Jump to content

mun talli projektit. Kannen fiilaus ja virtausmittaus


Guest fgronlun

Recommended Posts

  • Replies 510
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest fgronlun
pakko kysyä riittääkö käsijarrussa enään teho tuon jälkeen pitämään kirppu paikoillaan ahtojen ylösajoa varten .....wirn.

 

 

asiallista menoa... iso peukku.

 

Tai jos käsijarru pitää niin vetarit menee kierteelle :D

 

Katotaan mihin tuo vois olla sopiva.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest fgronlun

Pientä päivitystä. Talviloma pikkasen viivästytti auton valmistusta ja nytte 4 viikon hiljaselon jälkeen pitäis taas yrittää päästä vauhtiin.

 

Ongelma mikä tuli vastaan irtoperää sovittaessa oli että Bensakiskot tulis nätisti lokarien ulkopuolelle.. Eri vaihtoehtoja tuli tutkailtua ja läppärunkojen kääntö osottautu helpoimmaksi..

 

HPIM1942.jpg

 

HPIM1401.jpg

 

HPIM1403.jpg

 

 

Tulipa tässä kuukausi takaperin innostuttua virtuali vapari moottoreiden visioimisesta..

Omasta mielestä tuli löydettyä vapari moottori pyhä Graali :D :D

Ja kuten aina numeroita sopivaksi muuttamalla saa vaikka mitä koneita tehtyä :D

Kaiken tämän tuloksena tuli kaivettua yhdet vakio kannet esille joista olis aika akselilla X aikomus tehdä kannet johonkin pikku koneeseen...

Tyylille uskollisena olis joku 1584-1641cc varmaan se oikein... short stroke 1776cc on myös käyny mielessä..

 

Mutta onneksi tässä on vielä paljon mitä puuttuu..

 

HPIM1383.jpg

 

HPIM1392.jpg

 

HPIM1398.jpg

 

HPIM1387.jpg

Link to comment
  • 2 months later...
Guest fgronlun

Eipä ole hirveesti tänne tullu päiviteltyä.

Maran Magia Negra siis Turbo sammakko on vieny hyvin koko kevään talliajan.

Alku tahto olla vaikea yhdestä sun toisesta vastoinkäymisestä mutta nytte pitäis olls pikkuhiljaa nekin ratkastu.

 

Kevään WaDD auto antoi muistaakseni sen 320whp joka on noin 370 koneheppaa. Sekin tuli suht alhasella ahdoilla (1.4bar) joten viritys olis suht onnistunu.

Ekassa kauhajoen testipäivällä ei päästy 5m pitemmälle ennekuin laatikko antoi periksi..

Onneksi tallin lattialla löyty kirppuun suunniteltu suorakytkentä laatikko.. Illan päähänpistoksesta tuli se asennettua autoon.. Asenuksessa menikin sitten tovi koska taka haarukalle jouduttiin tekemään lisä tuentaa että saatais hivenen jäykkyttää takaharukkaan.

 

Itse kauhajoen testipäivä meni ok. Lähtö venyi tottakai viimetinkaan koska autohan saatiin valmiiksi sopivasti kl 6 mennessä. Varmuus koe rääpäsyt piti tallin edessä hoitaa jotta varmuudella tietäis kestääkö auto strippi rasitteet.

http://www.youtube.com/watch?v=QCqAu5Xb ... re=related

 

Itse kauhajoella päätin ekan lähdön ottaa rauhassa jotta sais kokeilla meneekö auto suoraan vai pitääkö painia sen kanssa koko pätkän ajan.

Lähtö sellanen rauhallinen ja tais vasta kakkosella alkaa adinkin vasta ahtaan.. Aika kuitenkin ok 12.4s@189km/h

Maalipäässä kuitenkin meni 2 pytyn pakotiiviste (asennus vika) joten jouduttiin sekin yhtäkkiä vaihtaan. Onneksi tavaratilan pohjalta löyty sinne unohtunu ylimääräinen tiiviste joten leikkiä pystyttiin jatkaan.

 

Toiseen lähtöön sitten pikkasen parempi burnis ja täys kaasu lähtö ilman paukkua.. Logista katottuna oli sellasen 0.6bar ahtoja lähdössä joten ihan täyttä potentiialia ei saatu, aika kuitenkin 60 jalkaselle 1.7s joka ihan ok tuolle radalle.

Kakkosella sitten alkois taas pikkasen sutiin mutta aika parani 11.4s ja 195km/h joka ihan ok muistaen että kyseessä full steel auto jolla aikomus hoitaa kauppa auton virkaa tulevaisuudessa :D

 

Tässä video kyseisestä pätkästä

http://cam67.1g.fi/kuvat/dragracing/201 ... MG0976.WMV

 

Viimeinen veto meni sitten penkin alle ku kuski repi rikki vaihdetangon ja laatikon välisen uretaani puslan.. Sepä vaihtukin seuraavana päivänä metalliseen joten sekin pitäis olla ratkastu...

Aika kuitenkin ok 14.7s ja 90 ja jotain loppuja :D

 

Kauhajoen jälkeen tulikin talli ajelun yhteydessä hajotettua tuo Kiina ahdin ja oli asennettuna. Syyksi epäilen kiina ahtimen turbiini materiaalia joka ei kestäny paukun tuomaa kovaa rasitetta..

 

Tilalle vaihtukin sitten ahdin joka ei jätä ketään pulaan nimittäin holsetin Hx40 super. Tällä pitäis riittää tuotto kaikkiin tulevaisuuden tehoihin :D

 

Kyllähän sitä penkissäkin tuli kokeiltua ja mittari pysähty säädön aikana sopivaan 394 pyörätehoon.. Korkeemmalle olis pitäny päästä mutta leikin lopetti vuotava imusarjann tiiviste :(

Mutta ensi viikolla uudestaan

 

 

Pikkasen kuvaa

 

Keulimisen kuiva harjottelua

HPIM1445.jpg

 

Vetopuomi asennettuna ja nokka kohti kauhajokee

HPIM1491.jpg

 

Sitten hajonnu Super T70 turbo

HPIM1497.jpg

 

HPIM1498.jpg

 

HPIM1499.jpg

 

HPIM1500.jpg

 

Tilalle tulikin sitten uusi Holsetin ahdin johon joutu hitsaan kompuran koteloon tuollasne alumiini käyrän

HPIM1501.jpg

 

Sitten kuva vieltä kabiinin puolelta suoja pelti asennettuna

HPIM1492.jpg

Link to comment

Onk tää se sama laite jo nöyryytti mua melkeen joka lähdössä Kauhajoella... mutta sitten sai paha palkkansa ja pieksin sen viimeisellä kerralla ;)

 

Kerrassaan mainio laite... ja aivan pöhlö kuski... oli hauska katsella kuinka ovaali hävisi horisonttiin viereisellä radalla...

Link to comment
Guest fgronlun
Tässähän ei voi enää olla mitään muuta tavoitetta kuin rikkoa 500 hepan takapyöräteho...:)

 

500 pyörä teho ei taida oikein vielä rikkoontua.. Ainakaan tällä koneella. Mutta kyllä senkin aika varmaan tulee ku pääsee tuon oman koneen kanssa vauhtiin..

 

Vaidelaatikot alkaa vaan oleen heikoin lenkki tällä hetkellä..

Link to comment
  • 4 months later...
Guest fgronlun

Ensimäinen askel Vapari virityksen kiehtovaan mailmaan on tullu otettua..

Tai ainakin melkein. Tuli itse vapaaehtosena ilmotettua haluja niputtaa kaverille 1776 kone. Koneen specsit oli aika pitkälle valmiit raudan puolesta ja syy miksi itseä kiinnosti moottorin niputus, oli se että saisin kokeilla helppoja teorioita kuinka mitottaa osia yhteen.

 

Tavote koneelle tuli pistettyä heti vaatimattomaan 100hv/l joten 177.6 heppaa pitäis saada kone tehoksi..

 

Tässä specsit koneesta

- Mag Lohko

- 69 tako vastapaino kampi

- 5.4" h-Profiilit

- 90.5 mahlelaiset

- Gene Berg 311 keppi

- Gene Berg 1.45 keinut

- Kannet on 42/37 "supaar flout" muistaakseni 36cc palotiloilla

- Kaasarit on 48 Dellortot

 

Sitten koneen jähdytyksen hoitaa Darth Vaderin hattu possun flektillä sekä Gene Bergin lisäöljypohja rasvan riittävyydestä.

 

Lohkon sai normi käsittelyn jossa tuli toisen puolen nokka öljykanava porattua vimeeseen nokkapukkiin sekä huohotusta tuli pikkasen paranneltua. Muuten lohko pysy orkkiksena.

Kampi, veivit oli hyvässä kunnossa ja pitäis olla tasapainotettu entuudestaan. Männät pitää vielä punnita ja männän rengas välykset tsekata.

HPIM1890.jpg

 

HPIM1893.jpg

 

 

Kone projekti alotettiin ensin laskemalla kuinka korkeelle teoriassa Imuventtiilit riittäis. Tästä tuli sitten pikkasen tingittyä alaspäin ja numeroksi valittiin 7400

 

Seuraavaksi tuli jatkettua virtuuali viritystä ja katottua hivenen kuinka pitkää imusarjaa ja pakosarjaa tuollanen kierrosluku vaatis. Pakosarja asettu 630-710mm paikkeille ja tämä on mitattuna venttiilistä kollektoriin.

 

Lähtökohdaksi pakosarjalle otin Jokkis sarjan johon päädyin lähellä oleva halkasijan sekä tottakais hinnan takia.

Tässä tulikin sitten eka jarru vastaan. Normi R:llä olevaa sarjaa on vaikee saada alle 780-800mm.. Rälläköinnillä ja käyrien sahaamisella onnistuin saamaan sarjan noin 700mm. Tuohon pakokanavan pituus päälle niin ollaankin jo kokonais mitassa 770mm.. Joten liian pitkäksi jää..

Mutta jätin sarjan heppeihin koska halusin odottaa mitä virtauksia kansista saadaan.

 

HPIM1887.jpg

 

HPIM1889.jpg

 

HPIM1888.jpg

 

 

 

Imarin noissa "supaarflou" kansissa osukin hyvin lähelle tavotetta. Laskut antaa imarin pituudeksi 320mm ja ilman suppiloita sain mitaksi 300mm joten matalilla suppiloilla sais justiinsa. Mutta tätä pitääkin sitten pikkasen penkissä kattoa mikä antaa parhaan tehon.

 

Kili kili maalauksen jälkeen olikin sitten kansien vuoro.

 

Kannet taitaa olla alkupään SF2 ja ihme ja kumma oli koskemattomilla kanavilla. Purun yhteydessä tuli huomattua että ohjurin oli pakopuolelle kaput ja että kanavat vaatis normi siistimisen ennen virtausta.

Imupuolelta tuli hiottua ohjuri siistimmäksi sekä matsattua imarit. Pakopuolelle tuli tehtyä myös sama mutta tullaan vielä siistimään hivenen nätimmäksi.

HPIM1896.jpg

 

HPIM1901.jpg

 

 

Koska kansien ohjurit oli kaput ja seetitkin vaikutti hivenen kärsineiltä tuli kannet lähetettyä BN Motoriin ( http://www.bnmotor.fi/indexf.html ) ja hän taikoi kannet taas kisa kuntoon.

 

Remppaamisen jälkeen olikin sitten kansien arviointi edessä ja tähän halusin päästä virtauspenkkiin. Onneksi A.Norrback ( http://www.anorrback.fi/indexfi.html ) oli kiinnostunu arvioimaan kansia ja nokka otettiin Jepuaa kohti. Kuten aina ilta vierähti nopeeta, tuliaisina oli pää täynnä ideoita ja parannus mahdollisuuksia... niin ja se ikuisuus projekti nimeltään virtauspenkki ittelle..

 

Takas kansiin niin mukana oli 2 kpl kansia. Ensin virrattiin yhdet streetit jotka käyny luola miehen käsittelyssä. Kansi virtuas kertoi pullonkaulan ja norrbacki antoi hyvät neuvot missä kuristava kohta sijaitsee.

 

Tokana vuorossa oli sitten Superit. Laskelmien mukaan kansien pitäis virrata sen 176-186 cfm ja kanavan pienin pinta ala olla luokkaa 980mm2.

Virtaus penkki antoikin sitten seuraavat lukemat

Kansien virtaus olikin sitten seuraava.

Jos hepoiksi tuon haluaa niin 28" mitattuna tuo on aika lähellä sama. Joten max virtaus on karvan päälle 200hv. (virtaus kertaa 1.028)

Nosto Virtaus[cfm@28"]

2mm 45

4mm 87

6mm 127

8mm 156

10mm 179

12mm 190

14mm 201

16mm 208

 

Ongelmana kannen kanssa oli että virtaus nopeus kasvoi korkeemmalla virtauksella liian isoksi. Ja taaksepäin laskettuna saatiin ahtaimman kohdan pinta alaksi 900mm2. Joten pientä parantamisen varaa tuossa löyty mutta kannet virtas valmiiksi kyllä sen mitä teho tavote vaatii.

 

 

Seuraavaksi onkin sitten loppu koneen niputus sekä venttiilillä olevan nokka ajotuksen mittaus. Tähän löytyy syy siitä että saa tarkistettua kuinka nokka riittä tavotetuille kierroksille.

 

Penkitys olis aikomus saada hoidettua mahdollisimman pian ja pitää tunnustaa että mielenkiintosta on nähdä että tuleeko kone toimimaan sinnepäin vai kuinka paljon menee omat laskelmat pieleen.

Tästä sitten seuraava kone tuleekin sitten olemaan nätisti maukuva 1776 ja turbolla.

 

Ja kuvia

HPIM1926.jpg

 

HPIM1928.jpg

Link to comment
Guest fgronlun

Vierailu tuo A.Norrbackin luona sai herätettyä mielenkiinnon tuon oman virtaus penkin rakentamiseen. Viime perjantaina piti sitten lähikaupasta hakee kahdeksan karhua tausta avuksi ja tottakai kaksi apumiestä :D

 

Aluksi suunnitelma oli rakentaa NS oriface penkki joka perustuu virtauksen mittamiseen kuristin levyn kanssa. Mutta viime päivien vimmaton lukeminen sitten sai suunnitelman muuttumaan että mittaus tehtäsiin sittenkin Pitot mitta putken avulla. Syy tähä on ainakin netistä saatujen tietojen mukaan paljon laajempi mitta alue ilman että tarkkuus huononisi. Ongelma ymmärtääkseni on kuristin levyn kanssa että mittauksesta tahtoo tulla epätarkka jos virtuas alue on laaja.

 

Jo valmiiksi suuresta penkistä tuli hivenen ylimitotettu mutta tulipahan työpöytä tehyä samalla.

 

Viikon mittaan olis aikomus saada tehtyä mitta systeemit ja toivon mukaan viikon päästä eka mittaukset tehtyä.

 

Tavote penkillä olis saada mitattua ainakin virtaukset johonkin 300cfm saakka 28" vesipatsaalla... Imuritehoa löytyy tällä hetkellä noin 7000W mutta tuo tullaan säätään sopivaksi myöhäsemmässä vaiheessa.

 

Hauska taas tässä projetissa on että rakentamisen ohessa tullu jo huomattua juttuja jotka olis voinu tehdä toisin... Mutta tekemällä oppii..

Tässä parit kuvat

HPIM1930.jpg

 

HPIM1936.jpg

 

HPIM1938.jpg

 

HPIM1940.jpg

 

HPIM1947.jpg

Link to comment
Guest fgronlun
Luolamies kannet evo2 ilmoittautuu koekaniiniksi kun on hiukan kairattu imukanavia lisää ja lyhennelty imusarjoja :)

 

[attachment=0]dr_frogg.JPG[/attachment]

 

Onnistuu hyvin. Pari karhua mukaan niin eiköhän karjuntaa ala kuuluun :D

Link to comment

Lähtökohdaksi pakosarjalle otin Jokkis sarjan johon päädyin lähellä oleva halkasijan sekä tottakais hinnan takia.

Tässä tulikin sitten eka jarru vastaan. Normi R:llä olevaa sarjaa on vaikee saada alle 780-800mm.. Rälläköinnillä ja käyrien sahaamisella onnistuin saamaan sarjan noin 700mm. Tuohon pakokanavan pituus päälle niin ollaankin jo kokonais mitassa 770mm.. Joten liian pitkäksi jää..

Mutta jätin sarjan heppeihin koska halusin odottaa mitä virtauksia kansista saadaan.

 

HPIM1888.jpg

 

Ihan hyvältä näyttää pakosarja, mutta onko kollektorin järjestys väärä, vai heittääkö mun silmissä? Miten matalalle toi tulee autossa, kun näyttäisi tulevan kokonaan öljypumpun alapuolelle? Olen tekemässä vastaavaa sarjaa ja ainakin mun autossa tulee aika lähelle maata, jos kollektori on pumpun alapuolella.

Link to comment
Guest fgronlun

 

Ihan hyvältä näyttää pakosarja, mutta onko kollektorin järjestys väärä, vai heittääkö mun silmissä? Miten matalalle toi tulee autossa, kun näyttäisi tulevan kokonaan öljypumpun alapuolelle? Olen tekemässä vastaavaa sarjaa ja ainakin mun autossa tulee aika lähelle maata, jos kollektori on pumpun alapuolella.

 

 

Ju olet oikeessa järjestys on väärä mutta jossakin pitää aina yrittää oikasta.

En tiedä kuinka tuo vaikuttaa toimintaan mutta minusta tuolla pitäis olla hyvin marginaalinen vaikutus.. Vaikka nää vaparit taitaa olla aika kranttuja noille marginaaleille :D :D

 

Tuon pakosarjan sopivuudesta ei ole tietoa yhtään koska olen tuota tehny periaatteella että tärkein saada putkien pituudet oikein. On ns penkki sarja.

Tavotteena olis saada verrattua tuota "optimoitua" sarjaa normi merged sarjaan jossa putkien pituudet on paljon pitemmät ym

Jos tuosta oikeesti on huomattava hyöty niin sitten pitää tehdä sen mallinen että sopii nätisti kuplan tai KG:hen.

Ei ole päätetty vielä mihin koppaan kone joutuu aikanaan..

 

Millä olet oman pakosarja laskenu? Pipemaxilla?

Tässä koneessa putken pituutta on haettu niin että koneen max teho tulis 7600rpm kohdalla. Tuosta on sitten yritetty saada kaikki mitotettua niin että sopis tuolle kierrosluku alueelle..

Link to comment
Millä olet oman pakosarja laskenu? Pipemaxilla?

Tässä koneessa putken pituutta on haettu niin että koneen max teho tulis 7600rpm kohdalla. Tuosta on sitten yritetty saada kaikki mitotettua niin että sopis tuolle kierrosluku alueelle..

Pipemaxilla mitoittettiin aiempi 4-2-1 sarja, mutta se ei tainnut ihan optimi olla. JPM laittoi mitat 4-1 sarjalle kolmella stepillä, jos niillä saisi paremmin toimimaan. Nokan ja uuden sarjan spekseillä huipputeho pitäisi olla 7400 kun nykyisellä jäi 6800. Kuivasumppupumppu vaikeuttaa aika paljon mitoitusta, mutta toisaalta taas lohko jossa ei ole öljypohjaa auttaa, eli 1 ja 3 putket voi vetää lohkon alta.

Link to comment
Guest fgronlun

Juu aina ei mene nämä virtuaalilaskennat ja todelliset tehot yx yhteen. Tuliko uusi sarja mitotettua samalle kierrosluvulle ku tämä vanha?

 

Tuo steppi sarja on käyny ittelläkin mielessä mutta aikomus olis koittaa tuo pelkän pituuden vaikutusta.

Link to comment

Hieno vapariprojekti hurjien turboprojektien keskelle. Vähä Pakosarjajuttuja ja putkistojuttuja tähä jos sallitte. Pakopulssien oikea järjestys kollektoriin on erittäin tärkee pakosarjaa tehdessä vapariin ja pituuksissa huomattu 10-40mm muutosten vaikuttavat paljon jos ei oo alueelle menny eli tarkka järjestys, tarkat halkasiat, tarkka kollektorin muoto ja primäärien sekä kollektorin tarkka pituus vaikuttaa erittäin paljon lopputulokseen. Kannattaa tehdä kollektorille mahdollisuus vaikka 40mm steppeinä pituuden kasvattaminen ja kollektorien vaihtaminen erilaisiin vaihtoehtoihin sekä erilaisten halkasioiden testausta varten. Monia erilaisia stingeri kartio laskelmia kannattaa myös testata tai äänenvaimennin modauksia tehdä jolloin vaikutukset näkee penkissä. Stepperit on hyvii ja tehokkaita ja niiden toteuttamisessa pituuksien pitää olla justit. Erittäin hienoa Fredde jotta kehitystä ja firittelyä ehditte ja jaksatte suoritella. Hienoo jotta kaikki muukki jaksaa VW firittelyn maailmassa kehittää sekä laittaa kalustoa laulamaan korkealta ja kovaa sekä woimallisesti.

 

Valmisosia, malleja, virikkeitä, erimerkkisistä ja erinäköisistä mutta noista kannattaa ottaa hyvät asiat käyttöön. Jos ei tunnu saavan VW käyttöön tarpeex lyhyttä sarjaa kannattaa steppeinä laajentaa sarjaa jolloin voi pituutta pikkaisen venyttääkki ja testaamalla, testaamalla pääsee parhaaseen lopputulokseen.

 

 

http://www.stainlessheaders.com/index.aspx

 

http://www.burnsstainless.com/mergecollectorsmain.aspx

 

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... nology.htm

 

http://www.goodfabs.com/gallery.aspx

 

http://www.youtube.com/watch?v=LYknJyXx ... re=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=2_zvuorf ... re=related

Link to comment
Monia erilaisia stingeri kartio laskelmia kannattaa myös testata tai äänenvaimennin modauksia tehdä jolloin vaikutukset näkee penkissä.
Eikö nämä stingerikartiot ole jo vanhentunutta tekniikkaa? Aattelin vaan kun formula ykkösissä yms. on enemmän tai vähemmän suorat putkenpäät ollu jo kymmeniä vuosia. Ammoisina aikoina oli niissäkin kartiot.
Link to comment
Guest fgronlun
Monia erilaisia stingeri kartio laskelmia kannattaa myös testata tai äänenvaimennin modauksia tehdä jolloin vaikutukset näkee penkissä.
Eikö nämä stingerikartiot ole jo vanhentunutta tekniikkaa? Aattelin vaan kun formula ykkösissä yms. on enemmän tai vähemmän suorat putkenpäät ollu jo kymmeniä vuosia. Ammoisina aikoina oli niissäkin kartiot.

 

Taitaa olla pikkasen vanhentuneita.. Mutta niin on autotkin :)

Ja onhan stingeri paljon nätimmän näkönen ku yksinkertanen suora putki

 

Mutta yksi syy miksi ei varmaan esi F1 autoissa käytetä Stingeria on sen vaadittava tila. Stingerii vaikee alkaa taivutteleen ja käänteleen mikä taas esim suoralla kollektorilla onnistuu paremmin.

Eikö tänä päivänä pakokaasuja käytetä avuksi aerodynaamikan parantamiseen ym ym

Ja aina pitää muistaa ku noita viri vaikutteita otetaan F1 tai ralliautoista, niin mitkä on käyttötarkouts ja vaatimukset ja tärkein mitkä on rajotteet. Esim WRC ralliautoissa on paljon innovatiivisia ideoita mutta myös pykälistä johtuvia kuristimia ym.. Sama pätee F1 autohin..

Link to comment

Onko muut kiinnittäneet huomiota, että Pipemax tarjoaa pienempiä primääriputken halkaisijoita, kuin mihin on totuttu Empi/Scat/Bugpak/jokkis/yms. -sarjoissa?

 

Ainakin minulle tarjoaa Urhon 2,1L mosaan 32 - 35mm putkikokoa primääriksi ja eihän tuollaista 1 3/8 IN putkea ole käytetty sitten nuoruuden keskikaasari & sliparit rakennelmien...

Link to comment
Guest fgronlun
Onko muut kiinnittäneet huomiota, että Pipemax tarjoaa pienempiä primääriputken halkaisijoita, kuin mihin on totuttu Empi/Scat/Bugpak/jokkis/yms. -sarjoissa?

 

Ainakin minulle tarjoaa Urhon 2,1L mosaan 32 - 35mm putkikokoa primääriksi ja eihän tuollaista 1 3/8 IN putkea ole käytetty sitten nuoruuden keskikaasari & sliparit rakennelmien...

 

Olen ymmärtäny että pienessä putkessa on vahvempi signaali paine pulssien suhteen. Nämä taas tärkeitä että saadaan täytös paremmaksi. Ongelmana on kovemmilla kierroksilla että alkaa putken halkasija kuristaan ja menetetään huipputehoa.

Joten putken koko yritettävä pitää mahdollisimman pienenä ilman että kuristaa mutta kuitenkin niin että pulssi olis mahdollisimmanvahva.

Ja ku normi stroker kuplan koneet antaa sen 180-200 heppaa niin mitää älytöntä puktee tuo ei vaadi ainakaan tehon eikä kierroksien suhteen.

 

Vaikka kohtahantuon näkee jos saan tuolla 1776 kokeiltua eroja eri pakosarjojen välillä..

Link to comment

Näköjään ainut "hatusta vedettävä" arvo vaikuttaa PipeMaxissa kohtuu paljon primäärin halkaisijaan, eli mitä pienemmän arvon laittaa Volumetric Efficiency -kohtaan, sitä suurempi halkaisijaisen primäärin ohjelma tarjoaa. Löytyykö kokemuspohjaista tietoa millaista arvoa Volumetric Efficiency -kohdassa kannattaa käyttää kuplan koneelle?

Link to comment
Guest fgronlun

Itte olen visiointi vaiheessa kokeillu 100-110 välillä.

 

Tämä 1776 projekti kone antoi antoi kansi virtaus lukemilla miehekkään 125% VE:n.. mikä on aivan liian korkea omasta mielestä.

 

Itte olen joskus oppinu tuon VE käsitteen näin:

VE voin jakaa karkeasti seuraavasti

 

75-85% vakio tai lievästi portattu moottori

 

85-100% viri nokka, viilatut kannet ym perus viri viripannu. (ns talli viri pannu)

 

110-130% on sitten täysin optimoitu kone jossa imu/pakosarjat mitotettu, kannen virtaus/ virtaus nopeus oikea.

Ns viri pajan kone :D :D

 

Karkeesti voi sanoa että me normi virittäjät painitaan tuossa 85-100% VE luokassa. Ja pitää sanoa jos tuohon 100% VE pääsee niin hyvä ja tuosta kaikki yli on jo plussaa

 

 

Vähä mitä tallissa on tapahtunu viime viikolla.

Alkuviikosta tuli tehtyä pikkasen pikku näpläämistä penkin kanssa.

Mutta sitten alko taas tuo kone kutittaan mieltä. Tosiaan koneesta mitattiin miehekäs 15.6mm nosto ja tottakai venat osu mäntiin aika lailla. Mittaukset osoitti että mäntiintarttis 0.4mm kolot että saavutettais o välys ja tuohon sitten 2mm lisää jotta saadaan tarvittava välys sekä pientä liikkuma tilaa mahdolliselle nokan säädölle.

Joten vena kuopista tein sitten noin 2.8mm syvät imu sekä pakopuolelle. Ja jäljellä on vaan tarkistaa paljonko nokkaa pystyy sätää turvallisilla välyksillä.

 

Kuopat tuli sitten ekä yritettyä tehdä tuolla helpoksi havaitulla liima hiekkapaperi systeemillä.. Mutta tuli huomattua että tuo on ok noin 1mm viilaukseen sekä viimeistelyyn. Joten ei muuta ku tallikaverille kyselyä jos löytyy vanhoja venoja joihin rälläkällä urat.

 

HPIM1948.jpg

 

HPIM1949.jpg

 

HPIM1950.jpg

 

HPIM1951.jpg

 

Tässä sitten lopputulos

 

HPIM1959.jpg

Link to comment

Vanhaan venaan hopeella juottaa kovametalli teräpalat sopevasti kiinni ja sillä myös oivallista tehdä venakoloja mutta wisecot rock ja niissähä jo valmiinaki venakolot.

Pakosarjoista puhuttaessa F1 maailma ehkä painii vähä eri sarjassa ku vw boxeri ja ku ei vielämään oo päästy 20 000rpm vapari vw boxerilla =) kadulla eikä kisassa kiljuttamaan

 

Kaunista ja taiteellista ... motorsporttia

 

http://www.google.fi/search?q=f1+exhaus ... 4gSBxvHNAw

 

Kiihdytyskäytössä huomasimme testissä 320 asteisen nokan joka nostaa noin 16mm säätäessämme sen 1,2mm aukeamaan enemmän imupuolelta venttiililtä yläkuolokohdassa kuin pakovena rupes 300+ Nm väännön tullessa pakosarjan ahtaus vaivata jarrupenkis 7000rpm kohalla VW konees ... joo iso stroukkeri ja paljon virtausta kansissa. Stepperii kehään ja parempiin arvoihin niin radalla kuin penkissäki.

Link to comment
Guest fgronlun
Vanhaan venaan hopeella juottaa kovametalli teräpalat sopevasti kiinni ja sillä myös oivallista tehdä venakoloja mutta wisecot rock ja niissähä jo valmiinaki venakolot.

Pakosarjoista puhuttaessa F1 maailma ehkä painii vähä eri sarjassa ku vw boxeri ja ku ei vielämään oo päästy 20 000rpm vapari vw boxerilla =) kadulla eikä kisassa kiljuttamaan

 

Kaunista ja taiteellista ... motorsporttia

 

http://www.google.fi/search?q=f1+exhaus ... 4gSBxvHNAw

 

Kiihdytyskäytössä huomasimme testissä 320 asteisen nokan joka nostaa noin 16mm säätäessämme sen 1,2mm aukeamaan enemmän imupuolelta venttiililtä yläkuolokohdassa kuin pakovena rupes 300+ Nm väännön tullessa pakosarjan ahtaus vaivata jarrupenkis 7000rpm kohalla VW konees ... joo iso stroukkeri ja paljon virtausta kansissa. Stepperii kehään ja parempiin arvoihin niin radalla kuin penkissäki.

 

Oliko nokka 320 raggari/mainos asteina vai 0.05" nostolla mitattuna?

Mitä olen ymmärtäny niin kaikki yli 300 .050" asteina olis liikaa jos ei puhuta jostain aivan älyttömästä kierroskoneesta??

 

Aikomus olis saada tehtyä vertailu jossa muuttuvat tekijät on pois suljettu. Sen verran on alkanu insinööri oleen :D

Toivonmukaan sais aluksi tehdä vertaillun jossa eka tuo melkein pipemax sarja ja sitten kylmästi verrata sarjaan joka erin pituinen. Niin ja että koneessa ei ole mitään käyntihäiriöit.

 

Mutta mutta tavote nr 1 on saada se 100hv/l raja rikottua. Onnistuuko tuo turbo hepulta jää nähtäväksi. Normi sanonta on että turbo heput eivät osaa virittää joten katotaan kuinka vaikee tuo vaparin teko on sitten :D

Link to comment

Teithän toki noista koloista millin isommat kun itse venttiilin halkaisija kansissa ? Siistiltä näyttää ainakin kolot,noita on tullut kaikenmoista väkerrystä nähtyä, vingulla niitä myös paljon tehty,mutta karseen näköistä ja hanlalempi saada oikeaan kohtaan.

Link to comment
Guest fgronlun
Teithän toki noista koloista millin isommat kun itse venttiilin halkaisija kansissa ? Siistiltä näyttää ainakin kolot,noita on tullut kaikenmoista väkerrystä nähtyä, vingulla niitä myös paljon tehty,mutta karseen näköistä ja hanlalempi saada oikeaan kohtaan.

 

Ju tuli molemmat kolot tehtyä isommiksi. Halk on noin 2mm isompi joten toivonmukaan löytyy tarpeeksi välystä vaikka venat vähä vemppaiskin.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest fgronlun
En tiijjä onk noi raggari mainosnokkia =) mutta ainahan sitä voi koittaa FK89 nokkaa jos haluaa tai si jotain nykyaikaista ;-) joko uus konetesti on penkissä hyväx säädöiltään saatu ja tuloksia syntyny?

 

Tulokset odottaa vielä. Pitää vielä tehdä kansille pientä viilausta jotta sais täyden potentiaalin irti..

Projekti nr1 tällä hetkellä saada virtauspenkki tehtyä ja sitten jatkaa taas koneviritystä.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest fgronlun

Virtauspenkki projekti edistyny vihdoin ja viimein siihen pisteeseen että saanu kalibroinnit niin hyvin että vaatii enää hyvin pientä viilausta että on täydellinen.

70-270cfm alue jo 1-2cfm tarkkuudella ja 396cfm kalibrointi levy heittää 4cfm. Kalibroinnissa olen käyttäny kalibrointilevyjä jotka sain lainaan.

 

Perjantaina tuli sitten omaksi joululahjaksi virtautettua tallilla lojuvia kansia. Tulipa siinä samalla leikittyä muovailuvahalla ja katottua kuinka virtaus muuttuu kanavia täyttämällä.

Pitää kyllä tunnustaa että mikää helppo laji tämä ei ole. Pitää kyllä nostaa hattua kaikille hyville kansisepille joilla taito muokata kanavia.

 

Penkki projektista sen verran että tuli pieni muutos alkuperäiseen suunnitelmaan ja virtaus mitataan pitot tyyppisellä mittapuktella. Etu tällä kuristelevy malliseen on laajempi mitta alue ilman levyjen vaihtoa.

 

Itse mittaus sitten tehdään tässä tapauksessa paineero antureilla (60mbar sekä 200mbar)

ja näitä taas luetaan työkaverin tekemällä softalla. Hyvä puoli softassa on se että ei vaadi mitään sen kummempia laskutoimenpiteitä vaan antaa reali ajassa virtaus määrän korjattuna 28" vesipatsas alipaineeseen.

Kiitos vielä A.Norrbackille kaikista hyvistä vinkeistä.

 

Itte virtaus mittaukseen niin tuli perjantaina tehtyä pieniä virtausmittauksia. Testissä käytin itte kairaamia vakio kansia. Pienenä yllätyksenä nämä virtas suht hyvin. Vakio venttiili olikin sitten eniten kuristava eikä kanava mitä itte epäilin. Mielenkiintonen oliskin saada testattua isompaa venttiiliä ja sen vaikutusta virtaukseen..

 

Tässä parit kuvat ja virtaus tulokset

 

Mittapukti koeasennettuna

HPIM1987.jpg

 

Kalibrointi levyt

HPIM1969.jpg

 

Ekoja kalibrointeja

HPIM1990.jpg

 

Penkki valmiina mekaanisesti. Vielä puuttuu imureiden kierrosluku ohjaus

HPIM1995.jpg

 

Tässä sitten tulos tuosta itte kairaamasta vakio kannesta. Ittellä ei ollu referenssiä vakio kannesta mutta onneksi netistä löyty virtaus tulos jonka sain muutettua 28" alipaineelle.

Vwstdcompported.jpg

Link to comment

Ja sitten kun tuon virtauspenkin kanssa alkaa puuhailla huomaa pian käyttävänsä enemmän aikaa mittailuun ja pähkäilyyn,

itse tekeminen jää huomattavasti vähemmälle, varsinkin jos kyseessä on ns. haastavampi kansimalli. Mikäli se vielä sattuu

olemaan ainoa kappale niin lastua ei tahdo irrota millään;)

 

David Vizardilta pitäisi ilmestyä helmikuussa uusi kirja virtauspenkin kanssa puuhastelusta, julkaisija SA Design.

Ainakin Amazoniin tulee myyntiin, http://www.amazon.com/David-Vizards-Cyl ... 1934709646

 

Pari opusta lisää samasta aiheesta:

 

http://www.amazon.com/Engine-Airflow-HP ... 34-0424858

http://www.amazon.com/Air-Flow-How-Get- ... 34-0424858

Link to comment
Guest fgronlun
Ja sitten kun tuon virtauspenkin kanssa alkaa puuhailla huomaa pian käyttävänsä enemmän aikaa mittailuun ja pähkäilyyn,

itse tekeminen jää huomattavasti vähemmälle, varsinkin jos kyseessä on ns. haastavampi kansimalli. Mikäli se vielä sattuu

olemaan ainoa kappale niin lastua ei tahdo irrota millään;)

 

David Vizardilta pitäisi ilmestyä helmikuussa uusi kirja virtauspenkin kanssa puuhastelusta, julkaisija SA Design.

Ainakin Amazoniin tulee myyntiin, http://www.amazon.com/David-Vizards-Cyl ... 1934709646

 

Pari opusta lisää samasta aiheesta:

 

http://www.amazon.com/Engine-Airflow-HP ... 34-0424858

http://www.amazon.com/Air-Flow-How-Get- ... 34-0424858

 

Kiitos vinkeistä. Jossain vaiheessa pitää tilata noista joku niin on jotain sopivaa iltalukemista.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest fgronlun

Juu perjantaina 13 päivä on virtaus kekkerit tallilla. Kansia ripakopallinen mukaan ja katotaan mitä näyttää.

Ittellä aika menny penkin kalibrointiin ja säätöjen hifistelyyn.

Penkin linearisuus tällä hetkellä pieni kysymysmerkki. Pieni kysymysmerkki on 200cfm kohta jos näyttää ihan 100% oikein.

Muuten 70,270,394cfm kalibrointilevyt ovat jo 1-3cfm sisällä mutta tuo puuttuva 200cfm laippa olis vielä hyvä.

 

Pitää kattoa jos sais töissä tuollasen tehtyä..

Link to comment
Guest fgronlun

Piti kaivaa esille Sf kansi jota kokeilin pikkasen muovailuvahalla parannella. Tavote oli kokeilla mikä vaikuttaa mihinkäkin.

 

Virtaus nopeus muutokset oli mielenkiintoset koska alussa tuli ajateltua väärin että mihinkä pitää täyttää ja mistä ottaa pois..

Palotilaa pitää kokeilla vielä täyttää ja kattoa miten sillä on vaikutusta virtauksiin..

 

mm näitä voidaan sitten 13:sta perjantaina pallotella. Kone specsit mukaan niin voidaan kattoa mitä pipemaxi lupaa koneeseen voimaa..

 

HPIM2061.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...