Jump to content

Volkkareiden hinnoista jeesustelua


Recommended Posts

Toisessa topicissa olikin jo keskustelua karanneista projektipyynnöistä.

Jeesustellaan ja ihmetellään vaikka tässä topicissa.

 

Koitin tuossa loppukesästä myydä -60 kuplaa, hinta tosin oli varusteineen 4ke, ja kaupaksihan se ei tietty mennyt.

 

Keväällä puran varusteet pois, ja koitan kaupata ilman yhtään lisäkikkaretta.

 

Missä hinnoissa mielestänne pyörii katsastettu paksutolppa ilman mainittavia vikoja/lisävarusteita?

 

Mielipiteitä yleisestikin hintatasosta koskien kaikkia ilmajäähy volkkareita kiitos.

Link to comment

Jatketaan nyt täällä, kun kerran tuli jo toisaallakin avauduttua :)

 

Itse ymmärrän asian niin, että vanhempi on harvinaisempi kuin uudempi, ja parempikuntoinen on kalliimpi kuin huonokuntoinen, eikö niin? Hintapyynneissä se ei aina ole niin.

 

Ymmärrän hintapyynnön "jotakin tuhatta euroa" kun auto on siisti, kalliit pisteosat tallella ja auto on ruosteeton. Sitä en ymmärrä, että pystylamppu maksaa 2k€ ja maalipinta on haalistunut, puskurit ruosteessa/lommoilla/puuttuu, penkit rikki ja päällä Tarjoustalon penkin päälliset, yms.

 

Ja laitetaan nyt hintavertailuksi omastani maksamani hinta, -63 paksutolppa, ei alkuperäinen, ei edes sinnepäin. Mielestäni kuitenkin kohtuu siisti, hyvällä 1600 vakio koneella, uudet renkaat empi 5-spoke kopsuilla, katsastettu. Vuosi sitten maksoin tuosta 3k€.

Link to comment

No joo,

Tuo 4k Kuplastasi on mielestäni alakanttiin hinnoiteltu. Täällähän valitettavasti saa autostaan enemmän rahaa kun myy sen osina.

Maksetaan mieluummin satanen raadosta ja pumpataan siihen tonneja

kunnostukseen. Jos Härmä sijaitsisi tuhat kilometriä etelämpänä olisi ilmajäähyjen hintakin lähempänä totuutta.

Saksassa harrastekulttuuri perustuu alkuperäisyyden vaalimiseen ja hyvän yksilön kunnon ylläpitoon.

Siellä myös ollaan valmiita maksamaan kunnossa olevista waunuista ja sijoittamaan entisöinnistä säästetyt varat parempaan kalustoon.

Link to comment
Guest ville s

joo toi sepon kupla oli tai on mun mielestä ihan hyvin hinnoteltu.

itse asiassa koitin vähän vaihtookin tehä siihen,mut ku oma seatti rupes hajoon käsiin ni en kehdannut toiselle palstalaiselle sitä suolata...

Link to comment

Pelottaa jo etukäteen se aika kun joskus olen doppelia myymässä.

 

Samilla paloi rahaa tuohon 8Ke, suuri osa tosin omaa tyhmyyttään.

Nyt talven aikana maalataan joka puolelta tod.näk, jollain efektivärillä ja taas kertyy hintaa. Tekniikka kunnostetaan, eroikoisvannetta alle, verhoilut ja taakse näyttö+ pleikka+ äänentoisto (pimp my doppel) ja taas ollaan sellaisissa hinnoissa ettei kuunapäivänä saa omiaan.

Mutta tää on kait sitä harrastamista. Maksaishan se golf-osakekin jotain?

Link to comment
Guest 1200-73

Ennen oli vallalla sellanen ajatus että ei siitä autosta saa omiaan pois kuitenkaan. Nykyään tuntuu että osa yrittää saaha omasa pois ja vielä vähän voittoakin.

 

Ei siinä mitään jos tietää tavaran arvon mut jos 5 vuotta sitten on tehny koneremontin niin ei varmaan pysty enää uusien osien hintaa pyytää.

Link to comment

Ei ilmavolkkariharrastajat ole missään tapauksessa pahimpia auto harrastajia. Suurin osa ymmärtää kun sanoo, että tämä on osan hinta ja piste. Sen jälkeen osa ostetaan tai jätetään ostamatta.

Kummallisin laji johon olen törmännyt on Saabistit. Heille tinkaaminen ja osakaupassa vääntäminen lienee oleellinen osa harrastusta. Jos hinta ei miellytä, niin osaa yritetään saada lainalle, jotta sitä voi vielä tutkia lisää... Sitten kun osan perään kyselee, niin tinkaaminen aloitetaan uudestaa ihan niin kuin osan hinnasta ei olisi ennen keskusteltukaan.

 

Harrasterahat on varmasti harrasteautossa paremmassa tallessa kun jaksaa vaaliia alkuperäisyyttä. Oman mielen mukaisisita rakennelmista on turha kuvitellakkaan jonkun maksavan samaa rahaa kuin alkuperäisestä.

 

Vahvasti uskon, että Sepikin voisi saada paksutolpasta keväällä sen 4ke, mutta doppelista taitaa jäädä 4ke saamatta vaikka siihen maalaisi mitä...

Link to comment

Ongelmahan on siinä että oikeasti potentiaalisia ostajia on todella vähän liikkeellä. Toisin on tuolla euroopassa. On sitä myyty muutaman satasen kuplaakin josta ostaja koitti tingata vielä jostain satasestakin vaikka kuinka pitkään (markka aikana vielä). Satunnaiset kesäkuplan ostajat ei sijoita kovin paljoa mahdollisesti ohimenevään villitykseen.

 

Autoa ei kannata rakennella ja varustella kyllä ollenkaan jos meinaa sen myydä. Tai ainakaan ei kannata odotella saavansa kovin isoa korvausta sijoituksilleen. Tämä on taas karvaasti todettu aika hiljattain kun möin käyttöautoani. Jollain toisella merkkiforumilla joku kirosi kun ei saanut yhtään kyselyä lievästi tuunatusta autostaan. Kaveri otti tuninkiosat (aluvanteet kai lähinnä) pois ja uudet kuvat vakiolkuntoisesta niin oli alkanut papparaiset kyselemään.

Link to comment

Niih...

Oikea hinta tietty aina on se, jonka saa...

Kait se niin menee, että ainoastaan mahdollisimman alkuperäisiä autoja voi ylipäätään hinnoitella jollain lailla suhteesa toisiinsa. Alkuperäinen, jossa kenties vielä hieman laittoa, on useimmille kiinnostavampi kohde, joka omaa tulevinakin vuosina arvoa - joskus jopa keräilyarvoa.

Ja se on sitten ihan tyyppi-, malli- ja vuosimallikohtaista mistä hinnoista puhutaan. Monasti on kummeksuttanut, että miksi esim. notseista saa niin vähän verrattuna johonkin kupla-malliin, jota kuitenkin lukumääräisesti vielä paljon paljon enemmän jäljellä? Noh, kiinnostavuushan sen ratkaisee. Kun on kysyntää, on hintaa. Ja päinvastoin.

 

Vaan miten sitten hiellä, tuskalla, ajan kanssa, rakkaudella - ja joskus jopa hyvällä maulla - kunnostetut waunut, joihin kenties sisällytetty hieman vielä tekijänsä "omaa kivaa"... vaikeita ovat, niin kovin vaikeita...

siis arvioida niille oikeaa hintaa. Joku peli voisi myydä hyvinkin, jollei siihen sitten olisi vaikka heitetty jotain ostajan mielestä mautonta sisustaa. Tai kojelauta puhkottu mittareille. Tai muutein orkkis, ehkä harvinainenkin malli, johon sitten duunattu vakiosta rajustikin poikkeava kone, ja toki hieman alustassakin muutoksia... Kuka siis haluaa moisen, valmiin auton jos ja kun se "ei kuitenkaan ole ihan tulevan omistajansa näköinen". Ainahan voi muuttaa, palauttaa entiselleen, mutta ei tietty haluta maksaa jo tehdystä, joka sitten pitäisi "rempata pois".

Niin, tai sitten ihan valmiit ns. näyttelyautot, joissa ei ehkä muuta VW-touchia kuin korin ulkomuodot... hmm...

 

Siis - äh, ei osaa sanoa mitä haluaa sanoa. Vaikeaa on hinnoitella.

Ehkä ainostaan keräilyarvoa omaavat, oikestasi harvinaiset kohteet on jotenkin "ennustettavissa" hintansa puolesta. Ja näillä/niillä Suomessa toki todella pienet markkinat. (Ehkä olisi rahtusen paremmat markkinat, jos jengillä, harrastajilla, kiinnostuneilla olisi enemmän käytettävissään säilytystilaa, siis edullista).

Toisaalta voisi sanoa, että miksi Suomessa pitäisi myydä halvemmalla kuin mitä vastaavasta saisi Keski-Euroopassa? Aivan, toki kaikki haluavat että harvinaisuudet pysyisi Suomessa, ja ollaan joskus kateellisia, jos joku tehnyt löydyn, tekee siitä myytävän, ja myykin... vaan koskaan ei hän tuntipalkoille pääse.

 

Harrastaminen maksaa ... aika kalliita ovat kilometrit monella... mutta voiko niitä kuluja verrata talliaikoihin, aikoihin, joita ei voi rahassa mitata -ah....

- J

Link to comment

Rahat menee kaikki kumminkin kun autoja omistaa saati käyttää. Harrastuksesta kun on puhe niin halpaahan autojen ropaaminen on, varsinkin halpojen autojen. Vrt golf, kouluratsastus, veneily, matkailu...

 

Ei tuo meikäläisen vuosittainen reilun parin tonnin autobudjetti ole mitään verrattuna niihin uusiautoilijoiden menoihin jotka käyttistään huollattaa merkkihuollossa ja lentää kevättalvella Thaimaaseen.

 

Ikävä ilmiö tosiaan tuo tuhansien eurojen pyytäminen ruosteen ja sammaleen peittämistä täysprojekteista. Mutta eipä niitä kenenkään ole pakko ostaa. Päätellen siitä ettei mene kaupaksi ei tunnu olevan pakko myydäkään.

 

Kyllä kauppatavara hintansa hakee, ajan kanssa.

Link to comment

Tulis ny kunnon lama ja pistäs asiat järjestykseen.....

 

Aika vaikee laji tehdä harrasteautoilla tiliä. Tai edes saada omansa pois.

 

Kyllä tavikselta on aika hankalaa saada 2 teur kuplasta vaikka se olis mimmonen. Ja alan harrastajia on kumminkin aika rajallinen joukko. Tietysti asiaa voi suhteuttaa niin, että katsoo omaa pyyntiään ja sitten katsoo mitä kaikkea muuta kivaa sillä voi saada.

 

Ja kyllä tonnin saaminen projektista alkaa olla vaikeaa. Vaikka olis mitä osaa mukana.

Link to comment

Tonnikin on kova raha, monen kuukauden palkka.

Aihetta sivuten: Myin pari vuotta sitten pois oman monen vuoden projektin -66 Fiat 600. Oli sisustaa vailla valmis leimalle mutta tuli totaalinen kyllästyminen ja laitoin myyntiin. Nettiautossa sekä kyseisellä foorumilla liki vuoden myynnissä mutta ei ainuttakaan kunnon ostajaa, vaihdossa kyllä kaupattiin joposta traktoriin.

Kori oli siis purettu atomiksi,hiekkapuhallettu,hitsattu,maalattu,alla kaikki uutta. Kone laitettu, kuitit 500e.

 

1000e oli pyynti koko paskasta mutta lopuksi meni rullaavana 500e joka suurinpiirtein kattoi maalauksen.

Plyyshipenkit meni vuoden kaupustelun jälkeen kaupan 250e kun kyseinen setti verhoilijalla maksais lähelle 500e.

Tuo kone vielä olis jossa rahaa siis 500e mutta ei siitä sitä koskaan saa,jännä vaan kun eräs harrastaja etsi mäntäsarjaa jota saa uutena 300e hintaan ja tuota konetta sille kauppasin jossa siis porattu lohko ja uudet sisuskalut niin 350e,oli liian kallis.

 

Uutta ja vanhaa osaa olis varastossa mutta ilman pitäis myydä,mielellään kotiin toimitettuna.

 

Nyt vastaavista projekteista pyydetään 1000e ylöspäin ja 500 eurolla saa osakasan josta alkaa hitsaamaan.

Link to comment

Mitäs hintaa kannattaa maksaa -74 pakusta?

 

En ole vielä nähnyt ko. pakua mutta jotain tietoo on;

 

Seissyt 7v, rekisteröity 6 hengelle, 1.7 possun ruiskukone persiissä, käytetty silloin tällöin, ei väliseinää, ikkunamalli, paikkaamista on hieman, maalipinnasta ei tietoa, osat paikallaan, paperit on yms.

 

Onko 500 e liikaa?

Link to comment
Mitäs hintaa kannattaa maksaa -74 pakusta?

 

En ole vielä nähnyt ko. pakua mutta jotain tietoo on;

 

Seissyt 7v, rekisteröity 6 hengelle, 1.7 possun ruiskukone persiissä, käytetty silloin tällöin, ei väliseinää, ikkunamalli, paikkaamista on hieman, maalipinnasta ei tietoa, osat paikallaan, paperit on yms.

 

Onko 500 e liikaa?

 

No ei se ainakaan liikaa ole. Jos on ihan laho rytö niin sitten voi olla sopiva hinta, mutta jos on "pikku laitolla leimalle" projekti niin 500 on aika vähän.

Link to comment

>Anna ku mää arvaan.. se ostaja varmaan tinkasi vielä tuosta jo melkein

 

Tinkaamisesta en tiedä mutta olisin itse maksanut muutaman satasen jos ne trailerin potkijat olisi häipyneet nopeammin tontilta :)

 

No joo... ihmettelin kyllä tosiaan hieman ettei todistetusti alle 100tkm ajetulle autolle ollut enempää ostajia

post-371-13888360397845_thumb.jpg

Link to comment

Nii-in semmoista valssia kesällä kerran...

 

Ostin joskus vuonna 1 ja 2 ohuttolppaisen kuplan, siksi kun kupla piti saada ja HALVALLA... Halpaa etsin ja halvan löysin, no kertomattakin varmaan arvaatte minkämoisen?

 

Laitoin sitä enemmän taikka vähemmän aktiivisesti noin 4-5 vuotta, välillä oli motivaatio niin kateissa kuin olla voi ja välillä oli sitä innostusta liiankin kanssa...

 

Loppujen lopuksi taisi olla ihan hyvä "harjoittelu" kupla?

 

Nykyiset harrastepelit eivät ole olleet halpoja mutta hyviä, hinta/laatusuhde on ollut kohdallaan. Laittamista noissakin piisaa mutta ennenkaikkea niillä pääsee myös ajelemaan silloin kun siltä tuntuu, joka on mielestäni harrastamisen parhaimpia puolia heti "naprailun" jälkeen.

Link to comment

Joskus myös ostaja hyväksyy hintapyynnön ja tekee kaupat. Itse möin yhden Honda CB 350:sen liki 20 vuotta sitten. Kloppi kysyi pankkiautomaattia joka piti löytyä 500 metrin päästä. Ei ole äijä vielä löytänyt reikää seinästä ja en kyllä jaksanut montaa vuotta odottaa.Toivottavasti kaljuuntunut ukkeli ei tule rahanippu kädessä vaatimaan Hondaansa.Möin sen jo pois käteisellä

Link to comment

Vanhoissa romuissa tuppaa hinnat nousemaan.

Perus neliovineekeritolppa valtteri suoralla kutosella oli markka-aikaan 3000mk, nykyjään 3000€.

Amerikoissa myydään aitoja isolohko mopareita 200.000$, joten kyllä suomessakin pyydetään melkein alkuperäisestä (pikkusesta isolohkoon muutettuja) n. 30000€.

Pyynti ja myynti on varmaa sitten eri homma...

Itekin maksoi kuplusta reilu 3k ja tuskin alan sen alle myymään.

Link to comment

jos suomen hintataso ahistaa niin kannattaa käydä hakemassa ruottista vanha kuppeli. Kuulemma maahantuonti on yksinkertaista ja hinnat on tooosi paljon halvempia. Lisäksi vanhaa 40-50 lukujen autoa on paljon. Jaoksen kokoontumisillassa tuossa kuulin (sivukorvalla hehe) että kuulemma "yks" tamperelaisporukka tuo näitä tosi vanhoja 40luvunkin vehkeitä useita kymmeniä? vuodessa. Ja vievät kuulemma samalla lahden yli mennessään huonoja takapotkuporttereita englantiin (siellä kuulmma maksetaan niistä huonoistakin tosi hyvin). Ehkä tätä ei ois saanu kertoo mut näin vinkkinä vaan kaikille muillekin, harmi ku ittellä ei oo rahaa... :(

Link to comment
Guest jukka nurmo

jep 40 luvun volkkareita ei kyllä ruotsin maallakaan ihan kymmenittäin tuoda kun ei ole ruotsiin kymmennitäin tuotukkaan.

kyllähän niillä oli oma autokanta jo silloin reilassa .

volvoja kylläkin tuodaan pohjoisen kautta ihan kiitettävästi (spilitti volvoja)

niita siella kyllä riittää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...