Lasse Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Ei nyt sotketa kakstahtisten vaimentimia tähän... Vaimentimia on käsittääkseni kahdenlaisia kammiovaimentimia ja absoptioon perustuvia änkkäreitä. Jälkimmäinen lienee helpompi tehdä itse kun ei tarvitse tietää vaimenninkammioiden tilavuuksia. Sitten tietysti noiden primääriputkien järjestyksellä on merkitystä 4-2-1 tai 2-1 (esim. rantakirppu) tulee erilainen saundi samanmoisesta koneesta. Tekee ja sitten korjaa niin eiköhän se siitä synny. Quote Link to comment
mikan Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Vaimentimen kuorillakin on merkitystä. Eli kuinka paksusta pellistä ja onko mustaa vai rosteria. Turbo vaimentais kivasti ääntä. :-) t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Ei nyt sotketa kakstahtisten vaimentimia tähän... Vaimentimia on käsittääkseni kahdenlaisia kammiovaimentimia ja absoptioon perustuvia änkkäreitä. Jälkimmäinen lienee helpompi tehdä itse kun ei tarvitse tietää vaimenninkammioiden tilavuuksia. Sitten tietysti noiden primääriputkien järjestyksellä on merkitystä 4-2-1 tai 2-1 (esim. rantakirppu) tulee erilainen saundi samanmoisesta koneesta. Tekee ja sitten korjaa niin eiköhän se siitä synny. Mun tapauksessa primäärien pituudet tulee aika lailla samoiksi, laskien mutkien määristä/säteistä ja niiden vastuksilla. Lisäksi tästä tulee jonkinmoinen sekasikiö 4-1 ja 4-2-1 välillä. Ekakshan mulla tuossa yhdistyy 1:s ja 3:s pyttyjen primäärit, sitten 2:s ja 4:s pyttyjen primäärit yhtyvät edellisiin. Mikä vielä tekee tämän sekavammaksi on että olen löytäny yhden kuvan alkuperäisestä Sebringpakosarjasta joka on ollu 356 Carrera 4-cam koneessa... Siinä 1:s ja 3:s primäärit ovat huomattavasti pitemmät kuin 2:s ja 4:s primäärit. (voin pistää kuvaa kun tulen kotiin). Siinä on erona että 2:s ja 4:s primäärit menevätkin suoraan taaksepäin ja tulevat sisäkaaressa ekaks yhteen kun mulla menee toisinpäin että ne menevät sivuun jolloin 1:s ja 3:s primäärit mahtuvat menemään sisäkaaresta jolloin kaikkien pituudet tulevat suurin piirtein saman pitusiksi. Quote Link to comment
SePi Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 No kun oppirahoja pitää jokaisen maksaa, niin tehtiinpä kavereiden kans pakosarjaa yhteen fiiattiin. Ääni oli hyvä, mutta kummasti joillain kierroksilla täristi ja sitten menikin muutama pakoventtiili. Ei ollu ihan tarkkaa käsitystä sytytysjärjestyksistä ja mitoista. Tosin tässä hebsterin luomuksessa pakovastusta ei juuri ilmene - mutta kääntyykö liian avoin systeemi itseään vastaan jossain vaiheessa? Kollektorin koollakin lienee merkitystä, vai onko enempi sen paikalla putkistossa? Quote Link to comment
Guest Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 No kun oppirahoja pitää jokaisen maksaa, niin tehtiinpä kavereiden kans pakosarjaa yhteen fiiattiin. Ääni oli hyvä, mutta kummasti joillain kierroksilla täristi ja sitten menikin muutama pakoventtiili. Ei ollu ihan tarkkaa käsitystä sytytysjärjestyksistä ja mitoista. Tosin tässä hebsterin luomuksessa pakovastusta ei juuri ilmene - mutta kääntyykö liian avoin systeemi itseään vastaan jossain vaiheessa? Kollektorin koollakin lienee merkitystä, vai onko enempi sen paikalla putkistossa? Liian avoin putkisto ei sinansa ole haitaksi jos vain seokset pysyy kohdillaan. Kun vaihdetaan ahdas putkisto paljon avarampaan samassa koneessa, tekematta mitaan muuta, menee seossuhde laihalle ja venttiileita alkaa palamaan :) Eli suuttimet pitaa kaasarikoneessa hakea kohilleen uudestaan. Kollektorin etaisyys pakoaukoista seka sen koko, tilavuus, ja kartion kulma kaikki vaikuttavat siihen milal kierroslukualueella pakosarja toimii parhaiten. Jan Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Olisiko se 4-Cam vain niin vanha että oli ennen kun "putkivirityksen" hyödyt oli yleisesti tiedoosa? Olihan kireissäkin rally-bugeissakin vakiotyylinen vaimennin ilman käärmepesää. Oma veikkaus on, että vaimentimet ennen kollektoria haittaa kollektorin tuomaa ejektorihyötyä. Quote Link to comment
multanen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Tässä rakenteilla olevassa putkistossa on yksi jutska joka vaikuttaa viritykseen; Koska vaimentimet ovat ennen kollektoria, hyytyy jokainen pakopulssi matkalla ennen "hyödyntämistä" (oikeastaan kahteen kertaan, "menevä" ja "imevä" pulssi). Eli ei voi olla tehojen kannalta ihan paras mahdollinen. No tuskin tuon muotonen kollektori muutenkaan on ihan ideaali eli tässä taitaa olla tyyli pääasiana. EDIT: Per olikin näköjään jo ilmaissut saman asian tuossa edellä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Saattaapi ollakin niin. Näitä on näkyny myös ilman vaimentimia noissa vanhemmissa possuissa. Tämä version vaimentimilla on vaihtoehto katuautoille rata version vaimentamattomaan? Tämä 4-cam versio on tosiaan ilman vaimentimia. Quote Link to comment
Roope Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 tommossen setin ku löytäs jostain ladosta :) Quote Link to comment
mite^ Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 ot Notta ristus nuo kannet ois makiat. Quote Link to comment
Guest Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 niitä on vissiin porsche 356 carrerassa Quote Link to comment
Sakke Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 otNotta ristus nuo kannet ois makiat. Koko moottorinhan saapi jo $150 000. Ei muutaku ostamaan :D Quote Link to comment
-Alex- Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Eikö tuohon hintaan ole ollut saatavilla jo kokonaisia 356 carreroita? Muistelin niin että alimmillaan ollut 120 000$. Hyvä moottori sinänsä, mutta aika vanhanaikainen rakenne jo 60 luvulla ollut..akselilla kannen keskeltä/alhaalta käyttö yläpuolisille nokka-akseleille ja neula/rullalaakerit kiertokangilla. 1600 mallissa tais olla 105/110hv ja 2 litraisessa 130hv. 904 mallissa on myös samaa moottoria käytetty, vähän korkeampiviritteisenä, 180-190hv luokkaa. Quote Link to comment
Roope Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Eikö tuohon hintaan ole ollut saatavilla jo kokonaisia 356 carreroita? Muistelin niin että alimmillaan ollut 120 000$. Hyvä moottori sinänsä, mutta aika vanhanaikainen rakenne jo 60 luvulla ollut..akselilla kannen keskeltä/alhaalta käyttö yläpuolisille nokka-akseleille ja neula/rullalaakerit kiertokangilla. 1600 mallissa tais olla 105/110hv ja 2 litraisessa 130hv. 904 mallissa on myös samaa moottoria käytetty, vähän korkeampiviritteisenä, 180-190hv luokkaa. no ei sitä laitettaiskaan kauhian kehittyneeseen autoonkaan :D:D Quote Link to comment
Mika Vainio Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Vähän menee ohi aiheen, mutta kattokaa JIM:ä nyt. Sieltä tulee ohjelma: miten se tehtiin ja siinä puhutaan pakoputkien valmistuksesta Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Alla pari videopätkää vaimennettuna ja ilman vaimentimia. Vaimentimilla: http://www.356registry.com/techinfo/ima ... era_2x.mp4 Ilman: http://www.garagemdobellote.com.br/2008 ... e-356.html Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Tässä vaimentimilla.. :D Ilman vaimentimia. Quote Link to comment
Roope Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Voe vitsi kun on kivat pörinät, vois kyllä väkerellä saman tyylisen putkiston kuplaan. Quote Link to comment
ARTO Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jätetääs nämä haaveilu356 pörinät sivumalle ja jäädään odottamaan väsähtäneen vw-bokserin ääniä:) Quote Link to comment
Roope Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Jätetääs nämä haaveilu356 pörinät sivumalle ja jäädään odottamaan väsähtäneen vw-bokserin ääniä:) ilonpilaaja eiks siit tuukkaan possua kun putken vaihtaa :D:D Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Kristian, jos sulla jää putkea niin tee samalla raakavedos ilman vaimentimia siihen loppupään osuudelle. Voit sitten pultata miehekkäämmän vaihtoehdon kiinni ennen kokoontumisalueelle tuloa. Mulla on yksi sidewinder avoimella venturikollektorilla niin voidaan huutaa kisaa. Nimim. Mikä on db-raja? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Mää voin nauhoittaa videon sitten kun uus kone käy 1 3/4" pakosarjalla ja RKC rosterisella vaimentimella :D Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Kristian, jos sulla jää putkea niin tee samalla raakavedos ilman vaimentimia siihen loppupään osuudelle. Voit sitten pultata miehekkäämmän vaihtoehdon kiinni ennen kokoontumisalueelle tuloa. Mulla on yksi sidewinder avoimella venturikollektorilla niin voidaan huutaa kisaa.Nimim. Mikä on db-raja? Loisto idea! Jos nyt noi mun vaimentimet vaimentaa edes jotain... LOL! :D Hmm. Mun pitää vissiin hankkia 4 laippaa lisää... :D Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Remmelen putket =) 2090,- euroa 2540,- euroa For Type 4 engines with Remmele cylinder heads, up to 250 hp (184 kw). Especially produced for fans of the classic dual pipe exhaust look. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 20, 2009 Author Share Posted April 20, 2009 Taas tuli vähän jatkettua projektia. Ekaks sidoin tiheää rosteriverkkoa reikäputkien ympäri. Täytin sen moottoripyörä vaimennin villalla. Vaati vähän kärsivällisyyttä saada kaikki kuidut vaimentimen sisäpuolelle. :lol: Hitsattuna. Alapuolelta asennettuna. Quote Link to comment
Guest Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 jahas, pakoputken paa muotoillaan sitten audin logon malliseksi :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 27, 2009 Author Share Posted April 27, 2009 Tämmöinen siitä nyt sitten tuli. Yksi pieni sauma pitää vielä hitsata alapuolelta. Vedän sen ensi kerralla kun menen tallille. Seuraavaksi pitää vetää piuhat paikoilleen ja koekäynnistää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.