Jump to content

fullflow


Recommended Posts

Itsehän nyt tässä tapellut ilman vakio jäähdyttäjää ja sanon vaan että v#ttu!

 

Tulla tuskailua oman projektin parissa http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/12189-stroker-rotrex/page-4

 

Omaan moottoriin tein vakio jäähdyttimen tilalle palikan mistä öljy virtaa läpi, kuten vakio jäähdyttimestäkin ja laitoin sinne sitten öljynpaineanturin (sähköisen). Jotain siellä nyt tapahtuu väärin, kun mittari ei yli 3000 kierroksilla lämpimänä näytä mitään järkevää, mekaaninen joka tosin aiemmin linjassa, auton keulalla jäähdyttimen yhteydessä, näyttää järkevää lukemaa, eikä heilu.

 

No systeemi itsellä on periatteessa tuon aiemmin XP-J:n kuvatun kaltainen, paitsi termostaatti on ulkoinen eikä suodattimen yhteydessä. Älä ainakaan samanlaista termaria (jos sellaisen laitat) kun minulla, ei toimi mulkkaamatta... Laittaisin sen jäähdyttimen silti sinne full flow kiertoon, silloin ainakin kaikki koneeseen menevä öljy käy jäähtymässä. Noiden alkuperäisten öljynpaineventtilien toiminnasta olen saanut kuvan että on kun kaasutin tai nainen, ei sitä kukaan mitään ymmärrä :) Lähinnä siis ajatuksena että jos virtaus muuttuu paremmaksi/huonommaksi kuin alkuperäisessä jäähyssä, toimivatko venttiilit samanlailla kuin ennen?

 

Omastani ajattelin talven aikana ottaa taaemman venttiilin pois ja tulpata linja alkuperäisen jäähdyttimen paikalta. Samalla tehdä vauhtipyörän pään venttiilistä säädettävä, että saa jousta kireämmälle jos siltä tuntuu. Lisäksi tulee mekaaninen mittari, en luota tuohon sähköiseen pätkääkään.

Link to comment

Elikkä jos päädyn tähän versioon. Mimmoinen jäähdyttäjä kannattaa hankkia? Noitakin tuntuu olevan monenlaista? Sähkö puhaltimella varustettu + termostaattikytkin sillekin?

 

 

Mulla on öljynjäähdytinliitännät toteutettu ryöstölaipalla, joka on suodatinjalan ja suodattimen välissä. Laipassa on sisäänrakennettu termostaatti http://www.autoracing.fi/oljynkierron-ryostolaippa-termostaatilla-m20-kierre

 

Valitsin tämän toteutuksen erityisesti sillä perusteella, että oli yksinkertainen ja helppo toteuttaa.

Edited by Hebster52
Link to comment

Minä laitoin tuollaisen jäähdyttimen http://www.autotune.fi/tuote/385/oljynjaahdytin-15-rivinen

Ei ole mitään käsitystä sen tehoista suhteessa setrabiin tai mocaliin, mutta hyvin on riittänyt minun tarpeisiin. Tämä on pelkästään lisäjäähdytin.

Laitoin flektin, kun jäähdytin on sellaisessa paikassa, ettei siihen osu ilmavirtausta. Erillisestä katkaisijasta laitan puhaltimen päälle, jos öljynlämmöt nousee yli 90 asteen. Termostaattikytkin olis tietysti kätevämpi, mutta tulee noita lämpöjä seurattua joka tapauksessa. Toimis tuo jäähdytyssysteemi niinkin, että antas flektin pyöriä kokoajan, mutta aika harvoin mun ajoissa tarvii flektiä käyttää.

Jos vääntäisin pellistä jonkunlaiset ilmanohjaimet, niin matka-ajossa varmaan pärjäisin ilman flektiä, mutta kun täällä meilläpäin  välillä joutuu matelemaan ruuhkissakin.

 
Link to comment

Mulla on öljynjäähdytinliitännät toteutettu ryöstölaipalla, joka on suodatinjalan ja suodattimen välissä. Laipassa on sisäänrakennettu termostaatti http://www.autoracing.fi/oljynkierron-ryostolaippa-termostaatilla-m20-kierre

 

Valitsin tämän toteutuksen erityisesti sillä perusteella, että oli yksinkertainen ja helppo toteuttaa.

 

Toimiiko siis tämä ryöstölaippa silleen että kylmällä öljyllä kaikki menee suoraan suodattimeen. Ja kun lämpenee ja termari aukee se ensin menee jäähdyttäjän kautta ja sit suodattimen kautta ennen paluuta moottoriin?

Link to comment

Jep just tuolleen se toimii. Onko näissä muuten pienenpieni ohivirtaus aina jäähdyttimellekin, näin muistan lukeneeni? Cal-look -foorumilla verrattain tunnettu moottorinrakentaja on tuunannut näitä Mocalin termarillisia ryöstölaippoja avautumaan sopivammissa lämpötiloissa volkkarikäyttöön mutta en mitenkään muista kumpaan suuntaan se sitä avautumaa siirsi - alemmalle vai korkeammalle lämpötilalle.

 

Tuommoisella tekee tosiaan suodattimellisen termarillisen lisäjäähdyttimellisen fullflon tasan yhtä letkua vähemmällä kun letkuihin laitettavalla "in-line" -termarilla eli neljällä letkulla. Noita Mocaleita saa muuten edullisesti www.rallydesign.co.uk jos on samalla postikululla tilaamassa muutakin roinaa, esim. niitä jäähdyttimiä (joita tosin saa edullisesti myös esim. www.autotune.fi / www.katuauto.fi).

Link to comment

Mulla on - tosin vasta teoriassa toimivana - ryöstäjästä letkut syylärille, josta paluuputkessa termarikytkin (+85C) puhaltimelle. Tai oikeemmin "imurille" (tuossa kuvassa ropelli vielä väärinpäin)

W3CFE9kA4hd_i471Szo_iqPWB9AocOK1YcyWyabN

Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 11 months later...

Nostetaan tätäkin..

Sattuneesta syystä minulla on nyt edessä koneprojekti johon ilmeisesti kannattaa vääntää Fullflow ja myöskin ulkoinen öljynjäähdytin… Vakiojäähdytintä en pysty enää käyttää kun sille ei ole paikkaa keskipuhallinkopan takia.

 

Löytyiskö jostain selkee ”kaava” Fullflow systeemistä? Tulisko ulkoinen jäähdyttäjä fullflow järjestelmän yhteyteen ja vakiojäähdyttäjän reijät tulpattu? Vai kannattaako laittaa erillinen adapteri vakiojäähdyttäjän paikalle ja vetää ulkoiseen jäähdyttäjään sieltä?

 

Minulla on jo lohkot joissa on porattuna ja kierteytetynä noi fullflow kanavat.

 

Siis onko tuon kuvan fullflown paluuletkun lohkon kohtaan tehtävä kierteet vai onko siinä jossain lohkossa jo tehdasvalmiina kierteet ja tulppa? Onko mahdollista toteuttaa lohkoon ku lohkoon type 1?

 

Mulla on paikallaan suodatinjalallinen öljypumppu ja kone kuumenee kesällä niin perkeleesti lyhyessäkin ajossa. Tuleeko ottaa jotain öljykanavatulppauksia tms. huomioon jos vaihdan suodatinjalallisen pois ja fullflowta tilalle?

 

 

 

Edit. Tämmöinen löytyi.

 

fullflow.gif[/

Link to comment

Jos ei oo kiire voin maanantaina töissä katsoa millä tapeilla itse tein ja porakoko taulukot.

 

Oli aika hankala Suomessa löytää edullisia tuumasia kierretappeja.

Noniin nyt olis tietoa vaikkei kaivattaisi.

 

Terät ostin firmasta nimeltä Maanterä (www.maantera.fi).

Pienille tulpille 1/4npt ja poralla koko 11,1mm. Isoille nipoille 3/8npt ja terän koko 14,6mm mutta vedin ite 14,5mm ja hyvin uppos eikä tuntunu tiukalta vääntää.

Link to comment

Tarkoitatko pienillä tulpilla öljypumpun lähtökanavan ja lohkon lähtökanavan tulppausta? Monet näyttää olevan sitä mieltä että molemmat tulpattava.

Pienillä niitä mitkä on esim vauhtipyörän takana. Ei niitä kai tarvii aukoa ellei putsaa öljykanavia jollain. Ite putsasin crc:llä ja biltemasta haetulla kiväärin piippurassilla, sai kivasti poraan kiinni ja meni koko kanavan pituudelta.

 

Mulla ei oo tulpattu kuin pumpusta se kanava mutta en yhtään ihmettelis vaikka sieltä kanavasta puskis öljy pumpun rungon ja kampikammion välistä takasin öljypohjaan. Ei oo tosin koskaan mitä tolla koneella 150km viime kesänä kerkesin ajaa niin öljynpaineet ollu alhaalla että olisi valo syttynyt. Olipa vielä 10w30 öljyt.

 

Täs on hyvät ohjeet koko hommaan http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html 

Ite tein tällä sarjalla http://www.aircooled.fi/tuote/338/oljykanavien-alumiininen-tulppasarja-scatja oli yksi tulppa liian vähän, en muista mikä koko mutta jompikumpi noista isommista.

Link to comment

Pumpun ja lohkon välistä ei karkaa fullflow-kierrossa yhtään enempää öljyä kuin normaalikierrossa. Sama "rako" siellä on molemmissa.

Niin no onko sieltä pakko antaa karata yhtään mitään. Luonnollisesti vakiossa ei ainoaa öljykanavaa voi tukkia mutta eikös fullflo systeemissä kyseinen kanava poisteta käytöstä.

Link to comment

Niin no onko sieltä pakko antaa karata yhtään mitään. Luonnollisesti vakiossa ei ainoaa öljykanavaa voi tukkia mutta eikös fullflo systeemissä kyseinen kanava poisteta käytöstä.

Monet tukkii, mielestäni turhaan. Saattaa siitä välistä jotain öljyä tihkua, mutta ei läheskään niin paljon kuin laakereiden välistä. En ole koskaan kyseistä lohkon kanavaa tukkinut eikä ole ollut ongelmia. Olis kiva kuulla, jos jollain on ollut ongelmia.

  • Like 1
Link to comment

Monet tukkii, mielestäni turhaan. Saattaa siitä välistä jotain öljyä tihkua, mutta ei läheskään niin paljon kuin laakereiden välistä. En ole koskaan kyseistä lohkon kanavaa tukkinut eikä ole ollut ongelmia. Olis kiva kuulla, jos jollain on ollut ongelmia.

Varmaan aika mahdotonta todeta että ongelmat keskittyisi juurikin tukkimattomaan kanavaan mutta jos sellainen mahdollisuus on niin miksipä sitä ei eliminoisi.

Link to comment
  • Jos käytetään vakiomallista pumppua ja fullflow-kantta ja paluu lohkon päätyyn, niin jompi kumpi on silloin pakko tukkia: lohko tai pumppu. Muutoin ei öljy suodattimella juurikaan kierrä. Osa tukkii molemmat ettei se tosiaan pumpun ja lohkon välistä "tihku".
  • "Fullflow-pumpuissa" ulkoisella kierrolla ja erillisellä lohkoon paluulla, sitä kanavaa ei ole pumpun valussa tai se on jo tukittu.
  • Jos on sellainen pumppu missä on joko suodatin itsessään tai sekä lähtö että paluu, niin niissä taas sitten öljy kiertää sen saman normaalin kanavan kautta lohkoon ja sitäkään ei passaa silloin mennä tulppaamaan.

Mie en oo viitsinyt lohkoa tulpata koskaan, ja olen ollut ihan tyytyväinen sekä "täyteen" fullflow-kiertoon, suodatinjalkapumppuihin että myös sellaiseen ö-pumpun kanteen jossa oli sekä lähtö että paluu. Kaikki nuo ovat toimineet tarkoituksenmukaisesti.

Link to comment

 

  • Jos on sellainen pumppu missä on joko suodatin itsessään tai sekä lähtö että paluu, niin niissä taas sitten öljy kiertää sen saman normaalin kanavan kautta lohkoon ja sitäkään ei passaa silloin mennä tulppaamaan.
Mie en oo viitsinyt lohkoa tulpata koskaan, ja olen ollut ihan tyytyväinen sekä "täyteen" fullflow-kiertoon, suodatinjalkapumppuihin että myös sellaiseen ö-pumpun kanteen jossa oli sekä lähtö että paluu. Kaikki nuo ovat toimineet tarkoituksenmukaisesti.

Onks tuo miten yleistä (versus "täysi" fullflow) että öljy kierrätetään ulkoisen suodattimen kautta takaisin öljypumpulle öljypumpun kanteen? Mikä hyöty saavutetaan sitten taas sillä erillisen fullflow-kierron paluulla verrattuna tähän systeemiin?

Link to comment

Eipä sillä paljoakaan väliä ole mitä kautta öljyn palauttaa pääöljykanavaan (jos aiemmin mainittuja pumpun ja lohkon välisiä vuotoja ei huomioida). Jos et tarvitse erillistä öljynjäähdytyntä, anturiyhteitä, älyttömän isoa suodatinta, yms. niin suodatinjalallinen pumppu on ihan toimiva "full flow".

Jos meinaat erillistä suodatinjalkaa ja siitä öljyn paluuta pumpun kautta pääöljykanavaan niin myös pumppu ja kansi pitää olla siihen tarkoitukseen soveltuvia. esim. tuollainen. http://www.aircooled.fi/tuote/360/oljypumppu-ulosotolla-maxi3-3niittiselle-nokalle (rattaiden painepuoli on erotettu lähtevästä kanavasta). Vakio pumpulla tämä ei siis onnistu, mutta perinteiseen full flow:n lähtöpuolelta tulpattulla vakiopumpulla voi toteuttaa, kun kannessa on öljyn ulosotto ja paluu viedään suoraan lohkoon.

Edited by VW-63
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...