Axelman Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Hei, Kupla pitäisi saada käyntiin ja ajettua katsastukseen ennen kuin keli kylmenee entisestään... Auto on 1965 Typ1 ja muutettu 12v sähköille. Koska en täysin tiedä mitä autoon on aikoinaan kytketty tai jätetty kytkemättä entisöinnin yhteydessä, ja koska työpäivän jälkeen ei ole kovin montaa minuuttia valoisaa, ja illatkin kylmenevät, niin ajattelin kysyä viisaammilta mitä minun kannattaa tarkistaa ja käydä läpi. Olenko ymmärtänyt oikein että autossa kuuluisi olla kylmäkäynnistys solenoidi, ja automaattiryyppy? Kuinka näiden toiminta on helpoin testata? Jos eivät toimi, niin löytyykö joltain PK-Seudulta nopealla aikataululla varaosia? Quote Link to comment
-tipi- Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Lataa akku täyteen, kaada huikka bensaa kaasariin ja päräytä käyntiin. Solenoidi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Sen pitää olla kunnossa ja sille tulla puolan plussalta virta (jos se on 12V solenoidi). Automaattiryypyn voi testata ottamalla ilmanputsarin pois, polkaisemalla kerran kaasua, silloin pitäisi olla ryyppyläppä kiinni. Sitten virrat päälle pariksi minuutiksi, kaasun polkaisu ja jos läppä on kääntynyt auki. On se kunnossa/oikein säädetty. Quote Link to comment
Axelman Posted November 16, 2021 Author Share Posted November 16, 2021 Vahva veikkaus että tuo solenoidi ei ole kytketty, tai on edelleen 6v versio. Onko 12v solenoidi bolt-on, ja mistä sellainen kannattaa ostaa nopealla aikataululla? Kesälläkin kylmäkäynnistyksessä ei auto pysy itsestään käynnissä, vaan pakko painaa hiukan kaasua, jotta pysyy käynnissä, kunnes lämpiää. Vaikuttaa siis siltä että automaattiryyppykään ei toimi. Quote Link to comment
metake Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Jos auto käy lämpimänä tyhjäkäyntiä, niin jälkikäynninestosolenoidia ei ole, tai se on 12v ja kytketty.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Jos auto jää yleensä joskus käymään matalaa tyhjäkäyntiä (vaikka kuumana/osalämpöisenä) on tyhjäkäyntipiirin solenoidi ehjä tai sitä ei ole käytössä lainkaan, eli polttoaine tulee kiinteän suuttimen kautta. Jos auto ei käy tyhjäkäynti koskaan ..on kiinteä tyhjäkäyntisuutin/suutinpiiri tukossa tai asennettu tyhjäkäyntisolenoidi ei toimi. Jos automaatti ryyppy(nopeajoutokäynti ja sulkuläppä) ei toimi ,niin silloin on vaikeaa saada konetta käyntiin ilman kiihdytyspumpulla polttoainetta pumppaamatta ja kone ei jää tyhjäkäyntiin ennen kun moottori lämpeää (siis jos se tyhjäkäyntipiiri on siis kunnossa). Quote Link to comment
Maasturi Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 7 hours ago, Axelman said: Hei, Kupla pitäisi saada käyntiin ja ajettua katsastukseen ennen kuin keli kylmenee entisestään... Auto on 1965 Typ1 ja muutettu 12v sähköille. Koska en täysin tiedä mitä autoon on aikoinaan kytketty tai jätetty kytkemättä entisöinnin yhteydessä, ja koska työpäivän jälkeen ei ole kovin montaa minuuttia valoisaa, ja illatkin kylmenevät, niin ajattelin kysyä viisaammilta mitä minun kannattaa tarkistaa ja käydä läpi. Olenko ymmärtänyt oikein että autossa kuuluisi olla kylmäkäynnistys solenoidi, ja automaattiryyppy? Kuinka näiden toiminta on helpoin testata? Jos eivät toimi, niin löytyykö joltain PK-Seudulta nopealla aikataululla varaosia? Suomen Pääkaupunkiseudulla on Keiteleen Kone Oy, sinne saa tulla ostoksille kun myymälä on avoinna. Katsastukseen kannattaa mennä sen jälkeen kun tarkistaa samat asiat kuin katsastuksessakin katsotaan : valot, korin ja alustan kunto, iskunvaimentajat, äänimerkki. Siinä tärkeimpiä kohteita. Tyhjäkäyntipiirin sulkusolenoidi voidaan ohittaa kun laitetaan tilalle toisen mallinen tyhjäkäyntisuutin. Quote Link to comment
Axelman Posted November 17, 2021 Author Share Posted November 17, 2021 Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tänään kävin vähän tutkimassa tuota epäonnen autoa, ja totesin että solenoidi vetää. Automaattiryypyn toimintaan en tutustunut sen enempää, kuin että totesin että johto sille ainakin menee ja virtaakin johdossa on, eli automaattiryypyn mokkula menee ainakin ostoslistalle. Tässä autossa on jo aikaisemmin ollut haasteena että virta-avainta joutuu ronklaamaan edestakaisin, ja joka toinen kerta startti pyörii, ja joka neljäs kerta bendixi lyö startin kehälle, mutta silloinkin vain noin sekunniksi tai kahdeksi... Eli tämäkin antanut lisämaustetta tuohon käynnistämiseen. Noh tänään startti lopetti täysin toimintansa, vahva epäilys kuitenkin että vika olisi virtalukon pohjassa. Quote Link to comment
x-pj Posted November 17, 2021 Share Posted November 17, 2021 1 hour ago, Axelman said: Kiitoksia kaikille vinkeistä! Tänään kävin vähän tutkimassa tuota epäonnen autoa, ja totesin että solenoidi vetää. Automaattiryypyn toimintaan en tutustunut sen enempää, kuin että totesin että johto sille ainakin menee ja virtaakin johdossa on, eli automaattiryypyn mokkula menee ainakin ostoslistalle. Ryyppyä pystyy säätämään. Löysää kolmea ruuvia, joilla kansi paikoillaan. Sen jälkeen kantta "pyörittämällä" voi lisätä tai vähentää ryypyn päälläoloaikaa. Muutaman millin siirrolla voi tulla hyvä. Ongelmakuvauksen perustella voisi päätellä, että ryyppy kyllä toimii, mutta avautuu liian aikaisin. Kun ottaa ilmanputsarin pois, niin näkee kuinka ryyppyelementin kääntäminen vaikuttaa läpän asentoon. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 18, 2021 Share Posted November 18, 2021 Starttausongelma kuulostaa kuluneelta startin puslalta, voi tietysti olla startissakin vikaa. Virtalukon pohjaa voi säästää isoilta virroilta asentamalla starttireleen akun viereen (releen maadoitusta ei tarvi viedä imusarjaan kuten kaaviossa 😁): Quote Link to comment
Axelman Posted November 18, 2021 Author Share Posted November 18, 2021 Kiitos -tipi- tuossa voisikin olla ideaa että releyttäisi startin herätteen, pitää nyt muutenkin ohittaa tuo virtalukon pohja viikonloppuna, niin saa tarkemmin diagnostisoitua tuota ongelmaa. Startti itsessään minulla olikin irti tuossa vähän aikaa sitten, ja silloin tuli todettua että startin pusla oli kunnossa. Itselläni on tosiaan se epäillys että virtalukossa olisi hämminkiä, koska avainta kääntäessä se hyvinkin usein jumittaa niin että ei mene starttauspykälälle asti. Quote Link to comment
hpa Posted November 18, 2021 Share Posted November 18, 2021 Onko muutettu 6 voltin startin tilalle 12 volttinen ja siiden sopiva vauhtipyörä? Pitäisi olla samallaiset hammastukset ainakin. Quote Link to comment
NO H2O Posted November 18, 2021 Share Posted November 18, 2021 (edited) 15 minutes ago, hpa said: Onko muutettu 6 voltin startin tilalle 12 volttinen ja siiden sopiva vauhtipyörä? Pitäisi olla samallaiset hammastukset ainakin. Valistunut arvaus että on jätetty 6v startti & vauhtis konversiossa... 🙄 Edit... Lisään nykyisin joka kuplaan tuon Hard Start Relayn, parantaa käyntiin lähtemistä oli 6 tai 12 voltin sähköt... Edited November 18, 2021 by NO H2O hard start relay Quote Link to comment
Axelman Posted November 21, 2021 Author Share Posted November 21, 2021 Niinhän siinä kävi että virtalukon pohja oli antautunut. Kytkin nyt väliaikaiseksi vaihtoehdoksi nappistartin. Tässä autossa on rattilukolla varustettu virtalukko, niin pitää jostain etsiä siihen sopiva uusi virtalukon pohja. Ryypyn bimetal kierukka oli ilmeisesti alkuperäinen 6V versio, vaikka merkintää en siitä löytänyt. Eilen vaihdoin 12V version, ja pikaisella säädöllä sain auton käymään nätisti tyhjäkäyntiä kylmällä koneella. Mitä starttiin tulee, niin vahva veikkaus on että autossa on 12V vauhtipyörä, ja 6V startti, ja tämän takia startin hammaspyörä ei halua pysyä vauhtipyörän kehällä. Eli tuohon pitää sitten keskittyä seuraavaksi. Quote Link to comment
Kurre Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 40 minutes ago, Axelman said: Mitä starttiin tulee, niin vahva veikkaus on että autossa on 12V vauhtipyörä, ja 6V startti, ja tämän takia startin hammaspyörä ei halua pysyä vauhtipyörän kehällä. Eli tuohon pitää sitten keskittyä seuraavaksi. Vahva veikkaus on, ettei 12V vauhtipyörä ja 6V startti osu kohdalleen ollenkaan. Kulunut hammastus vauhtipyörässä olis uskottavampi selitys. Quote Link to comment
remykv Posted November 21, 2021 Share Posted November 21, 2021 On 11/18/2021 at 8:01 AM, -tipi- said: Starttausongelma kuulostaa kuluneelta startin puslalta, voi tietysti olla startissakin vikaa. Virtalukon pohjaa voi säästää isoilta virroilta asentamalla starttireleen akun viereen (releen maadoitusta ei tarvi viedä imusarjaan kuten kaaviossa 😁): Ei kannata laittaa liian lähelle akkua, aikanaan yksi vw alkoi kiehuttamaan akkua ja hapot sulatti releen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.