Jump to content

Jarrujen tasapaino säädin


TF_Osku

Recommended Posts

Onko kukaan käyttänyt takamootori Volkkareissa jotain hyväksi havaittua ja turvallista Jarrun säädintä joka mielellään olis myös laillinen tai sitten huomaamaton.

Ongelma on itsellä kuplassa jossa ei enää paljoa kuplaa ole jäljellä, Jarrutus puolesta vastaa 2,7-911 ja ongelmana tulee se että jos säädän esim pedalboxilla tai vastaavalla jarrut riitävän taakse kaupunki nopeuksilla niin kovilla nopeuksilla jarrut on lian taka painoiset. Eli mitä olette kuplaan laittanut Pakujen painokuula säätimiä vai sammakon jalkoja vai mitä. Painotan tässä yhteydessä että haen Jarru ratkaisua 200+kmh autoon, joka tarkoittaa että painon siirtymää alkaa jo tapahtua aika merkittävästi.

Siis ongelmanahan on tuo kuplan suht kevyt keula joka ei kaupunki nopeuksissa ja varsinkan märällä alustalla saa mitään pitoa ennen kuin paino alkaa siirtymään.

Toinen juttu joka on huomioitava on se että alusta on melkoinen kivireki joten paljon ei tukivarret nouse tai laske jarrutuksessa eli ehkä sammakon jalka ei ole paras, toki ainahan ne kumminkin liikku.

Olisi kivaa kun toi olisi myös luotettavampi kuin sammakon jalka joka jumittelee. Ja sit voi olla ylläri kovissa nopeuksissa kun jarrut ei siirrykään eteen.

Kuula systeemi taas on aika hankala säätää oikean arvoon kun joutuu niitä jousia vaihteleen ja se tarkoittaa aikamoisia jarrujen ilmaus sulkeisia.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Eikös takajarruille sopisi ihan "tavallinen" jarrupaineen säätöventtiili joita on myytävänä Suomessakin? Kuvaavampi nimitys on "proportioning valve".

Venttiili siis rajoittaa takajarruille menevää painetta säädetystä painetasosta alkaen. Yksinkertaistettuna: Kun poljet kevyesti, takajarrut jarruttavat "saman verran" kuin etujarrut. Kun poljet kovaa takajarrut jarruttavat vähemmän kuin etujarrut. Suuremmissa nopuksissa poljetaan kovempaa = suuri painonsiirto = tarvitaan vähemmän takajarruja.

Link to comment

Tuolla saadaan perus paine kohdallern mutta ei tahdo riittää eli jotain säädintä tyyliin kuula tai sammakon jalka kaipaisi. Mielellään vaan luotettava kuin kuula ja helpposäätöinen kuin sammakkonjalka. Nyt on joutunut pitää jarruja lian etupainosina jotta ei tarjo persettä kovissa nopeuksissa ja se tekee hiljasessa liukkaassa mutkassa jarruttamisen j@nnäks, tosin mielummin noin kun että perse lähtee alta kovilla nopeuksilla.

Link to comment

Tuolla saadaan perus paine kohdallern mutta ei tahdo riittää eli jotain säädintä tyyliin kuula tai sammakon jalka kaipaisi. Mielellään vaan luotettava kuin kuula ja helpposäätöinen kuin sammakkonjalka. Nyt on joutunut pitää jarruja lian etupainosina jotta ei tarjo persettä kovissa nopeuksissa ja se tekee hiljasessa liukkaassa mutkassa jarruttamisen j@nnäks, tosin mielummin noin kun että perse lähtee alta kovilla nopeuksilla.

Nuo kuula- ja sammakkosysteemit on kait olemassa lähinnä sen takia jos kuorma vaihtelee.

Eli onko sulla pedal box nyt perussäätönä vai mikä?

Link to comment

Oli, nyt on rattia myöten kaikki ulkona, eli ratti, polkimet, kojelauta ja ainoa mikä jää on satulat ja levyt. Tää vehe tuli tehtyä vuosia sitten ja nyt on aika rakentaa kaikki mikä on ärsyttäny uusiks ja ergonomia oli yksi noista noista kohdista tuon jarru tasapainon lisäksi. Paljon muutakin on listalla. Mutta olen siis valmis viimeisenä vaihtoehtona harkitsemaan ABS jarruja mutta mielummin ei. Eli tää on mun ensimmäisen auton uudelleen rakennus projekti ja kun toi tuli tehtyä vuosina 88-94 niin paljon on ehtinyt taito ja maku kehittyä ja nyt on viimeistely rundan aika.

Edited by TF_Osku
Link to comment
Guest Toheltaja

Näin Mikko eilen autosta kuvat ja suu auki jäin että tuo on kilvissä noilla muutoksilla. Ja tosiaan painopisteen vauhtelemisen takia ei muita vaihtoehtoja oo ku "automaattisesti" säätyvä säädin

Link to comment

Jarrut pitäisi saada pedal boxilla tai vaikka osia vaihtamalla sellaiseksi että hiekalla+lumella etujarrut lukkiutuvat ensin, takajarrujenkin pitää kuitenkin jarruttaa ja mennä lukkoon. Nyt siis jarrut toimivat muuten paitsi asfaltilla perä kevenee voimakkaassa jarrutuksessa ja takapyörät lukkiutuvat. Tämä taipumus poistetaan takajarrupaineen rajoitusventtiiliä säätämällä, niitä saa kaikista rallipuljuista.

Eli rajoitusventtiilillä ei voi tehdä "perussäätöä" vaan se pitää saavuttaa muuten. Pedal box olisi tietenkin ihan paras tähän.

 

(Olen tietoinen että pelkästään Suomesta löytyy lähes sata tuhatta rallikuskia ja tarvikemyyjää jotka ovat eri mieltä em. kuvauksesta).

 

Muissa kuin rälläysautoissa on toisenlaiset systeemit, tämä koska takapenkillä istuvaa anoppia tai kyytiin nostettuja tiililetkoja ei "proportioning valve" osaa ottaa huomioon ja säätö pitäisi tehdä aina kuorman mukaan uudestaan (sammakko tekee automaattisesti).

 

Sekä pedal boxia että proportioning valvea löytyy ajon aikana säädettävänä. Säätääköhän joku molempia? Olen siinä uskossa että formulakuskit säätävät pedal boxia ja rallissa lähinnä säätöventtiiliä (nämä siis pelkkiä arveluja). Ehkä säännöt ja ralliautoissa lakikin rajoittaa mitä saa säätää ajon aikana?

Link to comment

Ralli autot aika usein on etumootori ratkasuita muutamaa vanhaa sota ratsua lukuunottamatta jolloin ei haittaa vaikka olisi vähän etu painotteiset. Kupla on aika extreem paino jakauma jarrujen osalta väärään suntaan joka tarkoittaa että muutama sata kiloa pois taka akselilta eteen heittää koko jurrutasapainon päälaelleen. Normi etumootori kosla esim nyt vaikka välikoppa ei tunnu pelottavalta ajaa pelkillä etujaruilla mutta teeppä sama kuplalla.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Takapenkkiä ei ole eikä tavaraakan paljon saa kyytiin joten matkatavarat ei ole ongelma. Tosin kyllä sekin tuossa painossa tuntuu onko yksi vai kaksi autossa.

Se ajon aikana säätämnen on ehkä hieman kömpelö ajatus ja saattaa joskus epähuomiossa unohtua eli haluais että inhimillisen erehdyksen mahdollisuus pienenisi.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Siis yhteenvetona tuo proportioningvalve pitäis saada säätymään kevyemmälle kun paino alkaa siirtymään kovissa nopeuksissa asfaltilla jarruttaessa eteen, ja se mikä eteen siirtyy on taakanta pois.

 

Proportioning valve "heikentää takajarruja" kun jarrua poljetaan voimakkaasti. Muuten ei tee mitään.

Se toimii täysin automaattisesti, katuautoon ei tarvitse säätää kuin kerran.

 

Paino siirtyy oikeastaan nopeudesta riippumatta silloin kun pito on hyvä ja poljetaan reilusti jarrua. Tässä tilanteessa säätöventtiili pienentää takajarrujen painetta.

 

Täysjarrutuksessa: hyvä pito = suuri painonsiirto = suuri poljinvoima = suuri paine = venttiilin painerajoitus vaikuttaa voimakkaasti

 

Jos taas jarruttaa jäällä niin ei voi polkea kovin kovaa ettei renkaat mene lukkoon. Paino ei nyt siirry etupyörille koska ei ole kitkaa. Säätöventtiili ei heikennä takajarrujen tehoa eli jarrut toimii samoin kuin ilman venttiiliä.

 

Täysjarrutuksessa: huono/keskinkertainen pito = pieni painonsiirto = pieni poljinvoima = pienempi paine = venttiilin painerajoitus vaikuttaa vähän tai ei ollenkaan.

Link to comment

Eli pitäisi olla nopeuden mukaan säätyvä taka- tai miksei etujarrujen paineensäädin ? Kaikki manuaalisesti ajon aikana säädettävät ovat tietääkseni tieliikenteessä laittomia. Tuleeko tämä edes katuautoon ? Oliskohan kuitenkin ABS paras ratkaisu. Suomesta pitäis löytyy ainakin yks ABS jarruilla katsastettu Kupla.

Link to comment

Saatat olla oikeassa että pitäis asentaa tuohon kiikun (pedalboxi) rinnale takapiiriin vielä se proportional valve. Auto on katukäytöön katsastettu ja hyväksytty. Eli se on huomioitava näissä virityksissä. Toi ladan säädin on jonkun tyyppi sammakon jalkaa, tosin ei sekään välttämättä huonoin sammakon jalka ole mikä vastaan on tullu audin systeemi vaikutti paljon lelummalts. Niitä on ainakin 200 44q malissa saanu aina herkistellä.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Auton ja omistajan tuntee täälläkin varmasti moni. Minä en. Näin auton 90-luvulla Pälkäneellä. Omistaja/rakentaja kertoi ABS:n olleen katsastuksessa vaateena takalevyjarruille. Auto oli vihreä kolmepuolaisilla vanteilla. Siinä oli kaikenlaista muutakin erikoista. Muistaakseni moottorissa ruisku, joka siihen aikaan oli jotain todella edistyksellistä. Imusarja kiersi flektikopan muotojen mukaisesti ja keskellä ylhäällä oli läppärunko. Auto oli (vanteita lukuunottamatta) hieno ja hyvin tehty. Toivottavasti joku auton ja omistajan paremmin tunteva näillä kuvauksilla osaa kertoa tarkemmin jarruista ja tietää mahdollisesti rakentajan yhteystiedot.

Link to comment

Etsiskelin tossa ratkasuita ja törmäsin tähän Electronic Brake-force Distribution EBR, onko noita after market tyypisenä ratkasuna, myönnän avoimesti olevani aika electroniikka epäyhteensopiva ja muutenkon old school, mutta tossa vois pisttää todellakin sen ABS sensori hässäkän ohjaamaan jarrupainetta. Tosin tuon älyn rakentaminen ei onnistu itseltä ilman että se on joku valmis sarja. Toki jos joku osaa tuolaisen riisua ja uudelleen kytkeä ja ohjelmoida niin kyllä siitä voi maksaakkin.

Link to comment

No onhan noita kuormanmukaansäätyviä jarrupaineensäätöventtiileitä eli ALB mitkä on nestejarruissa yhes sun toises autossa jo alunperinkin. Esim. jo 2koppasiin golffeihin tuli vakiovarusteena viimeisiin vuosimalleihin isoimmilla moottoreilla,3koppasissa vielä yleisenpiä ja ventoista/borastakin löytyy. Mitsubishi pajeron taka-akselissa ennen abs-jarruja on tainnu olla aina. Japsien lava-autoissa ennen abseja ihan yleisiä nuo säätöventtiilit.

Link to comment

No onhan noita kuormanmukaansäätyviä jarrupaineensäätöventtiileitä eli ALB mitkä on nestejarruissa yhes sun toises autossa jo alunperinkin. Esim. jo 2koppasiin golffeihin tuli vakiovarusteena viimeisiin vuosimalleihin isoimmilla moottoreilla,3koppasissa vielä yleisenpiä ja ventoista/borastakin löytyy. Mitsubishi pajeron taka-akselissa ennen abs-jarruja on tainnu olla aina. Japsien lava-autoissa ennen abseja ihan yleisiä nuo säätöventtiilit.

No nimenomaan alkuperäisasennuksena on monessa autossa. Jälkiasenteisena ei ole varmaan juuri kenelläkään henkilöautossa eikä niitä ralli- tai ratapuljuissa myydäkään. Eikä ole "yksinkertainen" ratkaisu verrattuna tavalliseen proportioning valveen jonka voi asentaa melkein mihin kohtaa tahansa takajarruputkea.

Link to comment

No nimenomaan alkuperäisasennuksena on monessa autossa. Jälkiasenteisena ei ole varmaan juuri kenelläkään henkilöautossa eikä niitä ralli- tai ratapuljuissa myydäkään. Eikä ole "yksinkertainen" ratkaisu verrattuna tavalliseen proportioning valveen jonka voi asentaa melkein mihin kohtaa tahansa takajarruputkea.

Ehkä tuo proportioning valve on liian yksinkertainen ratkaisu, senhän saattais saada toimimaan

Link to comment

No mikököhän tuossa alb-venttiilissä on monimutkaista? Väitän et sama alkusäätäminen tuossa väliin tulevassa ei-säätyvässä paineenrajoitus venttiilissäkin kummassakin kun toimintaperiaate on sama eli rajoitetaan takajarrujen painetta. Tietysti onhan siinä lisähommana telineen tekeminen venttiilille. Mut varmasti paremmin jarrutasapainossa toimivat jarrut tulee ALB-venttiilillä joka säätää jarrujen tehoa kuormituksen mukaan. Ja ralli ja rataautoja ny ei voi verrata normaaliin tiellä ajettavaan autoon jarrujen käytöksen osalta mitenkään. Aivan eriasioita mitä siellä haetaan niiden jarruilta ja niiden säädettävyydeltä.

Link to comment

No mikököhän tuossa alb-venttiilissä on monimutkaista? Väitän et sama alkusäätäminen tuossa väliin tulevassa ei-säätyvässä paineenrajoitus venttiilissäkin kummassakin kun toimintaperiaate on sama eli rajoitetaan takajarrujen painetta. Tietysti onhan siinä lisähommana telineen tekeminen venttiilille. Mut varmasti paremmin jarrutasapainossa toimivat jarrut tulee ALB-venttiilillä joka säätää jarrujen tehoa kuormituksen mukaan. Ja ralli ja rataautoja ny ei voi verrata normaaliin tiellä ajettavaan autoon jarrujen käytöksen osalta mitenkään. Aivan eriasioita mitä siellä haetaan niiden jarruilta ja niiden säädettävyydeltä.

Kyllä mun LandCruiserissakin oli takajousituksen korkeuden mukaan säätyvä venttiili, mutta olen ymmärtänyt että sen tarkoitus on tasapainottaa jarrujen toimintaa auton kuorman mukaan, mutta se ei mielestäni ollut kirjoittajan perus ongelma.

 

Multa meni tuo säädin rikki ja vasta tarkka katsastusmies huomas sen. En itse huomannut mitään eroa korjauksen jälkeenkään, mutta minun ajoissa ei juuri koskaan mitään painavaa kyydissä ollutkaan.

Link to comment

Siis nuo säätimet kuulat ja Sammakonjalat tekee juuri oikean asian koska kun perä on alempana on takana lisää jarru tehoa ja kun perä on ylhäällä sitä on vähemmän jarrut eivät tiedä miksi näin on, onko tavaraa enemmän tai vähemmän vai onko auto nostamassa persettä äkki jarrutuksessa. Yleensä ihmiset ajelee tyhjällä autolla ja se ei siksi jää tiukimpaan asentoon kiinni. Joten eroa tuskin huomaakaan. Varsinkaan jos autossa on lisäksi ABS jarrut. Etumootori autoissa muutenkin jarrupaino voi olla aika edessä jopa turhan edessä ilman että jarru tehossa paljoakaan hävitään. Tosin kuplan kaltaisisa tapauksissa tilanne on toinen ensinnäkin tuon vaikutus on iso koska jos taka jarrut saadaan tekemään osansa on pysähtyminen ihan eri luokkaa. Mutta sillä on myös kääntö puolensa ja se on juuri se että kun tuo jumii on jarrut sitten myös isosti pielessä. Siksi alussa painotin sitä luotettavuutta.

ABS on ihan hyvä ratkaisu mutta kuten aikaisemmin sanoin se ei ole ensimmäinen valinta mutta jos muut vaihtoehdot ei toimi se on pakko tehdä. Syy miksi en ABS:ää halua ei liity sen toimivuuteen vaan erääseen toiseen asiaan jonka voin kertoa joskus nettikeskustelun ulkopuolella mutta en mielellään tekisi tuohon enään yhtään lisä muutoskatsastuksia vaativia muutoksia. Ja pikku muutokset voin tehdä ilman ongelmia koska joka komponenti jarruissa on jo vaihdettu ja kirjattu otteeseen sopivan väljästi mutta ABS se ei ole joten se vaatisi muutoksen.

Olen hieman vielä arveleva sen suhteen voiko staatinen säätö kuten esim proportioning valve yhdistettynä pedalboxin saada yhtä hyvän tuloksen. Uskoisin tuon olevan aina hieman pielessä koska käyrästä ei ikinä saa muutakuin portautetun se ei ole kuin yhdessä tilanteessa oikein ja muissa lian etu painoinen(tai takapainoinen) eli ei optimaalinen.

Keskustelu on kaikin puolin mielenkiintoista, olisi kiva kuulla omista kokemuksista eli onko ollut jokin yhdistelmä kuplassa toimiva ja jos niin voitaisiinko tavata ja vähän vertaila juttuja ja katsoa josko toi mullakin toimis. Siksi mua kiinnosti kenellä ne ABS jarrut oli koska se on toistaiseksi ainoa joka on sanottu selkeästi olemassa olevaksi ratkaisuksi ja täten vertailu kelpoinen. Jos jollain on kupla jossa on koko setti tai joku muu takamootori niin sekin olisi kiva nähdä livenä tai ainakin saada ensi käden tietoa. Lisäksi minua kiinnostaa miten olette modanneet polkimia, koska nyt otin kuten mainitsin vanhat kamat pois koska se mitä aikasemin olin rakentanut oli paskaa, joten ennen kuin teen uuden yritän löytä mahdollisimman monta vaihtoehtoista tapaa hoitaa tuon ja sitten valita niistä parhaiten sopivan yhdistelmän juuri tähän autoon.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Tavallinen rallikaupan säätöventtiili on tarkoitettu juuri tällaiseen keissiin kuin mitä ketjun avaajalla on. Varmasti helpoin, luultavasti myös toimivin ratkaisu (ABS ehken vielä parempi).

 

Mutta rakentelijoitahan tässä monet on joten mietitääns miten kuorman mukaan säätyvän venttiilin ("ALB") saisi kuplaan? Perässähän ei ensinnäkään ole valmiina mitään kohtaa mikä seuraa perän korkeutta. Pelkkä oikean tai vasemman puolen seuraaminen ei kelpaa jos haluaa jarruttaa kaarteessakin.

Pari vaihtoehtoa olisi: Jos on jostain syystä asennettu takavakaaja niin sen puoliväli seuraa auton perän korkeutta. Ehkä jopa lerppu "feikkivakaaja" olisi yksi vaihtoehto tähän.

Omassa Transporter T4:ssä näyttäisi olevan venttiilille oma poikittaistanko jota tukivarsiin menevät tukevat vieterit pyörittävät. Varmasti erittäin v-mäinen suunnitella ja rakentaa tuommonen himmeli jos ei voi mallia ottaa mistään.

Link to comment

Takavakaaja on, mallia 77 911 ja tukivarret on tyyppiä 911 72 eli pitkä petinen ja suurin osa jarru kamasta myös, ongelma oli juuri se että porschen painojakauma on eri koska auton akseliväli on pienempi 2200mm vs minun 2470 tnykyisin. kupla on 2400 ja porsche painaa kvenetyssä kisa kunnosakin n.900 kg kun itsellä 760 mootori on myös 911 joten se tekee vielä enemmän ongelmia koska kaikki mikä painosta on hävinnyt on hävinnyt edestä. Pitkä akseliväli pitää kumminkin onneksi renkaat maassa. Olen perehtynyt enimmäkseen välin 65-77 porschejen sialun elämään uudemat 78-89 on jo hieman tuntemattomammat, tosin hyvin paljonhan on samaa. Keskustelisin mielellään porsche porukoiden kanssa mutta kun ne eivät taas samala tavalla virittele villisti niin vastakaiku heikkoa lisäksi eihän tuo ole porsche joten puritaaneja ei kiinnosta. Lueskelen tuon ajan kanssa kun pääsen taas reissusta kotiin siinä voi hyvinkin olla jotain mikä on mennyt ohi.

Edited by TF_Osku
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...