Jump to content

Pallokeula -79 Jarrupoljin ei palaudu kokonaan ylös


Recommended Posts

Jarrupoljin palautuu vain osittain ylös, joutuu jalalla nostamaan. Ei joka jarrutuksen jäljiltä mutta suht usein. Vinkkejä miltä suunnalta tuota kannattaisi aloittaa tutkimaan? Jos jarruja auki niin onko todennäköisemmin edessä/takana ongelma? Edessä levy, takana rumpu.

 

Muokkaus:

 

Jarrupoljin kun jää alas, niin se ainakin paikallaan moottoria pyörittäessä elää kaasun mukana jonkun verran, liikkuu ylös/alas. Moottorin kun sammuttaa niin jarrupoljin palautuu kokonaan ylös. Moottori päälle niin jarrupoljin vetäytyy takaisin alas siihen mihin se jäi moottorin sammuessa.

Edited by Zarre
Link to comment

Jarrupoljin pitäisi palautua jousen kanssa ylös. Eli lähtisin etsimään vikaa itse polkimen liikkeestä ja mahdollisesti rikkinäisestä palautusjousesta. Myös polkimen pusla voinut ryytyä kiinni polkimen akseliin mikä aiheuttaisi kuvaamasi ongelman.

Link to comment

Mulla teki pallis samaa ja ihan polkimen ja pääsylkyn välisen vivuston voitelulla ja herkistelyllä korjaantui. Ärsyttävä vaiva ajossa.

Link to comment

Jäi vähän epäselväksi aloituksessa, siis välillä palautuu ylös asti, välillä ei. Mutta kiitos, aloitan sähläämisen tuosta polkimen ja pääsylkun välisestä vivustosta.

Link to comment
Posted (edited)
On 7/16/2024 at 10:44 PM, maza323 said:

Mulla teki pallis samaa ja ihan polkimen ja pääsylkyn välisen vivuston voitelulla ja herkistelyllä korjaantui. Ärsyttävä vaiva ajossa.

Tekee tuota vain ajossa, virrat pois päältä palauttaa jarrupolkimen ongelmitta ylös asti. Onko tämä mahdollista vai muualla vika?

Edited by Zarre
Link to comment

Muualla, ei voi virrat vaikuttaa. Liekkö palautusjousi polkimelta jo kuoleentunut? Polkimen tappi/nivel hässäkkä, pääsylinterin suojakumi tai ihan sylinteri itsessää takertelee.

Edited by SamiO
Link to comment
Posted (edited)

Jarrupoljin kun jää alas, niin se ainakin paikallaan moottoria pyörittäessä elää kaasun mukana jonkun verran, liikkuu ylös/alas.

 

Moottorin kun sammuttaa niin jarrupoljin palautuu kokonaan ylös. Moottori päälle niin jarrupoljin vetäytyy takaisin alas siihen mihin se jäi moottorin sammuessa.

Edited by Zarre
Link to comment

Aivan, tää oli myöhäis pallo. Tosiaan tehostimen temppuilulta kuulostaa. Pelaako jarrut ok jos ottaa koneen alipaineen vaan pois käytöstä? (Älä jätä imusarjan nippaa tulppaamatta) Tehostimet ei oo kovin edullisia enää näihin ja vanhaa ei voi huoltaa. Katsoa ettei se "huohotus" tai mikä lie ilmastointi oo tukossa sinne tehostajalle. Putki menee tehostajalta kuskinpuolen pyöräkotelon kautta korin rakenteide sisään.

Link to comment
22 hours ago, SamiO said:

Aivan, tää oli myöhäis pallo. Tosiaan tehostimen temppuilulta kuulostaa. Pelaako jarrut ok jos ottaa koneen alipaineen vaan pois käytöstä? (Älä jätä imusarjan nippaa tulppaamatta) Tehostimet ei oo kovin edullisia enää näihin ja vanhaa ei voi huoltaa. Katsoa ettei se "huohotus" tai mikä lie ilmastointi oo tukossa sinne tehostajalle. Putki menee tehostajalta kuskinpuolen pyöräkotelon kautta korin rakenteide sisään.

Ei näyttänyt mikään muuttavan, jos siis tein oikein. Eli tuo kuvan F irti ja tulppa tilalle?

 

"huohotus" ilmastointi näyttää olevan ok

 

vw vacuum cables diagram.jpg

Link to comment
Posted (edited)

Alipaine letku irti, jarrupoljin toimii normaalista, palautuu ylös asti, ei jää alas koskaan. Kävin pienen lenkin ajamassa jarruttelujen kanssa.

 

Eli tuo jarrutehostin ilmeisesti mennyt. Kivan hintaisia näkyyvät olevan.

 

Kiitokset kaikille avusta.

 

Edited by Zarre
Link to comment

Tarkista se jarrutehostimen huohotusletku, kuten ylempänä jo mainittiin. Jos se on tukossa niin se voisi aiheuttaa tuon.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla



  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Juu, tuli tuossa äsken saunoessa mieleen että pitää noi letkut tarkistaa perusteellisesti vielä ennen muita ratkaisuja.

 

Aiemmin tarkistin vain sen letkun pään ja katoin että on auki.

Edited by Zarre
Link to comment

Tuon voi kokeilla äkkiä niinki että nyppää se huohotin irti siitä tehostimesta ja kokeile toimiiko sitte.

 

Lisäksi siinä koneelta tulevassa putkessa pitäs olla ykssuuntaventtiiliki, pitäs hetken pysyä alipaine tehostajalla koneen sammuttamisen jälkeen jos ei oo vuotoja.

 

Muutapa siinä ei oikee voi olla vikaa ulkopuolella.

Edited by SamiO
Link to comment

Netistä lainattu
 

How do you test a brake booster check valve?
 
An easy way to test the operation of the check valve is to disconnect the hose from the brake booster with the engine off. If you hear a whooshing sound when you disconnect the hose, this is an indicator that the check valve is working.
 
En tiedä auttaako, mut 

 

 

Link to comment

Jarrutehostin toimii niin että ensin imetään alipaine molemmille puolille tehostimen kalvoa. Jarrua poljettaessa tehostimen sisällä oleva venttiili päästää ulkoilmaa sopivasti kalvon toiselle puolelle, ulkoilman "ylipaine" on siis se joka auttaa jarrutuksessa.

Nyt varmaankin aloittajan tapauksessa alipainetta on saatavilla, ja myös "korvausilmaa" (joka on siis itse asiassa se jarrua tehostava ilma).

Vika on varmaan nyt tehostajan sisällä ilmanpainetta säätelevässä venttiilisysteemissä. Onkohan kukaan kokeillut puhdistaa sitä, esim. paineilmalla + liuottimilla? Kalvo kyllä ajan kanssa vahingoittuu liuottimista, mutta jos niin kuin viimeisenä keinona koettaisi puhallella ensin imusarjan puolelta ja sitten "korvausilmaputken" puolelta. 

Link to comment

Ite asiassa tuohon tehostimen venttiiliosaan ilmeisesti pääsee käsiksi; Siitä haitarikumin päästä pitäisi purkaantua. Joku lukkorengas ainakin siinä päässä.

Juuri sen tyyppinen vika tämä kyseinen että voisi olla myös ihan vaan likaa tai jumittava osa.

Link to comment
Posted (edited)

Alright. Hyvää vinkkiä, pitää tutkailla näitä kun ehtii, kiitos

 

Tuolta imusarjan luota tuli irroitettua letku just ennen venttiiliä, venttiilin ja moottorin välistä löysäsin kiristyksen mutta ei lähtenyt sovinnollisesti irti, ahdas paikka myös siinä, niin päädyin tuohon helpompaan vaihtoehtoon. Pitää tämäkin vielä tutkailla.

 

Päivämäärä puski päälle ja kävin tänään konttorissa hakemassa hylsyn:

1) Jarruvalot ei enää toimi syystä tai toisesta (toimivat varmasti muutama viikko sitten) ja 2) käsijarru jäi reippaasti minimistä, taisi olla 11%/16%

 

 

 

Edited by Zarre
Link to comment
On 7/24/2024 at 7:31 PM, Zarre said:

.... 2) käsijarru jäi reippaasti minimistä, taisi olla 11%/16%

 

Omalla kohdalla palliksen käsijarrusta oli teho pois kun vaijerit olivat tuhannen ruosteessa ja jumittivat kuorien sisään.

 

Volkkarilla ollut joku 'pakko saada kojelautaan' -idea, kun juniksen käsijarru (josta se pallokeulan jarru on modifioitu) toimii paljon yksinkertaisemmalla vivustolla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...