Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

No nyt sit mittasin ekaa kertaa puristuspaineen kun kerran hienon mittarinkin menin ostamaan ja yllätykseksi ne oli mielestäni vähän korkeat eli kolmessa pytyssä 11bar ja yhdessä pytyssä 11,5.
Vakio 1300:ssa se on 7.5 - 9.5, joten ei tuo nyt äkkiseltään ihan mahdottomalta tunnu.

 

 

Ok eli hätäilen luultavasti vain turhaan.

Link to comment

16-17.jpg

 

 

Juu hätäilin turhaan ei se niin korkea ole eli whitout quesswork kertoo että 11-9,5atu välillä pitäisi olla. Ja hylky 8atu.

 

Eli 11,15 bar olis maksimi tehtaan suositus eli ei se niin korkea ole.

 

edit tekstiä selvennetty.

Link to comment

 

Ja hylky 8atu

 

eli 11,15 bar

 

8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan)

 

Siis 11 atu on 11,15 bar ja siksi sen kirjoitin eri riville kun maksimi arvoja hain. Mutta jäi piste pois välistä.

Link to comment
Siis 11 atu on 11,15 bar ja siksi sen kirjoitin eri riville kun maksimi arvoja hain. Mutta jäi piste pois välistä.

11 atu pitäs olla 10,787315 bar

 

En kattonut taulukko kirjasta vain ihan googlen apuun turvauduin. Mistäs oman muuntokertoimesi repäisit?

 

11 atm to bar

 

Mutta yhteenvetona voisin sanoa että mun käytössä oleva mittari on noin 1/4 osa baarin tarkkuudella eli millään kolmansilla desimaaleilla ei juurikaan ole merkitystä ja niinkuin metake tuolla ylhäällä mainitsi että 1atu = 1bar ja tämä tarkkuus riittää mun mielestä autokäytössä ihan hyvin.

Link to comment
8atu=114psi=7.7bar (ainakin psi/bar convertterin mukaan)

1 atü = 1 bar, kyseessä on sama asia eri lyhenteellä

Kas, tarviin näköjään silmälasit että näkee mitä lukee :)

 

1 atü = 1 atm = 1.01325 bar (at on eri asia kuin atm)

 

Tanhiksen konversio oli siis oikein, muut väärin..

Link to comment
Edit Metakelle: ATU ja ATM ei ole samoja

Korjaan edelleen vastaustani (mulla on varaa myöntää olleeni väärässä) :)

 

Je nach Bezugsniveau wurden aus der Technischen Atmosphäre die folgenden Einheiten abgeleitet:

absoluter Druck (Bezugsniveau: 0): ata (pa)

Druck in at über dem Bezugsniveau: atü (pü)

Druck in at unter dem Bezugsniveau: atu (pu)

 

Die alte Einheit atü (für „Technische Atmosphären über Bezugsniveau“)

 

Saksaa taitamattomani ehdotan sitten, että meniskö se kuitenkin näin: 1 atü = 1 at = 0,98067 bar ??

 

Edit: Tämä sivusto taas kertoo näin: 100000 Pa = 1.00 atü (Atmosphäre Überdruck): http://muunin.kingconv.com/pressure

Että mikä tässä nyt on oikein, 3 erilaista muuntokerrointa on jo löytynyt..

Link to comment
"atm" on eri kuin "at". AT lisättynä U umlauteilla eli atu tarkoitti sitten että paine on ilmakehän paineen lisäksi. Muutenhan sakemanni sanoisi että tyhjän renkaan paine on tasan 1 at... Tarkkaa porukkaa ovatten.

 

tuolta esim. tarkkoja kertoimia: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_%28unit%29

 

Edit Metakelle: ATU ja ATM ei ole samoja

 

autokäytössä 1atü = 1 bar. Mutta jos katsotaan absoluuttista painetta niin silloin 1atü = 2 bar

 

 

Die alte Einheit atü (für „Technische Atmosphären über Bezugsniveau“) fand sich z. B. auf den Reifendruckfüllgeräten an Tankstellen. Da der PKW-Reifen das Fahrzeug nur tragen kann, wenn der Reifen im Verhältnis zum Umgebungsdruck (etwa 1 bar) einen Überdruck beinhaltet, zeigen die Reifendruckfüllgeräte nur den Überdruck (atü) an. Wird der Reifen mit 2,2 atü befüllt, beträgt der absolute Druck im Reifen also ca. 3,2 bar.

 

Tai oletko nähnyt montakin painemittaria huolttareilla missä renkaan painemittari näyttää valmiiksi 1 bar.

Link to comment
Hähää, pääsin taas saivartelemaan.. ;) Tyhjän renkaan paine nimenomaan ei ole 1 at, vaan 1 atm :)
Tyhjän renkaan paine voi olla kumpi hyvänsä tai jotain muuta.

Jos ilmanpaine sattuu olemaan 980 mbar on tyhjän renkaan paine noin 1 at.

Jos ilmanpaine sattuu olemaan 1013 mbar on tyhjän renkaan paine noin 1 atm.

Link to comment
autokäytössä 1atü = 1 bar. Mutta jos katsotaan absoluuttista painetta niin silloin 1atü = 2 bar.
Mietin tätä ja tuli mieleen että voisiko saksalaisen käytännön takana olla Alpit..? 2000 metriä korkealla tulee jo jotain 0.2 bar virhettä rengaspaineisiin jos käytetään absoluuttista painetta. Alpeilla saattas olla teitä vielä 3000 metrissäkin tms. (ei tietoa, arvaus vaan).

Suomessa ei merkitystä, mittariin ei tarvitse laittaa "baru".

 

Muuten juttuni pointti oli vaan että "at" ja "atm" ovat eri yksiköitä joilla on eri muuntokertoimet.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Lähiaikoina olen vähän jumppaillut kaasareiden kanssa, ja tämä kaasari juttu on vieläkin vähän auki kunnes saan yhden nossi kaasarin ja toisen nossi läpän kotiin asti.

 

Tässä vähän työmaasta kuvaa näistä olen koettanut kasata siedettävää paria ja kohtuulliset olenkin saanut aikaiseksi. Mutta kun mulle tarjottiin nossi kaasaria ja sille uutta läppää kaveriksi toisen kaasarin elvytystä varten. Niin pienen katsastelun jälkeen totesin että ei noista saa hyviä vaikka mitä tekisi.

8801.jpg

 

 

Tossa kuva vanhasta läppäakselista ja kuten varmaan kuvasta huomaakin niin ei varmaan tartte ihmetellä jos vähän on käynti päin persettä kun imee ehkä vähän ylimääräistä ilmaa tuosta raosta kaasarille.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8800.jpg

 

Olen myös väsäilly vivustoa välyksettömäksi joka tarkoittaa käytännössä M5 kokoisin palloihin siirtymistä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8798.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8797.jpg

 

 

Sitten kun kaasareita tein kuntoon niin törmäsin tälläisen ongelmaan mitä en ollut ennen edes huomannut. Eli tyhjäkäyntiventtiili/ suutin ei mene pohjaan asti kun se ottaa kiihdytyspumpun kanteen kiinni. Eli kuuluisiko tuossa olla välissä joku tiiviste/koroke kun en nyt ihan heti usko että tuo on alunperin ollut tuollainen. Tällähetkellä olen ratkaissut ongelman vahingossa kiinteällä suuttimella kun toinen venttiili ei toiminut ja toimivaa 6v ventiiliä en löytänyt ennen kuin nyt.

 

8799.jpg

Link to comment
Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner.

Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä.

 

Oon normaalisti kuulapuhaltanut ulkoa ja sisältä harvemmin on tarvetta.

Link to comment
Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner.

Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä.

 

Oon normaalisti kuulapuhaltanut ulkoa ja sisältä harvemmin on tarvetta.

 

Minä en lasikuulapuhaltele koskaan moottori/kaasariosia kun on mielipiteitä, että lasikuulaa jää

kanavien mutkiin tai huokosiin, vaikka kuinka hyvin jälkeenpäin putsailee. En ainakaan ota sitä riskiä että tämne tavara

lähteen moottoria kiertämään.

Enempi moottoripyörän osien kanssa touhunnut, mutta koneet on koneita.

Mielummin kemikaaleilla liuottelen hapettumat yms.

Link to comment
tommosia tavattu 12V ja 24V tk-solenoidien kanssa, mistä oot löytänyt tk-suuttimia ilman solkkua?

Ok eli mun pitäis jostain löytää tollaset kaulukset noihin solenodien varteen. Ja tk suuttimet tuli yhden vanhan pdsid soleksi parin mukana. Oliskohan olleet jossain teollisuus sovelluksessa joskus?

Link to comment
Kaasarin osien/runkojen putsaamiseen on tehokasta ainetta Yamaha carburator cleaner.

Saa ainakin meilläpäin (Yamaha) veneliikkeistä.

 

Oon normaalisti kuulapuhaltanut ulkoa ja sisältä harvemmin on tarvetta.

 

Minä en lasikuulapuhaltele koskaan moottori/kaasariosia kun on mielipiteitä, että lasikuulaa jää

kanavien mutkiin tai huokosiin, vaikka kuinka hyvin jälkeenpäin putsailee. En ainakaan ota sitä riskiä että tämne tavara

lähteen moottoria kiertämään.

Enempi moottoripyörän osien kanssa touhunnut, mutta koneet on koneita.

Mielummin kemikaaleilla liuottelen hapettumat yms.

 

Juu en määkään niitä putsaamatta jättäisi puhalluksen jälkeen ja siittä varmaan voidaan olla montaa mieltä ettå tekeekö muutama lasikuula kumminkaan kauheaa vahinkoa jos niitä pytyn kautta menisikin. Ja sen takia nuo kaasarit näyttää rujolta ulkoapäin kun en vain yksinkertaisesti ole jaksanut putsata niitä.

Link to comment

Nonni sit on nossi kaasari saatu kotiin asti ja ei sekään nyt ihan suora tie onneen ollut.

 

Eli tälläsen sain paketissa http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8802.jpg kannen ruuvit olin kerennyt vain avaamaan.

 

Sisällä oli ajan patina päässyt vähän nakertamaan mutta kanaviin asti ei rutto näyttänyt menneen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8803.jpg

 

Kaasarista tosiaan puuttui ryypy elementti ja sammutus solenoidi.

Ja kun ryyppymekanismeja roplasin huomasin että tuo mäntä joka on ilmeisesti joku lisäimapiiri tms niin sen kanki oli irti eli sokka puuttui no ei muutakuin kanki paikalle ja uusi sokka tilalle. No kaikki oli ok sokkia löytyi varaosakaasareista eli kaikki oli ok.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8804.jpg

 

Mutta sitten rupesin ihmettelemään että miksi toi ryypyn askelevy tai mikä nyt onkaan ei palauta kunnolla. No sieltähän puuttui jousi mikä sen palauttaa perkl. Eli vähän asiaa tutkittuani tulin siihen lopputulokseen että sitä jousta en saa sinne muutakuin irroittamalla koko ryyppyläppäakselin. Mikä tarkoitti läpän ruuvvien tyssäys lukituksen pois poraamista kahdesta kaasarista ja jousen paikalleen laittoa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8805.jpg

 

Sit ei muutakuin uudelleen kasaaminen ruuvilukitteen kera ja pistepuikolla päähän pisteet takaisin ettei ruuvit löydy joskus männän päältä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8806.jpg

 

Eli nyt olis aikuisten oikeesti hyvä kaasari oikealle puolelle kasattuna. Kohopinta ja kiihdytyspumpun ulosanti pitäisi vielä mitata.

8807.jpg

 

Sit tutkin vähän myös toisen puolen kaasaria ja yllätys yllätys sieltä on tuo samainen jousi poikki mikä puuttui tuosta toisesta kaasarista eli sama homma olisi edessä myös toisella puolella. Kunhan sen kaasarin kimppuun pääsen.

Link to comment

Nonni sit on toisenkin puolen kaasari väsätty siedettävään kuntoon.

 

Eli alotin homman huolellisella putsamisella hondan kaasarinputsausaineella (pakkohan sitä oli koettaa) ja karhunkielellä. Sitten hitsasin vanhaan kiihdytyspumpun käyttötankoon vähän täytettä kulumia kompensoimaan. Ja sitten hion turhat pois dremelillä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8812.jpg

 

Sitten vaihdoin kiihdytyspumppuun uuden nos kannen. Tämän jälkeen rupesin ihmettelemään kun nos kaasarissa kiihdytyspumppu toimi ihan erilailla kun vanhassa kaasarissa. No paljastui että nos kaasarissa oli liian pitkä kiihdytyspumpun kalvon tappi tai mikä se nyt onkaan. Tämä aiheutti sen että se kiihdytuspumpulla ei ollut tilaa liikkua tarpeeksi.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8811.jpg No ei muutakuin kalvo vaihtoon ja kaikki alkoi toimimaan niinkuin pitääkin.

 

Sit vanhasta kaasaristakin täytyi porata ryyppyläppä irti kun siittä oli sit taas askelevyn palautusjousi poikki. No nyt sain sit senkin toimimaan niinkuin pitää ettei se rajota kaasuläpän maksimiaukeamaa ryypyn ollessa pois päältä.

 

Myös ratkaisin sen että miksi se tyhjäkäyntiventtiili otti kiihdytyspumppuun kiinni, no paljastui että niitä on kahta erimallia eli siihen ei voi laittaa sitä uudemmissa kaasareissa olevaa tiivistettä alle kun sit se ei mene pohjaan asti ja olisi näin ollen turha. Eli tarttee olla ventiili mikä on pidemmällä varrella, ja tietty mulla on vain yksi pitkävartinen toimiva 6v venttiili.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8810.jpg

 

Eli nyt mulla on tälläinen pari valmiina.

8809.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8808.jpg

Yksi huono kohta jäi tähän toiseen kaasarin mutta sitä en saa korjattua muutakuin paremmalla kannella ja sellainen on odottamassa lasikuulapuhallusta. Eli siis ryyppykoneiston yksi akseli on rugossa väljä ja holkittaminen olisi mielenkiintoinen homma.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Otin aurinkolipat työnalle eli en niitä ole ennen paikalleen saanut kun toinen kiinnitys muovi oli rikki. No korjasin sen muoviklipsin mikä kiinnittää lipan koriin sulattamalla kolvilla murtumat umpeen ja kaasu liekillä siistin vähän kolvin sulatusjälkiä. Ei siittä kovin kaunis ja tuksin kovin kestävääkään tuli mutta ajaa asiansa. Sitten myös irroitin jouset ja putsasin kiinnitykse ja rasvasin että lipat liikku helposti sivuikkunaankin.

 

Sitten aloitin putsaamaan lippoja ja hyvinkin nopeasta kävi selväksi että vinyyli on niin kellertynyt että se ei vain tulisi näyttämään hyvätä puhtaan valkoisen kattoverhoilun kanssa.

8815.jpg

 

Pienen suihkimisen ja suojaamisen jälkeen kädessä olikin vähän paremman näköset lipat.

8816.jpg

 

Ja lipat autossa asennettuna enää ei tartte ajella nenäpystyssä kun auriko paistaa silmiin.

8817.jpg

Link to comment

8822.jpg

 

Melkein kokonaan vahattuna ja uudet tassut alla kun ei oikein ne five spoket enää napanneet niin sopivuudeltaan kuin ulkonäöltään. Eniten mua haittasi väärä et mikä aiheutti etulokareiden raapimista kun oli enemmän lastia auton kyydissä. Ja samaisesta syystä ei saanut isompia nakkeja takapäähän.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...