Jump to content

Doch kannet...


Guest Sgegis

Recommended Posts

Posted

Tossa selailin jotain vw lehtee kaupassa, ja törmäsin moisiin..

Onko kukaan muu kuullu?

post-1992-13888359360252_thumb.jpg

Posted

Porsse performance handbookissa oli aika selkeä ilmaisu siitä miksi porsse ei tehny ilmajäähdytteisiä nelivenakansia ainakaan katumalleihin: venakoneisto ja kanavat vievät niin paljon tilaa että sitä ei saa ilmalla enää jäähdytettyä kunnolla. Kun kuplankin kantta katsoo ja hahmottaa siihen pari venaa lisää päissään niin kyllähän siitä rivasto aika ronskisti vähenee juurikin kriittisiltä alueilta, kuten vaikka palotilan "laelta".

 

Puavo @ www.dwl.fi

Guest Hannu Mattila
Posted

Toi on aika mielenkiintoinen kyllä ideana toi four-cam systeemi.

Ite oon nähny kuvia subarun ja muistaakseni porschen kansilla tehdyistä toteutuksista..

 

Tämmöisiä löysin ameriikan ihmemaasta..

Posted

parhaat sovitukset vw kuplaan koneeseen suomessa mitä olen nähnyt oli yhden jm miehen tekemät doch kannet.twin cam vesi fiatista 2pyttyä sahalla pois ja tig liimaa venakoppiin ja vesireikiin.vähän pinnapulttijakoa muuttaa.fiatin hammashihnapyörät ja oliko hihnat golffista.elikkäs vesijäähdytetyt doch kannet volkkarin typ-1koneessa.elikkä siinä koneessa on 5 nokka-akselia.yksi pyörittää öljypumppua,kansissa 2 per puoli.kuulemma on nykyään käyntikuntoinen laitos.toisenlaisen version olen nähnyt saman miehen tekemänä:

volkkarin moottori:käännetään nokka-akselin pyörimissuunta koneenpyörimissuuntaan.laittamalla moottoriin sumbeam impin jakoketju ja pyörät.pakoaukot muuttuu imuaukoiksi ja imuaukot pakoaukoiksi ja sytytysjärjestys muuttuu: 1,2,3,ja 4.olipas härskin näköinen kone.koneella ajettiin kilpaa jm kisoissa pellossa joskus 1994.

Guest Raggare
Posted

no onks nää monivenakoneet ollu sit jotenki ylivoimasia 8v verrattuna?

 

taas kerran vois verrata yhteen nopeimpaan autourheiluluokkaan missä on 2 venaa per pytty ja venatki ohjautuu tikuilla, ja silti ne tuottaa rajoitetun tilavuuden sisällä tuhansia hevosia ;DD

Posted

Eikös mahda olla tehtynä yksi kolmenokkainen kuplan kone, juurikin noilla fiatin TC:n kansilla. 100 varmaksi en voi sanoa mitään :) Sama mies on myös tehnyt väärinpäin pyörivän kuplan moottorin. Eli juuri tuo minkä hese jo mainitsikin :) Ja huom kannet olivat 1-reikä kannet.

Posted
Toi on aika mielenkiintoinen kyllä ideana toi four-cam systeemi.

Ite oon nähny kuvia subarun ja muistaakseni porschen kansilla tehdyistä toteutuksista..

 

Tämmöisiä löysin ameriikan ihmemaasta..

 

Niin nämä ameriikan tekeleet on ihan hanurista...

Posted

Luinpa eilen illalla sitä samaa porssekirjaa, ja kyllähän sieltäkin löytyi toki sitten ilmajäähdytetty aftermarket-4-venttiilikansi. Advantec merkiltään. Keskustelua siitä löytyy täältä: ja lyehennettynä, "didn't hold up, wasn't ever perfected".

 

Nuo Araon kannet oli kans esiteltynä eri lehdissä. Hienot ovat, ja aika "bolt-on" kuitenkin kun pulttijako ja työntötangot on aika oem.

 

Kisaventtiileissähän on sitä booriakos se oli onton venavarren sisällä kuljettamassa lämpöä. Onnistuskohan booritäytteiset kannet, että kuljettas lämpöö pois siitä venttiilien hollilta...

 

Puavo @ www.dwl.fi

Posted
Luinpa eilen illalla sitä samaa porssekirjaa, ja kyllähän sieltäkin löytyi toki sitten ilmajäähdytetty aftermarket-4-venttiilikansi. Advantec merkiltään. Keskustelua siitä löytyy täältä: ja lyehennettynä, "didn't hold up, wasn't ever perfected".

 

Nuo Araon kannet oli kans esiteltynä eri lehdissä. Hienot ovat, ja aika "bolt-on" kuitenkin kun pulttijako ja työntötangot on aika oem.

 

Kisaventtiileissähän on sitä booriakos se oli onton venavarren sisällä kuljettamassa lämpöä. Onnistuskohan booritäytteiset kannet, että kuljettas lämpöö pois siitä venttiilien hollilta...

 

Puavo @ www.dwl.fi

 

 

Onk sodium samaa tavaraa ku boori? Väittävät possun käyttäneen ainakin sodium täytteisiä pakoventtiilejä. Tiiä sit..

Posted

 

Onk sodium samaa tavaraa ku boori? Väittävät possun käyttäneen ainakin sodium täytteisiä pakoventtiilejä. Tiiä sit..

 

Se on Natrium

Posted
Nuo Araon kannet oli kans esiteltynä eri lehdissä. Hienot ovat, ja aika "bolt-on" kuitenkin kun pulttijako ja työntötangot on aika oem

 

Siinä ne hyvät puolet olikin..

 

Huonoja puolia mm: Imuvenat päällekkäin (ei omia kanavia = virtaukset mitä sattuu), venakoneistojen massat ja rasitukset kasvaa ihan mahdottomasti ja nokka-akseli edelleen lohkossa sisällä, eli nostimet joutuu tosi koville, keinuvivut hitsattuja, jne.

Posted

Jahas, se on Martinilla (bugatfivespeed) sitten lähtenyt kevari keuliin.....! :) Nyt on sen näköistä kantta pöydällä kun nelivenanen pitääkin olla. Saas nähä koska saa myyntiin asti protoiltua!

 

Ei tuollaisten kaivaminen umpijöötistä ihan käden käänteessä käy, mutta toki helpommin tehtävissä kuin jotkin vesijäähdytteisen rivimoottorin special-kannet. Kun olisi osaava tekijä + 5 akselia työstökeskuksessa niin miksei!

 

Raggare varmaan unohti miettiä, että mitä nitro-hemistä tulisi paukkua jos ne olisi neliventtiilisiä........

Guest Toheltaja
Posted

on siinä tikuillekin tekemistä ku o kahdet venat tönittävänä

rocker_side_1.jpg

Posted
hitsatut keinuvivut? työntötankotekniikkaa? ei hyvää päivää. Jos 16 naulasta tekniikkaa niin yläpuoliset nokat yms.

 

Kato Jamppa tuota Janin laittamaa kuvaa... Eiköhän se riitä kertomaan kaiken tarpeellisen... Ja noista pitäis vielä maksaa jotain.. 8-/

Posted

onkohan noi hitsatut kukkopojat vaan prototyyppeja, toivottavasti ovat sittemmin saaneet aikaiseksi yhta puuta olevan mokkulan?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...