Jump to content

VW-mopo


Recommended Posts

Terve

Ajattelin aloittaa rakentelu vitjan tästä vw koneen mopottamisesta, joka pääosin on tietty pelkää tavan moottorin kunnostusta, mutta on siinä jotain poikkeavaakin sitten ainakin apulaitteiden osalta. Nyt on aika pitkästyttävää osa komponettien valikointia ja kunnostusta..kampikammioita sain alustavasti 3 kpl siihen asti että laakerilinjat on ok, ja kahta alan nyt ensin jalostaa eteen päin. Kiertokankia valikoin 16kpl:n läjästä ja valitettavasti sain vain 5 kpl kelvollista suoraan kunnostukseen muut vaatii alasilmän uudelleen koneistuksen. Nyt oli vuorossa yläsilmähelan vaihto ja kalvaus ohjearvoon..jätin vielä hieman tiukoiksi, kun viimeksi ostetuissa pytty/mäntä sarjassa oli tapin mitat aika alakanttiin... Kuinka ollakkaan! Venäläinen Volgan säädettävä kiertokangen kalvain on juuri sopiva tähänkin kankeen.... Jos tämä topiikki aiheuttaa hampaiden kiristelyy ja pahaa mieltä,niin tän voi kyllä poistaa, tai sitten kommentoida vaan raskaalla kädellä jos/kun selviä virheitä ollaan tekemässä..

post-3033-0-12686000-1512926200_thumb.jpg

post-3033-0-91278700-1512926212_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
  • Like 9
Link to comment

tänään oli reipas nysväys ilta..ensin romut koppaan ja hela hoito tunniksi ultraan peseytymään..sitten kiertokangen laakerien mitoitusta,,ja yllättävän hyvin ja tasaisesti osu tuohon alkuperäiseen std. kampuraan..kaikki oli 0.035..0.030 väliin. Sitten vaan ripirapi kampuraa kammioon ja kammio kiinni...oli sen verta pöhinää että kuvaukset jäi hieman vähiin...

post-3033-0-85430400-1513019955_thumb.jpg

post-3033-0-57498100-1513019966_thumb.jpg

Link to comment

Terve

Vinkki tavan tohelolle..laita kaikki kampikammioon sisälle menevät komponentit yhteen astiaan, jotta näet että on JÄÄNYT yksi (keskilaakerin) ohjain tappi laariin...eli kammio auki ja jne... yksin asentaessa on myös yksi tapa lukita nuo nostajat  , eli sopiva kumiletkunpätkä nostajan sisään ja ne nipparilla yhteen pinteeseen...

post-3033-0-63455600-1513058237_thumb.jpg

post-3033-0-98819500-1513058253_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
  • Like 4
Link to comment

Terve

Ei mikään "ameriikan temppu" ihan normi muutos katsastus ..kannattaa katsastaa 1300..1200 koneella(lohkolla) niin ei ole mitään kyselyitä josko olisi liian tehokas peruskone n. 70..75 hv kaiketi raja. Kuvia runkomuutoksesta ja hitsauksista, käytetyn runkoputken koko/laatu, mielellään jotkut perustiedot kantamopon mitoista , painoineen, ja luettelo vaihdetuista (muutosprosentteja merkitsevistä) osista voi olla mukana. Jos katsastaa sivuvaunun kanssa on mopon paino niin suuri ettei koneen tehojen kanssa tule mitään ongelmaa..kuutiotilavuudella ei ole merkitystä näissä. Siististi tehdyssä ei ongelmia muutoskatsastaa..

Link to comment

Terve

Tänään aseteltiin ekaa runkoa jigiin ..,viimeksi siinä oli nepparin runko johon naitettiin citikan cx? konetta ja siksi oli taas hieman hakua kiinnityspisteiden kanssa, siis sellaisten jossa katkastun rungon suoruus säilyy vaikka runkoa jatketaan. no nyt se on siinä ja odottaa moottoria laatikkoineen  + perä kardaanineen ,että saa suunniteltua tarvittavan rungon jatkon ja koneen kiinnityksen...ym.ym.

Samalla nyt on tehtävä pari moottoriadapteria jolla saadaan nepparin pakillinen laatikko ja kytkin naitettua vw koneeseen,,niihin on onneksi varastossa valmiit leikkausosat.. pari räpsyy taas...

 

post-3033-0-20502300-1513435034_thumb.jpg

post-3033-0-46779700-1513435045_thumb.jpg

post-3033-0-24802700-1513435068_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Terve

No nyt alkaa vaihteistoadapteri olla lähes valmis..tasopintojen tarkistus oikasu, ja startin toinen kiinnike paikallaa. toisen voi varmuudella kiinnittää vasta kun vauhtipyörä ja kytkin (starttikehällä olevalla tuplalevyjen välilevyllä) on kasassa ..silloin voi varmistaa sopivan hammasvälyksen ennen kun startin toinen kiinnike ja suojapelti "lukitaan". Nyt kun saa vaihteiston  koneeseen kiinni voi woimalinjan asentaa runkoon (kone+laatikko+vetolimppu+kardaani+perä) ja leikkoa /jatkaa runkoa sitten sopivaan mittaan..ja alkaa sovitella muita kiinnikkeitä...pari räpsyy taas..

 

post-3033-0-84393800-1513524400_thumb.jpg

post-3033-0-86035900-1513524416_thumb.jpg

post-3033-0-33473200-1513524434_thumb.jpg

post-3033-0-94446400-1513524449_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Terve taas...pientä nysväystä, mutta enempi tuijotus vaihetta...kokeilen tehdä rungon yläputken tukiputken tarvittaessa irroitettavaksi "monitoimi" tueksi. se toimii ilmuputkistona ilmanpuhdistimeen ja huohottimeen,  sekä siihen kiinnittyy pienet sähkövermeet ja tukeutuu johdot ja vaijerit. Jos kaasutin sydeemit muuttuu, niin silloin voi em. putken korvata vastaavilla päädyillä olevalla tukitangolla. Poika osti oikein Mahlen mäntä/pytty setin(tarjoo varmaan ensvuoden baarissa vaan lämmintä vettä....) ja nyt pitää alkaa jatkaa  myös koneen kasausta....

post-3033-0-88625500-1514486045_thumb.jpg

post-3033-0-49310200-1514486058_thumb.jpg

post-3033-0-07858500-1514486081_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Tänään mittailin "dekkejä"...aika tasan oli mahlen setin mitat ja täytyy onnitella myös itseäni kampikammion koneistuksesta.. kun kaikkiin sylintereihin tulee heittokellolla 0.75..0.8 välystä sylinteri tasoon.. ja välystulkilla  mäntä yli ykk:n "pakotettuna" on (laakeri ym. välykset huomioituna) ylimeno välys 0.75.

No nyt sitten taas kerran ...se tavoteltava dekki oli keskusteluissa 1.2--1.5  eli jos tähdätään siihen 1.3 niin ollaanko silloin hyvin kartalla?? Jos käytetään , kuten nyt käytetään, korokerenkaita sylinterien alla, niin laitetaanko vielä tiiviste..vai pelkkä asennusliima?

post-3033-0-96474300-1514554354_thumb.jpg

post-3033-0-85557400-1514554365_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

No nyt sitten taas kerran ...se tavoteltava dekki oli keskusteluissa 1.2--1.5  eli jos tähdätään siihen 1.3 niin ollaanko silloin hyvin kartalla?? Jos käytetään , kuten nyt käytetään, korokerenkaita sylinterien alla, niin laitetaanko vielä tiiviste..vai pelkkä asennusliima?

1.3 on oikein hyvä, jos siihen osuu

tiivistettä ei tarvita. Itse olen laittanut liimaa korokerenkaan molemmille puolille eikä ole ollut vuotoja tuossa kohdassa

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin..nyt olis kahteen koneeseen ehjät tavan 1 reikäset kannet avarrettuna (94) ja tasopinnat samalla tasolla. Seuraavaksi pariin tulpankierteeseen murjasen kierreholkit ja sitten puhallus .  Venttiilien /seetien koneistus ja ehkä vaihdan pari ohjainta ,se on vähän niin ja näin kannattaako..vai ajanko vaan mankelin sisään ja uudelleen kalvaus. Sitten vielä palotilojen tilavuuksien tasotus ,,ja maalaus,,no onhan noissa vielä päivän/pari hommaa...mutta kumminkin jotain eteenpäin..

post-3033-0-68126600-1515784496_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Pientä välihommoo...

 

ÄLÄ TEE TÄTÄ KOTONA....kyseinen tokasu kai tarkoitettu heikkoluonteisille ameriiiikkalaisille toheloille, mutta täällä turengissa heräsi wanha Heraeus Hanau karkasu uuni taas eloon! hieman kotikutoista wahwavirtaa ja voiteluainetta kahvakytkimille niin johan alkoi Hanau hehkumaan ..ai että!! siinä kohta nakki karkenee...

 

 

post-3033-0-87709200-1515865110_thumb.jpg

post-3033-0-10570900-1515865122_thumb.jpg

Link to comment

Pientä nysväystä välillä...Kansista yhdessä oli lajitoverille tullut  varmaan kiirekorjaus päällensä..ja siinä hötäkässä oli ilmeisesti tullut porattua molemmista päistä yhdet pinnapultit ihan poskelleen ..tai uusi kierre oli sen vanhan katkenneen pultinjämän reunassa/vieressä... suhautin sen wanhan katkenneen pultinjämän kovametalli tapilla huisin nevadaan ja vedin siihen reikään ,jossa em. korjauksesta johtuen jäi ehjä reikä hieman vajaaksi, 12x1.25 aloitustapilla pienen kierteen alun ja sitten Wyrtin kierteen muokkaavan M8 kierreinsertin perään. Napakasti sinne jäi ja on oikeessa paikassa. Kuvassa näyttää tuon kannen kiinnitys pöytään hieman itsetuhoisen toheltajan tekemältä...mutta ei sellaista ole vielä mielessä..on se ihan hyvin kiinni.

post-3033-0-39316300-1516109816_thumb.jpg

post-3033-0-89749700-1516109826_thumb.jpg

post-3033-0-67338700-1516109837_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Vielä samaan sähinään..laitoin kahteen tulpanreikään kierreinsertin. Wyrtin insertti on ollut kuumissa ilmajäähykiukaissa hyvin pysyvä korjaus..siinä insertti on asentaessa hieman ahdas asennusreikään ja se "turvotetaan" ja lukitaan kiertämällä inserttiin tulkki sisään ja lopuksi olen vielä käyttänyt kierretapin putsaamaan kierteen liukkaaksi. hyvin pysyy...

 

post-3033-0-07126000-1516115190_thumb.jpg

post-3033-0-60617900-1516115207_thumb.jpg

post-3033-0-90870200-1516115218_thumb.jpg

Link to comment

Tänään (kin) oli hieman tuollainen haukottelu päivä..ei oikein saanut otetta mihinkään hommaan...ajattelin sitten vaikka jyrsiä runkoihin hitsattavat jalkatappien kiinnitykset. Kiinikkeeseen kuuluu runko-osa jossa M12 kierre ja alkuperäiseen tappiin hitsattava soviteosa  jossa dia. 12 vapaareikä. Tapin kulmasäädön askellus 15 astetta.

post-3033-0-44413000-1516459178_thumb.jpg

post-3033-0-19088600-1516459191_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment

Terve

Tänään tuli mallinukke (nuorin poju ,jolle mopo tulee) 195 cm/+110kg ..sovitukseen hallinta laitteiden paikoista , istuimen paikasta/jousituksesta, jalkatappien paikoista jne.. Aika hyvin tuo perstuntumalla meni..tietty hieman pikku säätöö on, mutta ei paha..

post-3033-0-13867300-1516625199_thumb.jpg

post-3033-0-94466900-1516625209_thumb.jpg

post-3033-0-41279200-1516625257_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Terve

Nyt pitäis hieman sommitella Scrambler tyylistä pakoputkea tuohon pojun mopoon...joko nyt on mennyt kulmakarvat oikariin tai sitten on tulossa jotain suurta.....ainakin pitää saada joku apuun pitelee kiinni putkista kun tuota alkaa sommittelee, muuten ei tuu kyllä mitään....

post-3033-0-90397300-1516988761_thumb.jpg

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Nukka kaasarit olis kyllä aika makeet..ja sellaisiin on imusarjoja jo varastoon hankittu..mutta hieman vielä pitää tehdä kokeiluja...sivuvaunun puolelle se kaasari menee aika lähelle ja kuinka ne pelaa suorassa ajoviimassa..nytkin tahtoo jäätyy niin kaasari kun imukurkku vaikka ihan viileemmässä kesäillassa....

Link to comment

kuinka ne pelaa suorassa ajoviimassa..nytkin tahtoo jäätyy niin kaasari kun imukurkku vaikka ihan viileemmässä kesäillassa....

Mitä enemmän kurkkuja niin sitä vähemmän jäätymistä koska virtausnopeus kurkussa pienenee. 2 kpl 2-kurkkuista ei ole mulla jäätynyt missään olosuhteissa.

Link to comment

Mitä enemmän kurkkuja niin sitä vähemmän jäätymistä koska virtausnopeus kurkussa pienenee. 2 kpl 2-kurkkuista ei ole mulla jäätynyt missään olosuhteissa.

Mulla on pääosin vain yksreikäkansia,,,(tai on mulla yhdet 2 reikäset kyllä varastossa.. ) niihin kai pitäis kumminkin sovittaa vain jotain sopivia yks kurkkuisia kaasuttimia..mulla olis kyllä kokeiluun 2 kpl stromber (150)ja 2 kpl Su (150)muuttuvakurkkuista joita ajattelin moottoripukissa kokeilla...tietysti jos on jokin käsiryypyllinen hyvä kaasutin ehdotus ,joka pelaa hyvin suojaamattomana  sateessa (lumi, räntä, vesi)ja viimassa, niin mieluusti kuuntelen....

Link to comment

Moottoripyöräpurkaamoilta löytyisi varmasti potentiaalisia 1-reikäkansien mutkiin sopivia kaasuttimia, ehkä BMW- bokserit tai jotain nykyaikaisempia vakuumiluistisia kaasuttimia volkkarin imuputkiston sisähalkaisijalla. Ostin 1300cc henkilökuljettimen rivikonetta varten 40mm vaakaimu- Mikunit 1100 GSX-R:stä, kun tulee aikaa niin pitää testailla miten saa säätöihin. 150 SU/Stromberg riittää yksinään koko moottorin ruokintaan, sinkku per nurkka antaa reilusti lisää kaasuun vastaavuutta ja vääntöä alas kun on sopivan kokoinen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...