Guest Jepi Posted May 19, 2009 Posted May 19, 2009 Avasin -66 takajarrut ja takaisin laitossa isoa jarrurummun mutteria sai kiristää lekan kanssa jotta välys hävisi. Pyörä pyörii kyllä hyvin mutta hajoaako laakeri liiasta kiristämisestä? Myydäänö laakeri sarjana jossa kaikki tarvittavat osat? Mistä osia kannattaa kysellä Etelä-Suomessa? Onko kuplan suomenkieliesessä korjausoppaassa selostettu tuo takapyörän laakerin vaihto? Quote
mikan Posted May 19, 2009 Posted May 19, 2009 Yleensä mutterit väännetään momenttiin, eikä hakata lekalla. Keiteleen Koneesta kannattaa kysyä laakereita ja hyvät ohjeet saat todennäköisesti kaupan päälle. Korjausoppaassa on myös ohjeet. t. Mika Quote
Kurre Posted May 19, 2009 Posted May 19, 2009 Avasin -66 takajarrut ja takaisin laitossa isoa jarrurummun mutteria sai kiristää lekan kanssa jotta välys hävisi. Onkohan jotain unohtunut kasatessa? Millainen välys? Kiristys momentti on n. 350 Nm Quote
Guest Kupla71 Posted July 1, 2009 Posted July 1, 2009 mulla kans ongelmii välyksenkanssa. olisko kellään räjäytys kuvaa 71vm takapäästä nii näkis onko jotai unohtunu valistä.. kiitos. Quote
janskuk Posted July 1, 2009 Posted July 1, 2009 1. Laakerin takana 6,5mm leveä teräsrengas, oikeinpäin, sisäreijän seevi laatikkoon päin. 2. 6306 kuulalaakeri, suojaamaton. 3. Prikka akselille, reikä 30mm, vahvuus 0,5mm. 4. Kaksi o-rengasta, akselin juuressa sekä laakerin ulkokehällä. 5.Teräsholkki, 15,5mm leveä, sisäreijän seevi päin o-rengasta. 6.Jarrukilpi roippeineen+ käsijarruvaijeri. 7.Kiinnityslaippa jossa voideltu EHJÄ stefa ja prikka laipan ja stefan välissä. 8. Rumpu Tiivisteliimaa mikäli paperitiivisteet jäävät pois. Lisätkää mitä unohtui. Quote
Guest Kupla71 Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 nyt on osat tuossa järjestyksessä ja vieäkin klapaa, ainoastaan oli tuo ohut prikka väärällä puolella laakeria mut nyt sekin oikeel puolel. tuota korjausta ennen vaihoin laakerin joka ei auttanu asiaan ja sen jälkeen vaihoin vetarin suojaputken siinätoivos etta laakeripesä olis ollu klapi.. mut ei. mitäkohan pitäs tehä seuraavaks? koittaa rumpuu toiselta puolelta etta klapaako sillä?? Quote
janskuk Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Joku sun takapyörän osista eri ikäisestä autosta? Nelipulttinen rumpu kai? Eikös niitä laippojakin jossa stefa kiinni, ole ainakin kolmea eri mallia? Samoin suojaputkia? Toisiin laakeri uppoaa syvemmälle kuin toisiin. Muistaakseni. Pohjaako rummun mutteri rihloihin? Auttaisko prikka mutterin ja rummun väliin? Silloin kun kaikki osat ovat yhteensopivia, ei ole niin tarkkaa kuinka kireälle laittaa kunhan on kiinni eikä korkkaa kierteitä. Puolen metrin varren päässä hyppelee muutaman kerran. Jos ei elopaino ole 170+kg... Quote
Guest Kupla71 Posted July 7, 2009 Posted July 7, 2009 kun paikalla on vaan suojaputki laakeri ja vetari niin saako pysty välystä olla yhtään kun heiluttaa akselista ylos alas? tuntuis että siinä olis kun painaa akselista alas nii pieni klapi mutta ei ylos nostettaessa. ja nyt oon koittanu kolmella eri rummulla mutta tuloksitta. en tiiä hermot palaa. laittakaa ny jotain kuvia josta vois olla jotai hyotya jos jollai olis. jos tämä ongelma ratkeaa nii saan ilmata jarrut ja lähteä ajaan 3vuoden tauon jälkeen. nii ja ei pohjaa rummun mutteri rihloihin ja on 4pulttinen rumpu. Quote
janskuk Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Onko vetarin kiilat ym. paikoillaan sisäpäässä? Ovat voineet luiskahtaa vetarin pään alle jossain vaiheessa kun napa ollut purettuna. Tuo välys saattaa tuntua myös rummussa asti. Tuntuuko rumpua pyöräyttämällä "tyhjää liikettä" enemmän kuin toisella puolella? Quote
-AP- Posted July 10, 2009 Posted July 10, 2009 Nelipulttirumpu ja kuuskutonen auto? Ei sopine suoraan yhteen ...? Quote
Guest Kupla71 Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Joo vika/ongelma ratkes. ei olisi heti uskonut etta vaikuttais nain paljon.. laitoin vaihdelaatikkoon oljyt nii loppu rummusta napsuminen. kun pelkat vetarit oli kiinni niin ihan selvasti klapas sielta puolikuitten luolta vetarien juuresta. sit vaa vaha oljyy pillilla laitoin sinne liuskojen valiin nii loppu. heh. >) ja tanaan oli eka koe ajo parin vuoden tauon jalkeen. (vaihelaatikko oli kuivana rempan jaljilta.) Quote
Guest Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Nostellaanpas tätä kun en löytänyt muuta.. Omassa -72 kuplassa takapäästä lonksuu lähinnä oikea puoli kun renkaasta sivuttaissuunnassa heiluttaa. Onko laakereissa vika ja miten takapään laakerit vaihdetaan? Eteen vaihdoin viime kesänä oikealle puolelle ja silloin loppui edestä lonksuminen. Voiko olla muita syitä ja mitä haittaa tuosta on? Katsastuksessa eivät varmaan tykkää hyvää.. Quote
Guest Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Onko kiristettävissä ja miten? Löystyykö mutteri normaalisti kuinka nopeaa? Viime kesänä tuli ajettua n. 2000 km katsastuksen jälkeen ja sen jälkeen joku löystynyt. Quote
Guest Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Mistään kun ei mitään tiiä niin... Onko se vetari kiristettävissä vaanteenkeskeltä päätyistä vai miten? Quote
-AP- Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 'Vanteen keskellä' eli vetoakselin päässä on iso mutteri. Ja mutterissa tietysti sokka, joten ei se itsestään aukea, jos on kunnolla kiinni laitettu ... Quote
Guest Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Jotenki tuntuu ettei olis siitä kiinni.. Ovat nyt niin tiukassa ettei käsipelillä liikahtanu oikein suuntaan eikä toiseen. Ite en ole muuten koskenukkaan vetareihin ja kun se ei viime kesän katsastukseen vietäessä "lonksunut" yhtään niin tuli mieleen ne laakerit? Miten taakse vaihetaan ne pyöränlaakerit? Eroaako etupäästä kovinkin? Ohjeita jostakin? Quote
MU Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihetta jota ei olisi jo käsitelty! Quote
Guest Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihettajota ei olisi jo käsitelty! Kyllähän tuota hakuakin tuli kokeiltua vaan ei napannu.. Youtubestakin löytyy etupyöränlaakerin vaihto-ohje mutta en sieltäkään peräpäähän löytänyt apuja. Että onko aihe sitte jääny käsittelemättä vai enkö vaan osaa mistään ettiä? :) Quote
Guest Variant Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihettajota ei olisi jo käsitelty! Kyllähän tuota hakuakin tuli kokeiltua vaan ei napannu.. Youtubestakin löytyy etupyöränlaakerin vaihto-ohje mutta en sieltäkään peräpäähän löytänyt apuja. Että onko aihe sitte jääny käsittelemättä vai enkö vaan osaa mistään ettiä? :) Myydäänkö enää kuplan korjausoppaita? Ennen internettiä niitä oli sekä huonompia että parempia, mutta kaikista ainakin tuo asia selvisi. Quote
Guest Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihettajota ei olisi jo käsitelty! Kyllähän tuota hakuakin tuli kokeiltua vaan ei napannu.. Youtubestakin löytyy etupyöränlaakerin vaihto-ohje mutta en sieltäkään peräpäähän löytänyt apuja. Että onko aihe sitte jääny käsittelemättä vai enkö vaan osaa mistään ettiä? :) Myydäänkö enää kuplan korjausoppaita? Ennen internettiä niitä oli sekä huonompia että parempia, mutta kaikista ainakin tuo asia selvisi. Kyllähän niitäkin varmaan myydään ja huollossakin voi autoa käyttää, mutta tämä internetti on ollut kätevä apuväline kysyä apuja. Ja täältäkin on apuja tullut tähän mennessä hyvinkin, että paljon olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi palstaa lueskellut:) Niin sillä mie ajattelin että tähänkin aiheeseen täältä saisi vastauksen.. Quote
tolvana Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 kirjotappa hauksi "kuplan korjausopas" helpottanee remontteja. Quote
Guest Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Eipä se näköjään auta ko ettiä sitten muualta.. Jos jollakin kuitenkin löytyy innostusta ohjeistaa niin sitä varten kait tämä palsta on. Quote
mikko k Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Niin, vetarin päässä on 36mm mutteri. Otat sokan pois ja kiristät mutun 36kg, eli n. 360Nm. Ja se ei onnistu ihan helposti joka momenttiavaimella. Kokeile sen jälkeen pyörän välystä, jos mitään ei tunnu, homma ok. Jos vielä renkaassa on välystä, niin jossain on vikaa, kuten esim. laakerissa. Quote
Guest Posted April 29, 2011 Posted April 29, 2011 Joo tuota pultin kiristystä tuli kokeiltua, eikä se hievahtanut mihinkään. Momenttiavainta en omista, joten aivan älyttömästi ei kokeiltu vääntää. Mistä muusta tuo pieni väljyys voisi johtua, kuin laakereista? Ja mitä se käytännössä haittaa? Ajossa ei ainakaan tuo vielä tunnu. Quote
Guest Variant Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Loppuuko klonksuminen, kun vedät kässärin päälle? Jos ei, sitten vika ei ainakaan rummun sisällä. Quote
JM Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Joo tuota pultin kiristystä tuli kokeiltua, eikä se hievahtanut mihinkään. Momenttiavainta en omista, joten aivan älyttömästi ei kokeiltu vääntää. Mistä muusta tuo pieni väljyys voisi johtua, kuin laakereista? Ja mitä se käytännössä haittaa? Ajossa ei ainakaan tuo vielä tunnu. Puolen metrin varren päälle 72 kilonen heppu, siinä momenttiavain. Quote
metake Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Loppuuko klonksuminen, kun vedät kässärin päälle? Jos ei, sitten vika ei ainakaan rummun sisällä. Jos jarrukilpeä (ja laakeria) paikallaanpitävät pultit on löystyneet niin klonksuminen ei lopu vaikka vetää käsijarrun päälle, ja silti vika on rummun sisäpuolella ;) Kokeile onko jarrukilpi kiinni, vai heiluuko sekin. Jos heiluu niin irrota rumpu ja kiristä kilven pultit. Jos pultit on löysällä niin laakeri pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Quote
Guest Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Joo tuota pultin kiristystä tuli kokeiltua, eikä se hievahtanut mihinkään. Momenttiavainta en omista, joten aivan älyttömästi ei kokeiltu vääntää. Mistä muusta tuo pieni väljyys voisi johtua, kuin laakereista? Ja mitä se käytännössä haittaa? Ajossa ei ainakaan tuo vielä tunnu. Puolen metrin varren päälle 72 kilonen heppu, siinä momenttiavain. No sittehän tuo momenttiavain löytyy suunnilleen! Pitääpä taas kokeilla ja tutkiskella.. Quote
Tero M Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Lainaan aihetta, kun on itsellä samanlaisia ongelmia. Molemmissa takapyörissä tuntuu välystä. Toiselle puolelle kerkesin jo vaihtamaan ulkolaakerin ja tiivisteet. Välystä ei kuitenkaan saanu häviämään ?!? Mikäköhän laatikosta on antautumassa ? Quote
Guest Salmi Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Lainaan aihetta, kun on itsellä samanlaisia ongelmia. Molemmissa takapyörissä tuntuu välystä. Toiselle puolelle kerkesin jo vaihtamaan ulkolaakerin ja tiivisteet. Välystä ei kuitenkaan saanu häviämään ?!? Mikäköhän laatikosta on antautumassa ? Ettei välys tulisi jarrurummun boorista? Quote
Tero M Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Kokeilin akselia ennen rummun kiinnittämistä ja siinä tuntui vähän pystyheittoa silloinkin. Akselia pyörittämällä välys myös muuttui. Tuli mieleen, että voisikohan ne laatikon puoleiset kitkapalat (vai mikä niiden puolikuiden nimi onkaan) olla liian kuluneet... Pitää laskea öljyt laatikosta ja aukasta suojakumi, niin sisälle varmaan näkee onko siellä mitään erikoista. Quote
JM Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Kokeilin akselia ennen rummun kiinnittämistä ja siinä tuntui vähän pystyheittoa silloinkin. Akselia pyörittämällä välys myös muuttui. Tuli mieleen, että voisikohan ne laatikon puoleiset kitkapalat (vai mikä niiden puolikuiden nimi onkaan) olla liian kuluneet...Pitää laskea öljyt laatikosta ja aukasta suojakumi, niin sisälle varmaan näkee onko siellä mitään erikoista. -Ei muuten näe. Quote
Tero M Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Itekin hoksasin samalla kun koneen löin sammuksiin, että kyllähän se vetarin suojaputki jäi vielä siihen näkökenttään :-) No, vähän enemmän osia irti niin johan alkoi näkymään. Quote
Fileas Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Lainaan aihetta, kun on itsellä samanlaisia ongelmia. Molemmissa takapyörissä tuntuu välystä. Toiselle puolelle kerkesin jo vaihtamaan ulkolaakerin ja tiivisteet. Välystä ei kuitenkaan saanu häviämään ?!? Mikäköhän laatikosta on antautumassa ? Laitoitko kiinalaiset laakerit ? mulla klonksas heri laakerin vaihdon jälkeen. Laatuosilla(SKF), kasattuna ei onkelmaa. Quote
Tero M Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 FAG:n laakerit oli. Halvemmalla ois saanu ilmeisestkin jotain kiinalaista, mutta onneks ei löytynyt varaosapuljun varastoista. Quote
Tero M Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Välyksen aiheuttaja selvisi. Kruunusta oli pikkuhiljaa itsekseen tulossa jokkistyylin "kitkalukko". Tästä vauriosta johtui varmaan myös auton mystinen nykiminen. Quote
JTG Posted June 21, 2018 Posted June 21, 2018 (edited) Täällä on samanlaista ongelmaa... Välystä molemmin puolin. (-64 paksutolppa, alkuperäinen vaihteisto, vetarin putket ym...) Laakerit vaihdettu, sarjassa oli myös shimmit, spacerit ja tiivisteet, asennettu oikeassa järjestyksessä. Napamutterit tiukassa, jarrukilvet tiukassa, laakerikannet oikeat. Huomattua: Auto pyörillään renkaan yläosasta kiinni otettaessa ja heilutettaessa sisään ja ylospäin tuntuu välys ja kuuluu klonksunta jarrurummun kohdalta. Kun autoa työntää niin, että pyörä pyörähtää varttikierroksen, välys vähenee, varttikierros ja taas tuntuu enemmän jne... Takapyörä ilmassa sormi jarrurummun ja jarrukilven kohdalla tuntee, että rumpu liikkuu, kilpi ei. Jarrunsäätöreijästä näkee juuri ja juuri myös, että akseli heiluu hiukan laakerikanteen nähden. Laakerin ulkokehä on väljän oloinen pesässään, ja laakeri tuleekin akselin mukana ulos, kun kansi on pois ja vetää akselia käsin sen verran ulos kuin se tulee, n. 1 cm. Akseleissa ei tunnu olevan tyhjää liikettä normaalia enemmän pyöritettäessä edestakaisin. Tuntuisi, että vika on ulkopään puolella... Voisiko laakeripesät olla väljistyneet, pitäisikö laakerin mennä tiukasti pesäänsä vai kuuluuko olla "käsillä asennettava"? Ei jaksaisi enää repiä auki ennen kuin tietäisi jotain, mitä tarkastaa... Ai niin, jarrurummut ovat uudet ja vetareidenkin boorit näyttävät olevan kunnossa. Edited June 21, 2018 by JTG Quote
peruskallio Posted June 21, 2018 Posted June 21, 2018 (edited) Ei se laakeri ulkokoolissaan kuulu mitenkään rympällä olla, eli ihan käsin saa vedettyä pätkän ulos. Ei se myöskään niin väljä saa olla että pääsee pesässään heilumaan. Ei varmaan paljoa apua tästä, mutta mitata se pitäisi että tarkemmin voisi sanoa. Veikkaan että 0-3 sadasosaa (H7) pesä plussalla on ehjän mitta. Voi se vaihdelaatikonkin pää tuon tehdä, se että varttikierros vaikuttaa väljyyteen kielisi siitä. Edited June 21, 2018 by peruskallio Quote
JTG Posted June 21, 2018 Posted June 21, 2018 (edited) 1 hour ago, peruskallio said: Ei se laakeri ulkokoolissaan kuulu mitenkään rympällä olla, eli ihan käsin saa vedettyä pätkän ulos. Ei se myöskään niin väljä saa olla että pääsee pesässään heilumaan. Ei varmaan paljoa apua tästä, mutta mitata se pitäisi että tarkemmin voisi sanoa. Veikkaan että 0-3 sadasosaa (H7) pesä plussalla on ehjän mitta. Voi se vaihdelaatikonkin pää tuon tehdä, se että varttikierros vaikuttaa väljyyteen kielisi siitä. Meinaatko, että nuo "puolikuut" ja/tai akselien sisäpäät olisivat kuluneet niin aiheuttaisi klappia? Ainakin kaikki ulkopään mahdolliset vikakohteet alkaa olla käyty läpi. Uusissa laakereissakin tuntui pientä klappia ihan kädessä kokeilemalla ulko ja sisäkoolien välillä, joka on kai normaalia. Tämä klappi varmaan tuntuu silloin, kun sisäpäässä on väljyyttä...? Edited June 21, 2018 by JTG Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.