Jump to content

Karmann Ghia 1962


Recommended Posts

Siinä on paksu kumitiiviste lokasuojaa vasten alhaalta ylös, toisella puolella näköjään valkoista massaa, jota on ehkä paikkailtu mustalla massalla myöhemmin - siltä tuo ainakin näytti. Alustamassat siinä vielä päällä.  EDIT: Sehän taitaa siis olla tämä tiiviste: https://www.paruzzi.com/fi/karmann-ghia/puskurit-(t25-ja-kupla-75-alkaen)-kori-sisusta/korin-etuosa/10912/

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 1
Link to comment
On 11/4/2021 at 10:45 PM, Jyrki Toivanen said:

Siinä on paksu kumitiiviste lokasuojaa vasten alhaalta ylös, toisella puolella näköjään valkoista massaa, jota on ehkä paikkailtu mustalla massalla myöhemmin - siltä tuo ainakin näytti. Alustamassat siinä vielä päällä.  EDIT: Sehän taitaa siis olla tämä tiiviste: https://www.paruzzi.com/fi/karmann-ghia/puskurit-(t25-ja-kupla-75-alkaen)-kori-sisusta/korin-etuosa/10912/

 

Noniin,sehän se, Kiitämme. Pitää ostaa itsellekin.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Perskeles kun hyppäs nuo vanhat johdot irti tuosta valokatkaisimesta enkä enää ole varma, miten ne siellä oli.  Kaaviossa peräaukon suunnasta tulee punainen johto valokytkimelle, ja jatkaa samasta liittimestä nro 30 sulakerasialle. Valokatkaisimessa on kaksi liitintä, joiden välissä on numero 30. Onko siinä siis molemmille punaisille oma nro 30? Muita numeroita ei noiden liittimien lähistöllä näkynyt. Onko johdot oikein, jos ne ovat kuten kuvassa? 

kaavio.jpg

katkaisin1.jpg

Link to comment

Sulla on uudemman valokatkaisija, tuo ei ole -62:sta, siksi saattaa olla eroja kaavioon. Mutta numerot täsmää silti, eli niiden mukaan kytkettynä menee oikein. En muista onko tuossa kaksi liitintä 30 vai 30 ja 30b. Jos ovat molemmat 30 niin sitten ne on yksi ja sama kumpaan laitat kumman.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jännää. Sähkökaaviossa lähtee keltainen johto virtalukolta liittimestä 15/54 sulakerasialle. Samasta liittimestä lähtee ohut musta johto mittarin merkkivaloille. (Samanikäisten Kuplien kaaviossa virtalukolta ei tule mustaa piuhaa, vaan se tulee sulakerasialta. Karmannin kaaviossa näyttäisi tulevan sekä rasialta että virtalukolta jostain kumman syystä.) Tuossa hommaamassani johtosarjassa on samassa kuoressa virtalukon johdot liittimiltä 30 ja 15/54 sekä ovivalokatkasimien ja sisävalon piuhat. Omituista tässä on se, että johtosarjassa musta johto ei lähde keltaiselta piuhalta (eli liittimeltä 15/54) vaan punaisesta piuhasta (eli liittimestä 30). Onko joku vielä kärryillä? Mutta häh? Onko tuo musta johto niiku väärin tuossa hommaamassani sarjassa, vai enkö ymmärrä jotain? Kuvissa punainen nuoli osoittaa kohteisiin. 

 

ghiawiring1.jpg

 

doorswitchloom.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tarkennus vielä tuohon mustajohtohommaan. Eli virtalukon liittimestä 15/54 tulee musta johto mittarille. Kaaviossa on musta johto vielä mittarilta sulakerasialle. Johtosarjassani ei tätä viimeksimainittua johtoa ole. Riittääkö tuo musta johto liittimestä 15/54? Toimiiko siis ilman johtoa mittarilta sulakerasialle (ks. kuva yllä)? Kuplissahan näyttäisi kaavioiden mukaan olla pelkästään johto sulakerasialta mittarille, ei siis mittarilta virtalukolle. Karmannin kaaviossa molemmat. Miks ihmeessä siinä tuommoinen luuppi pitää olla? 🤔

Link to comment
On 12/15/2021 at 11:49 AM, Jyrki Toivanen said:

 Miks ihmeessä siinä tuommoinen luuppi pitää olla? 🤔

 

Hyvä kysymys Noin teoriassa se voisi tarjota sähköä merkkivaloille silloin kun virta on pois päältä, mutta en kyllä keksi että miten tai miksi, se on kuitenkin kytketty sulakerasiassa samaan nastaan johon tulee paksu johto suoraan virtalukolta ja en ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään johtoa joka syöttäisi siihen kohtaan sähköä silloin kun virrat ovat pois päältä.

 

Karmannissahan on kaukovalovilkku vilkkuviiksessä (J, ei näy kuvassa), mutta sekään ei minusta toimi kuin silloin kun virrat ovat päällä eikä sen pitäisi öljynpaine/vilkkuvaloihin vaikuttaa silloinkaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Laitetaas vähän päivitystä ja kysymystäkin taas. Kaivoin siis pöydän alla pötkötelleen, aikoinaan pakussa olleen ihan vakion 1600-kuutioisen moottorin ja laittelin Karmannin apulaitteet siihen - tai ne jotka tuohon käyvät, siis oikeastaan vain lämmönvaihtimet, laturin, pensapumpun ja puolan. Puhallinkotelo on ärsyttävä uustuotanto-doghouse, jota sai leikellä, ennenkuin se tuohon sopi edes jotenkuten nätisti. Ähräsin siihen vielä termostaatin läpät. Volkkarin orkkista puhallinkoteloa en voinut käyttää, koska Karmannissa on ne vanhanmallin lämmönvaihtimet. 

 

 Kaasutin on joku kiinankopio, mutta toimi muistaakseni ihan hyvin pakussa. Siinä on tuo tyhjäkäyntisolenoidi vaan 12-volttinen. Pakussa mulla tuli virta jännitteenkohottajan kautta, kun silloin sellainenkin jostain romukasasta löytyi. Mielelläni ratkaisisin asian kuitenkin yksinkertaisemmin. Ihan kuin muistaisin, että joku olisi vetänyt niskat nurin tuolta solenoidilta ja ruuvannut sen sitten vaan tulpaksi reikäänsä? Kannattaakohan siten tehdä? Kuusivolttinen solenoidi on liian pieni tuohon reikään. 

 

Toisessa kuvassa kaksi on kaksi öljytikkua. Näissäpä on nuo ylä- ja alamerkit eri kohdissa.  (Kuva vähän hämää, merkit ovat todellakin eri kohdissa kun kaulus on samalla tasalla.) Veikkaisin, että tuo pienilenkkinen olisi ok tuohon 1600-kuutioiseen?  Tiedä sitten olisiko tuolla erolla käytännön merkitystä.

 

20211229_145408.jpg

 

tikkua.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kauhee pulina täällä. No ei se mitään. 

Ei perskeles mahtunut Karmannin persuksiin mun MrWobilta aikoinaan pakuun hommaamani Abarthin kopioputki. Ei se kyllä mahtunut pakuunkaan ilman että pilasin pakun helmapellin. Pitäisiköhän pönttöä muokata jollain asiantuntijalla vai möiskö pois? Laitoin kumminkin tuonne ostoilmoihin ostotarjouksen vakioputkesta. 

 

Sitten olen leikitellyt ajatuksella sellaisesta Oldspeed Racer -lookista ja tämän ajatuksen tiimoilta löysin kaupan, jolla on älytön määrä erilaista tarramatskua myynnissä. En ole tuolta vielä mitään tosin tilannut, joten kokemusta kaupasta ei ole: https://www.isaydingdong.co.uk/ourshop/ (esimerkiksi Esson tuotemerkistä löytyy monenmoista Esso )

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment
  • 4 weeks later...

Moottori paikallaan ja sähköt toimii. Sitten madalluksen kimppuun. Välillä vähän hupimeininkiä tarrojen kanssa: I Say Ding Dongista ja Tarratehtaasta vähän liimattavaa. Kuvan Telefunkenin lisäksi asennusta odottaa pari numeroympyrää ja niitä pekasukseja. En viitti maalailla, jotta saa helpommin pois jos kyllästyttää. 

 

(Dingdongista lähti tavara liikkeelle suurinpiirtein tilauspäivänä. Seuraavana päivänä lähti lentskarilla Suomeen. Sitten olikin yhdeksän päivää hiljaista. Vihdoin tuli tullausilmoitus ja tullasin lähetyksen saman tien. Sitten meni neljä päivää, ettei tapahtunut mitään. Tänään tuli perille. Yleensä mun lähetykset ovat menneet ihan mukavasti mutta nyt piti jotain kupata.)

telefunken9.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...
Mitähän varten etuiskarin pultti muuttui keskellä vuotta 1962 (esimerkki kaupasta, toinen esimerkki) ? Etuakseli ja iskunvaimentimet ovat kuitenkin samat jakson 1957 - 1965?
 

Etuiskarit on samat, etuakseli ei, joskin sopivat ristiin. Muistaakseni tuossa kohtaa vaihtui iskarin pultin kierre M10 -> M12, siksi eri pultti.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
3 hours ago, DOODAH said:

no ei ihan sama, jossain kontaa tuli ohjausvaimentimelle paikka. Runko numero osuu samaan kohtaan, kun sääntö saako 1600cc moottorin asentaa. Asentaminen kun vaatii tuon ohjausvaimentimen sääntöjen mukaan.

 

Sorry sekaantuminen KG-keskusteluun, mutta minulla olisi edessä ovaalin rekisteröinti ja kiinnostaisi tietää minkä kokoisen koneen siihen saa rekisteröidä. Tuon edellä mainitun mukaan ei 1600:sta, jos ei ole ohjausvaimenninta? Jarrupuoli on kyllä kunnossa.

Link to comment
 
Sorry sekaantuminen KG-keskusteluun, mutta minulla olisi edessä ovaalin rekisteröinti ja kiinnostaisi tietää minkä kokoisen koneen siihen saa rekisteröidä. Tuon edellä mainitun mukaan ei 1600:sta, jos ei ole ohjausvaimenninta? Jarrupuoli on kyllä kunnossa.
Ohjausvaimentimelle löytyy tarvikkeena pultattavia kiinnikkeitä jos akselissa ei sellaista ole.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment
  • 3 weeks later...

Nytpä on saatu kavennettu säätöakseli ja droppiolat paikalleen. Kuvassa on akseli yläasennossaan, vähän vaikea tuosta läheltä ehkä korkeutta hahmotella, mutta taisihan tuo maltillisesti tipahtaa. 

 

Eilen kohtuullisen ähräämisen jälkeen sain peräpään takalatan irti. Tarkoituksenani oli pikaisesti pudottaa yksi napsu peräpäätä alas. Mutta olikin sitten takalatta saanut vähän syöpymää. Tuo kuvassa näkyvä mutka syntyi kun vedin lattaa booreista irti ulosvetäjällä. Mutta vähän ohkaiseksihan tuo on mennyt. Tarttis siis uudet latat ilmeisesti. Säätölattojakin saisi, mutta voisin mennä ihan orkkiksillakin. Laitanpa ostoilmoa tuonne...

 

 

20220313_092633.jpg

 

20220313_092605.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

Korkeuksista lisää. Vielä en tarkistanut, saako tuota keulaa vielä ylöspäin. Periaatteessa olisi ihan hyvä saada, mutta selvitän sen huomenna. Ekassa kuvassa keula on samalla korkeudella kuin viimeksi laittamassani kuvassa tuolla yllä. Rengas on Vredestein Sprint Classic 155 leveänä. Tai siis kapeana. Kuvassa ratti on käännettynä vasuriin (auton keula on siis kuvan oikeassa reunassa). Rengas tulee hyvin lähelle lokasuojaa, ja taitaa joustossa ottaa kiinnikin. Harvoin sitä tietysti tappiin asti kääntää, ainakaan kävelyvauhtia kovemmassa vauhdissa. Ilmeisesti kuitenkin pitäisi keulaa saada vähän ylös, tai sitten joudun luopumaan noista Vredesteineista - harmi kyllä, koska tykkään niistä. Tallissa on nimittäin ylimääräisenä 145/65-renkaat, jotka joutaisi tuohon. Mutta enpä tiiä. Onko Ghiaa madaltaneilla herroilla tai rouvilla asiasta kokemusta? Tässähän on nyt asennettuna 2 tuumaa kavennettu säätöakseli ja droppiolat. Vanteetkin tulee vaihtumaan 4,5-tuumaa leveisiin 356-kopsuihin, liekö ET sama vai eri kuin orkkisvanteissa? Että mihinkähän suuntaan sekin vaikuttaa?

Vaihtoehdot: a) ajelen tollee ja paukkuu lokariin jos paukkuu, (vaikuttaako vaihto 356-kopsuihin?)

                       b) nostan keulaa vähän jos mahdollista

                       c) Vaihdan alle 145/65-kumit

                       d) jotain muuta?

 

Kokeilemallahan noista selviää, kunhan keväämmällä saa auton tallista, mutta kivahan täällä on höpöttää.

 

 

Toisessa kuvassa perspää. Sain pikavauhtia nätit latat Oulusta, ja tänään ehdin saada molemmat puolet valmiiksi. Tarkoituksenani oli pudottaa yksi napsu ulkobooreista, ja taisin ilmeisesti onnistua, koska perä putosi molemmilta puolilta yhtä paljon, muutaman sentin. Tyrkin autoa tallin peräseinästä ovelle aika pitkään, joten kuvittelisin ettei se tuosta kauheasti enää ajaessa laske. Ei kyllä tarvitsisikaan, koska tuo riittäisi ihan hyvin. Ehkäpä tulee myöhemmin hommattua säätölatat, niin on hienosäätö vähän helpompaa. 

20220319_194328.jpg

 

20220319_194236.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

En tiedä että auttaako yhtään, mutta minulla on ('63 KG:ssä) 145R15 alla. Oli aiemmin 165/65-15 mutta otti kiinni  akseliin (eli siis liikaa sisällä) kun oli kaksi henkeä kyydissä. Vakiota matalampi koska säätöakseli keulassa, mutta ei havaintoja että kuinka paljon. Tiettävästi vakiolevyinen akseli ja vakiovanteet.

Link to comment

Kupla on tietysti eri kuin ghia, mutta malliksi kuitenkin tilanne joka mulla oli kuplassa. Tuo oli ajettavissa ilman mitään ongelmia, ei raapinut kiinni vaikka näyttikin ahtaalta.3cc0e4c9811d2fa33da6d08cb9236a0a.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Meidän ex Ghiassa oli muistaakseni 155 Vredesteinit keulassa ja kuvassa keula aikalailla korkeimmillaan.

 

Oli 4" kavennettu säätöakseli dropeilla, edessä 4,5 vanne ja ET taisi olla 45 paikkeilla joiden lisäksi 2 senttiä paksut jaonmuutosadapterit.

Eli ilman jaonmuutosadaptereita olisi ET 25 vanteet olleet 4" kavennettuun buenot.

 

Ihan hienoisesti taisi ottaa sisälokarin takaosaan kun käänsi linkkuun. Kääntyvyyttä olisi muistaakseni voinut rajoittaa vaihtamalla yhden jarrukilven kiinnityspulteista sentin pidempään joten sitä voisit tutkailla olan puolelta.

 

Luulisin että vakiovanne on n. ET 33 ja 356 kopsu ET 20 tai 25 joten tulee varmaan sentin verran vakiota ulommas. 

20200509_184200.thumb.jpg.1bf322fcdd3cd670d9e141c96434d62b.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Aloittelin paljon peloteltua tuulilasin asennusta. Uusi ikkuna on Kuttilan autolasilta ja tiiviste täältä. Tiiviste on ilmeisen hyvälaatuinen. Näitä on kai sellaisia reppanoita ympyröitä, mutta tämä on ihan ikkunanmuotoinen. Sain siis tänään painittua c-listan tiivisteeseen. Painelin listan uraan paksuhkon sähköjohdon, jolla sain listan sisään tulevan huulloksen pystyyn, jonka jälkeen painelin listan huullokseen. Sitten vetelin johtoa hitaasti urasta, jolloin lista asettui paikalleen. Noin niiku yksinkertaisesti sanottuna. Ei se ihan helppoa ollut, piti peruutella ja purkaa, mutta kyllä se siihen meni kun jaksoin puurtaa. Peukaloparat ovat kyllä aika kipeänä.  Seuraavaksi pitäisi vetää se vielä paikoilleen koriin. Pitää katsoa, milloin apujoukot ehtivät paikalle. Tiiviste on muuten ensimmäinen koskaan Volkkareihin ostamani osa, josta osan myyjä sanoi, että on muuten sitten todella vaikea asentaa... katotaas sitten miten on. 

 

 

 

 

20220410_163759.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...