Jump to content

Autotallin rakentaminen, vinkkejä.


Guest Trompi

Recommended Posts

Guest Trompi
Silloin harvoin kun tallille kerkiää ei olisi mukava aloittaa halonhakkuulla ja kamiinan lämmityksellä.

 

Talli tulee 13metrin päähän asuintalosta, joten... :D

Link to comment
Silloin harvoin kun tallille kerkiää ei olisi mukava aloittaa halonhakkuulla ja kamiinan lämmityksellä.

 

Talli tulee 13metrin päähän asuintalosta, joten... :D

 

tämähän ei tarkoitz sitä että sinne oikeesti kerkeis koska vaan, saati lämmittämään sitä etukäteen =D

 

-MP-

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei sillä oo väliä onko se 13 metriä vai 10 metriä. Kokemuksesta voin kertoa, että vituttaa töiden jälkeen ruveta klapisavottaan heti ekana ja kun sit talvella sit kahen tunnin lämmittämisen jälkeen ei ehi paljoo mitää tekemään ja sit rupee vituttamaan se että lämmittämisessä meni kauemmin kun mitä saavutettiin tehokasta työaikaa.

Link to comment
  • 6 months later...

Tuli tossa hankittua kanavapuhallin talliin. Mites kolmivaihemoottorin nopeudensäädin, mistä löytyis edullinen säädin tai millä nimellä sitä hakis.

Se kuitenkin hönkää sen verran enemmän, et talli hetken päästä jääkylmä.

1.4 A näyttäis koneen kyljessä lukevan.

Link to comment

Invertterillä taitaa hoitua kivuttomasti. Taalan kurssista johtuen Lenze taitaa olla tämän hetken edullisin, tukkuhinta alle 100 eur alv 0 1-vaiheisena (eli kytketään 230 v jännitteeseen ja pyörittää silti 3-vaihe moottoria), 3-vaiheinen aavistuksen kalliimpi.

Link to comment
Mistäs tollasia tukkuhintaan ja paljon aavistus euroina?

 

http://www.lenze.fi/yhteys.html Tuolta varmaan osaavat kertoa mistä noita vois ostaa, tai jos suostuvat sieltä suoraan sulle myymään.

 

Jos tuon sun puhaltimen moottorin voi kytkeä 230 volttiseksi, niin silloin tuo 1-vaiheinen olis varmaan passeli, hinta arvaus 100 eur alv 0, mutta jos tarviit 400 volttisen, niin arvataan sille hinta 150 eur alv 0.

Link to comment

mick, suosittelen erittäin lämpimästi Näppärä autotallia.

Omani tuli noilta ja kaikki sujui aivan uskomattoman sujuvasti. Kaikki ajoissa ja kiinnostusta löytyi.

Soita tai ota muuten yhteyttä jos haluat lisätietoja.

 

Mika

0505932142

Link to comment
  • 6 years later...

Tuo on tärkeä pointti tuo korkeus, se kannattaa muistaa myös oviaukkojen kohdalla, itse purin juurikin syksyllä valmiiksi tehdyt ovenpielet ja korotin niitä juuri sen kriittisen 10 cm, mahtuu tulevaisuudessa Tölkillä sisään.

Toinen asia jonka olisin tehnyt tähän talliin jos ymmärrystä olisi ollut niin katos käyttöautoillle tallin eteen. Ehkä sen nytkin saisi tehtyä, mutta olisi ollut helpompi valut sun muut huomioida tolppia varten tekovaiheessa. Tallin mitat 9x7.5 metriä, toivottavasti riittää. Ilmalämpöpumpun meinaan laittaa ja lattiassa sähköpiuha.

Link to comment

1) Erillinen tila kompuralle äänen ja tilan käytettävyyden takia.

2) Lattialämmitys.

3) Isot ovet ovat yllättävän vetoisia. Seinässä on yleensä fyllinkiä, mutta ovet on ihan horoja varsinkin ne K-raudan tarjouksesta haalitut.

4) Jaettava tila vaikkapa pressuseinällä (Rälläköinti, hionta, hitsaus ja jopa maalaus)

5) Vaihtovaatekaappi

Link to comment

Mä telasin harrastetilan lattiaan 2-komponentti epoksin. Oli siinä oma vaivansa ja raitisilmamaski oli kokoajan naamalla, mutta ei kyllä kaduta työmäärä yhtään kun lattian saa nyt vaan huuhtoa puhtaaksi ja öljytipat saa vaan pyyhkäistä paperilla pois.

Link to comment

Itellä talli 8x12. Korkeutta 3.7m. Päässä nosto-ovet 3x3.3 automatiikalla. Vesikiertoinen lattialämmitys ja veden lämpiämisestä huolehtii carrier stinger plus vesilämpöpumppu. Eristettä seinissä 230mm. Lattialla julmankokoinen öljynerotuslattiakaivo. Katossa valoja 4 rivissä 4 rinnakkain 2x58w loisteputkia. Paineilmaputkikanavisto tuli tehtyä ja pistorasioita pitkällä sivulla 4x2 normaaleja ja jokaisen vieressä 1kpl 16A. Itse etsiskellyt siirrettävää nosturia. Olis kätevä, mutta ei oikein käytettyjä löydy. Miten on, täytyykö noi 2 pilarinostimet pultata lattiaan vai pysyykö pystyssä ilman?

Link to comment

Mä telasin harrastetilan lattiaan 2-komponentti epoksin. Oli siinä oma vaivansa ja raitisilmamaski oli kokoajan naamalla, mutta ei kyllä kaduta työmäärä yhtään kun lattian saa nyt vaan huuhtoa puhtaaksi ja öljytipat saa vaan pyyhkäistä paperilla pois.

Minulla myös tuo "toiseksi paras vaintoehto" käytössä. Lämpimän tallin lattiat pinnoitettu 2-k epoksilla max. lastalevitys ja telausvahvuudella (olisiko ollut 0.5mm). Muuten olen ollut tyyytyväinen, mutta n. viidessä vuodessa kohtuu reilulla käytöllä käytöllä pinnoite on kulunut puhki työpöydän vierestä. Kun saan aikaiseksi niin pinnoitan lattian, tai ainakin osan siitä, hiekkatäytteisellä 2-k epoksilla johonkin 2mm ainevahvuuteen, jotta kestää hieman mekaanistakin kulutusta.

Edited by VW-63
Link to comment

 Miten on, täytyykö noi 2 pilarinostimet pultata lattiaan vai pysyykö pystyssä ilman?

 

Yks kaveri teki 2 pilari nosturista siirrettävän mallin, liikkuu trukilla. Teki pilarien alle jalakset jolla pysyy pystyssä ja poikittaiset tuet myös. ei pysty muuten käyttämään liikuteltavana.

Link to comment

Itsellä suunnitteilla vanhan navetan ja siihen liittyyvien huoneiden tekeminen harraste/rakentelu -talliksi. Mietinnässä:

1. Tekeekö 50 cm syvällä "montulla" mitään? Vanha paskalaari siis jota mietin että valaisiko lattian umpeen samalla kun muutenkin joutuu vähän valutöitä tekemään.

2. MIten paljon arvostatte varsinaisesta rakentelutilasta erillistä pientä lisätilaa? Ehkä lähinnä säilytykseen jne.

3. Rakentelutilan leveys on 6.5m. Helpoiten pituutta tulisi 8,5m, mutta pituutta voidaan ryöstää tarvittaessa enemmänkin kylmältä puolelta, jolloin ylimenevältä osalta leveyttä tulisikin melkein 10 m. Mihin kylmän tilan ja lämpimän tilan väliseinä?

4. Noin auton leveydeltä korkeutta käytettävissä 2.7 m. Onko mitään järkeä tuohon tilaan ottaa nosturia käyttöön? Eli esim kuplan sais noin metrin lattiasta irti? Kai se riittää?

Link to comment

Mä tein tällaisen Kastellin autotallin pienelle kaupunkitontille ja on tavis harrastajalle aika passeli. Talven ajan kaksi kuplaa rinnakkain nosto-oven edessä ja puoli tallia vapaana turata jotain muuta. Kesällä ne sopii peräkkäin. Lattialämmitys rakennuksessa ja kompura(t) varaston puolella. Jos tuo olis virallisesti kahden auton talli, niin Mikkelin sääntöjen mukaan olis täytyny laittaa kaksi öljynerotuskaivoa. Kanavapuhallin vie käryt ja viitisen metriä taipusaa 100 mm letkua siirreltävissä kattokoukkujen avulla tallin peräosassa. Työpöytä sopivasti tossa varastosta lohkaistussa syvennöksessä. Budjetti jäi alle 30 tonnia täysosatoimituksena ja muutamia isompia juttuja teetettynä (perustus, runko ja kattotiilet)

kerrosala%2B51%2Bm2.bmp.jpg

Link to comment

Pieneen taikka matalaan talliin. http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/795354

Menee pieneen tilaan ja on helppo siirrellä.

 

 

Mulla on vähän erilaista kokemusta. Koskaan ei tahdo olla niin paljoa tilaa, että tuota tulisi käytettyä (vaatii auton rinnalle auton leveyden verran tyhjää, että saa lykättyä auton alle). 

Mul ei oo tommosta mut meinasin hankkia... kuvittelin tosin et tosta voi ajaa yli esim lautojen avulla ja sitä voipi säilyttää lattialla.  Harvoilla lienee mahdollista säilyttää tallissa siirrettävää 1 taikka 2 pilarinostinta. Kiinteän pilarinostimen pilarithan haittaa ovien aukomista jne. melkoisesti.

Tunkkien, ramppien ym. paskojen kanssa reilun neljännesvuosisadan kiroilleena aattelin et tuo helpottais esim.matalahkojen pirssien ropaamista halvatusti.

 

Jos Ketsalla tommonen joutilaana niin voisin sen edukkaasti lunastaa pois.

Link to comment

Käyttöohjeessa kielletään yliajaminen. Jonkinlaisilla kiinteillä rampeilla voisi tietysti onnistua siitä huolimatta. Matalalla autolla tulee lisäksi ongelmaksi se, että tuo ei mahdu autoa nostamatta auton alle.

 

Huoltoon tuota en siis viitsi käyttää, mutta ikuisuusrojektin alle tuo tulee aina silloin tällöin viritettyä. Onpa tuo ollut hitsaus/pohjatyövaiheessa kuplan alla väärinpäinkin, jolloin liinoilla kiinnitettyä kuplaa voi pikaisen keikutella sivuttain. Eli ei siis tarvetta myydä edukkaasti pois.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Pisti pohjakuva silmään, kun on saman tyylinen mitä itselle tuli tehtyä tosin vähän isompana, työpöytä myös syvennyksessä.

 

http://www.e-sisustus.fi/autotalli/slides/pohja.html

 

 

 

Mä tein tällaisen Kastellin autotallin pienelle kaupunkitontille ja on tavis harrastajalle aika passeli. Talven ajan kaksi kuplaa rinnakkain nosto-oven edessä ja puoli tallia vapaana turata jotain muuta. Kesällä ne sopii peräkkäin. Lattialämmitys rakennuksessa ja kompura(t) varaston puolella. Jos tuo olis virallisesti kahden auton talli, niin Mikkelin sääntöjen mukaan olis täytyny laittaa kaksi öljynerotuskaivoa. Kanavapuhallin vie käryt ja viitisen metriä taipusaa 100 mm letkua siirreltävissä kattokoukkujen avulla tallin peräosassa. Työpöytä sopivasti tossa varastosta lohkaistussa syvennöksessä. Budjetti jäi alle 30 tonnia täysosatoimituksena ja muutamia isompia juttuja teetettynä (perustus, runko ja kattotiilet)

kerrosala%2B51%2Bm2.bmp.jpg

Link to comment
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
Guest Hanssoni

Itsellä suunnitteilla vanhan navetan ja siihen liittyyvien huoneiden tekeminen harraste/rakentelu -talliksi. Mietinnässä:

1. Tekeekö 50 cm syvällä "montulla" mitään? Vanha paskalaari siis jota mietin että valaisiko lattian umpeen samalla kun muutenkin joutuu vähän valutöitä tekemään.

2. MIten paljon arvostatte varsinaisesta rakentelutilasta erillistä pientä lisätilaa? Ehkä lähinnä säilytykseen jne.

3. Rakentelutilan leveys on 6.5m. Helpoiten pituutta tulisi 8,5m, mutta pituutta voidaan ryöstää tarvittaessa enemmänkin kylmältä puolelta, jolloin ylimenevältä osalta leveyttä tulisikin melkein 10 m. Mihin kylmän tilan ja lämpimän tilan väliseinä?n tilaan ottaa nosturia käyttöön? Eli esim kuplan sais noin metrin lattiasta irti? Kai se riittää?

 

Itsellä rakentelu tilana juurikin tuollainen vanhaan navettaan tehty talli :) tuli joskus teininä isän kanssa rakennettua kimpassa, nytten tietty hieman epäkäytännöllinen johtuen jo etäisyydestä kun  tallille matkaa tulee sellaiset 90km, muutenkin tila on todella pieni esimerkiksi huone korkeutta vanhassa navetassa on vain reilut 200cm eikä tuolloin ollu mahdollisuutta nostaa korkeutta. Muutenkin tallissa kaikenmoista mikä ei nyt varsinaisesti rakentelua haittaa mutta tekee rakentelusta hieman haastavaa :)

Tässä tallissa on tuo syvä kaukalo täytetty kun ei sille järkevää käyttöä löytynyt silloin kaukalo ylsi tallin päästä päähän ja syvyyttä oli 40cm.

 

Olisiko liian villiä aloittaa uusi topikki jossa voi halutessaan laittaa kuvia omista tallitiloista ja kertoa niistä enempi :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...