Zarre Posted July 16 Share Posted July 16 (edited) Jarrupoljin palautuu vain osittain ylös, joutuu jalalla nostamaan. Ei joka jarrutuksen jäljiltä mutta suht usein. Vinkkejä miltä suunnalta tuota kannattaisi aloittaa tutkimaan? Jos jarruja auki niin onko todennäköisemmin edessä/takana ongelma? Edessä levy, takana rumpu. Muokkaus: Jarrupoljin kun jää alas, niin se ainakin paikallaan moottoria pyörittäessä elää kaasun mukana jonkun verran, liikkuu ylös/alas. Moottorin kun sammuttaa niin jarrupoljin palautuu kokonaan ylös. Moottori päälle niin jarrupoljin vetäytyy takaisin alas siihen mihin se jäi moottorin sammuessa. Edited July 20 by Zarre Quote Link to comment
Tanhis Posted July 16 Share Posted July 16 Jarrupoljin pitäisi palautua jousen kanssa ylös. Eli lähtisin etsimään vikaa itse polkimen liikkeestä ja mahdollisesti rikkinäisestä palautusjousesta. Myös polkimen pusla voinut ryytyä kiinni polkimen akseliin mikä aiheuttaisi kuvaamasi ongelman. Quote Link to comment
maza323 Posted July 16 Share Posted July 16 Mulla teki pallis samaa ja ihan polkimen ja pääsylkyn välisen vivuston voitelulla ja herkistelyllä korjaantui. Ärsyttävä vaiva ajossa. Quote Link to comment
Zarre Posted July 17 Author Share Posted July 17 Jäi vähän epäselväksi aloituksessa, siis välillä palautuu ylös asti, välillä ei. Mutta kiitos, aloitan sähläämisen tuosta polkimen ja pääsylkun välisestä vivustosta. Quote Link to comment
Zarre Posted July 18 Author Share Posted July 18 (edited) On 7/16/2024 at 10:44 PM, maza323 said: Mulla teki pallis samaa ja ihan polkimen ja pääsylkyn välisen vivuston voitelulla ja herkistelyllä korjaantui. Ärsyttävä vaiva ajossa. Tekee tuota vain ajossa, virrat pois päältä palauttaa jarrupolkimen ongelmitta ylös asti. Onko tämä mahdollista vai muualla vika? Edited July 18 by Zarre Quote Link to comment
SamiO Posted July 20 Share Posted July 20 (edited) Muualla, ei voi virrat vaikuttaa. Liekkö palautusjousi polkimelta jo kuoleentunut? Polkimen tappi/nivel hässäkkä, pääsylinterin suojakumi tai ihan sylinteri itsessää takertelee. Edited July 20 by SamiO Quote Link to comment
Zarre Posted July 20 Author Share Posted July 20 (edited) Jarrupoljin kun jää alas, niin se ainakin paikallaan moottoria pyörittäessä elää kaasun mukana jonkun verran, liikkuu ylös/alas. Moottorin kun sammuttaa niin jarrupoljin palautuu kokonaan ylös. Moottori päälle niin jarrupoljin vetäytyy takaisin alas siihen mihin se jäi moottorin sammuessa. Edited July 20 by Zarre Quote Link to comment
Koskinen Posted July 20 Share Posted July 20 Onko tehostimella ja sen alipaineella jotain mystistä yhteyttä asiaan ..... Quote Link to comment
SamiO Posted July 20 Share Posted July 20 Aivan, tää oli myöhäis pallo. Tosiaan tehostimen temppuilulta kuulostaa. Pelaako jarrut ok jos ottaa koneen alipaineen vaan pois käytöstä? (Älä jätä imusarjan nippaa tulppaamatta) Tehostimet ei oo kovin edullisia enää näihin ja vanhaa ei voi huoltaa. Katsoa ettei se "huohotus" tai mikä lie ilmastointi oo tukossa sinne tehostajalle. Putki menee tehostajalta kuskinpuolen pyöräkotelon kautta korin rakenteide sisään. Quote Link to comment
Zarre Posted July 21 Author Share Posted July 21 22 hours ago, SamiO said: Aivan, tää oli myöhäis pallo. Tosiaan tehostimen temppuilulta kuulostaa. Pelaako jarrut ok jos ottaa koneen alipaineen vaan pois käytöstä? (Älä jätä imusarjan nippaa tulppaamatta) Tehostimet ei oo kovin edullisia enää näihin ja vanhaa ei voi huoltaa. Katsoa ettei se "huohotus" tai mikä lie ilmastointi oo tukossa sinne tehostajalle. Putki menee tehostajalta kuskinpuolen pyöräkotelon kautta korin rakenteide sisään. Ei näyttänyt mikään muuttavan, jos siis tein oikein. Eli tuo kuvan F irti ja tulppa tilalle? "huohotus" ilmastointi näyttää olevan ok Quote Link to comment
Kurre Posted July 21 Share Posted July 21 F ei mene jarrutehostimelle. Jarrutehostimelle menee paksumpi putki imusarjasta. 1 Quote Link to comment
Zarre Posted July 21 Author Share Posted July 21 (edited) Alipaine letku irti, jarrupoljin toimii normaalista, palautuu ylös asti, ei jää alas koskaan. Kävin pienen lenkin ajamassa jarruttelujen kanssa. Eli tuo jarrutehostin ilmeisesti mennyt. Kivan hintaisia näkyyvät olevan. Kiitokset kaikille avusta. Edited July 21 by Zarre Quote Link to comment
metake Posted July 21 Share Posted July 21 Tarkista se jarrutehostimen huohotusletku, kuten ylempänä jo mainittiin. Jos se on tukossa niin se voisi aiheuttaa tuon. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Zarre Posted July 21 Author Share Posted July 21 (edited) Juu, tuli tuossa äsken saunoessa mieleen että pitää noi letkut tarkistaa perusteellisesti vielä ennen muita ratkaisuja. Aiemmin tarkistin vain sen letkun pään ja katoin että on auki. Edited July 21 by Zarre Quote Link to comment
SamiO Posted July 22 Share Posted July 22 (edited) Tuon voi kokeilla äkkiä niinki että nyppää se huohotin irti siitä tehostimesta ja kokeile toimiiko sitte. Lisäksi siinä koneelta tulevassa putkessa pitäs olla ykssuuntaventtiiliki, pitäs hetken pysyä alipaine tehostajalla koneen sammuttamisen jälkeen jos ei oo vuotoja. Muutapa siinä ei oikee voi olla vikaa ulkopuolella. Edited July 22 by SamiO Quote Link to comment
Paadre Posted July 23 Share Posted July 23 Melki lyön vetoa että sulla on tehostin rikki. Mulla oli hyvin samantyyppiset oireet mutta.jätti randomisti jarruja päälle ja poljin siinä samalla hiukan alhaalla. 1 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted July 23 Share Posted July 23 Mielikuva että joskus oltais soviteltu kakkoskoppasen golfin 7" tehostin sinne risan tilalle kaverin pallikseen. Niitä on myös 9" malleja. Pienemmät tais olla 1,3-1,6 koneisissa -87/88 asti Quote Link to comment
Zarre Posted July 23 Author Share Posted July 23 (edited) Harmillisesti letkut ovat kunnossa, ilma virtaa ongelmitta läpi Edited July 23 by Zarre Quote Link to comment
Paadre Posted July 24 Share Posted July 24 Ja se venttiili kans ehjä siel tulipellin paikkeilla? Ei päästä ilmaa kuin tehostajan suuntaan? Quote Link to comment
Kurre Posted July 24 Share Posted July 24 Netistä lainattu How do you test a brake booster check valve? An easy way to test the operation of the check valve is to disconnect the hose from the brake booster with the engine off. If you hear a whooshing sound when you disconnect the hose, this is an indicator that the check valve is working. En tiedä auttaako, mut Quote Link to comment
multanen Posted July 24 Share Posted July 24 Jarrutehostin toimii niin että ensin imetään alipaine molemmille puolille tehostimen kalvoa. Jarrua poljettaessa tehostimen sisällä oleva venttiili päästää ulkoilmaa sopivasti kalvon toiselle puolelle, ulkoilman "ylipaine" on siis se joka auttaa jarrutuksessa. Nyt varmaankin aloittajan tapauksessa alipainetta on saatavilla, ja myös "korvausilmaa" (joka on siis itse asiassa se jarrua tehostava ilma). Vika on varmaan nyt tehostajan sisällä ilmanpainetta säätelevässä venttiilisysteemissä. Onkohan kukaan kokeillut puhdistaa sitä, esim. paineilmalla + liuottimilla? Kalvo kyllä ajan kanssa vahingoittuu liuottimista, mutta jos niin kuin viimeisenä keinona koettaisi puhallella ensin imusarjan puolelta ja sitten "korvausilmaputken" puolelta. Quote Link to comment
multanen Posted July 24 Share Posted July 24 Ite asiassa tuohon tehostimen venttiiliosaan ilmeisesti pääsee käsiksi; Siitä haitarikumin päästä pitäisi purkaantua. Joku lukkorengas ainakin siinä päässä. Juuri sen tyyppinen vika tämä kyseinen että voisi olla myös ihan vaan likaa tai jumittava osa. Quote Link to comment
Zarre Posted July 24 Author Share Posted July 24 (edited) Alright. Hyvää vinkkiä, pitää tutkailla näitä kun ehtii, kiitos Tuolta imusarjan luota tuli irroitettua letku just ennen venttiiliä, venttiilin ja moottorin välistä löysäsin kiristyksen mutta ei lähtenyt sovinnollisesti irti, ahdas paikka myös siinä, niin päädyin tuohon helpompaan vaihtoehtoon. Pitää tämäkin vielä tutkailla. Päivämäärä puski päälle ja kävin tänään konttorissa hakemassa hylsyn: 1) Jarruvalot ei enää toimi syystä tai toisesta (toimivat varmasti muutama viikko sitten) ja 2) käsijarru jäi reippaasti minimistä, taisi olla 11%/16% Edited July 24 by Zarre Quote Link to comment
Kharon Posted July 29 Share Posted July 29 On 7/24/2024 at 7:31 PM, Zarre said: .... 2) käsijarru jäi reippaasti minimistä, taisi olla 11%/16% Omalla kohdalla palliksen käsijarrusta oli teho pois kun vaijerit olivat tuhannen ruosteessa ja jumittivat kuorien sisään. Volkkarilla ollut joku 'pakko saada kojelautaan' -idea, kun juniksen käsijarru (josta se pallokeulan jarru on modifioitu) toimii paljon yksinkertaisemmalla vivustolla. Quote Link to comment
TF_Osku Posted August 5 Share Posted August 5 Keskipenkiläisen takia varmaa tuo tehty. Quote Link to comment
Kurre Posted August 5 Share Posted August 5 Tai sit joku on ajatellu, et korvataan toi tarvikeosa jo tehtaalla 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.