Jump to content

Nykyöljystä siirtyminen oikeaan ns vanhan ajan öljyyn


Recommended Posts

Posted

Vm -70 1300 moottorissa on ollut öljynä nykyaikaiset luirut öljyt, jotka näyttäisi tulevan osittain tiivisteiden läpi ulos.

Mitenhän käy, jos vaihtaa oikeanlaisen ns sen aikaiset öljyn mikä tarkoitettukin moottoriin... 

Posted (edited)

Ei välttämättä vuoda enää niin paljoa. Pistä sinne Comma Classic 20w-50. Sitä ollut mulla aina ja hyvin pelaa. Ei oo liian notkeeta ja mukana on ZDDP eli sinkkilisäaine joka on hyödyllinen nokalle.

Motonetistä saa peltipurkissa 5l 29.90€

Edited by villemil
  • Like 1
Posted

Jos seitkyt lukuset öljyt haluat niin lisää öljyyn hiomatahnaa.

Oikeesti öljyjen kehitys on ollut valtavaa viime vuosikymmeninä.

Toi Villen ehdottama on hyvä tuote. Myös Teboilin clasic on hyvä jos sitä saa jostain eikä konsernin omistus aiheuta näppylöitä.

Posted (edited)

Ah, ikuinen "mitä öljyä koneeseen" väittely.

 

Tämmösiähän se tehdas suositteli eri lämpötilojen mukaan käytettäväksi alkujaan kun ei moniasteöljyjä ollut. 

 

image.thumb.png.6f53b95e0beaab2c67e93c819e13ab7a.png

Edited by -tipi-
  • Like 1
Posted
1 hour ago, mikko k said:

Vuosikymmenet käyttänyt Valvoline Racing 20W/50. Mitäpä kuplan koneeseen muuta laittais.


Näistä Länsi-Venäjän öljyistä voi saada kanssa näppylöitä.

Posted

Nyt hankittu tuota Comma Classic 20W-50 öljyä.

Onko odotettavissa jotain erilaista moottorin käyttäytymistä öljyn vaihdon jälkeen, kun tosiaan koneessa näyttää olevan tähän verrattuna melkoista luirua?

Posted

Kupla vain kesäkäytössä.Ajelin tolla Commalla ja vuotojen takia sitä sai lisäillä. Kokeilin Teboilin Classicia ja kerrankin piti myyntipuheet paikkansa. Vuodot väheni huomattavasti. Vahva suositus. Ainoa tuote jota Teboililta ostan. 

  • Like 1
Posted
Vuosikymmenet käyttänyt Valvoline Racing 20W/50. Mitäpä kuplan koneeseen muuta laittais.
Tälle ääni. Nykyään saatavuuskin on hyvä kun löytyy Puuilon valikoimasta.

Taisi Ketsa viitata siihen että maassa josta tämä tulee on presidentti henkisesti samalla tasolla kuin tuon Teboilin alkuperämaan presidentti...

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted

Hämmennän minäkin tätä öljykeskustelua. Jo Volkswagen erotti kesä- ja talviöljyt. Talvella käytän täyssynteettisiä; vaihteistossa 75W-90 ja koneessa 5W-40 - ei vuoda eikä kulu sen enempää kuin kesälläkään. Kesällä käytän vaihteistossa mineraali 80W-90 ja koneessa puolisynteettistä 10W-40. Kyseessä ilmajäähyt, joiden koneiden luonteeseen kuuluu ainakin vähäinen öljyn vuotaminen ja kuluminen; tehtaan mukaan 1 litra/1000 km on ok.

Posted
12 hours ago, metake said:


Taisi Ketsa viitata siihen että maassa josta tämä tulee on presidentti henkisesti samalla tasolla kuin tuon Teboilin alkuperämaan presidentti...
 


No tätä mä vähän arvelin kanssa.. Mutta Valvoline on perustettu vuonna 1866 ja on maailman vanhin öljymerkki. Trumpendaali ei ole silloin ollut vielä edes pilkkeenä isänsä silmäkulmassa.. Joten hieman heikko tuo Ketsan viittaus..

 

Tästä viis.. Valvoline koneeseen! 💪

Posted
3 hours ago, Etelän Hetelmä said:

Hämmennän minäkin tätä öljykeskustelua. Jo Volkswagen erotti kesä- ja talviöljyt. Talvella käytän täyssynteettisiä; vaihteistossa 75W-90 ja koneessa 5W-40 - ei vuoda eikä kulu sen enempää kuin kesälläkään. Kesällä käytän vaihteistossa mineraali 80W-90 ja koneessa puolisynteettistä 10W-40. Kyseessä ilmajäähyt, joiden koneiden luonteeseen kuuluu ainakin vähäinen öljyn vuotaminen ja kuluminen; tehtaan mukaan 1 litra/1000 km on ok.

 

Volkswagen erotti kesä- ja talviöljyt, koska silloin ei ollut saatavilla öljyä joka olisi kattanut riittävän suuren lämpötila-alueen, nykypäivän öljyillä ei ole tarvetta erikseen talvi- ja kesäöljyille, ei moottorissa eikä vaihteistossa. 

 

Jos moottori kuluttaa öljyä 1 litra / 1000 km, niin en katsoisi sitä enään vähäiseksi, öljynvaihtovälillä (5000 km) öljyt vaihtuu kuplan koneessa silloin jo kaksi kertaa. Sallittu öljynkulutus on eri asia kuin normaali öljynkulutus, yleensä valmistaja määrittelee sallitun öljynkulutuksen niin suureksi että siihen ei voi vedota ja vaatia tehtaalta toimenpiteitä.

  • Like 1
Posted

Silloin kun mulla on viimeksi ollut kupla talviajossa, niin laitoin öljyksi Castrol synteettiset 10W-60. Ja samalla öljyllä ajoin kesälläkin. Toki jos ajaa sen verran paljon että osuu öljynvaihtoväli sopivasti, niin halvemmalla selviää kun laittaa talveksi omat öljyt ja kesäksi omat.

Posted

Mulla on tota tb ölppää varastossa "riittävästi" ja ääni sille. IÖ jäähymopo ei tykkää siitä mätänetin vihreestä kurasta, alkaa syömään sitä muutaman tunnin ajon jälkeen, tbtä ei syö eli joku ero noissa lienee.

 

Posted
On 2/7/2025 at 11:00 PM, metake said:

Tälle ääni. Nykyään saatavuuskin on hyvä kun löytyy Puuilon valikoimasta.

Taisi Ketsa viitata siihen että maassa josta tämä tulee on presidentti henkisesti samalla tasolla kuin tuon Teboilin alkuperämaan presidentti...

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

 

Hyvän Valvolinen lisäksi myös toista huippulaatuista Magamiehen öljyä, eli Kendallia saa nykyisin myös Bauhausista.

Taisi olla jopa edullisin mesta kyseisille öljyille?

 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...