Jump to content
Sign in to follow this  
eltore

Kempomat 150 mielenkiintoinen ongelma!? (ratkaistu)

Recommended Posts

Hei hitsaavat ystäväni!
 
Käytössä Kemppi Kempomat 150 joka toimii hyvin 0.9mm ydintäytelangalla ilman kaasua. Vaihdoin 0.8mm teräslangan, suuttimen ja laitoin kaasupullon kiinni niin pätkii ja räkii pahasti eikä jää kunnolla kii. Kokeiltu vanhalla 0.9 suuttimella, ilman kaasua, vaihdettu syöttöpyörän kokoa ja jarruarvoja jne jne. Ei vaikutuksia. Vaihtamalla takas 0.9 ydintäytelanka ja suutin -> no problem.
 
Missä voisi olla vika?
 
Ajattelin että joko vian aiheuttaa 0.9 -> 0.8 tai voiko teräslanka aiheuttaa enemmän vastusta jolloin esimerkiksi potikat voisi mahdollisesti kyykätä..?
Mitä muuta fundeerasin: Onko kempeissä langanjohtimet 0.6-0.8 tai 0.9-1.2 josta voisi johtua että 0.8 aiheuttaa pätkimistä koska siellä on toi isompi, aiheuttaako edes tuollaista.
Suutin on vaihdettu 0.8:ks tosin motonetin telwin suuttimella, mutta jäikö jotain muuta huomioimatta esim pistoolista mikä olisi pitänyt vaihtaa? Ei googlettamalla tullut fiksummaksi niin kokeillaan täällä 🙂 Boom!

Share this post


Link to post

En kyseistä konetta tunne, mutta napaisuus pitää vaihtaa ydintäyteeestä tavalliselle vaihdettaessa.

Share this post


Link to post

Se voisi selvittää paljon 😚 testaan huomenna, tänää ei enää jaksa.

Share this post


Link to post

Pakkohan se oli käydä viel katsomassa asiaa. 

Ei ollutkaan ihan heittämällä tehtävä asia. 

Osaako joku antaa vinkkiä että mikä pitää oikeasti vaihtaa ja mihin ja mikä on järkevin tapa. Tai jos on joku linkki, ohje tai video. En itse löytänyt mitään. Tossa tuo pyssyn osuus, siinä myös pienempi piuha kiinni mitä en tiedä mihin menee. Laitan seuraavaan viestiin toisen

 

IMG_20200526_223110.jpg

IMG_20200526_223132.jpg

Share this post


Link to post

Juu, kuten Tutkija sanoi, ei ole tarkoitettu napaisuuden vaihtoon. Edelleen konetta näkemättä/tuntemata ei voi varmaksi sanoa, mutta näyttäisi, että napaisuus on oikea normilangalle, joten ongelma on jossain muualla. Jos näin on, niin on tullut varmaan hyvää saumaa ydintäytteellä 😀

-Kaasua tulee varmasti?

-Mikä lanka?

-Lankasuutin likainen?

Share this post


Link to post

Tossa keskellä ydintäytelanka ja sivuilla eri asetuksilla umpilangalla räittyä. 

Yks mikä huomattiin oli tosiaan, että motonetista olivat vahingossa antaneet puhtaan argon pullon ar+co2 18% sijaan mikä piti olla.

Se vaihtuu heti ku saavat pullon paikan päälle, mutta vaikea uskoa että olisi siitä kyse koska se pätkii ja eikä "sula" millään arvoilla. 

 

Suuttimen ostin uuden, koska se ydintäytelanka mikä koneessa oli on 0.9mm ja tuo umpilanka 0.8mm. Alusta asti ollut kuraa eli ei pitäisi olla suuttimessa ja lanka ihan perus umpilankaa sekin motonetistä https://m.motonet.fi/fi/tuote/780823/TELWIN-hitsauslanka-terakselle-O-08-mm-50-kg 


Tosiaan nuo käyttäytyy ja kuulostaa kuin ne olisi kahdelta eri planeetalta.

100963439_10158342383254181_6507925736152629248_o.jpg

Share this post


Link to post

Argon on inertti kaasu, joten käyttäytyy täysin eri tavalla kuin co2 tai co2+argon.

Share this post


Link to post

Moi! Koska tätä ei oltu vielä kysytty, niin minkä näköinen tuo pistoolin osa on joka tässä kuvassa esitetty?

 

image.png.ce80d2317df89717cf2839334b062e77.png

 

-Mikko-

Share this post


Link to post

Tuliko suojakaasua varmasti polttimesta? Mihin arvoon suojakaasun virtaus oli säädetty siitä suojakaasupullon kiekosta?

Share this post


Link to post

Mikä tuo yksi kikkare on? Eihän ole ollut tukkimassa kaasua kaaausuuttimen sisällä?

Share this post


Link to post

Tuo "yks" kikkare on lämpöeriste kaasuttimen ja virtaussuuttimen väliin... Ei pitäis estää kaasun tuloa. Tuo hitsausjälki ei kyllä kaasusta johdu. 

Share this post


Link to post
Tuo "yks" kikkare on lämpöeriste kaasuttimen ja virtaussuuttimen väliin... Ei pitäis estää kaasun tuloa. Tuo hitsausjälki ei kyllä kaasusta johdu. 
Onko näin, että eriste on irtonainen? Varmaan kätevä käytössä...

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ei kaasulla pitäisi olla merkitystä, mielestäni argonilla voi hitsata mitä vain, tunkeuma taitaa jäädä huonommaksi.  Seoskaasuilla tai hiilidioksidilla ei ainakaan alumiinia.

 

onko polttimen letkun sisuksista tietoa? Kaasupilli ehjä jne? Jos kaasu on väärää niin onhan se lanka varmasti sitä mitä pitäisi?

Edited by peruskallio

Share this post


Link to post

Ei myöskään tuttu vehje, enkä ole asiantuntijakaan, mutta... laitan ajatuksia silti :-j

 

Koeta niin että säädät kaasua tulemaan noin 10 litraa minuutissa, sitten koetat hitsata suutin sentin päässä hitsattavasta kohdasta.

 

Jos tuntuu että lankaa puskee liikaa (tökkii kahvaa) niin pienennä langan syöttönopeutta (uskoisin kuitenkin että se on kohdallaan jos ydintäytelanka palaa nätisti). Jos taas tuntuu että se palaa liian kaukana hitsattavasta kohteesta niin lisää nopeutta.

 

Mikäli tuntuu että lanka tarttuu kiinni niin kasvata tehoa, mikäli taas lanka palaa ja tiputtelee pisaroita pienennä tehoa.

 

Jos kaasua ei tule (riittävästi) niin tulee rätisevä ääni (vertaa vaikka sen ydintäytelangan palamiseen) ja ei oikein tahdo onnistua - minusta tuo kuva ei näyttänyt siltä. En tiedä aiheuttaako liika kaasu mitään muuta kun rahanmenoa.

 

Jos kuvasta pitää veikata niin lanka ei oikein ole lähtenyt palamaan (musta väri) vaan pyrkinyt ottamaan kiinni joten tehoa lisää, mutta varmaan itse tunsit pyrkikö se tarttumaan.

Share this post


Link to post
2 hours ago, jazi said:
2 hours ago, NikoEhru said:
Tuo "yks" kikkare on lämpöeriste kaasuttimen ja virtaussuuttimen väliin... Ei pitäis estää kaasun tuloa. Tuo hitsausjälki ei kyllä kaasusta johdu. 

Onko näin, että eriste on irtonainen? Varmaan kätevä käytössä...

Kyllä se irtonainen on. Väljä jopa voi olla. 

Share this post


Link to post

Ei olis eka kempomaatti jossa piirikortti viallinen, eli jos aiemmat vinkit ei auta niin yhteys korjaamolle

Share this post


Link to post

Eikös noissa koneissa taida olla virransäädön potikkaongelmat ihan yleisiä.

 

Eli jos ei säädöt tee muutosta lopputulokseen niin silloin olisi vahva epäillys siihen potikkaan.

Share this post


Link to post

Mulla oli Kempomatin kahva sillain rikki, että päästi kaasut liipasimen juuresta ulos, hankaloitti hitsaamista melko paljon. Kahvan vaihto autto.

 

Kun asiaa aloin epäilemään niin testasin ton silleen että pidin sytkäriä siinä liipasimen lähellä ja ainahan se sammu kun valskas kaasut ulos.

Share this post


Link to post

Tää on ollut mielenkiintoinen ketju, koska miullakin vikainen super-kempomat 150. Sen oireiden kuvaukset ovat olleet aika hyvin netistä ja täältä löytyvien mukaiset - potikat menee vaihtoon. Siinä selkeesti se, että pienillä virroilla hitsaaminen vaikeeta, mutta paksumpi menee hyvin, ja se täsmää aika hyvin just netistä löytyvään infoon. Ja piirikorttiviat on joskus luettu, juotettiin joku vuosi takaperin uudelleen piirilevy, se ei ollu ees mikään kovin iso homma, mutta en tiedä auttaisiko se just tähän tapaukseen mitään.

Share this post


Link to post

Kiitoksia kaikille inputista ja ehdotuksista, sain vian paikallistettua ja korjattua!

 

Ensiksi irroitin ja putsasin koneesta pistoolille menevät osat. Ihan puhaltelemalla ja päälisin puolin katselin ettei mikään ole rikki jne.

Tämä auttoi syöttöön umpilangalla siten ettei enää ainakaan pätkinyt pahasti. Itse sauma jäi silti kylmäksi vaikka teki mitä. Ydintäytelangalla toimi ihan hyvin.

Kokeilut tein siis 0.8 umpilangalla ja kävin hakemassa pienen rullan 0.6 ja suuttimen jotta sain vertailukohtaa.  Sama homma. 0.6 langalla ja U täysillä vähän lämpesi 1mm peltiin mutta silti aika heikosti. Totesin että pakko olla silti virtaan liittyvä ongelma -> Back to square one.

 

Ensiksi ajattelin että on muuntaja tai joku muu potikka rikki. Kaverin tuttu jolla oli samanlainen vehje ollut tallissa sanoi että jos haluaa napaisuuksia vaihtaa niin joutuu purkamaan koko koneen eli siihen ei helpolla moni lähde. Noh ajattelin että ennen kuin rupean noita muuntajia ja muita mittailemaan niin haluaisin mitata että onko se nyt oikein vai ei eli umpilangalla + pitäisi tulla suuttimelle. Vähä googlettelua että miten mitataan (mittariin dc, plussa suuttimelle, miinus "maadoituskaapeliin", liipasimesta painamalla syöttää virtaa) ja tauluun paukahti -62V eli väärinpäin. Varmistelin pari kertaa mutta niin se vain oli. Sitten vaan pariksi tunniksi tutkimaan alkuperäistä kytkentäkaaviota joka koneen kyljessä on jossa plussa on kytketty pyssylle ja seuraamaan jokaista johtoa jotka siitä lähti. 

 

Hetki siinä meni mutta löysin kohdan josta piuhat oli kytketty erilailla kuin alkuperäinen kytkentä ja vaihdoin takaisin. Johan rupes lanka lämpeneen! Napaisuuden vaihto teoriassa jakaa lämpöä 30/70 suhteella (tai 1/3 ja 2/3) riippuen suunnasta langan ja kappaleen välillä niin on nyt aivan eri peli. Se kaverin tuttava sanoi myös että aina sai hitsata täysillä virroilla ja 3mm ei mitään asiaa, luulen että silläkin oli noi väärinpäin 🙂 .

 

KIITOS KAIKILLE, nyt voi palata projektin pariin joka ei ole edistynyt viikkoon 😄 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...