Jump to content
Sign in to follow this  
KimmoH

The Hulk

Recommended Posts

Posted (edited)

Ei taida olla nepparin jousitusta kevennetty....ūüėä, no ei sen mit√§√§n jos vaan saat sen hitsattavan rungon "ajotasoon" niin silm√§ n√§kee paremmin ettei ole kun l√∂ys√§ mulkku omilla py√∂rill√§..

Niitä nissanin startteja on alennusvaihteella ja tehokkaampaa mallia, mutta halpa (ryöstötavasta riippuen 50--70 eur) perusmalli riittää hyvin...ei sitä startilla ajella, ja pojat yleensä näitä käynnistää polkusimella...

Edited by Matti-Pekka

Share this post


Link to post

Nyt olis kaikki putket lopullisissa mitoissaan. Vielä vähän sipistelyä liitoskohtiin ja sitten pääsis tarkastusmittauksien jälkeen hitsuuttelemaan kasaan.

 

IMG_8748.thumb.jpg.e8a6a832e6ef2551220746535cf1fcf2.jpg

 

IMG_8749.thumb.jpg.f64537c2111581fa25dc0d6f90dd2b9e.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sunnuntai meni mittaillessa ja hieroessa putkien p√§it√§.¬†Sitten p√§√§tin, ett√§ se on¬†siin√§ ja otin kolvin k√§teen. Nyt se pysyy¬†kasassa ilman jigi√§!¬†Melkein sain hitsailtua loppuun saakka mutta sitten meni hitsuukoneen huolloksi. Ensin potkaisin lattialla k√∂nytess√§ni kuuman kahvan letkuun ja siihen tuli reik√§¬†ūüė쬆Kaasuvuodon sain tilkitty√§ toistaiseksi roudarin teipill√§. Homma jatkui hetken ja sitten loppui lanka. Taitaa tarkoittaa sit√§, ett√§ t√§lle p√§iv√§lle saa riitt√§√§.¬†Jatkuu ensi numerossa....¬†

 

IMG_8750.thumb.jpg.998b250861c96e294f60c199d99552fa.jpg

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Penkin alkuper√§st√§ ei ole mit√§√§n hajua. Uralista se k√§sitt√§√§kseni on ja ihan "tehdastekoisen" oloinen. Tuota olen k√§ytt√§nyt sovitteena kun viel√§ tuumailen, tuleeko t√§st√§ yhden vaiko kahden mopo ūüėȬ†Jahka saa rungon hinkattua loppuun, niin sitten pit√§isi tankkia varmaan jatkaa sen verran ett√§ ylt√§√§ istuimeen saakka....

Share this post


Link to post

Niputin vähän kasaan, että pääsee näkemään ollaanko oikealla hehtaarilla. 

 

IMG_8753.thumb.jpg.b2a44539f45f95772e75e53b213daf56.jpg

 

Samalla paljastui ett√§ keulapumppujen jouset tuntuu olevan joko √§lytt√∂m√§n l√∂ys√§t tai sitten ne on liian lyhyet. N√§ill√§ painuu laite tonttiin ūüėȬ†

Share this post


Link to post

Nyt n√§kee onko √∂ljy√§ koneen sis√§ll√§, alla olevan l√§t√§k√∂n lis√§ksi¬†ūüėȬ†Sit t√§ytyis keksi√§ mist√§ sit√§ jatkossa laitetaan sis√§√§n. Pit√§√§ varmaan huohotinkoteloa modata....

 

IMG_8757.thumb.jpg.5a1dca5852a40bcb96198926ac7d644c.jpg

Share this post


Link to post
1 hour ago, KimmoH said:

Nyt n√§kee onko √∂ljy√§ koneen sis√§ll√§, alla olevan l√§t√§k√∂n lis√§ksi¬†ūüėȬ†Sit t√§ytyis keksi√§ mist√§ sit√§ jatkossa laitetaan sis√§√§n. Pit√§√§ varmaan huohotinkoteloa modata....

 

IMG_8757.thumb.jpg.5a1dca5852a40bcb96198926ac7d644c.jpg

Tervehdys Kimmo,

Kannatta suunnitella jonkinlainen suojus tuohon silmään. Saattaa täyttyä kuralla umpeen ajaessa. Normaalisti kyseisen kaltaiset laitteet on suojatuissa tiloissa ( inside of fairings) tai muuten vaan ns. huonetiloissa.

T. Markku  

Edited by MAH

Share this post


Link to post
40 minutes ago, MAH said:

Kannatta suunnitella jonkinlainen suojus tuohon silmään. Saattaa täyttyä kuralla umpeen ajaessa. Normaalisti kyseisen kaltaiset laitteet on suojatuissa tiloissa ( inside of fairings) tai muuten vaan ns. huonetiloissa.

 

Kyllä mulla oli moottoripyörässä tuollainen tehtaan jäljiltä ihan vaan oikeanpuoleisessa moottorin lohkossa kaikelle pahuudelle alttiina..

  • Like 1

Share this post


Link to post

Triumphissa mulla on vastaava lohkon oikealla kyljellä, sinne ei tosin kivisuihkut yllä. Mutta tää on enempi vähempi tällainen protoiluprojekti, kokeillaan ajatuksia ja jos ei toimi, niin tehdään uudestaan. 

Share this post


Link to post

Joka p√§iv√§ nykerretty jotain ja v√§lill√§ otettu uusiksi. Yritet√§√§n saada niin smooth j√§lki ettei tarvitse kuin karvan verran pakkelia, hiontav√§rin ja sit kaikki on saumatonta ūüėČ

 

Kehdon putket hitsailtu emäputkeen alkuperäisellä mallilla ja sitten rakensin päälle vielä vahvikekolmion 4mm teräslevystä. Muutama ilta meni toteutuksessa jotta saa orggis tankin vielä mahtumaan paikoilleen. Töötin paikan askartelin kehdon yläosaan orggis tyylisesti. Jarrupääsylinteri löysi paikan yläputkesta. Jää kokonaan tankin alle/sisälle piiloon ja tätä komennetaan lihakoukkukahvoilla vaijerin välityksellä.

 

IMG_8762.thumb.jpg.796710a60ea134d83886de903daadcf0.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Uusi ohjauslukko l√∂ysi paikkansa. Katsastusmies tyytyv√§iseksi, ei t√§st√§ muuta iloa ole ūüėĄ

 

IMG_8765.thumb.jpg.f352100f34eaebf48f9486552ff3b9cd.jpg

 

Koekasaus ja seuraavaksi p√§√§see suunnittelemaan koneen kiinnikkeit√§. Koeistunnan perusteella ajoasennosta tulee aika makia¬†ūüėČ

 

IMG_8766.thumb.jpg.d08ac9e629f99eb0594a1f5b9682a741.jpg

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Japanista tai sitten tuurilla EU:n sisältä. Nämä löytyi Italiasta. Taiwanissa valmistetut Firestone kopiot.

Share this post


Link to post

Seh√§n passaa sinne n√§tisti. Alunperin j√§nsk√§tt√§neet keulan jousetkin osoittautuivat toimiviksi. Ei painu kasaan/pohjaa vaikka istuin ohjaustangon p√§√§lle koko painollani ūüėČ

 

IMG_8775.thumb.jpg.bd30e54b680d72112dc79bbb2bdb9bf2.jpg

 

IMG_8776.thumb.jpg.f1715773a050a4cb9d4e94b4354bc719.jpg

 

Biltsun suodattimen mahtuu vaihtamaan! Saattaa jopa orggis suodatinkin mahtua just ja just paikoilleen.

 

IMG_8777.thumb.jpg.fadbaed54a2f307a3ee3d968fa5373f7.jpg

 

Kardaanilinja osuu hyvin kohdalleen ja lohko on tällöin keskellä runkoa.

 

IMG_8780.thumb.jpg.a86587467c5b43923d927eafc97ba862.jpg

  • Like 7

Share this post


Link to post

Moottorin takakiinnikkeen eka versio olisi paikoillaan. Ois ehkä voinut nostaa konetta 5-10mm korkeammalle mutta nyt on jotenkin kaikki paremmin linjassaan. Lisäksi toiveissa on, että "porsche mallin" öljyntäyttötötterö mahtuu vielä tuohon huohotinkotelon ja tankin väliin.

 

 

IMG_8804.thumb.jpg.feb8cdfae9572b94ad4e6cdef2af1393.jpg

 

Seisontatuen liimasin paikoilleen. Pysyy pystyssä myös ohjauslukon kanssa!

 

IMG_8805.thumb.jpg.a545f88d85326a11b335e0f21570cd89.jpg

 

IMG_8806.thumb.jpg.3b0b3710960cafee8e17472f96738dc6.jpg

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Muutaman oluen ja useamman illan tiukat tuijotukset se vaati. Lopulta moottorin etukannake piirtyi kirkkaana mieleen. Pikkuisen putkea mutkalle ja kiinnityspisteet nelkun orggis korvakkeille. Vähän vielä sipistelyä ja sitten runkoon kiinni.

 

IMG_8811.thumb.jpg.927145ffdbc7cc4a913deea43228a98b.jpg

 

Tilaa¬†j√§i ruhtinaallisesti ūüėĄ¬†Samalla syntyi luonnollinen¬†"suoja" √∂ljysilm√§llekkin.

 

IMG_8813.thumb.jpg.ac68513df8422865959e59544c532cc4.jpg

 

Tässä sivussa löytyi oikean väriset AN8 lähdötkin öljyjäähylle lähteville letkuille. Vielä kun keksisi mihin sen jäähykennon saa pultattua kiinni.

 

IMG_8812.thumb.jpg.a05a4dc6bf0bc24aff12c887e5edb88a.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Laitat sen jäähyn "syyläriksi" niinkuin muovisukkuloissa.

Share this post


Link to post

Etukiinnike täpätty kiinni ja possun öljyntäyttö/huohotin mahtui tankin alle ilman ongelmia \o/

 

IMG_8815.thumb.jpg.9e1bc6118f3a6ed1683b055192cc12d0.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Koneen kiinnikkeet alkais nyt olla pääpiirteittäin kasassa.

 

IMG_8819.thumb.jpg.abb366f02df1a5fb2937e14b4fcb0729.jpg

 

Sovituslohkon siirsin nurkkaan ja nostin tulevan tekniikan paikoilleen. Tekniikka sujahtaa nätisti kokonaisena pakettina moottorinosturilla suoraan paikoilleen! Hyvä hyvä, ei tarvitse selkäänsä rikkoa tai naarmuttaa aikanaan maalattua runkoa.

 

IMG_8820.thumb.jpg.26981cb31c83517acc103510732185dc.jpg

 

Nyt p√§√§see sovittelemaan/suunnittelemaan pakoputkia,¬†jalkatappeja, penkki√§, jne. √Ėljyj√§√§hyn taidan piilottaa tuonne vaihteiston alle, kai se ajoviima sinne osuu.

 

IMG_8825.thumb.jpg.6e5cc45e3533f0487a1058923988fd79.jpg

 

Seisontatuenkin mahtuu potkaisemaan alas ja ylös!

 

IMG_8821.thumb.jpg.e3a51193e3f62d41d85c53f581b63065.jpg

 

 

  • Like 8

Share this post


Link to post

Tuo on häiriintyneen leveän näköinen noilla kaasareilla. Ja nimenomaan hyvällä tavalla!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hemmetin hieno on tulossa! Noista ulkonevista kaasareista vaan pähkäilin että mahtaakohan kuinka pahasti tulla ram-air ilmiötä...eli ajoviima "ahtaa" liikaa ilmaa vetäen laihalle maantiellä tasakaasulla.

Share this post


Link to post

Tasakaasulla ajo onkin moottoripyörien vitsaus.Vähänkin viritetyllä pitää jatkuvasti kiihdyttää ja sitten moottorilla jarruttaa.Lentomoottoreissa joudutaan tarkkailemaan pakokaasun lämpötilaa.Hulkkoselle paaljon alamäkiä.

Share this post


Link to post
15 hours ago, jarkki86 said:

Hemmetin hieno on tulossa! Noista ulkonevista kaasareista vaan pähkäilin että mahtaakohan kuinka pahasti tulla ram-air ilmiötä...eli ajoviima "ahtaa" liikaa ilmaa vetäen laihalle maantiellä tasakaasulla.

 

T√§ytyy tunnustaa, ett√§ olen mets√§st√§nyt tuohon Solexien p√§√§lle Hilborn mallisia scooppeja (just ram air mieless√§)¬†mutta niit√§ ei tunnu l√∂ytyv√§n mist√§√§n t√§llaiselle yksireik√§iselle pikkukaasarille ūüėĄ¬†

 

Share this post


Link to post
1 hour ago, KimmoH said:

 

T√§ytyy tunnustaa, ett√§ olen mets√§st√§nyt tuohon Solexien p√§√§lle Hilborn mallisia scooppeja (just ram air mieless√§)¬†mutta niit√§ ei tunnu l√∂ytyv√§n mist√§√§n t√§llaiselle yksireik√§iselle pikkukaasarille ūüėĄ¬†

 

Näyttääkö hölmöltä, jos sovittaa jonkun HD:n putsarin, niissähän on scooppifilttereitä usein?

 

Jos oikein hulluksi rupeaa, niin semmoset kaksl√§pp√§iset kummallekin puolen ūüėĀ

Share this post


Link to post

Hokasin, ett√§ pakosarjathan saa mahtumaan paikoilleen vaikka ne k√§√§nt√§√§ sis√§√§np√§inkin. Toista puolta piti v√§h√§n p√§tki√§ ja hitsailla mutta sinne ne saa n√§tisti k√§√§ntym√§√§n runkoa my√∂ten. Mist√§h√§n l√∂yt√§is valmiit 2-1 kollektori aihiot ettei tartteis ihan kokonaan suorasta pellist√§ alkaa v√§√§ntelem√§√§n ?¬†Marteliuksella on ollut 38mm 2-1¬†aihiot loppu jo muutaman kuukauden ūüėě

 

IMG_8858.thumb.jpg.7ae4dd30a3ebf94667dc9695967a1a1b.jpg

 

Nää USSR sikarivaimentimet on alkaneet miellyttää silmää enenemässä määrin. 

 

IMG_8854.thumb.jpg.48f815e638236430a69072e2c59d23f7.jpg

 

Jotkut ilman minkään valmistajan logoilla varustetut alumiini venakopatkin vois olla kivat...

 

IMG_8857.thumb.jpg.b6176aaf79fb31f1a2ccc74875fde3b4.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Aikani py√∂rittelin l√§mm√∂nvaihtimien putkia ja l√∂ytyi passeli asento. T√§ss√§ mit√§√§n erillisi√§ kollektoreita tarvittu ūüėȬ†Eka proto kasassa. N√§ill√§ p√§√§see testaamaan ja tehd√§√§n sitten koek√§yt√∂n j√§lkeen muutoksia, jos on tarve. Kompromissi tilank√§yt√∂n ja virtauksen kesken.¬†

 

IMG_8866.thumb.jpg.8db2e64b22d659443f72e792aa949138.jpg

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Eilen askartelin vasemman puolen pakosarjan. Sieltä se kurkkaa, vaihdepoljilta joutuu hieman oikomaan ja modaamaan mutta eiköhän nuo kaikki mahdu paikoilleen. Aika monta kertaa sai taas sovittaa, purkaa ja laikata ennenkuin alkoi osua kohdalleen...

 

IMG_8873.thumb.jpg.749d73ccd98e6e1a27b5d1fdc9669082.jpg

 

Uralin sikarivaimentimetkin taitavat asettua kohtuu hyvin, H-putkenkin saa just ja just mahtumaan paikoilleen. Takakiinnikkeen joutuu putkista leipomaan uusiksi. 

 

IMG_8872.thumb.jpg.30013121494da433504e3b7b5770867e.jpg

 

Share this post


Link to post

Ai niit√§ vaivaa sellainenkin ūüė쬆Noh, t√§ytyy sovitella paikoilleen ja katsoa sitten putkien sis√§lle.

Share this post


Link to post

Helppoja hevosia, V8:ssa taisi sen niminen artikkeli olla joskus kasarilla ūüėĄ¬†T√§√§ taitaakin olla eka laite mihin mulla tulee H-putki.

 

IMG_8878.thumb.jpg.c6e2ed24b7e6be8fc5b4350f2b307381.jpg

 

Oisko Matti vinkkiä miten nuo Uralin vaimentimet sais tyhjättyä ilman että tarttee kromeja tuhota pinnasta ?

Share this post


Link to post

Terve

ei oikein ole..noita sikareita ja varsinkin niitä pienempiä (K-750) avataan hiomalla toisesta pinnistä se konehitsaussauma auki ja päistä puolikas ympyrä (kiinnityspää) ja supistuksen osuus ulostulon puolikkaasta, ja käännetään  sikari auki kuin maissitähkä. Sisään laitetaan täysmittainen reikäputki kietastuna vaimenninmattoon ja hitsataan päistä toiseen putkeen sisältä ja porataan muutama tulppahitsi paikka piilonpuolen ulkovaippaan josta sitten kasattuna tulppahitsataan reikäputken välikiinikkeet vaippaan ja pinni uudelleen kiinni...sekavasti taas sössötetty- Pitkiä sikareita (kuten sulla tässä) harvoin avataan vaan lähinnä lyhyet sikarit ja lohenpyrstöt, joissa lyhyt iso reikäputki tekee jo paljon koneen luonteeseen...tuo pitkä sikari on vähän huonossa maineessa muutoksiinkin...ja pintaa rikomattomasta muutoksesta ei taida olla paljon hyötyä...sori..

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1

Share this post


Link to post

Uralin vaimentimet aiheuttivat jarrupoljinongelman. Onneksi kahdesta v√§√§r√§st√§ syntyi yksi oikea ūüėČ

 

IMG_8889.thumb.jpg.ecb70b702954c49562009123af50f199.jpg

Share this post


Link to post
On 2/16/2019 at 3:32 PM, KimmoH said:

Onneksi kahdesta v√§√§r√§st√§ syntyi yksi oikea ūüėČ

 

Viel√§ kun olis taivutellu menem√§√§n sen tuolta sis√§puolelta niin ai ett√§ olis ollu siistin n√§k√∂nen... ūüėČ

Share this post


Link to post

Vaijeri ja vipuviikko. Lihakoukut ja kaasukahva sovitettu.

 

IMG_8899.thumb.jpg.9f9ce5b17b6adea9a71f1c79ddb6e8d3.jpg

 

Vaijerivetoja on tullut tuumailtua pitkään ja pikkuhiljaa alkaa lopullinen muoto hahmottua. Kytkinvaijeriksi otin ~140mm vakiota pidemmän ja se vaikuttaisi istuvan hyvin paikoilleen, vieläpä orggis vaijerin kiinnikkeillä. Kaasarit pyöräytin sunnuntaina takaisin "oikein päin". Muistin että mullahan on automaattibussin kaasuvivusto hyllyssä ja sillä saisi vaijerilinjan toimimaan näinkin päin, kun vaijerin kiinnitys tulee vasemmalle puolen. Sehän natsasi kuin nenä päähän! Vaijeri kiepsahtaa nätisti kohdalleen ja kaasarin jalkaan oli helppo pyöräyttää kiinnike vaijerille. Solexit toimii hienosti kaasukahvasta kääntäen ja liikerata on just passeli. 

 

IMG_8902.thumb.jpg.e86e8f28dadac621e65bd9ce5c63f03d.jpg

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Y√∂ll√§ purin maailmalta saapuneita paketteja. Ranskaan saakka piti menn√§ ostoksille, ett√§ sai ilmanputsarille kaverin ilman Empin logoa. 3‚ā¨ tuli takkiin t√§st√§ seikkailusta, kun pari vuotta sitten piti menn√§ myym√§√§n putsarin alkuper√§inen kaveri. En en√§√§ koskaan myy mit√§√§n pois ūüėĄ

 

IMG_8908.thumb.jpg.c964fea8e50f73538f9dc260f9994c0d.jpg

 

IMG_8913.thumb.jpg.72931f3a603269cfca523a203716a135.jpg

 

Hihnapy√∂r√§√§ tuli arvottua ainakin¬†puoli ¬†vuotta, lopulta kaivoin kuvetta ja ostin uuden CSP:n tuotoksen, 140mm halkaisijalla. Kiillotettu alumiini ois ollut n√§timpi mutta sellaista ei mist√§√§n l√∂ytynyt. Sen ainoan kiillotetun 175mm hihnapy√∂r√§n valmistuksenkin on CSP tainnut lopettaa jo aikoja sitten ja se ois muutenkin ollut liian iso¬†ūüėěJos tuohon p√§√§lle istuis joku kirpun kromattu hihnapy√∂r√§n suojaritil√§ ūüėĄ¬†Nyt p√§√§see ihmettelem√§√§n laturille paikkaa. Joku kiva laaserleike t√§ytyy varmaan teett√§√§¬†puhallinkopan kiinnikeisiin laturia varten.¬†

 

IMG_8909.thumb.jpg.b8b7c6661c51995a53125d16c427fd1e.jpg

 

Suomen Sivuvaunu Oy:lle iso käsi tästä adapterista! Alkuperäinen Ural varaosa. Ainakin teoriassa tän pitäis natsata tuohon mun etunapaan ja sitten saa jarrulevyn toisellekin puolen.

 

IMG_8914.thumb.jpg.9899f08bc51fd35ff2f2b9dcf03f3b58.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...