Matti-Pekka Posted December 10, 2017 Posted December 10, 2017 (edited) Terve Ajattelin aloittaa rakentelu vitjan tästä vw koneen mopottamisesta, joka pääosin on tietty pelkää tavan moottorin kunnostusta, mutta on siinä jotain poikkeavaakin sitten ainakin apulaitteiden osalta. Nyt on aika pitkästyttävää osa komponettien valikointia ja kunnostusta..kampikammioita sain alustavasti 3 kpl siihen asti että laakerilinjat on ok, ja kahta alan nyt ensin jalostaa eteen päin. Kiertokankia valikoin 16kpl:n läjästä ja valitettavasti sain vain 5 kpl kelvollista suoraan kunnostukseen muut vaatii alasilmän uudelleen koneistuksen. Nyt oli vuorossa yläsilmähelan vaihto ja kalvaus ohjearvoon..jätin vielä hieman tiukoiksi, kun viimeksi ostetuissa pytty/mäntä sarjassa oli tapin mitat aika alakanttiin... Kuinka ollakkaan! Venäläinen Volgan säädettävä kiertokangen kalvain on juuri sopiva tähänkin kankeen.... Jos tämä topiikki aiheuttaa hampaiden kiristelyy ja pahaa mieltä,niin tän voi kyllä poistaa, tai sitten kommentoida vaan raskaalla kädellä jos/kun selviä virheitä ollaan tekemässä.. Edited December 10, 2017 by Matti-Pekka 9 Quote
Matti-Pekka Posted December 11, 2017 Author Posted December 11, 2017 tänään oli reipas nysväys ilta..ensin romut koppaan ja hela hoito tunniksi ultraan peseytymään..sitten kiertokangen laakerien mitoitusta,,ja yllättävän hyvin ja tasaisesti osu tuohon alkuperäiseen std. kampuraan..kaikki oli 0.035..0.030 väliin. Sitten vaan ripirapi kampuraa kammioon ja kammio kiinni...oli sen verta pöhinää että kuvaukset jäi hieman vähiin... Quote
Matti-Pekka Posted December 12, 2017 Author Posted December 12, 2017 (edited) Terve Vinkki tavan tohelolle..laita kaikki kampikammioon sisälle menevät komponentit yhteen astiaan, jotta näet että on JÄÄNYT yksi (keskilaakerin) ohjain tappi laariin...eli kammio auki ja jne... yksin asentaessa on myös yksi tapa lukita nuo nostajat , eli sopiva kumiletkunpätkä nostajan sisään ja ne nipparilla yhteen pinteeseen... Edited December 12, 2017 by Matti-Pekka 4 Quote
Matti-Pekka Posted December 15, 2017 Author Posted December 15, 2017 Terve Välillä pitää tehdä mopoihin rungon muutosputkia vw koneelle..pitäis tehdä muutama varastoonkin ettei joka talvi tarvis mittoa uudelleen....nyt tätä alkaa tulee kun coca colaa... 2 Quote
rausku Posted December 15, 2017 Posted December 15, 2017 Nää on kyllä hienoa kun ihmiset jaksaa näitä ohjeita ja vinkkejä kuvien kera laittaa tänne. Jatka vain samaan malliin! Onko minkälainen prosessi saada pyörä muutoskatsastettua vw tekniikalle? 1 Quote
Matti-Pekka Posted December 15, 2017 Author Posted December 15, 2017 Terve Ei mikään "ameriikan temppu" ihan normi muutos katsastus ..kannattaa katsastaa 1300..1200 koneella(lohkolla) niin ei ole mitään kyselyitä josko olisi liian tehokas peruskone n. 70..75 hv kaiketi raja. Kuvia runkomuutoksesta ja hitsauksista, käytetyn runkoputken koko/laatu, mielellään jotkut perustiedot kantamopon mitoista , painoineen, ja luettelo vaihdetuista (muutosprosentteja merkitsevistä) osista voi olla mukana. Jos katsastaa sivuvaunun kanssa on mopon paino niin suuri ettei koneen tehojen kanssa tule mitään ongelmaa..kuutiotilavuudella ei ole merkitystä näissä. Siististi tehdyssä ei ongelmia muutoskatsastaa.. Quote
Matti-Pekka Posted December 16, 2017 Author Posted December 16, 2017 Terve Tänään aseteltiin ekaa runkoa jigiin ..,viimeksi siinä oli nepparin runko johon naitettiin citikan cx? konetta ja siksi oli taas hieman hakua kiinnityspisteiden kanssa, siis sellaisten jossa katkastun rungon suoruus säilyy vaikka runkoa jatketaan. no nyt se on siinä ja odottaa moottoria laatikkoineen + perä kardaanineen ,että saa suunniteltua tarvittavan rungon jatkon ja koneen kiinnityksen...ym.ym. Samalla nyt on tehtävä pari moottoriadapteria jolla saadaan nepparin pakillinen laatikko ja kytkin naitettua vw koneeseen,,niihin on onneksi varastossa valmiit leikkausosat.. pari räpsyy taas... 1 Quote
Matti-Pekka Posted December 16, 2017 Author Posted December 16, 2017 No nyt on yksi adapteri hitsattu kasaan ja kierreholkit paikallaan...vielä startin aukon jyrsintä ja keskellä olevien keskitys osien kiinnike pinnien katkasu, tasojen plaanaus . sitten hionta+ maalia jne... 3 Quote
Matti-Pekka Posted December 17, 2017 Author Posted December 17, 2017 Terve No nyt alkaa vaihteistoadapteri olla lähes valmis..tasopintojen tarkistus oikasu, ja startin toinen kiinnike paikallaa. toisen voi varmuudella kiinnittää vasta kun vauhtipyörä ja kytkin (starttikehällä olevalla tuplalevyjen välilevyllä) on kasassa ..silloin voi varmistaa sopivan hammasvälyksen ennen kun startin toinen kiinnike ja suojapelti "lukitaan". Nyt kun saa vaihteiston koneeseen kiinni voi woimalinjan asentaa runkoon (kone+laatikko+vetolimppu+kardaani+perä) ja leikkoa /jatkaa runkoa sitten sopivaan mittaan..ja alkaa sovitella muita kiinnikkeitä...pari räpsyy taas.. 3 Quote
Matti-Pekka Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 (edited) No nyt tarvitaan vauhtipyörä..siihen vw vauhtiksesta napaosa ja venäläisestä kytkinosa, ensimmäinen valmis... muutama kuva taas.. Edited December 19, 2017 by Matti-Pekka 2 Quote
Matti-Pekka Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Lisää runkoja..ja tankkeja joista leikotaan ja liimataan "pulleroita " tankkeja... Quote
metake Posted December 19, 2017 Posted December 19, 2017 No nyt tarvitaan vauhtipyörä..siihen vw vauhtiksesta napaosa ja venäläisestä kytkinosa.. Mulla olis sulle vauhtiskin mistä saa tuon napaosan. Laitetaanko talteen? Quote
Matti-Pekka Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Mulla olis sulle vauhtiskin mistä saa tuon napaosan. Laitetaanko talteen? Kyllä laitetaan jos vaan sopii..ja pelkkä napaosa menee käyttöön n. dia.178mm napaosa.. jos tarvii hammaskehää niin sen saa takas... soitellaan jos sopii tulla käymään.. matti Quote
mikan Posted December 20, 2017 Posted December 20, 2017 Tankin muodoista tulee mieleen vanha Munch. t. Mika Quote
Matti-Pekka Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 Olishan se oikeen pulska tankki raju.... Quote
Matti-Pekka Posted December 20, 2017 Author Posted December 20, 2017 Terve Nyt alkaa woimalinja asettuu ja ala-kehtoputket hepataan kohdilleen... Quote
Matti-Pekka Posted December 21, 2017 Author Posted December 21, 2017 Vielä vauhtipyörä kytkin tiimoilta...kytkimenvälilevy/starttilevy koneistettu niin että molemmin puolin mahtuu kytkinlevyt. Vauhtipyörään prässätty ohjaintapit ja kytkin esikasattu startin hammasvälyksen säätöön ja kytkimen painimen liikevaran tarkastukseen. taas pari räpsyy.. 2 Quote
Matti-Pekka Posted December 23, 2017 Author Posted December 23, 2017 Tipe.tipe.. Nyt alkas woimalinjan kiinnikkeet olla paikoillaan...aikaisempaan verrattuna nyt mahdollisuus koneen/laatikon siirtoon pituus suunnassa eri pituisten/mallisten vakio kardaaniakseleiden kayttöön. Seuraavaksi yläputken suunnitteluu istuimen ja tankin kanssa. Quote
Matti-Pekka Posted December 28, 2017 Author Posted December 28, 2017 Terve taas...pientä nysväystä, mutta enempi tuijotus vaihetta...kokeilen tehdä rungon yläputken tukiputken tarvittaessa irroitettavaksi "monitoimi" tueksi. se toimii ilmuputkistona ilmanpuhdistimeen ja huohottimeen, sekä siihen kiinnittyy pienet sähkövermeet ja tukeutuu johdot ja vaijerit. Jos kaasutin sydeemit muuttuu, niin silloin voi em. putken korvata vastaavilla päädyillä olevalla tukitangolla. Poika osti oikein Mahlen mäntä/pytty setin(tarjoo varmaan ensvuoden baarissa vaan lämmintä vettä....) ja nyt pitää alkaa jatkaa myös koneen kasausta.... 2 Quote
Matti-Pekka Posted December 29, 2017 Author Posted December 29, 2017 (edited) Tänään mittailin "dekkejä"...aika tasan oli mahlen setin mitat ja täytyy onnitella myös itseäni kampikammion koneistuksesta.. kun kaikkiin sylintereihin tulee heittokellolla 0.75..0.8 välystä sylinteri tasoon.. ja välystulkilla mäntä yli ykk:n "pakotettuna" on (laakeri ym. välykset huomioituna) ylimeno välys 0.75. No nyt sitten taas kerran ...se tavoteltava dekki oli keskusteluissa 1.2--1.5 eli jos tähdätään siihen 1.3 niin ollaanko silloin hyvin kartalla?? Jos käytetään , kuten nyt käytetään, korokerenkaita sylinterien alla, niin laitetaanko vielä tiiviste..vai pelkkä asennusliima? Edited December 29, 2017 by Matti-Pekka Quote
x-pj Posted December 29, 2017 Posted December 29, 2017 No nyt sitten taas kerran ...se tavoteltava dekki oli keskusteluissa 1.2--1.5 eli jos tähdätään siihen 1.3 niin ollaanko silloin hyvin kartalla?? Jos käytetään , kuten nyt käytetään, korokerenkaita sylinterien alla, niin laitetaanko vielä tiiviste..vai pelkkä asennusliima? 1.3 on oikein hyvä, jos siihen osuu tiivistettä ei tarvita. Itse olen laittanut liimaa korokerenkaan molemmille puolille eikä ole ollut vuotoja tuossa kohdassa Quote
Matti-Pekka Posted December 31, 2017 Author Posted December 31, 2017 (edited) Nyt alkaa tän vuoden talliaskareet olla tässä..kokeilin vielä levittää tuota nepparin "leivänpaahdin" tankkia pulskemmaksi..lähin heti syvään päähän..eli kahdella tuollaisella siivulla se leviäisi 125 mm.....aika raju?? Edited December 31, 2017 by Matti-Pekka Quote
MicaL Posted December 31, 2017 Posted December 31, 2017 Jos tuntuu liian leveältä niin levitä vain toinen puoli :D 1 Quote
Matti-Pekka Posted January 1, 2018 Author Posted January 1, 2018 Jos tuntuu liian leveältä niin levitä vain toinen puoli :D Niin, ja kun noi mun jalat on vähän heikkokuntoiset, niin voisihan tuohon tankkiin tehdä lepuutusritsit..johon voisi jalat nostaa lepäämään ja ajaa kannat edellä auringon laskuun... Quote
Matti-Pekka Posted January 1, 2018 Author Posted January 1, 2018 No kyl mä sitten pullistin sen toisenkin puolen, vaikka laiska oonkin...nyt olis laskennallisesti sellainen rapiat 35 litraa mopon tankki.. 5 Quote
Matti-Pekka Posted January 12, 2018 Author Posted January 12, 2018 Terve taas pääsi pienen tauon jälkeen mopo projektiin kiinni...pitää alkaa avartaa kansia isommille sylintereille..tein vähän avustavia keskitystyökaluja ennen varsinaista "jumppaa" 3 Quote
Matti-Pekka Posted January 12, 2018 Author Posted January 12, 2018 No niin..nyt olis kahteen koneeseen ehjät tavan 1 reikäset kannet avarrettuna (94) ja tasopinnat samalla tasolla. Seuraavaksi pariin tulpankierteeseen murjasen kierreholkit ja sitten puhallus . Venttiilien /seetien koneistus ja ehkä vaihdan pari ohjainta ,se on vähän niin ja näin kannattaako..vai ajanko vaan mankelin sisään ja uudelleen kalvaus. Sitten vielä palotilojen tilavuuksien tasotus ,,ja maalaus,,no onhan noissa vielä päivän/pari hommaa...mutta kumminkin jotain eteenpäin.. 3 Quote
Matti-Pekka Posted January 13, 2018 Author Posted January 13, 2018 Pientä välihommoo... ÄLÄ TEE TÄTÄ KOTONA....kyseinen tokasu kai tarkoitettu heikkoluonteisille ameriiiikkalaisille toheloille, mutta täällä turengissa heräsi wanha Heraeus Hanau karkasu uuni taas eloon! hieman kotikutoista wahwavirtaa ja voiteluainetta kahvakytkimille niin johan alkoi Hanau hehkumaan ..ai että!! siinä kohta nakki karkenee... Quote
Matti-Pekka Posted January 16, 2018 Author Posted January 16, 2018 (edited) Pientä nysväystä välillä...Kansista yhdessä oli lajitoverille tullut varmaan kiirekorjaus päällensä..ja siinä hötäkässä oli ilmeisesti tullut porattua molemmista päistä yhdet pinnapultit ihan poskelleen ..tai uusi kierre oli sen vanhan katkenneen pultinjämän reunassa/vieressä... suhautin sen wanhan katkenneen pultinjämän kovametalli tapilla huisin nevadaan ja vedin siihen reikään ,jossa em. korjauksesta johtuen jäi ehjä reikä hieman vajaaksi, 12x1.25 aloitustapilla pienen kierteen alun ja sitten Wyrtin kierteen muokkaavan M8 kierreinsertin perään. Napakasti sinne jäi ja on oikeessa paikassa. Kuvassa näyttää tuon kannen kiinnitys pöytään hieman itsetuhoisen toheltajan tekemältä...mutta ei sellaista ole vielä mielessä..on se ihan hyvin kiinni. Edited January 16, 2018 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted January 16, 2018 Author Posted January 16, 2018 Vielä samaan sähinään..laitoin kahteen tulpanreikään kierreinsertin. Wyrtin insertti on ollut kuumissa ilmajäähykiukaissa hyvin pysyvä korjaus..siinä insertti on asentaessa hieman ahdas asennusreikään ja se "turvotetaan" ja lukitaan kiertämällä inserttiin tulkki sisään ja lopuksi olen vielä käyttänyt kierretapin putsaamaan kierteen liukkaaksi. hyvin pysyy... Quote
Matti-Pekka Posted January 17, 2018 Author Posted January 17, 2018 Nyt on venttiilejä kunnostettu pariin..(kolmeen) koneeseen..varret mitattu , paininpäät oikastu, lautanen ajettu kulmaan ja yleinen puhdistus . Nyt vaan odotellaan toimittajalta muutamaa ohjuria että pääsee kansien seetejä koneistamaan ja jatkaa kannet valmiiksi. 1 Quote
Matti-Pekka Posted January 20, 2018 Author Posted January 20, 2018 Tänään (kin) oli hieman tuollainen haukottelu päivä..ei oikein saanut otetta mihinkään hommaan...ajattelin sitten vaikka jyrsiä runkoihin hitsattavat jalkatappien kiinnitykset. Kiinikkeeseen kuuluu runko-osa jossa M12 kierre ja alkuperäiseen tappiin hitsattava soviteosa jossa dia. 12 vapaareikä. Tapin kulmasäädön askellus 15 astetta. 5 Quote
JaniM Posted January 20, 2018 Posted January 20, 2018 Tuohan hieno idea säädöstä ja voi käyttää monessa muussaki. Quote
Matti-Pekka Posted January 22, 2018 Author Posted January 22, 2018 (edited) Terve Tänään tuli mallinukke (nuorin poju ,jolle mopo tulee) 195 cm/+110kg ..sovitukseen hallinta laitteiden paikoista , istuimen paikasta/jousituksesta, jalkatappien paikoista jne.. Aika hyvin tuo perstuntumalla meni..tietty hieman pikku säätöö on, mutta ei paha.. Edited January 22, 2018 by Matti-Pekka Quote
Matti-Pekka Posted January 26, 2018 Author Posted January 26, 2018 (edited) Terve Nyt pitäis hieman sommitella Scrambler tyylistä pakoputkea tuohon pojun mopoon...joko nyt on mennyt kulmakarvat oikariin tai sitten on tulossa jotain suurta.....ainakin pitää saada joku apuun pitelee kiinni putkista kun tuota alkaa sommittelee, muuten ei tuu kyllä mitään.... Edited January 26, 2018 by Matti-Pekka Quote
HSuomi Posted January 26, 2018 Posted January 26, 2018 Tuleehan tähän tommoset korkeet jokkistyyliset imusarjat ja kaasarit? Tuon tyyliset olis niin härskit sojottamassa tuossa sivuilla. Quote
Matti-Pekka Posted January 26, 2018 Author Posted January 26, 2018 Nukka kaasarit olis kyllä aika makeet..ja sellaisiin on imusarjoja jo varastoon hankittu..mutta hieman vielä pitää tehdä kokeiluja...sivuvaunun puolelle se kaasari menee aika lähelle ja kuinka ne pelaa suorassa ajoviimassa..nytkin tahtoo jäätyy niin kaasari kun imukurkku vaikka ihan viileemmässä kesäillassa.... Quote
metake Posted January 26, 2018 Posted January 26, 2018 kuinka ne pelaa suorassa ajoviimassa..nytkin tahtoo jäätyy niin kaasari kun imukurkku vaikka ihan viileemmässä kesäillassa.... Mitä enemmän kurkkuja niin sitä vähemmän jäätymistä koska virtausnopeus kurkussa pienenee. 2 kpl 2-kurkkuista ei ole mulla jäätynyt missään olosuhteissa. Quote
Matti-Pekka Posted January 26, 2018 Author Posted January 26, 2018 Mitä enemmän kurkkuja niin sitä vähemmän jäätymistä koska virtausnopeus kurkussa pienenee. 2 kpl 2-kurkkuista ei ole mulla jäätynyt missään olosuhteissa. Mulla on pääosin vain yksreikäkansia,,,(tai on mulla yhdet 2 reikäset kyllä varastossa.. ) niihin kai pitäis kumminkin sovittaa vain jotain sopivia yks kurkkuisia kaasuttimia..mulla olis kyllä kokeiluun 2 kpl stromber (150)ja 2 kpl Su (150)muuttuvakurkkuista joita ajattelin moottoripukissa kokeilla...tietysti jos on jokin käsiryypyllinen hyvä kaasutin ehdotus ,joka pelaa hyvin suojaamattomana sateessa (lumi, räntä, vesi)ja viimassa, niin mieluusti kuuntelen.... Quote
wp Posted January 26, 2018 Posted January 26, 2018 Moottoripyöräpurkaamoilta löytyisi varmasti potentiaalisia 1-reikäkansien mutkiin sopivia kaasuttimia, ehkä BMW- bokserit tai jotain nykyaikaisempia vakuumiluistisia kaasuttimia volkkarin imuputkiston sisähalkaisijalla. Ostin 1300cc henkilökuljettimen rivikonetta varten 40mm vaakaimu- Mikunit 1100 GSX-R:stä, kun tulee aikaa niin pitää testailla miten saa säätöihin. 150 SU/Stromberg riittää yksinään koko moottorin ruokintaan, sinkku per nurkka antaa reilusti lisää kaasuun vastaavuutta ja vääntöä alas kun on sopivan kokoinen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.