Jump to content

-57 Ovaali


Recommended Posts

6 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Tarkista vielä ootellessas lasin päällä ettei laakerikansi ole ihan kieroksi kiristetty.

 

Meleko työmaa on nämä jarrut kyllä olleet.

 

Joo tämäkin kävi mielessä..pitää tarkastaa...mutta kilpi nyt ainaki menee uusiks...

 

Edit. ei ollu kiero kansi...ja uus kilpi tilattu

Edited by Art_Zi
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nonni. Uus jarrukilipi paikallaa. Kilven laitoin liiman kans ja tiivisteen ilman liimaa. Antaa kuivua yön yli ja huomena lootaan lisää öljyä ja kattoa vuotaako....ei pitäs enää vuotaa..20180914_191523.thumb.jpg.d4cd55f55288d2700f96a3529019c4ee.jpg

 

Sit aattelin että alampa laittaa ovipaffeja ko semmosta heleppoa ja kivvaa hommaa. No ei ihan ollu... kertakäyttökamaa noi uustuotantoklipsut. Piti käyttää pahvia irti ni puolet paskana....ja vähä taitolaji laitella niitä klipsuja pahviin kiinni...kerenny jo unohtaa kui persehommaa tuo kahvojen kiinnitys on....aikaa sai tuhrattua ihan liikaa..noo ompa nyt kuite kuskin ovessa paffi paikallaa...

20180914_191517.thumb.jpg.99205d10f21f3bb773d1d74bc06dc75b.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänää oli tarkotus alakaa jarrujen ilmaukseen. Noo nostin pukeile ja rengas pois. Ei oo saatana ennä tosi että vuotaa 😂😂😂

 

Paruzzilta tilattu uus kilpi ja vuotaa.

20180929_152823.thumb.jpg.9f455aa29ca06c98d7b32e78841ee644.jpg20180929_152342.thumb.jpg.ea60b3d2ec44341b1d916fca2a4d792d.jpg

 

Tulee tolta kilven "sisältä" eli ko siihe kilpeen on hitsattu se laakerikannen paikka ni sen ja kilven välistä.... Meinaa jo usko loppua. Aivan sama kasaako uustuontanto vai orkkisosilla ni silti vuotaa. On jo nii paskaa tuuria ettei voi ku nauraa...ja sitte ihmetellään ku ei rojekti etene...onko tuo kumma ko jarruihi saa tuhlata 4 kk....

 

Noo tuleepa Meri-Lapin kalleimmat rumpujarrut tätä menoa...

Edited by Art_Zi
Link to comment

Sitkeyttä vain... Lopussa kiitos seisoo. Ja eikös se ole niin, että Sirkus Vinlandia kamppeita myydään vain harrastajille, joilla ajokuntoinen waunu. Jos helpottaa, niin mä ajattelin, että kun Skellefteåsta oli päästy hienosti kotiin, niin ajokausi oli mennyt ongelmitta. Mutta sitten Variantista hajosi tallissa kone... venttiili poikki. Nyt talvikaudella sitten rakennetaan kone uusiksi.

  • Like 2
Link to comment

Kerrataas nyt vielä kerran, kun en itse ole pysynyt kärryillä, mutta siis jarrukilpeä vastenhan ei tiivisty mikään osa, joten vaikka se olisi millainen suolöytö niin sillä ei ole (juurikaan) merkitystä..

 

Ensin jarrukilpi paikalleen, ja kuten sanoin niin ei tarvii liimaa taakse koska siellä ei ole mitään tiivistettävää. Sitten isompi o-rengas, ja sen perään tiiviste, ja sen päälle sitten laakerikansi. Onhan tuo nyt kasattu tuossa järjestyksessä ja noilla osilla? Se o-rengas on nimittäin se joka sen tiivistää.

 

 

Edit: Tässä vielä kuva havainnoimaan asiaa:

 

unnamed2.jpg?fit=1100,799

Link to comment

Juuri noin on kasattu. Isompi o-rengas vaan menee kilven "sisälle" ja sinne jää tila mihin öljy pääsee menemään. Koska kilven paksuus 9mm ja o-renkaan 2,5mm....Ja koska kilpi on tehty kahdesta palasesta (kilpi ja keskiö) niin nyt öljy valui noiden kahden osan välistä....

 

Eli laakerin ja kilven väliin jää o-renkaan mentävä kolo...ja koska kilpi o 9mm paksu ja o-rengas ei, niin sinne väliin menee öljyä joka nyt valu sit sen kilven ja kilven keskiön välistä sinne säätömuttereiden viereen...

Edited by Art_Zi
Link to comment
42 minutes ago, metake said:

 

Ensin jarrukilpi paikalleen, ja kuten sanoin niin ei tarvii liimaa taakse koska siellä ei ole mitään tiivistettävää. Sitten isompi o-rengas, ja sen perään tiiviste, ja sen päälle sitten laakerikansi. Onhan tuo nyt kasattu tuossa järjestyksessä ja noilla osilla? Se o-rengas on nimittäin se joka sen tiivistää.

 

 

Täsaä videossa o-rengas tulee tiivisteen päälle?!?

 

 

Link to comment

Siis nyt en ymmärtänyt että miten se o-rengas menee kilven sisälle? Kilven kuuluu olla yhtä paksu kuin se olake siinä vetariputken päässä, siis se jonka sisälle laakeri tulee.

 

Ja vaikka videolla o-rengas tulisi tiivisteen päälle, niin alle se kuitenkin kuuluu.

Link to comment
5 minutes ago, metake said:

Siis nyt en ymmärtänyt että miten se o-rengas menee kilven sisälle? Kilven kuuluu olla yhtä paksu kuin se olake siinä vetariputken päässä, siis se jonka sisälle laakeri tulee.

 

Ja vaikka videolla o-rengas tulisi tiivisteen päälle, niin alle se kuitenkin kuuluu.

 

Tarkotatko olakkeela tuota 1mm kaistaletta?

20180930_210319.thumb.jpg.dec3e368d7764448828213632eebaf69.jpg

Edited by Art_Zi
Link to comment

Eikun joo, nyt hoksasin, sullahan on siis orkkis 57:n laatikko? Sen kanssa pitää olla samaa paria oleva laakerikansi, nythän sulla näkyy olevan uudempi jonka kanssa se o-rengas jää väljäksi juurikin sinne koloon.

 

Edit: Juurikin siis tuota 1 mm:n olaketta tarkoitin, uudemmissa se on korkeampi: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=584479

 

  • Like 1
Link to comment

Ja tuohon vanhempaan ei muistaakseni tule sitä paperitiivistettä lainkaan ja se o-rengaskin on muistaakseni paksumpi kuin uudemmissa, eli jos oikein muistan niin uudemman tiivistesarjassa on liian ohut o-rengas jolla se vuotaa. Joku ovaalit paremmin tunteva vois vahvistaa tämän?

 

Öljynheittorengasta et tarvitse jos luotat stefan pitävyyteen, sehän vain sen varalta että stefa ei pidä. Omista paksutolpistani olen sen jättänyt pois ja luottanut nykystefoihin :)

Link to comment

No toinen puoli on toistaseks ollu kuivana tolla kombolla 😎

 

Ei kait tässä muu auta ku lähtä Etralle kaiveleen paksua o-rengasta.....tai vaihtaa loota ja vetarit.....tai ryöstää  pankki ja laittaa cspltä levyt tilaukseen...

 

On tämä saatana työmaa  😂😂😂😂

Edited by Art_Zi
Link to comment
1 hour ago, Kartsa78 said:

Mulla ambussa sama vuotamisongelma. Taas oon etsinyt motivaatiota purkaa/kasata tuo neljännen kerran, enkä  oo vielä löytänyt...

Tuttu tunne....oon itekki kasannu ja purkanu ton kuskin puolen takajarrun vissii 6 kertaa.. laitoin nyt 2 o-rengasta tonne ja toistaseks ei oo vuotanu...toki en oo vielä täyttäny laatikkoa edellisen purun jälkeen, mut eipä sieltä tullu ku pari desiä ku tunkkasin vetarin ylös ennen purkua...

 

Mutta meinaahan se alkaa v#tuttaan ku saman homman joutuu tekeen monta kertaa ja siltikään ei meinaa onnistua 😎

Link to comment

Oispa mukava tietää mistä tuo sitten lopuks johtuu, -63nen haitari oli tarkoitus elvyttää kesäks ajoon mahdollisesti.. En taida purkaa jarrukilpiä takaa ku ei tippase yhtään kokoaikana.. 6vuotta maanut tallissa pukeilla

Tyhmä kysymys mutta varmaan momentit on kohdillaan eikä johdu siitä, olen nähnyt ku vedetään hampaat irvessä joku kiinni niin pulttien väliin jäänyt vuotopaikka (ei volsussa kylläkään) 

Edited by Urbantoy
Link to comment

Ovaalissahan nuo vuotaa koska osat ei oo keskenään yhteensopivia....vetarin suojaputket/niiden päässä olevat kynkät ovaalista, kilvet paksutolpasta ja laakerikannet ohuttolpasta(65-66). Tuo mix ei näköjään toimi keskenään bolt on. Helppo(=toiseks halvin) vaihtoehto ois vaihtaa paksutolpasta laatikko vetareineen ja suojaputkineen ni rokkais. Kallein/toiseks helpoin on sit csp:n levyt. Halvin/helpoin on mennä nykysellä combolla (= 2 isoa o-rengasta) ja toivoa ettei ala vuotaan 😎

 

Ko sais nyt kilpiin ja edes yhen kesän ajettua ni sit sais lisää virtaa alkaa esim. toho lootajumppaan...

Link to comment

Syksyn mittaan ois tarkotus alkaa vähän perehtyyn noihin sähköhommiin.

Sähköt siis vaihtuu 12V ja vetokoukku ois tarkotus laittaa, eli vilkut pitäs saada toimiin kärryssä ja mielessä käynyt myös, että takavalot sais vilkkua.

 

Löytyykö joltain hyviä (=selkeitä) ohjeita miten saa takavalot vilkkumaan?

 

 

 

 

Edited by Art_Zi
Link to comment
On 9.10.2018 at 3:28 PM, Art_Zi said:

Syksyn mittaan ois tarkotus alkaa vähän perehtyyn noihin sähköhommiin.

Sähköt siis vaihtuu 12V ja vetokoukku ois tarkotus laittaa, eli vilkut pitäs saada toimiin kärryssä ja mielessä käynyt myös, että takavalot sais vilkkua.

 

Löytyykö joltain hyviä (=selkeitä) ohjeita miten saa takavalot vilkkumaan?

 

 

 

 

Mulla on kytkentäkaava millä takavalojen jarrupolttimen saa vilkkumaan.

Link to comment

Vähän sähköpähkäilyä ja nyt tarvis neuvoa, kun ei taloushallinnon tradenomilla taija älli riittää näihin hommiin :)

 

Tollasen ketjun löysin ja sen pohjalta sovelsin, mut voi olla etten ihan kaikkea ymmärrä.

 

Tarkotuksena ois, että vinkkarit ei vilku, vaan nousee pelkästään ylös ja niissä valo palaa.

Takajarruvalot vilkkuu, myös jarruttaessa.

Peräkärryn vilkku vilkkuu, kun vilkku on päällä ja jarruvalo palaa, kun jarruttaa.

 

Onko alla oleva kaavio ihan persiillään?

 

Ideana siis:

- vilkkuviikseltä johdot (jotka nyt menee vinkkareille), kytkeä releeseen (49) ja samasta nastasta haarottaa vielä vinkkareille.

- Sit toisesta nastasta (49a) auton jarruvalolle ja jarruvalokatkaisijalle ja peräkärryn vilkulle?

- Sit vinkkarilta merkkivalolle lähtevä piuha releen - (miinus)nastaan ja siitä haarottaa piuhalla merkkivalolle.

- Ja sit vielä jarruvalokytkimeltä johdot peräkärryn jarruvaloille.

 

5bbee14a342e7_kytkent.thumb.jpg.2520e539930d357555ab7730d706e833.jpg

 

Muutama lisäpiuhahan tuossa pitää vetää/haarottaa, mutta toimiiko toi tommosenaan vai oonko nyt ihan pihalla näistä sähköhommista ja unohan koko touhun :)

 

Tossa vielä auton oma kaavio, joskaan nyt ei ole muita vilkkuja ku vinkkarit...

bug_56_600dpi.jpg

Link to comment

 

Tuolla ainakin hyvin suuntaa antavat ohjeet miten saa vilkut modernisoitua vinkkarillisessa autossa.

 

Ja mitä tulee kärrysähköihin niin kannattaa totetuttaa ne releiden kanssa ja releille sitten erillinen syöttö suoraan akulta.

Tässä vähän suuntaa antava kuva ja mun T34 projektissa enempi höpötystä asiasta.

WP_20150106_14_57_23_Pro.jpg

Link to comment

Tuossa Artzin linkkaamassa "käsin töherretyssä" on se ongelma että, kyllä taitaa vilkut alkaa palamaan koko ajan kun jarruttaa. Minusta jarruvalolta tulevalle virralle tarviis vaihtavan releen että vilkku vielä vilkuttais vaikka jarrutat. Ja lisäisin lisäjarruvalon, vaikka rek.kilven valon alle, niin ois kaksi jarruvaloa, vaikka vilkuttaiskin. 

 

Tanhis kerkiskin väliin jo laittaa vinkkiä releistyksestä.

Edited by -tipi-
Link to comment
37 minutes ago, Tanhis said:

 

Tuolla ainakin hyvin suuntaa antavat ohjeet miten saa vilkut modernisoitua vinkkarillisessa autossa.

 

 

 

 

Sehän tässä onkin, kun oon koittanu tota ketjua ja sun kuvaa takoa päähän, mutta ei ymmärrä, kun ei ole sähköistä hirveesti kokemuksia.... :)

 

Mikä tuo mustalla ympyröity on?

 

Entä sinisellä ympyröidyt?

 

Entä punasella ympyröidyt, onko ne etuvilkut? (niitä mulla ei oo eikä tuu)

 

 

image.thumb.png.1bdadfe12a175f727e696391a3c37d48.png

 

Link to comment
6 minutes ago, Art_Zi said:

 

Sehän tässä onkin, kun oon koittanu tota ketjua ja sun kuvaa takoa päähän, mutta ei ymmärrä, kun ei ole sähköistä hirveesti kokemuksia.... :)

 

Mikä tuo mustalla ympyröity on?

 

Entä sinisellä ympyröidyt?

 

Entä punasella ympyröidyt, onko ne etuvilkut? (niitä mulla ei oo eikä tuu)

 

 

image.thumb.png.1bdadfe12a175f727e696391a3c37d48.png

 

Mustalla ympyröity on sulake

Punasella ympyröidyt on vinkkarien polttimot

Sinisellä merkityt on perusreleitä.

Link to comment
4 minutes ago, Tanhis said:

Mustalla ympyröity on sulake

Punasella ympyröidyt on vinkkarien polttimot

Sinisellä merkityt on perusreleitä.

 

Hmm...nyt ehkä alkaa vähän aukeaan tää homma....paitsi jos kattoo tota Samban sähkökaaviota, niin vinkkareille ei mene johtoa sulakkeelta, eli pitääkö sinne vetää johdot myös suoraan  sulakkeelta?

 

Edit. ja etuvilkkuja mulle ei oo tulossa ja vinkkareille en aatellu vetää ylimääräsiä johtoja.

 

Edited by Art_Zi
Link to comment
6 minutes ago, -tipi- said:

Punasella ympyröidyt on etuvilkut. Ja releet vinkkareille turhat, jos toimivat samalla jännitteellä muiden sähköjen kanssa.

Releet vinkkareille on laitettu vain helpottamaan vilkunviiksen rasitusta eli olet oikeassa että eivät ole pakolliset.

 

4 minutes ago, Art_Zi said:

 

Hmm...nyt ehkä alkaa vähän aukeaan tää homma....paitsi jos kattoo tota Samban sähkökaaviota, niin vinkkareille ei mene johtoa sulakkeelta, eli pitääkö sinne vetää johdot myös suoraan  sulakkeelta?

 

Edit. ja etuvilkkuja mulle ei oo tulossa.

 

Vinkkareille tulee samban kaaviossakin virta sulakkeen kautta, mutta sulake on ennen vilkun viikseä. Erillisen sulakkeen kautta tulee virta vinkkarien releelle.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Viidellä releellä lisäsin Karin ambuun vinkkareiden rinnalle sekä etuvilkut, että vilkkuvat jarruvalot takavaloihin. Eli yksi vilkkurele, kaksi vaihtavaa ja kaksi kytkevää relettä. Vaihtavat ovat minireleitä (kuvassa teipattuna keskimmäisen eli vilkkureleen molemmin puolin) niin sai aika tiiviin paketin. 

 

 

IMG_6943.JPG

 

 

Edited by -tipi-
videon lisäys epäonnistui
Link to comment

Menneekö se nyt siis näin?

 

Ja onko noi Tanhiksen "perusreleet" vaihtoreleitä vai kytkentäreleitä? (vinkkareille ja jarruvaloille?)

 

Ei oo sähkömiehen vikaa meikäläisessä :)

 

Ja unohtaan nyt toistaseks ne peräkärryn valot.

Kattoa niitä sit myöhemmin.

 

image.thumb.png.6e2542c6399278437bf1702671effc60.png

Edited by Art_Zi
Link to comment

No tälleen pärjäät yhdellä vilkkureleellä, myös vinkkarilta tulevat merkkivalon maadoituspiuhat poistettu turhina. Jos nämä on sulla paikallaan, et tarvitse vilkkureleeltä maadoittaa merkkivaloa, mutta silloin se ei vilku.

 

Vinkkareiden releet on kytkeviä (voi toki olla myös vaihtavia, jolloin yksi liitin jää kytkemättä), takavalojen releet vaihtavia.

Artzi.png

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Katotaampa nyt releetki samalla.

Vilkkurele löytyy jo:

https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/vilkut-ja-suuntaviitat/685/

 

Sit vaihtoreleeks (x2) tämä:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/481865/Vaihtorele-12V-3040A-5-napa

 

Ja kytkentäreleeks tämä (x2):

https://m.motonet.fi/fi/tuote/481870/Yleisrele-12V40A

 

Mielestäni sain vinkkareiden releet ok (kun vähän googlettelin), mutta mites toi vaihtorele, mikä piuha mihinki numeroon?

 

5bbf11227884a_releetmukana.thumb.JPG.ec2a06ff712f72b5c4ab6343fe87ce68.JPG

Link to comment

Tuossa tipin viimeisimmissä pitää vaan olla ns elektroninen vilkkurele joka toimii kuormasta huolimatta samalla tahdilla. Samoin kuin noissa minunkin vanhemmissa ihmettelyissä.

 

Ja nyt en muista miten se vilkkurele oikeasti toimi katkoiko se miinusta ja äärettömän vastuksen väliä vai antoiko vuorotellen + ja -.

 

 

Link to comment
13 minutes ago, Tanhis said:

Tuossa tipin viimeisimmissä pitää vaan olla ns elektroninen vilkkurele joka toimii kuormasta huolimatta samalla tahdilla. Samoin kuin noissa minunkin vanhemmissa ihmettelyissä.

 

Ja nyt en muista miten se vilkkurele oikeasti toimi katkoiko se miinusta ja äärettömän vastuksen väliä vai antoiko vuorotellen + ja -.

 

 

 

https://www.motonet.fi/fi/tuote/481927/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-3-nap--L

 

Käykö tällanen?

Link to comment

Käy, kuten tämäkin:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/481886/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-3-nap-PL

 

Ainakin takavaloille käy myös nämä söpöt minirelekset:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/481967/Mikrorele-12V20A-5napa-vaihto

 

Kytke napa 30 takavalolle, jarruvalokytkimelta 87a ja vilkkureleeltä 87

 

Vinkkarista en muista paljon se haukkaa virtaa? Tuskin yli 20A, sehän on 12V systeemissä 240W ja 6V 120W

Edited by -tipi-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...