Jump to content

Kokemuksia katsastamisesta ilman etupään "jarrukilpiä"?


Recommended Posts

Posted

Millaisia kokemuksia on Kuplan katsastamisesta ilman etulevyjarrujen "jarrukilpiä"? Omissa levyjarrullisissa droppiolissa ei ole kiinnityskohtia minkäänlaisille suojille levyjen takapuolelle.

Posted

Eivät ole pakolliset. Jos ovat paikallaan, pitää olla ehjät, eivät saa olla siis ruosteesta repaleiset. Näin useampi katsastusmies sanonut ja useamman auton vuosia ilman katsastanut.

Posted
2 hours ago, Paksu-Tolppa said:

Millaisia kokemuksia on Kuplan katsastamisesta ilman etulevyjarrujen "jarrukilpiä"? Omissa levyjarrullisissa droppiolissa ei ole kiinnityskohtia minkäänlaisille suojille levyjen takapuolelle.

Eikö ne onnistu tekemään sinne kilpiin.. Template droppiolista ja siirto se olemassa oleviin jarrukilpiin.. 
Aina se paremi ku ne kilvet on siellä

Posted

Nyt ois kiva perustella, et miksi ne kilvet on parempi olla siellä? Varsinkin harrasteautossa, joka ei suolassa ui.

Kivien kerääjäksikin olen kuullut kutsuttavan.

  • Like 1
Posted

En minä pysty perustelemaan, mutta mulle ainakin järkee käyvät ku ne suojaa levyjä.. Tuskin niitä nyt on sinne turhaa suunniteltu laitettavaksi..
Omassa -63sessa ne on jätetty pois mutta sen mitä olen huomannut niin jarrukilven jättämällä alueella on enemmän pintaruostetta ku ennen pois jättöä.. 
Taitaa tuokin olla makuasia, tarviiko niitä vai ei.. Mä laitan jatkossa omiini ne vaikka vaatis vähän töitä enemmän

Posted

Jäähdytetyissä levyissä ymmärrän kilpien tarpeellisuuden, mutta en kuplan vakiojarrujen kanssa.

Posted

Jos niistä on jotain hyötyä, niin miksi ne on vain toisella puolella levyä? Nämä oli makuja, joten mun mielestä aivan turhat 

Posted

Mulla on ollut kupla ilman jarrukilpiä vuodesta 2001 lähtien. Kai niillä kilvillä joku tarkoitus on? Moottoripyörissä en ole jarrukilpiä nähnyt. 😉

Posted
48 minutes ago, Ketsa said:

Jäähdytetyissä levyissä ymmärrän kilpien tarpeellisuuden, mutta en kuplan vakiojarrujen kanssa.

Ainakin niissä joissa kilvissä on selkeesti ilman ohjaimia tai kanavia myös tuohon jäähdytykseen liittyen eikä vaan maalipurkin kansi muutaman millin päässä levypinnasta jolloin ehkä enemmänkin häiritsee ilman pääsyä levyn keskiöön josta alipaineella siirtyy kohti ulkokehää.  Näitä harvan käyttöcorollassa on

Posted

Jarrukilvillähän on myös tarkoitus toimia lämpökilpenä esim. pallonivelille ja jarruletkulle.

Posted

Ja uusimmilla katsatussäännöillä ne pitää olla jos autossa on alunperin ollut... Edellisillä säännöillä ne joko piti olla tai pois molemmilla puolilla. Eri asia "huomaako" katsastaja et kuuluu olla.

Posted
3 hours ago, Tutkija said:

Ja uusimmilla katsatussäännöillä ne pitää olla jos autossa on alunperin ollut... Edellisillä säännöillä ne joko piti olla tai pois molemmilla puolilla. Eri asia "huomaako" katsastaja et kuuluu olla.

95% katsastusinsinööreistä ei ole mitään käsitystä, miltä kuplan kuuluisi näyttää teknisessä mielessä. 

  • Like 1
Posted
2 hours ago, Mäki said:

95% katsastusinsinööreistä ei ole mitään käsitystä, miltä kuplan kuuluisi näyttää teknisessä mielessä. 

Kyllä siinnä vielä hymy hyytyy kun jarrukilvettömällä kirpulla konttorille kurvaa :)

Posted
7 hours ago, PZQ said:

Kyllä siinnä vielä hymy hyytyy kun jarrukilvettömällä kirpulla konttorille kurvaa :)

Pitää vaan osata valita se oikea katsastuskonttori, joko teidän tai meidän hoodeilta!

Posted
22 minutes ago, Mäki said:

Pitää vaan osata valita se oikea katsastuskonttori, joko teidän tai meidän hoodeilta!

Lähinnä sarkastisesti viisastelin että mitä jos se konttoriukko kysyy missä ovet, katto, luukut, jarrukilvet jne on..

Posted

Mitä vanhempaan kulkineeseen mennään sitä mielenkiintoisempia sääntöjä sieltä löytyy. Esim pissapoika tuli pakolliseksi ennen tuulilasia.

Mutta jokatapauksessa selkeää harrasteautoa pitäisi katsoa erilailla kuin sitä ensimmäiseen katsastukseen tulevaa KIAa

Posted

Viimeleimalla etsi peruutusvaloja, vilkkuja, hätävilkkuja, pitkiä valoja, pyyhkijän muita nopeuksia. Ihmetteli välyksiä ja oli kovin huolissaan koska ohjausvaihteen alla etuakselistossa oli selkeä kosteahko läntti. Totesi että kai tämän tällainen kuuluu olla, siistimpi altapäin kuin mikään hänen katsastamansa kupla tähän mennessä.  Ei mitannut valojen korkeuttakaan vaikka kahteen ukkoon nostettiin lokareista että sai ajeltua nosturille sen akselinostimen yli...

 

Ei katsonut valmistenumeroa, ei etu eikä takaluukun alle, tööttikin jäi kuulematta, ei pissapoikaakaan koittanut, eikä mitään puhetta ollut pakollisesta huurteenpoistosta.  Sai kuitenkin tolkuttoman sahaamisen jälkeen käyntiin ja itse ajettua halliin

 

Ja ukko oli yli viiskymppinen

  • Like 3
Posted

Joskus '59 kuplaa katsastaessa osui kohdalle juuri pestin saanut virkaintoinen pöljä katsuri. 

 

Siellä se kulki autoa ympäri sääntökirjaa tavaten. Ajovalon korkeutta mitatessa aavistin hienoista pettymystä, ne kun olivat juuri ja juuri laillisella korkeudella. 

 

Vinkkarit aiheuttivat jo kysymyksiä pitäisikö valon vilkkua kuitenkin 😁 totesin että ei se vilkkunut uutenakaan, mutta siinä on sentään se valo...

 

Viimeinen koetuskivi turvavöiden, puhaltimen jne perussettien päälle oli pissapoika. Katsuri ihmetteli että mistä sitä käytetään. Totesin että ei mistään kun ei ole, on vain pyyhkijät. 

 

Tästäkös se riemastui. Meinasi että pitää asentaa heti paikalla. Meinasin että ei tule tapahtumaan. 

 

Lopulta kävin toimiston puolelta kysäisemässä vanhempaa katsuria, joka tuli sitten toteamaan kaverille ettei ole ollut eikä tarvitse laittakaan.

 

Se oli se yksi leima mikä jäi mieleen. Muissa ei ollut ongelmia.. 

Posted

01.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta
29.11.1957/392, jonka mukaan
- autossa tuli olla
- vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus
vähintään 18 cm
- tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin
- huurteenpoistolaitteet.
MaA 12 § ja MaA Tpp 17 §

 

Multa on ovaaleissa ja spliteissä vaadittu pesurivermeet

Posted
On 5/31/2024 at 6:18 PM, Tutkija said:

Ja uusimmilla katsatussäännöillä ne pitää olla jos autossa on alunperin ollut... Edellisillä säännöillä ne joko piti olla tai pois molemmilla puolilla. Eri asia "huomaako" katsastaja et kuuluu olla.

Mitenkähän tätä sovelletaan levyjarrukonversion kanssa? Eli paksutolppa jossa levyjarrut mutta ei kilpiä...

Posted

Jos autoon on parannettu jarrut ja ei ole olemassa kilpiä sitä varten, ni eiköhän siinä ole jo perustelua. Vai pitäiskö rumpujarrujen kilpeä alkaa muokkaamaan sopivaksi??

Kyllä ajattelevan katsurin pitäis sekin ymmärtää.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...