Jump to content

Suomen ensimmäinen German-Lookkeri? VW 1300 -74


Dennis

Recommended Posts

Guest mkern

Käy tosiaan säädättämässä penkissä se. Itselläni oli ajokuntoinen kone rempanjälkeen, kävi ja pelitti hyvin. Korvakuulolta ruuvattu kohdille... Säädössä lähtöteho kuitenkin alle 110hv ja säädön jälkeen melkein 150hv. Eli säätö hyvinkin tarpeellinen.

 

Mukavaa kesää ! Mutkattomia kilometrejä !

Link to comment

DynoDayssä ois vielä yks vapaa paikka, sinne vaan penkittään.

 

-tOmi-

 

 

Nyt on koneella 500 km takana ja tuli tehtyä öljynvaihto / venttiiliensäätö / sytytyksensäätöä y.m.s. pientä ruuvien kiristelyä :-)

 

Hyvin on toiminut ja vääntöä kun pienessä kylässä auton painoon nähden,

mutkateillä uskomaton pito mutkissa (sisäpyörä ei sudi), mutta kun pito irtoaa niin se irtoaa heti eikä hitaasti niinkun avoimella perällä, joten varovainen pitää olla.

 

Olis hyvä käydä vielä penkissä sillä säätöhommissa, vaikka hyvin toimii...

...toivonmukaan pysyy kesän kasassa :-)

Link to comment
  • 2 months later...

No niin, tämän päivän tuore leima otteessa :-)

 

Kilometreja takana 1300 ja hyvin rokkaa, kone tuntuu kierrosherkemmältä kun on tullut lisää kilometrejä.

 

Jos jopa pääsisi tulemaan Kremikseen käymään perjantaina...

Link to comment
  • 7 months later...

taalla rapakon takana on kisapiireissa tuomariston kaytossa kiva laite joka mittaa sylinterin halkaisijan tulpanreiasta, ei tartte purkaa mitaan.... iskunpituus sitten viela jollain mittatikulla tms.... ja jo narahtaa jos on liian isot ;)

Link to comment

Juu nämä ovat tosi vaarallisia autoja kun niihin on pistetty usein enemmän rahaa kiinni kun uuteen Yarikseen, yleensä omistajat miettivät pikkasen miten niillä ajetaan j.n.e.

 

Ja päästö tilastojen mukaan näistä olisi päästävä eroon kun ovat niin vanhoja ja saastuttavia, maailma tuhoutuu kun näillä ajetaan jopa useita tankkeja bensaa vuodessa.

 

Milloinkohan saadaan ruotsin "entusiastfordon" vastaava harrasteajoneuvoluokka suomeen, eli tarpeeksi vanha auto joka ei ole käyttöauto pääsisi ilman veroja ja vaikka katsastus joka 2 vuosi. Voisihan niissä olla jotain rajoituksia että saisi ajaa / liikennevakuuttaa ainoastaan muutama kuukausi / vuosi.

Ruotsissahan harrasteajoneuvot jostain 50 luvulta alaspäin (vai olisikohan 50 vuotta vanha auto) ovat katsastusvapautettuja, eikä tarvi olla MR peli.

 

Dennis

Link to comment
Guest Pinorotta

Tämä on kyllä todella hieno! Ja tekniikkapuolikin näyttäisi olevan enemmän kuin kunnossa!

Itsellä kanssa tulossa punamusta luukki kesäksi omaan punaiseen kuplaan. Samanlaiset takavalotkin löytyy jo. Vielä kun saisi vastaavan tekniikan joskus aikaiseksi...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Juu kyllä tuo on joskus tullu katottua....

 

Ykkösellä tuo näköjään vetää, mulla tahtoo vähän alkaa pomppimaan ykkösellä

vaikka laatikko pannoilla kiinni ja "Käfer Cup" raudoilla tuettu, ei riitä vieläkään.

 

Kakkosvaihteella helpompi eikä pompi, toisaalta tuo herra huudatti sellaisilla kierroksilla koneessa et ei ehkä pompi enää... (tarpeeksi vauhtia takapyörissä)

Link to comment
  • 7 months later...

Uudet kengät...

 

Toistakymmentä vuotta Fuchseilla ja 3 eri koko kombinaatiota joten oli aika kokeilla jotain muuta.

 

BBS RS spliteistä joskus vähän haaveillut ja nämä tuli vastaan joten en voinut vastustaa kiusausta kokeilla -80 luvun laatuvanteita.

 

Vaihtelu virkistää :-)

 

13102010058p.jpg

29102010732p.jpg

29102010735p.jpg

29102010737p.jpg

Link to comment
Guest kepajake

Pisti silmään 2008 helmikuun VolksWorldissä. Ei ihan samat vanteet, mutta lookki on aikalailla sama. Koko juttu siis 2008/03 numerossa, vaikka tuossa lukeekin että tulee myyntiin tammikuussa.

post-1268-13888362741011_thumb.jpg

Link to comment

Kävin penkomassa vintillä ja siellä se lehti löytyi vaikka ostan vaan satunnaisesti irtonúmeroita,

en muistanut ollenkaan tuota juttua, mutta aika tyylikäs lopputulos, tuon jutun auton vanteet on BBS GT Motorsport.

 

Noissa katuslickseissä on huhujen mukaan melko hyvä märkäpito pehmeästä seoksesta johtuen,

vesiliirto ominaisuudet on sitten toinen asia, mutta eipä tuolla hirveästi nytkään ajeta sateella joten ei liene ongelma.

 

Ennen inhosin kaikki etuspoileriviritykset, mutta nyt alkaa jo kiinnostamaan tuollainen Kamei etuspoileri,

näin nämä asiat muuttuu....

 

Dennis

Link to comment

Jos tuo on sitä samaa mallia mitä pojat testaili kemorassa olikos tänä vuonna niin pitäis kohtuu hyvä pito olla. Fiatilla lähti 10 sekuntia kierrosajasta pois renkaan vaihdolla (toki asiaan vaikuttaa muutakin nusnus..) Siinäpä oli syy miksi tuli nopeeta uusi rengassääntö ja ko renkaat kiellettiin roskapöntössä..

 

Mitä itse asiaan tulee niin on helvetin komia kupla!

Link to comment
  • 2 months later...

Pitihän tätä häiritä kesken talviunia ja ruuvata etupäätä palasiksi ja takaisin kasaan, monesko kerta :-)

 

Pitkä tarina, mutta niin oli vian löytäminen ja myös kunnes korjattu.

 

Etupyörien laakerien säätö ongelmat alkoivat kun tein siihen vuosia sitten uuden etuakselin uusilla "alkuperäisillä" VW Brazil / Mexico / Nigeria mitä lie levyjarru olkaakseleilla

 

Ei ollut väliä miten säädin laakerit, niin aina oli väljää kunnes kiristi niin että oli jumissa, mutta olisi leikannut niin.

 

Asia askarrutti senverran että purin laakerit pari vuotta sitten ja totesin pahimman eli vasemman olan pienen (ulomman) laakerin pinnan olevan jopa 0,22mm liian pieni ohjekirjaan verrattuna, muut pinnat noin 0,10 mm liian pienet, tämä antoi aika mahtavan välyksen renkaan ulkoreunasta ravistettuna.

 

Tässä vaiheessa jo vanha akseli myyty, joten sieltä ei enää saanut vanhoja sakasalaisia olkaakseleita.

 

SKF:n laakerit oli mitoissaan

 

Tästä tein kirjallisen reklamaation suomalaiselle tavarantoimittajalle 2 vuotta sitten ja luvattu uudet tilalle, tasaisin välein muistutettu asiasta, aina luvattu että tulee "seuraavassa kontissa" ja näin tilanne on edelleen, varmaan tippunut kontit yli laidan :-/

 

Onneksi löytyi NOS "made in Germany" osia vielä, toinen puoli Virtasen Mikalta ja toinen Naapurin Heikiltä, kiitoksia heille.

 

Nämä kun heitin kiinni niin laakeri ongelmat loppui :-) , eli yksi ongelma ratkaistu.

 

Mitä me tästä opimme taas kerran... tuli samalla mieleen että jos ne Mexico / Brasil kuplat on koottu näistä osista niin miten niillä voi ajaa näillä toleransseilla.

 

Samalla vaihtui etuiskarit, olisikohan viidennet etuiskarit minun aikana, ja yksikään ei vaihdettu sen takia että olisi ollut kulunut / rikki, kokeilua kaikki ja jonkilaista hulluutta kai...

 

Saisi jo tulla kesä...

 

Olat maalattuna

14012011790p.jpg

 

Valmis :-) ja peitto takaisin päälle

25012011135p.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Kiitos

 

Löysin vähän vanhoja kuvia :-)

 

Kun katsoo näitä kuvia niin aika pienellä budjeetilla toteutettu projekti, mutta into ja yritys oli kova

 

Vuonna -86 innokkaana purkaamassa, oli vaikeata saada 12 vuotiaana kiinniruostuneet pultiti auki, voimat ei ihan riittänyt...

DSC00232p.jpg

 

Aika alkeelliset menetelmät, mutta oli taitava vanhan kansan autopeltiseppä mukana

DSC00233p.jpg

 

Pohjalevyn puhdistusta

DSC00239p.jpg

 

Menossa maalarille

DSC00240p.jpg

 

Takaisin kotona, tämä taitaa olla vuonna -91 , hyvin peilaa autotallimaalaus... mutta oli entinen ammattimies asialla

DSC00241p.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kesäkelejä odotellessa puhdistelin vanteet ja vaihdoin vielä virheettömät "keskimutterit" huonojen tilalle.

 

Nyt alkaa viimeistely olemaan OK ja kehtaa lähteä baanalle :-)

 

Dennis

 

07032011027p.jpg

 

07032011033p.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Ja tuore leima otteessa huomautuksetta kuten vuodesta -92 eteenpäin ;-)

 

Toyon R888 renkaista löytyi kylmästä kelistä huolimatta mukavasti pitoa, myös tosi jäykät rungot näissä joten ajotuntuma on tarkka, miinuspuolena hakee ehkä aavistuksen enemmän urissa mutta niin on myös pinta ja koko rengas huomattavasti leveämpi kun samankokoisessa tavallisessa renkaassa.

 

On tällä aina vaan niin hauskaa ajaa varsinkin niissä nopeuksissa missä ei ole enää nopeusmittarissa asteikkoa (suljetulla alueella tottakai)

 

Tulipa mieleen että maalipinta täyttää tänä vuonna 20 vuotta ja uusi toinen elämä rekisterissä 19 vuotta, huomattavasti pidempi kun ensimmäinen elämä 3-4 vuotta ja 5 vuotta rekisterissä, kilvet oli palautettu vuonna -79

 

Lindakin tuli vastan kehällä Kauklahdessa, hieno laite livenä mutta olin juuri vaihtanut kupla käyttis volvoon ja kännykkään kovasti puhunut Lindan pilootti ei tottakai huomannu mitään...

 

17052011181p.jpg

 

17052011188p.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Millainen on nyt mutka-ajossa? Mitä muutoksia olet tehnyt etupäähän madalluksen lisäksi? Toivon mukaan itselläni kyyti paranee roimasti kun vaihdan hammastanko-ohjauksen ja coiloverit vääntösauvojen tilalle reilu 6cm madalluksen kera.

Link to comment

Renkaathan vaan paransi mutkaajoa kun tuli paremmin pitoa eteen = ei puske yhtä helposti, eikä lähde peräkään alta kun sielläkin pitoa enemmän :-)

 

Pitkälti vakiohan tuo keula on (ja koko auto), kaikki vaan kunnossa:

-säätöakseli

-19mm vakaaja

-Konin säädettävät iskarit

 

Droppiolkia en voi laittaa koska ne levittää raideleveyttä = vanneongelmia, ja oikeastaan tuolla korkeudella se on hyvä ajaa kun tukivarret on suorassa, väärään suuntaan kun menee niin on huono ajaa.

 

En oikeastaan edes halua matalempaa koska hankaloittaa jo "normaalia" ajamista + on ollu periaatteena että leimaan samankuntoisena kun se on ajossa ja eturekisterikilpi raapi jo laittiaan kiinni jarrutesterissä.

 

Ainut pikku vaiva on katuslicksien uraherkkyys suoraan ajettaessa ja ohjaussimpikan pieni välys mikä korostuu nyt näillä renkailla kun ne on vähän "uratutkia", mutta pitää tutkia vielä kulmat jos olisi jotain tehtävissä, mutta voi olla vaikeata saada hyvä sekä mutkaajoon että suoraan...

 

Dennis

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tämä on 3.2 mutta alunperin vähäpäästöinen joten 207hp, saastejutut poistettu mutta ei tietoa onko männät vaihdettu korkeapuristeisiin jolloinka olisi "täystehoinen".

 

Tämä on ihan viimeisiä autoja 915 laatikolla, mutta -86 malliin tuli joku muutos vaihteensiirtoon, se on kai sellainen kun käytetty 915 laatikko kuuluu olla, eli vähän kankea ja hidas käyttää mutta onhan se itse laatikko paljon isompi kun kuplan.

 

RUF:in korisarja = puskurit, peilit ja vanteet

Bilstein alusta ja madallettu

Recaro etupenkit

Sporttiputki ja katti pois

 

Muuten alkuperäinen ja hyvin huollettu, pilaamaton, täysin ruosteeton ja kolaroimaton auto jota on helppo muuttaa vakioksi, mutta ei minulla mielessä nyt.

 

Olin pitkään etsinyt hyvää coupe yksilöa järkihintaan, mutta kun sellaista ei tahtonut löytyä niin olin jo luovuttanut koska oli päättänyt että jos tällaista ostan niin se ei ole mikään pommi eikä varsinkaan ruostetta saa olla.

 

Sitten tämä löytyi vahingossa Japanista ja pakko se oli ostaa kun olin pitkään etsinyt ;-)

 

Dennis

Link to comment
  • 3 months later...

Jaahas, tulipa tehtyä päätös päästä kuplan BBS RS vanteet eteenpäin seuraavalle omistajalle kun tuli tehtyä Porscheen toinen leveämpi sarja BBS RS vanteita.

 

Eli kupla sai 6 ja 7 x 16 fuchsit takaisin ja possu leveämmät 8 ja 9 x 16 BBS RS alle kun samanlaiset vanteet kummankin alla tuntui hölmöltä , possun joustamaton paino tippui huomattavasti kun vaihtoi nuo RUFin painavat 17" valuvanteet pois...

 

Eli nyt vaihteeks näin

 

IMG_0487p.jpg

 

ja näin

 

27092011547ps.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...