Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Etrasta olen saanut hyvää polttoaineletkua. En havainnut mitään muutosta usean vuoden käytön jälkeen.

Etran letku ollut itsellä about 3vuotta, kestää. Ainut mistä porsi oli oma moka kun liian suuren ulkohalkaisijaltaan olevan kovan putken päälle työnsin, ei kestänyt venytystä edes 3kk.

Link to comment
  • 1 month later...

Käyttöautossa on tullut kiroiltua kun ei edes marmoritiskiltä saa pensaletkua joka kestäisi pidempään kuin 5 vuotta.

 

Suurin osa sentään on putkella mutta letkua on painepuolella (3baria) ja juuri pakosarjan lähellä, rintapellistä koneelle.

 

Yksi tarvikeletku ei kestänyt kuin vuoden ja toinen pari vuotta. Molemmat vaihtoon kun käynnistyksen jälkeen haisee sisällä asti bensalle.

 

Asennussarja sieltä tiskiltäkin tulee mutta siinä onneksi ei ole kuin puristettavat kertakäyttöklemmarit ylimääräistä.

 

Ei ihme että ko. automallin yksi yleinen liikenteestäpoistumissyy on tulipalo.

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Hyvin nämä nykyiset kumiosat kestää muutaman vuoden. Toivottavasti nämä mitä nyt laiton kestäisi vähän kauemmin kuin kolme vuotta ilman kumin väsymisestä johtuvia vuotoja. Mutta se oli positiivista että sauma tai kiristykset eivät olleet vuotaneet eli asennusvaiheessa tuli tehtyä homma hyvin.

 

Samassa rytäkässä korjasin myös vuotavan suojaputken tilalle laitetun csp suojaputken öljyvuodon joka johtui pullahtaneesta tiivisteestä kampikammion puolella. Tämän kanssa ei voi todeta muutakuin että oma moka ja asennusvirhe. Lämmönvaihdin kun on paikallaan niin putken joutuu painamaan aika isossa kulmassa paikalleen ja kun näin tekee niin myös tiiviste menee huonosti paikalleen. Ja tämän tiedän siittä kun meinasin tehdä saman mokan uudelleen mutta putken kokoonpainaminen sen ollessa paikallaan sai tiivisteen asettumaan kunnolla paikalleen. Ja väliin laiton tietysti tiivistemassan varmistamaan pitävyyttä.

post-219-0-91203600-1441702735_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Jaaha ei mennyt kellonkaan asennus ihan täydellisesti.

 

Korjasin siis keväällä tämän vehkeen kellon ja testasin sitä irto akulla. No kaikki toimi ja kello jopa piti aikansakin muutaman tunnin testin perusteella.

 

No kello autoon lampun johto kiinni ja uusi testi valo syttyi palamaan vaikka mittarivalot ei olleet päällä mutta kello ei virittynyt. No hiton moinen pähkäily että mites vitussa se noin tekee. Käänsin kelloa valo sammui ja kello virittyi. Ok eli ei saanut kunnolla maata ja kun ei saa kunnolla maata niin kellon virittävän kelan läpi pääsee virtaa kärkien kautta valolle joka taasen saa maan jostain mittarivalokytkimen läpi eli valo palaa. Mutta nyt hiton hyvä kysymys että onko se kello olanperinkin väläyttänyt valoa aina virittyessään tai onko alkuperäisessä johtosarjassa ollut diodi tms joka on estänyt tämän mittarivalojen virran väärään suuntaan kulun.

 

Itse ajattelin korjata ongelman laittamalla diodin mittarivalon johdon väliin niin minun käsittääkseni valon välkkyminen pitäisi loppua.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 9 months later...

Tälle biilille ei ole juurikaan muuta tarvinnut tehdä kun laittaa menovettä tankiin tänävuonna.

Mutta lähestyvä bugrun classic pisti miettimään että mahtaakohan tulla ahdasta pakata kolmen yön telttailukamat ja 8 &10 vuotiaat muksut ja tietty vaimo ghiaan. Kun parivuotta sitten oli jo kohtuu ahdasta ja ei toi tallissa hengaileva juniskaan ole vielä ihan ajokunnossa.

 

post-219-0-33616900-1468822805_thumb.jpg

 

Eli pakkohan heinemanni on ottaa mukaan ja sitä varten piti asentaa koukku. No tietenkään t34 ghiaan ei liikaa ole koukkuja tarjolla ja hinnatkin enempi kuin mielenkiintoisia. Eli ei muutakuin rakentamaan, aihioksi ostin joskut variantin koukun joka tarkemman tutkimisen jälkeen osottautui 412 koukuksi. No tällä ei käytännössä ollut mitään väliä kun kumminkin se olisi mennyt palasiksi. No ei siinä sitten auttanut muu kuin todeta että koukku on liian leveä ja kiinnitysraudat eivät mahdu korissa olevista reijistä läpi. Eli raudat poikki ja samanpaksuisesta lattaraudasta väsäämään uusia kiinnikkeitä. Koukun muotomaan ei tietenkään osunut kohdalleen mutta tämän sai muutamalla siivutuksella korjattua. Tämän illan projektina sitten olisi täppäillä kaikki kasaan ja sovitella puskuria paikalleen. Vähän jännittää saako koukun vielä autosta irti kun puskuriraudat ovat pienessä kulmassa alunperin. No mietitään sitä sitten illemmalla ja tietty yksi vaihtoehto on väsätä pulttikiinnikkeet mutta sille tielle en mielelläni lähtisi.

 

post-219-0-19942700-1468822020_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Nyt en muista että oliko sun Heinemannissa jarrut vai ei, mutta jos siinä ei ole jarruja niin (todennäköisesti) sitä ei Ruotsissa saa hinata kuin 40 km/h. Ihan vaan ajattelin muistuttaa ettei tule yllätystä...

Link to comment

Nyt en muista että oliko sun Heinemannissa jarrut vai ei, mutta jos siinä ei ole jarruja niin (todennäköisesti) sitä ei Ruotsissa saa hinata kuin 40 km/h. Ihan vaan ajattelin muistuttaa ettei tule yllätystä...

Kiitokset tiedosta. Ja oli se siellä jo viimevuonnakin mukana.

Link to comment

Hetkinen miten tämä kärryasia nyt menee koetin kaivaa tietoa asiasta ja löysin nopeasti vain tälläisen joltain kelkkafoorumilta.

 

 

80 km/h

* Moottoriajoneuvot, joissa on jarrullinen perävaunu.

* Moottoriajoneuvot, joissa on jarruton perävaunu ja joissa perävaunun kokonaispaino - tai omapaino, kun perävaunu on tyhjä - ei ylitä 50:tä prosenttia vetoauton omapainosta. Perävaunun kokonaispaino enintään 750 kg.



40 km/h


* Moottoriajoneuvot, joissa on jarruton perävaunu, silloin kun perävaunu on kuormattu ja sen kokonaispaino ylittää 50 %:lla vetoauton omapainon.

* Moottoriajoneuvot, joissa on jarruton perävaunu, silloin kun perävaunu on tyhjä ja sen omapaino ylittää 50 %:lla vetoauton omapainon.

 

Eli heinemanni on muistaakseni 400kg lastaamattomana joka istuu hyvin tähän ghian 910kg omamassan 50% sääntöön joten ainakin ylläolevan mukaan sitä saisi kiskoa 80km/h. Ja voisi ottaa vielä 60kg tavaraakin mukaan ;)

Edited by Tanhis
Link to comment

Rekisteriotteesta katsotaan kärryn kokonaispaino ja jos se on yli puolet vetoauton omapainosta niin rajoitus on 40 km/h. Ghian tapauksessa siis rekisteriotteessa ei kokonaispainon kohdalla saa lukea kuin maksimissaan 455 kg.

 

Edit: Tämä siis siinä tapauksessa että kärryssä on kuormaa kyydissä.

Link to comment

Mistäköhän tuon säännön löytäisi ruotsin puolelta että saisi varmaa tietoa kun tuossa yllä olevassakin puhutaan sekä kokonaispainosta että omapainosta.

 

Eli itse tulkitsen tuon niin että jos ei heinemanniin lastaa mitään niin silloin mennään omapainon mukaan 50%. "perävaunun kokonaispaino - tai omapaino, kun perävaunu on tyhjä" mutta taasen jos sinne lastaa jotain mukaan niin silloin se olisi kokonaispainon mukaan.

Link to comment

Juuri noin kuten tulkitsitkin. Tyhjänä saat siis vetää 80 km/h mutta jos laitat tavaraa kyytiin niin sitten ilmeisesti et? Selvitin tuon omaa kärryä varten ja juuri noin se menee, eli paino rekisteriotteesta (omapaino tai kokonaispaino) ja todellisella painolla ei ole merkitystä jos kyydissä on jotain.

Link to comment

Noni sit olis hitsaukset tehty töpselin peltiä lukuunottamatta. Meni hitsauksiinkin lähemmäs parituntia kun viisti saumat ja madalsi ja lyhensi koukkua vielä vähän. Ei kaunein ja en lähtisi tuolla mitään autotraileria kiskomaan mutta varmasti tulee yksi telttakärry perässä. Harvemmin saa hitsikonesta laittaa virrat ja langansyötöt täysille ja antaa painaa.

post-219-0-27172400-1468957361_thumb.jpg

post-219-0-07747200-1468957386_thumb.jpg

Link to comment

Iltapuhteena kävin nelisatasella vesipaprulla varaosaliikkeen valualumiinipistokkeen läpi. Ja sen jälkeen pikkasen rättilaikkaa ja lopputulos on tässä. Jospa huomenna sais korin extra koukun kiinnikkeen hitsattua paikalleen ja sähköt aloitettua. Veikkaan kyllä että näilläkeleillä saattaa mennä vkl mökillä.

Link to comment

Iltapuhteena kävin nelisatasella vesipaprulla varaosaliikkeen valualumiinipistokkeen läpi. Ja sen jälkeen pikkasen rättilaikkaa ja lopputulos on tässä. Jospa huomenna sais korin extra koukun kiinnikkeen hitsattua paikalleen ja sähköt aloitettua. Veikkaan kyllä että näilläkeleillä saattaa mennä vkl mökillä.

Edited by Tanhis
Link to comment

OT:na tuli mieleen koukuista, että katselin uuden pakettiauton perässä olevaa koukkua niin näytti olevan pulttiliitoksilla tehty. Niin pituus- kuin korkeussuuntainen säätö oli pulteilla. Olisiko ajateltu niin että sopii moneen malliin?

Peräkärryn vetoaisasta ja akselista on jo kielletty itse tehdyt hitsaukset. Pitää olla pulttiliitokset tai tyyppihyväksynnät.

 

Tästä huolimatta hyvännäköinen ja sopiva koukku sulla tulossa.

Link to comment

OT:na tuli mieleen koukuista, että katselin uuden pakettiauton perässä olevaa koukkua niin näytti olevan pulttiliitoksilla tehty. Niin pituus- kuin korkeussuuntainen säätö oli pulteilla. Olisiko ajateltu niin että sopii moneen malliin?

Peräkärryn vetoaisasta ja akselista on jo kielletty itse tehdyt hitsaukset. Pitää olla pulttiliitokset tai tyyppihyväksynnät.

 

Tästä huolimatta hyvännäköinen ja sopiva koukku sulla tulossa.

 

Eiks näin vanhoissa saa koukun nupin heppaa vaikka kattoon kiinni, ja kärryn aisa saa olla vaikka puusta?

 

-Pete-

Link to comment

Juu ei pahemmin tyyppihyväksyntöjä taideta katsella tämän ikäisessä autossa. Ja onhan tässä tyyppihyväksynnät kunnossa. Ja mitä noihin pulttiliitoskoukkuihin tulee niin ne vasta turvallisia onkin sen jälkeen kun kovia pultteja ruvetaan korvaamaan kiinalaisilla tinapulteilla nyrkkipajoilla. Ja luulempa että suurin syy siihen että näissä on säädöt johtuu varmaan siittä että koukku saadaan säädettyä firman kärryyn paremmin sopivaksi kun kuulan korkeudelle ei taida mitään selkeää standardia olla olemassa.

Link to comment

Nyt vois Timo ihan itse miettiä asiaa. Tuo ei ole ollenkaan ajoneuvoon kuuluvan PEKA-vetolaitteen näköinen. Katsastuksessa sitten tutkitaan.Tarkastetaan vetolaitteessa olevasta kilvestä tai meistetystä merkinnästä, että vetolaite on hyväksyttyä mallia ja täyttää voimassa olevat määräykset. Käytetystä vetolaitteesta tyyppikilpi on voinut irrota, jolloin vetolaite tunnistetaan kokemusperäisesti tai hyväksymistodistuksia apuna käyttäen. Ellei vetolaitetta voida tunnistaa, on se vaihdettava. Vetolaitteen rakenteen muuttaminen, rei'ittäminen ja hitsaaminen on kielletty. Vaurioitunut vetolaitteen osa on korvattava uudella tai milloin se ei ole mahdollista, vetolaite kokonaisuudessaan vaihdettava. Tarvittaessa saa vetolaitetta korjata valmistajan toimesta noudattaen laitteen piirustuksissa esitettyjä työtapoja ja käyttäen piirustusten mukaisia osia sekä raaka-aineita. Nimenomaan type 3 ja 4:ssä vetokoukun poikkipalkki on mitoitettu koko vetokuormalle, koska keskikiinnitystä ei ole. Tuohon koukkuun jos laitat tyyppikilven, niin varokaa muut kulkijat. 

Link to comment

Eiköhän tämä ollut selkeä että koukku ei ole tyyppihyväksytty kun kerran on hitsattu.

 

Mulla oli tasan tarkkaan kolme vaihtoehtoa koukun totetuttamiseen t34 ghiaan.

 

1. Löytää alkuperäinen koukku. No tämän asian tutkiminen tuotti tuloksen että muutama vuosi sitten joku on nähnyt tälläsen myynnissä ~2000€ hintaan saksan e-bayssä. Eli tämän vaihtoehdon jätin väliin harvinaisuuden ja hinnan vuoksi.

 

2. Muistin että joku joskus teki koukkuja näihin. Nopea tutkimus asiaan ja kyseinen koukku oli hyvinkin heppoisesti rakennettu ja sekään ei tietenkään ollut tyyppihyväksytty. Kiinitys alkuperäisiin puskurin kiinnikkeisiin jotka ei muuten ole hääppöiset.

 

3. Tehdä oma koukku käyttäen vanhaa koukkua lähtökohtana. Se että onko se laillinen tai ei jää varmaankin sen katsastusmiehen päätettäväksi joka koukun tulee näkemään auton perässä. Ja tätäkin asiaa tutkin niin koska auto on rakennettu ennen 2000 maaliskuuta niin koukun saa tehdä itse.

Link to comment

Ja kun tuota sinun quottaamaan katsastajankäsikirjaa vielä tarkemmin lueskelin niin siellähän on oikei maininta omavalmiste koukun hyväksynnästä.

 

Ja tällähetkellä minulta puuttuu kilpi josta käy selville suurin sallittu perävaunupaino.

Link to comment

Katsastuksessa sitten tutkitaan.Tarkastetaan vetolaitteessa olevasta kilvestä tai meistetystä merkinnästä, että vetolaite on hyväksyttyä mallia ja täyttää voimassa olevat määräykset.

Joskus ennen vanhaan, silloin kun koukku vielä piti katsastaa erikseen, oli sallittu myös omavalmisteinen koukku. Katsastusmies sitten koukkua autoon katsastettaessa tutki koukun ja hyväksyi tai hylkäsi sen. Tuollaisen omavalmistekoukun käyttö on edelleen sallittua.

  • Like 1
Link to comment

Nyt kun on mieletkin pahoitettu niin laitetaan kuvaa lopputuotteesta vielä pitää odotella työkaluja loppukiristykseen kun kotipakista ei löytynyt 28 hylsyä ja 40 lenkkiä.

post-219-0-73451200-1469477073_thumb.jpg

 

Sähköjen vetokin tuli aloitettua vetämällä peräkärrykaapeli töpseliltä takapenkin alle johon meinaan releet sijoittaa. Tähän pakettiin meinaan tehdä 12v peräkärrysähköt kuten varianttiinkin aikoinaan. Eli kahdella 6->12V muuntimella ja neljällä 6v releellä. Releiden ohjaukset vedin myös haaroittamalla takavaloille menevät johdot takakyljen sisällä. Liitokset tein kuorimalla taakse menevien johtojen päältä eristeen pois ja tinaamalla uuden johdon siihen kylkee ja sitten vulkanoituva teippi päälle.

post-219-0-06023500-1469477733_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Ihan OT. Meillä 2vuotta sitten käski katsastusmies korjata koukun hitsaamalla. Auto on Chevy PickUp. Sitä en tiedä oliko katsastus mies oikeassa vai väärässä, mut näin tehtiin eikä ole tullut sanomista katsastuksessa.

Link to comment

Tuossa Timon lempikirjan kuva oikeasta Westfalian vetokoukusta. Kaikki saavat ihan tehdä nuppia lukuunottamatta vetokoukun, standardin mukaisista teräsosista. Itse hitsaamalla koottu rakenneputki sellainen ei ole.

 

http://www.thesamba.com/vw//forum/album_page.php?pic_id=69430

Voi nyt jo vittu kuka nyt sun muroihin on kussut.

 

Kun kerran asiantuntia koukkuasioissa olet niin kerro missä kohtaa tätä tekstiä löydät mainitsemasi vaatimuksen.

 

Omavalmisteiset vetolaitteet (O1- ja O2-luokan vetoon käytettävät)

- mikäli auton valmistaja ei ole ilmoittanut vetokytkimen kiinnityspisteitä tai niitä ei muusta

perustellusta syystä voida käyttää, saadaan asennus tehdä tukeviksi osoitettuihin kantaviin

rakenneosiin. Tällöin asennuksessa on käytettävä riittäviä jäykisteitä ja noudatettava ARK:n

mitoitusohjetta Ha 3963/74 17.02.1986.

- Huom! 1.1.2005 tai sen jälkeen EY-tyyppihyväksyttyyn M1-luokan autoon asennettavan

vetolaitteen tulee olla em. normien mukaan hyväksytty.

- työn laatuun kiinnitettävä erityistä huomiota. Voidaan edellyttää valmistajan vakuutus ja

vetolaitteeseen kiinnitetty valmistajan kilpi, josta ilmenee suurin sallittu perävaunupaino.

Link to comment

Täällähän on Räsäsen Päivejä koko foorumi täynnä ;)

 

Releet löysi tänään paikkansa ja ohjausten toiminta tulikin jo testattua.

 

Vielä pitäisi löytää toinen 6-12V muunnin kun mulla olikin vain yksi hyllyssä. Ja kiinastakaan ei kerkeä enää tilaamaan.

post-219-0-83423500-1469564603_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Joku varmaan osaa kertoa suoraan että mihin suuntaan ajovalonpolttimon lyhkästen heijastin kupin pitää osoittaa ylös tai alas.

 

Mulla on vaan ollut tuo valokuvio hieman hassu ja olen alkanut epäilemään että mahdoinkohan asentaa ne väärinpäin sinne.

Link to comment

Hieno koukku. Ihme nykyään kun jotain autoon laittaa niin kukaan ei osaa muuta kommentoida että onko laillinen vai laiton ja mitä katsastusmies sanoo. No tekijä varmaan tiedostaa tämän ja kertoo sitten mitä katsuri sanoi tai sitten ei kehtaa kertoa. Suomen lakiviidakossa kaikki harrastaminen on laitonta. Tollasen auton ku löytää viel omiin kokoelmiin niin olis tyytyväinen

  • Like 1
Link to comment

Hieno koukku. Ihme nykyään kun jotain autoon laittaa niin kukaan ei osaa muuta kommentoida että onko laillinen vai laiton ja mitä katsastusmies sanoo. No tekijä varmaan tiedostaa tämän ja kertoo sitten mitä katsuri sanoi tai sitten ei kehtaa kertoa. Suomen lakiviidakossa kaikki harrastaminen on laitonta. Tollasen auton ku löytää viel omiin kokoelmiin niin olis tyytyväinen

 

Jos minun kommenttia tarkoitat, niin olet kyllä lukenut kuin piru raamattua.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...