Jump to content

Kaasutin turbon imupuolelle


Recommended Posts

Jenkeissä näyttävät ajavan tuollaisilla kokoonpanoilla vaikka kuinka, mutta mikä oikeasti on se syy, että se ei ole yleistynyt Suomessa (vai onko?) Olisi kiva kuulla kommentteja niiltä jotka ovat oikeasti niitä kokeilleet. Remmiahtimissahan nuo ovat yleisin tapa kytkeä kaasutin järjestelmään, eli siis imupuolelle. Jotkut sanovat kaasuttimen jäätyvän jne mutta mitkä on oikeasti ne ongelmakohdat ja käyttökokemukset??

 

P.S mistä saa parhaiten modulaattori renkaita (vapaa suomennos) Dellortoihin turbokäyttöön.

 

P.S.S. Unohdetaan nyt ruiskut... ;)

Link to comment

Onhan tuollaisia näkynyt Suomessakin joskus vuosia sitten. Varmasti aika moni on halunnut laittaa välijäähdyttimen, jolloin tuollainen kombo ei oikein toimi. Samoin tuohon ei käy sitten ihan mikä tahansa ahdin. Todennäköisesti joudut sorvauttamaan Dellortoihin nuo rinkulat. Ainakaan en niitä nähnyt myynnissä silloin kun olisin omaan kuplaan niitä kokeillut.

 

t. Mika

 

Edit: nykyään rinkuloita näyttääkin saavan: https://www.cbperformance.com/product-p/7369.htm

Edited by mikan
Link to comment

Ymmärsinkö oikein että tuo modulaattoritorvi on "supistava imutorvi" joka ei pienemmillä virtauksilla juurikaan vaikuta mutta korkeilla kierroksilla ja ahdoilla rikastaa seosta ryypyn (kuristimen) tavoin?

 

Vastaavasti voisi varmaan kokeilla erilaisilla pääsuuttimien rungoilla (emulsion tube) joista dellorto-kirja kuvan mukaisesti suosittelee imuturboon ".8" - laihentaa matalilla ja keskikierroksilla ja rikastaa täyskaasulla. Siihen sitten vaan normaalia isompaa pääsuutinta. Kuvan perusteella tuollaisen ".8" -rungon voisi muokatakin yleisemmästä .2 rungosta suht helposti.

 

Mie oon aina ihmetellyt miten nuo imupuolen turbosysteemit ylipäätään toimii - vaikka olen monta sellaista nähnyt ja hyvinhän ne toimivat. Tuntuu jotenkin niin järjenvastaiselta imaista seos ensiksi sentrifugiin ja sen kautta puskea koneeseen. Ilmeisesti kuitenkin turboahtimen kierrokset riittävät hienosti ennemminkin atomisoimaan kuin erottelemaan seoksen. Remmiahdin vastaavasti ei kierrä lähellekään niin paljoa mutta toimintatapansa takia ei myöskään niin linkoa seosta pitkin ahtimen ulkoseiniä.

post-35-0-88842800-1513766670_thumb.jpg

Link to comment

Eiköhän tämä kaasutin ennen turboa -asennus kuuluu samaan ryhmään kuplan keskituplan kanssa.. Ne ajat meni jo ja tilalle on tullut paljon parempia ratkaisua, mutta ameriikkalainen ajattelutapa kun menee helposti tavalla ettei lähdetä miettimään parempia ratkaisuja jos jokin toimii :)

  • Like 1
Link to comment

Ymmärsinkö oikein että tuo modulaattoritorvi on "supistava imutorvi" joka ei pienemmillä virtauksilla juurikaan vaikuta mutta korkeilla kierroksilla ja ahdoilla rikastaa seosta ryypyn (kuristimen) tavoin?

Nuo modulaattoritorvet on painepuolen turbo/kaasutinkombinaatiota varten, ei tuolle imuturbolle, mutta juuri kuvaamaasi toimintaa varten, eli saadaan korkealla ahdoilla seokset pysymään rikkaammalla

Edited by Kaipaa
Link to comment

Eiköhän tämä kaasutin ennen turboa -asennus kuuluu samaan ryhmään kuplan keskituplan kanssa.. Ne ajat meni jo ja tilalle on tullut paljon parempia ratkaisua, mutta ameriikkalainen ajattelutapa kun menee helposti tavalla ettei lähdetä miettimään parempia ratkaisuja jos jokin toimii :)

Tässä ketjulla ei ollutkaan tarkoitus tuomita tms. näitä ratkaisuja tai kansalaisuuksia, vaan kysellä käyttökokemuksia, ongelmakohtia jne jne. Jos joku on joskus tykännyt hernekeitosta, niin eikös hyvistä resepteistä jutella edelleenkin :)

Link to comment

Onhan tuollaisia näkynyt Suomessakin joskus vuosia sitten. Varmasti aika moni on halunnut laittaa välijäähdyttimen, jolloin tuollainen kombo ei oikein toimi. Samoin tuohon ei käy sitten ihan mikä tahansa ahdin. Todennäköisesti joudut sorvauttamaan Dellortoihin nuo rinkulat. Ainakaan en niitä nähnyt myynnissä silloin kun olisin omaan kuplaan niitä kokeillut.

 

 

Jeps, tuo on hyvä pointti, olen kuullut vastaavaa, että polttoaine pisaroituu välijäähdyttimeen ja siten aiheuttaa hankaluuksia

Link to comment

Jenkeissä kaiketi joissain kiihdytysluokissa säännöt määrää käyttämään imupuolen kaasaria turbon kanssa. Tämä siis mutua..

 

Turbosta kuitenkin pitää olla oikeanlaiset tiivisteet, ettei bensa lennä ulos / vääriin paikkoihin.

 

Imusarjassa, siis turbon jälkeen, täytyy olla T-haara, jossa soppa jakaantuu eripuolille konetta. Y-haara ei käy. Sillä menee soppa epätasaisesti, toinen puoli koneesta laihalla ja toinen rikkaalla. Kokeilin joskus nuorena ja tietämättömänä.. Toiselta puolelta pimeni tulpat jatkuvasti. Vaihdoin Y-haaran T-haaraan ja homma alkoi rokkaamaan.

 

Välijäähdytin saattais toimia, jos se on pystyasennossa ja ainakin uloslähtö on kennon alareunassa. Ja muutenkin putket varmaan sais viettää alaspäin, ettei bensaa kerry mihinkään. Tämäkin mutua, en oo kokeillu.

Link to comment

Eiköhän tämä kaasutin ennen turboa -asennus kuuluu samaan ryhmään kuplan keskituplan kanssa.. Ne ajat meni jo ja tilalle on tullut paljon parempia ratkaisua, mutta ameriikkalainen ajattelutapa kun menee helposti tavalla ettei lähdetä miettimään parempia ratkaisuja jos jokin toimii :)

Hyvin tuntuu pelaavan tuo vanhan liiton ratkaisukin, vaikka ruiskulla mennäänkin.

https://www.youtube.com/watch?v=LnvzCUIgXTQ

Edited by Mäki
Link to comment

Nyt en ymmärrä, miten tuo Skinne beetlen turbojärjestelmä olisi vanhan liiton ratkaisu?

 

Näyttää olevan iso ilmanottoputki turbolla, tosin hämäävästi näyttää että olisi jotain muutakin. Ainakin 3-4 vuotta sitten tuossa autossa oli lehdessä esiteltynä 2 x  läppärunkoa turbon ja moottorin välissä..

Hyvin tuntuu pelaavan tuo vanhan liiton ratkaisukin, vaikka ruiskulla mennäänkin.
https://www.youtube.com/watch?v=LnvzCUIgXTQ

Link to comment

Tuli mieleen että rakennettiinhan meidänkin tallissa hupisuomalainen imuturbo-Teio, varmasti maailman ainoa, ja sillä voitettiin säälipalkinto VW-Openissa. Taisi olla meidän kerholle toinen tai jopa kolmas...

 

Siinä oli kaasarina K70:n vaakatupla -Solex. Kaikkia todennäköisyyksiä vastoin se hörähti myös helposti käyntiin. Turbo oli suoraan kiinni kärmeksessä laippa-adapterilla ja vakio-imariin meni n. 3" kromattu pöydänjalka. Kansien porttauksen vuoksi vakio-pässinsarviin piti hitsautaa 1,5cm lisää laippaa.

 

Sillä ei tosin päässyt ajamaan kun kabiini antoi liikaa periksi ettäkö Kennedy stage2 olis irroittanut :D Ei se kyllä kaasuunkaan juuri vastannut ja savuttikin hirveästi turbon väärän sijoituksen vuoksi.

Link to comment

Mikä muu omalla hukkaportilla varustettu turbo käy tähän AC:n pakosarjaan suoraan kuin AC:n ehdottamat turbot

 

http://aircooled.fi/tuote/2312/turbopakosarja-taydellinen-rosterivaimentimella-ac

 

 

Vaikea kysymys, taitaa selvitä vain kokeilemalla. Itsellä yhdessä rojektissa CB:n vastaava pakosarja ja suapin t25 laipallinen ahdin. Ahtimen koon puolesta sopii hyvin, mutta kiinteä hukkaportti on varsin haastava. Joutuu tekemään uuden kiinnityksen kellolle sen jälkeen kun on pyöritellyt pesät sopivaan asentoon ja hukkaportin tanko jää alimmaiseksi osaksi.

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...