Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Eli näin sitä Kekkoslovakiassa apinaa koijataan! Vein auton tänään leimalle, ja alku näytti ihan hyvältä. Äijä kävi ajelemassa Kuplalla lenkkiä että sai jarrut heräämään ja hyväksytyiksi, sen jälkeen säädeltiin valot kohdalleen, homma toimi siis loistavasti. Mut sitten se äkkäs, täähän on liian matala, ei jousta kuin renkaista. Ja tässä tulee tarinan hauska kohta; tää kyseinen Kupla on leimattu vuosituhannen alusta lähtien vuosittain tällä alustalla ja tällä korkeudella! Esim. Kaliffi voi varmaan valaista asiaa? Miten voi olla näin?!? Etunavasta lokarin kaareen 33 cm, ja takana sama mitta 32 cm. Pitäskö kylmästi ajella toiselle konttorille naapurikylälle ja kokeilla onneaan, vai onko sitä oikeasti nostettava se pussihousukatsurin vaatima 3 cm? Ei v*ttu kerpele tätä touhua! Tää on just tätä kun kylällä on vaan yks asema, AAAARRGGHHH!!! Onneks toinen on suunnitteilla. Mukana vielä kuvia mun "liian matalasta" autosta. Ja kun mä olen varma ettei mulla ole Suomen matalin Kupla, niin miten te muut saatte autonne leimattua...? Ja kun mulla on orkkis etuakseli, miten sitä nostat? Kiitos ja anteeksi purkautumiseni... Quote
Guest Barn Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Katsarillakin on sama pää kesät talvet ja akka nalkuttaa kotona pitäähän sitä jossakin päästä loistamaan ja kyykyttämään autoilioita. Quote
mite^ Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 lasikuitupaskaläjätkin on matalempia (puhe ei ole kirpuista) koita etupäätä huvikseen korkeemmalla iskarilla. Quote
ilmari Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Traktorihan toi on! :D Itte leimasin just vakio kallistuksenvakaajan kanssa säätökeulan sillai, et just meni konttorin nosturille. Tätä tää vaan valitettavasti on, ku on vanhat vehkeet, eikä selviä sääntöjä konttorilla, et miten niiden kanssa tulee menetellä. Tahtoo sanoa et tuurista siis kii :( Ps. Prkleen hyvin toimii noi vanteet ton maalin kanssa!!!! Quote
DjMokkis Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Mulla käynyt samoin pari kevättä sitten (tosin oli säätökeula, merkintä otteessakin), silloin oli lampun alarajan korkeus maan pinnasta 48cm kun sallitun alaraja 50cm, ja vilkut oli moldattu puskuriin ja ne oli 13cm liian alhaalla! Aloin jo puimaan perkelettä kun katsastaja kaivoi mittanauhan taskustaan heti välittömästi kun päästiin halliin... Sanoin katsurille vielä että onko se nyt sitten sama jos ajan kuplan hallista pihalle, nostan tunkilla ylös ja otan pari mutteria auki ja nostan puman ylös niin ei kelvannu... Laitoin sitten väliaikasesti vilkut töötinritilöiden paikalle ja nostin keulan ylös ja ei muuta kun uudestaan. Onneks tokalla kerralla en saanut sitä samaa mulkvistia inssiksi (Lahtisen Pekka, A-katsastus Holma Lahti). Se oli kyllä kettumaisin katsastuskerta, koskaan toiste tai aiemmin ollut sellaista ongelmaa! Mäne vuan toiselle asemalle ja leima tulee varmasti, veikkaan ma! Quote
Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Saiskohan tohon peliin joustoa, jos pienentäisi/ hommaisi jostain pienemmät pohjaanlyöntikumit...? Korkeuttahan se ei toisi, mut joustoa ajoon... Ja mitenkähän käy jos menen toisen ketjun konttorille leimaa hakemaan tuossa kunnossa, saako ne jostain selville että A-Katsastuksella homma tökkäsi tuohon mataluuteen/ jäykkyyteen? Joo, ja mun makuun kun toi tosiaan vieläkin liian korkea, niin siks en voi tätä tuomiota ymmärtää :-/. Quote
Jooo Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Helpoimmalla pääsee kun menee käymään toisella konttuurilla. Quote
Guest kaliffi Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Joo. Auto "valmistui" minulle vuonna 1992 ja myin sen muistaakseni vuonna 1999 Pieksämäelle - en tiedä missä on kierrellyt sen jälkeen. Madalsin aikanaan yhden pykälän takapäätä ja edessä oli säädettävä akseli. Ei ollut ongelmia katsastuksessa. Mistä kolmesta cm:stä ne niuhottaa? Quote
tono Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ja mitenkähän käy jos menen toisen ketjun konttorille leimaa hakemaan tuossa kunnossa, saako ne jostain selville että A-Katsastuksella homma tökkäsi tuohon mataluuteen/ jäykkyyteen?. Ei saa, kun väittivät prkl* että mummovainaan polo ei mukamas oltu katsastettu ja kuittiki oli että on, niin piti sit mennä toisenmerkkiselle asemalle selvittämään asiaa josta näkivät virheensä, kun oli jokin kämmi käyny näiden tietojärjestelmien kanssa... Quote
Liina Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ja mitenkähän käy jos menen toisen ketjun konttorille leimaa hakemaan tuossa kunnossa, saako ne jostain selville että A-Katsastuksella homma tökkäsi tuohon mataluuteen/ jäykkyyteen?. Ei saa, kun väittivät prkl* että mummovainaan polo ei mukamas oltu katsastettu ja kuittiki oli että on, niin piti sit mennä toisenmerkkiselle asemalle selvittämään asiaa josta näkivät virheensä, kun oli jokin kämmi käyny näiden tietojärjestelmien kanssa... Tulipa vain mieleen... Miten on tuo rekisteriote näillä uusilla rekisteriotteilla? Tulostaako katsastusmiehet uuden teknisen osan myös silloin, jos auto pomppaa katsastuksessa? Silloinhan viimeisin rekisteriote olisi se voimassa oleva ote, ja silloinhan siinä näkyis kaikki havaitut viat ja puutteet. Tämä siis vain kävi mielessä, faktatietoa ei minulla ole, kun leima on tullut heti kerralla, mutta miten tosiaan menee tuo katsastus tuollaisessa tapauksessa? Olisi ihan mielenkiintoista tietää. Quote
Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Joo. Auto "valmistui" minulle vuonna 1993 ja myin sen muistaakseni vuonna 1999 Pieksämäelle - en tiedä missä on kierrellyt sen jälkeen. Madalsin aikanaan yhden pykälän takapäätä ja edessä oli säädettävä akseli. Ei ollut ongelmia katsastuksessa. Mistä kolmesta cm:stä ne niuhottaa? Heh, eli auto on kymmenen vuoden jälkeen taas Pieksämäellä :-). Liekköhän tuo säädettävä akseli sitten vieläkin paikoillaan, kun oon vielä vähän ymmärtämätön tuon kapistuksen kanssa... Laitanpa huomenna kuvia auton alta josko se säätöakseli olis vielä paikallaan. Ja se kolme senttiä tuli vaan sille katsurille mieleen, ja siihen se sitten pääty. Onkohan noita pohjaanlyöntikumeja matalampia kuin noi vakiot? Quote
Tutkija Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 sierran takapään pohjaanlyöntikumit käypi suoraan kuplan takapään pohjaanlyöntikumien tilalle ja on matalemmat... Quote
mite^ Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 sierran takapään pohjaanlyöntikumit käypi suoraan kuplan takapään pohjaanlyöntikumien tilalle ja on matalemmat... tämä hyvä tieto :) mulla on katsastuskriteerit tulostettenu akesta, apettaja katastusmies niin saatiin siltä paprut. monessa paikassa kusetetaan asiakasta ihan suoraa päin naamaa. Quote
Guest Toheltaja Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ee onnistu toisella konttorilla enään, lukee järjestelmässä jo hylkäyksen syy... Toisella konttorilla kun tulostavat katsastuslaput ni siin on tieto että on katsattettu jo, ja hylätty tämän ja tämän syyn takia. Vittumaista... Quote
metake Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. Kaliffi huomasi juuri, että muisti valmistumisvuoden väärin, eli se olikin jo vuonna 1992, jolloin ko. säätöakseli sinne asennettiin. Näin ollen tuota alustan madallusta ei ole tarvinnut muutoskatsastaa ja kupla kelpaa tuollaisenaan. Mars takaisin ko. asemalle ja juttusille aseman päällikön kanssa, jolle kerrot auton rakentajan leimanneen sen tässä kunnossa jo vuosia sitten. Quote
Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Onhan tuo selkeä hylkäysperuste mikäli keula ei jousta tarpeeksi. Quote
Guest valtteri Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Mä vein museokuplan leimalle, jossa oli alkuperäinen etuakseli ja maavaraa/joustoa vaikka muille jakaa. Insinööri alkoi väittää ettei edessä eikä takana ole joustoa, eikä "jousitus toimi oikein". Insinöörin lääkkeet olivat selvästi jääneet ottamatta, mutta suht' pitkän väittelyn jälkeen insinööri myönsi että takajousitus toimi oikein, muttei suostunut myöntämään että myös etujousitus jousti riittävästi. Ratkaisuna tähän oli se, että kävin maahantuojalla (lue: VV-Auton piste) näyttämässä autoa, ja pojat naureskellen kirjoittivat mulle lapun, jossa luki että jousitus toimii normaalisti. Tän lapun kanssa kävelin sitten nikottelevan insinöörin pakeille, eikä ukolla ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin antaa leima. En tiedä miten saat korkeusongelman ratkaistua, mutta "jouston puuttumisen" saat mahdollisesti tällä lailla taklattua. Quote
mite^ Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 jos renkas tulee vaain polkemalla alas niin sillon se on kyllä liian jäykkä. Quote
metake Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Onhan tuo selkeä hylkäysperuste mikäli keula ei jousta tarpeeksi. Mikä on tarpeeksi? Auton korkeutta saa muuttaa 51 mm, joten jos alkuperäinen joustovara oli 52 mm, niin riittääkö tuo 1 mm ollakseen riittävä? Ikinä en ole määritelmää tai tarkkoja mittoja nähnyt paljonko autossa pitää olla joustovaraa. Ja jos iskunvaimennin testi meni läpi, niin silloin ainakin jousitus toimii.. Quote
GT78 Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Joustovaraa pitää muistini (mutua) mukaan olla se 50 mm. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Tältä siis näyttää auton alla, saako tosta selvää onko toi akseli säädettävä vai ei...? Ja mistä sen tunnistaa? Quote
NO H2O Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 On säädettävä... Noita akselin keskellä olevia mulikoita ruuvailemalla akselia saa säädettyä. Huom! Kumpaakin palaa pitää säätää samassa suhteessa. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 No niin, eli säädettävä on. Mites säätö tapahtuu -> täytyykö keulan roikkua vapaana esim. pukkien päällä vai voinko tehdä sen esim. tuossa ajoramppien päällä? Quote
DjMokkis Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Mulla mun entisessä Puman akselissa helpoin oli tehdä säätö niin että otti iskarit yläpäästään irti ja tunkkas keulan ylös, sitten hölläsi muttereita ja laski tai nosti keulaa tunkilla ja mutterit kireälle halutulla kohtaa.... Ekalla kerralla kun en tiennyt miten tää homma toimii niin laitoin vaan tunkin tukemaan keulaa ja avasin mutterit auki niin jousipakat lävähti ala-asentoon ja keula meni niin tonttiin kuin niillä säätövehkeillä vaan sai, ohjaus meni jäykäksi kuin jenkki ilman tehostajaa jne :D Quote
NO H2O Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kai sitä keulaa voi tuossakin säätää mutta itse olen säädellyt sitä niin että keula on ollut pukkien päällä... Joskus olen joutunut ottamaan iskarit irti jommasta kummasta päästä että keula on lähteynyt liikkeelle... Quote
Guest kaliffi Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Jotenkin näyttää oudolta toi akseli - tai sit en vaan muista. Quote
-tipi- Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Ompa hassusti modattu runkoa että säätöpala mahtuu olemaan noin päin. Quote
Anssi Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Jep, säätöpalat väärinpäin :) periaatteessa nyt säätö pääsee isommassa montussa rojahtamaan ääriasentoonsa, kun ainoastaan keskiruuvilla pidellään jousia paikoillaan... ja näköjään niitä on jouduttukin jo useampaan otteeseen kiristämään kun kuusiokolokantoihin on hitsattu pultit tilalle Akseli vaihtoon ja uudestaan leimalle. Quote
Dennis Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 ***Edit*** kerkesit ennen mua :-) Eikö nuo ole asennettu "väärinpäin" ? Säätöruuvin pitäisi painaa autoa ylöspäin, ja säätövaiheessa jousen paino on ruuvia vasten ennen kun lukitaan toisella pultilla. Tuossahan auton paino on säätöruuvista poispäin, mutta pysyyhän se kun lukitaan se kiinni.... Siinä oman ovaalin akseli Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Eli akseli irti, toisinpäin paikoilleen, korkeus kohdalleen ja leimalle...? vai onko tuo nyt jo jotenkin ketuillaan et tarvitsenko kokonaan uuden akselin? Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kiitokset infosta, ja ostoilmoituksen tuonne toisaalle jo väsäsinkin... Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kappas, kääntyikö tässä katsastusmiehen pilkunviilaus ja tarkkuus työtehtävissään sittenkin kaikkien tiellä liikkujien turvaksi. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kappas, kääntyikö tässä katsastusmiehen pilkunviilaus ja tarkkuus työtehtävissään sittenkin kaikkien tiellä liikkujien turvaksi. Nii-in, eipä voi tietää... Ei tietty ole sen katsarin "vika" että multa on menny 3-4 T€ tänä keväänä omien autojen laittoon rahaa, eikä se että että Kupla on katsastettu n. 16 kertaa tuossa kuosissa eikä kukaan ole aiemmin siihen puuttunut, ja sitä rataa. Mut henkilökohtaisella tasolla, noin niinku yksilönä, meinaa rauhallisempaakin miestä välillä ketuttaa ;o). Quote
Anssi Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Onhan se aika outoa että aiemmin ei ole katsastuksessa puututtu, mutta kannattaa ihan oman turvallisuuden takia korjata. Mulla oli ruotsissa yhden kesän ajossa kupla johon joku oli itse (!) tehnyt eräänlaiset säätöpalat kaikenmaailman jämäpulteista. Ei ollut mitenkään erityisen mukava tunne kun etupää muutaman kerran töyssyn jälkeen pamahti niin pohjaan että renkaat hankasivat lokareihin, mutkaisella pätkällä olisi varmasti ollut ojaanajo lähellä Periaatteessa sun akselis voisi vielä pelastaa hitsaamalla siihen avikset, mutta ehkä ei kannata alkaa kikkailla http://www2.cip1.com/PhotoGallery.asp?P ... 26-401-103 Quote
Jorrma Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Mix tossa akseli pitää uusia? Palikat irti ja oikeeseen asentoon? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Joo, sehän on selvä että ketuttaahan se. Mutta pitää yrittää ottaa nami-nami ja bumtsibumi asenne, positiivista perkele. Eli parempi tuo on korjata kuntoon. Eihän tuota koko akselia tarvitse tosiaan vaihtaa että tuosta saa toimivan. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Mix tossa akseli pitää uusia? Palikat irti ja oikeeseen asentoon? Niin, mites tämä juttu mitä Jorrma ja Tuomo Lehmikangas kanssa tässä jo pohtii? Onko se siis jotenkin lopullisesti tuhottu väärinpäin asennettaessa ettei siitä enää toimivaa saa? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Etsippä jostain projektikuvia miten tuommoiset asennetaan. Eli eihän tuo sinänsä olis kuin katkaista putket ja laittaa oikeaan kohtaan takaisin. Mutta toki siinä sitten tulee jo saumaa sauman viereen/päälle. Eihän nämä tuon malliset säätöpalat itseasennettuna aivan katulailliset ole. Itse olen suosinut aviksia, ei tarvitse katkoa putkia. Tosin, nuokin tietenkin saa asennettua ilman putken katkaisemista, mutta useasti tehdään niin että otetaan originaaliputkistosta pätkä välistä pois ja palikat tilalle. Quote
metake Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Ei mitään järkeä vaihtaa koko akselia jos akseli on muuten hyvä ja haluaa säädettävyyden säilyttää. Kuten aiemmin jo todettiin, niin laikalla pala irti, kääntö ympäri ja hitsaamalla takas. Yx putki kerrallaan. Hieman voi olla hankala löytää oikea asento kun ei ole enää alkuperäistä malliksi, mutta voin katsoa vaikka irtoakselista alkuperäisen lukitusruuvin paikan, niin kyllä siitä hyvä tulee. Ja tuolta asennusohje paloille: http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4145.pdf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.