Jump to content

Sini -66


Jagz

Recommended Posts

Pelasko Biltsun rundari OK ? Vuosia sitten tuli silloista myynnissä ollutta mallia kokeiltua ja jos en nyt väärin muista niin pelasi osassa autoista ja osassa ei värähtänytkään. Sitten hommasin jonkun käytetyn 80-luvulta olevan mittarin ja se on toiminut tähän päivään saakka. Nyt pitäisi koekäyttöpenkkiin joku halpis taas löytää joten uskaltaisikohan kokeilla Biltemaa uudemman kerran.

Link to comment
On 1/8/2021 at 9:54 AM, KimmoH said:

Pelasko Biltsun rundari OK ? Vuosia sitten tuli silloista myynnissä ollutta mallia kokeiltua ja jos en nyt väärin muista niin pelasi osassa autoista ja osassa ei värähtänytkään. Sitten hommasin jonkun käytetyn 80-luvulta olevan mittarin ja se on toiminut tähän päivään saakka. Nyt pitäisi koekäyttöpenkkiin joku halpis taas löytää joten uskaltaisikohan kokeilla Biltemaa uudemman kerran.

ei oo vielä piuhat kiinni,ni en pysty sanomaan.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
1 hour ago, Etelän Hetelmä said:

Nyt kun sulla ei ole erillistä bensamittaria... mulla on kuplissa vakiojärjestelynä, että mekaanisen bensamittarin tilaan kierroslukumittari ja öljynlämpömittari. Vaatii askartelua, mutta harrastamisestahan tässä on kyse.

Onhan tossa bensamittari.

Link to comment

Tänään saatiin kytkettyä uus johto takavalolle/rekkarinvalolle, kun vanha oli jostain poikki.

Mut nyt polttaa kuskin etuvalolta sulakkeen kokoajan, sen kimppuun seuraavaksi.

Sit ois ongelmana se,että tää ei lähde lämpöisenä käyntiin. Vartin kun antaa olla ni sit starttaa. Epäilen että vika johtuisi kaasarista, onko joku halukas riihimäen lähellä purkamaan ton kaasarin kun en luota omiin taitoihin?

Toinen vaihtoehto kaasarin rinnalle ois ilmeisesti puola,mut se on uusittu (flamethrower) jokunen vuosi sitten... 

DSC_0144.JPG

Link to comment
51 minutes ago, Jagz said:

Tänään saatiin kytkettyä uus johto takavalolle/rekkarinvalolle, kun vanha oli jostain poikki.

Mut nyt polttaa kuskin etuvalolta sulakkeen kokoajan, sen kimppuun seuraavaksi.

Sit ois ongelmana se,että tää ei lähde lämpöisenä käyntiin. Vartin kun antaa olla ni sit starttaa. Epäilen että vika johtuisi kaasarista, onko joku halukas riihimäen lähellä purkamaan ton kaasarin kun en luota omiin taitoihin?

Toinen vaihtoehto kaasarin rinnalle ois ilmeisesti puola,mut se on uusittu (flamethrower) jokunen vuosi sitten... 

DSC_0144.JPG

Ja kärjet ja sytkä säädetty kohdalleen? Johdot ehjät ja tulpat ei pimeenä. Sitten kun nuo kaikki on varmistettu alkaa vasta kaasarin epäily.

  • Like 1
Link to comment
15 minutes ago, Tanhis said:

Ja kärjet ja sytkä säädetty kohdalleen? Johdot ehjät ja tulpat ei pimeenä. Sitten kun nuo kaikki on varmistettu alkaa vasta kaasarin epäily.

Jakajana 123 Ignition ja johdot on kans uudet (Beru). 

Tulpat on kans "kokolailla"  uudet. 

Kylmänä lähtee käyntiin laakista vaikka ois seissyt monta viikkoa. Lämpöisenä startatessa haisee bensa. 

Edited by Jagz
Link to comment

Ei kuplan kaasarin huoltaminen sen mystisempää ole kuin se mitä olet jo omalle autollesi tehnyt. Googlettaa räjäytyskuvan netistä ja hommaa huoltosarjan.

Mielestäni oireet viittaisi kyllä siihen, että kaasarista valuu bensaa moottoriin sammutuksen jälkeen. Jos on tämä ongelma, niin silloin auto lähtee kuumana paremmin käyntiin, kun pitää starttauksen aikana kaasun pohjassa.

Joskus kuumakäynnistysongelma voi liittyä starttiin. Pyörittääkö startti lämmintä moottoria yhtä hyvin kuin kylmää?

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, x-pj said:

Ei kuplan kaasarin huoltaminen sen mystisempää ole kuin se mitä olet jo omalle autollesi tehnyt. Googlettaa räjäytyskuvan netistä ja hommaa huoltosarjan.

 

Mielestäni oireet viittaisi kyllä siihen, että kaasarista valuu bensaa moottoriin sammutuksen jälkeen. Jos on tämä ongelma, niin silloin auto lähtee kuumana paremmin käyntiin, kun pitää starttauksen aikana kaasun pohjassa.

 

Joskus kuumakäynnistysongelma voi liittyä starttiin. Pyörittääkö startti lämmintä moottoria yhtä hyvin kuin kylmää?

 

Startti pyörittää hyvin kylmänä ja kuumana. 

Link to comment

onko kellään tietoa,paljon ton pumpun akselin pitäis tulla ulos tuolta kun moottori on ykk:ssa? pumppuna mulla on tämä https://www.paruzzi.com/fi/beetle/moottori/polttoainepumput-polttoainelinjat/4541/

 

niin ja sellanen, että paljon ton bensanpaineen pitäis olla? korjaamokirja sanoo 0,09-0,13 kg/cm2.

pitää varmaan hommata vielä painemittari ja mitata toi.

Edited by Jagz
Link to comment
On 3/8/2021 at 10:35 PM, metake said:

Koita laittaa pari ylimääräistä tiivistettä pumpun alle, pitäisi auttaa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

nyt kun muistelin niin viime keväänä kun vaihdoin uuden pumpun, niin ihmettelin että miks siellä oli useampi tiiviste...

Link to comment

Tuollaisia arvoja bensan paineelle eri lähteistä ja eri vuosimalleille olen löytänyt.

 

Suomenkielinen korjaamokäsikirja ->1960.
0,09-0,13 ATM (ilmakehää)= 1,3-1,9 psi

 

Suomenkielinen korjaamokäsikirja 1960-1967. 
maksimi paine 0,3 kg/cm2 = 3 psi

 

Haynes 1302, 1303 & GT 1972-1975 
maksimi paine 3,5psi

 

Bentley 1970-1979 
maksimi paine välillä 0,20-0,35 kg/cm2 (3,0-5,0 psi)
 

Tuolla asiaa pumpun työntötangosta:

 Tuossa sinun pumpussa 100mm.

Link to comment

0.2 maksimina mä oon pitäny ja perustelen sen sillä että nykybensa ei tunnu pysyvän neulan oikealla puolella kovemmilla paineilla. NOS / uutta hyvää osaa ei taida olla kun päiväunissa. Jos vanha alkuperäinen neulaventtiili on kaput niin kusessa ollaan...

  • Like 3
Link to comment
  • 4 weeks later...

oon asentamassa säädettäviä lattoja ja ajattelin että kai noi iskaritkin vois vaihtaa. 

nyt mul on ollut vakiot siellä, mutta mitäs ammattilaiset nykyään suosittelee?

toi mun autohan on yleensä tollanen tiehöylä, mutta katsastukseen sitä pitäis aina nostaa (ainakin katsastusinsinöörin mielestä 😄 )

Link to comment
  • 3 months later...

Tätä ei ole vieläkään katsastettu tälle vuodelle, mutta ajettu on. Nyt taitaa olla menossa neljännet tarrakilvet.

Toissa päivänä kävin tankkaamassa ja siitä kun olin lähdössä liikenteeseen ni auto ei startannut, solenoidi vaan nakutti. Työntämällä käyntiin ja taas mentiin. 

Tänään aloin tutkimaan niin selvis että akku oli tullut tiensä päähän. Nyt ajattelin samalla lisätä vielä pari tiivistettä bensapumpun alle koska vieläkään tämä ei lähde kuumana käyntiin. 

DSC_0402.JPG

Link to comment
4 hours ago, Tanhis said:

Kantsii sit akun vaihdon jälkeen vahvistaa yleismittarilla että aukku oikeasti lataantuu niinkuin pitääkin.

 

Kannatetaan. Nimim. yksi harrasteauto söi akun 3v välein ja latausta kuitenkin oli ~13V. Vaan eipä se riitä, lähempänä neljäätoista pitäisi olla että saa akun oikeasti täyteen. Jossain näin sellaisen luvun kuin 13,8V joka siis pitäisi löytyä akun navoilta, kun laturista tulee täysi jännite eikä ole kuormaa. Muuten jää akku vajaatäytölle ja eliniästä häviää kymmeniä prosentteja.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Sain vihdoin talliin tilaa ja auton sisään. Ekaks vaha pintaan ja sit pitäis irrottaa kone. Auto tais seistä pari kuukautta pihalla ajamattomana kun kytkin meni oudoksi kesken kaiken.

Eli kunhan ehdin niin kone irti että pääsee tutkimaan mitä siellä on tapahtunut. (onneks on koko talvi aikaa ja vappu on vasta ens vuonna) 

 

..ja jos jollain lojuu nurkkakaasari setti toimettomana hyllyssä ni saattaisin olla kiinnostunut ostamaan. 

DSC_0009.JPG

Link to comment
  • 2 months later...
10 hours ago, Jagz said:

Semmosta mietin,että onko siitä mitään hyötyä jos noita imusarjoja ajelis sisäpuolelta dremelillä siistimmäksi. Onko turhaa työtä vai kannattaako yrittää ilman sen suurempaa tietämystä aiheesta?

 

Voisi sieltä suurimmat nyppylät poistaa, vaikka tuskin sen vaikutusta huomaa. Tärkeämpi olisi sovittaa imusarja niin ettei liittymäkohtaan muodostu pykälää. Tiivisteen avulla voi mitata, että reijät on samassa kohdassa. Aukon kasvaminen ei juurikaan haittaa, mutta kaventava pykälä kannattaa poistaa.

  • Like 1
Link to comment
13 hours ago, Jagz said:

Semmosta mietin,että onko siitä mitään hyötyä jos noita imusarjoja ajelis sisäpuolelta dremelillä siistimmäksi. Onko turhaa työtä vai kannattaako yrittää ilman sen suurempaa tietämystä aiheesta?

 

Jos imukanava on täysin sileä, niin sitten virtaus irtoaa imusarjan pinnasta ja heikkenee. Jos ei ole mitään kokemusta moottorin virittämisestä, niin kannattaa tosiaan vaan sovittaa imusarja sopivaksi kanteen ja sillä hyvä. 

  • Like 1
Link to comment

No niin...kone saatu irti,kytkimen outo käytös selvisi. Vaihdelaatikon kyljessä oleva palautinjousi oli mennyt poikki ja painelaakeri päässyt ilmeisesti heilumaan jotenkin, koska myös paineasetelman keskikohta on ottanut kipeää ja on pikkasen vinossa.

20230103_205856.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...