Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Eli nĂ€in sitĂ€ Kekkoslovakiassa apinaa koijataan! Vein auton tĂ€nÀÀn leimalle, ja alku nĂ€ytti ihan hyvĂ€ltĂ€. ĂijĂ€ kĂ€vi ajelemassa Kuplalla lenkkiĂ€ ettĂ€ sai jarrut herÀÀmÀÀn ja hyvĂ€ksytyiksi, sen jĂ€lkeen sÀÀdeltiin valot kohdalleen, homma toimi siis loistavasti. Mut sitten se Ă€kkĂ€s, tÀÀhĂ€n on liian matala, ei jousta kuin renkaista. Ja tĂ€ssĂ€ tulee tarinan hauska kohta; tÀÀ kyseinen Kupla on leimattu vuosituhannen alusta lĂ€htien vuosittain tĂ€llĂ€ alustalla ja tĂ€llĂ€ korkeudella! Esim. Kaliffi voi varmaan valaista asiaa? Miten voi olla nĂ€in?!? Etunavasta lokarin kaareen 33 cm, ja takana sama mitta 32 cm. PitĂ€skö kylmĂ€sti ajella toiselle konttorille naapurikylĂ€lle ja kokeilla onneaan, vai onko sitĂ€ oikeasti nostettava se pussihousukatsurin vaatima 3 cm? Ei v*ttu kerpele tĂ€tĂ€ touhua! TÀÀ on just tĂ€tĂ€ kun kylĂ€llĂ€ on vaan yks asema, AAAARRGGHHH!!! Onneks toinen on suunnitteilla. Mukana vielĂ€ kuvia mun "liian matalasta" autosta.  Ja kun mĂ€ olen varma ettei mulla ole Suomen matalin Kupla, niin miten te muut saatte autonne leimattua...? Ja kun mulla on orkkis etuakseli, miten sitĂ€ nostat?  Kiitos ja anteeksi purkautumiseni... Quote
Guest Barn Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Katsarillakin on sama pÀÀ kesÀt talvet ja akka nalkuttaa kotona pitÀÀhÀn sitÀ jossakin pÀÀstÀ loistamaan ja kyykyttÀmÀÀn autoilioita. Quote
mite^ Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 lasikuitupaskalÀjÀtkin on matalempia (puhe ei ole kirpuista) koita etupÀÀtÀ huvikseen korkeemmalla iskarilla. Quote
ilmari Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Traktorihan toi on! :D Itte leimasin just vakio kallistuksenvakaajan kanssa sÀÀtökeulan sillai, et just meni konttorin nosturille.  TÀtÀ tÀÀ vaan valitettavasti on, ku on vanhat vehkeet, eikÀ selviÀ sÀÀntöjÀ konttorilla, et miten niiden kanssa tulee menetellÀ. Tahtoo sanoa et tuurista siis kii :(   Ps. Prkleen hyvin toimii noi vanteet ton maalin kanssa!!!! Quote
DjMokkis Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Mulla kÀynyt samoin pari kevÀttÀ sitten (tosin oli sÀÀtökeula, merkintÀ otteessakin), silloin oli lampun alarajan korkeus maan pinnasta 48cm kun sallitun alaraja 50cm, ja vilkut oli moldattu puskuriin ja ne oli 13cm liian alhaalla! Aloin jo puimaan perkelettÀ kun katsastaja kaivoi mittanauhan taskustaan heti vÀlittömÀsti kun pÀÀstiin halliin... Sanoin katsurille vielÀ ettÀ onko se nyt sitten sama jos ajan kuplan hallista pihalle, nostan tunkilla ylös ja otan pari mutteria auki ja nostan puman ylös niin ei kelvannu...  Laitoin sitten vÀliaikasesti vilkut töötinritilöiden paikalle ja nostin keulan ylös ja ei muuta kun uudestaan. Onneks tokalla kerralla en saanut sitÀ samaa mulkvistia inssiksi (Lahtisen Pekka, A-katsastus Holma Lahti). Se oli kyllÀ kettumaisin katsastuskerta, koskaan toiste tai aiemmin ollut sellaista ongelmaa!  MÀne vuan toiselle asemalle ja leima tulee varmasti, veikkaan ma! Quote
Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Saiskohan tohon peliin joustoa, jos pienentÀisi/ hommaisi jostain pienemmÀt pohjaanlyöntikumit...? Korkeuttahan se ei toisi, mut joustoa ajoon... Ja mitenkÀhÀn kÀy jos menen toisen ketjun konttorille leimaa hakemaan tuossa kunnossa, saako ne jostain selville ettÀ A-Katsastuksella homma tökkÀsi tuohon mataluuteen/ jÀykkyyteen? Joo, ja mun makuun kun toi tosiaan vielÀkin liian korkea, niin siks en voi tÀtÀ tuomiota ymmÀrtÀÀ :-/. Quote
Jooo Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Helpoimmalla pÀÀsee kun menee kÀymÀÀn toisella konttuurilla. Quote
Guest kaliffi Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Joo. Auto "valmistui" minulle vuonna 1992 ja myin sen muistaakseni vuonna 1999 PieksÀmÀelle - en tiedÀ missÀ on kierrellyt sen jÀlkeen. Madalsin aikanaan yhden pykÀlÀn takapÀÀtÀ ja edessÀ oli sÀÀdettÀvÀ akseli. Ei ollut ongelmia katsastuksessa. MistÀ kolmesta cm:stÀ ne niuhottaa? Quote
tono Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ja mitenkÀhÀn kÀy jos menen toisen ketjun konttorille leimaa hakemaan tuossa kunnossa, saako ne jostain selville ettÀ A-Katsastuksella homma tökkÀsi tuohon mataluuteen/ jÀykkyyteen?. Ei saa, kun vÀittivÀt prkl* ettÀ mummovainaan polo ei mukamas oltu katsastettu ja kuittiki oli ettÀ on, niin piti sit mennÀ toisenmerkkiselle asemalle selvittÀmÀÀn asiaa josta nÀkivÀt virheensÀ, kun oli jokin kÀmmi kÀyny nÀiden tietojÀrjestelmien kanssa... Quote
Liina Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ja mitenkÀhÀn kÀy jos menen toisen ketjun konttorille leimaa hakemaan tuossa kunnossa, saako ne jostain selville ettÀ A-Katsastuksella homma tökkÀsi tuohon mataluuteen/ jÀykkyyteen?. Ei saa, kun vÀittivÀt prkl* ettÀ mummovainaan polo ei mukamas oltu katsastettu ja kuittiki oli ettÀ on, niin piti sit mennÀ toisenmerkkiselle asemalle selvittÀmÀÀn asiaa josta nÀkivÀt virheensÀ, kun oli jokin kÀmmi kÀyny nÀiden tietojÀrjestelmien kanssa...  Tulipa vain mieleen... Miten on tuo rekisteriote nÀillÀ uusilla rekisteriotteilla? Tulostaako katsastusmiehet uuden teknisen osan myös silloin, jos auto pomppaa katsastuksessa? Silloinhan viimeisin rekisteriote olisi se voimassa oleva ote, ja silloinhan siinÀ nÀkyis kaikki havaitut viat ja puutteet. TÀmÀ siis vain kÀvi mielessÀ, faktatietoa ei minulla ole, kun leima on tullut heti kerralla, mutta miten tosiaan menee tuo katsastus tuollaisessa tapauksessa? Olisi ihan mielenkiintoista tietÀÀ. Quote
Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Joo. Auto "valmistui" minulle vuonna 1993 ja myin sen muistaakseni vuonna 1999 PieksÀmÀelle - en tiedÀ missÀ on kierrellyt sen jÀlkeen. Madalsin aikanaan yhden pykÀlÀn takapÀÀtÀ ja edessÀ oli sÀÀdettÀvÀ akseli. Ei ollut ongelmia katsastuksessa. MistÀ kolmesta cm:stÀ ne niuhottaa?  Heh, eli auto on kymmenen vuoden jÀlkeen taas PieksÀmÀellÀ :-). LiekköhÀn tuo sÀÀdettÀvÀ akseli sitten vielÀkin paikoillaan, kun oon vielÀ vÀhÀn ymmÀrtÀmÀtön tuon kapistuksen kanssa... Laitanpa huomenna kuvia auton alta josko se sÀÀtöakseli olis vielÀ paikallaan. Ja se kolme senttiÀ tuli vaan sille katsurille mieleen, ja siihen se sitten pÀÀty. Onkohan noita pohjaanlyöntikumeja matalampia kuin noi vakiot? Quote
Tutkija Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 sierran takapÀÀn pohjaanlyöntikumit kÀypi suoraan kuplan takapÀÀn pohjaanlyöntikumien tilalle ja on matalemmat... Quote
mite^ Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 sierran takapÀÀn pohjaanlyöntikumit kÀypi suoraan kuplan takapÀÀn pohjaanlyöntikumien tilalle ja on matalemmat...  tÀmÀ hyvÀ tieto :) mulla on katsastuskriteerit tulostettenu akesta, apettaja katastusmies niin saatiin siltÀ paprut. monessa paikassa kusetetaan asiakasta ihan suoraa pÀin naamaa. Quote
Guest Toheltaja Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Ee onnistu toisella konttorilla enÀÀn, lukee jÀrjestelmÀssÀ jo hylkÀyksen syy... Toisella konttorilla kun tulostavat katsastuslaput ni siin on tieto ettÀ on katsattettu jo, ja hylÀtty tÀmÀn ja tÀmÀn syyn takia. Vittumaista... Quote
metake Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittÀÀ muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. MikÀli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jÀlkeen kÀyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 kÀyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistÀ. Ennen vuotta 1993 tehtyjÀ alustan korkeuden muutoksia ei edellytetÀ muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja mÀÀrÀaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.  Kaliffi huomasi juuri, ettÀ muisti valmistumisvuoden vÀÀrin, eli se olikin jo vuonna 1992, jolloin ko. sÀÀtöakseli sinne asennettiin. NÀin ollen tuota alustan madallusta ei ole tarvinnut muutoskatsastaa ja kupla kelpaa tuollaisenaan. Mars takaisin ko. asemalle ja juttusille aseman pÀÀllikön kanssa, jolle kerrot auton rakentajan leimanneen sen tÀssÀ kunnossa jo vuosia sitten. Quote
Guest Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Onhan tuo selkeÀ hylkÀysperuste mikÀli keula ei jousta tarpeeksi. Quote
Guest valtteri Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 MÀ vein museokuplan leimalle, jossa oli alkuperÀinen etuakseli ja maavaraa/joustoa vaikka muille jakaa. Insinööri alkoi vÀittÀÀ ettei edessÀ eikÀ takana ole joustoa, eikÀ "jousitus toimi oikein". Insinöörin lÀÀkkeet olivat selvÀsti jÀÀneet ottamatta, mutta suht' pitkÀn vÀittelyn jÀlkeen insinööri myönsi ettÀ takajousitus toimi oikein, muttei suostunut myöntÀmÀÀn ettÀ myös etujousitus jousti riittÀvÀsti.  Ratkaisuna tÀhÀn oli se, ettÀ kÀvin maahantuojalla (lue: VV-Auton piste) nÀyttÀmÀssÀ autoa, ja pojat naureskellen kirjoittivat mulle lapun, jossa luki ettÀ jousitus toimii normaalisti. TÀn lapun kanssa kÀvelin sitten nikottelevan insinöörin pakeille, eikÀ ukolla ollut enÀÀ muuta vaihtoehtoa kuin antaa leima.  En tiedÀ miten saat korkeusongelman ratkaistua, mutta "jouston puuttumisen" saat mahdollisesti tÀllÀ lailla taklattua. Quote
mite^ Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 jos renkas tulee vaain polkemalla alas niin sillon se on kyllÀ liian jÀykkÀ. Quote
metake Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Onhan tuo selkeÀ hylkÀysperuste mikÀli keula ei jousta tarpeeksi.  MikÀ on tarpeeksi? Auton korkeutta saa muuttaa 51 mm, joten jos alkuperÀinen joustovara oli 52 mm, niin riittÀÀkö tuo 1 mm ollakseen riittÀvÀ?  IkinÀ en ole mÀÀritelmÀÀ tai tarkkoja mittoja nÀhnyt paljonko autossa pitÀÀ olla joustovaraa.  Ja jos iskunvaimennin testi meni lÀpi, niin silloin ainakin jousitus toimii.. Quote
GT78 Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 Joustovaraa pitÀÀ muistini (mutua) mukaan olla se 50 mm. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 TÀltÀ siis nÀyttÀÀ auton alla, saako tosta selvÀÀ onko toi akseli sÀÀdettÀvÀ vai ei...? Ja mistÀ sen tunnistaa? Quote
NO H2O Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 On sÀÀdettÀvÀ... Noita akselin keskellÀ olevia mulikoita ruuvailemalla akselia saa sÀÀdettyÀ.  Huom! Kumpaakin palaa pitÀÀ sÀÀtÀÀ samassa suhteessa. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 No niin, eli sÀÀdettÀvÀ on. Mites sÀÀtö tapahtuu -> tÀytyykö keulan roikkua vapaana esim. pukkien pÀÀllÀ vai voinko tehdÀ sen esim. tuossa ajoramppien pÀÀllÀ? Quote
DjMokkis Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Mulla mun entisessÀ Puman akselissa helpoin oli tehdÀ sÀÀtö niin ettÀ otti iskarit ylÀpÀÀstÀÀn irti ja tunkkas keulan ylös, sitten höllÀsi muttereita ja laski tai nosti keulaa tunkilla ja mutterit kireÀlle halutulla kohtaa.... Ekalla kerralla kun en tiennyt miten tÀÀ homma toimii niin laitoin vaan tunkin tukemaan keulaa ja avasin mutterit auki niin jousipakat lÀvÀhti ala-asentoon ja keula meni niin tonttiin kuin niillÀ sÀÀtövehkeillÀ vaan sai, ohjaus meni jÀykÀksi kuin jenkki ilman tehostajaa jne :D Quote
NO H2O Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kai sitÀ keulaa voi tuossakin sÀÀtÀÀ mutta itse olen sÀÀdellyt sitÀ niin ettÀ keula on ollut pukkien pÀÀllÀ...  Joskus olen joutunut ottamaan iskarit irti jommasta kummasta pÀÀstÀ ettÀ keula on lÀhteynyt liikkeelle... Quote
Guest kaliffi Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Jotenkin nÀyttÀÀ oudolta toi akseli - tai sit en vaan muista. Quote
-tipi- Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Ompa hassusti modattu runkoa ettÀ sÀÀtöpala mahtuu olemaan noin pÀin. Quote
Anssi Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Jep, sÀÀtöpalat vÀÀrinpÀin :) periaatteessa nyt sÀÀtö pÀÀsee isommassa montussa rojahtamaan ÀÀriasentoonsa, kun ainoastaan keskiruuvilla pidellÀÀn jousia paikoillaan... ja nÀköjÀÀn niitÀ on jouduttukin jo useampaan otteeseen kiristÀmÀÀn kun kuusiokolokantoihin on hitsattu pultit tilalle  Akseli vaihtoon ja uudestaan leimalle. Quote
Dennis Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 ***Edit*** kerkesit ennen mua :-)  Eikö nuo ole asennettu "vÀÀrinpÀin" ?  SÀÀtöruuvin pitÀisi painaa autoa ylöspÀin, ja sÀÀtövaiheessa jousen paino on ruuvia vasten ennen kun lukitaan toisella pultilla.  Tuossahan auton paino on sÀÀtöruuvista poispÀin, mutta pysyyhÀn se kun lukitaan se kiinni....  SiinÀ oman ovaalin akseli  Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Eli akseli irti, toisinpÀin paikoilleen, korkeus kohdalleen ja leimalle...? vai onko tuo nyt jo jotenkin ketuillaan et tarvitsenko kokonaan uuden akselin? Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kiitokset infosta, ja ostoilmoituksen tuonne toisaalle jo vÀsÀsinkin... Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kappas, kÀÀntyikö tÀssÀ katsastusmiehen pilkunviilaus ja tarkkuus työtehtÀvissÀÀn sittenkin kaikkien tiellÀ liikkujien turvaksi. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Kappas, kÀÀntyikö tÀssÀ katsastusmiehen pilkunviilaus ja tarkkuus työtehtÀvissÀÀn sittenkin kaikkien tiellÀ liikkujien turvaksi.  Nii-in, eipÀ voi tietÀÀ... Ei tietty ole sen katsarin "vika" ettÀ multa on menny 3-4 T⏠tÀnÀ kevÀÀnÀ omien autojen laittoon rahaa, eikÀ se ettÀ ettÀ Kupla on katsastettu n. 16 kertaa tuossa kuosissa eikÀ kukaan ole aiemmin siihen puuttunut, ja sitÀ rataa. Mut henkilökohtaisella tasolla, noin niinku yksilönÀ, meinaa rauhallisempaakin miestÀ vÀlillÀ ketuttaa ;o). Quote
Anssi Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Onhan se aika outoa ettÀ aiemmin ei ole katsastuksessa puututtu, mutta kannattaa ihan oman turvallisuuden takia korjata. Mulla oli ruotsissa yhden kesÀn ajossa kupla johon joku oli itse (!) tehnyt erÀÀnlaiset sÀÀtöpalat kaikenmaailman jÀmÀpulteista. Ei ollut mitenkÀÀn erityisen mukava tunne kun etupÀÀ muutaman kerran töyssyn jÀlkeen pamahti niin pohjaan ettÀ renkaat hankasivat lokareihin, mutkaisella pÀtkÀllÀ olisi varmasti ollut ojaanajo lÀhellÀ  Periaatteessa sun akselis voisi vielÀ pelastaa hitsaamalla siihen avikset, mutta ehkÀ ei kannata alkaa kikkailla  http://www2.cip1.com/PhotoGallery.asp?P ... 26-401-103 Quote
Jorrma Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Mix tossa akseli pitÀÀ uusia? Palikat irti ja oikeeseen asentoon? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Joo, sehÀn on selvÀ ettÀ ketuttaahan se. Mutta pitÀÀ yrittÀÀ ottaa nami-nami ja bumtsibumi asenne, positiivista perkele. Eli parempi tuo on korjata kuntoon.  EihÀn tuota koko akselia tarvitse tosiaan vaihtaa ettÀ tuosta saa toimivan. Quote
Guest Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Mix tossa akseli pitÀÀ uusia? Palikat irti ja oikeeseen asentoon?  Niin, mites tÀmÀ juttu mitÀ Jorrma ja Tuomo Lehmikangas kanssa tÀssÀ jo pohtii? Onko se siis jotenkin lopullisesti tuhottu vÀÀrinpÀin asennettaessa ettei siitÀ enÀÀ toimivaa saa? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 EtsippÀ jostain projektikuvia miten tuommoiset asennetaan. Eli eihÀn tuo sinÀnsÀ olis kuin katkaista putket ja laittaa oikeaan kohtaan takaisin. Mutta toki siinÀ sitten tulee jo saumaa sauman viereen/pÀÀlle. EihÀn nÀmÀ tuon malliset sÀÀtöpalat itseasennettuna aivan katulailliset ole. Itse olen suosinut aviksia, ei tarvitse katkoa putkia. Tosin, nuokin tietenkin saa asennettua ilman putken katkaisemista, mutta useasti tehdÀÀn niin ettÀ otetaan originaaliputkistosta pÀtkÀ vÀlistÀ pois ja palikat tilalle. Quote
metake Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Ei mitÀÀn jÀrkeÀ vaihtaa koko akselia jos akseli on muuten hyvÀ ja haluaa sÀÀdettÀvyyden sÀilyttÀÀ.  Kuten aiemmin jo todettiin, niin laikalla pala irti, kÀÀntö ympÀri ja hitsaamalla takas. Yx putki kerrallaan. Hieman voi olla hankala löytÀÀ oikea asento kun ei ole enÀÀ alkuperÀistÀ malliksi, mutta voin katsoa vaikka irtoakselista alkuperÀisen lukitusruuvin paikan, niin kyllÀ siitÀ hyvÀ tulee.  Ja tuolta asennusohje paloille: http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4145.pdf Quote
Recommended Posts