Urbantoy Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 (edited) Tekiskö Artsilla mieli jo huutaa "äiti tuu ikkunaan, täällä huutaa Petteri" Taisin Skellessä kuitata että talvi aikaa saada laakerit ja jarrut kuntoon.. Vittu miten vastustaa.. No ton jälkeen kaikki muu on pelkkää hupia.. Edited September 5, 2018 by Urbantoy 1 Quote
Art_Zi Posted September 5, 2018 Author Posted September 5, 2018 (edited) 6 hours ago, Kemin Karavaanari said: Tarkista vielä ootellessas lasin päällä ettei laakerikansi ole ihan kieroksi kiristetty. Meleko työmaa on nämä jarrut kyllä olleet. Joo tämäkin kävi mielessä..pitää tarkastaa...mutta kilpi nyt ainaki menee uusiks... Edit. ei ollu kiero kansi...ja uus kilpi tilattu Edited September 5, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted September 14, 2018 Author Posted September 14, 2018 Nonni. Uus jarrukilipi paikallaa. Kilven laitoin liiman kans ja tiivisteen ilman liimaa. Antaa kuivua yön yli ja huomena lootaan lisää öljyä ja kattoa vuotaako....ei pitäs enää vuotaa.. Sit aattelin että alampa laittaa ovipaffeja ko semmosta heleppoa ja kivvaa hommaa. No ei ihan ollu... kertakäyttökamaa noi uustuotantoklipsut. Piti käyttää pahvia irti ni puolet paskana....ja vähä taitolaji laitella niitä klipsuja pahviin kiinni...kerenny jo unohtaa kui persehommaa tuo kahvojen kiinnitys on....aikaa sai tuhrattua ihan liikaa..noo ompa nyt kuite kuskin ovessa paffi paikallaa... Quote
Art_Zi Posted September 29, 2018 Author Posted September 29, 2018 (edited) Tänää oli tarkotus alakaa jarrujen ilmaukseen. Noo nostin pukeile ja rengas pois. Ei oo saatana ennä tosi että vuotaa 😂😂😂 Paruzzilta tilattu uus kilpi ja vuotaa. Tulee tolta kilven "sisältä" eli ko siihe kilpeen on hitsattu se laakerikannen paikka ni sen ja kilven välistä.... Meinaa jo usko loppua. Aivan sama kasaako uustuontanto vai orkkisosilla ni silti vuotaa. On jo nii paskaa tuuria ettei voi ku nauraa...ja sitte ihmetellään ku ei rojekti etene...onko tuo kumma ko jarruihi saa tuhlata 4 kk.... Noo tuleepa Meri-Lapin kalleimmat rumpujarrut tätä menoa... Edited October 9, 2018 by Art_Zi Quote
Etelän Hetelmä Posted September 29, 2018 Posted September 29, 2018 Sitkeyttä vain... Lopussa kiitos seisoo. Ja eikös se ole niin, että Sirkus Vinlandia kamppeita myydään vain harrastajille, joilla ajokuntoinen waunu. Jos helpottaa, niin mä ajattelin, että kun Skellefteåsta oli päästy hienosti kotiin, niin ajokausi oli mennyt ongelmitta. Mutta sitten Variantista hajosi tallissa kone... venttiili poikki. Nyt talvikaudella sitten rakennetaan kone uusiksi. 2 Quote
metake Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Kerrataas nyt vielä kerran, kun en itse ole pysynyt kärryillä, mutta siis jarrukilpeä vastenhan ei tiivisty mikään osa, joten vaikka se olisi millainen suolöytö niin sillä ei ole (juurikaan) merkitystä.. Ensin jarrukilpi paikalleen, ja kuten sanoin niin ei tarvii liimaa taakse koska siellä ei ole mitään tiivistettävää. Sitten isompi o-rengas, ja sen perään tiiviste, ja sen päälle sitten laakerikansi. Onhan tuo nyt kasattu tuossa järjestyksessä ja noilla osilla? Se o-rengas on nimittäin se joka sen tiivistää. Edit: Tässä vielä kuva havainnoimaan asiaa: Quote
Art_Zi Posted September 30, 2018 Author Posted September 30, 2018 (edited) Juuri noin on kasattu. Isompi o-rengas vaan menee kilven "sisälle" ja sinne jää tila mihin öljy pääsee menemään. Koska kilven paksuus 9mm ja o-renkaan 2,5mm....Ja koska kilpi on tehty kahdesta palasesta (kilpi ja keskiö) niin nyt öljy valui noiden kahden osan välistä.... Eli laakerin ja kilven väliin jää o-renkaan mentävä kolo...ja koska kilpi o 9mm paksu ja o-rengas ei, niin sinne väliin menee öljyä joka nyt valu sit sen kilven ja kilven keskiön välistä sinne säätömuttereiden viereen... Edited September 30, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted September 30, 2018 Author Posted September 30, 2018 42 minutes ago, metake said: Ensin jarrukilpi paikalleen, ja kuten sanoin niin ei tarvii liimaa taakse koska siellä ei ole mitään tiivistettävää. Sitten isompi o-rengas, ja sen perään tiiviste, ja sen päälle sitten laakerikansi. Onhan tuo nyt kasattu tuossa järjestyksessä ja noilla osilla? Se o-rengas on nimittäin se joka sen tiivistää. Täsaä videossa o-rengas tulee tiivisteen päälle?!? Quote
metake Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Siis nyt en ymmärtänyt että miten se o-rengas menee kilven sisälle? Kilven kuuluu olla yhtä paksu kuin se olake siinä vetariputken päässä, siis se jonka sisälle laakeri tulee. Ja vaikka videolla o-rengas tulisi tiivisteen päälle, niin alle se kuitenkin kuuluu. Quote
Art_Zi Posted September 30, 2018 Author Posted September 30, 2018 (edited) 5 minutes ago, metake said: Siis nyt en ymmärtänyt että miten se o-rengas menee kilven sisälle? Kilven kuuluu olla yhtä paksu kuin se olake siinä vetariputken päässä, siis se jonka sisälle laakeri tulee. Ja vaikka videolla o-rengas tulisi tiivisteen päälle, niin alle se kuitenkin kuuluu. Tarkotatko olakkeela tuota 1mm kaistaletta? Edited September 30, 2018 by Art_Zi Quote
metake Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Eikun joo, nyt hoksasin, sullahan on siis orkkis 57:n laatikko? Sen kanssa pitää olla samaa paria oleva laakerikansi, nythän sulla näkyy olevan uudempi jonka kanssa se o-rengas jää väljäksi juurikin sinne koloon. Edit: Juurikin siis tuota 1 mm:n olaketta tarkoitin, uudemmissa se on korkeampi: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=584479 1 Quote
Art_Zi Posted September 30, 2018 Author Posted September 30, 2018 (edited) Josta päästäänkin taas aiheeseen rumpuihin öljynheittäjä vaiko ei 😂😂😂😀😀😀😀 Edited September 30, 2018 by Art_Zi Quote
metake Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Ja tuohon vanhempaan ei muistaakseni tule sitä paperitiivistettä lainkaan ja se o-rengaskin on muistaakseni paksumpi kuin uudemmissa, eli jos oikein muistan niin uudemman tiivistesarjassa on liian ohut o-rengas jolla se vuotaa. Joku ovaalit paremmin tunteva vois vahvistaa tämän? Öljynheittorengasta et tarvitse jos luotat stefan pitävyyteen, sehän vain sen varalta että stefa ei pidä. Omista paksutolpistani olen sen jättänyt pois ja luottanut nykystefoihin :) Quote
Art_Zi Posted September 30, 2018 Author Posted September 30, 2018 (edited) No toinen puoli on toistaseks ollu kuivana tolla kombolla 😎 Ei kait tässä muu auta ku lähtä Etralle kaiveleen paksua o-rengasta.....tai vaihtaa loota ja vetarit.....tai ryöstää pankki ja laittaa cspltä levyt tilaukseen... On tämä saatana työmaa 😂😂😂😂 Edited September 30, 2018 by Art_Zi Quote
Tutkija Posted September 30, 2018 Posted September 30, 2018 Tai korvaa o-renkulan polyuretaanimassalla nii loppuu vuotamiset. Quote
Kartsa78 Posted October 6, 2018 Posted October 6, 2018 Mulla ambussa sama vuotamisongelma. Taas oon etsinyt motivaatiota purkaa/kasata tuo neljännen kerran, enkä oo vielä löytänyt... 1 Quote
Art_Zi Posted October 6, 2018 Author Posted October 6, 2018 1 hour ago, Kartsa78 said: Mulla ambussa sama vuotamisongelma. Taas oon etsinyt motivaatiota purkaa/kasata tuo neljännen kerran, enkä oo vielä löytänyt... Tuttu tunne....oon itekki kasannu ja purkanu ton kuskin puolen takajarrun vissii 6 kertaa.. laitoin nyt 2 o-rengasta tonne ja toistaseks ei oo vuotanu...toki en oo vielä täyttäny laatikkoa edellisen purun jälkeen, mut eipä sieltä tullu ku pari desiä ku tunkkasin vetarin ylös ennen purkua... Mutta meinaahan se alkaa v#tuttaan ku saman homman joutuu tekeen monta kertaa ja siltikään ei meinaa onnistua 😎 Quote
Urbantoy Posted October 6, 2018 Posted October 6, 2018 (edited) Oispa mukava tietää mistä tuo sitten lopuks johtuu, -63nen haitari oli tarkoitus elvyttää kesäks ajoon mahdollisesti.. En taida purkaa jarrukilpiä takaa ku ei tippase yhtään kokoaikana.. 6vuotta maanut tallissa pukeilla Tyhmä kysymys mutta varmaan momentit on kohdillaan eikä johdu siitä, olen nähnyt ku vedetään hampaat irvessä joku kiinni niin pulttien väliin jäänyt vuotopaikka (ei volsussa kylläkään) Edited October 6, 2018 by Urbantoy Quote
Art_Zi Posted October 7, 2018 Author Posted October 7, 2018 Ovaalissahan nuo vuotaa koska osat ei oo keskenään yhteensopivia....vetarin suojaputket/niiden päässä olevat kynkät ovaalista, kilvet paksutolpasta ja laakerikannet ohuttolpasta(65-66). Tuo mix ei näköjään toimi keskenään bolt on. Helppo(=toiseks halvin) vaihtoehto ois vaihtaa paksutolpasta laatikko vetareineen ja suojaputkineen ni rokkais. Kallein/toiseks helpoin on sit csp:n levyt. Halvin/helpoin on mennä nykysellä combolla (= 2 isoa o-rengasta) ja toivoa ettei ala vuotaan 😎 Ko sais nyt kilpiin ja edes yhen kesän ajettua ni sit sais lisää virtaa alkaa esim. toho lootajumppaan... Quote
Tutkija Posted October 7, 2018 Posted October 7, 2018 Ja varmasti ölyä pitävä ratkaisu on tuossa sekaversiossa täyttää o-renkaalle tarkoitettu kolo polyuretaanimassalla. Quote
Art_Zi Posted October 9, 2018 Author Posted October 9, 2018 (edited) Syksyn mittaan ois tarkotus alkaa vähän perehtyyn noihin sähköhommiin. Sähköt siis vaihtuu 12V ja vetokoukku ois tarkotus laittaa, eli vilkut pitäs saada toimiin kärryssä ja mielessä käynyt myös, että takavalot sais vilkkua. Löytyykö joltain hyviä (=selkeitä) ohjeita miten saa takavalot vilkkumaan? Edited October 9, 2018 by Art_Zi Quote
kari kittilä Posted October 10, 2018 Posted October 10, 2018 On 9.10.2018 at 3:28 PM, Art_Zi said: Syksyn mittaan ois tarkotus alkaa vähän perehtyyn noihin sähköhommiin. Sähköt siis vaihtuu 12V ja vetokoukku ois tarkotus laittaa, eli vilkut pitäs saada toimiin kärryssä ja mielessä käynyt myös, että takavalot sais vilkkua. Löytyykö joltain hyviä (=selkeitä) ohjeita miten saa takavalot vilkkumaan? Mulla on kytkentäkaava millä takavalojen jarrupolttimen saa vilkkumaan. Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 Vähän sähköpähkäilyä ja nyt tarvis neuvoa, kun ei taloushallinnon tradenomilla taija älli riittää näihin hommiin :) Tollasen ketjun löysin ja sen pohjalta sovelsin, mut voi olla etten ihan kaikkea ymmärrä. Tarkotuksena ois, että vinkkarit ei vilku, vaan nousee pelkästään ylös ja niissä valo palaa. Takajarruvalot vilkkuu, myös jarruttaessa. Peräkärryn vilkku vilkkuu, kun vilkku on päällä ja jarruvalo palaa, kun jarruttaa. Onko alla oleva kaavio ihan persiillään? Ideana siis: - vilkkuviikseltä johdot (jotka nyt menee vinkkareille), kytkeä releeseen (49) ja samasta nastasta haarottaa vielä vinkkareille. - Sit toisesta nastasta (49a) auton jarruvalolle ja jarruvalokatkaisijalle ja peräkärryn vilkulle? - Sit vinkkarilta merkkivalolle lähtevä piuha releen - (miinus)nastaan ja siitä haarottaa piuhalla merkkivalolle. - Ja sit vielä jarruvalokytkimeltä johdot peräkärryn jarruvaloille. Muutama lisäpiuhahan tuossa pitää vetää/haarottaa, mutta toimiiko toi tommosenaan vai oonko nyt ihan pihalla näistä sähköhommista ja unohan koko touhun :) Tossa vielä auton oma kaavio, joskaan nyt ei ole muita vilkkuja ku vinkkarit... Quote
Tanhis Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 Tuolla ainakin hyvin suuntaa antavat ohjeet miten saa vilkut modernisoitua vinkkarillisessa autossa. Ja mitä tulee kärrysähköihin niin kannattaa totetuttaa ne releiden kanssa ja releille sitten erillinen syöttö suoraan akulta. Tässä vähän suuntaa antava kuva ja mun T34 projektissa enempi höpötystä asiasta. Quote
-tipi- Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 (edited) Tuossa Artzin linkkaamassa "käsin töherretyssä" on se ongelma että, kyllä taitaa vilkut alkaa palamaan koko ajan kun jarruttaa. Minusta jarruvalolta tulevalle virralle tarviis vaihtavan releen että vilkku vielä vilkuttais vaikka jarrutat. Ja lisäisin lisäjarruvalon, vaikka rek.kilven valon alle, niin ois kaksi jarruvaloa, vaikka vilkuttaiskin. Tanhis kerkiskin väliin jo laittaa vinkkiä releistyksestä. Edited October 11, 2018 by -tipi- Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 37 minutes ago, Tanhis said: Tuolla ainakin hyvin suuntaa antavat ohjeet miten saa vilkut modernisoitua vinkkarillisessa autossa. Sehän tässä onkin, kun oon koittanu tota ketjua ja sun kuvaa takoa päähän, mutta ei ymmärrä, kun ei ole sähköistä hirveesti kokemuksia.... :) Mikä tuo mustalla ympyröity on? Entä sinisellä ympyröidyt? Entä punasella ympyröidyt, onko ne etuvilkut? (niitä mulla ei oo eikä tuu) Quote
Tanhis Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 6 minutes ago, Art_Zi said: Sehän tässä onkin, kun oon koittanu tota ketjua ja sun kuvaa takoa päähän, mutta ei ymmärrä, kun ei ole sähköistä hirveesti kokemuksia.... :) Mikä tuo mustalla ympyröity on? Entä sinisellä ympyröidyt? Entä punasella ympyröidyt, onko ne etuvilkut? (niitä mulla ei oo eikä tuu) Mustalla ympyröity on sulake Punasella ympyröidyt on vinkkarien polttimot Sinisellä merkityt on perusreleitä. Quote
-tipi- Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 (edited) Punasella ympyröidyt on etuvilkut. Ja releet vinkkareille turhat, jos toimivat samalla jännitteellä muiden sähköjen kanssa. Edited October 11, 2018 by -tipi- Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 (edited) 4 minutes ago, Tanhis said: Mustalla ympyröity on sulake Punasella ympyröidyt on vinkkarien polttimot Sinisellä merkityt on perusreleitä. Hmm...nyt ehkä alkaa vähän aukeaan tää homma....paitsi jos kattoo tota Samban sähkökaaviota, niin vinkkareille ei mene johtoa sulakkeelta, eli pitääkö sinne vetää johdot myös suoraan sulakkeelta? Edit. ja etuvilkkuja mulle ei oo tulossa ja vinkkareille en aatellu vetää ylimääräsiä johtoja. Edited October 11, 2018 by Art_Zi Quote
Tanhis Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 (edited) 6 minutes ago, -tipi- said: Punasella ympyröidyt on etuvilkut. Ja releet vinkkareille turhat, jos toimivat samalla jännitteellä muiden sähköjen kanssa. Releet vinkkareille on laitettu vain helpottamaan vilkunviiksen rasitusta eli olet oikeassa että eivät ole pakolliset. 4 minutes ago, Art_Zi said: Hmm...nyt ehkä alkaa vähän aukeaan tää homma....paitsi jos kattoo tota Samban sähkökaaviota, niin vinkkareille ei mene johtoa sulakkeelta, eli pitääkö sinne vetää johdot myös suoraan sulakkeelta? Edit. ja etuvilkkuja mulle ei oo tulossa. Vinkkareille tulee samban kaaviossakin virta sulakkeen kautta, mutta sulake on ennen vilkun viikseä. Erillisen sulakkeen kautta tulee virta vinkkarien releelle. Edited October 11, 2018 by Tanhis 1 Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 No nyt ehkä alkaa hieman avautumaan tämä.... :) Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 (edited) edit. Edited October 11, 2018 by Art_Zi Quote
-tipi- Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 (edited) Viidellä releellä lisäsin Karin ambuun vinkkareiden rinnalle sekä etuvilkut, että vilkkuvat jarruvalot takavaloihin. Eli yksi vilkkurele, kaksi vaihtavaa ja kaksi kytkevää relettä. Vaihtavat ovat minireleitä (kuvassa teipattuna keskimmäisen eli vilkkureleen molemmin puolin) niin sai aika tiiviin paketin. Edited October 11, 2018 by -tipi- videon lisäys epäonnistui Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 (edited) Menneekö se nyt siis näin? Ja onko noi Tanhiksen "perusreleet" vaihtoreleitä vai kytkentäreleitä? (vinkkareille ja jarruvaloille?) Ei oo sähkömiehen vikaa meikäläisessä :) Ja unohtaan nyt toistaseks ne peräkärryn valot. Kattoa niitä sit myöhemmin. Edited October 11, 2018 by Art_Zi Quote
-tipi- Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 (edited) No tälleen pärjäät yhdellä vilkkureleellä, myös vinkkarilta tulevat merkkivalon maadoituspiuhat poistettu turhina. Jos nämä on sulla paikallaan, et tarvitse vilkkureleeltä maadoittaa merkkivaloa, mutta silloin se ei vilku. Vinkkareiden releet on kytkeviä (voi toki olla myös vaihtavia, jolloin yksi liitin jää kytkemättä), takavalojen releet vaihtavia. Edited October 11, 2018 by -tipi- 1 Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 (edited) No nyt! Nyt alkaa ymmärtään. Iso kiitos! Edited October 11, 2018 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 Katotaampa nyt releetki samalla. Vilkkurele löytyy jo: https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/vilkut-ja-suuntaviitat/685/ Sit vaihtoreleeks (x2) tämä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/481865/Vaihtorele-12V-3040A-5-napa Ja kytkentäreleeks tämä (x2): https://m.motonet.fi/fi/tuote/481870/Yleisrele-12V40A Mielestäni sain vinkkareiden releet ok (kun vähän googlettelin), mutta mites toi vaihtorele, mikä piuha mihinki numeroon? Quote
Tanhis Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 Tuossa tipin viimeisimmissä pitää vaan olla ns elektroninen vilkkurele joka toimii kuormasta huolimatta samalla tahdilla. Samoin kuin noissa minunkin vanhemmissa ihmettelyissä. Ja nyt en muista miten se vilkkurele oikeasti toimi katkoiko se miinusta ja äärettömän vastuksen väliä vai antoiko vuorotellen + ja -. Quote
Art_Zi Posted October 11, 2018 Author Posted October 11, 2018 13 minutes ago, Tanhis said: Tuossa tipin viimeisimmissä pitää vaan olla ns elektroninen vilkkurele joka toimii kuormasta huolimatta samalla tahdilla. Samoin kuin noissa minunkin vanhemmissa ihmettelyissä. Ja nyt en muista miten se vilkkurele oikeasti toimi katkoiko se miinusta ja äärettömän vastuksen väliä vai antoiko vuorotellen + ja -. https://www.motonet.fi/fi/tuote/481927/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-3-nap--L Käykö tällanen? Quote
-tipi- Posted October 11, 2018 Posted October 11, 2018 (edited) Käy, kuten tämäkin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/481886/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-3-nap-PL Ainakin takavaloille käy myös nämä söpöt minirelekset: https://www.motonet.fi/fi/tuote/481967/Mikrorele-12V20A-5napa-vaihto Kytke napa 30 takavalolle, jarruvalokytkimelta 87a ja vilkkureleeltä 87 Vinkkarista en muista paljon se haukkaa virtaa? Tuskin yli 20A, sehän on 12V systeemissä 240W ja 6V 120W Edited October 11, 2018 by -tipi- Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.