-tipi- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Töissä tälläiset keskustelut päätyvät puheluun poliisille..heh Työkaveri just pääty muutama viikko sitten soittamaan poliisille, kun pidin esimerkkinä JATin saamaa sakkoa laskennallisesta maksimimassasta. Puhelimessa polliisi sano että todellisen painon mukaan mennään. Vaan harvoinpa noilla lie vaakoja mukana. Nimim. myöskin_BECE_leimaverolla Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Toisaalta jos on vetoauton, peräkärryn sekä peräkärryllä olevan ajoneuvon rekisteriotteen mukana niin siitähän selviää vetoauton kokonaispaino sekä perävaunun omamassa sekä peräkärryllä olevan ajoneuvon omapainokin.. ;) Näinhän se on, kyseessä on nimenomaan käsite 'kytkentämassa'. Quote Link to comment
Lasse Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Niinkuin AP tuossa mainitsi, niin ihmisiä hämää tuo, että ajokorttivaatimus menee papereiden mukaan ja kytkentä todellisten massojen mukaan. Aika moni luulee tekevänsä oikein kun vetää isolla autolla hikistä nyssäkkää vaikka lain mukaan pitäisi tehdä just toisin päin. Katselin tuossa sedän metsästyssusukin papereita ja totesin, että tämähän se vasta onkin oiva vetopeli: vanha neliveto, saa vetää 2xkokonaismassan (vai omamassan?) kokoista tiilitaloa perässä. Ei jumalauta.....Turvallisuudesta ei kannata puhua sitten mitään. Oikeasti pitäisi lailla kieltää vetokoukun asentaminen tollasiin kiikkulautoihin. Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Finlexistä yritin penkoa ajantasalla olevat pykälät. En tiedä löysinkö, mutta asetus 1168/1999: B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa; Asetuksesta en löytänyt kuitenkaan tekstiä siitä onko kyseessä oikeat massat vai paperilla olevat massat. Vanhassa kumotussa asetuksessa (845/1990) luki näin: Ajoneuvon kokonaispainolla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaispainoa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaispainoa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaispainolla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaispainoa. Mutta tuo teksti ei siis enää ole voimassa. Joten tuosta voisi päätellä että ei käytetä paperimassoja vaan oikeita? t. Mika Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Faktaa: Autolla sallittu max vetopaino punnitaan todellisten painojen mukaan. Esim: Auto rekisteriotteeseen merkitty max vetopaino 1500 kg, saa vetää todellista kuormaa 1500 kg, riippumatta mikä on kärryn otteeseen merkitty kokonaispaino. Ajokortti "pikku-e" vaaditaan seuraavissa tapauksissa: - yhditelmän rekisteriotteisiin merkitty kokonaispaino ylittää 3500kg - perävaunun rekisteriotteeseen merkitty KOKONAISPAINO ylittää vetoauton OMAPAINON eli, nyrkkisääntönä: auton vetokyky todellisten painojen mukaan, ajokortin riittävyys rekisteriotteen mukaan. Yleensä henkilöauto + traileri vaatii pikku e:n, joillakin pienillä trailereilla saattaa selvitä ilman. Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Faktaa: Ajokortti "pikku-e" vaaditaan seuraavissa tapauksissa: - yhditelmän rekisteriotteisiin merkitty kokonaispaino ylittää 3500kg - perävaunun rekisteriotteeseen merkitty KOKONAISPAINO ylittää vetoauton OMAPAINON eli, nyrkkisääntönä: auton vetokyky todellisten painojen mukaan, ajokortin riittävyys rekisteriotteen mukaan. Mistä asetuksesta tuo fakta löytyy että ajokortin riittävyys rekisteriotteen mukaan? Ei ainakaan tuosta ajokorttiasetuksesta 1168/1999, eikä siihen myöhemmin tehdyistä muutoksista/poistoista/lisäyksistä. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Mistä asetuksesta tuo fakta löytyy että ajokortin riittävyys rekisteriotteen mukaan? Ei ainakaan tuosta ajokorttiasetuksesta 1168/1999, eikä siihen myöhemmin tehdyistä muutoksista/poistoista/lisäyksistä. t. Mika Tästä minkä sä aiemmin postasit: Finlexistä yritin penkoa ajantasalla olevat pykälät. En tiedä löysinkö, mutta asetus 1168/1999: B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Kysymykseni olikin otteeseen merkitty vai todellinen kokonaismassa? Aiemmin asetuksessa 845/1990 luki että otteeseen merkitty, mutta myöhemmin asetusta on muutettu niin että tuo maininta on poistettu (1168/1999). Mun tulkinta on, että se on poistettu siksi ettei enää käytetä otteeseen merkittyjä massoja. Vai mitä muuta syytä se olisi ollut poistaa asetuksesta? t. Mika Quote Link to comment
GT78 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Ilman pikku-E:tä saat vetää maksimissaan 3500 kg:n painoisella henkilöautolla sitä 750 kg peräkärryä. Eli ilman pikku-E korttia yhdistelmän maksimipaino saa olla 4250 kg (3500 plus 750kg = 4250). Aina kuitenkin niin että vetoauton paino on suurempi kuin vedettävän. Kaikki painot on kokonaispainoja, eli ei mitään omamassoja. Katsotaan papereista eikä punnita tien päällä, kun ei ole usein mahdollista. Se mitä milläkin autolla saa vetää, selviää rekisteröintitodistuksesta (rekisteriotetta ei ole enää olemassa). Nämä on ikuisuuskysymyksiä, mutta trailerin vedossa tulee usein vastaan rajat esim. otetaan joku pikkupakettiauto (MB Vito) ja lasikuidusta tehty hevostenkuljetusvaunu perään, ei onnistu enää B-kortilla, kun vaunun kokonaismassa liian suuri. Lopuksi vielä pähkinä purtavaksi: jos sinulla on ABC-kortti, saatko vetää henkilöautolla esim. 4500 kg:n yhdistelmää jossa auto on henkilöauto 3500 kg ja vaunu 1000 kg? Quote Link to comment
NordBling Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Yhdistelmän yht. laskettu kok. paino yli 3500 kg, eli ei saa. Quote Link to comment
-AP- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Kysymykseni olikin otteeseen merkitty vai todellinen kokonaismassa? Todellinen? Rekisteröintitodistukseen on merkitty auton kokonaismassa, mikä sama tieto (uudemmissa) löytyy myös autosta valmistajan kilvestä. Tätä ei missään oloissa saa ylittää. siis ylikuormaa ei sallita. Sitten autolla on myös omamassa ajovalmiina, löytyy rekisteröintitodistukselta. Kytkentämassa eli todellinen hinattava nyytti on ainut tieto jonka määrittämisessä tarvitaan vaakaa. Quote Link to comment
GT78 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Yhdistelmän yht. laskettu kok. paino yli 3500 kg, eli ei saa. EDIT: Kaitsu vastasikin siihen pähkinään! Sori...:D Eli ABC -kortti taskussa ei saa vetää yhdistelmää jonka kokonaispaino on 4500 kg (auto 3500 + vaunu 1000 kg)...Tarvitaan Be eli tässä tapauksessa kortissa tulisi olla ABEC... Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Kysymykseni olikin otteeseen merkitty vai todellinen kokonaismassa? Otteeseen merkitty. Uskokaa tai älkää uskoko, mutta noin se menee kuten aiemmin mainitsin, ajokorttiasiat painojen osalta ratkotaan rekisteriotteilla, piste. Editoidaas vielä hiukan, kun kuitenkin tulee kinaa ;) Omamassa on auton (tai perävaunun) paino tyhjänä, lienee selvää kaikille? Kokonaismassa on auton (tai perävaunun) suurin sallittu massa, miten tämä voidaan punnita tien päällä? Se mitä auto (tai perävaunu) painaa todellisuudessa juuri sillä hetkellä on jotain ihan muuta, mutta ei kumpaakaan edellisistä. Eli ei tuossa mikan postaamassa ajokortti säännössä ole mitään epäselvää kun lukee sen ajatuksella läpi ;) Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Ilman pikku-E:tä saat vetää maksimissaan 3500 kg:n painoisella henkilöautolla sitä 750 kg peräkärryä. Ei. Ilman pikku e:tä saat vetää peräkärryä, jonka kokonaispaino on alle vetoauton omapainon ja yhdistelmän kokonaispaino on alle 3500 kg, tai peräkärryn kokonaispaino on alle 750 kg (kevytperävaunu). Edit: sori luin huonosti, siis ymmärsin väärin. Eli kyllä saat vetää tuota alle 750 kg vaunua, mutta myös saat vetää yli 750 kg:n vaunua kuten kirjoitin. Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Lopuksi vielä pähkinä purtavaksi: jos sinulla on ABC-kortti, saatko vetää henkilöautolla esim. 4500 kg:n yhdistelmää jossa auto on henkilöauto 3500 kg ja vaunu 1000 kg? Yhdistelmän yht. laskettu kok. paino yli 3500 kg, eli ei saa. Väärin. Lue pykälä. B-luokkaan kuuluvan ajoneuvon maksimipaino on 3500 kg. Sellaisella saa B-kortilla vetää maks. 750 kg:n vaunua. Nämä yhdessä ovat 4250 kg. Jos auton kokonaismassa on alle sen 3500 kiloa niin silloin yhdistelmän kokonaismassa on maks 3500 kg. Kyllä kaitsu on oikeassa, eli et saa vetää. Koska kyseessä on 1000 kg kärry, se ei ole enää kevytperävaunu ja kokonaispainon tulee pysyä alle 3500 kg, kun ajokortti on ilman pikku e:tä. Edit: Lisäpähkinä: Minkä painoista peräkärryä saat vetää kuorma-autolla (esim. MB Sprinter) kun sinulla on ABEC-kortti? Quote Link to comment
NordBling Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Aikoinaan joskus 15v sitten laki sanoi, että pikku-e tarvittiin, kun yhdistelmän kokonaispaino ylitti 3500kg. Sitten tuli lakiin lisäys, että jos vedettävän kokonaispaino on painavampi kuin vetoauton omapaino, tarvitaan pikku-e Tällöin noin 60000 karavaanaria älähti, ja kortin sai noutaa nimismieheltä ilman tutkintoja noin vuoden verran. Alkuperäinen vaatimus eli yhdistelmä max 3500kg jäi mun ymmärtääkseni voimaan? Metaken pähkinään mun vastaus on max 750kg kärryä. On muuten just työn alla ajaa c1e kortti just sen takia, että useimmat sprintterit sun muut isot pakut onkin rekisteröity kuorma-autoiksi. Rallihommissa ei siis enää riitä pikku-e:kään enää. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Tästähän kunnon juupas eipäs kehkeytyi, lainsäätäjä on siis päässyt päämääräänsä, eli ei näistä ota pirukaan selvää ;o) Minä ainakin tulkitsen tätä samaan tapaan kuin GT78: 5 § (5.1.1996/2)Ajokorttiluokat B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa; Mika: Ajokorttiasetus 7.9.1990/845 löytyy kyllä Finlexin ajantasaisesta lainsäädännöstä ja asetus 1168/1999 on siihen vain lisäys, eli siihen perustunee kokonaismassojen laskeminen papereiden mukaan edelleen. (9.12.1999/1168) Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa. Quote Link to comment
JaniM Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Onpas hankalan kuulosta, onneks on rekkakortti, niin ei tartte arpoa muuta kuin paljon autolla saa kiskoa. Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Aikoinaan joskus 15v sitten laki sanoi, että pikku-e tarvittiin, kun yhdistelmän kokonaispaino ylitti 3500kg. Sitten tuli lakiin lisäys, että jos vedettävän kokonaispaino on painavampi kuin vetoauton omapaino, tarvitaan pikku-e Tällöin noin 60000 karavaanaria älähti, ja kortin sai noutaa nimismieheltä ilman tutkintoja noin vuoden verran. Alkuperäinen vaatimus eli yhdistelmä max 3500kg jäi mun ymmärtääkseni voimaan? Juurikin näin, mutta tässä on vielä tuo GT78:n mainitsema poikkeus, eli tämä sääntä koskee vain varsinaista perävaunua, ei kevyt perävaunua. Joten kevytperävaunulla tuo 3500 kg saa ilman pikku e:tä ylittyä. Quote Link to comment
NordBling Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Eiks varsinainen perävaunu ole sellanen kuorma-auton perävaunu, jossa on pyörät nurkissa, siis oikeasti iso kärry? Kytketään vetokitaan, ei koukkuun? Quote Link to comment
mikan Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 2300 kg touareg jonka kantavuus 600 kg -> vedettävän max 600 (750) kg B-kortilla. 1000 kg polo jonka kantavuus 500 kg -> vedettävän max 1000 kg B-kortilla. Luvut suuntaa-antavia, mutta ei liene epäselvää kummalla lähtisin tonnin kärryä kiskomaan jos saisin omaa järkeä käyttää enkä lain mukaan. t. Mika Quote Link to comment
GT78 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Joo aika soppahan näistä saadaan varsinkin kun itse esittää "pähkinää purtavaksi" ja sitten sekoittaa vastaukset :D Quote Link to comment
GT78 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Onpas hankalan kuulosta, onneks on rekkakortti, niin ei tartte arpoa muuta kuin paljon autolla saa kiskoa.' Tämä on juuri sellainen tilanne, jossa helposti kuvittelee että saa henkilöautolla kiskoa mitä vaan! Ei nimittäin saa. Jos kiskoo olympiastadionin kokoista höskää alitehoisella taunuksella, tarvitaan se pikku-e. :D Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Hähää vielä yks rikka rokkaan! Miulla autossa jossa aiemmin luki "autoon ei saa asentaa vetolaitetta" lukeekin nyt sallitut jarrulliset ja jarruttomat massat, eli rekisteriotteen uudistuksessa vetokelvottomasta autosta tulikin vetosallittu! (samalla moottori pieneni 60cc, saiskohan siitä vakuutusalennusta) Eli en menisi luottamaan siihen, että vanhassa rekisteriotteessa lukevat sallitut vetomassatkaan täsmäisi ilmeisesti polliisinkin käyttämään uuteen tietokantaan... Tosin vissiin sillä paperilla mennään mikä on voimassa sano koneet mitä sano? Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Guest DaFox Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Yle2:n tv-sarja Pasilaa lainaten; JÄNNÄÄ Tuleepa itsellekin hebsterin kuvasti mieleen onnelliset ja menneet ajat - kun en näistä pykälistä tiennyt tuon taivaallistakaan.. Oli koukussa kiinni joku huono jokkis-traileri jonka päällä iso kuutosen pemari ja perseen alla hikinen 1.3 sierra ..sieraimissa kesäisen lämpimän kytkimen tuoksu :) Eikä kenenkään tarvinne arvailla oliko hirvee yhdistelmä ja kumpi vei kumpaa. Quote Link to comment
-MITO- Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Golf 3 Variant on mitä parhain veturi :D Quote Link to comment
metake Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Onpas hankalan kuulosta, onneks on rekkakortti, niin ei tartte arpoa muuta kuin paljon autolla saa kiskoa.' Tämä on juuri sellainen tilanne, jossa helposti kuvittelee että saa henkilöautolla kiskoa mitä vaan! Ei nimittäin saa. Jos kiskoo olympiastadionin kokoista höskää alitehoisella taunuksella, tarvitaan se pikku-e. :D Tähän vielä pieni tarkennus, eli kyllä se iso E korvaa pikku e:n, siis rekkakortilla saa vetää samat yhdistelmät kuin pikku e:lläkin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Golf 3 Variant on mitä parhain veturi :D Mitoa lainaten minun on tosiaan sanottava että Kolopallo on yllättävän hyvä veturi. Jopa minun "Spar-Golf" 75 hevosvoimineen... Eikä tuo minun yhdistelmä ole mitenkään ylivoimainenkaan. Traileri painoi 460 kiloa ja doppeli 1000 kiloa. (Golfilla tosin saa vetää hieman alle sitä jarrullisena) mutta kun ajaa järjellä niin kyllä se hyvin menee, ja tosiaan on trailereillakin eroja... Ei siinä kertaakaan ollu JÄNNÄÄ... :D Jopa appiukko oli sinne hakiessa innoissaan, mutta lastatessa alkoi vähän huolstuttamaan (ei sanonu mitään, vasta myöhemmin kertoi siitä) mutta ei ehditty muuta kuin isolle tielle niin sitä heti alkoi hymyilyttämään ja sanoi että kylläpä tämä kulkeekin tukevasti ja hyvin... :o Quote Link to comment
höpö heka Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 Sotketaanpa vielä vähän :-) Eli mun käsityksen mukaan saa C-kortilla(ilman pientä tai isoa e:tä) siirtää peräkärryä, joka on kuorma-auton perässä vai mitä? Sehän on sitten tulkinta kysymys, jos poliisit pysäyttää ja on sprinterin(kuorma-autoksi rekisteröity) perässä junis kyydissä. Ollaanko sitä silloin siirtämässä vai pitääkö kärrin olla tyhjä? "Roger" :-) Quote Link to comment
Guest DaFox Posted December 19, 2007 Share Posted December 19, 2007 ^pitää olla tyhjä, ei parane olla kyydissä edes mummon vanhaa rollaattoria tai sukkia :) Quote Link to comment
JaniM Posted December 20, 2007 Share Posted December 20, 2007 Juu, kortissa on pikku e automaagisesti eli ABECE lukee. Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Mites muuten noiden kärryjen talvirengaspakko? EDIT: löytyikin jo tietoa: "Kokonaismassaltaan yli 750 kg mutta alle 3500 kg painavissa perävaunuissa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset. " Aken teksti on mielenkiintoinen. Mitäs jos vetoautossa on kitkarenkaat? :-) t. Mika ps. http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... enkaat.htm Quote Link to comment
-AP- Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Miten niin mielenkiintoinen? Talvirenkaita on käytettävä. Sellaisia ovat joko nasta- tai kitkarenkaat. Jos veturissa on nastat, on sellaiset oltava kärryssäkin. Jos veturissa on kitkat, saa kärryssä olla joko kitkat tai nastat. Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Eikun mulle tuli tuosta heti sellainen ajatus, että jos vetoautossa on kitkat niin sitten kärryssä voi olla kesärenkaat. :-) Nojoo, tuolta löytyy lakiteksti ja kannattaa lukea 16 ja 17 §: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257 t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Ja alle 750kg kärryissä saa olla mitä vaan? Quote Link to comment
mikan Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Suvikumit vuoden ympäri, kunhan pääurien syvyys on vähintään 1,6 mm. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Ai niin! Mie oon unohtanu kokonaan mainita miten kuljetusongelmat ratkes. Vähän kun nimittäin soitteli, niin lopulta sovin hinausautokuskin kanssa, että tuo miulle ton paluukuormassa kun käy espooseen ruttuja viemässä. Satasella se tuli 30 kilsan päähän miusta ja siitä etiäpäin siirsin ajamalla kunhan olin varmistanu, että takapyörä mahtuu pyörimään. Terv. ranskalaisen onnellinen omistaja. Quote Link to comment
-AP- Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Ja alle 750kg kärryissä saa olla mitä vaan? Pitää paikkansa, riippumatta siitä onko jarrut tai ei (esim. pienet asuntovaunut). Quote Link to comment
DjMokkis Posted January 5, 2008 Share Posted January 5, 2008 Yksi tuttu rouva kävi viime viikolla hakemassa Lahdesta vesijärven autosta uuden toyotan tila-auton ja ne jumankauta pistivät auton liikkeestä pihalle ja naikkosen ajamaan kotimatkan kesärenkailla!!! :D Tietysti kun kyseessä oli henkilö kuka ei osannut tingata talvirenkaita kaupan päälle, mutta kyllä myyntimiehen (tässä tapauksessa naishenkilö hänkin) olisi hyvänä myyjänä pitänyt myydä talvinakit autoon vaikka väkisin... Kyllä olisin itse vähän älähtänyt jos olisin ollut paikalla, luulisi että myyjälläkin olisi jotain vastuuta kun laittaa asiakkaan pakkasteille "laittomalla autolla", kesänakeilla liukastelemaan... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.