Jump to content

Pakosarjan rakentelu Typ-4:seen?


Recommended Posts

Posted

Ei nyt sotketa kakstahtisten vaimentimia tähän...

 

Vaimentimia on käsittääkseni kahdenlaisia kammiovaimentimia ja absoptioon perustuvia änkkäreitä. Jälkimmäinen lienee helpompi tehdä itse kun ei tarvitse tietää vaimenninkammioiden tilavuuksia.

 

Sitten tietysti noiden primääriputkien järjestyksellä on merkitystä 4-2-1 tai 2-1 (esim. rantakirppu) tulee erilainen saundi samanmoisesta koneesta.

 

Tekee ja sitten korjaa niin eiköhän se siitä synny.

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Vaimentimen kuorillakin on merkitystä. Eli kuinka paksusta pellistä ja onko mustaa vai rosteria. Turbo vaimentais kivasti ääntä. :-)

 

t. Mika

Posted
Ei nyt sotketa kakstahtisten vaimentimia tähän...

 

Vaimentimia on käsittääkseni kahdenlaisia kammiovaimentimia ja absoptioon perustuvia änkkäreitä. Jälkimmäinen lienee helpompi tehdä itse kun ei tarvitse tietää vaimenninkammioiden tilavuuksia.

 

Sitten tietysti noiden primääriputkien järjestyksellä on merkitystä 4-2-1 tai 2-1 (esim. rantakirppu) tulee erilainen saundi samanmoisesta koneesta.

 

Tekee ja sitten korjaa niin eiköhän se siitä synny.

 

Mun tapauksessa primäärien pituudet tulee aika lailla samoiksi, laskien mutkien määristä/säteistä ja niiden vastuksilla. Lisäksi tästä tulee jonkinmoinen sekasikiö 4-1 ja 4-2-1 välillä. Ekakshan mulla tuossa yhdistyy 1:s ja 3:s pyttyjen primäärit, sitten 2:s ja 4:s pyttyjen primäärit yhtyvät edellisiin.

 

Mikä vielä tekee tämän sekavammaksi on että olen löytäny yhden kuvan alkuperäisestä Sebringpakosarjasta joka on ollu 356 Carrera 4-cam koneessa... Siinä 1:s ja 3:s primäärit ovat huomattavasti pitemmät kuin 2:s ja 4:s primäärit. (voin pistää kuvaa kun tulen kotiin).

 

Siinä on erona että 2:s ja 4:s primäärit menevätkin suoraan taaksepäin ja tulevat sisäkaaressa ekaks yhteen kun mulla menee toisinpäin että ne menevät sivuun jolloin 1:s ja 3:s primäärit mahtuvat menemään sisäkaaresta jolloin kaikkien pituudet tulevat suurin piirtein saman pitusiksi.

Posted

No kun oppirahoja pitää jokaisen maksaa, niin tehtiinpä kavereiden kans pakosarjaa yhteen fiiattiin. Ääni oli hyvä, mutta kummasti joillain kierroksilla täristi ja sitten menikin muutama pakoventtiili. Ei ollu ihan tarkkaa käsitystä sytytysjärjestyksistä ja mitoista.

Tosin tässä hebsterin luomuksessa pakovastusta ei juuri ilmene - mutta kääntyykö liian avoin systeemi itseään vastaan jossain vaiheessa? Kollektorin koollakin lienee merkitystä, vai onko enempi sen paikalla putkistossa?

Posted
No kun oppirahoja pitää jokaisen maksaa, niin tehtiinpä kavereiden kans pakosarjaa yhteen fiiattiin. Ääni oli hyvä, mutta kummasti joillain kierroksilla täristi ja sitten menikin muutama pakoventtiili. Ei ollu ihan tarkkaa käsitystä sytytysjärjestyksistä ja mitoista.

Tosin tässä hebsterin luomuksessa pakovastusta ei juuri ilmene - mutta kääntyykö liian avoin systeemi itseään vastaan jossain vaiheessa? Kollektorin koollakin lienee merkitystä, vai onko enempi sen paikalla putkistossa?

 

Liian avoin putkisto ei sinansa ole haitaksi jos vain seokset pysyy kohdillaan. Kun vaihdetaan ahdas putkisto paljon avarampaan samassa koneessa, tekematta mitaan muuta, menee seossuhde laihalle ja venttiileita alkaa palamaan :) Eli suuttimet pitaa kaasarikoneessa hakea kohilleen uudestaan.

 

 

Kollektorin etaisyys pakoaukoista seka sen koko, tilavuus, ja kartion kulma kaikki vaikuttavat siihen milal kierroslukualueella pakosarja toimii parhaiten.

 

Jan

Posted

Olisiko se 4-Cam vain niin vanha että oli ennen kun "putkivirityksen" hyödyt oli yleisesti tiedoosa? Olihan kireissäkin rally-bugeissakin vakiotyylinen vaimennin ilman käärmepesää. Oma veikkaus on, että vaimentimet ennen kollektoria haittaa kollektorin tuomaa ejektorihyötyä.

Posted

Tässä rakenteilla olevassa putkistossa on yksi jutska joka vaikuttaa viritykseen; Koska vaimentimet ovat ennen kollektoria, hyytyy jokainen pakopulssi matkalla ennen "hyödyntämistä" (oikeastaan kahteen kertaan, "menevä" ja "imevä" pulssi). Eli ei voi olla tehojen kannalta ihan paras mahdollinen.

 

No tuskin tuon muotonen kollektori muutenkaan on ihan ideaali eli tässä taitaa olla tyyli pääasiana.

 

EDIT: Per olikin näköjään jo ilmaissut saman asian tuossa edellä.

Posted

Saattaapi ollakin niin. Näitä on näkyny myös ilman vaimentimia noissa vanhemmissa possuissa. Tämä version vaimentimilla on vaihtoehto katuautoille rata version vaimentamattomaan?

 

Tämä 4-cam versio on tosiaan ilman vaimentimia.

post-65-13888360821552_thumb.jpg

Posted

Eikö tuohon hintaan ole ollut saatavilla jo kokonaisia 356 carreroita? Muistelin niin että alimmillaan ollut 120 000$.

 

Hyvä moottori sinänsä, mutta aika vanhanaikainen rakenne jo 60 luvulla ollut..akselilla kannen keskeltä/alhaalta käyttö yläpuolisille nokka-akseleille ja neula/rullalaakerit kiertokangilla. 1600 mallissa tais olla 105/110hv ja 2 litraisessa 130hv.

 

904 mallissa on myös samaa moottoria käytetty, vähän korkeampiviritteisenä, 180-190hv luokkaa.

Posted
Eikö tuohon hintaan ole ollut saatavilla jo kokonaisia 356 carreroita? Muistelin niin että alimmillaan ollut 120 000$.

 

Hyvä moottori sinänsä, mutta aika vanhanaikainen rakenne jo 60 luvulla ollut..akselilla kannen keskeltä/alhaalta käyttö yläpuolisille nokka-akseleille ja neula/rullalaakerit kiertokangilla. 1600 mallissa tais olla 105/110hv ja 2 litraisessa 130hv.

 

904 mallissa on myös samaa moottoria käytetty, vähän korkeampiviritteisenä, 180-190hv luokkaa.

 

no ei sitä laitettaiskaan kauhian kehittyneeseen autoonkaan :D:D

Posted
Jätetääs nämä haaveilu356 pörinät sivumalle ja jäädään odottamaan väsähtäneen vw-bokserin ääniä:)

 

ilonpilaaja eiks siit tuukkaan possua kun putken vaihtaa :D:D

Posted

Kristian, jos sulla jää putkea niin tee samalla raakavedos ilman vaimentimia siihen loppupään osuudelle. Voit sitten pultata miehekkäämmän vaihtoehdon kiinni ennen kokoontumisalueelle tuloa. Mulla on yksi sidewinder avoimella venturikollektorilla niin voidaan huutaa kisaa.

Nimim. Mikä on db-raja?

Posted
Kristian, jos sulla jää putkea niin tee samalla raakavedos ilman vaimentimia siihen loppupään osuudelle. Voit sitten pultata miehekkäämmän vaihtoehdon kiinni ennen kokoontumisalueelle tuloa. Mulla on yksi sidewinder avoimella venturikollektorilla niin voidaan huutaa kisaa.

Nimim. Mikä on db-raja?

 

Loisto idea! Jos nyt noi mun vaimentimet vaimentaa edes jotain... LOL! :D

Hmm. Mun pitää vissiin hankkia 4 laippaa lisää... :D

Posted

Remmelen putket =)

 

2090,- euroa

 

AUSPUFF_TYP4_CJ_KOEPFE.JPG

 

 

 

2540,- euroa

 

 

For Type 4 engines with Remmele cylinder heads, up to 250 hp (184 kw). Especially produced for fans of the classic dual pipe exhaust look.

 

AUSPUFF_REMMELE_KOEPFE_2_RO.JPG

  • 1 month later...
Posted

Taas tuli vähän jatkettua projektia.

Ekaks sidoin tiheää rosteriverkkoa reikäputkien ympäri.

 

DSC_0230.jpg

 

Täytin sen moottoripyörä vaimennin villalla.

 

DSC_0232.jpg

 

Vaati vähän kärsivällisyyttä saada kaikki kuidut vaimentimen sisäpuolelle. :lol:

 

DSC_0231.jpg

 

Hitsattuna.

 

DSC_0234.jpg

DSC_0235.jpg

 

Alapuolelta asennettuna.

 

DSC_0243.jpg

Posted

jahas, pakoputken paa muotoillaan sitten audin logon malliseksi :)

Posted

Tämmöinen siitä nyt sitten tuli.

 

Yksi pieni sauma pitää vielä hitsata alapuolelta. Vedän sen ensi kerralla kun menen tallille. Seuraavaksi pitää vetää piuhat paikoilleen ja koekäynnistää.

 

DSC_0283.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0282.jpg

DSC_0271.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...