Järä Posted June 18 Share Posted June 18 Sain käsiini isäukon vanhan kuplan koneen millä käyty myös satunnaisesti kiihdyttelemässä 90 luvun lopulla. Ajot ovat silloin loppuneet irronneeseen vauhtipyörään ja tämän jälkeen moottori on ollut sen n. 25 vuotta varaston laatikossa. Ilmeisesti on mennyt aikanaan jopa 13 alkavia lukemia varttimaililla. Suurempaa suunnitelmaa ei moottorille ole vaan lähinnä avata ja tutustua moottoriin näin ensikertalaisena. Tottakai tästäkin voi mahdollisuuksien mukaan koittaa saada jonkinlaisen koneen aikaiseksi, mutta rahaa ei tähän kannattane kauheasti laittaa. Mistään laadukkaista osista ei konetta ole kasattu vaan, sisältä löytyy hitsattu kampi ja viilauksia on pitkälti tehty autotallissa. Alla muutama kuva ja kysymyskin: Lähtökohta Purku edennyt ja lohkot saatu auki. Tässä imeisesti tuo päätymmäinen paksumpi levy ennen shimmilevyjä on vauhtipyörästä irronnut? Mikäs tuo tumma paksumpi levy tuossa laakerin päällä reunassa on? 1 Quote Link to comment
Järä Posted June 18 Author Share Posted June 18 (edited) Kampiakselin pää oli vauhtipyörän irtoamisesta mennyt melko rujoon kuntoon ja akselin pää taitaa olla itse lisätapitettu 8 tappiseksi. Tälle ei varmaan ole enää mitään tehtävissä ja tarkoittaisi uuden akselin hankkimista jos meinaa kuntoon koittaa laittaa? Mietein onko tällaisia vielä esim. valuhitsattu täyteen ja tapitettu uudelleen? Taitaa kyllä tulla melkoinen viritys jos yrittää korjata vielä ties kuinka monennen kerran. Edited June 18 by Järä Quote Link to comment
mikko k Posted June 18 Share Posted June 18 Kampi käy hyvin ankkuriksi. Ja luultavasti vauhtipyörä kans. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 18 Share Posted June 18 (edited) Onkohan vauhtiksenpään laakeriin sorvattu prikka sisäpuolelle, jos lohko on jouduttu ajamaan jo 19mm laippakoolle, 22 vakio, 21 ja 20 löytyy aika kivasti kokoja mutta joskus noita on askarreltu että saatu vielä muuten hyvä lohko käyttöön, eli oikaistu vaan vielä ohuemmaks ja shimmiprikka sitten täyttämään tilaa. Edited June 18 by ovaaliheppu Quote Link to comment
Järä Posted June 18 Author Share Posted June 18 Joo niin se taitaa olla, että prikka on pienentämässä laakerin välystä lohkoon. Sain mitattua tuon laakeripukin leveydeksi 20,7mm. Laakeri ilman shimmiprikkaa oli 21,8mm ja prikan kanssa 20,5mm. Quote Link to comment
Järä Posted June 19 Author Share Posted June 19 Mites iskun pituus olisi mahdollista mitata pöydällä olevasta kampurasta? Oletus on joko 82 tai 84mm. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 19 Share Posted June 19 Sulla ku on tuo OSB levy alla, siihen ruuvi pystyyn per kampuran pää, eli laakerikaula ruuvia vasten, sitte merkkaat vaikka levyä vasten kulmaviivaimella paikan missä veivin pää on, ja käännät kampee taas ruuveja vasten 180 astetta ja kulmaviivaimella jälleen merkki levyyn samaisen kiertokangen osalta, ja mittaat viivojen välin. Siinä iskunpituus Toki voit sen pudottaa lohkon puolikkaaseenkin ja mitata kiertokangen ja sylinterin kiinnitystason väliltä samalla lailla. Tai esim sylinterin seinän kulumasta männänrenkaiden liikealueelta, mittaa sen, vähentää siitä alimman ja ylimmän renkaan välisen mitan ja taas ollaan aikalailla millin sisällä 1 Quote Link to comment
Järä Posted June 25 Author Share Posted June 25 (edited) Kiitoksia ovaalihepulle, mittaus onnistui edellämainitulla tavalla ja sain iskun pituudeksi 78mm. Pieni mittaustoleranssi tuossa tietysti mukana. Minkähän valmistajan tämä nokka on? Edited June 25 by Järä Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted June 25 Share Posted June 25 (edited) CWC on isohko jenkkiläinen nokkavalmistaja joka tekee yhtä sun toista aihiota.( CWC Textron Castings | Kautex ) EP12 taisi olla lämpökäsitellyn valumateriaalin merkintä, löytyy myös ES12 materiaalilla, tarkempia eroja en tiedä. Näihin materiaali-infoihin infoihin jossain amerikan foorumilla törmäsin, joten voi olla ihan tuulesta temmattuakin. Tosin siellä keskusteltiin eri nostajien toimivuudesta eri valmistajan nokkien kanssa, ja selkeesti CWC ja Scat eroja löytyi, Scatin nokkien kanssa Scatin nostajat, koska ilmeisesti kovempaa materiaalia ja pelaavat keskenään hyvin. Taasen CWC:n tekeleet pehmeämpiä, ja niiden kanssa toimii monet muut tarvikenostajat ihan ok. Useinmiten nokan "valmistajan/hiojan" merkintä on tossa öljypumpun käyttöhahlon viereen stanssattu, eli rattaan puoleisessa päässä. kurkkaapa sinne. Alla olevasta linkistä kattava listaus eri valmistajien nokkamerkinnöistä ja tarkemmista spekseistä sen mukaan TheSamba.com :: Performance/Engines/Transmissions - View topic - Complete Guide to Performance VW Camshafts Edited June 25 by ovaaliheppu Quote Link to comment
Järä Posted June 30 Author Share Posted June 30 C85 teksti oli ainoa mikä löytyi tuolta nokkapyörän päästä. Muuten en löytänyt oikeen mitään tietoja tuosta akselista googlaamalla. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 30 Share Posted June 30 (edited) Scat C85 on nokan tyyppi Edited June 30 by Tutkija Quote Link to comment
mikko k Posted June 30 Share Posted June 30 https://www.piersideparts.net/SE20095C.html Quote Link to comment
Järä Posted July 2 Author Share Posted July 2 Vielä yksi tyhmä kysymys aiheeseen, eli onko tämä nyt CWC:n vai Scatin nokka? Scattia tutkein sen verran, että C85 nokalla varmastikin olisi voinut olla välitetyt keinut esim. 1.4:1, mutta nyt paikalla olleet olivat vakiot. Myös venttiilijouset taitavat olla vakiot. Iskun pituutta mitatessa taisin tehdä yhden virheen ja se pitänee yrittää uudelleen mitata. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted July 2 Share Posted July 2 CWC tekee monelle eri nokkapuljulle aihioita. Scat hioo ne, hiomattomiakin näköjään scatilta saa tilattua. Tartteepa kattoo mitä valumerkkejä mulla hyllyssä olevista Scatin nokista löytyy, joku noista ostettu 90 luvulla ja osa 2010-15 nurkilla, onkohan niissäkin CWC:n aihio Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted July 4 Share Posted July 4 Scatin 2000 luvun kepit mitä oli C35 ja C45 näemmä heidän omaa SC1 valuaan. Eaglen 2280 keppi taasen CWC:n tekemästä aihiosta (EP12 valua) Quote Link to comment
Järä Posted July 5 Author Share Posted July 5 Oorait, kiitoksia tiedoista. Tuo nokka on 90 luvun puolelta. Ajot on loppunut 97 Vaasan lentokentällä tuohon vauhtipyörän irtoamiseen. Kova olisi halu vielä kasata tuosta oppimismielessä moottori. Varoituksena sain kyllä tiedon kun purkamaan aloin, että koneessa ei juurikaan hyödynnettävää osaa ole vaan kaikki on enemmän ja vähemmän tehty budjetilla :D Eli vaihtoehtoina on melkeinpä laittaa kaikki uusiksi tai sitten ostaa vain pakolliset osat, eli tässä tapauksessa kampura, vauhtipyörä ja uudet laakerit vähintäänkin. Kampurakin on uutena sen hintainen, että kannattaisi jo uusia muutakin jos uuden laittaa niin taidan koittaa etsiä käyttökelpoisen käytetyn. Lohkonkin kattoa oli paikattu kemiallisella metallilla, eli ei oikein sitäkään kannata hyödyntää jos uusilla osilla alkaa tekemään. Quote Link to comment
DOODAH Posted July 5 Share Posted July 5 minkänäköisessä autossa tämä oli kiinni Vaasan lentokentällä? Quote Link to comment
Järä Posted July 5 Author Share Posted July 5 Sellainen haalea kalsarinsininen kupla missä perä maalattu keltaiseksi. Itse olen ollut vaipoissa silloin niin ei ole tarkempaa tietoa. Joku vanha video oli joskus youtubessa 97 vuodelta missä muistaakseni ko. menopeli jäi viivalle vauhtipyörän irrottua. 1 Quote Link to comment
Järä Posted July 6 Author Share Posted July 6 On 6/18/2024 at 9:57 PM, Järä said: Joo niin se taitaa olla, että prikka on pienentämässä laakerin välystä lohkoon. Sain mitattua tuon laakeripukin leveydeksi 20,7mm. Laakeri ilman shimmiprikkaa oli 21,8mm ja prikan kanssa 20,5mm. Mites tämä vauhtipyörän pään runkolaakerin ja pukin toleranssi menee? Eli nyt on yllämainitun mukaisesti leveää laakeria kavennettu männänrenkaalla tms. sopivammaksi, mutta välys silti n.0,2mm. Kannattaisiko tuo aarporatessa oikaista esim. kokoon 20.5mm ja sorvata 20mm leveästä laakerista molemmin puolin pois sen verran, että sopii pukkiin? Näin ei tarvitsisi suoraan tuota 0,7 milliä ottaa pois lohkosta kun seuraava laakerileveys on se 20mm. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted July 6 Share Posted July 6 Tiukkahan se on jos on kunnossa. Toleranssit löytyy googlaamalla, ulkoo en just muista. Ite en lähtis kikkakolmosia tossa vaiheessa tekemään jos meinaat fiksua konetta tehdä, lohko vaan vaihtoon jos siellä kenialaista metalliakin on jo käytetty. 1 Quote Link to comment
mikko k Posted July 7 Share Posted July 7 Lohko on kyllä vainaa. En tekisi siihen mitään moottoria. 1 Quote Link to comment
Järä Posted July 17 Author Share Posted July 17 Uusi kampura ja lohko olisi nyt tallissa. Alkuperäinen ajatus oli hyödyntää vanhat osat, mutta nyt kun on uusi kampura ja vauhtipyörä, niin taitaa mennä tilaukseen myös hiukan muuta. Mitä enemmän osaa vaihtuu uuteen, niin vaikeutuu vanhojen hyödyntäminen samaa hyömyä. Nostajat, tönärit ja keinut ajattelin myös uusia, niin pitänee uusia sitten nokkakin samalla. Vanha nokka ja uudet nostajat tuskin on hyvä yhdistelmä? Samoin uudet kanget pitää ostaa. Mistä moisia osia kannattaa laittaa tilaukseen? Onko euroopan sisällä hyviä puljuja kohtuu postikustannuksilla? Kampiakseli on Empin ja siitä hiukan luikin jo ettei välttämättä ole ihan parasta laatua ko. merkki tänäpäivänä. Satakunnan alueelta pitää vielä katsoa pulju minne voisi lohkon viedä kairattavaksi ja samalla sitten tasapainottaa kytkin, vp ja kampura yhdistelmä. Onko kampurassa hyvä olla rattaatkin paikoillaan tasapainotuksessa? Quote Link to comment
mikko k Posted July 17 Share Posted July 17 Kampi ei tarvitse rattaita painoituksessa. Osia esim. Suomesta: osakauppa.com Saksasta voi suositella: csp-shop.com Muitakin on toki monia. Quote Link to comment
mite^ Posted July 19 Share Posted July 19 Tämä lienee se prokkis johon ostit kampiakselin mun appiukolta? Laitoin tuolloin viestiä facen kautta. 1 Quote Link to comment
puhajus Posted July 20 Share Posted July 20 Minulta pitäis löytyä hitsaamalla jatkettu kampiakseli veiveineen päivineen. Kampura jatkettu joensuun koneistamolla aikanaan, ajettu jtn 10000km. Huilannut sen 25v.. saattaa olla ruosteessa jo. Tarkastan tilanteen lähipäivinä. H 40€ / tarjous / uuteen kytkinlevyyn 180mm p.0406531382 / itä-suomi Quote Link to comment
Järä Posted August 17 Author Share Posted August 17 Minkäs verran laakereiden laaduissa on eroa tänäpäivänä? Silverline merkkiö näytti ainakin olevan helposti saatavill ja useampaa eri kokoa. Kolbenschmidt ja mahle ainakin lukemani perusteella on ollut paremmasta päästä, mutta niistä ei oikein sopivaa kokoa ollut saatavilla. Toki vielä pitää muutakin tilailla niin jos on tiedossa mistä kannattaa laakereita tilata ja on valikoimaa niin saa vinkata. Quote Link to comment
mikko k Posted August 17 Share Posted August 17 Tämän firman jo tuossa aiemmin mainitsinkin: https://www.csp-shop.com/en/engine/engine-case-and-accessories/bearing-kits/ Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted August 17 Share Posted August 17 (edited) Taitaa joka laakerivalmistajalta löytyä mittaheitollisia, näyttää nuo ison maailman koneenkasaajat mittailevan useammasta samankokoisesta sarjasta ne toleranssiin sopivimmat. Mahleakin on Saksalaista ja Brasilialaista laakeria tarjolla, yhteistä ei oo ku tuotebrändi jos laakereita vertaa keskenään. Kiinassa myös kolmisenkymmentä tehdasta jotka puskee Mahlen tuotteita. Maku ja mielipideasioita monesti, toisille kelpaa toisille ei. Toki jos kasaa kallista konetta, katsoo vähän eri kantilta noita laakerilaatujakin. Vakiokoneeseen en ottais stressiä. Edited August 17 by ovaaliheppu Quote Link to comment
Järä Posted August 19 Author Share Posted August 19 Noniin nyt olisi tehty hiukan hankintoja projektiin ja seuraavat osat / hankinnat olisi valmiina: -lohko aarporattu ja vp pään laakeripukki oikaistu -uusi kampiakseli ja uudet kiertokanget -runkolaakerit, nokan laakerit ja kankien laakerit -keinut, työntötangot ja suojaputket -nostajat -virranjakaja -suorahampaiset rattaat nokka-akselille -vauhtipyörä ja paineasetelma Kaikki edellä mainittu on uutta ja vanhoista olisi tarkoitus hyödyntää kannet, pytyt, männät, kaasarit ja nokka-akseli mahdollisuuksien mukaan. Myös jotain pientä löytyy valmiina mm. hihnapyörä, öljynsuodattimen jalka yms. Loppuja osia olisi tarkoitus haalia käytettynä ne mitä löytyy kun konetta ei kiireellä ole tarkoitus kasata. Ainoa mikä mietityttää niin miten kauan asennusrasvat pysyvät nostajissa ja nokassa jos konetta kasailee ja ehtii olla jonkin aikaa nipussa ennen käynnistystä? Loppuja osia olisi tarkoitus katsella käytettynä tai mikäli ei löydy niin sitten vielä yksi isompi tilaus kaikista lopuista tarvikkeista. Muutama tilaus nyt tehtynä ja kohtuu siivu mennyt postikuluihin, niin ei viitsi montaa tilausta tehdä. Ostoslistalla vielä ainakin: laturi ja laturin jalka, jäähdytyspellit ja doghouse, putkisto, lisäöljypohja, huohotinboksi, kytkinlevy, kaasuvivusto ja varmaan muuta pientä hilpettä. Jäähdytyspeltejä oli tarjolla ainakin montaa sorttia niin mitkä kaikki pellit olisi hyvä asentaa, että moottori jäähtyy kunnolla? Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted August 19 Share Posted August 19 Kaikki pellit mitkä teltaaltakin on laitettu, silloin jäähdytys toimii niinkuin se on suunniteltu toimivaksi. Quote Link to comment
Kurre Posted August 20 Share Posted August 20 ...ja myös se tiiviste korin ja moottoripeltien väliin. Quote Link to comment
peruskallio Posted August 20 Share Posted August 20 (edited) 17 hours ago, Järä said: Jäähdytyspeltejä oli tarjolla ainakin montaa sorttia niin mitkä kaikki pellit olisi hyvä asentaa, että moottori jäähtyy kunnolla? Vähimmällä vaivalla pääsee kun hankkii alkuperäisiä peltejä, jälkituotanto istuu paikalleen juurikin niin hyvin kuin kaikki kiinan osat. Pitää muokata jonkinverran tai sitten ei sovi ollenkaan. Tai jos tuuri käy voivat sopiakin… halvimmalla varmaan pääsisi jos sattuisi löytämään arpakoneen missä kaikki paikallaan. mutta jos jälkituotantoa ostaa niin katso nyt ainakin että puhallinkopassa on sisällä ilmanohjuskanavat eikä vain tyhjä peltikotelo Edited August 20 by peruskallio Quote Link to comment
Tanhis Posted August 20 Share Posted August 20 (edited) 36 minutes ago, peruskallio said: Vähimmällä vaivalla pääsee kun hankkii alkuperäisiä peltejä, jälkituotanto istuu paikalleen juurikin niin hyvin kuin kaikki kiinan osat. Pitää muokata jonkinverran tai sitten ei sovi ollenkaan. Tai jos tuuri käy voivat sopiakin… halvimmalla varmaan pääsisi jos sattuisi löytämään arpakoneen missä kaikki paikallaan. mutta jos jälkituotantoa ostaa niin katso nyt ainakin että puhallinkopassa on sisällä ilmanohjuskanavat eikä vain tyhjä peltikotelo Alkuperäisten pellien kanssa tosiaan kannattaa edetä kun tosiaan kiinapelleissä voi olla aika mielenkiintoisia puutteita kuten kopan sisällä olevat ilmanohjaimet. Tässä nopeasti netistä kaivettu havainnekuva mitä siellä kopan sisällä on. http://www.volksbolts.com/faq/shroud.jpg Ja tosiaan jos puhallinkamat puuttuu niin kannattaa sinne väsätä doghouse puhallin ja siihen liittyvät muut rensselit. Edited August 20 by Tanhis 2 Quote Link to comment
Järä Posted August 28 Author Share Posted August 28 (edited) CSP:n paketti saapui eilen ja laakerit samalla. Tilatessa ei ilmennyt laakereiden merkki ja silverlinet sieltä tupsahti postissa. Taitavat olla sama tuote kuin Osakauppa myy? CSP:llä hinta oli 79e/paketti ja Osakaupalla 59e. Main Bearings Type-1 Case 0,50 :: Custom & Speed Parts (CSP) (csp-shop.com) Edited August 28 by Järä Quote Link to comment
Marko Posted August 31 Share Posted August 31 On 8/28/2024 at 8:24 PM, Järä said: CSP:n paketti saapui eilen ja laakerit samalla. Tilatessa ei ilmennyt laakereiden merkki ja silverlinet sieltä tupsahti postissa. Taitavat olla sama tuote kuin Osakauppa myy? CSP:llä hinta oli 79e/paketti ja Osakaupalla 59e. Main Bearings Type-1 Case 0,50 :: Custom & Speed Parts (CSP) (csp-shop.com) Sama tuote, useimmiten saat osat Suomalaisesta osakaupasta halvemmalla kun itse tilaamalla. Lisäksi vielä saat turvan että palautus ja vaihto toimii kivuttomasti jos vahingossa tulee väärää tavaraa. Quote Link to comment
Järä Posted September 3 Author Share Posted September 3 Olisiko jäähdytyspelleistä jotain listausta mitkä kaikki kannattaa tilata? Aiemmin jo mainittiinkin, että kaikki mitä alkuperäisestikin on moottorissa, mutta vaihtoehtoja tuntuu olevan melkoisesti. Varmaan on jotain erojakin pelleissä niin olisi hyvä hiukan tietää mitä eroja niissä on ja mitkä ovat sopivia peltejä. Quote Link to comment
Järä Posted September 3 Author Share Posted September 3 Toinen kysymys vielä öljynkiertoon liittyen. Aiemmin moottorissa oli öljynkierto otettu orkkis lauhduttimen paikalta ja kierrätetty keulalla olevan jäähdyttimen kautta. Kauhean montaa vastaavaa ratkaisua en ole palstalta löytänyt vaan yleensä kierto ulkoiselle jäähdyttimelle on otettu suodattimen jälkeen. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 3 Share Posted September 3 Perusperiaate on että alkuperäiset doghousepellit on parhaat eli puhallinkoppa missä on ulkoinen pullistus (koirankoppi) öljyjäähdyttimille. Kaikki jälkituotannot on sitten kyseenalaisia kopiota näistä pelleistä. Jälkituotantopellit on tietty toimivia mutta vaativat yleensä huomiota että ovat tiiviitä ja sopivat hyvin paikalleen. Puhallinkopissa on myös ollut ongelmia että jälkituotannoista jäänyt suuriosa sisäisistä ohjausrivoista pois kun mahdollisimman halvalla tehty. Puhallinkopassa oltava myös termostaattiläpät paikalla kun ovat osa kopan sisäistä ilmanohjausta siittäkin huolimatta vaikka termostaatin päättäisikin jostain syystä jättää pois. Koneen alapuolella alkuperäinen lämmönvaihdin on osa jäähdytystä koska ohjaa kuuman ilman taaksepäin. Eli jos lämmonvaihtimet korvaa j-putkilla on rakennettava jokin seinä alapelteihin ettei ilma karkaa koneen sivulle. Erittäin tärkeää on myös erottaa koneen ylä ja alaosa tiivisteellä koneen ja korin välissä koska muuten jo koneen läpi kiertänyt ilma liittyy osaksi tuoretta jäähdytysilmaa ja huonontaa koneen jäähtymistä. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 3 Share Posted September 3 2 minutes ago, Järä said: Toinen kysymys vielä öljynkiertoon liittyen. Aiemmin moottorissa oli öljynkierto otettu orkkis lauhduttimen paikalta ja kierrätetty keulalla olevan jäähdyttimen kautta. Kauhean montaa vastaavaa ratkaisua en ole palstalta löytänyt vaan yleensä kierto ulkoiselle jäähdyttimelle on otettu suodattimen jälkeen. Nuo alkuperäisen jäähdyttäjän kiertävät ratkaisut kannattaa unohtaa kokonaan ja väsätä ns full flow kierto suodattimella. Tähän kiertoon voi sitten lisätä jälkikäteen extra jäähdyttäjän jos alkuperäinen ei jostain syystä riitä. Alkuperäistä doghouse jäähdytintäkin pystyy parantamaan type 4 koneen kennolla mutta vaatii muokkausta puhallinkoppaan että mahtuu paikalleen. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.