Guest Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Tommonen on näemmä tullut markkinoille: http://www.st1.fi/index.php?id=2817 Kannattaisiko/pystyisikö vakion katukuplan koneen rakentamaan tuolla toimivaksi? Ideoita ja ajatuksia, kiitos. =) Quote Link to comment
mikan Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Turbomiehet saattaa ainakin tuosta innostua. Eikös ne ruotsissakin ota etanolilla enemmän tehoa turbomoteista kuin mitä bensalla irtoaa? t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Kaikki brassekuplathan kulkevat etanolilla.. ;) Quote Link to comment
Guest Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 No nyt kyse oliskin vakiomoottorista ja olis sen hyvä toimia siedettävästi tavan E95:lläkin. Onko mahdoton yhtälö, vai toimiiko suoraan? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Johan jossain Nesteen bensassa oli etanolia seassa muistaakseni 6% . Copy-pastee autotodaysta: Voiko tavalliseen bensiiniautoon tankata E85 etanolipolttoainetta?Ei voi. Tavallisten bensiiniautojen polttoainejärjestelmät eivät siedä etanolia kuin pieniä määriä. Etanolia on käytetty jäänestoaineena bensiinin joukossa, mutta tällöin vain korkeintaan 1/50 pitoisuuksina. Etanoli saattaa liuottaa eräitä tiivistemateriaaleja sekä absorboidessaan helposti vettä saattaa aiheuttaa korroosiovaurioita polttoainejärjestelmään. Ford suosittelee normaaleissa bensiinimalleissa korkeintaan 5% etanoliseosta. ...mie oon kyllä ollu siinä uskossa että bensa vaatii erikoisemmat materiaalit tiivisteisiin kun etanoli. Kuka uhraa ekana tiivisteensä testaukseen? Huomioitavaa myös se, että samaan tehoon tarttee parikyt prossaa enemmän etanolia kun bensaa, liekö tämä samalla pistää seokset sekaisin? Puavo @ dwl Quote Link to comment
Lasse Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Formula-fordeilla on tehty tutkimusta siirtymisesta etanoliin. Jostain varmaan löytyy juttua siitä hommasta ainakin VM:ssä oli joku sepustus. Jos kulutus on tosiaan 20% suurempaa, niin mille tasolle hinnan pitäisi asettua, että kauppa kävisi? Quote Link to comment
metake Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Etanolin paras ominaisuushan on sen puristuskestävyys. Jos auto rakennetaan pelkästään tuolle E85:lle niin voi käyttää roimasti enemmän puristuksia ja sitä kautta saadaan se menetetty teho takaisin, jopa ylikin, ja tällöin myös polttoaineen kulutus laskee bensakoneen tasolle. Valitettavasti se vaan sitten tarkoittaa että koneella ei enää ajeta bensalla, joten ihan katuajoon tuollainen ei sovellu, ainakaan vielä. Parhaiten tuo puristusten kesto tulee esiin ahdetuissa autoissa, ainakin Saabilla ja muistaakseni Volvolla oli Ruotsin markkinoille tehtyjä ns. flexifuel malleja jotka tunnistivat onko tankissa E85:ttä vai normi bensaa. E85:llä ainakin Saab käytti n. 3 bar ahtopainetta, kun bensiinillä se jäi alle 1 bar. Saabilla oli tästä johtuen E85:ttä käytettäessä korkeampi teho ja pienenpi kulutus kuin bensiiniä käytettäessä. Quote Link to comment
Guest Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Ok, eli tiivisteet/bensaletkut ei mahdollisesti kestä tota viinamäärää? Mites kone? Voiko mennä ihan vakio koneella vai vaatiiko jotain erikoista? Quote Link to comment
metake Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Ok, eli tiivisteet/bensaletkut ei mahdollisesti kestä tota viinamäärää? Mites kone? Voiko mennä ihan vakio koneella vai vaatiiko jotain erikoista? Voikohan tuossa käyttää lyijyn korvaaja lisäainetta venttileitä varten? Quote Link to comment
Sakke Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Formula-fordeilla on tehty tutkimusta siirtymisesta etanoliin. Jostain varmaan löytyy juttua siitä hommasta ainakin VM:ssä oli joku sepustus. Jos kulutus on tosiaan 20% suurempaa, niin mille tasolle hinnan pitäisi asettua, että kauppa kävisi? Mulla on kaveri ollut tuossa mukana. Ongelmaksi kuulemma tulee se että vakiosuuttimet täytyy muuttaa isommaksi että soppa riittää myös yläkierroksilla. Muuten hyvää ainetta, kestää enemmän ruttua ja ennakkoa ->tehoa enemmän. Ruottalaiset kuulemma käyttää tuota ihan normaaleissa bensa-autoissa. Täyskaasulla tehtävät kiihdytykset eivät vaan enää oikein luonnistu :D Quote Link to comment
JuhaM Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Startissa oli tuosta volvon systeemistä juttua. Tuolto löytyy pätkä: http://www.nelonen.fi/start/videot.asp? ... t=0&page=1 Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Nostetaas tätä. Joko porukka on uskaltautunut kokeilemaan? Itse tankkasin vakio 1600 palloon 50/50% ysivitosta ja re85:sta sekasin. Pakokaasun haju muuttu pikkusen, mut eipä menoa haitannu. Sami Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 Mitäs tuo maksaa? Oliskohan ollu joku 20c halvempi litrahinta ku 95e Quote Link to comment
Jr Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 Juu on kokeiltu. Haisee pahalle, menee paljon ja hinta pomppii bensan mukaan. Kannattaa olla sitten varma, että letkut kestää, mulla alko päivän päästä vuotamaan ainoa kumiletku mikä linjoissa on, mutta onneksi hydromarketista löytyi sitten E85:sta kestävää letkua. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 Tuotahan mietittiin viime viikolla mäkkärillä. Viinan kestäviä letkuja saa Etrasta kuten ennenkin. Brasilian alcool vakiovolkkarit käynnistetään bensiinillä. Muistan, että Suomeenkin on tullut joskus vahingossa alkoholimoottorin kromattuja virranjakajia. Sytytysennakkoa pitää saada lisää ja heti eli noin 10 astetta entisen perusennakon lisäksi. Lisäksi pitää tehdä mahdollisimman hyvä imuilman esilämmitys. Puristussuhdetta moottorissa voi nostaa niin paljon kuin 106 oktaania sietää tai sitten pelkästään kohtuutonta maksimisytytysennakkoa käyttäen nostettava työpainetta. Suuttimet kaasuttimessa pitää tietysti suurentaa. Korkepuristeista alkoholimoottoria ei sitten saa käyntiin kuin palmun alta. Kaikkea on kokeiltava?? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 En itse brasseissa 3kk majailleena kyllä nähnyt yhtään kuplaa jota olis käynnistetty bensalla ja ajettu alkoholilla. Eikä kaikki brassikuplatkaan alkoholilla kulje, uudemmat vaan, joissa takaluukussa lukee fusca. Niissäkään kaikissa ei ole alkoholilla toimivaa ruiskukonetta... Quote Link to comment
mikan Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Moi! Mites jos alkais ajelemaan etanolilla, niin minkälaisia arvoja laajakaistalambdan pitäisi näyttää, jotta seossuhde on kohdallaan? Joko volkkaristeilla on enemmänkin kokemusta etanolin käytöstä? Heh, siis moottorissa. Sisäisesti tiedän kyllä olevan. :-) t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Käyttää lambda arvoa, eikä afr-arvoa, niin näyttää oikein suoraan. Tuo työn alla oleva remulikiuas tulee käymään etanolilla pelkästään. 20% enemmän suunnilleen menee, 2.5 puristuksia pystyy laittamaan lisää ja ennakoita oliko liki 5 astetta muistaakseni. http://www.megamanual.com/flexfuel.htm Tuossa taulukkoa. Quote Link to comment
mikan Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Eli jos käyttää vaikka tuota Aircooledin myymää mittaria, niin numeroarvon pitäisi siis olla sama 14,7 kun seos on stokiometrinen. Eli lambda-arvo on aina stokiometrisellä seossuhteella 1.00 polttoaineesta riippumatta ja mittarihan ei tietenkään tiedä mitä menovettä tankissa on. Ymmärsinkö oikein? t. Mika Quote Link to comment
JaniM Posted June 6, 2010 Share Posted June 6, 2010 No, niin mä olen ymmärtänyt. Kyllähän tuo afr taulukko sekoittaa päätä. Joku muukin vois tietty varmistaa tuon. Quote Link to comment
mikan Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Tiedän erään joka on nyt ajellut noin 600 kilsaa seoksella jossa 20-30% RE85. Kaikki ihan vakiota, kaasari ja säädöt. Toiminut toistaiseksi moitteetta, eikä tuollaisella vakiomoottorilla ainakaan ole huomannut että olis vähemmän voimaa (kun sitä ei juuri muutenkaan ole). Testaus kuulemma jatkuu ja seossuhdetta on pikku hiljaa kasvatettu. t. Mika Quote Link to comment
Jooo Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Tänään ekat savut 100% RE85 otettu, tosin vain muutamia sekunteja... :) Huomenna, jos luoja suo niin olisi tarkoitus yrittää vähän ajellakkin. Ruuttapeli kyseessä. Palaamme huomenna asiaan, jos hitutuskäyrä ei ole korkealla. -Pasi Quote Link to comment
Guest Posted March 9, 2011 Share Posted March 9, 2011 Eli eli, miten tämä seossuhde juttu nyt menee. Jostain jenkkifoorumilta olin lukevinani että jos laajakaista mittaria ei ohjelmoi millään tavalla, vaan antaa olla sen "bensa asetuksilla" niin oikea seossuhde olis silloin mittarin näytöllä e85:llä jossain 12 tietämillä? Pitääkö tämä paikkaansa? Vai onko se sama 14.7 mikä bensallakin? Miten tämä Pasin kokeilu on edennyt? Quote Link to comment
Jooo Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Jebu, Mun kokeilulla ajeltiin viime syksynä pelkkää testi rundia. re85 käytössä ei ollut mitään ongelmia vaan ongelmat olivat ihan muualla... Seoksista en muista, mutta mielikuva olisi että samoilla kuin bensallakin. Siis kulutus kyllä kasvoi mutta sehän on tässä harrastuksessa sivuseikka. JaniM varmaan muistaa ton lambdan arvot tarkemmin kun siinä vieressä sitä näyttöä räpläs. Multa +ääni etskulle. -Pasi Quote Link to comment
Guest pep Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Onkos kellää havaintoa/tietoa saakos tuota E85:sta vielä muualta kuin Helsingin nurkilta? Quote Link to comment
JaniM Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Ei me kyllä ohjelmoitu mitenkään lambdaa. Mutta ei kyllä ehditty oikein siihen paneutumaan. Mun mielestä se pitäis näyttää samanlailla oikein. Täytyy selvitellä tässä kun saadaan vehkeet liikenteeseen ja päästään säätämään kunnolla. Jostakin kuulin että tän vuoden loppuun mennessä sais muualtakin etskua, mutta se nyt saattaa olla ihan huhu. Edit: Siis lambda arvo on kummallakin sama. AFR näyttö pitää muuttaa vastaamaan etanolia, jos haluaa. Elis 12 olis stokiometrinen arvo bensa-asetuksella ja poweri-alue 9.75 nurkilla. Quote Link to comment
Guest Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Oolrait, näillä edetään. Kiitos! Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Onkos kellää havaintoa/tietoa saakos tuota E85:sta vielä muualta kuin Helsingin nurkilta? Klikkaa tuolta RE85 ja HAE. kovin tuntuu olevan rajottautunu verkosto tuonne kiire suomeen Quote Link to comment
Guest pep Posted March 10, 2011 Share Posted March 10, 2011 Onkos kellää havaintoa/tietoa saakos tuota E85:sta vielä muualta kuin Helsingin nurkilta? Klikkaa tuolta RE85 ja HAE. kovin tuntuu olevan rajottautunu verkosto tuonne kiire suomeen tuon olen kyllä löytänyt jo aikaisemminkin :) Eli täytynee jonkun retken yhteydessä käydä tuota hakemassa... Quote Link to comment
Guest Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Kohta tätä riittää kehitysalueillekin. Linkki uutiseen Quote Link to comment
-Puide- Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Mitähän kohta tarkoittaa tässä kohtaa, 2020? =D -Puide- Quote Link to comment
JaniM Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Nyt saan sadan metrin päästä etskua :) Quote Link to comment
-Puide- Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Miten onkin just Vaasa pois listalta =D no mulla nyt ei onneksi tohon kaadu mikään. =) -Puide- Quote Link to comment
metake Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Lahdessa näkyi olevan perjantaina jo myynnissä. Quote Link to comment
mikan Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Kun näitä kaikenlaisia juttuja kuulee miten osat ei kestä etanolia, niin olisko kenelläkään jakaa faktatietoa tai kokemusperäistä tietoa? Eli mitä pitää huomioida kun siirtyy bensasta etanoliin: - Polttoainetankki, käykö vanha peltiloota? - Polttoainepumppu, Boschin ruiskupumppu, kestääkö? - Polttoainelinjat, sekä nylonputkea että kumiletkua, vuotaako? - Suuttimet ilmeisesti kaikki kelpaa, kunhan tuotto sopiva vai kelpaako? - Alumiininen kerääjäsäiliö vai pitääkö olla jotain muuta materiaalia? - Jne. t. Mika Quote Link to comment
-Puide- Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Kun näitä kaikenlaisia juttuja kuulee miten osat ei kestä etanolia, niin olisko kenelläkään jakaa faktatietoa tai kokemusperäistä tietoa? Eli mitä pitää huomioida kun siirtyy bensasta etanoliin: - Polttoainetankki, käykö vanha peltiloota? - Polttoainepumppu, Boschin ruiskupumppu, kestääkö? - Polttoainelinjat, sekä nylonputkea että kumiletkua, vuotaako? - Suuttimet ilmeisesti kaikki kelpaa, kunhan tuotto sopiva vai kelpaako? - Alumiininen kerääjäsäiliö vai pitääkö olla jotain muuta materiaalia? - Jne. t. Mika Syksyn WADD:n jälkeen voin kertoa omat kokemukset ruiskun osalta. Pepstöm tais vetää bajalla jo BSD:ssä RE85:lla. Ei kait tuossa mitään muuta ole kuin seossuhde muuttuu meleko paljon... Toki letkujen yms kestävyys selviää sitte ens keväänä jos polttaa auton ja tallin ekan käynistyksen yhteydessä. :) -Puide- Quote Link to comment
Guest Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 tai asfaltin.. voimaahan siina ainees on aikalailla samoin ku bensas ku vaan osaa säätää...who. Quote Link to comment
Guest Posted August 30, 2011 Share Posted August 30, 2011 Tässä omasta kokemuksesta. - Polttoainetankki, käykö vanha peltiloota? Mulla on kestänyt monta vuotta nyt 60 vuotta vanha peltitankki. Kauden lopuksi olen käyttänyt 2t bensat sisällä. - Polttoainepumppu, Boschin ruiskupumppu, kestääkö? Ainakin 044 pumppu kestää, Boschilla vaan taitaa olla aika monta muutakin mallia? - Polttoainelinjat, sekä nylonputkea että kumiletkua, vuotaako? Tänä kesänä alkoi yksi Earls- kumiletku vuotaa liittimen ja letkun välistä. Kumi oli aivan korppua, eli en usko että johtui etanolista vaan ihan vaan vanhenemisesta. 2t bensalla olen nämäkin voidellut aina talveksi. Kumiletkuakin on sitten montaa erilaista, eli kannattanee selvittää kestääkö. - Suuttimet ilmeisesti kaikki kelpaa, kunhan tuotto sopiva vai kelpaako? Oon käyttänyt viton o- renkaita, eikä ole ollut ongelmia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.