mikko k Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 :-( https://www.lauttakyla.fi/uutinen/151217/kiihdytyskisat-loppuvat-alastarolla https://www.overdrive.fi/forum/threads/alastaron-kiihdytysrata-uhan-alla.307387/ Quote Link to comment
Pepe Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Itse uutinen tietysti ikävä ja harmillinen. Vähän nuo Overdriven kommentit kuitenkin ihmetyttää. Jos "Moottorirata sijaitsee merkittävällä pohjavesialueella" ja ulkopuolinen taho (Pöyry) on tehnyt analyysin ja todennut kiihdyttelyn olevan yksi kolmesta isosta riskistä pohjavedelle niin pakkohan asialle on jotain tehdä. Vaikka kiihdyttelyn katsominen mukavaa onkin niin enemmän kuitenkin arvostan sitä että Suomessa hanasta tulee puhdasta vettä :) 4 Quote Link to comment
ARTO Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 (edited) Suomella väkilukuun suhteutettuna paljon menestystä eri moottoriurheilulajeissa. Surullista seurata miten jotkut ottaneet esim keskellä korpea sijaitsevan/sijaitsevat radat silmatikuikseen. Muutenkin moottoriurheilun harrastamista suomessa tehdään vaikeammaksi kuin kannustettais. Palataan lähemmäs ruotsinmallia ja aletaan enemmän järjestää öisiä kiihdytyskisoja keskellä valta/moottoriteitä. hyvin hoidettuna ja järjestettynä tuskin esim Alastaron kilparadalta pääsee sellaisia vahinko sattumaan jolla pilattaisiin pohjavedet siellä. Pelkkä riski ei riitä perusteluksi jos ko paikassa on jo vuosikymmeniä ajettu kilpaa ilman pohjavesiä pilaavaa vahinkoa. Pelkkä elämä maapallolla melkoista riskien väistelyä ja jos varman päälle pelataan, hengittäminen pitäis kieltää sen haittavaikutusten johdosta. Kadulla nähdään:) Edited December 15, 2017 by ARTO 1 Quote Link to comment
PZQ Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Mä ilmoitin heti muijalle että nyt on pakko mennä Tierpiin :) 2 Quote Link to comment
Pepe Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Jos kahden eri kaupungin vedenottamo on 1,6km ja 2km päässä radasta niin ei se nyt ihan keskellä korpeakaan taida olla. Ehkä Arton kanssa eri käsitys korvesta :) Jotain positiivista, mutkarata kuitenkin säilytetään. Quote Link to comment
APO Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 (edited) Hyvä että Suomessa aina välillä puututaan tämmöisiin riskeihin jo ennen kuin vahinko on tapahtunut. Edited December 15, 2017 by APO Quote Link to comment
ARTO Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Tällä samalla verokkeella sais aika monta valtatietä kieltää rekoilta jotka kuljettavat tiettyjä nesteitä ja myrkkyjä. Alastaron radalta nesteet valuu toiseen suuntaa missä turun alueen vesipisteet. Quote Link to comment
APO Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 No joo, mutta jos kyseessä on "vain" kansan huvit, niin päätökset on helpompi tehdä, niin se vaan menee. Quote Link to comment
mikan Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 Just jossain oli artikkeli, jossa kerrottiin ympäristölupien olevan kunnossa ja että moottorirata laajennetaan kansainväliset mitat täyttäväksi. Vai sekoitanko nyt johonkin toiseen rataan? Kyse oli siis nimenomaan rata-ajosta, eli varttimailin kiihdyttelystä. t. Mika Quote Link to comment
hpa Posted December 15, 2017 Share Posted December 15, 2017 (edited) Alastaron moottoriradan ympäristölupa mahdollistaa sen laajentamisen kansainväliset vaatimukset täyttäväksi mikäli KOHO:n ehdot todetaan täytettävän.Ensi vuonna on luvan päivitys ja silloin todetaan tilanne onko ehdot täytetty. Kiihdytystoiminnan vaatimia toimenpiteitä ei radan omistajankaan mukaan ole taloudellisesti toiminnan vähyyden vuoksi mahdollista tehdä. Siis nykyisen ympäristöluvan mukaan kiihdytystoiminta loppuu vuoden 2018 lopussa ja mutkaradan saaminen kansainväliset mitat täyttäväksi vaatii suurta ulkopuolista rahoittajaa. Pöyryn selvitys sinänsä täyttää vaatimukset, mutta siinä ei ole katsottu tarpeeliseksi spekuloida voitaisiinko kiihdytystoiminta saada lupaehdot täyttäväksi. Ratasuoraa voidaan käyttää muuhunkin esim pysäköintiin.Mitään uutta ihmeellistä ei ole tapahtunut joka kiihdytystoiminnan lopettaisi.Malmin lentoasema-alueesta on tehty suojeluesitys, tätä pitää seurata.( yövuorossa ei enää tule painokelpoista tekstiä, saati sitten ymmärrettävää) Edited December 15, 2017 by hpa Quote Link to comment
mikko k Posted December 16, 2017 Author Share Posted December 16, 2017 Ai että kiihdyttelyjatkot onkin kiinni radan omistajasta? Mutkarata kans kiinni. Sekin on saman pohjavesialueen vaikutuspiirissä. Sillähän sais sitten ajajat Botniaringille. Ja se taas sopii mulle hyvin kun matkaa on sinne 30km.. Jos vaikka sitte tekisivät uuden varttimailisuoran tuonne Jurvaan kans.. Quote Link to comment
arih Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Kyseessä on Huittisten kaupungin lausunto aluehallintovirastolle. KHO ei ole vielä päättänyt mitään uutta tuosa asiassa Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Kaikille turun ja lähialueen alueen ihmisille pitäs riittää aurajoen vesi.. siihen lasken myös alastaron seudun.. putki vaan aurajoelta.. hyvää vettä eikä ole kiihdytyksen paskaamaa.. Quote Link to comment
metake Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 KHO ei ole vielä päättänyt mitään uutta tuosa asiassa "Korkein hallinto-oikeus esitti, että kiihdytyskilpailutoiminta lopetetaan ja varikkoalueiden hulevedet johdetaan rakennettavaan hulevesiviemäriin ja sen kautta pohjavesialueen ulkopuolelle vuoteen 2019 mennessä. Ei kai sen tuota enempää tarvitsekaan päättää, eli mitään uutta ei olekaan tulossa? Quote Link to comment
Mäki Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Ensi kausi vielä ajetaan ja sitten pannaan koko kalusto myyntiin. Pohjanmaalla ajetaan vaan osamatkaa ja Mikkeliin on sairaan pitkä matka. Malmilla ja muilla lehtokenttäradoilla on hengenvaarallista ajaa. Paluu offroadiin on jo alkanut, kävin tänään tekemässä kaupat maasturin vetoautosta Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Eikö turun seudulla maistu aurajoen vesi.. sehän on hyvää olevinaan.. eikä kuin vähän vihreetä.. putket vaan sinne alastarolle siitä joelta.. Jos kho:n perustellaan mentäs turussa ei yhdestäkään hanasta tulis vettä.. eikö Pöyry vois käydä sen tutkimassa niin päästäs turusta myös.. Quote Link to comment
Mäki Posted December 16, 2017 Share Posted December 16, 2017 Eikö turun seudulla maistu aurajoen vesi.. sehän on hyvää olevinaan.. eikä kuin vähän vihreetä.. putket vaan sinne alastarolle siitä joelta.. Jos kho:n perustellaan mentäs turussa ei yhdestäkään hanasta tulis vettä.. eikö Pöyry vois käydä sen tutkimassa niin päästäs turusta myös.. Noudatamme täällä Turussa edesmenneen kenraali Siilasvuon ohjetta, jonka hän antoi meille Libanonissa vuonna 1986; juokaa olutta, jos vesi ei ole puhdasta. Olen pyrkinyt noudattamaan tätä ohjetta viimeiset 30 vuotta. RIP jo tuolloin eläkkeellä olleelle herrasmiehelle. Quote Link to comment
mikko k Posted December 17, 2017 Author Share Posted December 17, 2017 Viimeisimmän oikaisun mukaan ratayhtiö on itse lopettamassa kiihdyttelyt.. "Alastaron moottoriradan kiihdytyskisoista aiemmin julkaistussa uutisessa oli virhe. Uutisessa mainittiin virheellisesti, että korkein hallinto-oikeus on päättänyt kisojen lopettamisesta.Kisojen lopettamista esittää aluehallintovirastolle antamassaan selvityksessä Alastaron moottoriradan toimintaa pyörittävä Resykli Oy." https://www.lauttakyla.fi/uutinen/171217/oikaisu Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Noudatamme täällä Turussa edesmenneen kenraali Siilasvuon ohjetta, jonka hän antoi meille Libanonissa vuonna 1986; juokaa olutta, jos vesi ei ole puhdasta. Olen pyrkinyt noudattamaan tätä ohjetta viimeiset 30 vuotta. RIP jo tuolloin eläkkeellä olleelle herrasmiehelle. Hyvät ohjeet turkulaisille.. Vesi voitehista paras mutta aurajoen rannalla vettä jouneet paskantaa levää, vihreetä mössöä.. Quote Link to comment
hpa Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Trollit tekevät myös mediaa. Seuraavan linkin takana lausunnolla oleva KOHO:n edellyttämä selvitys. https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/Lisatiedot.aspx?Asia_ID=1322879 Täydennys 31.10.2017 on Pöyryn latima selvitys, joka sisältää loppupäätelmän. Uuden kiihdytysradan saaminen edellyttää nykyään maakuntakaavan mukaisuutta. Halukkaat voivat alkaa perustaa projektia. tv h Quote Link to comment
KGP Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Kaikki on poliittista lobbausta...kyse on Suomen suurimmasta vientivaltista maailmalle eli puhtaasta vedestä. Siinä ei paljon yksi kiihdytyskaista paina saati "muutamien " harrastus jos kyse on miljardien bisneksestä...pahoin pelkään että samaan huutoon kaatuu koko rata pian... hyvä alue Golfin pelaamiseen :( ...ei saastuta ja kaikki on vihreää..ja kun niillä uusilla Audeilla ja Mersuilla painetaan hakkaamaan golffia niin ei edes ne parkissa seisovat autot valuta öjlyä maahan.. Quote Link to comment
ARTO Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Tietyillä Audimalleilla pitäis kieltää ajamiset pohjavesialueilla kun pakoputkista vuotaa öljyä enemmän kuin nesteen säiliöautoista... Quote Link to comment
Urbantoy Posted December 17, 2017 Share Posted December 17, 2017 Kaikki on poliittista lobbausta...kyse on Suomen suurimmasta vientivaltista maailmalle eli puhtaasta vedestä. Siinä ei paljon yksi kiihdytyskaista paina saati "muutamien " harrastus jos kyse on miljardien bisneksestä...pahoin pelkään että samaan huutoon kaatuu koko rata pian... hyvä alue Golfin pelaamiseen :( ...ei saastuta ja kaikki on vihreää..ja kun niillä uusilla Audeilla ja Mersuilla painetaan hakkaamaan golffia niin ei edes ne parkissa seisovat autot valuta öjlyä maahan.. Kyllähän aurajoessa vettä riittää.. sitä vaan pulloihin.. voi myydä vaikka limemehuna, ei sitä tarvi alastarossa pullottaa.. antaa suoraracen jatkua vaan.. Quote Link to comment
mikko k Posted December 17, 2017 Author Share Posted December 17, 2017 Mun tulkinnan mukaan ensi vuosi on viimeinen kiihdyttelyvuosi.. :-( https://tietopalvelu.ahtp.fi/Lupa/AvaaLiite.aspx?Liite_ID=3699135 Tuosta viimeinen sivu kertonee tarpeeksi. Onnekseni linkailin cromoputkirunkovärkkien tilausta. Ny ei taida enää tarvita.. Quote Link to comment
Guest Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 (edited) On Edited April 7 by tomi seppälä Quote Link to comment
Lasse Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Olisko tässä nyt semmoinen kuvio, että moottoriradalla on suojaukset valumavesille tehtynä ja kiihdytysradalla ja sen varikolla ei? Noi on aika kallita juttuja, joten oletan, että tästä on kyse. Tällä Tampereen ja Pirkanmaan alueella on pantu joka ikinen polttoaineen jakelupiste joka sijaitsee pohjavesialueella säppiin for ever. Kunnat ovat tiukentaneet ympäristönsuojelumääräyksiä ja niissä nykyään kielletään mm. autonpesu jos vesiä ei johdeta kunnalliseen viemäriin. Quote Link to comment
mikan Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Missäpäin Suomessa ei ole pohjavesialuetta? Vain niissä kohdissa missä on ABC? ;-) t. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted December 18, 2017 Author Share Posted December 18, 2017 Aina tarvitsee hyvän cromo-rungon, senhän voi tehdä vaikka katuauton sisään. Aika hurjia laitteita täällä kyllä on, jos ei lentokentillä uskalla ajella. Onhan se noinkin, mutta ns. ”kiire” meni kyllä ohi. Quote Link to comment
hpa Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Vettä löytyy yleensä jos poraa tarpeeksi syvälle. Alastaron mootorirata sijaitsee vedenhankinnan kannalta tärkeällä pohjavesialueelle. Tämän vuoksi toiminta edellyttää ympäristölupaa. Samoin polttoaineiden jakelu vastaavilla alueilla.Lupaa voi hakea ja saa jos täyttää lupaehdot. Sitten valituskierrosten jälkeen. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Tällä Tampereen ja Pirkanmaan alueella on pantu joka ikinen polttoaineen jakelupiste joka sijaitsee pohjavesialueella säppiin for ever. . Lahdessa sama juttu. +10v aikana suljettu +10 asemaa. Suojeltavaa vettä vissiiin löytyy joka paikasta? Quote Link to comment
hpa Posted December 19, 2017 Share Posted December 19, 2017 Tässä sitten tämän aamun tilanne, josta selviää tarkemmin ratayhtiön kanta kiihdytysurheiluun. https://www.lauttakyla.fi/uutinen/191217/kiihdytyskisojen-tilanne-avoinna-alastarolla Artisti maksaa tai ei esiinny ollenkaan. https://www.jamesallenonf1.com/2017/02/major-f1-sponsor-allianz-joins-all-electric-formula-e-championship/ Teslat vaan jonoon. Quote Link to comment
Lasse Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Hpalle kommentoin sen verran, että kaikki moottoriurheilu edellyttää ympäristölupaa, jos ei muuta niin melusta johtuvaa. Prosessi on aika tiukka ja siitä ei yleensä selviä ilman konsultteja ja mittauksia, joten hintaa luvalle muodostuu useita (kymmeniä)tuhansia euroja. Lisäksi kyse on hallintomenettelystä ja siihen liittyvästä päätöksenteosta, joten valittajilla on mistä valittaa. Quote Link to comment
PZQ Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Ainakin Uudenmaan liiton alueella (missä myös eniten harrastajia) on mahdollista saada pelkällä sijoituspaikka luvalla MX & enduro rata / harjoittelu mesta Noi pohjavesi alueet tietysti asia erikseen Quote Link to comment
hpa Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Hpattipää olen itse aluehallinnossa töissä, joten kaikenlainen lupamenettely on hyvinkin tiedossa. Esim rallit tekevät tilapäisestä melusta kirjaamoomme ilmoituksen. melusta. Asianosaiset tähänkin voivat ottaa kantaa. Quote Link to comment
Masa Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 artisti maksaa ?http://dragracefinland.fi/ 1 Quote Link to comment
Mäki Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 (edited) Aina tarvitsee hyvän cromo-rungon, senhän voi tehdä vaikka katuauton sisään. Aika hurjia laitteita täällä kyllä on, jos ei lentokentillä uskalla ajella. Tuskin sinä tai kukaan muukaan lähtisi lentokenttäradalle ajamaan putkirunkoautoilla. On ne kentät sen verran möykkyisiä. Puhumattakaan mistään kovemmista luokista. Edited December 20, 2017 by Mäki Quote Link to comment
Guest Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 (edited) On Edited April 7 by tomi seppälä Quote Link to comment
jaraku Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 kalajoella EI ajteta kovimmissa ryhmissa kun 200 m loppuu muuten tuo rata kesken, Quote Link to comment
metake Posted December 20, 2017 Share Posted December 20, 2017 Tuskin sinä tai kukaan muukaan lähtisi lentokenttäradalle ajamaan putkirunkoautoilla. On ne kentät sen verran möykkyisiä. Puhumattakaan mistään kovemmista luokista. Miehet vissiin pehmenneet neljässäkymmenessä vuodessa :P 1 Quote Link to comment
Guest Posted December 21, 2017 Share Posted December 21, 2017 (edited) O Edited April 7 by tomi seppälä Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.