Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Posted

Nyt on 34:n oikealla korkeudella ja muutenkin onnistunut toteutus koko auto :)

 

ihan mielenkiinosta, minkä kokoinen takarengas tuossa on?

  • 4 weeks later...
Posted

Vähän hiljaista ollut karmannin kanssa mutta sentään jotain on saatu aikaisesksi eli tein väliaikaiset (tai ainakin toivottavasti sellaiset) lattiamatot melkein valmiiksi lukuunottamatta polkimien ympärille ja etupyörä koteloihin tulevia verhoiluita.

 

Sitten laitoin vaatekoukut kiinni sisälle ja varastin takaluukusta valon kattovaloksi kun sellaista ei tunnu oikein mistään sopivaa löytyä 80mm kokoiseeen reikään. http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8655.jpg ja laitoin takaluukkuun haljenneen ja liimatun vaihtoehdon missä ei ole off vaihtoehtoa lainkaan.

 

Sitten kun pengoin tallia niin löysin yhden kuplan kojetaulun nupin ja ajattelin että jospa tuosta tekisi kuplan pissapojan nupin tilalle vähän enemmän karmannin nuppien tyylisen. Varsinkin kun autossa on sähköinen pissapoika niin paineilma kytkimen reijälle ei oikein ole käyttöä. Niinpä katkaisin sopivan kokoisen pultin ja laitoin nupin akkuporaan pyörimään ja viilalla hinkuttamaan materiaalia pois.

 

Lähtökohta nuppi

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8654.jpg

 

Viilattuna ja hiomapaperilla viimeisteltynä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8653.jpg

 

Ja autossa paikallaan uusien kierteiden teon jälkeen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8652.jpg

 

Ja niinkuin kuvakin kertoi niin vähän olisi enemmän pitänyt vielä muotoilla että saisi nupin istumaan paremmin autoon mutta huomattavasti vähemmän se pomppaa silmille noin kuin ennen.

 

Ja sitten viimeiseksi kuva uudessa takapäänkorkeudessaan vähän kauempaa katsottuna.

8651.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Tänään oli ohjelmassa tuulilasin irroitus ja uudelleen asennus puuttuvan listan kanssa ja kyllä sekin oli taas mielenkiintoinen tapahtuma. Mutta homma meni kohtuu hyvin lasi siis vielä ehjä ja ottaen huomioon sen että tiiviste on varmaankin alkuperäinen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8701.jpg

 

Sitten kun listat oli paikallaan niin kattelin koloja listojen liitoskohdissa ja kun kerran niiden yhdyspalat on miltei kaikki kadonneet vuosien saatossa niin päätin että kyllä noihin jotain on saatava ja kun kerran aluminiittia ei sopivan paksuisena tallista löytynyt niin väänsin sitten puuttuvat palat kuparista ainakin väliaikaisesti. on muuten ylättävä helppoja väsätä nuo palaset kuparista kun on niin pirun pehmeetä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8700.jpg

 

BTW tietääkö ketään mistä saisi kiilotettua alumiinilevyä 0,6mm paksusena tai täytyiskö rosterista vääntää pysyvät palat.

Guest Toheltaja
Posted

Ota kuparit veke het, jos et halua että alumiini häviää silmissä...

 

nim. nähnyt kuinka täysalumiinisessa sotalaivassa meni parissa päivässä tuhti oven munalukon reikäkappale poikki kun joku viisas oli siihen laittanut kuparisen sähköjohdon pätkän kun ovi ei muuten pysynyt kiinni :D

Posted
Ota kuparit veke het, jos et halua että alumiini häviää silmissä...

 

nim. nähnyt kuinka täysalumiinisessa sotalaivassa meni parissa päivässä tuhti oven munalukon reikäkappale poikki kun joku viisas oli siihen laittanut kuparisen sähköjohdon pätkän kun ovi ei muuten pysynyt kiinni :D

 

Kui tää kupari ei syö pohjaropun välissä, täysalumiinistä öljypohjaa?

Posted

No nyt ne sit on aluminiittia. Ja olis tosiaan kivan sinertävää tatinaa kuparin alla ja onneksi on ekaksi kerros kromia minkä läpi sen olis ensiks tarvinnut itsensä syödä ennen kuin alumiiniin olisi päässyt purasemaan.

Posted
onneksi on ekaksi kerros kromia minkä läpi sen olis ensiks tarvinnut itsensä syödä ennen kuin alumiiniin olisi päässyt purasemaan.

Ei ne alumiinilistat kyllä ole kromattuja, kiiltoeloksointi vaimikälie oli se pintakäsittelyn nimi mikä noissa on.

Posted

okei eli se selittääkin sen miksi niitä on oikein pirun vaikeeta saada kiiltämään.

Posted

Ok Tuletko ottamaan ikkunaa irti että saan ne hiotua ja kiillotettua. Eli saa luvan eloksoinnit olla siellä. Tai kait ne paikallaankin saisi tehtyä.

Posted

Ei huh hu noi on siis äärimmäisen helppoja tehdä ja jos vielä väsäisi taivutusta varten oikeessa muodossa olevan pellinpalan nii ei olisi paha rasti väsätä noita muutama kymmenen hetkessä. Tai sitten toinen vaihtoehto on se että olen vai kauhea virtuoosi noiden kanssa mutta epäilen.

  • 3 weeks later...
Posted
Ei huh hu noi on siis äärimmäisen helppoja tehdä ja jos vielä väsäisi taivutusta varten oikeessa muodossa olevan pellinpalan nii ei olisi paha rasti väsätä noita muutama kymmenen hetkessä. Tai sitten toinen vaihtoehto on se että olen vai kauhea virtuoosi noiden kanssa mutta epäilen.

 

Höpsis, virtuoosille kaikki on helppoa. :) Aika vain ei aina riitä tehdä kaikkea.

 

Mutta minulla on tässä vankasti oma lehmä ojassa, tarvitsisin myös setin noita kulmapaloja jotta jos teet minullekin muutamat niin kyllä vaivanpalkaksi jotain saat.

 

Omastani meinasin purkaa jarrut atomeiksi kun on kesälomaa, uudet letkut ja käsijarruvaijerit on hankittuna. Pidosta ei tarvinne huolehtia kun tuhdilla polkaisulla jarruun kolme pyörää neljästä on pysyvästi lukossa asvaltillakin. ;) Hivenen ovat letkut hapertuneet: Kun avaa ilmausruuvit ja laskee paineet pois niin taas rullaa mukavasti.

Posted
Ei huh hu noi on siis äärimmäisen helppoja tehdä ja jos vielä väsäisi taivutusta varten oikeessa muodossa olevan pellinpalan nii ei olisi paha rasti väsätä noita muutama kymmenen hetkessä. Tai sitten toinen vaihtoehto on se että olen vai kauhea virtuoosi noiden kanssa mutta epäilen.

 

Höpsis, virtuoosille kaikki on helppoa. :) Aika vain ei aina riitä tehdä kaikkea.

 

Mutta minulla on tässä vankasti oma lehmä ojassa, tarvitsisin myös setin noita kulmapaloja jotta jos teet minullekin muutamat niin kyllä vaivanpalkaksi jotain saat.

 

Omastani meinasin purkaa jarrut atomeiksi kun on kesälomaa, uudet letkut ja käsijarruvaijerit on hankittuna. Pidosta ei tarvinne huolehtia kun tuhdilla polkaisulla jarruun kolme pyörää neljästä on pysyvästi lukossa asvaltillakin. ;) Hivenen ovat letkut hapertuneet: Kun avaa ilmausruuvit ja laskee paineet pois niin taas rullaa mukavasti.

 

Hmm toi kait se onnistuu jos kerrot mitä tarvitset mutta tosiaan ei ole mikään amerikan temppu väsätä näitä itsekkään ja jokatapauksessa että ne saa hyvin istumaan täytyy viimeinen vääntely tehdä autossa paikallaan.

Posted

Menen ~viikon päästä auton viereen niin on helpompi selittää mitä tarvitaan kun on vähän kuvia ja varmistettu että mitä oikeasti puuttuu, juuri tuosta alueesta ei ole kuvaa ja muistikuvat viime syksyltä (jolloin vein auton talvisäilöön) ovat aika hämärät jo. ;)

 

Mutta palataan asiaan.

Posted

Edellispäivänä vaihdoin sitten bensapumpun orkkis malliseen kunnostettun no ensivaikutelmat olivat hyvät eli enää ei tarvinnut sahata autoa käyntiin puolta minuuttia että hörähti kun linjassa ei ollut painetta. No kaikkea ei voi saada kerralla kävin 50km reissun tekemässä suuntaansa ja paluumatkalla loppu totaallisesti veto ja auto sammu no pikku odottelun jälkeen taas auto käymään kun ei mitään olisi tapahtunut ja sit taas muutaman kilsan ajo ja samat oireet. No ongelma paljastui bensan saanti ongelmaksi koska kone oli kylmä ja ongelma ei uusinut kun ajoi hiljaa. No ei kait tässä mitään muutakaan voi kun laittaa vanha pumppu kiinni ja ihmetellä miksi korjaussarjalla varustettu pumppu ei toimi kunnolla.

 

Sitten samalla matkalla paljastui vielä vuotava tönäriputken tiiviste eli ettei vain hommat loppuisi.

 

Sitten löysin myös kromatut/ruostumattomat swf: valmistamat sulat jotka ikävä kyllä tarvitsevat vähän sovittelua että ne saa sopimaan.

Posted
Sitten samalla matkalla paljastui vielä vuotava tönäriputken tiiviste eli ettei vain hommat loppuisi.

 

Viime vuonna tehtiin kansiremonttia bussiin ja pantiin nohevasti uudet putket ja tiivisteet ja kaikki. Taisi jäädä venyttäminen liian lyhyeksi kun 10 tuhannen jälkeen vuotaa jo kolme putkea kahdeksasta, voi ääh!

 

Manuaalissa oli vielä mittakin että minkämittainen pitää olla (141mm?) ennen asennusta mutta muistiko kukaan mitata asennushommien sujuessa ripeästi, no ei.

Posted
Sitten samalla matkalla paljastui vielä vuotava tönäriputken tiiviste eli ettei vain hommat loppuisi.

 

Viime vuonna tehtiin kansiremonttia bussiin ja pantiin nohevasti uudet putket ja tiivisteet ja kaikki. Taisi jäädä venyttäminen liian lyhyeksi kun 10 tuhannen jälkeen vuotaa jo kolme putkea kahdeksasta, voi ääh!

 

Manuaalissa oli vielä mittakin että minkämittainen pitää olla (141mm?) ennen asennusta mutta muistiko kukaan mitata asennushommien sujuessa ripeästi, no ei.

 

Tässä tapauksessa ei taida olla mitään muuta syytä kuin että 80luvulla kasatun koneen tiivarit on vain yksinkertaisesti kopottuneet. Mutta en jaksa tiputtaa konetta ton takia puhumattakaan type kolmosen peltien purkamisesta niin pitää vain turvautua jousiputkiin.

Posted

Vähän alkaa ahtäriverhoilutkin hahmottumaan eli etu ja takaluukussa on nyt pohja matto.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8714.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8715.jpg

 

Sitten bugrunin reissulta ostin type kolmosen orkkis nupin minkä värit oli aika mielenkiintoiset harmaa-valkonen niinpä sovelsin vähän ja vedin uuden maalin kynäruiskulla pintaan. Ja lopputulos ei ole täydellinen mutta kun miettii että en oikeastaan tehnyt mitään pohjia ja muutakuin rasvanpoiston niin sikseen ihan hyvä siittä tuli. Mutta kumminkin olen vielä vähän kahden vaiheilla että onko se nyt kumminkaan auton tyyliin sopiva mutta kumminkin on se siistimpi kuin se nuppi mikä siellä ennen oli.

 

Maalattu auton väreihin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8716.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8717.jpg

Vanha nuppi

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8263.jpg

Posted
Uudesa Bilsport:ssa oli kuva tästä

okei no pitääki käydä ettimässä se jostain

  • 1 month later...
Posted

Jahas sit taas pieni kåyntihåikkä selvitetty oli toinen kaasarin solenoidin suutin kympin suurempi kun toinen olis varmaan pitäny kattoa suutinkoot silloin kun vaihdoin sen solenoidin mut nyt ainakin rokkaa, kun laitoin kiinteät suuttimet kun säätelin kaasareita ja sytkää kohdilleen. Sit vaihdoin myös tulpat ja se onkin suurempi operaatio jos ei ole kumiset kädet eli otin suosiolla kaasarit pois edestä että sain lisää tilaa tulppien vaihtoon samalla myös pisti uudet kärjet ja sääsin sytkän ja nyt käy hyvin ajatellen ens vkl ruottin reissua.

 

Btw mites jos tulpissa on vähän karstaa ja ovat nokiset onko seos silloin liian rikas.

Posted
Btw mites jos tulpissa on vähän karstaa ja ovat nokiset onko seos silloin liian rikas.

Yleensä tän päivän bensalla ajettaessa runsas karsta kertoo öljyn palamisesta palotilassa.

Posted
Btw mites jos tulpissa on vähän karstaa ja ovat nokiset onko seos silloin liian rikas.

Yleensä tän päivän bensalla ajettaessa runsas karsta kertoo öljyn palamisesta palotilassa.

Hmm mielenkiintoista mut en oikein totakaan haluaisi uskoa mutta en nyt tuontakia konetta räjäytä osiaan eli näillä mennään niinkauan kun koneessa henki pihisee :)

Posted

Karsta tulpissa voi toki johtua lähes tsiljoonasta muustakin asiasta. Nykypäivän bensa ei karstaa lainkaan samalla tavalla kuin joskus ennen muinoin, joten saa olla todella rikkaalla ennenkuin siitä syystä alkaa tulpat karstaantumaan. Toki jos seos on rikkaalla alakierroksilla ja tulee paljon hidasta ajoa, niin kyllä se karstaa/nokeaa tulppia. Myöhäisellä oleva sytytys ja/tai liian kylmät tulpat saa myös aikaan samaa, 7.5° perusennakko ei välttämättä ole nurkka kaasareille paras vaihtoehto, voisi kokeilla vaikkapa ~10°. Joskus aikanaan katsottiin karstan ulkonäköä, matta musta oli peräisin bensasta ja kiiltävän musta öljystä, mutta en tiedä miten tuo nykypäivänä toimii.

Posted
Karsta tulpissa voi toki johtua lähes tsiljoonasta muustakin asiasta. Nykypäivän bensa ei karstaa lainkaan samalla tavalla kuin joskus ennen muinoin, joten saa olla todella rikkaalla ennenkuin siitä syystä alkaa tulpat karstaantumaan. Toki jos seos on rikkaalla alakierroksilla ja tulee paljon hidasta ajoa, niin kyllä se karstaa/nokeaa tulppia. Myöhäisellä oleva sytytys ja/tai liian kylmät tulpat saa myös aikaan samaa, 7.5° perusennakko ei välttämättä ole nurkka kaasareille paras vaihtoehto, voisi kokeilla vaikkapa ~10°. Joskus aikanaan katsottiin karstan ulkonäköä, matta musta oli peräisin bensasta ja kiiltävän musta öljystä, mutta en tiedä miten tuo nykypäivänä toimii.

 

Okei eli ne tosiaan oli mattamustat ei kiiltävät ja pitääkin koettaa tota kympin ennakkoa jos kerkee vielä ropaamaan ennen ruottin reissua.

Posted

Maalasin sitten vihdoinkin jarrurummutkin kun en jaksanut niitä silloin maalata kun se olisi ollut vielä helppoa.

Räpsy tiettu tuli otettua vasta kun vanne oli jo paikalla.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8734.jpg

 

 

Ja sitten paikansin lootan öljyvuodon

 

Eli vuosi tuollaisesta muovisesta tulpasta mitä kuvassa näkyy (esimerkki kuva) No ei muutakuin tulppa irti ja laitoin sellaisen teollisuudessa käytettävän punaisen suojatulpan tilalle mitä esimerkiksi putkien tulppina käytetään.

 

8735.jpg

 

Mitäs noiden takana edes on onko siellä jotain siirtäjän säätö touhuja tai jotain muuta.

Posted

Jos laatikko vuotaa noista reijistä niin siellä voi olla painetta. Nuo tulpat on pölysuojat. Eli tarkasta, että huohotusreikä ei ole tukkeessa. Huohotinreikä on muistaakseni nokkakappaleen yläosassa.

Posted
Jos laatikko vuotaa noista reijistä niin siellä voi olla painetta. Nuo tulpat on pölysuojat. Eli tarkasta, että huohotusreikä ei ole tukkeessa. Huohotinreikä on muistaakseni nokkakappaleen yläosassa.

 

Huohotin/ylitäyttö reikä on auki aiankin silloin kun lootan tiivistin. Mutta veikkaan että höyrypesuri painoi reijän pölysyojaan ja siksi vuosi tai pitäisikö siellä olla edes öljyä pölysuojan takana. Eli siis alkuperäiseen kysymykseen mitä ne suojaa, tai siis mitä niiden takana on .

Posted

Jos tuosta reijästä katsoo sisään niin siellä näkyy vaihteensiirtäjän tanko. Tuosta reijästä laitetaan asennusvaiheessa siirtäjän lukituskuula ja jousi, jotka nyt on sen siirtäjän takana. Jos tulppa on rikki tai puuttu niin kyllä sieltä voi öljyä tulla.

  • 3 months later...
Posted

Juu päivitykset on vähän hiljaisessa kun auto on 20km päässä varastossa ehkä ens keväällä voi tulla jotain kun sen käyn kaivamassa ulos.

Posted
Tulipa taas bongattua karmani autolehdestä. Aikaisemmin bongasin Ultra VW:stä tai Volksworldistä, nyt Airmightystä.. Hianoa!

 

Ultra VW:ssä on ainakin ollut, Volksworldista ei tietoa jos jollain parempaa tietoa niin kertokaa ihmeessä. Sitten bilsportissa ja tosiaan airmightyssä on ollut. Ja tietty volkkari lehdessä.

  • 4 months later...
Posted

Nonni nyt sit tuli kaivettua tämäkin pikku huollon saattelemana pois talviteloilta.

 

Eli viime syksynä viimeisillä ajoilla alkoi vähän olemaan sellanen fiilis että joko joku tulppa oli menossa pimeeksi tai sitten tulpanjohto oli paskana eli ratkaisuksi vaihdoin kaikki tulpanjohdot ja tulpat metaken suosittelemiin Boschin WR78G eli 4-kärkinen liukukipinätulppiin. Tähän päädyin oikeastaan ainuastaan sen takia kun paikallisessa varaosaputkassa ei ollut kuin 3 kolme kappaletta W8AC tulppia. Sit otin myös kaasarin irti ja putsasin ja totesin että läppäakselit on ihan sohlot. No ystävälliseltä kaasariekspertiltä sain hyväkuntoset käytetyt läppärungot jotka pitäisi kotoutua ensi vkl ettei tartte ruveta puslien kanssa pelaamaan ja tietty tätä varten pitäisi repiä kaasarit uudelleen irti jossain vaiheessa.

 

Mutta sitten itse asiaan eli kun auton ostin niin joku takavuosien kone expertti oli sen koneen jo aikoinaan läpikäynyt, eli ens sille mitään muuta kuin päällipuolisen hypistelyn tehnyt ja kohtuu hyvin se onkin pelannut. No nyt sit mittasin ekaa kertaa puristuspaineen kun kerran hienon mittarinkin menin ostamaan ja yllätykseksi ne oli mielestäni vähän korkeat eli kolmessa pytyssä 11bar ja yhdessä pytyssä 11,5. Eli homman nimi on sellanen että en tuskin ole repimässä tuota auki korokerenkaiden asennustavarten jos tuo teidän mielestä menee tuollaisenakin.

 

Mutta kun nää "virikoneet" on mulle vähän outoja niin pitäiskö tuollaista puristusta ottaa huomioon jossain konetta säädettäessä esim sytkässä tai pitäiskö kaasariin ruveta vaihtelemaan isompia suuttimia kun veikaan että ne ovat just tasan tarkaan vakiot. Sitten saakos nokan mitattua venttiilikoneiston päästä että onko se vakio tai joku muu.

Posted
No nyt sit mittasin ekaa kertaa puristuspaineen kun kerran hienon mittarinkin menin ostamaan ja yllätykseksi ne oli mielestäni vähän korkeat eli kolmessa pytyssä 11bar ja yhdessä pytyssä 11,5.
Vakio 1300:ssa se on 7.5 - 9.5, joten ei tuo nyt äkkiseltään ihan mahdottomalta tunnu.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...