Paksu-Tolppa Posted May 30 Share Posted May 30 Millaisia kokemuksia on Kuplan katsastamisesta ilman etulevyjarrujen "jarrukilpiä"? Omissa levyjarrullisissa droppiolissa ei ole kiinnityskohtia minkäänlaisille suojille levyjen takapuolelle. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 30 Share Posted May 30 Eivät ole pakolliset. Jos ovat paikallaan, pitää olla ehjät, eivät saa olla siis ruosteesta repaleiset. Näin useampi katsastusmies sanonut ja useamman auton vuosia ilman katsastanut. Quote Link to comment
portu Posted May 30 Share Posted May 30 Samoin mulla juniksessa ei oo kilpiä ja mitään ei mainittu asiasta. Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 30 Share Posted May 30 2 hours ago, Paksu-Tolppa said: Millaisia kokemuksia on Kuplan katsastamisesta ilman etulevyjarrujen "jarrukilpiä"? Omissa levyjarrullisissa droppiolissa ei ole kiinnityskohtia minkäänlaisille suojille levyjen takapuolelle. Eikö ne onnistu tekemään sinne kilpiin.. Template droppiolista ja siirto se olemassa oleviin jarrukilpiin.. Aina se paremi ku ne kilvet on siellä Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted May 30 Author Share Posted May 30 Parempihan se olisi jos siellä suojana olisi, mutta ainakin ilmeisesti EMPI:n olkiin kovin hankala operaatio. Quote Link to comment
portu Posted May 31 Share Posted May 31 Nyt ois kiva perustella, et miksi ne kilvet on parempi olla siellä? Varsinkin harrasteautossa, joka ei suolassa ui. Kivien kerääjäksikin olen kuullut kutsuttavan. 1 Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 31 Share Posted May 31 En minä pysty perustelemaan, mutta mulle ainakin järkee käyvät ku ne suojaa levyjä.. Tuskin niitä nyt on sinne turhaa suunniteltu laitettavaksi.. Omassa -63sessa ne on jätetty pois mutta sen mitä olen huomannut niin jarrukilven jättämällä alueella on enemmän pintaruostetta ku ennen pois jättöä.. Taitaa tuokin olla makuasia, tarviiko niitä vai ei.. Mä laitan jatkossa omiini ne vaikka vaatis vähän töitä enemmän Quote Link to comment
Ketsa Posted May 31 Share Posted May 31 Jäähdytetyissä levyissä ymmärrän kilpien tarpeellisuuden, mutta en kuplan vakiojarrujen kanssa. Quote Link to comment
PZQ Posted May 31 Share Posted May 31 Jos niistä on jotain hyötyä, niin miksi ne on vain toisella puolella levyä? Nämä oli makuja, joten mun mielestä aivan turhat Quote Link to comment
mikan Posted May 31 Share Posted May 31 Mulla on ollut kupla ilman jarrukilpiä vuodesta 2001 lähtien. Kai niillä kilvillä joku tarkoitus on? Moottoripyörissä en ole jarrukilpiä nähnyt. 😉 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted May 31 Share Posted May 31 48 minutes ago, Ketsa said: Jäähdytetyissä levyissä ymmärrän kilpien tarpeellisuuden, mutta en kuplan vakiojarrujen kanssa. Ainakin niissä joissa kilvissä on selkeesti ilman ohjaimia tai kanavia myös tuohon jäähdytykseen liittyen eikä vaan maalipurkin kansi muutaman millin päässä levypinnasta jolloin ehkä enemmänkin häiritsee ilman pääsyä levyn keskiöön josta alipaineella siirtyy kohti ulkokehää. Näitä harvan käyttöcorollassa on Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31 Share Posted May 31 Jarrukilvillähän on myös tarkoitus toimia lämpökilpenä esim. pallonivelille ja jarruletkulle. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 31 Share Posted May 31 Ja uusimmilla katsatussäännöillä ne pitää olla jos autossa on alunperin ollut... Edellisillä säännöillä ne joko piti olla tai pois molemmilla puolilla. Eri asia "huomaako" katsastaja et kuuluu olla. Quote Link to comment
Mäki Posted May 31 Share Posted May 31 3 hours ago, Tutkija said: Ja uusimmilla katsatussäännöillä ne pitää olla jos autossa on alunperin ollut... Edellisillä säännöillä ne joko piti olla tai pois molemmilla puolilla. Eri asia "huomaako" katsastaja et kuuluu olla. 95% katsastusinsinööreistä ei ole mitään käsitystä, miltä kuplan kuuluisi näyttää teknisessä mielessä. 1 Quote Link to comment
PZQ Posted May 31 Share Posted May 31 2 hours ago, Mäki said: 95% katsastusinsinööreistä ei ole mitään käsitystä, miltä kuplan kuuluisi näyttää teknisessä mielessä. Kyllä siinnä vielä hymy hyytyy kun jarrukilvettömällä kirpulla konttorille kurvaa :) Quote Link to comment
Mäki Posted June 1 Share Posted June 1 7 hours ago, PZQ said: Kyllä siinnä vielä hymy hyytyy kun jarrukilvettömällä kirpulla konttorille kurvaa :) Pitää vaan osata valita se oikea katsastuskonttori, joko teidän tai meidän hoodeilta! Quote Link to comment
PZQ Posted June 1 Share Posted June 1 22 minutes ago, Mäki said: Pitää vaan osata valita se oikea katsastuskonttori, joko teidän tai meidän hoodeilta! Lähinnä sarkastisesti viisastelin että mitä jos se konttoriukko kysyy missä ovet, katto, luukut, jarrukilvet jne on.. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 1 Share Posted June 1 Mitä vanhempaan kulkineeseen mennään sitä mielenkiintoisempia sääntöjä sieltä löytyy. Esim pissapoika tuli pakolliseksi ennen tuulilasia. Mutta jokatapauksessa selkeää harrasteautoa pitäisi katsoa erilailla kuin sitä ensimmäiseen katsastukseen tulevaa KIAa Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 1 Share Posted June 1 Viimeleimalla etsi peruutusvaloja, vilkkuja, hätävilkkuja, pitkiä valoja, pyyhkijän muita nopeuksia. Ihmetteli välyksiä ja oli kovin huolissaan koska ohjausvaihteen alla etuakselistossa oli selkeä kosteahko läntti. Totesi että kai tämän tällainen kuuluu olla, siistimpi altapäin kuin mikään hänen katsastamansa kupla tähän mennessä. Ei mitannut valojen korkeuttakaan vaikka kahteen ukkoon nostettiin lokareista että sai ajeltua nosturille sen akselinostimen yli... Ei katsonut valmistenumeroa, ei etu eikä takaluukun alle, tööttikin jäi kuulematta, ei pissapoikaakaan koittanut, eikä mitään puhetta ollut pakollisesta huurteenpoistosta. Sai kuitenkin tolkuttoman sahaamisen jälkeen käyntiin ja itse ajettua halliin Ja ukko oli yli viiskymppinen 3 Quote Link to comment
GT78 Posted June 1 Share Posted June 1 Joskus '59 kuplaa katsastaessa osui kohdalle juuri pestin saanut virkaintoinen pöljä katsuri. Siellä se kulki autoa ympäri sääntökirjaa tavaten. Ajovalon korkeutta mitatessa aavistin hienoista pettymystä, ne kun olivat juuri ja juuri laillisella korkeudella. Vinkkarit aiheuttivat jo kysymyksiä pitäisikö valon vilkkua kuitenkin 😁 totesin että ei se vilkkunut uutenakaan, mutta siinä on sentään se valo... Viimeinen koetuskivi turvavöiden, puhaltimen jne perussettien päälle oli pissapoika. Katsuri ihmetteli että mistä sitä käytetään. Totesin että ei mistään kun ei ole, on vain pyyhkijät. Tästäkös se riemastui. Meinasi että pitää asentaa heti paikalla. Meinasin että ei tule tapahtumaan. Lopulta kävin toimiston puolelta kysäisemässä vanhempaa katsuria, joka tuli sitten toteamaan kaverille ettei ole ollut eikä tarvitse laittakaan. Se oli se yksi leima mikä jäi mieleen. Muissa ei ollut ongelmia.. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 1 Share Posted June 1 01.12.1957 tuli voimaan KulkMp moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 29.11.1957/392, jonka mukaan - autossa tuli olla - vähintään yksi koneellisesti toimiva tuulilasin pyyhin, lehden pituus vähintään 18 cm - tuulilasin pesulaite, taannehtivasti myös vanhoihin - huurteenpoistolaitteet. MaA 12 § ja MaA Tpp 17 § Multa on ovaaleissa ja spliteissä vaadittu pesurivermeet Quote Link to comment
Paksu-Tolppa Posted June 1 Author Share Posted June 1 On 5/31/2024 at 6:18 PM, Tutkija said: Ja uusimmilla katsatussäännöillä ne pitää olla jos autossa on alunperin ollut... Edellisillä säännöillä ne joko piti olla tai pois molemmilla puolilla. Eri asia "huomaako" katsastaja et kuuluu olla. Mitenkähän tätä sovelletaan levyjarrukonversion kanssa? Eli paksutolppa jossa levyjarrut mutta ei kilpiä... Quote Link to comment
portu Posted June 1 Share Posted June 1 Jos autoon on parannettu jarrut ja ei ole olemassa kilpiä sitä varten, ni eiköhän siinä ole jo perustelua. Vai pitäiskö rumpujarrujen kilpeä alkaa muokkaamaan sopivaksi?? Kyllä ajattelevan katsurin pitäis sekin ymmärtää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.