Matti-Pekka Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 (edited) Ei taida olla nepparin jousitusta kevennetty....😊, no ei sen mitään jos vaan saat sen hitsattavan rungon "ajotasoon" niin silmä näkee paremmin ettei ole kun löysä mulkku omilla pyörillä.. Niitä nissanin startteja on alennusvaihteella ja tehokkaampaa mallia, mutta halpa (ryöstötavasta riippuen 50--70 eur) perusmalli riittää hyvin...ei sitä startilla ajella, ja pojat yleensä näitä käynnistää polkusimella... Edited January 3, 2019 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Jopesa Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Kyllä se polkasemalla käyntiin pitää saada😁 Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 mulla käynnisty polkemalla laakista joka kerta Quote Link to comment
KimmoH Posted January 5, 2019 Author Share Posted January 5, 2019 Nyt olis kaikki putket lopullisissa mitoissaan. Vielä vähän sipistelyä liitoskohtiin ja sitten pääsis tarkastusmittauksien jälkeen hitsuuttelemaan kasaan. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 6, 2019 Author Share Posted January 6, 2019 Sunnuntai meni mittaillessa ja hieroessa putkien päitä. Sitten päätin, että se on siinä ja otin kolvin käteen. Nyt se pysyy kasassa ilman jigiä! Melkein sain hitsailtua loppuun saakka mutta sitten meni hitsuukoneen huolloksi. Ensin potkaisin lattialla könytessäni kuuman kahvan letkuun ja siihen tuli reikä 😞 Kaasuvuodon sain tilkittyä toistaiseksi roudarin teipillä. Homma jatkui hetken ja sitten loppui lanka. Taitaa tarkoittaa sitä, että tälle päivälle saa riittää. Jatkuu ensi numerossa.... 2 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted January 7, 2019 Share Posted January 7, 2019 Hauska tuo "kaalimato" penkki...onko tuo alkuperäinen Konelan tekemä uralin penkki? Quote Link to comment
KimmoH Posted January 7, 2019 Author Share Posted January 7, 2019 Penkin alkuperästä ei ole mitään hajua. Uralista se käsittääkseni on ja ihan "tehdastekoisen" oloinen. Tuota olen käyttänyt sovitteena kun vielä tuumailen, tuleeko tästä yhden vaiko kahden mopo 😉 Jahka saa rungon hinkattua loppuun, niin sitten pitäisi tankkia varmaan jatkaa sen verran että yltää istuimeen saakka.... Quote Link to comment
KimmoH Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 Niputin vähän kasaan, että pääsee näkemään ollaanko oikealla hehtaarilla. Samalla paljastui että keulapumppujen jouset tuntuu olevan joko älyttömän löysät tai sitten ne on liian lyhyet. Näillä painuu laite tonttiin 😉 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 10, 2019 Author Share Posted January 10, 2019 Nyt näkee onko öljyä koneen sisällä, alla olevan lätäkön lisäksi 😉 Sit täytyis keksiä mistä sitä jatkossa laitetaan sisään. Pitää varmaan huohotinkoteloa modata.... Quote Link to comment
MAH Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 (edited) 1 hour ago, KimmoH said: Nyt näkee onko öljyä koneen sisällä, alla olevan lätäkön lisäksi 😉 Sit täytyis keksiä mistä sitä jatkossa laitetaan sisään. Pitää varmaan huohotinkoteloa modata.... Tervehdys Kimmo, Kannatta suunnitella jonkinlainen suojus tuohon silmään. Saattaa täyttyä kuralla umpeen ajaessa. Normaalisti kyseisen kaltaiset laitteet on suojatuissa tiloissa ( inside of fairings) tai muuten vaan ns. huonetiloissa. T. Markku Edited January 10, 2019 by MAH Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 40 minutes ago, MAH said: Kannatta suunnitella jonkinlainen suojus tuohon silmään. Saattaa täyttyä kuralla umpeen ajaessa. Normaalisti kyseisen kaltaiset laitteet on suojatuissa tiloissa ( inside of fairings) tai muuten vaan ns. huonetiloissa. Kyllä mulla oli moottoripyörässä tuollainen tehtaan jäljiltä ihan vaan oikeanpuoleisessa moottorin lohkossa kaikelle pahuudelle alttiina.. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 Triumphissa mulla on vastaava lohkon oikealla kyljellä, sinne ei tosin kivisuihkut yllä. Mutta tää on enempi vähempi tällainen protoiluprojekti, kokeillaan ajatuksia ja jos ei toimi, niin tehdään uudestaan. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 Joka päivä nykerretty jotain ja välillä otettu uusiksi. Yritetään saada niin smooth jälki ettei tarvitse kuin karvan verran pakkelia, hiontavärin ja sit kaikki on saumatonta 😉 Kehdon putket hitsailtu emäputkeen alkuperäisellä mallilla ja sitten rakensin päälle vielä vahvikekolmion 4mm teräslevystä. Muutama ilta meni toteutuksessa jotta saa orggis tankin vielä mahtumaan paikoilleen. Töötin paikan askartelin kehdon yläosaan orggis tyylisesti. Jarrupääsylinteri löysi paikan yläputkesta. Jää kokonaan tankin alle/sisälle piiloon ja tätä komennetaan lihakoukkukahvoilla vaijerin välityksellä. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Uusi ohjauslukko löysi paikkansa. Katsastusmies tyytyväiseksi, ei tästä muuta iloa ole 😄 Koekasaus ja seuraavaksi pääsee suunnittelemaan koneen kiinnikkeitä. Koeistunnan perusteella ajoasennosta tulee aika makia 😉 3 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Voi hitto tuota rengasvalintaa...mistä näitä saa? on se vaan niin härski☺️ Quote Link to comment
KimmoH Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Japanista tai sitten tuurilla EU:n sisältä. Nämä löytyi Italiasta. Taiwanissa valmistetut Firestone kopiot. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Sehän passaa sinne nätisti. Alunperin jänskättäneet keulan jousetkin osoittautuivat toimiviksi. Ei painu kasaan/pohjaa vaikka istuin ohjaustangon päälle koko painollani 😉 Biltsun suodattimen mahtuu vaihtamaan! Saattaa jopa orggis suodatinkin mahtua just ja just paikoilleen. Kardaanilinja osuu hyvin kohdalleen ja lohko on tällöin keskellä runkoa. 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 2, 2019 Author Share Posted February 2, 2019 Moottorin takakiinnikkeen eka versio olisi paikoillaan. Ois ehkä voinut nostaa konetta 5-10mm korkeammalle mutta nyt on jotenkin kaikki paremmin linjassaan. Lisäksi toiveissa on, että "porsche mallin" öljyntäyttötötterö mahtuu vielä tuohon huohotinkotelon ja tankin väliin. Seisontatuen liimasin paikoilleen. Pysyy pystyssä myös ohjauslukon kanssa! 4 Quote Link to comment
Hanttapuli Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Kimmo tekee taas hienoa jälkeä! 1 Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 Kimmo tekee taas hienoa jälkeä!Kimmo tekee AINA hienoa jälkeä! 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 4, 2019 Author Share Posted February 4, 2019 Muutaman oluen ja useamman illan tiukat tuijotukset se vaati. Lopulta moottorin etukannake piirtyi kirkkaana mieleen. Pikkuisen putkea mutkalle ja kiinnityspisteet nelkun orggis korvakkeille. Vähän vielä sipistelyä ja sitten runkoon kiinni. Tilaa jäi ruhtinaallisesti 😄 Samalla syntyi luonnollinen "suoja" öljysilmällekkin. Tässä sivussa löytyi oikean väriset AN8 lähdötkin öljyjäähylle lähteville letkuille. Vielä kun keksisi mihin sen jäähykennon saa pultattua kiinni. 2 Quote Link to comment
XTeme Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Laitat sen jäähyn "syyläriksi" niinkuin muovisukkuloissa. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 Etukiinnike täpätty kiinni ja possun öljyntäyttö/huohotin mahtui tankin alle ilman ongelmia \o/ 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 7, 2019 Author Share Posted February 7, 2019 Koneen kiinnikkeet alkais nyt olla pääpiirteittäin kasassa. Sovituslohkon siirsin nurkkaan ja nostin tulevan tekniikan paikoilleen. Tekniikka sujahtaa nätisti kokonaisena pakettina moottorinosturilla suoraan paikoilleen! Hyvä hyvä, ei tarvitse selkäänsä rikkoa tai naarmuttaa aikanaan maalattua runkoa. Nyt pääsee sovittelemaan/suunnittelemaan pakoputkia, jalkatappeja, penkkiä, jne. Öljyjäähyn taidan piilottaa tuonne vaihteiston alle, kai se ajoviima sinne osuu. Seisontatuenkin mahtuu potkaisemaan alas ja ylös! 8 Quote Link to comment
jrasi Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Tuo on häiriintyneen leveän näköinen noilla kaasareilla. Ja nimenomaan hyvällä tavalla! 1 Quote Link to comment
jarkki86 Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Hemmetin hieno on tulossa! Noista ulkonevista kaasareista vaan pähkäilin että mahtaakohan kuinka pahasti tulla ram-air ilmiötä...eli ajoviima "ahtaa" liikaa ilmaa vetäen laihalle maantiellä tasakaasulla. Quote Link to comment
hpa Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 Tasakaasulla ajo onkin moottoripyörien vitsaus.Vähänkin viritetyllä pitää jatkuvasti kiihdyttää ja sitten moottorilla jarruttaa.Lentomoottoreissa joudutaan tarkkailemaan pakokaasun lämpötilaa.Hulkkoselle paaljon alamäkiä. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 8, 2019 Author Share Posted February 8, 2019 15 hours ago, jarkki86 said: Hemmetin hieno on tulossa! Noista ulkonevista kaasareista vaan pähkäilin että mahtaakohan kuinka pahasti tulla ram-air ilmiötä...eli ajoviima "ahtaa" liikaa ilmaa vetäen laihalle maantiellä tasakaasulla. Täytyy tunnustaa, että olen metsästänyt tuohon Solexien päälle Hilborn mallisia scooppeja (just ram air mielessä) mutta niitä ei tunnu löytyvän mistään tällaiselle yksireikäiselle pikkukaasarille 😄 Quote Link to comment
jrasi Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 1 hour ago, KimmoH said: Täytyy tunnustaa, että olen metsästänyt tuohon Solexien päälle Hilborn mallisia scooppeja (just ram air mielessä) mutta niitä ei tunnu löytyvän mistään tällaiselle yksireikäiselle pikkukaasarille 😄 Näyttääkö hölmöltä, jos sovittaa jonkun HD:n putsarin, niissähän on scooppifilttereitä usein? Jos oikein hulluksi rupeaa, niin semmoset kaksläppäiset kummallekin puolen 😁 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 Hokasin, että pakosarjathan saa mahtumaan paikoilleen vaikka ne kääntää sisäänpäinkin. Toista puolta piti vähän pätkiä ja hitsailla mutta sinne ne saa nätisti kääntymään runkoa myöten. Mistähän löytäis valmiit 2-1 kollektori aihiot ettei tartteis ihan kokonaan suorasta pellistä alkaa vääntelemään ? Marteliuksella on ollut 38mm 2-1 aihiot loppu jo muutaman kuukauden 😞 Nää USSR sikarivaimentimet on alkaneet miellyttää silmää enenemässä määrin. Jotkut ilman minkään valmistajan logoilla varustetut alumiini venakopatkin vois olla kivat... 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 11, 2019 Author Share Posted February 11, 2019 Aikani pyörittelin lämmönvaihtimien putkia ja löytyi passeli asento. Tässä mitään erillisiä kollektoreita tarvittu 😉 Eka proto kasassa. Näillä pääsee testaamaan ja tehdään sitten koekäytön jälkeen muutoksia, jos on tarve. Kompromissi tilankäytön ja virtauksen kesken. 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 13, 2019 Author Share Posted February 13, 2019 Eilen askartelin vasemman puolen pakosarjan. Sieltä se kurkkaa, vaihdepoljilta joutuu hieman oikomaan ja modaamaan mutta eiköhän nuo kaikki mahdu paikoilleen. Aika monta kertaa sai taas sovittaa, purkaa ja laikata ennenkuin alkoi osua kohdalleen... Uralin sikarivaimentimetkin taitavat asettua kohtuu hyvin, H-putkenkin saa just ja just mahtumaan paikoilleen. Takakiinnikkeen joutuu putkista leipomaan uusiksi. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Terve Nuo omat sikari on ahtaat jo omalle 650 urren koneelle...eli varmaan ajattelit ottaa nuo auki...? Quote Link to comment
KimmoH Posted February 13, 2019 Author Share Posted February 13, 2019 Ai niitä vaivaa sellainenkin 😞 Noh, täytyy sovitella paikoilleen ja katsoa sitten putkien sisälle. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 13, 2019 Author Share Posted February 13, 2019 Helppoja hevosia, V8:ssa taisi sen niminen artikkeli olla joskus kasarilla 😄 Tää taitaakin olla eka laite mihin mulla tulee H-putki. Oisko Matti vinkkiä miten nuo Uralin vaimentimet sais tyhjättyä ilman että tarttee kromeja tuhota pinnasta ? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 (edited) Terve ei oikein ole..noita sikareita ja varsinkin niitä pienempiä (K-750) avataan hiomalla toisesta pinnistä se konehitsaussauma auki ja päistä puolikas ympyrä (kiinnityspää) ja supistuksen osuus ulostulon puolikkaasta, ja käännetään sikari auki kuin maissitähkä. Sisään laitetaan täysmittainen reikäputki kietastuna vaimenninmattoon ja hitsataan päistä toiseen putkeen sisältä ja porataan muutama tulppahitsi paikka piilonpuolen ulkovaippaan josta sitten kasattuna tulppahitsataan reikäputken välikiinikkeet vaippaan ja pinni uudelleen kiinni...sekavasti taas sössötetty- Pitkiä sikareita (kuten sulla tässä) harvoin avataan vaan lähinnä lyhyet sikarit ja lohenpyrstöt, joissa lyhyt iso reikäputki tekee jo paljon koneen luonteeseen...tuo pitkä sikari on vähän huonossa maineessa muutoksiinkin...ja pintaa rikomattomasta muutoksesta ei taida olla paljon hyötyä...sori.. Edited February 14, 2019 by Matti-Pekka 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 16, 2019 Author Share Posted February 16, 2019 Uralin vaimentimet aiheuttivat jarrupoljinongelman. Onneksi kahdesta väärästä syntyi yksi oikea 😉 Quote Link to comment
metake Posted February 17, 2019 Share Posted February 17, 2019 On 2/16/2019 at 3:32 PM, KimmoH said: Onneksi kahdesta väärästä syntyi yksi oikea 😉 Vielä kun olis taivutellu menemään sen tuolta sisäpuolelta niin ai että olis ollu siistin näkönen... 😉 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 Vaijeri ja vipuviikko. Lihakoukut ja kaasukahva sovitettu. Vaijerivetoja on tullut tuumailtua pitkään ja pikkuhiljaa alkaa lopullinen muoto hahmottua. Kytkinvaijeriksi otin ~140mm vakiota pidemmän ja se vaikuttaisi istuvan hyvin paikoilleen, vieläpä orggis vaijerin kiinnikkeillä. Kaasarit pyöräytin sunnuntaina takaisin "oikein päin". Muistin että mullahan on automaattibussin kaasuvivusto hyllyssä ja sillä saisi vaijerilinjan toimimaan näinkin päin, kun vaijerin kiinnitys tulee vasemmalle puolen. Sehän natsasi kuin nenä päähän! Vaijeri kiepsahtaa nätisti kohdalleen ja kaasarin jalkaan oli helppo pyöräyttää kiinnike vaijerille. Solexit toimii hienosti kaasukahvasta kääntäen ja liikerata on just passeli. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 Yöllä purin maailmalta saapuneita paketteja. Ranskaan saakka piti mennä ostoksille, että sai ilmanputsarille kaverin ilman Empin logoa. 3€ tuli takkiin tästä seikkailusta, kun pari vuotta sitten piti mennä myymään putsarin alkuperäinen kaveri. En enää koskaan myy mitään pois 😄 Hihnapyörää tuli arvottua ainakin puoli vuotta, lopulta kaivoin kuvetta ja ostin uuden CSP:n tuotoksen, 140mm halkaisijalla. Kiillotettu alumiini ois ollut nätimpi mutta sellaista ei mistään löytynyt. Sen ainoan kiillotetun 175mm hihnapyörän valmistuksenkin on CSP tainnut lopettaa jo aikoja sitten ja se ois muutenkin ollut liian iso 😞Jos tuohon päälle istuis joku kirpun kromattu hihnapyörän suojaritilä 😄 Nyt pääsee ihmettelemään laturille paikkaa. Joku kiva laaserleike täytyy varmaan teettää puhallinkopan kiinnikeisiin laturia varten. Suomen Sivuvaunu Oy:lle iso käsi tästä adapterista! Alkuperäinen Ural varaosa. Ainakin teoriassa tän pitäis natsata tuohon mun etunapaan ja sitten saa jarrulevyn toisellekin puolen. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.