Jump to content

Dollyjen hinta putoaa nollaan


Recommended Posts

" Uudessa tieliikennelaissa apuvaunu on kuitenkin pudotettu lakitekstistä pois. "

 

Suomeksi: Pursiaisen peukalonjälki näkyy. Mitään teknistä syytä muutokseen ei tietenkään ole, syyt ovat puhtaasti poliittisia. Puhdasta mielivaltaa noin käytännössä.

Edited by Kharon
  • Sad 1
Link to comment
10 hours ago, Lasse said:

Kyllä tolle kiellolle selvä peruste löytyy kun hieman asiaa miettii, jos ei muuten asiaa hoksaa niin katsoo mitä siellä vetoauton otteessa lukee kohdassa jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa.

Dollya en omista enkä tangollakaan ole koskaan hinannut, mutta minun järkeen ei käy että miksi sitten sallitaan jarruttoman ajoneuvon hinaus kiinteällä tangolla tai puomilla?

Link to comment
21 minutes ago, Hanpuusi said:

Dollya en omista enkä tangollakaan ole koskaan hinannut, mutta minun järkeen ei käy että miksi sitten sallitaan jarruttoman ajoneuvon hinaus kiinteällä tangolla tai puomilla?

Koska silloin hinattavan auton kyydissä on myös kuljettaja ja hinattavalla autolla täytyy olla myös vakuutus. Ja ei tämä hinauskaan taida olla enää niin yksiselitteistä.

Link to comment

Ja hinattavassa autossa pitää olla toimiva jarru. Käsijarru periaatteessa riittää. 

 

Joo kaikkee saa tehdä kunhan ei jää kiinni. On sitä volkkariakin tullut hinattua kevytperäkärryllä toiselta puolen suomee. Enää en niin tekisi, mutta joskus aikoinaan se tuntui hyvältä idealta.

  • Like 1
Link to comment
50 minutes ago, Lasse said:

No tuo nopeusrajoitus sotii sitä liikenteen joustavuustavoitetta vastaan.....

 

No mut, kohta pääsen matkaajalla pärryttelemään satasta kevytperävaunu perässä, eli en nyt ihan täysin epäonnistuneena tätä uutta lakia menisi lyttäilemään.

Link to comment

Kuplalla vanha homeinen vaunu perässä ja vastatuuleen satasta kohti pälkänettä.... osamyyjät kiittää kun sylinterikansien  kauppa räjähtää toiseen potenssiin.

 

Kieltää sais mokomat kieltää, peltoaukean kohdalla heiluriakselinen yhdistelmä ja varttikierros simpukassa väljää, voe jeesus...

 

EDIT, kirrrjoitusvirrrheen paikkaus.

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 5/19/2020 at 8:56 PM, Lasse said:

Kyllä tolle kiellolle selvä peruste löytyy kun hieman asiaa miettii, jos ei muuten asiaa hoksaa niin katsoo mitä siellä vetoauton otteessa lukee kohdassa jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa.

 

Ei riitä. Jos dollya aletaan nimittää perävaunuksi, niin se on täysperävaunu (4 pyörää maassa)  ja sallittu nopeuskaan ei ole kuin osa varsinaisesta perävaunusta. Se on nimenomaan siirtoväline eikä peräkärry, näillä on merkittävä ero. Ainakin juristeriassa ellei muuten.

 

Ei liene sattuma että 'hinattava laite' hävisi myös. Sitä kun ei tarvinnut katsastaa eikä rekisteröidä, jäi rahat saamatta.

Link to comment

 

Ei liene sattuma että 'hinattava laite' hävisi myös. Sitä kun ei tarvinnut katsastaa eikä rekisteröidä, jäi rahat saamatta.

 

En ymmärrä että miksi liikenteessä pitäisikään saada kuljettaa tuollaista rekisteröimätöntä tai katsastamatonta laitetta?

 

 

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

 

 

 

Link to comment
1 hour ago, metake said:

 

En ymmärrä että miksi liikenteessä pitäisikään saada kuljettaa tuollaista rekisteröimätöntä tai katsastamatonta laitetta?

 

Eiköhän häipynyt sen takia kun tätä käytettiin väärin esim. toiselle puolelle suomea peräkärrynä...eikun siis hinattava laitteena hinattavat saunat.

 

Eli minun mielestä hinattava laite on esim. keinonurmen kampaamiseen tarkoitettu auton perään laitettava hinattava laite jolla saadaan nurmi kammattua takaisin pystyyn. Tai vaikkapa urheilukentillä käytettävät autolla siirrettävät katsomot, tai hiekkatien lanaamiseen tarkoitetut härvelit.

 

Eli siis laitteet joita hinataan yleisestiottaen vain lyhyitä siirtoja.

Edited by Tanhis
Link to comment
22 hours ago, Tanhis said:

Eiköhän häipynyt sen takia kun tätä käytettiin väärin esim. toiselle puolelle suomea peräkärrynä...eikun siis hinattava laitteena hinattavat saunat.

 

Eli minun mielestä hinattava laite on esim. keinonurmen kampaamiseen tarkoitettu auton perään laitettava hinattava laite jolla saadaan nurmi kammattua takaisin pystyyn. Tai vaikkapa urheilukentillä käytettävät autolla siirrettävät katsomot, tai hiekkatien lanaamiseen tarkoitetut härvelit.

 

Eli siis laitteet joita hinataan yleisestiottaen vain lyhyitä siirtoja.

 

 

Omalta kohdaltani näitä on nähty kompressoreina, hiekkapuhalluslaitteina ja työmaiden taukotupina, noitahan siirrellään joskus pitkiäkin matkoja ja matkanopeus on tietenkin kuorma-auton nopeus. Siinä valossa vaikkapa siirrettävä sauna istuu oikein hyvin siirrettävän laitteen määritelmään: Sen varsinainen käyttötarkoitus ei ole peräkärry, vaan joku aivan muu.

 

Puhdas Trafin keksimä "turvallisuus"politiikka tietenkin tässä on takana: Olen aika varma että siirrettävien laitteiden aiheuttamat onnettomuudet eivät tilastoista löydy lainkaan. Joko niitä ei kirjata mihinkään tai niitä ei vain ole. Eikä tarvitsekaan, riittää että oletetaan että niitä on ja sitten "korjataan" kuviteltu ongelma määrämällä kaikki erikseen rekisteröitäväksi, saadaan rahaa ja suurin osa laitteista kokonaan pois liikenteestä, koska ne eivät täytä peräkärryn vaatimuksia.

 

Ei näitä vahingossa tehdä vaan tarkoituksella.

 

Poliitikasta sinänsä voi olla montaa mieltä, mutta realiteetti on se, että se ei pohjaudu yhtään mihinkään mikä olisi mitattu jollain tavalla. Joka on ainakin minulle se ongelma jo sellaisenaan.

Edited by Kharon
Link to comment
23 hours ago, metake said:

 

 

 

En ymmärrä että miksi liikenteessä pitäisikään saada kuljettaa tuollaista rekisteröimätöntä tai katsastamatonta laitetta?

 

 

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

 

 

... kuuttakymppiä. Lienee suurempi vaara muulle liikenteelle sen takia kuin olemassaolonsa takia.

 

Eipä kevytkärryjäkään katsasteta ja rekisteröinti taas ei kärryn turvallisuuteen vaikuta sitä sun tätä paitsi ostohetkellä. Palataan tähän jos/kun joskus joku tekee tilaston hinattavien laitteiden aiheuttamista onnettomuuksista, minä en ainakaan onnistunut löytämään moista. Todennäköisin syy on se, että niitä on niin vähän ettei kannata edes tilastoida erikseen.

 

Trafin taka-ajatuksena on tietenkin se, että näitä ei saa hinailla lainkaan missään: Tyypillinen hinattava laite on jarruton ja painaa yli 750kg, joten sitä ei saa rekisteriin sellaisenaan, haluaa tai ei. Siis täyskielto ja jeesustellaan että pitää 'vain' rekisteröidä.  Aitoa Trafia.

 

Link to comment

Se on Traficom nykyään. Nyt kielsivät dollyjen käytön väärin pysäköityjen ajoneuvojen siirrossa. Kokonainen siirtolava ei onneksi mahdu tänne kaupungin puolelle.Jotain positiivista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...