Jump to content

Tee-itse kompura


Recommended Posts

Olisi tarjolla kolmivaihesähkömoottori ja 50 l rosteripainesäiliö sopivasti. Säiliössä lukee, että 10 bar. Tarkoitettu painevesisäiliöksi, joten sisällä on kalvo.

 

Kannattaako ryhtyä tekemään? Kompuran lohko pitäisi ostaa. Mistä ja paljonko sellaiset maksaa? Entä muut kamat, varoventtiili jne.

Link to comment

Käypä paikallisessa paineilmalaitteita myyvässä liikkeessä kyselemässä osien hintoja ja kysy myös samalla tarjousta ihan uudesta tarpeisiisi sopivasta kompurasta. Luulen että suurempi into kompuran itse rakentamiseen hiipuu... Kuten itselläni kävi.

 

Tietenkin on eriasia mikäli melkeimpä kaikki osat ovat puoli-ilmaisia, itsellä on aikaa ja mielenkiintoa näperrellä.

Link to comment

Mulla on kaksi kompuraa.

 

Nyt olis tarkoitus väsätä jotakin hieman suurempaa.

 

Ja sellainen minkä haluaisin maksaa yli 1,5 teur. Eli pakko yrittää säästää satasia ja tehdä itse.....

 

Tosin mikäänhän ei ole niin kallista kuin säästäminen.

Link to comment

Bilteman isoin kompuran lohko maksaa n. 200e. Sellaisesta olen itse ajatellut kompuran rakentaa kun sopiva moottori kävelee vastaan.

 

Tällä hetkellä on kotitallissa kaksi valovirtakompuraa kytkettynä yhteen ja siitä syntyy vain lähinnä suuri meteli :-/

Link to comment

Mun kompura on 200 litran säiliöllä, 3-vaihemoottorilla ja reilulla 400 litran tuotolla, hinta uutena 800e ja risat päälle. Riittää pulttipyssylle, hiekkapuhallukseen, vingulle, jopa renkaiden täyttämiseen. 2 vingun ajamiseen yhtä aikaa ei riittänyt. Mikä kotikäyttäjän vehje vaatii 1,5ke kompuran?

 

Minun mielipide on että 50 litran säiliöön ei kannata ruveta väkertämään omaa kompuraa.

kompressori.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Bilteeman suurin lohko vaatii vähintään 3.2kW pyörittämään sitä. Eli jos sähkömoottori on sitä pienempi, kannattaa unohtaa koko homma.

 

Itellä on samassa verkossa tommonen ja joku pienempi bilteema (oisko se keskikokonen) Säiliöiden kokonaistilavuutta en oo koskaan laskenu, mutta miulla toimii systeemi silleen, että pienempi ylläpitää painaat ja iso lähtee lotisemaan sit sen 0.5bar myöhemmin. Ilmavingun kahvaa kun pitää vähän aikaa pohjassa, niin kompurat jopa sammuu.

 

Omavalmistekompuraa ei voi oikeen puolustella jos ei saa ilmasia osia tai säästettyä tilaa. Miulla on tilan säästö aika iso juttu.

Link to comment

Itse säästin ja ostin käytetyn kompuran, 3-vaihe, 250 litran säiliö ja reilut 600 l / 8bar, maksoikin ryökäle 200 eur.

 

Olen jo jonkin aikaa yrittänyt kaupata kaverin kompuraa, vähän käytetty, kotimaista valmistetta (SIP, Suomen ilmapuhallus), erillinen 500 litran säiliö, tuotto 1500 l ja arvatenkin 3-vaihe, hintaa 800 eur, mutta ei meinaa kelvata kenellekään. Kannattaa pitää silmänsä auki niin noita isoja kompuroita on aika sopuhintaan kaupan.

Link to comment

kuplan lohkosta olen kuullut jonkun tehneen kompuran :D Hyöty ja harrastus samalla, hehe.

 

Minkähän kokoinen sähkömoottori siihen tarvittaisiin?

Pakoventtiileistä työntötangot pois, tulpanreikiin lähöt, takaiskuventtiilien kautta säiliölle...

Link to comment

200-250 eukkaa olisi lohkot bilitsussa. Voihan tuohon pistää lisää painevesisäiliöitä kaveriksi jos siltä tuntuu.

 

Vanhan kompuran osto on vähän arpapeliä, jos ei tiedä mitä on ostamassa. Onko säiliö ruosteessa, onko öljyjä vaihdettu edes joskus ja ennen kaikkea kuinka paljon se on sätkinyt elämässään. Hyvää kompuraa harvoin ollaan myymässä pois....

Link to comment

Itsellä käynyt tälläinen idea mielessä että tekisi bilteman lohkosta ja vanhan leikuupuimirin lootasta 1:3 alennus ja vanhasta lämminvesivaraajasta kompura härvelin joka kävisi kuplan koneella. Mitäs tälläisestä ideasta olette mieltä.

 

Ja millaiset kierrokset tuollainen lohko kaipaa että onko idea jo suoraan haudattu.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2219.JPG

Link to comment
Guest Mika Raussi

-Lämminvesivaraaja tuskin kestää riittäviä paineita --> hengestä pääsee helpolla.

 

-Nykyhintasella bensalla paineilman tuottaminen kuulostaa ihan uskomattoman tyhmältä.

 

-Kone ei saa paikoillaan riittävästi jäähdytystä, vaan todennäkösesti leipoo kiinni jossain vaiheessa.

Link to comment
-Lämminvesivaraaja tuskin kestää riittäviä paineita --> hengestä pääsee helpolla.

 

-Nykyhintasella bensalla paineilman tuottaminen kuulostaa ihan uskomattoman tyhmältä.

 

-Kone ei saa paikoillaan riittävästi jäähdytystä, vaan todennäkösesti leipoo kiinni jossain vaiheessa.

 

 

volkkarin type 1 teollisuusmoottorithan on just tommosia paikallaan samaa kierroslukua kayvia ikiliikkujia, ei se mihinkaan leivo :)

 

 

Mutta samaa mielta olen, bensalla paineilman tuottaminen on hiton kallista. Ja pakokaasutkin pitaa johtaa jonnekin kauas kayttajasta, kompuraa ei voi oikein sisatiloissa siis kayttaa.

 

Mulla oli painesailioina raskaan kaluston jarrupainesailioita pari kpl linjassa, hyvin kesti vuosikaudet... 10bar saadetty mulla maksimipaineet.

Sitten loysin viela hiton paljon isomman jarrupainetankin jonka tuikkasin viela siihen kylkeen, ja sulkuhana valiin jos ei halua sita kayttaa (taytto kestaa kauan)

Link to comment
-Lämminvesivaraaja tuskin kestää riittäviä paineita --> hengestä pääsee helpolla.

 

-Nykyhintasella bensalla paineilman tuottaminen kuulostaa ihan uskomattoman tyhmältä.

 

-Kone ei saa paikoillaan riittävästi jäähdytystä, vaan todennäkösesti leipoo kiinni jossain vaiheessa.

 

Niin siis lisätään tähän että tämä olisi siis vain puhalluskäyttöön tarkoitettu.

 

Ja tosiaan itsekkin olen tuota lämminvesivaraajaa vähän miettinyt että varmaan pitäisi sen tilalle keksiä jotain järkevämpää.

 

Ja paikallaan käyttämistä vartenhan nuo teollisuuskoneet ja alennusvaihteistot on olemassa.

Link to comment

Kas kummaa... kattelin nettikoneesta ja siellähän on useita kompuroita 800 eur hintaluokassa. Mutta ovat 12 bar koneita ja niissä pitänee tarkastaa säiliö säännöllisesti? Mitä sitten kun säiliö ei mene leimasta läpi? Voiko sellaisen koneen antivirittää 8 bar koneeksi? Mitä tarkistus maksaa?

 

No tää tee-itse homma tais mennä puihin, koska toi sähkömosa on 1500 wattinen, eli sillä ei ilmeisesti suuria paineilmajuhlia pystyyn panna. Mutta tutkitaan asiaa edelleen.

 

Lämminvesivaraaja ei sitten ole välttämättä paineastia. Patteriverkossa kun yleensä on 1-1,5 bar paine.

 

Vanhat painevesisäiliöt kannattanee unohtaa myös. Ovat sinkittyjä ja kuka sen tietää kuinka korroosio on syönyt.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Miks patteriverkossa ois koskaan noin korkeet paineet? Meillä ainakin tais olla siellä 1,2 bar huitteilla. Käyttövedessä taas paine heittelee jotain 4-7 bar riippuen kulutuksesta, mutta eihän se paine ois varaajassa, vaan kv-kierukassa. Siis jos ei ois kaukolämpö.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...