Jump to content

fullflow


Recommended Posts

ei ole hirveen "houkuttelevan" näköinen tuo puutarhaletku-fullflow

 

enkä lähtis porailemaan reikiä valmiseen lohkoon, metalli purskeita voi joutua öljyn kierron sekaan..mun mielestä öljynlauhdutus tulis tehdä ennen koneen kasaamista..

omassani ulos lähtö öljypumpun kannesta sitten suodattimelle ja tästa taas

jäähdyttäjälle ja takaisin koneelle jakajan vieressä liitin, normi öljynlauhdutin

poistettu, tulpattu kannella jossa ns. öljynkierto.

Link to comment
ei ole hirveen "houkuttelevan" näköinen tuo puutarhaletku-fullflow

 

tuo punainen letku on paineilmaletku jolla kanavat paineistettiin porauksen ja kierteytyksen ajaksi. Silla ei ole mitaan tekemista full flown kanssa :)

Link to comment

Ideana mulla tässä on se, että en halua ostaa "valmista sarjaa" joka aircooledin nettisivujen mukaan maksaa lähes 200!?

 

Joudut joka tapauksessa ostaan noi samat osat ja harvoin ne erikseen ostettuna tulee halvemmaksi kuin paketissa.

Link to comment
toi on ihan hyvä, mutta olis kiva nähdä joku projekti joka ei lopu "to be continued".

Ideana mulla tässä on se, että en halua ostaa "valmista sarjaa" joka aircooledin nettisivujen mukaan maksaa lähes 200!?

 

No dunebuggy sivulta näät kun tehdään paluu reikä. Lähtö pumpun kannesta. Tarvikkeet: ff pumppu 49€, kulmanippa 5€, letkut 20€ ,suodatin 20€, suodatinjalka 25€, ff kansi 35€. Öljyä tiputtamaton pannu on iloinen asia, eli huonot letkut ja letkuklemmarit voi unohtaa...

post-148-1388835958039_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Dee, mistäs saa hyvät FF letkut kunnon liittimillä 20e? :D

 

No mä oon ostanu Laakeri&teollisuus tarvikkeesta Vaasasta. Tossa voi olla kyllä sponssi-alea mukana. Kauppias kun on tuttu. Se hyväpuoli, että saa millilleen sen mittaset letkut kun haluaa ja päihin prässättävät nipat on myös omavalinta suora, 45°, 90° jne riippuu mihin ja millainen jalka on asennettu.

Link to comment

Meidän sponsorikauppias MTP-Hydrauliikka sano, että ei oo oikeestaan olemassa kumipohjasta letkua joka kestäisi jatkuvalla syötöllä pitkään öljyn lämpötiloja = 100 astetta. Siinä lämpötilassa kuulemma tavan letkut kaikki kovettuu ja haurastuu "parissa vuodessa" mutta ne asentaa kyllä letkuja enimmäkseen työkoneisiin joilla voi olla vähän reilumpi käyttöaste.

 

Teräspunos-teflonletkuja suositteli ehdottomasti, "tavan" asennukseenhan niitä tarttee 2, ja jos ei tartte jostain syystä kummallisia pituuksia niin miustakin aircooledin satsi on ihan oikeen hintainen. Nuo tefloni-teräspunosletkut kun tuppaa olemaan liittimet prässättynä alennuksineenkin tosiaan tuota euro/cm -hintaluokkaa.

 

Ja mitä tulee tuohon lähtö-paluu -kanteen, tommosia on sekä moitittu että kehuttu, moitteet ovat tainneet olla lähinnä siksi että paluukanava olisi jotenkin pieni ja kuristaisi öljyn kulkua.

 

Plussaa tommosessa on myös se, että lohkoa ei tartte tulpata, "tavan" fullflow-kannen kanssa pitää vähintään lohko ja mielellään pumppukin tulpata.

 

Meillä oli viime kesän 2 urtsissa tuommoinen lähtö-paluu -kansi käytössä eikä siinä ollut mitään ongelmia, se tosin on vähän eri muotoinen. Siinä välissä oli meillä 5 teräspunosletkua: kannesta suodattimelle, siitä termarille, termarilta looppi lisäjäähdyttimelle (2 letkua) ja termarilta takas pumpun kanteen. Hirveen hässäkän näköinen mutta toimi ihan ookoosti.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment
Guest Toheltaja

toimii, jos sulla on kansi josta saa öljyt ulos. Yleisesti fullflow pumput on vain isommilla hampailla, koska kierto on pidempi, ja tarvitaan hitusen enemmän työntövoimaa... Harva tosin edes haluaa käyttää vakiopumppua, jos samaan rahaan saa isommilla hampailla olevan, joka edesauttaa kuumana paineiden pysymisen paljon paremmin kuin vakio.

Link to comment
Jonka jälkeen osa käärmeenpesistä ei mahdu paikalleen kun ottaa siihen jalkaan/suotimeen kiinni :)

 

Tää on kyllä totta, joten tuokin varmaan kannattaa tarkastaa etukäteen. Isolaippainen kärmes + suodatinpumppu sopi mulla kyllä hyvin yksiin, mahtui vielä ryöstölaippa suodattimen alle.

Link to comment
Guest Toheltaja

Doodaan kanssa samaa mieltä. Ja kanavat muutamissa vastaantulevissa todella pienet. Paras mitä on kans tullu vastaan on vakiopumppu tuolla jalallisella kannella. Omistaja kerto että on vaihdellu suodatintakin 2 kertaa kesässä. Kysäsin sitte kannen aukaistuani että miks sie sitä oot vaihtannu, eihän täällä ees kierrä öljyä...

Link to comment
Ja kyllä se suodatinpumppu on oikeesti melkonen öljynlämmitin...

 

Tähän on pakko heittää vahvaa spekulaatiota vaikka koko maailma Gene Bergiä myöten on varmaan eri mieltä:

Öljy lienee pumpulla n. 80-90-asteista (?). Jotta ilmavirta voisi merkittävästi lämmittää öljyä sen pitäisi olla vähintään 150-200 asteista. Oikeasti lienee alle 100 jotain. En ole mitannut mutta mittaa itse tai näytä lähde ennen tämän kiistämistä :)

Jos ilma on alle öljyn lämpötilan se päinvastoin hieman jäähdyttää öljyä...

 

Pakoputken tms. säteilylämpö hukkuu tähän ilmavirran vaikutukseen, lienee tyyliin 1-5% tms.

 

En sitten tiedä volkkareista enkä paljon muustakaan juuri mitään mutta lämmönsiirtymisen kanssa on tullut pelailtua parissa työhommassa.

Link to comment
Guest Toheltaja

mulla on suodatinkone ollu kuplassa ja juniksessa. Molemmissa on reissun jälkeen ollu suodatin niin poppa että kättä polttaa... Eikä miun kopertuneet sormet vielä raanalämpöisestä vedestä ole moksiskaan.

Link to comment
mulla on suodatinkone ollu kuplassa ja juniksessa. Molemmissa on reissun jälkeen ollu suodatin niin poppa että kättä polttaa... Eikä miun kopertuneet sormet vielä raanalämpöisestä vedestä ole moksiskaan.

 

Kraanalämpöinen vesi = max. 60 astetta. Normaali lämpöinen kupla = öljyt 85 astetta, sun ajotyylillä hiukan kiusattu = 110 astetta ;)

 

85 - 110 astetta alkaa jo tuottaa palovammoja.

Link to comment
  • 6 years later...

Nostetaan tätäkin..

Sattuneesta syystä minulla on nyt edessä koneprojekti johon ilmeisesti kannattaa vääntää Fullflow ja myöskin ulkoinen öljynjäähdytin… Vakiojäähdytintä en pysty enää käyttää kun sille ei ole paikkaa keskipuhallinkopan takia.

 

Löytyiskö jostain selkee ”kaava” Fullflow systeemistä? Tulisko ulkoinen jäähdyttäjä fullflow järjestelmän yhteyteen ja vakiojäähdyttäjän reijät tulpattu? Vai kannattaako laittaa erillinen adapteri vakiojäähdyttäjän paikalle ja vetää ulkoiseen jäähdyttäjään sieltä?

 

Minulla on jo lohkot joissa on porattuna ja kierteytetynä noi fullflow kanavat.

 

Edit. Tämmöinen löytyi.

 

fullflow.gif[/

Edited by Hebster52
Link to comment

Sen kummemmin virikoneita tuntematta itse laittaisin jäähdyttäjän tuohon puhallinkopan lähtöihin ja suodattimen full-flow lähtöihin.

 

Tämä siksi että näin jäähdyttäjä on siinä paikassa jossa sen kuuluisi olla, näin paineventtiilit ohjaavat öljyä jäähdyttimelle kun sinne sen kuuluukin kulkea ja suodatin siksi tuonne ff-kiertoon että kaikki öljy varmasti kulkee sen kautta.

Edited by NO H2O
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...