Jump to content

Hiekkapuhallusta Tampereella


Guest peni

Recommended Posts

Moro!

Kuplan rikkominen on edennyt siihen pisteeseen että ainakin pohjalevy pitäisi kohta puhaltaa ja maalata. Suositelkaapa jotain Tampereella tai lähiseudulla toimivaa firmaa.

Miten olette menetelleet korin kanssa? Korin alaosa on aika pahasti ruosteessa, kynnyskotelot menee ainakin vaihtoon. Pitäisikö se puhaltaa hitsausten jälkeen vai ennen?

Link to comment
Guest jakulepi

Minuakin kiinnostaisi tietää, voiko pohjalevyä puhalluttaa Tre:n seudulla ja mihin hintaan. Käsitykseni mukaan sellainen paikka löytyy ja jopa kohtuuhintainen, mutta eipä ole mitään muistikuvaa firman nimestä :/

Link to comment

Olen itse kysynyt sellaisesta firmasta kuin Tamkorro. Ei ollut mielestäni kauhean kallis, olisko pohjan puhallus ja maalaus epoksipohjamaalilla ollut jotain 150 euroo, tai sitä luokkaa. Kyselin täältä vielä muiden kokemusksia, kun Tamkorrossa eivät olleet kovin innostuneita siitä korin puhaltamisessa. Niillä on siihen liian räväkät laitteet.

Link to comment
Guest cockjerry

Kannattaa miettiä tota puhallusta.. itsellä meni vituiksi yksi kori + pohja. Samalla tavalla ruostunut.

 

Ensinnäkin. Ne ei luultavasti puhalla sitä välttämättä kauheen tarkasti --> jää ruosteita nurkkiin yms. Sitten se puhallus ohentaa tervettäkin peltiä aivan perkeleesti.

 

Itse ainakin hioisin ruosteet pois, hitsaisin ja sen jälkeen ruoste-estomaalit. Kestää kauan.

 

Kyllähän ne tarvike kotelotkin kestää ihan hyvin kun suojaa hyvin, kotelosuojat sisäpuolelle ja ruoste-esto maalit ulkopuolelle.

Link to comment

Joo, en mä ole oikeastaan varma mitä mä niille teen. Yksi vaihtoehto olis sellainen että rapsii sekä pohjasta että korista maalit ja massat pois vaikka rälläkän teräsharjalla. Sitten hioo pinnan vaikka hiomapaperilla tai hiekkapuhaltaa kevyesti itse, jonkinlaiset laitteet löytyy siihenkin. Ainakin pohjamaalaus onnistuu myös itse.

Tässä systeemissä olis se hyvä puoli ettei tulisi käsiteltyä turhaan terveitä alueita.

Link to comment

Semmosella muutaman kymmenen litraa hiekkaa vetävällä puhaltimella (esim. mitä motonetissä on myynnissä) saa kyllä pohjalevyn puhallettua vallan hyvin, eikä syö liikoja peltiä. Jonkun tunnin kun varaa touhuilulle aikaa, niin on varmasti joka paikasta puhallettuna. Itse olen puhaltanut korjauspellitkin, että tarttuu maali varmasti.

 

Ja yleensä vain itte tekemällä saa mieleisensä...

Link to comment
Guest peltzi82

Offtopicina kysäsen että minkäs hintasia noi puhallus vehkeet on? Suurinpiirtein arvio riittää. Kävin tänään motonetis mut eipäs tullu katottua hintaa semmoseen.

Link to comment

Massat ei sitten rälläkällä tai teräsharjalla lähde. Menee vaan harjat tukkoon ja hermot kireelle. Ite oon käyttäny muutaman euron maksavaa nestekaasupoltinta ja lastalla raaputtanu pois. Massa pitää saada lämpimäksi eli lähes sulamaan ennenku se lähtee irti.

Link to comment

Jos vanhaa ja kovaa massaa lähtee ihan puulastalla nätisti, jos vaan maalipinta alla suht ehjää. Mut jos pehmee, niin kuumailmapuhallin ja lasta kouraan tai joku muu lämmitin. Bensallakin lähtee tarvittaessa, muttei niin kauheen terveellistä.

Link to comment
Offtopicina kysäsen että minkäs hintasia noi puhallus vehkeet on? Suurinpiirtein arvio riittää.

 

Omani maksoi aikanaan vähän toista tuhatta mummoa. Tuosta ovat varmaan halventuneet, kun niitä on melkein joka "marketissa" nykyään.

Link to comment

Mä oon käyttänyt kaikkia mainittuja menetelmiä. Kivointahan se homma on silloin kun massa lähtee pelkällä lastalla hilseilemällä. Jos haluaa poistaa viimeisetkin rippeet on bensa ja jonkinlainen sopiva harja hyvä. Jotkut rasvanpoistoaineetkin toimii hyvin.

Link to comment
Semmosella muutaman kymmenen litraa hiekkaa vetävällä puhaltimella (esim. mitä motonetissä on myynnissä) saa kyllä pohjalevyn puhallettua vallan hyvin, eikä syö liikoja peltiä. Jonkun tunnin kun varaa touhuilulle aikaa, niin on varmasti joka paikasta puhallettuna. Itse olen puhaltanut korjauspellitkin, että tarttuu maali varmasti.

 

Ja yleensä vain itte tekemällä saa mieleisensä...

 

Paljonko hiekkaa pitää varata pohjan puhaltamiseen? Ajattelin vaan että tuleeko siitä montakin kottikärryllistä siivottavaa...

 

t. Mika

Link to comment

Hiekan kulutus johtuu pitkälti kompurasta ja puhallettavan kohteen kunnosta... Ei järkevän kuntoisen pohjalevyn puhaltamiseen kovin montaa ämpärillistä hiekkaa mene, mutta kyllä puhallustanner on aina hurjan näköinen.

 

Tuolla hiekan kierrättämisellä herkästi tekee vain kiusaa itsellensä, kun hiekka onkin kosteaa ja jotain paskaa jää joukkoon ---> Puhallin tukossa :(

Link to comment
Guest cockjerry

Niin ja jos kopan päätät puhaltaa, niin sen kopan täytyy olla täysin osina.. koska se hiekka menee joka perkeleen koloon.

 

Itse käytän fosforihappoa ruosteen poistamiseen, poistaa KAIKEN ruosteen ja todella pienistä nurkista ja koloista. Pystyy saumojenki välistä irroittaa ruosteen vähän raottamalla. 30% kamaa saa esim.. motonetistä.

 

Niillä biltema puhaltimilla ei kyllä tee mitään, kerran yhen bmw:n YRITIN puhaltaa, mutta vituiks meni sekin. Teki vain sellasen "ruosteettoman" näköisen pinnan, mutta sittenkun otti hiekkapaperia ja hioi, niin alta tuli ruostetta!

 

Enää ei ikinä hiekkapuhallusta, toi kemiallinen ruosteen poisto on kyllä vitusti parempi, tosin jos on paksua ruostetta niin osia joutuu uittamaan siinä hapossa. Ensin vain maalit ja irto ruoste rälläkän teräs harjalla pois (nopeuttaa) ja sitten "uittaa" vaikka pensselillä osaa vähän väliä. Tunnin jälkeen osa peltikirkas. Eikä oo ehjä pelti ohentunut yhtään, eikä oo hiekkaa kotelot täynnä ja kaiken puolin muutenkin siistiä hommaa. Kivaa katsoa kun ruosteet "katoaa" pelliltä.

Link to comment
Guest cockjerry

Ei noissa kaupan tavararoissa tarvi edes olla hanskoja, jossain woikkaammassa tavarassa pitää jo varmaan olla. Sellasta pitäisi saada. :)

 

Kyllä sillä pystyy ihan isoja peltipintoja putsaa peilikirkkaaksi, kun vain vaikka pensselillä kastelee sitä vähän väliä. Olisi pitänyt ottaa pyöränkotelosta & tulipellin pohjasta kuva kun ne kiilsi. :)

 

Itse pyyhin vedellä + bensalla sen jälkeen kun on hapotettu ja sitten ruosteenesto maali päälle.

 

Toisaalta mitään läpimätää ei varmaan ole paljon järkeä hapottaa eikä hiekkapuhaltaa?

Link to comment

Ei tossa puhalluksessa ole se pöntön hinta ongelmana vaan kompuran hinta.... se kun saisi olla aika suuri tuotoltaan ja säiliöltään.

 

Ainakin tänä kesänä pienellä kompuralla puhaltaessa on ollut ongelmia tuon ilman kosteuden kanssa.

 

Hiekkaa saa ihan säkkitavarana rautakaupoista. Ei ole kallista.

 

Missään omakotitalon takapihalla en kyllä puhaltelisi. Voi tulla naapureiden kanssa jupakkaa, sen verran tulee ääntä että pölyä.

 

Eivät ole juu nuo firmat kovinkaan innostuneita puhaltelemaan kokonaisia autoja, sattuneesta syystä...

Link to comment

PK seudulla ajelee myös hiekkapuhallus-auto, kuorma auto johon on viritetty mobiili järeän luokan hiekkapuhalluskoneisto. Sen varmaan saa tilata kotiinkin puhaltamaan.... olen ikävä kyllä hukannut hepun/firman yhteystiedot. Kyselemällä ja etsimällä voisi löytää. On yksi vaihtoehto.

 

Jan

Link to comment

Se on ihan perus pistooli mistä lähtee letku mikä laitetaan ämpäriin tms.

Toimii ihan riittävän hyvin kunhan kompurassa on puhtia. Se oli salon motonetista noin kuukausi sitten, hinta oli se 59 tai 69. kuvassa on puhallettu vaan pahimmat kohdat ja loput hiottu rällällä.

putsattu.jpg

Link to comment
Guest cockjerry
Fosforihappoa saa Apteekista, oli jotain 80-100%, en muista tarkkaan. Mutta ei minusta tehonnut kunnolla (lantrasin jonnekin 30%), ei kiinnosta hapoilla läträily enää.

 

Outoa, onkohan noissa kaupan aineissa jotain lisäaineita fosforihapon lisäksi? Nimittäin noilla "laimeilla" aineillakin tuli ainakin mulla ihan kirkasta peltiä ja kaikki ruoste katosi viimeistä pistettä myöten. Tosin se oli pintaruostetta, eikä mitään puhkiruostunutta peltiä. :)

Link to comment

Oli aikoinn kanssa tuollainen letkullinen pistooli, mutta puhallusteho tuollaiseen hiekkapuhalluspönttöön, jossa on hiekkapönttökin paineistettuna on varsin vaatimaton. ISO kompura tietysti kompensoi asiaa, mutta minä en tuollaista letkullista puhallinta suosittele, jos tarkoitus on puhaltaa isompia pintoja tai käytössä ei ole tosi rajua kompuraa.

Link to comment
  • 2 years later...

Kaivoinpa tälläisen vanhan jutun esille. Onko kenelläkään nyt tuoreita kokemuksia Tampereen tai lähistön hiekkapuhalluspaikoista. Olis kertynyt kaikenlaista puhallettavaa varmaan peräkärryllinen, eli akseleita, tukivarsia, jne.

Mitkä paikat ottaa halukkaasti harrastajan rojuja vastaan ja millaisista kustannuksista puhutaan? Mites kun osissa on kohtia joita ei saa puhaltaa, niin riittääkö kun vetää muutaman kierroksen ilmastointiteippiä päälle?

 

t. Mika

Link to comment

Mä oon muutaman kerran puhalluttanut peltivanteita Ylöjärvellä Määttäsellä. (Hiekkapuhallus R. Määttänen Oy)

Olisko ollut puhallettuna ja maalattuna neljä vannetta n. 40..50 euroa. Parin päivän jälkeen sai hakea pois. Aikaa tästä tosin on jo pari vuotta..

Link to comment
  • 2 months later...
Guest kaltzone

jos joku tahtoo koria puhallella niin suosittelen ehdottomasti vesipuhallusta!

tai meneehän sillä pohjat ja kaikki muutkin osat.

 

Huomattavasti peltiystävällisempi kuin hiekka ja mätä lähtee yhtä hyvin,

ellei paremminkin.

Ei syö peltiä eikä tarvitse vuoden päästä kun auto on kasassa niin ihmetellä

että mistä tota hiekkaa oikein riittää.

 

Ainoa huonopuoli et taitaa olla hiukan kalliimpaa kun tuo hiekkapuhaltaminen

ja paikkoja vähemmän.

yksi oli muistaakseni hämeenlinnan kupeessa!

 

voin selvittää jos jotain kiinnostaa!

Link to comment
Guest kaltzone

no puhdas peltihän tietenkin jostain kohtaa saattaa ottaa sellasen pinta

ruskeuden puhalluksen jälkeen mutta se on niin kevyt että lähtee hiekkapaperilla pois ja hionta yms. muut kuitenkin tehtävä

ennen kuin maalataan.

jos meinaa että koteloihin jää niin paineilmalla kuivaksi.

 

ei ainakaan ystäväni 2002 bemu mikä puhallettiin vedellä ennen kun alkoi kilpuria kasaamaan niin ole ruostumisen merkkejä näyttänyt.

 

voin häneltä kysästä josko puhallus paikka muistuisi mieleen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...