Guest Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 MOI! Akselit Täällä on ollut aika paljon viestejä, joissa mainittu semmoisia, että junikseen otettu/vaihdettu pallokeulan akselisto? Miksi? Mitä pallokeulan akselisto tuo mukanaan, siis etuja? IRS Mikä tää juttu oikein on? Alennusvaihde Olenpa myös havainnut, että alennusvaihteesta on luovuttu. Miksi? Mitä etuja sillä saavutetaan? Milloin moista kannattaisi miettiä? utelee Juha Quote Link to comment
Guest Mikko Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 IRS = Independent Rear Suspension. Eli erillisjousitettu taka-akseli. Alennusvaihteet = Kun ton poistaa, ei tarvitse enää huudattaa konetta jotta pääsis liikkumaan muun liikenteen seassa. Eli harvempaa perävälitystä tolla haetaan. Muut voi sitten korjata/jatkaa. Quote Link to comment
Racing Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 Ja pallon akseleita ehkä jos haluaa löytää hienot vanteet 5x112 jaolla ja saada levyjarrut eteen ja mahdollisesti tehostimen. IRS akselilla parantuu ehkä ajo-omituisuudet kun sisempi pyörä ei taitu alle kaarteessa ainakaan yhtä paljon kun swing akselityypissä. Quote Link to comment
Guest Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 Hmmm.... aivan. Miten on alennusvaihteen poiston kanssa .... onko se ihan luvallista tosta vaan, vai mahtaako katsastussetä lähettää auton esim. muutoskatsastukseen? No joitakin perusteita siis pallon akseleihin... niissä lie sit ihan oikeat nivelet, kun taas juniksissa jotkut tappi-zyydemit, eh? Mutta miten - eikö alkup. juniksen akseleille sitten saa levyjarruja eteen? Mulle on tarjottu semmoista viritystä - alkup. akselit joihin heitetään levyt eteen => pulttijako muuttuu => valinnan vara lisääntyy... hyvä. Mutta - takana vanha alkup. systeemi; eri pulttijako... eri vanne, no good. Taakse siis sovitinlevy, kö? Ja taas lisää rahan menoa ja miltei liikkuvia osia... Quote Link to comment
Guest Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 Akselit Jos halutaan risulasiin 'uudempaa tekniikkaa' etupäähän, eli eroon sidepulteista & olkatapeista ja vaihtaa pallonivel- akseli, mukana tulee myös moisessa akselissa paremmat jarrut... Junakeulaan (ainakin 60- lukuisiin) käy suoraan 'heittämällä' -68->70 pallokeulan etuakseli... IRS Tuossa jo aiemmin selitettiin mikä se on, edelleen, jos risulasiin haluaa vaihtaa IRS- taka-akselin, käy palikat 'suoraan' -68->70 pallokeulasta, siis laatikko, vetarit, vääntösauvajouset ja jousilatat. Tukkivarret on myös hyödynnettävissä samaisesta, mutta niille pitää hitsata takahaarukan juureen kiinnityskorvakkeet... Alennusvaihde Kuten jo mainittiin, välityksiin tuo vaikuttaa kun poistaa, kuten myös meteliin... Alennusvaihteet antaa aina ääntä jonkin verran. Myös yksi etu on madallus... pelkästään alennusvaihteet positamalla saa jo jonkin verran pudotettua perää tonttiin... Mikäli moisen toimenpiteen tekee, järkevin vaihtoehto lienee samalla irssittää perä... Niin ja jos ei irssitä, vaan jättää 'perinteisen' malliseksi, eli swing- peräksi, joutuu muuttamaan vetoakselit ja suojaputket, kuten muistaaksen myös jousilatat(?). Kuplan vetarit menee pituudensa puolesta (joskin katsarin mielestä liian hellposet...) suojaputkia pitää muuttaa myös... (pituutta) siinä tapauksessa orggis vaihdelaatikko pitää ottaa (perästään) auki ja vaihtaa perämöykky toisin päin... siis ottaa ulos ja laittaa toiselta puolelta sisään... muuten on 1 eteen ja 4 taakse... =oD tässä nyt jotain löpinää... josko yhtään apua? Quote Link to comment
Guest Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 Hmmm.... aivan.Miten on alennusvaihteen poiston kanssa .... onko se ihan luvallista tosta vaan, vai mahtaako katsastussetä lähettää auton esim. muutoskatsastukseen? Kun muutat taka-akselia, on se pykälien puitteissa laillista (katso vaikka AKE:n sivuilta rekennemuutoksista ym. mitä saa tehdä ja mitä ei, tai käy katsastuskonttorilla kyselemässä kopioita papereista...) Edellytyksenä luonnollisesti, jos vaihdat osia, pitää ne olla todistettavasti vähintään saman akselipainoisesta autosta peräisin... ja lue tuo edellinen postaukseni... Niin ja saa olkatappiakseliinkin (juniksen orggisakseli) levyjarrusarjoja etten, ihan kaupasta ostamalla... Mikäli rahat piisaa... Mutta mihin tarvitset levyjarruja risulasissa? jos on toimivat tarpeeksi isot rummut esimerkiksi... kuten vaikka varhaisesta pallokeulasta otetut... Ei se jarruteho parane siitä yhtään, kuten ei kuplassakaan (vakio 4- pulttinen rumpu/vakio levyjarru) muita etuja onkin levyssä kyllä, mutta onko niin rankkaa ajoa että tarvitsisi? Quote Link to comment
Racing Posted August 31, 2004 Share Posted August 31, 2004 jaa ettei jarruteho parane levyjarrut vaihtamalla kuplaan rumpujen tilalle??????? Häh! nyt vähän eri mieltä rumpujarruja ei tahdo saada asvaltilla lukkoon millään,levyt saa suht. helposti ja pysähtyvyys on aivan eri luokkaa. Quote Link to comment
-MITO- Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Lukossa olevilla etujarruilla pysähtyvyys on todella huono.. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Virallisestihan myös Swingperässä on 'independent rear suspension' (vrt. jäykkä taka-akseli). Mutta volkkari kielessä IRS on vakiintunut termi kaksinivelistä vetaria hyödyntävään takaripustukseen. Alennusvaihteet ovat myös aika ongelmalliset, esim. tahtovat öljyllään voidella jarrut, siinäkin on eräs perusteltu syy niiden poistoon. Ja tosiaan jos ei halua vaihtaa pulttijakoa, '68-'70 pallokeula kannataa ottaa elinten luovuttajaksi. Offtopikkia, mutta: rumpujarruja ei tahdo saada asvaltilla lukkoon millään Jos näin on, niissä (tai jarruttajassa) on jotain vikaa. Omien kokemusten mukaan kuplan vakiorummut ja -levyt on aika lähelle saman tehoiset normaali käytössä tai kerran tehdyssä paniikki jarrutuksessa. Radalle jos menee, sitten voi rumpujen teho häipyä, huonomman jäähtyvyyden takia. Lukossa olevilla etujarruilla pysähtyvyys on todella huono.. Mihis tää väite perustuu? Kyllä lukkojarrutus on aina tehokkain tapa pysähtyä. Quote Link to comment
masajee Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Tuossa jo aiemmin selitettiin mikä se on, edelleen, jos risulasiin haluaa vaihtaa IRS- taka-akselin, käy palikat 'suoraan' -68->70 pallokeulasta, siis laatikko, vetarit, vääntösauvajouset ja jousilatat. Tukkivarret on myös hyödynnettävissä samaisesta, mutta niille pitää hitsata takahaarukan juureen kiinnityskorvakkeet... No ei se pallokeulan laatikko sinne suoraan mene vaan kuplan laatikko. Ja toisekseen pallokeulan vetarit on liian pitkät käytettäessä oikeasti pallon laatikkoa. Kuplan laatikon kanssa vetareiden pituus varmaan ok. Ja vääntösauvatkin on liian pitkät. Ainoa mikä käy on pallon jousilatta juniksen vääntösauvaan. Quote Link to comment
Guest Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Häh! nyt vähän eri mieltä rumpujarruja ei tahdo saada asvaltilla lukkoon millään,levyt saa suht. helposti ja pysähtyvyys on aivan eri luokkaa. Hep, mun -67:n jarrut kyllä menee lukkoon, kohtuullisella voimalla. Taitaa olla mun kuplan jarrukamat paremmassa kunnossa? :) Quote Link to comment
Ketsa Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Tohon off-topikkin... Semmonen mielikuva minullakin on kuplistani, että levyjarrut on huonommat, kun tuo jarrutasapaino menee hirmuisen etuvoittoiseksi. Mutta kun ovat säätövapaat, niin levyt on aina kuplaan tullut vaihdettua... Quote Link to comment
mikan Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Kunnossa olevilla rummuilla pärjää ja renkaatkin menee lukkoon, ainakin kun on alla jotkut kapeat vanhat kovat rättirenkaat. Itse suosisin levyjä, mm. siksi ettei niitä tarvi säätää. Eikä jouset katkeile ja hihnat hinkaa ja laakeri kärähdä jumiin niinkuin eräällä torpin reissaajalla. :-) t. Mika Quote Link to comment
Kurre Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 jaa ettei jarruteho parane levyjarrut vaihtamalla kuplaan rumpujen tilalle??????? Häh! nyt vähän eri mieltä rumpujarruja ei tahdo saada asvaltilla lukkoon millään,levyt saa suht. helposti ja pysähtyvyys on aivan eri luokkaa. Kannattais laittaa ne rumpujarrut kuntoon. Kyllä jokaisessa kuplassa tai pakussa jossa on jarrut kunnossa saa renkaat lukkoon. Levyjarrujen etu on jäähdytys. Eivät 'häviä' yhtä helposti kuin rumpujarrut kovassa ajossa. -Kurre Quote Link to comment
Guest Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 No ei se pallokeulan laatikko sinne suoraan mene vaan kuplan laatikko. Ja toisekseen pallokeulan vetarit on liian pitkät käytettäessä oikeasti pallon laatikkoa. Kuplan laatikon kanssa vetareiden pituus varmaan ok. Ja vääntösauvatkin on liian pitkät. Ainoa mikä käy on pallon jousilatta juniksen vääntösauvaan. Joops, hyvä muisti mutta lyhyt! Pahoitteluni harhaanjohtavasta tiedosta... jaa ettei jarruteho parane levyjarrut vaihtamalla kuplaan rumpujen tilalle??????? Häh! nyt vähän eri mieltä rumpujarruja ei tahdo saada asvaltilla lukkoon millään,levyt saa suht. helposti ja pysähtyvyys on aivan eri luokkaa. Kannattais laittaa ne rumpujarrut kuntoon. Kurren kanssa vahvasti samaa mieltä ;o) Quote Link to comment
Guest Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Johan tässä noviisi hämmentyy... kiitos aktiivisuudesta! Summa summarum - * levyjarrut junikseen ei välttämättä mikään "must" juttu - rummuilla pärjää, jos ovat kunnossa. (itseäni arveluttaa nim.om. tasapaino, jos edessä levyt, takana rummut...) * Pallon akselisto junikseen - siitä iloa ja etua - antaa mahdollisuuksia, samassa rytäkässä IRS... ajonautinto lisii... eh? Ja tuo mukaan automaattisesti levyt, eikö? * ja että juniksen orggis akselistoon eteen levyt - siihen ei ehkä kannta ryhtyä, vaan ennemminkin kunnostaa rummut... Jos sitten vaihtaa akseliston, se on sitten toinen juttu... Toisessa viestissä kyselen Eurojen perään - jotenp pidetään kustannuskeskustelua toisessa topicissa.... t. Juha Quote Link to comment
Guest Posted September 1, 2004 Share Posted September 1, 2004 Summa summarum - * levyjarrut junikseen ei välttämättä mikään "must" juttu - rummuilla pärjää, jos ovat kunnossa. (itseäni arveluttaa nim.om. tasapaino, jos edessä levyt, takana rummut...) No joo, jos vaihdat vaikka eteen alkuperäistä järeämmät jarrut, pitää samassa suhteessa olla myös takana. Eli jos otat pallosta jarrut eteen, ota ne myös taakse. * Pallon akselisto junikseen - siitä iloa ja etua - antaa mahdollisuuksia, samassa rytäkässä IRS... ajonautinto lisii... eh?Ja tuo mukaan automaattisesti levyt, eikö? Ei, siis levyjarrut... ne varhaiset pallot joista nuo palikat käy 'bolt on' ovatten vielä rumpujarruilla, siis sekä edessä että tahana. Ajonautintoa pallon palikoilla? ehkä juu, mutta jos risulasissa on alusta kunnossa omilla palikoillaan niin ei sekään ole paha ajella, ainakaan mun mielestä ;o) * ja että juniksen orggis akselistoon eteen levyt - siihen ei ehkä kannta ryhtyä, vaan ennemminkin kunnostaa rummut... Jos sitten vaihtaa akseliston, se on sitten toinen juttu... Juu, ainakin halvempaa... ja jos vaihdat sellaisen pallokeulan akselin eteen, jossa levyt valmiina, joudut tekemään hieman enemmän työtä että akseli menee paikalleen, muistaakseni... ihan samanlainen se kuitenkaan ei ole. Mutta kuten kuplassakin, jos haluaa esim. keulan tosi 'tonttiin', toimii olkatappiakseli siinä paremmin kuin pallonivelakseli! Quote Link to comment
-MITO- Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Tuosta Vihanneksella mallia... http://www.akciddento.com/modules.php?n ... page&pid=1 Quote Link to comment
Sakke Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 PAri juttua mitkä tuli mieleen. 1. pallon akselissa on nivelet,mikä ei oo hyvä jos madaltaa paljon-> nivelet pohjaa. 2. Pallon akselia pitää madaltaa jos haluu säilyttää juniksen alkuperäsen ajokorkeuden. JA niistä rummuista,suttiin ne menee ne rummutki.Kuplan keula on sen verran kevyt että levyistä ei oo tosiaa mitään hyötyä muuta ku se lämpeneminen ei vaikuta niin paljoa jarrutustehoon. Quote Link to comment
masajee Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Pallon tukivarret saa sorvaamalla sopimaan juniksen etuakseliin, jos nyt ei jaksa etsiä ja vaihtaa pallon akselia. Quote Link to comment
joksa Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 Jos haluaa säilyttää alennusvaihteet, niin ainahan voi vaihtaa pidemmän perävaihteen. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 jostaki muistelen et perävälitys 3.44 vastais 1:1 välitystä alennuksis :o jokuhan se jaksais tietty laskeekki.. Quote Link to comment
joksa Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 http://sandlizrd.baja.com/gears.htm eli esim 66-67 jos vaihtaa 3,875 perän -> 3,875 * 1,26 = 4,88 (vrt. vakio 5,20) Quote Link to comment
Guest Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 PAri juttua mitkä tuli mieleen. 1. pallon akselissa on nivelet,mikä ei oo hyvä jos madaltaa paljon-> nivelet pohjaa. 2. Pallon akselia pitää madaltaa jos haluu säilyttää juniksen alkuperäsen ajokorkeuden. JA niistä rummuista,suttiin ne menee ne rummutki.Kuplan keula on sen verran kevyt että levyistä ei oo tosiaa mitään hyötyä muuta ku se lämpeneminen ei vaikuta niin paljoa jarrutustehoon. Mutta kuten kuplassakin, jos haluaa esim. keulan tosi 'tonttiin', toimii olkatappiakseli siinä paremmin kuin pallonivelakseli! Tuota juuri tarkoitin kans... kuplassa sama juttu, tosin ainakin kuplaan saa palloniveliä pidemmällä liikevaralla. Quote Link to comment
Guest Posted September 2, 2004 Share Posted September 2, 2004 http://sandlizrd.baja.com/gears.htm eli esim 66-67 jos vaihtaa 3,875 perän -> 3,875 * 1,26 = 4,88 (vrt. vakio 5,20) Juu auttaa tuokin jo, kuten myös ihan perus 1300 kuplan perä (4,375) ilman alennusvaihteita, pidempää ei välttämättä tarviikkaan, jos ei ole mörköä konepellin takana piilossa... ;o) edit: korjattu välitys... ;o) Quote Link to comment
-tipi- Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Eikö peränvälitykset mene kuitenkin pääsääntöisesti näin: 1200 ja 1300 4,375. 1500 ja kolmostyypeissä 4,175 1600 typ1 3,875 Ei muuta, mutta toi pitkä 3,875 perä on hiukka hankalampi löytää kuin tuo vakio 4,375. Quote Link to comment
Guest Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Eikö peränvälitykset mene kuitenkin pääsääntöisesti näin: 1200 ja 1300 4,375. 1500 ja kolmostyypeissä 4,175 1600 typ1 3,875 Ei muuta, mutta toi pitkä 3,875 perä on hiukka hankalampi löytää kuin tuo vakio 4,375. Joo, kun miettii taas asiaa, niin noinhan se menee! ja tuo 3,8 välitys tuli vasta 70 jotain 1303S:ään... kuten myös tais olla 1300S mallissa tuo pitkä. Ekoissa 1600 koneella olevissa kuplissakaan ei tainnut olla vielä kuin tuo '1500:sen' perä eli 4,125? vai oliko se 4,175? Niin ja kaupastahan noita uusia 'pitkiä' perävälityksiä taitaa kuitenkin löytää... ;o) ps. kannattais lukee teksti ennen kuin laittaa postaten... :o/ Quote Link to comment
-tipi- Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Joo näppihärö 4,125 ei 175. Quote Link to comment
Sakke Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Joo,kolkeissa oli aika pitkään toi 4.125 ja ihan alusta alkaen,ei niinku toi linkki väittää että muka 3.875 ois ollu ihan alussa.1302S -70 oli jo toi harvin perä,en ´tiiä sit miten KG:ssa ym on ollut. Quote Link to comment
Guest Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 ei niinku toi linkki väittää että muka 3.875 ois ollu ihan alussa.1302S -70 oli jo toi harvin perä, taisi tulla vasta toi harva perä 1303S:ään ja 1300S:ään joskus -72-> muistaaakseni, ei ole nyt käsillä kirjallisuutta tosin mistä tarkistais... Quote Link to comment
DOODAH Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Ei muuten tullu 1302s fläkissä oli eka irs askillinen harva perä. tuo 1300s pitää paikkaansa swing malleissa Quote Link to comment
Mikko Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 ja 1300s (GT beetle) askissa on edelleen 4,125 perä ja pitkä 4. 1302s ja 1303s askissa 3,875 perä. Quote Link to comment
Guest Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Ei muuten tullu 1302s fläkissä oli eka irs askillinen harva perä.tuo 1300s pitää paikkaansa swing malleissa ja 1300s (GT beetle) askissa on edelleen 4,125 perä ja pitkä 4. 1302s ja 1303s askissa 3,875 perä. :o/ no sitten sekin kirja mistä olen itse tuon tiedon joskus lukenut, joutaa roskiin... Quote Link to comment
Ketsa Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Mun tallin möhköissä: 1302S vm.-70 4.125 1303S vm.-74 3.875 Quote Link to comment
Guest Saleksi Posted May 20, 2007 Share Posted May 20, 2007 Eli voisiko joku vielä kertoa että mitä pitää vaihtaa ja mikä käy varhaisesta pallosta -66 junikseen IRS konversiossa? Ja etuakseli oli ilmeisesti bolt-on? Quote Link to comment
Fileas Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 http://www.23window.com/IRS_install.asp Quote Link to comment
harrastaja3250 Posted May 21, 2007 Share Posted May 21, 2007 Pallon akselia pitää madaltaa jos haluu säilyttää juniksen alkuperäsen ajokorkeuden Kuinka paljon keula sitten pallon akselilla nousee? Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Ihan uteliaisuutta ajattelin kysellä miten ja minkä pallon etuakselia jossa on levyjarrut saa sovitettua junikseen? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 kaikki pallojen akselit menee junikseen, kun poraa 4 reikää akseliin lisää, kiinnityspisteet ovat eri kohdissa alempien pultinreikien osalta. Ylemmät on samat. Vanhemmat pallot, missä rummut, menee heittämällä, uudemmat levylliset vaatii porausoperaation. Molempien keulojen kanssa täytyy tosiaan madaltaa kymmenkuntasenttiä että saadaan vakio juniksen ajokorkeus. Palloakseli on nääs itsessään jo korkeampi, alemman akseliputken ollessa alempana kuin juniksessa. Tosin pallokeulan levyllinen napa menee bolt on juniksen olkaan, pallon oma levyä et voi käyttää, koska tulee liian syvälle, ja osuu olka-akseliin. Sen sijaan adapterin kanssa saat satulat ja esim. uudemman transporterin (etumoottori T-4 ja T-5) levyt heittämällä. Tosin kaikki eivät mahdu 14" vanteen kanssa. Motonetistä saa levyt, ja satulatkin tarvittaessa. Opelin, Volkkarin ja Toyotan satuloita on nähty, omassa Avensiksen satulat eesä ja takana. Niihin löytyy suoraan adaptereita valmiina. Samaten 944 porschen satulalle mulla on adaptereita. Se taasen tarttee kyllä 944 navan ja levynkin. 911/944 etunapoja on kahdella eri offsetilla vanteen kiinnityspuolelta katsottuna. Vanhemmat kapeampia, ja uudemmat liki 25mm leveämpiä. Takapäässä joutuu hitsaamaan kolmiotukivarsille palat lootan molemmin puolin. Vaihtoehtona laittaa takakannattimellinen paketti, ja leikata kokonaan vaihteiston kannatinhaarukka pois, tai vastaavasti leikellä korvat kannatinhaarukan sisään ja vahvistaa haarukkaa. Lisäksi alakehtoa on lovettava, jos sitä ei poista. Tukivarret osuvat muuten siihen. Multa löytyy säädettävää jousilattaa junikseen, jossa pallon tukivarsisetti. Samaten junikseen jossa kuplan heiluripaketti, tai palloon, omilla kamoillaan. Itse poistin turhat hilppeet, boksasin koko takarungon (jäykistyi suoraansanoen helvetisti verrattuna vanhaan) ja tein koneen takakannattimelliseksi. Etupäässä on 911 tyylinen tukeva kiinnike vaihteistolle. Quote Link to comment
Guest migu Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Itse poistin turhat hilppeet, boksasin koko takarungon (jäykistyi suoraansanoen helvetisti verrattuna vanhaan) ja tein koneen takakannattimelliseksi. Etupäässä on 911 tyylinen tukeva kiinnike vaihteistolle. Onko sulla näistä kuvaa tarjota? Tällä hetkellä projekti siinä vaiheessa, että ei riitä mielikuvitus.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.