Jump to content

Junakeulapaku -61


Recommended Posts

Posted (edited)

Jousilatta/lattoja poikki?

Niin ei se mistään rikki ole. Haluaisin ja olettaisin sen vain olevan jäykempi, kuten Kuplatkin madallettuina. Enkä kyllä usko iskareidenkaan olevan rikki, mutta ilmeisesti eivät vain ole sellaiset, kuin haluaisin.

 

Mulla olis turbokuplaprojektissa Bilsteinin iskareita jouten. Jos suinkin vain viitsin, niin taidan kokeilla niitä jonain ehtoona. 

Edited by Essi
Posted

Onko säätöpalat samassa asennossa? Jäykistää kivasti.

Ei ole säätöpaloja. On madallettu vain flipatuilla olka-akseleilla. 

Ongelmahan on kai siinä, että kun kaikki pyöräkotelot, doglegit sisäosineen jne. ovat tehtaan jäljiltä, niin joustovaraa ei ole kovin paljon ja toisinaan renkaat nappaavat kiinni koriin. Talven aikana olen unohtanut monttujen ja töyssyjen varomisen, joten tänään tuli jo pari osumaa sisälokareihin. 

Posted (edited)

No kait muutamia vaihtareita saada jäykemmäksi. Esim vaihtaa pikku sauvat paksummiksi. Lisäjouselliset iskarit, akselin kavennus.

Edited by Tanhis
Posted

Nopea idea jonka onnistumisen tyrmään nyt kun eihän ne ollutkaan vaihdettavissa kun ovat eri levyset.

Posted

Itse hoidin juniksen taka-akselin jäykistämisen tähän tyyliin: monroe air shocks

Laitan hieman lisää painetta takaiskareihin kun vedän asuntovaunua. Täytön hoidan kotikompuralla.

 

Keulassa jaksaisi varmaan nostaa/laskea ihan oman maun mukaan. Perää ei jaksa nostaa kuin pari senttiä.

Posted

Mulla on chevy vanin iskarit, jäykistää aika paljon, ainakin jos ajaa monttuihin yms nopeisiin iskuihin. Pitkissä ja vauhdikkaissa kaarteissa tietty antaa vähän periksi kun eihän noiden tehtävä ole kantaa kuormaa kuitenkaan. Mutta halpa tapa kuitenkin jäykistää, voin katsoa osanumeron seuraavan kerran tallilla jos kiinnostaa?

 

Nuo ilmaiskarithan olis paras vaihtoehto!

https://lowtoys.mycashflow.fi/category/40/yleismalli-tolpat

Posted

Mulla on chevy vanin iskarit, jäykistää aika paljon, ainakin jos ajaa monttuihin yms nopeisiin iskuihin. Pitkissä ja vauhdikkaissa kaarteissa tietty antaa vähän periksi kun eihän noiden tehtävä ole kantaa kuormaa kuitenkaan. Mutta halpa tapa kuitenkin jäykistää, voin katsoa osanumeron seuraavan kerran tallilla jos kiinnostaa?

 

Nuo ilmaiskarithan olis paras vaihtoehto!

https://lowtoys.mycashflow.fi/category/40/yleismalli-tolpat

Pitää miettiä noita ilmaiskareita. Ja jos viitsit, niin katso vaan se Letukan iskarin osanumero. 

Posted

Tänään laitoin 123Tunen paikoilleen ja hienostihan se käyntiin pärähti. Koeajo jäi vielä tekemättä, mutta jonkun verran tuli jo kikkailtua ennakoilla. Jostain syystä kaasarista (34pict3) ei tullut alipainetta. Ehkä kaasarin päässä on tukos, kun alipaineliitin on ollut tulpattuna pari vuotta. Joutokäynti tuntuisi olevan edelleen kylmänä hakusessa. Lämpimänä käy juuri ja juuri, kuten ennenkin. Kaasarin säätöjäkin pitää taas vielä tutkiskella.  

Posted

Alkoi selviämään, miksei tulle alipainetta jakajalle. Oli pikkumiehiltä jäänyt kaasarin liittimen reikään pieni tökö. 

Piti irrottaa liitin ja naputella tukos pois. 

post-128-0-93289400-1460660121_thumb.jpg post-128-0-99748200-1460660168_thumb.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Etuiskareissa olen nyt yrittänyt ottaa kaiken irti Spaxien säädöistä ja kyllä se sillä on jo parantunut. Siitä rohkaistunena menin ostamaan kierroksen 5,5x15 Lemmerzin Sprint Star -vanteita. Takapyörät sain alle eilen, kun niissä sattui olemaan valmiiksi passelit 185/70 kumit. Eturenkaat oli sököt, joten ne käyn tänään tai huomenna veivaamassa vanhoista vanteista. 

post-128-0-49460500-1461653212_thumb.jpg

post-128-0-50254100-1461653216_thumb.jpg

  • Like 4
Posted

Tänään sitten etuvanteetkin löysivät paikoilleen. Yksin, eli ilman ylimääräistä kuormaa, suoritetun koeajon perusteella etupyörätkin mahtuvat pyörimään ja kääntymään. Lähellä ollaan koteloa ja varmasti kuormalla ottaa joskus kiinni, mutta ei anneta sen nyt häiritä. Olen erittäin tyytyväinen nyt. 

 

Lähiaikoina tulee kahdeksan vuotta tuon auton hankinnasta ja projektin aloituksesta. Nyt rupeaa tuntumaan siltä, että ulkokuosi saattaisi alkaa olemaan valmis. Pakarin kyllä muutan single turbo -malliksi lähiaikoina hiljaisempien äänien toivossa. 

post-128-0-68906800-1461695506_thumb.jpg

post-128-0-58319500-1461695518_thumb.jpg

post-128-0-88950300-1461695530_thumb.jpg

  • Like 3
Posted

Tänä keväänä olen ollut poikkeuksellisen tyytyväinen moottorin käyntiin ja toimintaan. 123Tune virranjakajan ja sen kanssa uudelleen säädetyn kaasarin ansiosta käynti on ollut kohdallaan ja oikeinkin miellyttävä ajella.

Iloa ei pitkään riittänyt. Jo viikolla aloin kuulemaan kuumana joutokäynnillä outoja kilahduksia takapäästä silloin tällöin. Kylmänä ja puolilämpimänä ääntä ei kuulu.

Ajattelin hihnapyörän nappaavan toisinaan kiinni johonkin peltiin, ja niitä ruuvarilla kampeamalla sainkin äänen poistumaan. Tänään vappuajelun lopuksi kotipihalla ääni taas kuului, kun paahdettiin pitempi matka satasta ja pannu lämpes. Sitten aloin luulemaan sen kuuluvan puhaltimesta, mutta kokeilin ilman hihnaa ja ääni kuuluu edelleen. Öljynpainevalo ei pala, mutta epäluotettavaksi ajattelemani öljypainemittari kyllä näyttää hyvin pieniä lukemia kuumana joutokäynnillä. Ehkä sillä on jotain tekemistä äänen kanssa.

Ei kai tässä auta muu, kun keskeyttää kesä tämän osalta ja ajella paku tallille joku ehtoo ensi viikolla. Sitten pannu pois ja remontti päälle. Jos koko pannu on kerran rempattava, niin kai sitä sitten pitää samalla tehdä vähän isommaksi. 

  • Like 2
Posted

Tänään nostelin pannun pois ja purkasisin koneesta kannet, sylinterit ja männät irti. Kaikki näyttävät silmämääräisesti olevan loistavassa kunnossa. Jatketaan kampikammion purkamisella ensi kerralla. 

Posted

Tänään avasin kampikammion, purin osat irti toisistaan ja tutkailin niitä silmämääräisesti. Parempi kamera jäi kotiin, joten paremmat kuvat jäivät ottamatta. 

Runkolaakerit ovat uudenveroiset, öljypumppu samoin. Nokka-akselin laakereissa oli kulumaa, kk-laakereissa samoin. Muutamassa nostimessa oli ihan pienellä alueella hyvin pientä rokkoa, mutta mistään ei mielestäni niin paljon materiaalia puutu, että ääntä tulisi kuulua.

post-128-0-13751200-1462817362_thumb.jpg post-128-0-63625400-1462817376_thumb.jpg

post-128-0-01808100-1462817391_thumb.jpg

 

Äänen aiheuttaja saattoi siis jäädä mysteeriksi. Ehkä venttiilikoneistossa oli jotain pielessä ja täytyy kokoonpanossa yrittää olla tarkkana, että ei mitään virhettä pääsisi tapahtumaan. 

 

Mutta eihän tätä pannua nyt tällaisena kannata takaisin koota. Laitoin auton pois liikennekäytöstä, joten puuhataan tästä nyt jonkinlainen kiva pieni kesäprojekti. Jos vaikka kesälomilla sitten heinäkuun lopulla päästäisiin taas ajelemaan.

 

Löysin omista jemmoista sarjan ajamattomia 90,5 Mahlen takomäntiä matalalla 35mm puristuskorkeudella. Nykyiset sylinterit ovat hyvät, joten niille vain hoonaus. Vauhtikaupasta ajattelin ostaa 78mm kampiakselin ja 5,4" kiertokanget. Näillä laskin päissäni dekin pysyvän hyvin lähelle samassa, kuin nytkin, eli n. 1,25mm ilman välipaloja.

Vauhtipyörään pitää porata reiät 8-tapille ja koko nippu sitten tasapainotuksen kautta. Nokka-akselihan tossa oli Scatin C35 1,25 vivustolla ja ne lienee ok edelleen. Yli 4000rpm ei ole edelleenkään tarkoitus pyörittää, paitsi ehkä joskus nelosella.

 

Samalla ajattelin autoa muutenkin parannella. Äänenvaimennuksen teen nyt kahdella peräkkäisellä vaimentimella. Öljynsuodatin siirretään auton alle pois konehuonetta lämmittämästä. Edessä dog legien sisäpuolen koteloihin tehdään tilaa mahdollisesti isommille talvirenkaille ja jonkinlainen lisälämmitinkin tekisi mieli asentaa. Kun ei kerran kesällä ajeta, niin josko sitten talvella... 

  • 2 weeks later...
Posted

Viime viikolla muutettiin vanha vauhtipyörä 8-tappiseksi. Ensi viikolla olis tarkoitus toimittaa osat koneistamoon.

 

Tänään muokkasin doglegien koteloihin hieman enemmän tilaa pyörille. Leikkasin kriittisestä paikasta pellin pois ja taivuttelin reiän reunat ylös ja hitsasin saumat kiinni. 

Tuskin sinne järkevän kokoiset talvirenkaat vieläkään mahtuu, mutta tuli sinne ehkä 15mm lisää tilaa. 

 

post-128-0-68814800-1463944873_thumb.jpg post-128-0-66275600-1463944898_thumb.jpg post-128-0-67238700-1463944915_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Tänään oli vuorossa öljynsuodattimen siirto pois konehuoneesta. 

Aikani erilaisia suodattimen jalkoja pyöriteltyäni päätin laittaa sen vasemman takapyörän takana olevaan tilaan. 

Moottorin ja suodattimen väliset letkut pitää tehdä uusiksi, mutta ekana pitää saada moottori paikoilleen tarkempia mittoja varten.

 

Moottorin osat vein Tammer Dieseliin keskiviikkona. Toivottavasti piakkoin saisin ne takaisin - alkaa kesä ja kuuma asfaltti polttelemaan. 

 

post-128-0-58162300-1464523672_thumb.jpg post-128-0-02864800-1464523686_thumb.jpg post-128-0-96947300-1464523695_thumb.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Osat tulivat koneistuksesta ripeästi. Itsellä vain on ollut vaikeuksia päästä pajalle ja jostain syystä tämä moottoriprojekti on vastustanut hieman aikaisempia enemmän. Pitäisi tehdä näitä useammin, niin tulisi paremmin rutiinia. 

 

Jostain syystä suurin osa työntötangoista oli taipunut. Yksi oli ottanut kannen päästä suojaputkeen kiinni sen verran, että suojaputki oli murtunut. Sillä, ja nokka-akselin laakerien kuluneisuudella saattaa olla vaikutusta siihen outoon ääneen, jonka vuoksi moottorin purin. 

 

Viimein toissailtana sain pannun kasattua ja eilen nostin paikoilleen. Tein illalla vielä uudet öljyletkut moottorin ja öljynsuodattimen väliin AN8-jutskilla ja aloin rakentamaan uutta pakoputkistoa kahdella peräkkäisellä vaimentimella. 

 

Sitten yöllä ennen nukahtamista mieleen lävähti jostain syystä puristussuhdeasiat.. Kansien palotila on internetin mukaan 55cc siihen perustuen olen moottoriprojektin ajan pitänyt puristussuhteena noin 8,5:1, jonka oletan n. 1,5mm dekillä olevan melko ok mietoon moottoriin. Nyt yöllä juolahti mieleen, että noita kansia taidettiin laskea silloin heti uutena ennen, kuin ne laitettiin siihen edelliseen 69x90,5 -moottoriin. En muista enää miten paljon ja kuinka suureksi palotila silloin jäi. Veikkaisin, että se on jossain 45cc paikkeilla, joten nyt meillä on puristusta yli 10:1. Ilmankos se tuntuikin venttiileitä säädettäessä napakalta.

 

On siis otettava moottori alas, kannet pois ja mitattava palotila. Hyvin olisi ollut aikaa tehdä se jo aiemmin, mutta kun en vaan tajunnut. Perkele. 

 

Mistä kohtaa tuollaisen CB 044 -kannen (venttiilit 40 x 35,5) palotilasta tulisi kaivaa se puuttuva 10cc pois? Kuvia, vinkkejä? 

post-128-0-38132600-1465967997_thumb.jpg

post-128-0-10982000-1465968005_thumb.jpg

post-128-0-94995700-1465968010_thumb.jpg

Posted

 

Jostain syystä suurin osa työntötangoista oli taipunut. Yksi oli ottanut kannen päästä suojaputkeen kiinni sen verran, että suojaputki oli murtunut. Sillä, ja nokka-akselin laakerien kuluneisuudella saattaa olla vaikutusta siihen outoon ääneen, jonka vuoksi moottorin purin. 

 

Eihän venttiilijouset pohjaa?

Posted

Aika monikin taitaa ajella 10 rutulla ilman lämpöongelmia joten kannattaisiko kuitenkin kokeilla miten moottori toimii ja oireileeko mitenkään.

 

Bussissa yleisesti miedommat puristukset mutta mystisesti jotkut koneet käyvät miedolla rutulla ihan yhtä lämpimänä kuin kireämmät pannut.

  • Like 1
Posted

Eihän venttiilijouset pohjaa?

Satavarmaksi en pysty nyt sanomaan, mutta erittäin vahvasti epäilen. Ihmettelisin suuresti, jos niin pienellä nousulla saisi jousen putkelle ja sen uskoisin huomanneeni myös venttiileitä säätäessäni. Toki on helppo varmistaa. 

Posted

Aika monikin taitaa ajella 10 rutulla ilman lämpöongelmia joten kannattaisiko kuitenkin kokeilla miten moottori toimii ja oireileeko mitenkään.

 

Bussissa yleisesti miedommat puristukset mutta mystisesti jotkut koneet käyvät miedolla rutulla ihan yhtä lämpimänä kuin kireämmät pannut.

Totta tämäkin ja tätä nyt yritän pohtia myös. Siinä on vielä parin tunnin työ, jos päätän laittaa sen käymään näillä asetuksilla. Vapaa-aika on kullan arvoista, joten yritän päättää, mihin suuntaan räikkä pyörii, kun seuraavan kerran pääsen pajalle. :)  

Kuplissa pienemmissä moottoreissa on mullakin ollut tuollaisia puristuksia. Tässä autossa pelkään sitä lämpöongelmaa, kun tätä remonttia yleisesti olen pyrkinyt tekemään sellaisella ajatuksella, että pannu lämpiäisi jatkossa vähemmän, kuin ennen. Toki nakuttaminenkin on huonjo juttu, mutta sitä saattaa pystyä 123-tunella vähän hilliköimään. 

Posted

Mie epäilen että tuolla vakio-keskikaasarilla ja imarilla ei saa parilitraisen koneen sylinterin täytöstä koskaan niin suureksi että nakutus olisi ongelma :) Mutta tuo olisi varmasti potentiaalinen tuplakaasaroitava kun on virtaavat kannet isommilla venttiileillä, ripee nokka ja välitetyt kiikut, hyvä sytkä ja perus-kärmes. Kaasareita vaille kaikki komponentit ~120-130hp / 5500rpm koneeseen, ja tuolla keskikaasarilla irtoisko 70hp / 3000rpm :)

 

Puavo

Posted (edited)

Mie epäilen että tuolla vakio-keskikaasarilla ja imarilla ei saa parilitraisen koneen sylinterin täytöstä koskaan niin suureksi että nakutus olisi ongelma :) Mutta tuo olisi varmasti potentiaalinen tuplakaasaroitava kun on virtaavat kannet isommilla venttiileillä, ripee nokka ja välitetyt kiikut, hyvä sytkä ja perus-kärmes. Kaasareita vaille kaikki komponentit ~120-130hp / 5500rpm koneeseen, ja tuolla keskikaasarilla irtoisko 70hp / 3000rpm :)

 

Puavo

Kiitos kommentista. Mulla on tuota varten olemassa tuplakaasarisarja 40 Dellortoilla ja tuo vakiokaasari laitettiin silloin muutama vuotta sitten väliaikaiseksi ratkaisuksi, kun pelkäsin mennä tuplilla rekisteröintiin ja tuplat olivat muutenkin huollon tarpeessa. Kai mä joskus ne tuohon joskus vielä laitankin, mutta hyvin olen vakiokaasarillakin pärjännyt ja kertaakaan ei ole tullut tarvetta pyöräyttää yli 4000rpm. :) 

Taidan sittenkin vain päräyttää tuon tollasenaan käymään viikonloppuna, jos pääsen tallille. 

Edited by Essi
  • Like 2
Posted

Tällainen pakari tuli sitten tällä kertaa. Vaimentimet löytyivät omista jemmoista ja mutkat Motonetista. 

post-128-0-37898800-1466359144_thumb.jpg

 

Tänään oli aika rykäistä pannu tulille. Asentaja oli laittanut bensapumpun letkut väärin päin, mutta kun siitä selvittiin, niin käynnistyi heti. Äänet uudella putkella tuntuivat entistä hiljaisemmilta ja muutenkin moottori kävi hyvin, vaikutti äkkituntumalta enemmän kierrosherkältä, kuin aikaisin. Sitten ilo loppuikin nopeasti. 

Öljynpainetta oli sen verran, että 100PSI:n mittari meni tappiin jo joutokäynnillä. Mietin hetken, että kun vaihdoin samalla uuden anturin, että voisikohan se näyttää  väärin ja sitten kuuluikin jo poks, kun pumpulta suodattimelle menevät letku halkesi..

 

Olin päättänyt laittaa ja laittanutkin remontin yhteydessä uudet öljynpaineventtiilit, kun niitä internetissä suositeltiin viritettyihin moottoreihin. Luulen vian olevan siinä, joten vaihdoin orkkis venttiilit takaisin. Tein myös uuden letkun, mutta öljyä ei ollut enää tarpeeksi, joten homma jatkuu ensi kerralla. 

Posted

Hyvä että halkes letku. Olis muuten voinut mennä jäähdytin. Varmistitko samalla ettei paineventtiilin (vauhtiksen puoleisessa päässä olevan) mäntä ole jumissa.

Posted

Hyvä että halkes letku. Olis muuten voinut mennä jäähdytin. Varmistitko samalla ettei paineventtiilin (vauhtiksen puoleisessa päässä olevan) mäntä ole jumissa.

Kyllä se mäntä siellä liikkui, mutta olihan se uusi jousi liki 10mm orkkista pitempi ja tuntui jäykemmältäkin. 

Posted

No kyllähän semmoisesta tavaraa tulee aika tavalla.

Toivottavasti. Mulla on tuosta koneesta, pienemmällä iskutilavuudella toki, kokemusta kahdesta 26mm pumpusta ja mun mielestä niillä paine nousi käynnistyksessä liian hitaasti ja kuumana joutokäynnillä paine oli matala. Siksi ajettelin nyt kokeilla 30mm pumppua. 

Posted

Toivottavasti. Mulla on tuosta koneesta, pienemmällä iskutilavuudella toki, kokemusta kahdesta 26mm pumpusta ja mun mielestä niillä paine nousi käynnistyksessä liian hitaasti ja kuumana joutokäynnillä paine oli matala. Siksi ajettelin nyt kokeilla 30mm pumppua. 

 

Jos tulee lämpöongelmia niin pidä mielessä myös isompi öljypumppu eikä pelkästään korkeampi ruttu. Korkeat öljynpaineet aiheuttaa sen että öljy ei kierrä orkkis jäähdyttimen kautta.

Posted

Juuri tuo liian korkea öljynpaine oli mulla lämpöongelmien syynä. Kun siirryin 26mm pumppuun ongelmaksi on muodostunut liian viileät öljyt. Täytyy ottaa lisäjäähdytin pois.

Posted

Ylikuumiamisen pelko oli mielessä, mutta ajattelin, että jotain noille paineillekin piti tehdä. 

 

Tänään sitten menin öljykaupan kautta tallille. Öljyt sisään, kone tulille ja nyt painetta oli mittarin mukaan noin puolet vähemmän, kuin eilen - ja hyvä niin. Käyttelin konetta varttin verran ja hyvin tuntui käyvän. Vuotoja ei näkynyt, joten seuraavalla kerralla laitetaan vielä muutama pikku juttu paikoilleen ja kokeillaan koeajoa.

 

Kesäkuun loppuun mennessä pitäisi hoitaa vielä katsastusvelvollisuuskin tältä vuodelta kuntoon.    

  • Like 2
Posted

Jossain vaiheessa ajattelin, että olisi kiva saada Junski ajoon juhannukseksi. Eilen ajelin ekat koeajelut. Hyvin tuntui pelaavan. Tänään kävin vielä aamulla tallilla säätämässä venttiilit ja lähdin ajelemaan. Saavuin kotipihaan paria minuuttia ennen puoltapäivää. Ei ongelmia, ei vuotoja ja pannu vetää tosi hienosti. Ihana moottori ajella. Tykkään. Tehtävä suoritettu.

post-128-0-79437400-1466768071_thumb.jpg

 

Takapuskuri jäi vielä asentamatta ja ilman sitä toi pakari kyllä näyttää kamalalta. Onneksi äänet sentään ovat entistä hiljaisemmat.

post-128-0-42369600-1466768115_thumb.jpg

  • Like 4
Posted

Tänä vuonna en ehtinyt tekemään varsinaista katsastustarkastushuoltoa ollenkaan, pissapojan täyttöä lukuunottamatta. Ajoaikaa kun oli vain tämän kuun loppuun, niin aamulla oli töihin mennessä poikettava näyttämässä.

Mielestäni varsin tarkkaan syyniin Junski joutuikin, mutta selvisi silti ilman virhepisteitä. 

post-128-0-52782800-1467190091_thumb.jpg post-128-0-93619000-1467190098_thumb.jpg

 

Yritin sitten työmatkalla saada vielä öljyjä lämmitettyä, mutta ei onnistunut. Mittari nousi parhaimmillaan sinne reiluun 70 asteeseen, joka on tietty jo ehkä hieman liian vähän. Meillähän on mittarin anturi nyt lisäöljypohjaan hitsatussa nipassa, kun ennen se oli paineletkussa ennen lisäjäähdytintä. Lisäksi jäähdytystä oletettavasti parannettiin vaihtamalla "Super tin" -pellit tavallisiin unohduspelteihin, puhallinkoppaan laitoin termarin läpät ja lukitsin ne auki, kun termaria ei nyt laitettu. Lisäksi viitsin laittaa sylinterien alle uudet moottorin alapellit, kun vanhat oli aika vääntyneet ja huonosti muokatut. Pakosarjan tiivisteiksikin laitoin kupariset paperisten sijaan ja suurempana parannuksena ajattelen olevan öljynsuodattimen siirto konehuoneesta auton alle takapyörän taakse. Eli vaikka tilavuutta, öljypumppua ja puristusta tulikin nyt lisää, niin jotain yritin parantaakin.  

  

Lopuksi vielä pakollinen perinteinen leimanjälkeinen kuva kuljettajaperspektiivistä. Hyvä peli on tämä nyt kyllä. 

post-128-0-87202500-1467190136_thumb.jpg

  • Like 7
  • 1 month later...
Posted

Junski on toiminut ja mennyt koneremontin jälkeen oikein mukavasti. Ajossa ollut päivittäin ja käyttöauto on tankattu viimeksi joskus kesäkuun puolivälissä. Amerikkalainen harrasteautokin on saanut olla melko rauhassa.

 

Nyt viikonloppuna heitettiin perheen kanssa muutaman sadan kilometrin kesälomareissu ja pitemmällä pätkällä ilmeni vika, joka vaatii vielä tarkempaa tutkimusta.

Eilen aamulla noin sadan kilometrin maantiepaahtamisen jälkeen koppiin tuli öljynkäryä, taustapeilissäkin pöllähti sininen pilvi ja auton takapää oli täynnä öljypisaroita. Ajoin bussipysäkille; kone kävi ihan hienosti, öljynlämpö öljypohjassa noin 90 astetta, öljynpaineet normaalit jne. Öljyä näytti vuotaneen jostain hihnapyörän takaa, ehkä hieman myös huohottimesta (en aivan varma siitä toki ole). Takana on sen verran matalaa ja kuumaakin, että tarkkaan en vielä tiedä. Hihnapyörän takapellin reunasta kuitenkin roikkui öljytippa ja sieltä oli varmaan tullut hieman enemmänkin pakosarjan päälle ja maahan, josta siis pöllähti auton takapäähän.

Käyttelin joutokäynnillä minuutin pari ja samalla putsasin auton takapäätä. Tarkastin öljyt, jota näytti tikun mukaan olevan, ehkä jopa hieman liikaa. Sitten jatkoin matkaa toiset sata kilsaa ilman ongelmia ja isompia öljyvuotoja. Täysin sama toistui tänään.

Perjantaina ajoonlähtötarkastuksen yhteydessä saatoin kaataa hieman liikaa öljyä koneeseen. Luulen, että sillä lienee osuutta asiaan. 

Hihnapyörä on vanha alumiininen tuninkiasteikkopyörä, joka on tuossa samassa koneessa ollut jo kai kymmenen vuotta.

 

Mikäköhän sen saa tollain aivasteleen? Oliko vaan liikaa öljyä, joka ei koneen lämmettyä mahtunut olemaan, vai mikä?

 

 

post-128-0-51349000-1470580096_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Öljyvuoto vaivaa edelleen. Vaihdoin hihnapyöräksi hyväkuntoisen orkkispyörän, mutta sillä vuoto ei loppunut. Aloin ajattelemaan, että ehkä huohotus öljyntäyttöputkesta ahdistaa, joten rakentelin vasempaan vipukoppaan huohotuksen ja asensin romulaatikosta löytämäni Bugpackin huohotussäiliön, josta vedin letkun vielä ilmanputsarille. Jonain iltana pitää vetää letku vielä oikeanpuoleisesta vipukopastakin.

Silti vaan hihnapyörä heittää öljyä konehuoneeseen. Ei määrällisesti paljoa, mutta tahrii paikat kuiteski. 

 

post-128-0-51794300-1473703372_thumb.jpg

 

Millaisia noi on noi stefalliset hihnapyörät? Meneekö tollainen Scatin stefa paikoilleen kampikammiota avaamatta? Onnistuuko vain niin, että paikat puhtaaksi ja liiman kanssa naputtelee kauluksen paikoilleen? Miksi toi AC:n kuvaus sanoo, että lohko pitää avata?

 

http://www.aircooled.fi/tuote/169/hihnapyora-alumiini-asteikolla-vakiokoko-stefalla-scat

 

Onko tämä toinen kuinka erilainen, huonompi, halvempi?

 

http://www.aircooled.fi/tuote/4808/hihnapyora-alumiini-asteikolla-reiilla-ja-stefalla-vakiokoko-t12-1247479

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...