Jump to content

The Hulk


Recommended Posts

Ei taida olla nepparin jousitusta kevennetty....😊, no ei sen mitään jos vaan saat sen hitsattavan rungon "ajotasoon" niin silmä näkee paremmin ettei ole kun löysä mulkku omilla pyörillä..

Niitä nissanin startteja on alennusvaihteella ja tehokkaampaa mallia, mutta halpa (ryöstötavasta riippuen 50--70 eur) perusmalli riittää hyvin...ei sitä startilla ajella, ja pojat yleensä näitä käynnistää polkusimella...

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Sunnuntai meni mittaillessa ja hieroessa putkien päitä. Sitten päätin, että se on siinä ja otin kolvin käteen. Nyt se pysyy kasassa ilman jigiä! Melkein sain hitsailtua loppuun saakka mutta sitten meni hitsuukoneen huolloksi. Ensin potkaisin lattialla könytessäni kuuman kahvan letkuun ja siihen tuli reikä 😞 Kaasuvuodon sain tilkittyä toistaiseksi roudarin teipillä. Homma jatkui hetken ja sitten loppui lanka. Taitaa tarkoittaa sitä, että tälle päivälle saa riittää. Jatkuu ensi numerossa.... 

 

IMG_8750.thumb.jpg.998b250861c96e294f60c199d99552fa.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment

Penkin alkuperästä ei ole mitään hajua. Uralista se käsittääkseni on ja ihan "tehdastekoisen" oloinen. Tuota olen käyttänyt sovitteena kun vielä tuumailen, tuleeko tästä yhden vaiko kahden mopo 😉 Jahka saa rungon hinkattua loppuun, niin sitten pitäisi tankkia varmaan jatkaa sen verran että yltää istuimeen saakka....

Link to comment
1 hour ago, KimmoH said:

Nyt näkee onko öljyä koneen sisällä, alla olevan lätäkön lisäksi 😉 Sit täytyis keksiä mistä sitä jatkossa laitetaan sisään. Pitää varmaan huohotinkoteloa modata....

 

IMG_8757.thumb.jpg.5a1dca5852a40bcb96198926ac7d644c.jpg

Tervehdys Kimmo,

Kannatta suunnitella jonkinlainen suojus tuohon silmään. Saattaa täyttyä kuralla umpeen ajaessa. Normaalisti kyseisen kaltaiset laitteet on suojatuissa tiloissa ( inside of fairings) tai muuten vaan ns. huonetiloissa.

T. Markku  

Edited by MAH
Link to comment
40 minutes ago, MAH said:

Kannatta suunnitella jonkinlainen suojus tuohon silmään. Saattaa täyttyä kuralla umpeen ajaessa. Normaalisti kyseisen kaltaiset laitteet on suojatuissa tiloissa ( inside of fairings) tai muuten vaan ns. huonetiloissa.

 

Kyllä mulla oli moottoripyörässä tuollainen tehtaan jäljiltä ihan vaan oikeanpuoleisessa moottorin lohkossa kaikelle pahuudelle alttiina..

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Joka päivä nykerretty jotain ja välillä otettu uusiksi. Yritetään saada niin smooth jälki ettei tarvitse kuin karvan verran pakkelia, hiontavärin ja sit kaikki on saumatonta 😉

 

Kehdon putket hitsailtu emäputkeen alkuperäisellä mallilla ja sitten rakensin päälle vielä vahvikekolmion 4mm teräslevystä. Muutama ilta meni toteutuksessa jotta saa orggis tankin vielä mahtumaan paikoilleen. Töötin paikan askartelin kehdon yläosaan orggis tyylisesti. Jarrupääsylinteri löysi paikan yläputkesta. Jää kokonaan tankin alle/sisälle piiloon ja tätä komennetaan lihakoukkukahvoilla vaijerin välityksellä.

 

IMG_8762.thumb.jpg.796710a60ea134d83886de903daadcf0.jpg

  • Like 2
Link to comment

Sehän passaa sinne nätisti. Alunperin jänskättäneet keulan jousetkin osoittautuivat toimiviksi. Ei painu kasaan/pohjaa vaikka istuin ohjaustangon päälle koko painollani 😉

 

IMG_8775.thumb.jpg.bd30e54b680d72112dc79bbb2bdb9bf2.jpg

 

IMG_8776.thumb.jpg.f1715773a050a4cb9d4e94b4354bc719.jpg

 

Biltsun suodattimen mahtuu vaihtamaan! Saattaa jopa orggis suodatinkin mahtua just ja just paikoilleen.

 

IMG_8777.thumb.jpg.fadbaed54a2f307a3ee3d968fa5373f7.jpg

 

Kardaanilinja osuu hyvin kohdalleen ja lohko on tällöin keskellä runkoa.

 

IMG_8780.thumb.jpg.a86587467c5b43923d927eafc97ba862.jpg

  • Like 7
Link to comment

Moottorin takakiinnikkeen eka versio olisi paikoillaan. Ois ehkä voinut nostaa konetta 5-10mm korkeammalle mutta nyt on jotenkin kaikki paremmin linjassaan. Lisäksi toiveissa on, että "porsche mallin" öljyntäyttötötterö mahtuu vielä tuohon huohotinkotelon ja tankin väliin.

 

 

IMG_8804.thumb.jpg.feb8cdfae9572b94ad4e6cdef2af1393.jpg

 

Seisontatuen liimasin paikoilleen. Pysyy pystyssä myös ohjauslukon kanssa!

 

IMG_8805.thumb.jpg.a545f88d85326a11b335e0f21570cd89.jpg

 

IMG_8806.thumb.jpg.3b0b3710960cafee8e17472f96738dc6.jpg

 

  • Like 4
Link to comment

Muutaman oluen ja useamman illan tiukat tuijotukset se vaati. Lopulta moottorin etukannake piirtyi kirkkaana mieleen. Pikkuisen putkea mutkalle ja kiinnityspisteet nelkun orggis korvakkeille. Vähän vielä sipistelyä ja sitten runkoon kiinni.

 

IMG_8811.thumb.jpg.927145ffdbc7cc4a913deea43228a98b.jpg

 

Tilaa jäi ruhtinaallisesti 😄 Samalla syntyi luonnollinen "suoja" öljysilmällekkin.

 

IMG_8813.thumb.jpg.ac68513df8422865959e59544c532cc4.jpg

 

Tässä sivussa löytyi oikean väriset AN8 lähdötkin öljyjäähylle lähteville letkuille. Vielä kun keksisi mihin sen jäähykennon saa pultattua kiinni.

 

IMG_8812.thumb.jpg.a05a4dc6bf0bc24aff12c887e5edb88a.jpg

  • Like 2
Link to comment

Koneen kiinnikkeet alkais nyt olla pääpiirteittäin kasassa.

 

IMG_8819.thumb.jpg.abb366f02df1a5fb2937e14b4fcb0729.jpg

 

Sovituslohkon siirsin nurkkaan ja nostin tulevan tekniikan paikoilleen. Tekniikka sujahtaa nätisti kokonaisena pakettina moottorinosturilla suoraan paikoilleen! Hyvä hyvä, ei tarvitse selkäänsä rikkoa tai naarmuttaa aikanaan maalattua runkoa.

 

IMG_8820.thumb.jpg.26981cb31c83517acc103510732185dc.jpg

 

Nyt pääsee sovittelemaan/suunnittelemaan pakoputkia, jalkatappeja, penkkiä, jne. Öljyjäähyn taidan piilottaa tuonne vaihteiston alle, kai se ajoviima sinne osuu.

 

IMG_8825.thumb.jpg.6e5cc45e3533f0487a1058923988fd79.jpg

 

Seisontatuenkin mahtuu potkaisemaan alas ja ylös!

 

IMG_8821.thumb.jpg.e3a51193e3f62d41d85c53f581b63065.jpg

 

 

  • Like 8
Link to comment

Tasakaasulla ajo onkin moottoripyörien vitsaus.Vähänkin viritetyllä pitää jatkuvasti kiihdyttää ja sitten moottorilla jarruttaa.Lentomoottoreissa joudutaan tarkkailemaan pakokaasun lämpötilaa.Hulkkoselle paaljon alamäkiä.

Link to comment
15 hours ago, jarkki86 said:

Hemmetin hieno on tulossa! Noista ulkonevista kaasareista vaan pähkäilin että mahtaakohan kuinka pahasti tulla ram-air ilmiötä...eli ajoviima "ahtaa" liikaa ilmaa vetäen laihalle maantiellä tasakaasulla.

 

Täytyy tunnustaa, että olen metsästänyt tuohon Solexien päälle Hilborn mallisia scooppeja (just ram air mielessä) mutta niitä ei tunnu löytyvän mistään tällaiselle yksireikäiselle pikkukaasarille 😄 

 

Link to comment
1 hour ago, KimmoH said:

 

Täytyy tunnustaa, että olen metsästänyt tuohon Solexien päälle Hilborn mallisia scooppeja (just ram air mielessä) mutta niitä ei tunnu löytyvän mistään tällaiselle yksireikäiselle pikkukaasarille 😄 

 

Näyttääkö hölmöltä, jos sovittaa jonkun HD:n putsarin, niissähän on scooppifilttereitä usein?

 

Jos oikein hulluksi rupeaa, niin semmoset kaksläppäiset kummallekin puolen 😁

Link to comment

Hokasin, että pakosarjathan saa mahtumaan paikoilleen vaikka ne kääntää sisäänpäinkin. Toista puolta piti vähän pätkiä ja hitsailla mutta sinne ne saa nätisti kääntymään runkoa myöten. Mistähän löytäis valmiit 2-1 kollektori aihiot ettei tartteis ihan kokonaan suorasta pellistä alkaa vääntelemään ? Marteliuksella on ollut 38mm 2-1 aihiot loppu jo muutaman kuukauden 😞

 

IMG_8858.thumb.jpg.7ae4dd30a3ebf94667dc9695967a1a1b.jpg

 

Nää USSR sikarivaimentimet on alkaneet miellyttää silmää enenemässä määrin. 

 

IMG_8854.thumb.jpg.48f815e638236430a69072e2c59d23f7.jpg

 

Jotkut ilman minkään valmistajan logoilla varustetut alumiini venakopatkin vois olla kivat...

 

IMG_8857.thumb.jpg.b6176aaf79fb31f1a2ccc74875fde3b4.jpg

  • Like 3
Link to comment

Aikani pyörittelin lämmönvaihtimien putkia ja löytyi passeli asento. Tässä mitään erillisiä kollektoreita tarvittu 😉 Eka proto kasassa. Näillä pääsee testaamaan ja tehdään sitten koekäytön jälkeen muutoksia, jos on tarve. Kompromissi tilankäytön ja virtauksen kesken. 

 

IMG_8866.thumb.jpg.8db2e64b22d659443f72e792aa949138.jpg

 

  • Like 4
Link to comment

Eilen askartelin vasemman puolen pakosarjan. Sieltä se kurkkaa, vaihdepoljilta joutuu hieman oikomaan ja modaamaan mutta eiköhän nuo kaikki mahdu paikoilleen. Aika monta kertaa sai taas sovittaa, purkaa ja laikata ennenkuin alkoi osua kohdalleen...

 

IMG_8873.thumb.jpg.749d73ccd98e6e1a27b5d1fdc9669082.jpg

 

Uralin sikarivaimentimetkin taitavat asettua kohtuu hyvin, H-putkenkin saa just ja just mahtumaan paikoilleen. Takakiinnikkeen joutuu putkista leipomaan uusiksi. 

 

IMG_8872.thumb.jpg.30013121494da433504e3b7b5770867e.jpg

 

Link to comment

Terve

ei oikein ole..noita sikareita ja varsinkin niitä pienempiä (K-750) avataan hiomalla toisesta pinnistä se konehitsaussauma auki ja päistä puolikas ympyrä (kiinnityspää) ja supistuksen osuus ulostulon puolikkaasta, ja käännetään  sikari auki kuin maissitähkä. Sisään laitetaan täysmittainen reikäputki kietastuna vaimenninmattoon ja hitsataan päistä toiseen putkeen sisältä ja porataan muutama tulppahitsi paikka piilonpuolen ulkovaippaan josta sitten kasattuna tulppahitsataan reikäputken välikiinikkeet vaippaan ja pinni uudelleen kiinni...sekavasti taas sössötetty- Pitkiä sikareita (kuten sulla tässä) harvoin avataan vaan lähinnä lyhyet sikarit ja lohenpyrstöt, joissa lyhyt iso reikäputki tekee jo paljon koneen luonteeseen...tuo pitkä sikari on vähän huonossa maineessa muutoksiinkin...ja pintaa rikomattomasta muutoksesta ei taida olla paljon hyötyä...sori..

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Vaijeri ja vipuviikko. Lihakoukut ja kaasukahva sovitettu.

 

IMG_8899.thumb.jpg.9f9ce5b17b6adea9a71f1c79ddb6e8d3.jpg

 

Vaijerivetoja on tullut tuumailtua pitkään ja pikkuhiljaa alkaa lopullinen muoto hahmottua. Kytkinvaijeriksi otin ~140mm vakiota pidemmän ja se vaikuttaisi istuvan hyvin paikoilleen, vieläpä orggis vaijerin kiinnikkeillä. Kaasarit pyöräytin sunnuntaina takaisin "oikein päin". Muistin että mullahan on automaattibussin kaasuvivusto hyllyssä ja sillä saisi vaijerilinjan toimimaan näinkin päin, kun vaijerin kiinnitys tulee vasemmalle puolen. Sehän natsasi kuin nenä päähän! Vaijeri kiepsahtaa nätisti kohdalleen ja kaasarin jalkaan oli helppo pyöräyttää kiinnike vaijerille. Solexit toimii hienosti kaasukahvasta kääntäen ja liikerata on just passeli. 

 

IMG_8902.thumb.jpg.e86e8f28dadac621e65bd9ce5c63f03d.jpg

 

  • Like 3
Link to comment

Yöllä purin maailmalta saapuneita paketteja. Ranskaan saakka piti mennä ostoksille, että sai ilmanputsarille kaverin ilman Empin logoa. 3€ tuli takkiin tästä seikkailusta, kun pari vuotta sitten piti mennä myymään putsarin alkuperäinen kaveri. En enää koskaan myy mitään pois 😄

 

IMG_8908.thumb.jpg.c964fea8e50f73538f9dc260f9994c0d.jpg

 

IMG_8913.thumb.jpg.72931f3a603269cfca523a203716a135.jpg

 

Hihnapyörää tuli arvottua ainakin puoli  vuotta, lopulta kaivoin kuvetta ja ostin uuden CSP:n tuotoksen, 140mm halkaisijalla. Kiillotettu alumiini ois ollut nätimpi mutta sellaista ei mistään löytynyt. Sen ainoan kiillotetun 175mm hihnapyörän valmistuksenkin on CSP tainnut lopettaa jo aikoja sitten ja se ois muutenkin ollut liian iso 😞Jos tuohon päälle istuis joku kirpun kromattu hihnapyörän suojaritilä 😄 Nyt pääsee ihmettelemään laturille paikkaa. Joku kiva laaserleike täytyy varmaan teettää puhallinkopan kiinnikeisiin laturia varten. 

 

IMG_8909.thumb.jpg.b8b7c6661c51995a53125d16c427fd1e.jpg

 

Suomen Sivuvaunu Oy:lle iso käsi tästä adapterista! Alkuperäinen Ural varaosa. Ainakin teoriassa tän pitäis natsata tuohon mun etunapaan ja sitten saa jarrulevyn toisellekin puolen.

 

IMG_8914.thumb.jpg.9899f08bc51fd35ff2f2b9dcf03f3b58.jpg

 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...