Guest ¤DumCoP¤ Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Eli vastaan tuli tälläinen asia: Kävin konttorilla tänään, koitin pyydellä toimisto tytöltä omaan autooni mustiakilpiä. (pitäisi tehdä rek.katsastus) Mustia kilpiä ei kuulema voi myöntää -72vm kuplaan. Raja kulkee -71vm autossa? Pitääkö tämä paikkaansa, koska kaverillani on erimerkkinen auto vuosimallia -73, joka omaa mustat lyhyet kilvet? -72vm autoissa on kuuluma ensimmäiset "heijastavat kilvet"... Onko kukaan mahtanut painia kyseisen asian kanssa? Kannattako minun ruveta ns.vastaiskuun.. :D -Eetu- Quote Link to comment
nalleolut Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 ei kannata. mulla sama vika. eli jos siinä ei alunperin ole ollut mustia kilpiä niin et niitä saa. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Valkoiset laput tuli vuoden 1972 alusta, mutta konttorit sai jakaa hyllyssä olleet mustat kilvet pois. Oma pommi on rekisteröity 10.5.1972 ja Forssan konttorilla oli kysytty, kummat haluaa. Kaukaa viisas kirvesmies otti mustat. Näin ollen mustia on voinut riittää jossain vielä -73 vuodellekin. Lähtökohta kuitenkin on tosiaan se että jos mustia ei ole autossa alunperin ollut, ei niitä lähtökohtaisesti siihen saakaan. Jotain juttuja olen tosin lukenut vanhoista tuontiautoista, joihin olisi saatu mustia lappuja, mutta ne lienee yksittäistapauksia. Quote Link to comment
joksa Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 . Jotain juttuja olen tosin lukenut vanhoista tuontiautoista, joihin olisi saatu mustia lappuja, mutta ne lienee yksittäistapauksia. tarpeeksi vanhaan saa tilaamalla Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 eikös niitä voi ottaa 3+3:na niitä mustia...rumathan ne on(minun mielestä) mutta kuiteski mustat. Eli ekaks ottaa EU-kilvet ja samal ku rekisteröi ni laittaa saman tunnuksen mustilla kilvillä tilaukseen...(voin kyllä olla väärässäki) Quote Link to comment
Jallu Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Maksaakos vanhan auton rekisteröinti yhtä paljon ku uudemman..n.170e Kyselin omaan kuplaan mustia kilpiä että jos ois ottanu vaan uudet, kolhuttomat, niin kuulemma 17e maksaa nekin, ei se vielä kallis mutta rekisteröinti on törkeetä rahastusta !! Vuosikatsastus 46e Quote Link to comment
-AP- Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Jos kyseessä on yksittäin käytettynä maahantuodun auton rekisteröintikatsastus, niin todennäköisesti hinta on sama, Suomeen rekisteröidyn auton uudelleenkilvitys on selvästi edullisempaa. Mitä tekemistä määräaikaiskatsastuksen hinnalla on rekisteröintikatsastuksen kanssa ...? Quote Link to comment
Racing Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Ja mitä merkitystä on rekisteröinnillä kilpien vaihdon kanssa valkoisista mustiin? Kilvet 16€ ja uusi ote eri tunnuksella jotain 11€. Seinäjoella rek.katsastus jotain 102€ Quote Link to comment
Jallu Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Vertasin vaan rek.katsastuksen ja vuosikatsastuksen hintaa toisiinsa kun työmäärä on kaikkine kuitin tekemisineen lähes sama. Quote Link to comment
Guest Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Ja mitä merkitystä on rekisteröinnillä kilpien vaihdon kanssa valkoisista mustiin? Kilvet 16€ ja uusi ote eri tunnuksella jotain 11€. Seinäjoella rek.katsastus jotain 102€ täällä etelässä samois hinnoissa Quote Link to comment
-AP- Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Vertasin vaan rek.katsastuksen ja vuosikatsastuksen hintaa toisiinsa kun työmäärä on kaikkine kuitin tekemisineen lähes sama. Oletko aivan varma asiasta ...? Quote Link to comment
Jallu Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 noh, paino sanalla lähes..Vieressä seuranneena useassa normi ja parissa rekisteröinnissä, en kauheesti poikkeuksia muista nähneeni, aikaakaan ei mennyt tavallista pidempään, kyseessä oli ihan normiautot. Tietysti aina tapauskohtainen riippuen miksi auto rekisteröidään uusiksi. Ihmettelinkin lähinnä tuota rajua hinnan eroa ? Jos joku osaa kertoa syyn niin kertokoon.(en tiedustele AKElta kun se ei mitään auta,maksettava kuiteskin.) OT.Ei poiketa enempää otsikosta. Quote Link to comment
metake Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Eli vastaan tuli tälläinen asia: Kävin konttorilla tänään, koitin pyydellä toimisto tytöltä omaan autooni mustiakilpiä. (pitäisi tehdä rek.katsastus) Mustia kilpiä ei kuulema voi myöntää -72vm kuplaan. Raja kulkee -71vm autossa? Pitääkö tämä paikkaansa, koska kaverillani on erimerkkinen auto vuosimallia -73, joka omaa mustat lyhyet kilvet? -72vm autoissa on kuuluma ensimmäiset "heijastavat kilvet"... Onko kukaan mahtanut painia kyseisen asian kanssa? Kannattako minun ruveta ns.vastaiskuun.. :D -Eetu- Jos pystyt todistaan, että autossa on ollut mustat kilvet, niin sitten ei ole ongelmia. Esim. valokuva tai vanhan omistajan todistus asiasta. Mulla riitti vm. -74 moottoripyörässä se, että virkailijan mielestä alkuperäinen tunnus oli sellainen, että "sitä ei olisi valkoisena tehty", ZO-jotain. Edit: Ja lähes varma todiste on jos alkuperäinen tunnus on 5-merkkinen, valkopohjaiset kun olivat 6-merkkisiä. Edit2: muutamia lainauksia osoitteesta:http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/fi/rekisterinumero.htm Vuosina 1970-71 annettiin joillekin valtion laitoksille ja poliisille koekäyttöön uusia rekisterikilpiä, joissa oli valkoinen heijastava pohja ja mustat merkit. Vuonna 1972 tällaisia kilpiä, jotka ovat käytössä tänäkin päivänä, alettiin jakaa myös muihinkin ajoneuvoihin. Tässä uudessa entistä pitemmässä kilvessä on (yleensä aina) kuusi merkkiä; kolme kirjainta ja kolme numeroa. Kirjainta "D" ei ole periaatteessa vuoden 1972 jälkeen käytetty, sillä se on helppo sekoittaa O-kirjaimen kanssa. Tosin poikkeus vahvistaa säännön; muuan 1977 Audi 100 GLS kuuluu liikkuvan "AUD-1" -kilvillä. Maksulliseen kilpeen D-kirjaimen kuitenkin kuuluu saavan, vaikkapa ensimmäiseksi kirjaimeksi. Kirjaimia "F", "C", "Y" ja "G" ei käytetty enää kilven ensimmäisenä kirjaimena (pitkään aikaan) v. 1972 kilpiuudistuksen jälkeen. Uusien ajoneuvojen läänikohtaisista kilvistä luovuttiin lokakuussa 1989, ja tuolloin otettiin uudelleen käyttöön v:sta 1972 boikotissa olleet kilven ensimmäiset kirjaimet "G", "Y", "C" ja "F", ja lisäksi nyt J-kirjain saattoi olla ensimmäistä kertaa kilven ensimmäisenä kirjaimena. Quote Link to comment
-AP- Posted May 30, 2007 Share Posted May 30, 2007 Tietysti aina tapauskohtainen riippuen miksi auto rekisteröidään uusiksi. Jos suomiauto rekisteröidään uudelleen, niin ei varmasti maksa 170, pikemminkin suuruusluokkaa 40-50. Ulkomaantuonnit sitten asia erikseen, sekä hinnaltaan että vaihtelevalta työmäärältään. Mustista kilvistä sen verran, että kysy konttorilta (tai AKEsta), että löytyykö auton historiatiedoista edellisiä rekisteritunnuksia. Jos löytyy ja 'lyhyt' tunnus, voidaan sellaiset kilvet tilata autoon, ei maksa paljoa. Quote Link to comment
Guest Barn Posted May 30, 2007 Share Posted May 30, 2007 Ja ei tämä katsastus toiminta muutenkaan ole samanlaista koko Suomessa ja kilpiäkin saa miten sattuu eri konttoreilla. Aika villiä toimintaa välillä. Quote Link to comment
mikan Posted May 30, 2007 Share Posted May 30, 2007 Hintoja: https://www.a-katsastus.fi/sauk/yhinnat.asp t. Mika Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted May 30, 2007 Share Posted May 30, 2007 Kiitos hyvistä vinkeistä! En halunnutkaan vielä kuopata tätä kilpi hankintaa.. Täytyy ensin kysellä asiaa AKE:sta ja jos hyvin käy niin sen jälkeen ruveta tonkimaan isäukon vanhoja valokuvia sen volsuista.. ;) -Eetu- Quote Link to comment
Guest scurri Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 mul makso mustat kilvet 17e + uuden rekotteen tulostaminen 10,40. eikä siinä muuta tarvinu ku mennä sinne konttorille sanoo et haluun nää kilvet ku ovat olleet kii siinä kuppelissa, eikä ne siellä mitään sanonu vastaan tilas vaa kiltisti. ja auto on rekisteröity ekaa kertaa 08.08.72 Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Eli oliko sulla nyt mitään millä todistaa sitä et just ne mustat kilvet on ollut juuri ko autossa? *Onko vielä toivoa jäljellä.. -Eetu- Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 sen saa akeen soittamalla selvitettyä onko ollut mustat kilvet,niillä on historia tiedot,yhen 72 selvitin joskus ja oli tuotu ahvenanmaalta 74 kait ni ei saanu.. Quote Link to comment
metake Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 sen saa akeen soittamalla selvitettyä onko ollut mustat kilvet,niillä on historia tiedot,yhen 72 selvitin joskus ja oli tuotu ahvenanmaalta 74 kait ni ei saanu.. Ei ole historia tietoa siitä, että onko kilpi ollu musta vai valkoinen, tai ei ainakaan ollut mun prätkä tapauksessa. Tunnuksesta sitten konttorilla päättelivät, että "kait se on musta ollut" Quote Link to comment
Jallu Posted September 3, 2007 Share Posted September 3, 2007 Maksaakos vanhan auton rekisteröinti yhtä paljon ku uudemman..n.170e Kyselin omaan kuplaan mustia kilpiä että jos ois ottanu vaan uudet, kolhuttomat, niin kuulemma 17e maksaa nekin, ei se vielä kallis mutta rekisteröinti on törkeetä rahastusta !! Vuosikatsastus 46e itseitseäni lainaten,,nyt tuoretta tietoa perjantailta, siis tuohon uudemman auton rekisteröintiin....... Katsastimme siis perjantaina jo aikaisemmin suomessa rekisterissä olleen vm. 2003 auton, vakuutusyhtiön rekisteristä poistama kylläkin, AVK:n helmi.. valitettavasti ja kyllä, Rekisteröinti-katsastuksen hinta ilman pakokaasuja oli tasan 160e !! (pakokaasut kai sen 15e). Kaasut oli jo katsottu muualla.. Siihen päälle kilvet 17e + paperit 13e ja mitä nyt vielä uusinta näyttö 20e alapallonivelen takia, aurauskulmien pöytäkirjojen kera.. Että kyllä A-katsastus hinnoitella osaa, eikä se katsastus työnä ollut sen kummoisempi kuin normaalikaan, vähän lamppua näytteli enemmän. Lähes yhtä kauan viereinen insinööri lirkutteli vuosikatsastuksen yhteydessä kahdelle nuorelle "muka mitään autoista tietämättömälle" tyttö-ihmiselle. Tiskin takana rahoja kerännyt naishenkilö sanoi tuontiauton katsastuksen maksavan yhtä paljon. Että siinä faktaa.... Quote Link to comment
Guest jarsat Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 eikös niitä voi ottaa 3+3:na niitä mustia...rumathan ne on(minun mielestä) mutta kuiteski mustat. Eli ekaks ottaa EU-kilvet ja samal ku rekisteröi ni laittaa saman tunnuksen mustilla kilvillä tilaukseen...(voin kyllä olla väärässäki) tuli tänään käyttistä katsastaessa tilattua kuppeliin eu kilpien tilalle mustat(eu kilpien tunnuksella) joten kyllä saapi mustia. hintaa kerty 26.20 ekee. Quote Link to comment
Virtanen Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Aika rankasti on hinnat nousseet, viime vuonna taisi olla 8,50/kilpi. Quote Link to comment
Guest ¤DumCoP¤ Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Oliko autosi vuosimallia -71 ja tai vanhempi? Lähinnä vaan että siinä ei ole ollut edes mustia kilpiä?! Itse käyn kyllä kanssa hakemassa jos selviää alle sen "omakilpi kustannuksen" (1000e) -Eetu- Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 no luonnollisesti tietenkin vaihtavat rekisteriotteenkin, ottavat vanhasta hävitysmaksua ja uudesta tulostusmaksun ja käsittelykulut ja pienlaskutuslisät. Jostainhan ne kuivat jouluiset tortut ja pullat sekä kylmä kitkerä kahvi ja tyhjä sokerirasia odotusaulassakin tarttee maksaa :) Quote Link to comment
Virtanen Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Kohti paperitonta toimistoa tässäkin mennään selvästi, taisi paperin kulutus nousta rajusti konttoreilla ja leimasintehtaat mennä nurin. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 kuppeli -71, auto ollu pari kertaa pois rekisteristä. kesti noin vartin kun tonki vanhat tunnukset koneelta, mut oli niin sekavia yhdistelmiä et luovuin niistä ja pidän nykysen, mut mustana. maksusta kilpi/kpl oli sen 8 euroo ja rapiat se noin 10 ekee oli paperi kuluja Quote Link to comment
Guest jarsat Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 no luonnollisesti tietenkin vaihtavat rekisteriotteenkin, ote vaihtuu seuraavassa katsastuksessa uuteen , ei vaihdu vielä koska tunnus ei muutu. ja otteeseen ei tule mainintaa mustista kilvistä Quote Link to comment
metake Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Kohta alkaa varmaan saamaan mustia kilpiä EU-tunnuksellakin... :S Quote Link to comment
Guest Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Kohta alkaa varmaan saamaan mustia kilpiä EU-tunnuksellakin... :S Oisko noista kuvaa? Eka kuplani kun on menossa työn alle (mustakilpinen) mutta ois toinen hommattava myös et pääsis ajelee jne. ja ajattelin että jos valkokilpinen on niin mustat tilalle... eurokilvet mustana ois varmaa ihan hienot (toki mielummin se normi on parempi mutta jos joskus ulkomailla kuplalla käy vaikka rompereissulla niin eurokilvet on helpompi) kun esim. jalkapallon mm. kisojen aikaan tarkastivat passit pakusta jossa ei ollu fin tarraa (auto jossa oli fin tarra nii eivät tarkistaneet) Quote Link to comment
metake Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Kohta alkaa varmaan saamaan mustia kilpiä EU-tunnuksellakin... :S Oisko noista kuvaa? Juuei, yritin olla sarkastinen, mutta huonoin tuloksin ;) MUN mielestäni typerintä mitä voi olla on mustat pitkät kilvet, koska sellaisia ei alkuperäisenä ennenkään missään ajoneuvossa ole ollut, niin miksi sellaiset on nyt pitänyt keksiä? Tämän vuoksi ajattelin, että kohta varmaan AKE tuo tyrkylle nämäkin EU-tunnuksin... Quote Link to comment
Guest Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Kohta alkaa varmaan saamaan mustia kilpiä EU-tunnuksellakin... :S Oisko noista kuvaa? Juuei, yritin olla sarkastinen, mutta huonoin tuloksin ;) MUN mielestäni typerintä mitä voi olla on mustat pitkät kilvet, koska sellaisia ei alkuperäisenä ennenkään missään ajoneuvossa ole ollut, niin miksi sellaiset on nyt pitänyt keksiä? Tämän vuoksi ajattelin, että kohta varmaan AKE tuo tyrkylle nämäkin EU-tunnuksin... Pitkiin mustiin en kyllä koske mutta jos lyhyenä sais ja perään siististi tehty ei silmään pistävä eu logo fin tekstillä tai jotain vastaavaa niin sopis kyl mulle... mut muuten ihan normi mustat. Quote Link to comment
Guest 1st Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Nostetaas vanhaa aihetta. Kävin kyselemäs tuohon omaan projektiin, että oisko mahdollista saada mustia kilpiä, otteessa käyttöönotto 00.00.1972, ja alkup. rekisterinro on viisimerkkinen SNM-XX, kirjaimien perusteella kuulostas 71-vuoden Pohjois-Karjalan kilveltä, joka tietysti on ollut musta, mut konttorilla sanoivat, etteivät voi myöntää '72 uudempaan mustia. Tunnus kuitenkin oli vapaa, joten valkopohjaisena saan tuon lyhyen alkuperäisen kilven. Harmittaa vaan, kun hyvin todennäköisesti nuo alkuperäiset ovat olleet mustat. Quote Link to comment
NO H2O Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 http://www.kilpipaja.com/paja/Tervetuloa.html ;-) Quote Link to comment
metake Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 konttorilla sanoivat, etteivät voi myöntää '72 uudempaan mustia. Trafin sivuilta lainattua: Auton vanha rekisterikilpi Auton vanhassa rekisterikilvessä rekisteritunnus on merkitty mustalle pohjalle valkoisin kirjaimin. Vanhoissa autoissa voi olla edelleen kiinni niiden alunperin saamat vanhat, mustapohjaiset rekisterikilvet. Autolle, jolla on tällä hetkellä valkopohjaiset kilvet, voi myös saada mustapohjaiset kilvet, jos •sillä aiemmin ollut rekisteritunnus on ollut mustapohjaisilla kilvillä •aiempaa tunnusta ei ole annettu toiselle ajoneuvolle •tieto autolla aiemmin olleesta tunnuksesta löytyy Trafin tietojärjestelmästä. Poikkeuksena ovat M-alkuiset mustapohjaiset kilvet, joita ei anneta muille kuin museoajoneuvoiksi rekisteröidyille ajoneuvoille. Ei pitäisi olla estettä saada tunnusta mustana, jos alkuperäinen on ollut musta. Valkopohjaiset kilvet tuli -72, joten tuo "ohje" johtuu varmaan siitä. Jos autosta löytyisi vanha valokuva, niin olisi kaikkein helpointa todistaa että kilvet on alunperin olleet mustat. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Oletko siis varma että se tunnus tosiaan on ollut musta vai onko tämä vain veikkaus. Quote Link to comment
PZQ Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Maalaa ne mustaksi, ei sitä kukaan huomaa tai ketään kiinnosta. Ihan sama onko ne vangin vai vapaan värjäämät.. -Pete- Quote Link to comment
Guest -sippo- Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Jos -72 alkuperäinen kilpi 5-merkkinen, niin kuin tässä tapauksessa, niin se on ollut musta. Kun valkopohjaset "vakio" kilvet tuli vuonna -72 ne oli 6-merkkisiä. Quote Link to comment
Guest 1st Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Oletko siis varma että se tunnus tosiaan on ollut musta vai onko tämä vain veikkaus. Varma asiasta en ole, mut uskon kyllä että ne on olleet mustat, auto on rekisteröity myöhemmin vuonna '88 uudelleen, jolloin on tullut 6-merkkiset kilvet, mutta rek. otteessa näkyy tuo alkuperäinen rek. numero, ja ainakin tämän listan mukaan tuo SNM on pohjois-karjalan läänin vuoden 71 rekkari, jonka vielä uskon kyllä olevan mustapohjainen. Joku vanha valokuvako saattaisi riittää todistamaan, missä olisi ollut nuo alkup. kilvet? Pitänee jossain vaiheessa ottaa yhteyttä tähän vanhaan omistajaan, ja kysellä sattuisiko häneltä löytymään valokuvia missä ois nuo alkuperäset kilvet paikallaan.. Jos -72 alkuperäinen kilpi 5-merkkinen, niin kuin tässä tapauksessa, niin se on ollut musta. Kun valkopohjaset "vakio" kilvet tuli vuonna -72 ne oli 6-merkkisiä. Tätä koitin konttorillaki selittää, että eikös valkopohjaiset ollu 6-merkkisiä, mut tämän henkilön mielestä valkoisiakin on tuolloin ollut 5-merkkisinä. Kahdelta asemalta kävin kysymäs, mut kumpikaan ei asialle lämmennyt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.