mikan Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 https://katsastushaku.fi/tietopankki/tieliikennelaki-2020-hinausapuvaunu/ t. Mika Quote
NO H2O Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 Aha... Voisin ostaakin yhden tuommoisen, mitä lähempää Mikkeliä sen parempi. Yhteyttä voi ottaa profiilin tiedoin 😎 Quote
mikan Posted May 19, 2020 Author Posted May 19, 2020 Kyllä niistä vielä rahaa yritetään pyytää. 🙂 https://www.tori.fi/koko_suomi?q=dolly&cg=2000&w=3&st=s&st=k&st=u&st=h&st=g&ca=18&l=0&md=th t. Mika Quote
Kharon Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 (edited) " Uudessa tieliikennelaissa apuvaunu on kuitenkin pudotettu lakitekstistä pois. " Suomeksi: Pursiaisen peukalonjälki näkyy. Mitään teknistä syytä muutokseen ei tietenkään ole, syyt ovat puhtaasti poliittisia. Puhdasta mielivaltaa noin käytännössä. Edited May 19, 2020 by Kharon 1 Quote
Lasse Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 Kyllä tolle kiellolle selvä peruste löytyy kun hieman asiaa miettii, jos ei muuten asiaa hoksaa niin katsoo mitä siellä vetoauton otteessa lukee kohdassa jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa. Quote
Mäki Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 Ei koske meitä saaristossa asuvia. Täällä ei ole poliiseja ja naapuritkin kuskaavat dollylla. Tuskin Pohjanmaan pojatkaan tästä paljon piittaavat, sen verran on aakeeta laakeeta. 1 Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2020 Posted May 19, 2020 Tuskin ne nollaan putoaa. Mutta jos selvästi halpenee niin itsekin ostan projektien (romujen) siirtelyyn pihamailla. Quote
Hanpuusi Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 10 hours ago, Lasse said: Kyllä tolle kiellolle selvä peruste löytyy kun hieman asiaa miettii, jos ei muuten asiaa hoksaa niin katsoo mitä siellä vetoauton otteessa lukee kohdassa jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa. Dollya en omista enkä tangollakaan ole koskaan hinannut, mutta minun järkeen ei käy että miksi sitten sallitaan jarruttoman ajoneuvon hinaus kiinteällä tangolla tai puomilla? Quote
Tanhis Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 21 minutes ago, Hanpuusi said: Dollya en omista enkä tangollakaan ole koskaan hinannut, mutta minun järkeen ei käy että miksi sitten sallitaan jarruttoman ajoneuvon hinaus kiinteällä tangolla tai puomilla? Koska silloin hinattavan auton kyydissä on myös kuljettaja ja hinattavalla autolla täytyy olla myös vakuutus. Ja ei tämä hinauskaan taida olla enää niin yksiselitteistä. Quote
Lasse Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 Ja hinattavassa autossa pitää olla toimiva jarru. Käsijarru periaatteessa riittää. Joo kaikkee saa tehdä kunhan ei jää kiinni. On sitä volkkariakin tullut hinattua kevytperäkärryllä toiselta puolen suomee. Enää en niin tekisi, mutta joskus aikoinaan se tuntui hyvältä idealta. 1 Quote
Tutkija Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 Ja taitaa olla nopeusrajoituskin 60km/h kun hinataan mikä auttaa pysähtymiseen aika paljon... Quote
Lasse Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 No tuo nopeusrajoitus sotii sitä liikenteen joustavuustavoitetta vastaan..... Quote
Tanhis Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 50 minutes ago, Lasse said: No tuo nopeusrajoitus sotii sitä liikenteen joustavuustavoitetta vastaan..... No mut, kohta pääsen matkaajalla pärryttelemään satasta kevytperävaunu perässä, eli en nyt ihan täysin epäonnistuneena tätä uutta lakia menisi lyttäilemään. Quote
Lasse Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 Voi alle 750 kg asuntovaunujen kysyntä kasvaa kummasti.... Quote
ARTO Posted May 20, 2020 Posted May 20, 2020 (edited) Kuplalla vanha homeinen vaunu perässä ja vastatuuleen satasta kohti pälkänettä.... osamyyjät kiittää kun sylinterikansien kauppa räjähtää toiseen potenssiin. Kieltää sais mokomat kieltää, peltoaukean kohdalla heiluriakselinen yhdistelmä ja varttikierros simpukassa väljää, voe jeesus... EDIT, kirrrjoitusvirrrheen paikkaus. Edited May 20, 2020 by ARTO 1 Quote
Kharon Posted May 31, 2020 Posted May 31, 2020 On 5/19/2020 at 8:56 PM, Lasse said: Kyllä tolle kiellolle selvä peruste löytyy kun hieman asiaa miettii, jos ei muuten asiaa hoksaa niin katsoo mitä siellä vetoauton otteessa lukee kohdassa jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa. Ei riitä. Jos dollya aletaan nimittää perävaunuksi, niin se on täysperävaunu (4 pyörää maassa) ja sallittu nopeuskaan ei ole kuin osa varsinaisesta perävaunusta. Se on nimenomaan siirtoväline eikä peräkärry, näillä on merkittävä ero. Ainakin juristeriassa ellei muuten. Ei liene sattuma että 'hinattava laite' hävisi myös. Sitä kun ei tarvinnut katsastaa eikä rekisteröidä, jäi rahat saamatta. Quote
Lasse Posted May 31, 2020 Posted May 31, 2020 Se ihan sama miksi sitä kutsutaan, mutta fysiikan lait ei muuksi muutu. Quote
metake Posted June 1, 2020 Posted June 1, 2020 Ei liene sattuma että 'hinattava laite' hävisi myös. Sitä kun ei tarvinnut katsastaa eikä rekisteröidä, jäi rahat saamatta. En ymmärrä että miksi liikenteessä pitäisikään saada kuljettaa tuollaista rekisteröimätöntä tai katsastamatonta laitetta? Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Tanhis Posted June 1, 2020 Posted June 1, 2020 (edited) 1 hour ago, metake said: En ymmärrä että miksi liikenteessä pitäisikään saada kuljettaa tuollaista rekisteröimätöntä tai katsastamatonta laitetta? Eiköhän häipynyt sen takia kun tätä käytettiin väärin esim. toiselle puolelle suomea peräkärrynä...eikun siis hinattava laitteena hinattavat saunat. Eli minun mielestä hinattava laite on esim. keinonurmen kampaamiseen tarkoitettu auton perään laitettava hinattava laite jolla saadaan nurmi kammattua takaisin pystyyn. Tai vaikkapa urheilukentillä käytettävät autolla siirrettävät katsomot, tai hiekkatien lanaamiseen tarkoitetut härvelit. Eli siis laitteet joita hinataan yleisestiottaen vain lyhyitä siirtoja. Edited June 1, 2020 by Tanhis Quote
Kharon Posted June 2, 2020 Posted June 2, 2020 (edited) 22 hours ago, Tanhis said: Eiköhän häipynyt sen takia kun tätä käytettiin väärin esim. toiselle puolelle suomea peräkärrynä...eikun siis hinattava laitteena hinattavat saunat. Eli minun mielestä hinattava laite on esim. keinonurmen kampaamiseen tarkoitettu auton perään laitettava hinattava laite jolla saadaan nurmi kammattua takaisin pystyyn. Tai vaikkapa urheilukentillä käytettävät autolla siirrettävät katsomot, tai hiekkatien lanaamiseen tarkoitetut härvelit. Eli siis laitteet joita hinataan yleisestiottaen vain lyhyitä siirtoja. Omalta kohdaltani näitä on nähty kompressoreina, hiekkapuhalluslaitteina ja työmaiden taukotupina, noitahan siirrellään joskus pitkiäkin matkoja ja matkanopeus on tietenkin kuorma-auton nopeus. Siinä valossa vaikkapa siirrettävä sauna istuu oikein hyvin siirrettävän laitteen määritelmään: Sen varsinainen käyttötarkoitus ei ole peräkärry, vaan joku aivan muu. Puhdas Trafin keksimä "turvallisuus"politiikka tietenkin tässä on takana: Olen aika varma että siirrettävien laitteiden aiheuttamat onnettomuudet eivät tilastoista löydy lainkaan. Joko niitä ei kirjata mihinkään tai niitä ei vain ole. Eikä tarvitsekaan, riittää että oletetaan että niitä on ja sitten "korjataan" kuviteltu ongelma määrämällä kaikki erikseen rekisteröitäväksi, saadaan rahaa ja suurin osa laitteista kokonaan pois liikenteestä, koska ne eivät täytä peräkärryn vaatimuksia. Ei näitä vahingossa tehdä vaan tarkoituksella. Poliitikasta sinänsä voi olla montaa mieltä, mutta realiteetti on se, että se ei pohjaudu yhtään mihinkään mikä olisi mitattu jollain tavalla. Joka on ainakin minulle se ongelma jo sellaisenaan. Edited June 2, 2020 by Kharon Quote
Kharon Posted June 2, 2020 Posted June 2, 2020 23 hours ago, metake said: En ymmärrä että miksi liikenteessä pitäisikään saada kuljettaa tuollaista rekisteröimätöntä tai katsastamatonta laitetta? Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla ... kuuttakymppiä. Lienee suurempi vaara muulle liikenteelle sen takia kuin olemassaolonsa takia. Eipä kevytkärryjäkään katsasteta ja rekisteröinti taas ei kärryn turvallisuuteen vaikuta sitä sun tätä paitsi ostohetkellä. Palataan tähän jos/kun joskus joku tekee tilaston hinattavien laitteiden aiheuttamista onnettomuuksista, minä en ainakaan onnistunut löytämään moista. Todennäköisin syy on se, että niitä on niin vähän ettei kannata edes tilastoida erikseen. Trafin taka-ajatuksena on tietenkin se, että näitä ei saa hinailla lainkaan missään: Tyypillinen hinattava laite on jarruton ja painaa yli 750kg, joten sitä ei saa rekisteriin sellaisenaan, haluaa tai ei. Siis täyskielto ja jeesustellaan että pitää 'vain' rekisteröidä. Aitoa Trafia. Quote
hpa Posted June 2, 2020 Posted June 2, 2020 Se on Traficom nykyään. Nyt kielsivät dollyjen käytön väärin pysäköityjen ajoneuvojen siirrossa. Kokonainen siirtolava ei onneksi mahdu tänne kaupungin puolelle.Jotain positiivista. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.