Jyrki Toivanen Posted November 4, 2021 Author Share Posted November 4, 2021 (edited) Siinä on paksu kumitiiviste lokasuojaa vasten alhaalta ylös, toisella puolella näköjään valkoista massaa, jota on ehkä paikkailtu mustalla massalla myöhemmin - siltä tuo ainakin näytti. Alustamassat siinä vielä päällä. EDIT: Sehän taitaa siis olla tämä tiiviste: https://www.paruzzi.com/fi/karmann-ghia/puskurit-(t25-ja-kupla-75-alkaen)-kori-sisusta/korin-etuosa/10912/ Edited November 4, 2021 by Jyrki Toivanen 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 5, 2021 Share Posted November 5, 2021 Taisi olla luukku myös kuskin puolella josta pääsee käsiksi sivupeilin muttereihin. Quote Link to comment
Kharon Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 18 hours ago, Kemin Karavaanari said: Taisi olla luukku myös kuskin puolella josta pääsee käsiksi sivupeilin muttereihin. Molemmin puolin joo. Sekä sivupeiliin että antenniin. Quote Link to comment
Kharon Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 On 11/4/2021 at 10:45 PM, Jyrki Toivanen said: Siinä on paksu kumitiiviste lokasuojaa vasten alhaalta ylös, toisella puolella näköjään valkoista massaa, jota on ehkä paikkailtu mustalla massalla myöhemmin - siltä tuo ainakin näytti. Alustamassat siinä vielä päällä. EDIT: Sehän taitaa siis olla tämä tiiviste: https://www.paruzzi.com/fi/karmann-ghia/puskurit-(t25-ja-kupla-75-alkaen)-kori-sisusta/korin-etuosa/10912/ Noniin,sehän se, Kiitämme. Pitää ostaa itsellekin. 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted November 23, 2021 Author Share Posted November 23, 2021 Perskeles kun hyppäs nuo vanhat johdot irti tuosta valokatkaisimesta enkä enää ole varma, miten ne siellä oli. Kaaviossa peräaukon suunnasta tulee punainen johto valokytkimelle, ja jatkaa samasta liittimestä nro 30 sulakerasialle. Valokatkaisimessa on kaksi liitintä, joiden välissä on numero 30. Onko siinä siis molemmille punaisille oma nro 30? Muita numeroita ei noiden liittimien lähistöllä näkynyt. Onko johdot oikein, jos ne ovat kuten kuvassa? Quote Link to comment
metake Posted November 23, 2021 Share Posted November 23, 2021 Sulla on uudemman valokatkaisija, tuo ei ole -62:sta, siksi saattaa olla eroja kaavioon. Mutta numerot täsmää silti, eli niiden mukaan kytkettynä menee oikein. En muista onko tuossa kaksi liitintä 30 vai 30 ja 30b. Jos ovat molemmat 30 niin sitten ne on yksi ja sama kumpaan laitat kumman.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted November 23, 2021 Author Share Posted November 23, 2021 Juu tuossa katkaisimessa on kaksi liitintä, joiden välissä on nro 30. Muissa liittimissä on sitten omia numeroitaan. Mutta kiitoksia, noin on siis oikein. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted December 2, 2021 Author Share Posted December 2, 2021 (edited) Jännää. Sähkökaaviossa lähtee keltainen johto virtalukolta liittimestä 15/54 sulakerasialle. Samasta liittimestä lähtee ohut musta johto mittarin merkkivaloille. (Samanikäisten Kuplien kaaviossa virtalukolta ei tule mustaa piuhaa, vaan se tulee sulakerasialta. Karmannin kaaviossa näyttäisi tulevan sekä rasialta että virtalukolta jostain kumman syystä.) Tuossa hommaamassani johtosarjassa on samassa kuoressa virtalukon johdot liittimiltä 30 ja 15/54 sekä ovivalokatkasimien ja sisävalon piuhat. Omituista tässä on se, että johtosarjassa musta johto ei lähde keltaiselta piuhalta (eli liittimeltä 15/54) vaan punaisesta piuhasta (eli liittimestä 30). Onko joku vielä kärryillä? Mutta häh? Onko tuo musta johto niiku väärin tuossa hommaamassani sarjassa, vai enkö ymmärrä jotain? Kuvissa punainen nuoli osoittaa kohteisiin. Edited December 2, 2021 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
-tipi- Posted December 3, 2021 Share Posted December 3, 2021 Jotainhan tuossa on väärin, 30 jos tulee virta merkkivaloille, palaa ne jatkuvasti virtalukon asennosta välittämättä silloin kun ovat maadotettuina, eli silloin kun auto ei ole käynnissä. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted December 3, 2021 Author Share Posted December 3, 2021 Jotain tollasta mäkin pähkäilin. Sillähän tuo korjaantuu, kun vaihtaa tuon mustan johdon punaisesta keltaiseen, pikku homma korjata. Mä laitoin huvikseen sarjan tekijälle saman kyssärin, mutta se ei ole vielä vastannut... Quote Link to comment
Kharon Posted December 4, 2021 Share Posted December 4, 2021 Selkeä käpy joo, merkkivaloille pitäisi mennä sähköä vain silloin kun virta on päällä eli keltaisesta johdosta. Nimim. juuri viime talvena ison karmannin sähköt asennellut Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted December 15, 2021 Author Share Posted December 15, 2021 Tarkennus vielä tuohon mustajohtohommaan. Eli virtalukon liittimestä 15/54 tulee musta johto mittarille. Kaaviossa on musta johto vielä mittarilta sulakerasialle. Johtosarjassani ei tätä viimeksimainittua johtoa ole. Riittääkö tuo musta johto liittimestä 15/54? Toimiiko siis ilman johtoa mittarilta sulakerasialle (ks. kuva yllä)? Kuplissahan näyttäisi kaavioiden mukaan olla pelkästään johto sulakerasialta mittarille, ei siis mittarilta virtalukolle. Karmannin kaaviossa molemmat. Miks ihmeessä siinä tuommoinen luuppi pitää olla? 🤔 Quote Link to comment
Kharon Posted December 17, 2021 Share Posted December 17, 2021 On 12/15/2021 at 11:49 AM, Jyrki Toivanen said: Miks ihmeessä siinä tuommoinen luuppi pitää olla? 🤔 Hyvä kysymys Noin teoriassa se voisi tarjota sähköä merkkivaloille silloin kun virta on pois päältä, mutta en kyllä keksi että miten tai miksi, se on kuitenkin kytketty sulakerasiassa samaan nastaan johon tulee paksu johto suoraan virtalukolta ja en ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään johtoa joka syöttäisi siihen kohtaan sähköä silloin kun virrat ovat pois päältä. Karmannissahan on kaukovalovilkku vilkkuviiksessä (J, ei näy kuvassa), mutta sekään ei minusta toimi kuin silloin kun virrat ovat päällä eikä sen pitäisi öljynpaine/vilkkuvaloihin vaikuttaa silloinkaan. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted December 29, 2021 Author Share Posted December 29, 2021 (edited) Laitetaas vähän päivitystä ja kysymystäkin taas. Kaivoin siis pöydän alla pötkötelleen, aikoinaan pakussa olleen ihan vakion 1600-kuutioisen moottorin ja laittelin Karmannin apulaitteet siihen - tai ne jotka tuohon käyvät, siis oikeastaan vain lämmönvaihtimet, laturin, pensapumpun ja puolan. Puhallinkotelo on ärsyttävä uustuotanto-doghouse, jota sai leikellä, ennenkuin se tuohon sopi edes jotenkuten nätisti. Ähräsin siihen vielä termostaatin läpät. Volkkarin orkkista puhallinkoteloa en voinut käyttää, koska Karmannissa on ne vanhanmallin lämmönvaihtimet. Kaasutin on joku kiinankopio, mutta toimi muistaakseni ihan hyvin pakussa. Siinä on tuo tyhjäkäyntisolenoidi vaan 12-volttinen. Pakussa mulla tuli virta jännitteenkohottajan kautta, kun silloin sellainenkin jostain romukasasta löytyi. Mielelläni ratkaisisin asian kuitenkin yksinkertaisemmin. Ihan kuin muistaisin, että joku olisi vetänyt niskat nurin tuolta solenoidilta ja ruuvannut sen sitten vaan tulpaksi reikäänsä? Kannattaakohan siten tehdä? Kuusivolttinen solenoidi on liian pieni tuohon reikään. Toisessa kuvassa kaksi on kaksi öljytikkua. Näissäpä on nuo ylä- ja alamerkit eri kohdissa. (Kuva vähän hämää, merkit ovat todellakin eri kohdissa kun kaulus on samalla tasalla.) Veikkaisin, että tuo pienilenkkinen olisi ok tuohon 1600-kuutioiseen? Tiedä sitten olisiko tuolla erolla käytännön merkitystä. Edited December 29, 2021 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted January 11, 2022 Author Share Posted January 11, 2022 (edited) Kauhee pulina täällä. No ei se mitään. Ei perskeles mahtunut Karmannin persuksiin mun MrWobilta aikoinaan pakuun hommaamani Abarthin kopioputki. Ei se kyllä mahtunut pakuunkaan ilman että pilasin pakun helmapellin. Pitäisiköhän pönttöä muokata jollain asiantuntijalla vai möiskö pois? Laitoin kumminkin tuonne ostoilmoihin ostotarjouksen vakioputkesta. Sitten olen leikitellyt ajatuksella sellaisesta Oldspeed Racer -lookista ja tämän ajatuksen tiimoilta löysin kaupan, jolla on älytön määrä erilaista tarramatskua myynnissä. En ole tuolta vielä mitään tosin tilannut, joten kokemusta kaupasta ei ole: https://www.isaydingdong.co.uk/ourshop/ (esimerkiksi Esson tuotemerkistä löytyy monenmoista Esso ) Edited January 11, 2022 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
DOODAH Posted January 13, 2022 Share Posted January 13, 2022 dingdongista tilasin joskus pekasukset possuun kuudkvaliti oli 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 4, 2022 Author Share Posted February 4, 2022 (edited) Moottori paikallaan ja sähköt toimii. Sitten madalluksen kimppuun. Välillä vähän hupimeininkiä tarrojen kanssa: I Say Ding Dongista ja Tarratehtaasta vähän liimattavaa. Kuvan Telefunkenin lisäksi asennusta odottaa pari numeroympyrää ja niitä pekasukseja. En viitti maalailla, jotta saa helpommin pois jos kyllästyttää. (Dingdongista lähti tavara liikkeelle suurinpiirtein tilauspäivänä. Seuraavana päivänä lähti lentskarilla Suomeen. Sitten olikin yhdeksän päivää hiljaista. Vihdoin tuli tullausilmoitus ja tullasin lähetyksen saman tien. Sitten meni neljä päivää, ettei tapahtunut mitään. Tänään tuli perille. Yleensä mun lähetykset ovat menneet ihan mukavasti mutta nyt piti jotain kupata.) Edited February 4, 2022 by Jyrki Toivanen 3 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 12, 2022 Author Share Posted February 12, 2022 Tuommoiset seuraavana vuorossa. Vois olla kiva maalailla. Mitä maalia suositellaan? Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 12, 2022 Share Posted February 12, 2022 POR-15 taitaa olla aika väkevää maalia noihin alustan osiin. Quote Link to comment
tolvana Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Vanha kunnon musta miranoli siliää nätiksi... Quote Link to comment
Kharon Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 Junikseen pantiin epoksi pohjalle ja tavallinen automaali päälle. Ratkaisun pätevyydestä en osaa sanoa mitään, mutta maalari tuumasi että toimii, on tehty ennenkin. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 14, 2022 Author Share Posted February 14, 2022 Kiitos juu, pitääpä tuota katella. Olipas sitten jousipakasta yksi lehti palasina. Ei viitti käyttää, joten pitää hommata vastaava tuote. Vähän tyyriitä ovat vain nuo valmiiksi kavennetut, mutta eipä tarttis ite askarrella... mutta ehkä täytyy... tuumaustauko tuli nyt. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 23, 2022 Author Share Posted February 23, 2022 Mitähän varten etuiskarin pultti muuttui keskellä vuotta 1962 (esimerkki kaupasta, toinen esimerkki) ? Etuakseli ja iskunvaimentimet ovat kuitenkin samat jakson 1957 - 1965? 🤨 Quote Link to comment
DOODAH Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 no ei ihan sama, jossain kontaa tuli ohjausvaimentimelle paikka. Runko numero osuu samaan kohtaan, kun sääntö saako 1600cc moottorin asentaa. Asentaminen kun vaatii tuon ohjausvaimentimen sääntöjen mukaan. 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 23, 2022 Author Share Posted February 23, 2022 Joo no mun auto on tehty elo - joulukuussa 1961, mallivuosi (vai vuosimalli) on 1962 , ja tässä on ohjausiskari. Mutta mistä syystä iskarin yläpultti vaihtui? Kaipa se akselin iskaritolpan yläpää on erilainen sitten... Quote Link to comment
metake Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 Mitähän varten etuiskarin pultti muuttui keskellä vuotta 1962 (esimerkki kaupasta, toinen esimerkki) ? Etuakseli ja iskunvaimentimet ovat kuitenkin samat jakson 1957 - 1965? Etuiskarit on samat, etuakseli ei, joskin sopivat ristiin. Muistaakseni tuossa kohtaa vaihtui iskarin pultin kierre M10 -> M12, siksi eri pultti.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 23, 2022 Author Share Posted February 23, 2022 (edited) No just, tämä selvä. Kiitoksia. Eli jos leikitään, että mulla olis Kiinan-pojan tekemä kavennettu etuakseli, niin siihen varmaankin kävis toi uudempi pultti. Edited February 23, 2022 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 23, 2022 Author Share Posted February 23, 2022 Pulteista puheenollen. Tuollaisiksi oli hieroutuneet pultit, joilla kiinnitetään tukivarret olka-akseliin. En tiiä onko kauheen vaarallista vai ei, mutta nythän nuo joutaa vaihtaa. Quote Link to comment
Aku Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 3 hours ago, DOODAH said: no ei ihan sama, jossain kontaa tuli ohjausvaimentimelle paikka. Runko numero osuu samaan kohtaan, kun sääntö saako 1600cc moottorin asentaa. Asentaminen kun vaatii tuon ohjausvaimentimen sääntöjen mukaan. Sorry sekaantuminen KG-keskusteluun, mutta minulla olisi edessä ovaalin rekisteröinti ja kiinnostaisi tietää minkä kokoisen koneen siihen saa rekisteröidä. Tuon edellä mainitun mukaan ei 1600:sta, jos ei ole ohjausvaimenninta? Jarrupuoli on kyllä kunnossa. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted February 23, 2022 Author Share Posted February 23, 2022 Tuossa on vinkkiä: 1 Quote Link to comment
metake Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 Sorry sekaantuminen KG-keskusteluun, mutta minulla olisi edessä ovaalin rekisteröinti ja kiinnostaisi tietää minkä kokoisen koneen siihen saa rekisteröidä. Tuon edellä mainitun mukaan ei 1600:sta, jos ei ole ohjausvaimenninta? Jarrupuoli on kyllä kunnossa.Ohjausvaimentimelle löytyy tarvikkeena pultattavia kiinnikkeitä jos akselissa ei sellaista ole.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 2 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted March 13, 2022 Author Share Posted March 13, 2022 (edited) Nytpä on saatu kavennettu säätöakseli ja droppiolat paikalleen. Kuvassa on akseli yläasennossaan, vähän vaikea tuosta läheltä ehkä korkeutta hahmotella, mutta taisihan tuo maltillisesti tipahtaa. Eilen kohtuullisen ähräämisen jälkeen sain peräpään takalatan irti. Tarkoituksenani oli pikaisesti pudottaa yksi napsu peräpäätä alas. Mutta olikin sitten takalatta saanut vähän syöpymää. Tuo kuvassa näkyvä mutka syntyi kun vedin lattaa booreista irti ulosvetäjällä. Mutta vähän ohkaiseksihan tuo on mennyt. Tarttis siis uudet latat ilmeisesti. Säätölattojakin saisi, mutta voisin mennä ihan orkkiksillakin. Laitanpa ostoilmoa tuonne... Edited March 13, 2022 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
-tipi- Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Onko oikeasti etuakseli yläasennossaan, vai sääditkö iskarit paikallaan? Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted March 14, 2022 Author Share Posted March 14, 2022 Ei se ehkä ihan ylhäällä vielä ole, pitää tarkistaa. Mutta kyllä se ainakin ihan lähestulkoon melkein on. Iskareita ei edes ole kun piti tilata uudet... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted March 19, 2022 Author Share Posted March 19, 2022 (edited) Korkeuksista lisää. Vielä en tarkistanut, saako tuota keulaa vielä ylöspäin. Periaatteessa olisi ihan hyvä saada, mutta selvitän sen huomenna. Ekassa kuvassa keula on samalla korkeudella kuin viimeksi laittamassani kuvassa tuolla yllä. Rengas on Vredestein Sprint Classic 155 leveänä. Tai siis kapeana. Kuvassa ratti on käännettynä vasuriin (auton keula on siis kuvan oikeassa reunassa). Rengas tulee hyvin lähelle lokasuojaa, ja taitaa joustossa ottaa kiinnikin. Harvoin sitä tietysti tappiin asti kääntää, ainakaan kävelyvauhtia kovemmassa vauhdissa. Ilmeisesti kuitenkin pitäisi keulaa saada vähän ylös, tai sitten joudun luopumaan noista Vredesteineista - harmi kyllä, koska tykkään niistä. Tallissa on nimittäin ylimääräisenä 145/65-renkaat, jotka joutaisi tuohon. Mutta enpä tiiä. Onko Ghiaa madaltaneilla herroilla tai rouvilla asiasta kokemusta? Tässähän on nyt asennettuna 2 tuumaa kavennettu säätöakseli ja droppiolat. Vanteetkin tulee vaihtumaan 4,5-tuumaa leveisiin 356-kopsuihin, liekö ET sama vai eri kuin orkkisvanteissa? Että mihinkähän suuntaan sekin vaikuttaa? Vaihtoehdot: a) ajelen tollee ja paukkuu lokariin jos paukkuu, (vaikuttaako vaihto 356-kopsuihin?) b) nostan keulaa vähän jos mahdollista c) Vaihdan alle 145/65-kumit d) jotain muuta? Kokeilemallahan noista selviää, kunhan keväämmällä saa auton tallista, mutta kivahan täällä on höpöttää. Toisessa kuvassa perspää. Sain pikavauhtia nätit latat Oulusta, ja tänään ehdin saada molemmat puolet valmiiksi. Tarkoituksenani oli pudottaa yksi napsu ulkobooreista, ja taisin ilmeisesti onnistua, koska perä putosi molemmilta puolilta yhtä paljon, muutaman sentin. Tyrkin autoa tallin peräseinästä ovelle aika pitkään, joten kuvittelisin ettei se tuosta kauheasti enää ajaessa laske. Ei kyllä tarvitsisikaan, koska tuo riittäisi ihan hyvin. Ehkäpä tulee myöhemmin hommattua säätölatat, niin on hienosäätö vähän helpompaa. Edited March 19, 2022 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
Kharon Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 En tiedä että auttaako yhtään, mutta minulla on ('63 KG:ssä) 145R15 alla. Oli aiemmin 165/65-15 mutta otti kiinni akseliin (eli siis liikaa sisällä) kun oli kaksi henkeä kyydissä. Vakiota matalampi koska säätöakseli keulassa, mutta ei havaintoja että kuinka paljon. Tiettävästi vakiolevyinen akseli ja vakiovanteet. Quote Link to comment
metake Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Kupla on tietysti eri kuin ghia, mutta malliksi kuitenkin tilanne joka mulla oli kuplassa. Tuo oli ajettavissa ilman mitään ongelmia, ei raapinut kiinni vaikka näyttikin ahtaalta.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Meidän ex Ghiassa oli muistaakseni 155 Vredesteinit keulassa ja kuvassa keula aikalailla korkeimmillaan. Oli 4" kavennettu säätöakseli dropeilla, edessä 4,5 vanne ja ET taisi olla 45 paikkeilla joiden lisäksi 2 senttiä paksut jaonmuutosadapterit. Eli ilman jaonmuutosadaptereita olisi ET 25 vanteet olleet 4" kavennettuun buenot. Ihan hienoisesti taisi ottaa sisälokarin takaosaan kun käänsi linkkuun. Kääntyvyyttä olisi muistaakseni voinut rajoittaa vaihtamalla yhden jarrukilven kiinnityspulteista sentin pidempään joten sitä voisit tutkailla olan puolelta. Luulisin että vakiovanne on n. ET 33 ja 356 kopsu ET 20 tai 25 joten tulee varmaan sentin verran vakiota ulommas. 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted March 21, 2022 Author Share Posted March 21, 2022 Kiitoksia. Näköjään oli hieman varaa nostaa akselin säädössä, mutta ehkä se on nyt vähän liian korkealla. Täytyy hakea korkeus kohdilleen kunhan saa kärryn pihalle ja pääsee paremmin mallailemaan. Tuo rajoitinmutterijuttu pitää pitää kanssa mielessä. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 (edited) Aloittelin paljon peloteltua tuulilasin asennusta. Uusi ikkuna on Kuttilan autolasilta ja tiiviste täältä. Tiiviste on ilmeisen hyvälaatuinen. Näitä on kai sellaisia reppanoita ympyröitä, mutta tämä on ihan ikkunanmuotoinen. Sain siis tänään painittua c-listan tiivisteeseen. Painelin listan uraan paksuhkon sähköjohdon, jolla sain listan sisään tulevan huulloksen pystyyn, jonka jälkeen painelin listan huullokseen. Sitten vetelin johtoa hitaasti urasta, jolloin lista asettui paikalleen. Noin niiku yksinkertaisesti sanottuna. Ei se ihan helppoa ollut, piti peruutella ja purkaa, mutta kyllä se siihen meni kun jaksoin puurtaa. Peukaloparat ovat kyllä aika kipeänä. Seuraavaksi pitäisi vetää se vielä paikoilleen koriin. Pitää katsoa, milloin apujoukot ehtivät paikalle. Tiiviste on muuten ensimmäinen koskaan Volkkareihin ostamani osa, josta osan myyjä sanoi, että on muuten sitten todella vaikea asentaa... katotaas sitten miten on. Edited April 10, 2022 by Jyrki Toivanen 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.