Dennis Posted September 3, 2008 Share Posted September 3, 2008 Suomen ensimmäinen ? (ehkä) German-Lookkeri VW1300 -74 on herännyt henkiin taas 8 vuoden luovan tauon jälkeen (kaksi lasta + omakotitaloprojekti välissä), ja taas jatkuu tämä hulluus näitten laitteiden kanssa :-) Ensimmäisestä autosta ei luovuta ihan heti.... tietää ainakin vielä missä kesätyörahat on :-) Ollut säilössä lämpösessä tallissa, Heinäkuussa laakista leimasta läpi, on nyt ollu muutaman viikon käytössä jotta näkis mitä joutuu tekemään talvella sen lisäksi että se saa vahvistetun vaihteiston + takalevyjarrut. Toiminut kun kello paitsi tyhjäkäyntisuuttimet meni kerran tukkoon kaasareissa (2 X 40 DRLA), puhdistuksella matka jatkui. Ja on tällä hauskaa ajaa, kun mikroauto tän päivän autoihin verrattuna :-) Auto on rakennettu vuosina 1986 - 1992, sama maalipinta vielä pinnassa. Tästä kuvasta joku ehkä muistaa tämän auton 15" Revolution vanteilla, silloin eri kilvillä, nyt alkuperäiset saatu takaisin. Tämännäköisenä oli jäähallissa VW Expossa/Euro Car Showssa joskus 90 luvun puolessavälissä, palkintokin olemassa siitä Tästä raadosta se lähti, huhhuh, ja auto silloin vaan 12 vuotta vanha, minä myös :-) Quote Link to comment
jori Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 tosi asiallisen näköinen laitos! Quote Link to comment
Guest riquuu Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 on komia, varsinki fuchseilla :) Quote Link to comment
Guest 1200-73 Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 Tyylikäs peli! Quote Link to comment
hanski. Posted September 4, 2008 Share Posted September 4, 2008 komia laite! korin kunto tänäpäivänä kertonee jotakin työn laadusta vuosia sitten....ei vaikuta "hiukan peltiä päälle ja nopeesti leimalle"-rakennustyyliltä, jota jotkut tuntuvat harrastavan... Quote Link to comment
Dennis Posted September 8, 2008 Author Share Posted September 8, 2008 Jossain vaiheessa kun ymmärsin että on olemassa erinäköisiä eri ikäisiä kuplia (ostohetkellä olin 12 vuotias) harmitti etten ostanut splitin tai ovaalin, olisi varmasti löytynyt kovempipeltinen viiskytluvun laitos sopivaan hintaan -80 luvulla, tämä oli yllättävän rapea. No enää ei silleen harmita, ei näitä 70 luvun laitteita ole kovin monta jotka ovat laitettu työllä ja rahalla ihan oikeesti siistiin kuntoon, tähän on kuitenkin laitettu liikaa aikaa/rahaa/tunteita (ollu 22 vuotta mun omistuksessa) peliin ettei sitä voi hukata enää. 1 Quote Link to comment
Lasse Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Sama juttu muuten täälläkin. Seitenkakkonen vähän samaan tyyliin rakennettuna. Palstallahan näitä ei kukaan arvosta, mutta kun tuommoinen ollut tallissa vuodesta 88 niin ei siitä oikein enää voi luopuakaan. Tuommoinen germanlook-tyyli on siitä hyvä suuntaus, että siinä ei ole menty heikentämään ajo-ominaisuuksia vaan pyritty parantamaan niitä. Eikä ole menty mihinkään liiallisuuksiin missään suhteessa. Tästäkin esimerkistä sen taas näkee, kun kerran tekee niin tekee kunnolla, eikä tarvitse olla joka toinen vuosi tekemässä. Ei muutakuin kovaa ajoa. Quote Link to comment
Guest 1200-73 Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Ka kyllä niitä joku arvostaa. Kyllä vaan jos joku on nähny paljon vaivaa hienon kuplan tekemiseen niin pakko se on arvostaa miestä ja autoa. Vaikka auto ois mitä vuosimallia. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Minnekköhän päin nuo Revolutionit ovat päätyneet? Ostin vain samanlaiset joskus vuosia takaperin ja mietin ovatkohan voineet olla nuo samat - tuskin noita on kuitenkaan kirkkaan keltaisilla keskiöllä kaupasta saanut? Quote Link to comment
Dennis Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 Ne revolution vanteet sai minun toimesta ensin satiinimustat keskiöt kun tuli Fuchs vaihe päälle ja piti kokeilla miltä auto näyttää sillä värityksellä. Möin ne yhdelle tutulle jonka isällä oli (on) 72-73 1300:nen kupla, nyt pois kilvistä, mut taitaa seistä lämpösessä tallissa melko hyvässä kunnossa kyseiset vanteet todennäköisesti alla vielä.. Ostin ne joskus 80 - 90 luvun taitteessa uutena Autoracingista, nämä olivat sitä "kilpamallia" missä keskiö oli noin 5cm paksu siitä kohti mistä pultit meni läpi Quote Link to comment
Dennis Posted December 8, 2008 Author Share Posted December 8, 2008 Vähän on tullu purettua tekniikkapäivityksen takia, piti aikamoista laahaavaa ääntä viimeisellä retkellä tuo ensiasennuslaatikko...... Hitaasti hyvää tulee :-) Quote Link to comment
Guest koivi Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Asiallinen laite! :) Quote Link to comment
spege Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Hienoa kun joku ymmärtää myös säilyttää saman auton. Itte olen aina vaihtamassa eikä koskaan ole siitä paranunu tai ittelle tiliä tehny. pP Quote Link to comment
Guest vw72 Posted January 1, 2009 Share Posted January 1, 2009 kyllä on nätti peli ei voi muuta sanoa. Quote Link to comment
Dennis Posted January 13, 2009 Author Share Posted January 13, 2009 Noniin, nyt sain vihdoin ja viimein kaikki osat ja muutama tunti aikaa tähän käyttöön. Säätölatat, uretaanipuslat, levyjarrut ja uus lodju kiinni :-) Quote Link to comment
Dennis Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 Etenee... :-) Quote Link to comment
Dennis Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 Tuli mittariston taustalevyt laitettua uusiksi ,edelliset olin tehnyt ohuesta vanerista mustalla vinyyli pinnalla. Jotenkin häiritsivät, vaikkakin olivat paikalla noin 15v, nyt innostuin tekemään alkuperäisistä, huhhuh mikä homma kun on niin ohutta peltiä, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen. Quote Link to comment
Dennis Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Näitä ei oo tullu kasattua yli 10 vuoteen, mutta kai se siitä alkaa tulemaan jostain vanhasta muistipaikasta miten menee... :-) Vähän koekasausta jotta näkis mahtuuko pyörimään ja dekkikorkeuden... Quote Link to comment
mite^ Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 ainakin sielä on puhdasta!!! Quote Link to comment
Dennis Posted March 21, 2009 Author Share Posted March 21, 2009 Kuuden tunnin ruuvaamista, mutta oli palkitsevaa kuunnella äänet (ilman vaimennusta) koneesta mitä itse on rakentanut nokan sisäänajon aikana 30minuuttia, no... naapurit ei ehkä samaa mieltä :-), tällä kertaa sentään päiväsaikaan.. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Hieno kupla. Minkäs kokoinen moottori sulla on tuossa? Onko sulla normilevyjarrut edessä vai jotain suurempaa? Itse olen ajatellut laittaa eteen kenties jäähdytetyt levyt ja 4-mänt. satulat. Quote Link to comment
Dennis Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Edessä reijitetyt kuplan omat levyt, takana nyt EMPI:n todellakin EI "bolt on" levyjarrusarja, pari kertaa koneistamon kautta + käsijarru vaijerin kuoret oli noin 6cm liian lyhyeet, pari paineilmaliitintä / puoli väliin niin sain toimimaan. Alunperin konetilavuus 1,29, nyt rekisteriotteen mukaan 1,58, näin täytyy suomessa menetellä.... :-) Quote Link to comment
Guest pronos Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Hieno kuppeli, mutta onko toi putkisto vähän matalalla... Quote Link to comment
-Alex- Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Jep, näin täytyy suomessa menetellä..Harkinnassa tosiaan tehokkaammat levyjarrut eteen Oletko sä erottanut korin pohjalevystä jossain vaiheessa? Quote Link to comment
Dennis Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Kori irroitettu silloin kun alunperin teiniikäisenä rakensin sen.... Etujarrujen kanssa ei ole oikeastaan koskaan ollut mitään ongelmia edes vähän rankemmassa käytössä senjälkeen kun vaidoin levyt eteen, rummut oli mieleenkiintoiset kun ei tiennyt mihin "vetää" jarrutuksissä, joskus vasemmalle, joskus oikealle ja jopa joskus suoraan vaikka kaikki oli uutta. Mutta rumputakajarrut oli ensin vakiona todella tehottomat, sitten isoimmilla sylintereilla sain tehoa taakse, mutta sisempi pyörä alkoi lukkiutumaan mutkissa rankemmassa käytössä, joten takajarruja olen nyt parantunut. Ei kannata myöskään unohtaa mitä kenkiä/paloja käyttää koska halvin jarruparannus mitä tein yhden Alastarosession jälkeen oli vaihtaa Juridin kengät / palat tarvikeosien tilalle, tuli muuten vakiojarruihin todellakin paljon lisätehoa, siis sitä mitä niissä kuuluukin olla... Pakosarja näyttää niin matalalta kun kuvakulma on sellainen ja auton takapää ilmassa + että se näkyy rosterisena niin hyvin kun "kiiltää" siellä auton alla, ei se niin paha ole, on ne kaikki isommat aika matalat.... Quote Link to comment
-Alex- Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Juu, eihän tuo pakosarja matalalla ole. Itsellä suora merged 1 3/4" pakosarja tulossa. Muistelen kans samanlaisia hetkia rumpujarrujen kanssa, että vetelee milloin mihinkin suuntaan...edessä levyjarrut olleet jo sitten monta vuotta, ja taaksekin tulee sitten kun eteen hankitaan isommat. Ei ehkä tarpeen ne isommat levyt, mutta onhan ne komean näköiset...ja saksassa ovat 200hv kuplaan hyväksytyt takajarrulevysarjan kanssa. Quote Link to comment
ARTO Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Juu, eihän tuo pakosarja matalalla ole. Itsellä suora merged 1 3/4" pakosarja tulossa. Muistelen kans samanlaisia hetkia rumpujarrujen kanssa, että vetelee milloin mihinkin suuntaan...edessä levyjarrut olleet jo sitten monta vuotta, ja taaksekin tulee sitten kun eteen hankitaan isommat. Ei ehkä tarpeen ne isommat levyt, mutta onhan ne komean näköiset...ja saksassa ovat 200hv kuplaan hyväksytyt takajarrulevysarjan kanssa. Totta, mutta ei heiluritaka-akselistolla varustettujen kuplien kohdalla. Siis 200 heppaan asti juttua tarkoitan. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Joo, totta. Pitää olla IRS Quote Link to comment
ARTO Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Edessä reijitetyt kuplan omat levyt, takana nyt EMPI:n todellakin EI "bolt on" levyjarrusarja, pari kertaa koneistamon kautta + käsijarru vaijerin kuoret oli noin 6cm liian lyhyeet, pari paineilmaliitintä / puoli väliin niin sain toimimaan. Alunperin konetilavuus 1,29, nyt rekisteriotteen mukaan 1,58, näin täytyy suomessa menetellä.... :-) Aikaisemman postauksen kuvista katsottaessa kampura kurkkaa niin läheltä nokkaa että on 80+ iskuinen ja samoin sylinteriaukkojen reunat kohtalaisen lähellä pinnapulteja, joten poraustakin 90+ joten yli 2 litrainen mylly noista kasaantunut. Toivottavasti ei oo AKE:n vahtikoirat laittaneet keskustelun sisältöä talteen seuraavaa katsastusta ajatellen:D Quote Link to comment
Dennis Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Edessä reijitetyt kuplan omat levyt, takana nyt EMPI:n todellakin EI "bolt on" levyjarrusarja, pari kertaa koneistamon kautta + käsijarru vaijerin kuoret oli noin 6cm liian lyhyeet, pari paineilmaliitintä / puoli väliin niin sain toimimaan. Alunperin konetilavuus 1,29, nyt rekisteriotteen mukaan 1,58, näin täytyy suomessa menetellä.... :-) Aikaisemman postauksen kuvista katsottaessa kampura kurkkaa niin läheltä nokkaa että on 80+ iskuinen ja samoin sylinteriaukkojen reunat kohtalaisen lähellä pinnapulteja, joten poraustakin 90+ joten yli 2 litrainen mylly noista kasaantunut. Toivottavasti ei oo AKE:n vahtikoirat laittaneet keskustelun sisältöä talteen seuraavaa katsastusta ajatellen:D Ihanko totta, sitten minulle on varmasti myyty "väärät" osat :-) Quote Link to comment
Dennis Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Se on siinä...... kesäkelejä odotellessa, mieleenkiintoista kokeilla miten tämä käyttäytyy nyt tasauspyörästön lukolla, ennen meni välillä kylki edellä välillä taas sisempi pyörä savuten mutkateillä... :-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Miten toi näyttää siltä, ettei tuo takapyörä mahu taittumaan lokarin sisään? Quote Link to comment
Dennis Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 Kuvakulma on vähän sellainen.... mutta... se on siinä ja siinä, kokeiltava.... meneekö kun tuo hemmetin (anteeks) Empin levyjarrusarja jonka kanssa ei ole ollut muuta kun ongelmia levittää raideleveyttä 6mm/puoli (mitattu vahingossa kun epäilin, mutta ei mainittu missään) Täytyy sitten vaihtaa 195 takakumit jos ei mene, nyt 205... Quote Link to comment
Dennis Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Vähän raitista ilmaa kaasareihin niin piristyy :-) Sanoivat ennenvanhaa että kupla on hyvä talviauto jopa kesärenkailla, mutta tämä ei tällä tekniikalla liikkunut mihinkään muuhun suuntaan kun kylki edellä vaikka oli tasainen alusta... ei pystynyt edes ajamaan rauhallista koeajoa omalla pihalla, tyhjäkäynnillä alkoi nykimään ja kun koskee kaasuun niin mennään ympyrää, mutta ei eteenpäin ... huhhuh, jeesus... jäin kiinni omalla tasaisella pihalla, takaisin talliin Quote Link to comment
metake Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 mieleenkiintoista kokeilla mitentämä käyttäytyy nyt tasauspyörästön lukolla Nythän se tuli testattua :) Quote Link to comment
Dennis Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 mieleenkiintoista kokeilla mitentämä käyttäytyy nyt tasauspyörästön lukolla Nythän se tuli testattua :) Niinpä :-) Ja sain testattua että kaikki vaihteet toimii uudessa laatikossa ihan omalla pihalla koska ei ollu väliä mitä pykälää tarjos niin lopputulos oli yhtä huono.... :-) Ääni on kyllä vähän erilainen kun edellisessä kokoonpanossa, ei kova mutta imuäänet ja pakoäänet miehekkäämmät kun pääsee vetoalueelle, siis silloin oli nelonen pesässä lumella jotta sais edes vähän kuormaa koneelle ja nopeus kävelyvauhtia... Quote Link to comment
Dennis Posted April 15, 2009 Author Share Posted April 15, 2009 Noniin nyt on tiet kuivat täälläpäin ja on päässy vähän ajelemaan, toimii näköjään hyvin tuo lukkoperä myös asvaltilla kun tein u-käännöksen tyhjällä tiellä kakkosella ja annoin vähän kaasua niin pyöri iloisesti ympäri, eihän sitä voinu lopettaa siihen vaan piti vetää pari kierrosta ympäri ja onnistuihan se helposti. Heti alkaa lapsettamaan kun pääsee leikkimään :-) 22 vuotta piti omistaa tätä ja haaveilla lukkoperästä ennen kun sai sellaisen, hauska varuste... Quote Link to comment
Dennis Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 Nyt on koneella 500 km takana ja tuli tehtyä öljynvaihto / venttiiliensäätö / sytytyksensäätöä y.m.s. pientä ruuvien kiristelyä :-) Hyvin on toiminut ja vääntöä kun pienessä kylässä auton painoon nähden, mutkateillä uskomaton pito mutkissa (sisäpyörä ei sudi), mutta kun pito irtoaa niin se irtoaa heti eikä hitaasti niinkun avoimella perällä, joten varovainen pitää olla. Olis hyvä käydä vielä penkissä sillä säätöhommissa, vaikka hyvin toimii... ...toivonmukaan pysyy kesän kasassa :-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.