017 mulla on tämmönen testeri, pystyy laturin, akun ja starttimoottorit testaan, säädettävä rasitus laturille ja akulle. voltti ja ampperi mittarit on. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.