UltraVW Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Mulla sama pulma kuin edellä Mickillä.Eli rakennuslupa tapissa. Kävin kyselemässä ja 2.auton katos varastolla onnistuu.Eli kun lopputarkastus on tehty ovet paikoileen....jne, niin näkyi naapuri tehneen vähän matkan päässä Quote Link to comment
Guest Trompi Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Silloin harvoin kun tallille kerkiää ei olisi mukava aloittaa halonhakkuulla ja kamiinan lämmityksellä. Talli tulee 13metrin päähän asuintalosta, joten... :D Quote Link to comment
-Puide- Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Silloin harvoin kun tallille kerkiää ei olisi mukava aloittaa halonhakkuulla ja kamiinan lämmityksellä. Talli tulee 13metrin päähän asuintalosta, joten... :D tämähän ei tarkoitz sitä että sinne oikeesti kerkeis koska vaan, saati lämmittämään sitä etukäteen =D -MP- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Ei sillä oo väliä onko se 13 metriä vai 10 metriä. Kokemuksesta voin kertoa, että vituttaa töiden jälkeen ruveta klapisavottaan heti ekana ja kun sit talvella sit kahen tunnin lämmittämisen jälkeen ei ehi paljoo mitää tekemään ja sit rupee vituttamaan se että lämmittämisessä meni kauemmin kun mitä saavutettiin tehokasta työaikaa. Quote Link to comment
JaniM Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Tuli tossa hankittua kanavapuhallin talliin. Mites kolmivaihemoottorin nopeudensäädin, mistä löytyis edullinen säädin tai millä nimellä sitä hakis. Se kuitenkin hönkää sen verran enemmän, et talli hetken päästä jääkylmä. 1.4 A näyttäis koneen kyljessä lukevan. Quote Link to comment
metake Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Invertterillä taitaa hoitua kivuttomasti. Taalan kurssista johtuen Lenze taitaa olla tämän hetken edullisin, tukkuhinta alle 100 eur alv 0 1-vaiheisena (eli kytketään 230 v jännitteeseen ja pyörittää silti 3-vaihe moottoria), 3-vaiheinen aavistuksen kalliimpi. Quote Link to comment
JaniM Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Mistäs tollasia tukkuhintaan ja paljon aavistus euroina? Quote Link to comment
metake Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Mistäs tollasia tukkuhintaan ja paljon aavistus euroina? http://www.lenze.fi/yhteys.html Tuolta varmaan osaavat kertoa mistä noita vois ostaa, tai jos suostuvat sieltä suoraan sulle myymään. Jos tuon sun puhaltimen moottorin voi kytkeä 230 volttiseksi, niin silloin tuo 1-vaiheinen olis varmaan passeli, hinta arvaus 100 eur alv 0, mutta jos tarviit 400 volttisen, niin arvataan sille hinta 150 eur alv 0. Quote Link to comment
Guest Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 mick, suosittelen erittäin lämpimästi Näppärä autotallia. Omani tuli noilta ja kaikki sujui aivan uskomattoman sujuvasti. Kaikki ajoissa ja kiinnostusta löytyi. Soita tai ota muuten yhteyttä jos haluat lisätietoja. Mika 0505932142 Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 1-vaihesen moottorin kanssa voi käyttää halpoja nopeudensäätimiä, jotka eivät tiedä taajuudesta mitään. Jos moottoria ei saa 1 vaiheeseen, niin sitten taitaa ainut vaihtoehto olla taajuusmuuttaja. Tuolta löytyy ainakin hinnasto, josta löytyy molempia: http://www.finnparttia.fi/ Quote Link to comment
Neanterdaali Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Tuo on tärkeä pointti tuo korkeus, se kannattaa muistaa myös oviaukkojen kohdalla, itse purin juurikin syksyllä valmiiksi tehdyt ovenpielet ja korotin niitä juuri sen kriittisen 10 cm, mahtuu tulevaisuudessa Tölkillä sisään. Toinen asia jonka olisin tehnyt tähän talliin jos ymmärrystä olisi ollut niin katos käyttöautoillle tallin eteen. Ehkä sen nytkin saisi tehtyä, mutta olisi ollut helpompi valut sun muut huomioida tolppia varten tekovaiheessa. Tallin mitat 9x7.5 metriä, toivottavasti riittää. Ilmalämpöpumpun meinaan laittaa ja lattiassa sähköpiuha. Quote Link to comment
jolkkon Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 1) Erillinen tila kompuralle äänen ja tilan käytettävyyden takia. 2) Lattialämmitys. 3) Isot ovet ovat yllättävän vetoisia. Seinässä on yleensä fyllinkiä, mutta ovet on ihan horoja varsinkin ne K-raudan tarjouksesta haalitut. 4) Jaettava tila vaikkapa pressuseinällä (Rälläköinti, hionta, hitsaus ja jopa maalaus) 5) Vaihtovaatekaappi Quote Link to comment
mikko k Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Mä telasin harrastetilan lattiaan 2-komponentti epoksin. Oli siinä oma vaivansa ja raitisilmamaski oli kokoajan naamalla, mutta ei kyllä kaduta työmäärä yhtään kun lattian saa nyt vaan huuhtoa puhtaaksi ja öljytipat saa vaan pyyhkäistä paperilla pois. Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Itellä talli 8x12. Korkeutta 3.7m. Päässä nosto-ovet 3x3.3 automatiikalla. Vesikiertoinen lattialämmitys ja veden lämpiämisestä huolehtii carrier stinger plus vesilämpöpumppu. Eristettä seinissä 230mm. Lattialla julmankokoinen öljynerotuslattiakaivo. Katossa valoja 4 rivissä 4 rinnakkain 2x58w loisteputkia. Paineilmaputkikanavisto tuli tehtyä ja pistorasioita pitkällä sivulla 4x2 normaaleja ja jokaisen vieressä 1kpl 16A. Itse etsiskellyt siirrettävää nosturia. Olis kätevä, mutta ei oikein käytettyjä löydy. Miten on, täytyykö noi 2 pilarinostimet pultata lattiaan vai pysyykö pystyssä ilman? Quote Link to comment
VW-63 Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 (edited) Mä telasin harrastetilan lattiaan 2-komponentti epoksin. Oli siinä oma vaivansa ja raitisilmamaski oli kokoajan naamalla, mutta ei kyllä kaduta työmäärä yhtään kun lattian saa nyt vaan huuhtoa puhtaaksi ja öljytipat saa vaan pyyhkäistä paperilla pois. Minulla myös tuo "toiseksi paras vaintoehto" käytössä. Lämpimän tallin lattiat pinnoitettu 2-k epoksilla max. lastalevitys ja telausvahvuudella (olisiko ollut 0.5mm). Muuten olen ollut tyyytyväinen, mutta n. viidessä vuodessa kohtuu reilulla käytöllä käytöllä pinnoite on kulunut puhki työpöydän vierestä. Kun saan aikaiseksi niin pinnoitan lattian, tai ainakin osan siitä, hiekkatäytteisellä 2-k epoksilla johonkin 2mm ainevahvuuteen, jotta kestää hieman mekaanistakin kulutusta. Edited October 26, 2014 by VW-63 Quote Link to comment
Guest Bonzer Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Miten on, täytyykö noi 2 pilarinostimet pultata lattiaan vai pysyykö pystyssä ilman? Yks kaveri teki 2 pilari nosturista siirrettävän mallin, liikkuu trukilla. Teki pilarien alle jalakset jolla pysyy pystyssä ja poikittaiset tuet myös. ei pysty muuten käyttämään liikuteltavana. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Itsellä suunnitteilla vanhan navetan ja siihen liittyyvien huoneiden tekeminen harraste/rakentelu -talliksi. Mietinnässä: 1. Tekeekö 50 cm syvällä "montulla" mitään? Vanha paskalaari siis jota mietin että valaisiko lattian umpeen samalla kun muutenkin joutuu vähän valutöitä tekemään. 2. MIten paljon arvostatte varsinaisesta rakentelutilasta erillistä pientä lisätilaa? Ehkä lähinnä säilytykseen jne. 3. Rakentelutilan leveys on 6.5m. Helpoiten pituutta tulisi 8,5m, mutta pituutta voidaan ryöstää tarvittaessa enemmänkin kylmältä puolelta, jolloin ylimenevältä osalta leveyttä tulisikin melkein 10 m. Mihin kylmän tilan ja lämpimän tilan väliseinä? 4. Noin auton leveydeltä korkeutta käytettävissä 2.7 m. Onko mitään järkeä tuohon tilaan ottaa nosturia käyttöön? Eli esim kuplan sais noin metrin lattiasta irti? Kai se riittää? Quote Link to comment
SePi Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Mä tein tällaisen Kastellin autotallin pienelle kaupunkitontille ja on tavis harrastajalle aika passeli. Talven ajan kaksi kuplaa rinnakkain nosto-oven edessä ja puoli tallia vapaana turata jotain muuta. Kesällä ne sopii peräkkäin. Lattialämmitys rakennuksessa ja kompura(t) varaston puolella. Jos tuo olis virallisesti kahden auton talli, niin Mikkelin sääntöjen mukaan olis täytyny laittaa kaksi öljynerotuskaivoa. Kanavapuhallin vie käryt ja viitisen metriä taipusaa 100 mm letkua siirreltävissä kattokoukkujen avulla tallin peräosassa. Työpöytä sopivasti tossa varastosta lohkaistussa syvennöksessä. Budjetti jäi alle 30 tonnia täysosatoimituksena ja muutamia isompia juttuja teetettynä (perustus, runko ja kattotiilet) Quote Link to comment
tolvana Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Pieneen taikka matalaan talliin. http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/795354 Menee pieneen tilaan ja on helppo siirrellä. Quote Link to comment
Ketsa Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Pieneen taikka matalaan talliin. http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/795354 Menee pieneen tilaan ja on helppo siirrellä. Mulla on vähän erilaista kokemusta. Koskaan ei tahdo olla niin paljoa tilaa, että tuota tulisi käytettyä (vaatii auton rinnalle auton leveyden verran tyhjää, että saa lykättyä auton alle). Quote Link to comment
tolvana Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Pieneen taikka matalaan talliin. http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/795354 Menee pieneen tilaan ja on helppo siirrellä. Mulla on vähän erilaista kokemusta. Koskaan ei tahdo olla niin paljoa tilaa, että tuota tulisi käytettyä (vaatii auton rinnalle auton leveyden verran tyhjää, että saa lykättyä auton alle). Mul ei oo tommosta mut meinasin hankkia... kuvittelin tosin et tosta voi ajaa yli esim lautojen avulla ja sitä voipi säilyttää lattialla. Harvoilla lienee mahdollista säilyttää tallissa siirrettävää 1 taikka 2 pilarinostinta. Kiinteän pilarinostimen pilarithan haittaa ovien aukomista jne. melkoisesti. Tunkkien, ramppien ym. paskojen kanssa reilun neljännesvuosisadan kiroilleena aattelin et tuo helpottais esim.matalahkojen pirssien ropaamista halvatusti. Jos Ketsalla tommonen joutilaana niin voisin sen edukkaasti lunastaa pois. Quote Link to comment
Ketsa Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Käyttöohjeessa kielletään yliajaminen. Jonkinlaisilla kiinteillä rampeilla voisi tietysti onnistua siitä huolimatta. Matalalla autolla tulee lisäksi ongelmaksi se, että tuo ei mahdu autoa nostamatta auton alle. Huoltoon tuota en siis viitsi käyttää, mutta ikuisuusrojektin alle tuo tulee aina silloin tällöin viritettyä. Onpa tuo ollut hitsaus/pohjatyövaiheessa kuplan alla väärinpäinkin, jolloin liinoilla kiinnitettyä kuplaa voi pikaisen keikutella sivuttain. Eli ei siis tarvetta myydä edukkaasti pois. Quote Link to comment
jazi Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Ei liity aiheeseen ihan suoraan, mutta kesällä tuli talli rakennettua ja tänään posti toi terveiset rautakaupasta. Aika kallis joulukalenteri, mutta on hienokin. 2 Quote Link to comment
Juonio Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Pisti pohjakuva silmään, kun on saman tyylinen mitä itselle tuli tehtyä tosin vähän isompana, työpöytä myös syvennyksessä. http://www.e-sisustus.fi/autotalli/slides/pohja.html Mä tein tällaisen Kastellin autotallin pienelle kaupunkitontille ja on tavis harrastajalle aika passeli. Talven ajan kaksi kuplaa rinnakkain nosto-oven edessä ja puoli tallia vapaana turata jotain muuta. Kesällä ne sopii peräkkäin. Lattialämmitys rakennuksessa ja kompura(t) varaston puolella. Jos tuo olis virallisesti kahden auton talli, niin Mikkelin sääntöjen mukaan olis täytyny laittaa kaksi öljynerotuskaivoa. Kanavapuhallin vie käryt ja viitisen metriä taipusaa 100 mm letkua siirreltävissä kattokoukkujen avulla tallin peräosassa. Työpöytä sopivasti tossa varastosta lohkaistussa syvennöksessä. Budjetti jäi alle 30 tonnia täysosatoimituksena ja muutamia isompia juttuja teetettynä (perustus, runko ja kattotiilet) Quote Link to comment
Guest Broadspeed Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Onkos näistä kellään kokemuksia? Lähinnä 100-150 neliöiset. http://www.lahti-huvilat.fi/hallielementit.php Quote Link to comment
Guest Hanssoni Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Itsellä suunnitteilla vanhan navetan ja siihen liittyyvien huoneiden tekeminen harraste/rakentelu -talliksi. Mietinnässä: 1. Tekeekö 50 cm syvällä "montulla" mitään? Vanha paskalaari siis jota mietin että valaisiko lattian umpeen samalla kun muutenkin joutuu vähän valutöitä tekemään. 2. MIten paljon arvostatte varsinaisesta rakentelutilasta erillistä pientä lisätilaa? Ehkä lähinnä säilytykseen jne. 3. Rakentelutilan leveys on 6.5m. Helpoiten pituutta tulisi 8,5m, mutta pituutta voidaan ryöstää tarvittaessa enemmänkin kylmältä puolelta, jolloin ylimenevältä osalta leveyttä tulisikin melkein 10 m. Mihin kylmän tilan ja lämpimän tilan väliseinä?n tilaan ottaa nosturia käyttöön? Eli esim kuplan sais noin metrin lattiasta irti? Kai se riittää? Itsellä rakentelu tilana juurikin tuollainen vanhaan navettaan tehty talli :) tuli joskus teininä isän kanssa rakennettua kimpassa, nytten tietty hieman epäkäytännöllinen johtuen jo etäisyydestä kun tallille matkaa tulee sellaiset 90km, muutenkin tila on todella pieni esimerkiksi huone korkeutta vanhassa navetassa on vain reilut 200cm eikä tuolloin ollu mahdollisuutta nostaa korkeutta. Muutenkin tallissa kaikenmoista mikä ei nyt varsinaisesti rakentelua haittaa mutta tekee rakentelusta hieman haastavaa :) Tässä tallissa on tuo syvä kaukalo täytetty kun ei sille järkevää käyttöä löytynyt silloin kaukalo ylsi tallin päästä päähän ja syvyyttä oli 40cm. Olisiko liian villiä aloittaa uusi topikki jossa voi halutessaan laittaa kuvia omista tallitiloista ja kertoa niistä enempi :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.