Jump to content

Kupla ei jaksa kulkea


Recommended Posts

Posted

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen:

Kupla 1300 -74. Kone käy nätisti paikallaan, mutta kun lähdetään tielle ja tarjotaan isompaa pykälää, meno hyytyy. Ei meinaa millään saada 80 mittariin, muutakuin kohtuullisen hyvässä alamäessä. Kun pannaan kolmosta ja nelosta ja vetoa päälle, alkaa jurnuttamaan ja vetää kohtuullisen tutinan kanssa. Aivan kuin olisi jonkinsortin ruokapula.

Uusittu ja tarkistettu on; venttiilit säädöissä, uusi puola, uudet tulpanjohdot, kohtuu uudet tulpat, kohtuullisen uusi jakajankansi, uudet kärjet ja säätö 0,40, sytytys säädetty strobolla kohdalleen, alipainesäätö toimii, kaasutin puhdistettu, ei saa ilmaa imusarjan kumeista, uusi bensapumppu, uudet polttoainelinjat, uusi tankki.

Kuten sanoin, tallissa paikallaan käy ihan hyvin ja ottaa nätisti kierroksia. Aivan kuin ei olisi mitään ongelmaa.

Nyt ei osaa kuin istua jakkaralla konepelti auki ja tuijottaa konetta.....

Mistä nyt pitäisi alkaa ongelmaa perkaamaan? Pitäisi päästä kokoontumisajoihin mukaan, mutta ei tällä rohkene.

Posted (edited)

Olisko mahdollista, että bensapumpun käyttötanko olis liian lyhyt tähän uuteen pumppuun? Niitähän on kahta mittaa.

 

Mut lähteekö noi käymään ollenkaan väärällä akselilla? Tätä en tiiä.

 

Onko bensan pinta tarkistettu kans kaasarista?

Edited by Paadre
Posted

Mielenkiintoista tässä on se, että kone kävi huonommin, mutta veti komeasti ennen tätä Kuplan totaalista kunnostusta. Auto on siis muuten rempattu kokonaan, mutta koneelle en tehnyt mitään muuta kuin putsailin töhnästä, oioin ja maalasin tuulipellit yms. ulkoista fixausta. Niin, no lämmönvaihtimien kunnostus ja uusi pakoputki. Nyt sitten laitoin nuo mainitut sähköjutut uusiksi. Mutta nyt kone käy nätimmin, mutta ei vedä.

Posted

Jos vetää ykkösellä ja kakkosella niin laita vaikka kymmenen astetta lisää ennakkoa ja kokeile uudestaan,jollei ala kilisemään nelosella viidessäkympissä kun painat kaasun pohjaan niin ennakkoa ei oo liikaa.

Posted

Kondensaattoria koitettu vaihtaa?

Itellä joskus hajos matkalle, hävisi veto pikku hiljaa ja lopuksi ei jaksanu paikaltaan lähteä, tyhjää kuitenkin kävi jonkin aikaa ok.

Posted (edited)

Oma vastaavilla oireilla oleva kone korjaantui kun vaihtoi kaasuttimen. Vika ilmaantui talviseisonnan jälkeen, alkoi rötäämään noin 3000 kierroksessa, eikä kiertänyt yli 4000 kierroksen. Tallissa ilman kuormaa kiersi kyllä. yksi Dellorto oli tässä kyseessä. varmasti jomman kumman kurkun pääsuutinpiiri tukossa, mutta auki en saanut rassattua vaikka monta iltaa tappelin. Alkuun sytkää ja kun usko siihen loppui kaasaria.

 

Lopulta heitin sen nurkkaan, hommasin vakion ja auto toimi. Et kertonut oli kyseessä vakio vai joku virimalli, mutta kuulostaisi että loppuu löyly kierroksilla kuitenkin kesken.

Edited by peruskallio
Posted

Tämä auto on ihan vakiovehje, ei ole laitettu mitään erikoisosia. Pakoputkisto on vakiomalli, tuli autoa hankkiessa kaupan mukana. Ja kondensaattorikin on uusi, tosin mallia Motonet. 

Posted

Tämä auto on ihan vakiovehje, ei ole laitettu mitään erikoisosia. Pakoputkisto on vakiomalli, tuli autoa hankkiessa kaupan mukana. Ja kondensaattorikin on uusi, tosin mallia Motonet. 

Siksi kysyn kun vakio putkessa pystyy huilut lykkään takaseinään kiinni. Jos näin olisi epähuomiossa käynyt

niin melko varmasti ahdistaisi kaasujen ulostuloa. 

Posted

. Kun pannaan kolmosta ja nelosta ja vetoa päälle, alkaa jurnuttamaan ja vetää kohtuullisen tutinan kanssa. Aivan kuin olisi jonkinsortin ruokapula.

 

Kuten sanoin, tallissa paikallaan käy ihan hyvin ja ottaa nätisti kierroksia. Aivan kuin ei olisi mitään ongelmaa.

Mun kone tosin nurkkakaasareilla.. mutta itsellä oli täsmälleen identtiset oireet, kävi ilmi että ei käynyt kolmospytyllä lainkaan.

 

Tallissa paikallaan pyöritellessä ei kukaan huomannut mitään mutta jurnutus ja tutina alkoi kun autolla lähti laittamaan isompaa pykälää silmään.

 

Testaa vielä yksitellen ottaa tulpan johtoja irti vuoron perään auton käydessä.. jos käynti ei muutu jonku kohalla niin sytkähommia on.

Posted

Mikäs oli Kuplattimen konessa sitten häiriön syy? Tulppa, johto vai jakaja? Vähän on minustakin tuntunut siltä, että ei vetäisi kuin kolmella. Aikoinaan pikkuvalmetilla paljon ajellessa tuli tutuksi tunne, kun yksi pytty putoaa matkasta. Sillä vehkeellä se oli hyvin tavallinen vaiva. Sen tosin kuuli käynnistä välittömästi, ei tarvinnut arvailla. Nyt Kuplan kanssa tulee vähän samanlainen tuntuma. Pitää testata.

Posted

No mulla siis ne nurkkakaasarit jossa muuttujia taas kertaluokkaa enemmän, loppujen lopuksi selvisi että vika oli kiinalaisessa IDF kopiossa jossa toinen (juurikin se kolmospytyn) pääilmansuutin ei kiertynyt kunnolla pohjaan asti.

 

Mutta tässäkin tapauksessa, muistan kokeilleeni vianetsinnän lomassa tuota ja tyhjäkäynti ei muuttunut oikeastaan mihinkään kun kolmosen johdon irroitti.

Posted

Tuliko uuteen tankkiin uusi bensn lähtöliitäntä? Millainen siivilä? Letku ei varmasti ole lytyssä tai kierteellä tankin alla tai vaihteiston kupeessa? Mahdollinen bensansuodatin toimiva ja oikeinpäin?

Posted

Olettaisin, että jos syttyjärjestyksen laittaa väärin, ei kone käy yhtään mitenkään. Sytty on kyllä oikein. Ja ajoituskin tehty.

Tankista kaasuttimelle on kaikki uutta, Tuo letkujen tilanne kannattaa varmaankin varmistaa, mutta ei pitäisi olla ongelmia. Mitään lisäsuodattimia en linjoihin laittanut.

Täytyy testailla tuota sytytysjohtimien irrottamista, kunhan taas aikaa liikenee pakokaasujen haistelulle. 

Posted

Joo strobo on. Mutta eikös sillä saa testattua pelkästään sytysjohtimen toiminnan. Tulppa voi silti olla viallinen. Vai ymmärränkö nyt asian väärin?

  • 2 weeks later...
Posted

Taas on kokeiltu elvyttää Kuplan käyntiä, mutta suuremmitta tuloksitta. Uudet tulpat ja säädelty pari tuntia syttyä ja kaasaria. Ei mainittavaa edistystä. Vaikuttaa siltä, että myös "öljy" koneessa lisääntyy, eli jostain menee bensaa sekaan. Nyt näyttää siltä, että ongelmia ruvetaan hakemaan koneesta syvemmältä, eli seuraavaksi puristusmittausta ja mahdollisesti koneremontti. Jos jostain löytäisi hyvän vaihtokoneen, sekin olisi mahdollinen ratkaisu asiaan. 

Posted

Saatat selvitä vähemmällä.

Bensapumppu voi vuotaa suoraan kampikammioon. Sen "viallisuus" voi selittää myös voiman puutteen.

Posted

Olisko koneen paikalleennostossa, tai muulloin kunnostuksessa, jonkun pakoventtiilin työntötanko päässyt taipumaan => kone käy kolmella ja kun pakoventtiili ei aukea niin työntää bensan männän välistä kammioon? Jos kaikki tulpat ovat kuivia, niin tämä ei ole se syy.

Posted

Bensapaineen mittaus vaikka bilteman mittarilla.Jos on 3-4 psi niin ok. Sitten kaasuttimen neulaventtiilin tarkistus.Kaasuttimen perussäätö,ohjeet palstallakin.Kaikkien imuilman esilämmityslaitteiden tulee olla toiminnassaa, muutoin voi jäätää kesälläkin. Jokin uudistus on vian aiheuttanut.

Posted

Minä irroittaisin bensapumpun ja katsoisin onko sen alta vaseliinit huuhtoutunut pois. Jos on, niin pumppu vuotaa bensaa kampikammioon. Silloin se ei myöskään jaksa syöttää riittävästi bensaa kaasarille.

 

Jos vaseliinit tallella, niin sitten miettisin muita vaihtoehtoja.

 

post-773-0-19509200-1500834649_thumb.jpg

Posted

Bensapumppukin on uusi. Mielenkiintoista, jos se olisi jo valmiiksi sökö.... Tosin olen kyllä ehtinyt jo turhautua tähän varaosien huonoon laatuun. Tarvikeosat aikamoista sälää usein, Tämän nyt ainakin piti olla ihan oikea varaosa.

Ja kone laitettiin paikalleen alustaan ennen korin kiinnitystä. Oli hyvä ja helppo tehdä huolella ja rauhassa. 

Posted

Nuo uudet bensapumput tuntuis järestään sysäävän ihan liikaa painetta. Muutama tiiviste lisää pumpun alle auttaa vähän.

Posted

Pitäisköhän vielä katsella esiin vanha pumppu ja kokeilla. Joku vaan oli kiristänyt pumpun niin, että kiinnitystaso on mennyt kaarelle. Aika hankala saada sitä tiivistymään kunnolla. Suoraksi hiominenkin on hankalaa käyttövivun takia.

Toinen kumma asia on, että kokeilin uudelleen asentaa kärjettömän jakajan, mutta en saanut sillä autoa edes käyntiin. Muutaman kerran lupasi ja paukahti, mutta tuntuu kuin kipinät olis suurelta osin kateissa, tai tulee ihan vääriin aikoihin. Tulpanjohdot on ihan oikein ja koetin pyöritellä jakajaa moniin eri asentoihin, niinkuin se nyt kiinnityksessä on mahdollista, mutta toimivaa asetusta ei löydy. Palasin vanhaan jakajaan. Sillä kone käy paikallaan ihan nätisti ja kaasarinkin tuntuu saavan säätöihin.

Posted

Missäpäin tämmönen onkelmatapaus mahtaa sijaita? Aika monella kylällä on päteviä harrastajia näihin wempeleisiin.

Posted

Toinen kumma asia on, että kokeilin uudelleen asentaa kärjettömän jakajan, mutta en saanut sillä autoa edes käyntiin. Muutaman kerran lupasi ja paukahti, mutta tuntuu kuin kipinät olis suurelta osin kateissa, tai tulee ihan vääriin aikoihin. Tulpanjohdot on ihan oikein ja koetin pyöritellä jakajaa moniin eri asentoihin, niinkuin se nyt kiinnityksessä on mahdollista, mutta toimivaa asetusta ei löydy. Palasin vanhaan jakajaan. Sillä kone käy paikallaan ihan nätisti ja kaasarinkin tuntuu saavan säätöihin.

Tästä tulee mieleen toisessa topikissa äskettäin käsitelty vika: Pyörijässä voi olla massan sisällä vastus joka palaa poikki (näin kävi itselläkin uuden kärjettömän jakajan kanssa).

Kipinä saattaa vähän hyppiä katkenneesta kohdasta yli niin että moottori käykin jollain tavalla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...