Jump to content

Kuplan takapyöränlaakeri


Guest Jepi

Recommended Posts

Guest Jepi

Avasin -66 takajarrut ja takaisin laitossa isoa jarrurummun mutteria sai kiristää lekan kanssa jotta välys hävisi. Pyörä pyörii kyllä hyvin mutta hajoaako laakeri liiasta kiristämisestä?

 

Myydäänö laakeri sarjana jossa kaikki tarvittavat osat? Mistä osia kannattaa kysellä Etelä-Suomessa?

 

Onko kuplan suomenkieliesessä korjausoppaassa selostettu tuo takapyörän laakerin vaihto?

Link to comment

Yleensä mutterit väännetään momenttiin, eikä hakata lekalla.

Keiteleen Koneesta kannattaa kysyä laakereita ja hyvät ohjeet saat todennäköisesti kaupan päälle.

Korjausoppaassa on myös ohjeet.

 

t. Mika

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Kupla71

mulla kans ongelmii välyksenkanssa. olisko kellään räjäytys kuvaa 71vm takapäästä nii näkis onko jotai unohtunu valistä..

 

kiitos.

Link to comment

1. Laakerin takana 6,5mm leveä teräsrengas, oikeinpäin, sisäreijän seevi laatikkoon päin.

2. 6306 kuulalaakeri, suojaamaton.

3. Prikka akselille, reikä 30mm, vahvuus 0,5mm.

4. Kaksi o-rengasta, akselin juuressa sekä laakerin ulkokehällä.

5.Teräsholkki, 15,5mm leveä, sisäreijän seevi päin o-rengasta.

6.Jarrukilpi roippeineen+ käsijarruvaijeri.

7.Kiinnityslaippa jossa voideltu EHJÄ stefa ja prikka laipan ja stefan välissä.

8. Rumpu

 

Tiivisteliimaa mikäli paperitiivisteet jäävät pois.

 

Lisätkää mitä unohtui.

Link to comment
Guest Kupla71

nyt on osat tuossa järjestyksessä ja vieäkin klapaa, ainoastaan oli tuo ohut prikka väärällä puolella laakeria mut nyt sekin oikeel puolel.

tuota korjausta ennen vaihoin laakerin joka ei auttanu asiaan ja sen jälkeen vaihoin vetarin suojaputken siinätoivos etta laakeripesä olis ollu klapi.. mut ei. mitäkohan pitäs tehä seuraavaks? koittaa rumpuu toiselta puolelta etta klapaako sillä??

Link to comment

Joku sun takapyörän osista eri ikäisestä autosta?

Nelipulttinen rumpu kai?

Eikös niitä laippojakin jossa stefa kiinni, ole ainakin kolmea eri mallia?

Samoin suojaputkia?

Toisiin laakeri uppoaa syvemmälle kuin toisiin. Muistaakseni.

Pohjaako rummun mutteri rihloihin? Auttaisko prikka mutterin ja rummun väliin?

 

Silloin kun kaikki osat ovat yhteensopivia, ei ole niin tarkkaa kuinka kireälle laittaa kunhan on kiinni eikä korkkaa kierteitä. Puolen metrin varren päässä hyppelee muutaman kerran. Jos ei elopaino ole 170+kg...

Link to comment
Guest Kupla71

kun paikalla on vaan suojaputki laakeri ja vetari niin saako pysty välystä olla yhtään kun heiluttaa akselista ylos alas? tuntuis että siinä olis kun painaa akselista alas nii pieni klapi mutta ei ylos nostettaessa. ja nyt oon koittanu kolmella eri rummulla mutta tuloksitta. en tiiä hermot palaa. laittakaa ny jotain kuvia josta vois olla jotai hyotya jos jollai olis. jos tämä ongelma ratkeaa nii saan ilmata jarrut ja lähteä ajaan 3vuoden tauon jälkeen.

 

nii ja ei pohjaa rummun mutteri rihloihin ja on 4pulttinen rumpu.

Link to comment

Onko vetarin kiilat ym. paikoillaan sisäpäässä?

Ovat voineet luiskahtaa vetarin pään alle jossain vaiheessa kun napa ollut purettuna. Tuo välys saattaa tuntua myös rummussa asti.

Tuntuuko rumpua pyöräyttämällä "tyhjää liikettä" enemmän kuin toisella puolella?

Link to comment
Guest Kupla71

Joo vika/ongelma ratkes. ei olisi heti uskonut etta vaikuttais nain paljon.. laitoin vaihdelaatikkoon oljyt nii loppu rummusta napsuminen. kun pelkat vetarit oli kiinni niin ihan selvasti klapas sielta puolikuitten luolta vetarien juuresta. sit vaa vaha oljyy pillilla laitoin sinne liuskojen valiin nii loppu. heh. >) ja tanaan oli eka koe ajo parin vuoden tauon jalkeen. (vaihelaatikko oli kuivana rempan jaljilta.)

Link to comment
  • 1 year later...

Nostellaanpas tätä kun en löytänyt muuta.. Omassa -72 kuplassa takapäästä lonksuu lähinnä oikea puoli kun renkaasta sivuttaissuunnassa heiluttaa. Onko laakereissa vika ja miten takapään laakerit vaihdetaan? Eteen vaihdoin viime kesänä oikealle puolelle ja silloin loppui edestä lonksuminen. Voiko olla muita syitä ja mitä haittaa tuosta on? Katsastuksessa eivät varmaan tykkää hyvää..

Link to comment

Jotenki tuntuu ettei olis siitä kiinni.. Ovat nyt niin tiukassa ettei käsipelillä liikahtanu oikein suuntaan eikä toiseen. Ite en ole muuten koskenukkaan vetareihin ja kun se ei viime kesän katsastukseen vietäessä "lonksunut" yhtään niin tuli mieleen ne laakerit?

 

Miten taakse vaihetaan ne pyöränlaakerit? Eroaako etupäästä kovinkin? Ohjeita jostakin?

Link to comment
Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihetta

jota ei olisi jo käsitelty!

 

Kyllähän tuota hakuakin tuli kokeiltua vaan ei napannu.. Youtubestakin löytyy etupyöränlaakerin vaihto-ohje mutta en sieltäkään peräpäähän löytänyt apuja. Että onko aihe sitte jääny käsittelemättä vai enkö vaan osaa mistään ettiä? :)

Link to comment
Guest Variant
Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihetta

jota ei olisi jo käsitelty!

 

Kyllähän tuota hakuakin tuli kokeiltua vaan ei napannu.. Youtubestakin löytyy etupyöränlaakerin vaihto-ohje mutta en sieltäkään peräpäähän löytänyt apuja. Että onko aihe sitte jääny käsittelemättä vai enkö vaan osaa mistään ettiä? :)

 

Myydäänkö enää kuplan korjausoppaita? Ennen internettiä niitä oli sekä huonompia että parempia, mutta kaikista ainakin tuo asia selvisi.

Link to comment
Kannattaa aina ensin kokeilla tuota hakua sivun alareunasta,tältä palstalta ei enää löydy aihetta

jota ei olisi jo käsitelty!

 

Kyllähän tuota hakuakin tuli kokeiltua vaan ei napannu.. Youtubestakin löytyy etupyöränlaakerin vaihto-ohje mutta en sieltäkään peräpäähän löytänyt apuja. Että onko aihe sitte jääny käsittelemättä vai enkö vaan osaa mistään ettiä? :)

 

Myydäänkö enää kuplan korjausoppaita? Ennen internettiä niitä oli sekä huonompia että parempia, mutta kaikista ainakin tuo asia selvisi.

 

Kyllähän niitäkin varmaan myydään ja huollossakin voi autoa käyttää, mutta tämä internetti on ollut kätevä apuväline kysyä apuja. Ja täältäkin on apuja tullut tähän mennessä hyvinkin, että paljon olisi jäänyt tekemättä, jos ei olisi palstaa lueskellut:) Niin sillä mie ajattelin että tähänkin aiheeseen täältä saisi vastauksen..

Link to comment

Niin, vetarin päässä on 36mm mutteri. Otat sokan pois ja kiristät mutun 36kg, eli n. 360Nm. Ja se ei onnistu ihan helposti joka momenttiavaimella. Kokeile sen jälkeen pyörän välystä, jos mitään ei tunnu, homma ok. Jos vielä renkaassa on välystä, niin jossain on vikaa, kuten esim. laakerissa.

Link to comment

Joo tuota pultin kiristystä tuli kokeiltua, eikä se hievahtanut mihinkään. Momenttiavainta en omista, joten aivan älyttömästi ei kokeiltu vääntää. Mistä muusta tuo pieni väljyys voisi johtua, kuin laakereista? Ja mitä se käytännössä haittaa? Ajossa ei ainakaan tuo vielä tunnu.

Link to comment
Joo tuota pultin kiristystä tuli kokeiltua, eikä se hievahtanut mihinkään. Momenttiavainta en omista, joten aivan älyttömästi ei kokeiltu vääntää. Mistä muusta tuo pieni väljyys voisi johtua, kuin laakereista? Ja mitä se käytännössä haittaa? Ajossa ei ainakaan tuo vielä tunnu.

 

Puolen metrin varren päälle 72 kilonen heppu, siinä momenttiavain.

Link to comment
Loppuuko klonksuminen, kun vedät kässärin päälle? Jos ei, sitten vika ei ainakaan rummun sisällä.

Jos jarrukilpeä (ja laakeria) paikallaanpitävät pultit on löystyneet niin klonksuminen ei lopu vaikka vetää käsijarrun päälle, ja silti vika on rummun sisäpuolella ;)

 

Kokeile onko jarrukilpi kiinni, vai heiluuko sekin. Jos heiluu niin irrota rumpu ja kiristä kilven pultit. Jos pultit on löysällä niin laakeri pääsee liikkumaan sivusuunnassa.

Link to comment
Joo tuota pultin kiristystä tuli kokeiltua, eikä se hievahtanut mihinkään. Momenttiavainta en omista, joten aivan älyttömästi ei kokeiltu vääntää. Mistä muusta tuo pieni väljyys voisi johtua, kuin laakereista? Ja mitä se käytännössä haittaa? Ajossa ei ainakaan tuo vielä tunnu.

 

Puolen metrin varren päälle 72 kilonen heppu, siinä momenttiavain.

 

No sittehän tuo momenttiavain löytyy suunnilleen!

 

Pitääpä taas kokeilla ja tutkiskella..

Link to comment
  • 2 months later...

Lainaan aihetta, kun on itsellä samanlaisia ongelmia. Molemmissa takapyörissä tuntuu välystä. Toiselle puolelle kerkesin jo vaihtamaan ulkolaakerin ja tiivisteet. Välystä ei kuitenkaan saanu häviämään ?!? Mikäköhän laatikosta on antautumassa ?

Link to comment
Guest Salmi
Lainaan aihetta, kun on itsellä samanlaisia ongelmia. Molemmissa takapyörissä tuntuu välystä. Toiselle puolelle kerkesin jo vaihtamaan ulkolaakerin ja tiivisteet. Välystä ei kuitenkaan saanu häviämään ?!? Mikäköhän laatikosta on antautumassa ?

 

Ettei välys tulisi jarrurummun boorista?

Link to comment

Kokeilin akselia ennen rummun kiinnittämistä ja siinä tuntui vähän pystyheittoa silloinkin. Akselia pyörittämällä välys myös muuttui. Tuli mieleen, että voisikohan ne laatikon puoleiset kitkapalat (vai mikä niiden puolikuiden nimi onkaan) olla liian kuluneet...

Pitää laskea öljyt laatikosta ja aukasta suojakumi, niin sisälle varmaan näkee onko siellä mitään erikoista.

Link to comment
Kokeilin akselia ennen rummun kiinnittämistä ja siinä tuntui vähän pystyheittoa silloinkin. Akselia pyörittämällä välys myös muuttui. Tuli mieleen, että voisikohan ne laatikon puoleiset kitkapalat (vai mikä niiden puolikuiden nimi onkaan) olla liian kuluneet...

Pitää laskea öljyt laatikosta ja aukasta suojakumi, niin sisälle varmaan näkee onko siellä mitään erikoista.

 

-Ei muuten näe.

Link to comment
Lainaan aihetta, kun on itsellä samanlaisia ongelmia. Molemmissa takapyörissä tuntuu välystä. Toiselle puolelle kerkesin jo vaihtamaan ulkolaakerin ja tiivisteet. Välystä ei kuitenkaan saanu häviämään ?!? Mikäköhän laatikosta on antautumassa ?
Laitoitko kiinalaiset laakerit ? mulla klonksas heri laakerin vaihdon jälkeen. Laatuosilla(SKF), kasattuna ei onkelmaa.
Link to comment
  • 6 years later...

Täällä on samanlaista ongelmaa... Välystä molemmin puolin. (-64 paksutolppa, alkuperäinen vaihteisto, vetarin putket ym...)

 

Laakerit vaihdettu, sarjassa oli myös shimmit, spacerit ja tiivisteet, asennettu oikeassa järjestyksessä.

Napamutterit tiukassa, jarrukilvet tiukassa, laakerikannet oikeat.

 

Huomattua:

 

Auto pyörillään renkaan yläosasta kiinni otettaessa ja heilutettaessa sisään ja ylospäin tuntuu välys ja kuuluu klonksunta jarrurummun kohdalta.

Kun autoa työntää niin, että pyörä pyörähtää varttikierroksen, välys vähenee, varttikierros ja taas tuntuu enemmän jne...

Takapyörä ilmassa sormi jarrurummun ja jarrukilven kohdalla tuntee, että rumpu liikkuu, kilpi ei.

Jarrunsäätöreijästä näkee juuri ja juuri myös, että akseli heiluu hiukan laakerikanteen nähden.

Laakerin ulkokehä on väljän oloinen pesässään, ja laakeri tuleekin akselin mukana ulos, kun kansi on pois

ja vetää akselia käsin sen verran ulos kuin se tulee, n. 1 cm.

Akseleissa ei tunnu olevan tyhjää liikettä normaalia enemmän pyöritettäessä edestakaisin.

 

Tuntuisi, että vika on ulkopään puolella...

Voisiko laakeripesät olla väljistyneet, pitäisikö laakerin mennä tiukasti pesäänsä vai kuuluuko olla "käsillä

asennettava"?

 

Ei jaksaisi enää repiä auki ennen kuin tietäisi jotain, mitä tarkastaa... 

Ai niin, jarrurummut ovat uudet ja vetareidenkin boorit näyttävät olevan kunnossa.

 

Edited by JTG
Link to comment

Ei se laakeri ulkokoolissaan kuulu mitenkään rympällä olla, eli ihan käsin saa vedettyä pätkän ulos. Ei se myöskään niin väljä saa olla että pääsee pesässään heilumaan. Ei varmaan paljoa apua tästä, mutta mitata se pitäisi että tarkemmin voisi sanoa. Veikkaan että 0-3 sadasosaa (H7) pesä plussalla on ehjän mitta.

 

Voi se vaihdelaatikonkin pää tuon tehdä, se että varttikierros vaikuttaa väljyyteen kielisi siitä.

Edited by peruskallio
Link to comment
1 hour ago, peruskallio said:

Ei se laakeri ulkokoolissaan kuulu mitenkään rympällä olla, eli ihan käsin saa vedettyä pätkän ulos. Ei se myöskään niin väljä saa olla että pääsee pesässään heilumaan. Ei varmaan paljoa apua tästä, mutta mitata se pitäisi että tarkemmin voisi sanoa. Veikkaan että 0-3 sadasosaa (H7) pesä plussalla on ehjän mitta.

 

Voi se vaihdelaatikonkin pää tuon tehdä, se että varttikierros vaikuttaa väljyyteen kielisi siitä.

 

Meinaatko, että nuo "puolikuut" ja/tai akselien sisäpäät olisivat kuluneet niin aiheuttaisi klappia?

Ainakin kaikki ulkopään mahdolliset vikakohteet alkaa olla käyty läpi.

 

Uusissa laakereissakin tuntui pientä klappia ihan kädessä kokeilemalla ulko ja sisäkoolien välillä, joka on kai normaalia.

Tämä  klappi varmaan tuntuu silloin, kun sisäpäässä on väljyyttä...?

 

Edited by JTG
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...