Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Posted

OT, saako noita tarroja jostain uustuotantona? Tai peräti NOSsina? :-)

Onpa muuten halvalla selvinnyt, kun yleensä on tullut vastaan vain satasen tarroja 700 kg:n autoissa.

 

t. Mika

Posted

Omapaino 870, kokonais 1050 Ja olisko mahdollisesti sillä jotain vaikutusta että tämä on rekisteröity 2+2 paikkaseksi

Posted
Omapaino 870, kokonais 1050 Ja olisko mahdollisesti sillä jotain vaikutusta että tämä on rekisteröity 2+2 paikkaseksi

 

Mulla on -66 TL:ssä vastaavat lukemat: Omapaino 920 ja kokonaispaino 1370 kiloa.

 

Ikkunasta löytyy tämmönen lipetti:

post-2849-1388836144699_thumb.jpg

Posted

Tänään sain taas niitänäitä tehtyä.

Eli kävin vähän kiertelemässä ja ostamassa sopivaista letkua vedenpoisto letkuksi nokkapellin alle ja myös bensatankin ylivuotoputkelle ostin letkun.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8381.jpg

Vielä pitäisi keksiä että mihin teen reijän tuota vedenpoistoletkua varten. Alunperinhän se on mennyt vaihdetangon ulosottoreijästä ulos mutta kun kyseistä reikää ei ole enää olemassa niin vähän vaikea sitä siittä on ulos vetää.

 

Sitten kolvailin pitkienvaihtokytkimelle uudet johdot ja laitoin vilkunviiksen paikalleen samalla laitoin sitten myös ratin kaikkineen kiinni autoon ja vielä koristekortsukin löytyi ratin päälle. On sitten senverran erikoisen oloinen tuo reitti mistä nuo vilkunviiksen johdot tulevat rattiputkeen että varmasti katkeaa jossainvaiheesa nuo johdot.

 

Ja tupakki ikkunakin löysi paikkansa pelkääjän puolelle puolen tunnin kiilloittelu tuokion jälkeen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8380.jpg

Posted
Omapaino 870, kokonais 1050 Ja olisko mahdollisesti sillä jotain vaikutusta että tämä on rekisteröity 2+2 paikkaseksi

 

Jos en väärin muista niin tuo meni kai kokonaispainon mukaan, joten tosiaan tuo 2+2 ja siitä osittain johtuva pieni kokonaispaino sen selittäis.

Posted
Omapaino 870, kokonais 1050 Ja olisko mahdollisesti sillä jotain vaikutusta että tämä on rekisteröity 2+2 paikkaseksi

 

Jos en väärin muista niin tuo meni kai kokonaispainon mukaan, joten tosiaan tuo 2+2 ja siitä osittain johtuva pieni kokonaispaino sen selittäis.

 

Todennäköisesti näin, koska juniksessa 250 markan tarra.

 

t. Mika

Posted

Rupesin sitten miettimään vähän jarruja ja asentelin jarrunestesäiliön paikaleen että saisi vähän käsitystä että onko jarruissa mitään toivoa ilman kaikkea purkamatta.

Ja tietty kun osia rupesi katselemaan niin säiliön kiinnitys panta oli hukassa/puuttuu. Noh näppäränä kaverina sovelsin pannan ison rosteri letkuklemmarin pannasta. Sitten putken säiliötä varten jouduin hakemaan vesijohto liikkeestä kun varaosaputka myi ei oota (ei ollut ohutseinämäistä putkea). Sitten kyselin että olisko jarrunesteen kestävää letkua ja vastaus oli että ei ole sellaista joka varmasi kestäisi. Noh mitäs sitten siinä muutakuin asentamaan vanha letku takaisin ja vaihtaa sen sitten kun se alkaa vuotamaan.

 

Jarrunestesäiliön kiinnitys

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8382.jpg

 

 

Ja sitten väsäsin kaikki ovien lasit paikaleen ja on sitten sen verran erikoista hommaa kiinnittää noita kehyksettömiä laseja kun säätöjä on sitten joka suuntaan. Ja vielä kaikenlisäksi epäilen vähän että tuo ikkuna hissi ei ole alunperin tästä autosta kun lasit ei nouse niin ylös kuin pitäisi eli pitää sitäkin vielä säätää. Ja kokonaisuudessan vielä pitäisi rasvata kaikki että nousisi vähän jouhevammin lasit ylös.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3741.JPG

Posted

Ei juma haluaisi tavata sen henkilön ketä näitä lankoja on aikanaan työkseen vääntänyt Eli asensin takapenkin jalkoihin ilmaa puhaltavat suuttimet ja niiden käyttö langat paikalleen. Ja pitää kyllä myöntää että on tehty halvalla hieno toiminto noihin läppiin eli yksinkertaisesti vain väännetty pätkä rautalankaa niin että aukeaminen pysähtyy keskiasentoon.

 

Kuva läpästä ja sen käyttö langasta.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8383.jpg

 

 

 

Sitten väsäsin vaihdekepin kamoineen paikalleen ja samaan syssyyn kun auto alkaa sisältä olemaan siinä kunnossa että ennen kuin saan mattoa varten materiaalia ja innostusta niin ei siellä paljoa enää tekemistä ole, muutakuin sähköt. Eli tästä johtuen nostin myös penkit paikalleen että pääsee taas varastoon sisällekkin. Ja myös kasasin tuon lämmitys kontrolli härvelin käsijarru kahvan vieressä.

 

Sisusta alkaa muotoutua

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8384.jpg

 

 

Sitten sain tänään postissa uudet ovitiivisteet ja kiilat ovia varten ja nyt kun ne on paikallaan niin on kuin kassakaapin oven sulkisi kun on jotain oven ja korin välissäkin.

Posted

Sit on yksi pirullinen homma aloitettu eli koneen toimintakuntoon saattaminen.

 

Eli homman nimihän on se että kone on rempattu joskus 80-90 luvun vaihteessa ja ei ilmeisesti koskaan koekäytetty. Noh tästä johtuen koneessa ei ollut kaikki paikallaan. Eli esim laturin kollektorin oli hiottu tasaiseksi ja siittä puutuui hiilet ja laturin kiinnityskin oli oma ongelmansa kun kiinnityspanta puuttui. Noh näppäränä kaverina otin hiilet toisesta 6v laturista ja kiinnityspannan tein reikänauhasta kunnes jostain 6v remmin löydän.

 

Sitten koneen päittäisvälys oli säädetty ihan päin honkia eli nollaan ja vauhtiskaan ei ollu kunnolla kiinni ilmeisesti juurikin päittäisvälyyden säätämisen takia.

 

Ja kaasarien vivustot oli ihan jäykät ja kun asiaa rupesin tutkimaan niin toisen kaasarin nivelletty palikka oli jumissa akselissaan ja itse akseli liikkui eikä osa akselissa.

 

Myös kiihdytyspumppujen kalvot olivat niin kopottuneita että ne eivät suostuneen palauttamaan niinpä vaihdoin kalvot toisesta kolkin kaasariparista näihin kaasareihin. Pitäisi varmaan tilata jossain vaiheessa korjaussarjat että saisi varmatoimisemmat noista kaasareista.

 

Ja myös pakoputkea rupesin sovittelemaan paikoilleen ja kun kolkin hyviä sorsia ei ole löytyt vieläkään niin laitan vakiovaimentimen j-putkien kanssa paikalleen kunnes löydän jostain kunnon vaihtimet. Ja kun kerran kolkissa on periaatteessa neljät sorsat niin ajattelin että vedän ekoilta sorsilta putket kabiinin puolelle niin saa ainakin vähän lämmintä ilmaa kabiiniin ja katsastussetäkin varmaan tykkää. Ja maalasin myös vaimentimen ja j-putket alumiinipinnoitteella.

 

Vielä kun saisi osatoimituksen että saisi loput osat jota koneen kasaamiseen tarvitaan.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8386.jpg

Posted

onkos tossa vaimentimessa kiinni olevat lämpösysteemit isolla mutterilla kiinni? meinasin vaan että näyttää vaimennin kovasti samanlaiselta kun yks mikä pyörii tallissa... onko noi monessa mallissa samanlaisia?

Posted

Tänään korjasin mittarin katkenneen neulan. Eli neula oli poikki ja mittari purettuna kun auton ostin. Noh biffistä sitten löysin miltei samanikäisen mittarin missä oli ehjä neula. Eli simppeli homma molemmista neulat irti ja sitten vaihtamaan.

Samalla myös nollasin kilometrit ja hankalaksihan tämän mittarijupakan meinasi tehdä se että mittari oli osittain purettu eli kilometrimittarin akseli oli irti ja koska t34:n mittari on vain ghiasta löytyvä mittari niin se oli vähän niinkuin pakko saada kuntoon.

 

Vanha ja uusi neula

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3747.JPG

 

Mittari kunnostettuna ja putsattuna

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8388.jpg

 

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8389.jpg

Tietääkö muuten ketään että millaisella pirun kiinnikkeellä tälläinen mittari tulee kiinni ja voiko korin ja mittarin välissä käyttää vain ohkasta o-rengasta tai täytyykö tiivisteen olla jollaintavalla hienompi.

 

Ja sitten otin myös muutaman lähikuvan moottorin korjauksista/virityksistä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8390.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8391.jpg

Ja koneeseen vaihdoin myös kaikki bensaletkut ja kiinnitin puuttuvat ala jäähdytyspellit.

Guest Toheltaja
Posted

mittareissa on semmoset sähkösinkityt hammaspalat noiden kahden kierretankojen kohdalla niissä kiinni. Mul on kasa noita kolkin kaasareita, ja varaosia, jos jotain nippeleitä puuttuu ni voin panna tulee vaikka koko setin postikulujen hinnalla...

post-146-13888361454786_thumb.jpg

Posted

Kävin sit tänään hakemassa 6v RedTop optiman kun oli tarvetta akulle ja oli peräti 15€ kalliimpi kuin lyijyakku eli 150€

.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8392.jpg

 

Ja sitten ruuvasin pakoputken kiinni ja huomasin että j-putket ei todellakaan sovi tuon vakiovaimentajan kanssa ja veikkaan että nuo j-putket ei ole varsinaisesti kolkin j-putket vain jotkut sekasikiöt millä joku kärmes on saatu toimimaan kolkin koneessa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8393.jpg

Posted

Tänään optima löysi paikkansa

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8394.jpg

 

Kojelauta sai kaikki sellaiset kamat mihin on helppo vetää johdot ja valot. Ja tuo pehmuste ei oikeasti ole noin likainen miltä näyttää. Vaikka on se vieläkin likainen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8396.jpg

Yläpehmustetta en vielä asentanut kun tuulilasi pitää vielä ottaa irti kunnes saan puuttuvan listanpätkän matkikseen. Kiitokset edelliselle omistajalle jolta kyseinen lista löytyi.

 

 

Ja sitten aloitin myös takapuskurin ruostereijän paikkaamisen takomalla vähän sinnepäin muodoltaan olevan pellinpalan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8395.jpg

Tuo olisi ainakin tarkoitus yrittää korjata niin että sen joskus voisi vaikka kromauttaa jos ylimäärästä rahaa sattuu olemaan paljon.

Posted

Ite hioisin sen paperilla sileeks vesissä sinne pariin tonniin asti ja vetäisin lumpulla kiiltäväks. Seuraavaks tuuttaisin lakkaa päälle. Palliksen tuhkakupin vetäsin tolleen piruuttani kokeeks 05 ja viel tänäkesänä se kiilsi. Paljon paremman näkönen tulee tolleen kun millään hopeella, sen näkee kilometrin päästä jo. Ja ainahan siihen voi laittaa jonkun bumper stickerin peittämään =P

 

Kromautat sitte uusiks joskus kun ei oo enää muuta nyplättävää autossa.

 

Loisto idea hä? ja viel lähes ilmanen!

Posted

kapen kanssa aikalailla samaa mieltä. kokeiltu täälläkin kyseistä hiomalla kiiltoa esiin jippoa ja toimi ihan hyvin. sopivasti ( sopivin väliajoin ) kun autosolilla tai vastaavalla kiilloittelee niin ei tartte edes lakkaa laittaa.

 

Toki kohdan läheltä huomaa, mutta paljon parempi kuin kuppaisen himmeä/ruosteinen kohta.

Posted

Pitää varmaan koettaa tuota hiomis/lakka juttua Mutta nyt saa luvan mennä paikalleen tuollaisena ja nysvään ne sitten joskus kuntoon.

 

 

Ja postin täti toi tänään lisää osia eli ovien ulostulorajoittimet. Nämä rajoittimet on tarkoitettu t14 Ghiaan ja ovat vajaan sentin lyhkäsemmät mitä niiden pitäsi olla. Mutta toimivat muuten vallan mainiosti kun ei sen oven kuintenkaan tarvitse aueta 90asteen kulmaan. Ja vielä lisäksi että ei pahemmin noita t34 rajoittimia kaupan ole.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8398.jpg

Posted
Omapaino 870, kokonais 1050 Ja olisko mahdollisesti sillä jotain vaikutusta että tämä on rekisteröity 2+2 paikkaseksi

 

Jos en väärin muista niin tuo meni kai kokonaispainon mukaan, joten tosiaan tuo 2+2 ja siitä osittain johtuva pieni kokonaispaino sen selittäis.

 

Jepulis. Ghia on virallisesti kaksipaikkainen ja siis kokonaismassa jää aivan naurettavaksi omamassaan nähden.

 

Huvittavaa asiasta tekee se, että tuo iso Ghia on ihan mukavasti nelipaikkainen verrattuna pieneen (typ14), joka niinikään on 2+2 merkinnöillä rekisterissä. ;)

Posted

Huvittavaa asiasta tekee se, että tuo iso Ghia on ihan mukavasti nelipaikkainen verrattuna pieneen (typ14), joka niinikään on 2+2 merkinnöillä rekisterissä. ;)

 

Juu mahtuuhan sinne takapenkille istumaa mutta ei kyllä yli 165cm saa olla pitkä ettei pää ota kattoon kiinni. Ja voin vain kuvitella että miten joku aikuinen muka istuisi t14 ghian takapenkillä.

Posted
Juu mahtuuhan sinne takapenkille istumaa mutta ei kyllä yli 165cm saa olla pitkä ettei pää ota kattoon kiinni. Ja voin vain kuvitella että miten joku aikuinen muka istuisi t14 ghian takapenkillä.

 

911 oli kans takapenkin osalta melkonen "tilaihme", päättömyys olisi parantanu kummasti matkustusmukavuutta..

 

Pitääki tulla joku ilta kurkkimaan rojektia ja suorittamaan istumatestiä sinne takapenkille :)

Posted

Sitten pitäisi ruveta sorsia väsäämään kun ei nyt ole kauheasti rahaa pistää minkään paskan ostamiseen.

 

Eli tuollaiset sitten valkkasin paskojen seasta hitsattavaksi.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8400.jpg

 

 

Ja sitten saako jostain kolkkiin valmiita sytkäjohto sarjoja tai pitääkö noi väsätä jostain metritavarasta. Nimittäin t1 koneen original sarjana hc:ltä ostettu sarja ei oikein toimi -> aivan liian lyhyet johdot. Ja sitten joka toinen on taas liian pitkä.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8401.jpg

Posted

Mulla on nämä johdot HC:ltä.

 

 

Silikooniset sytytysjohdot

Kunnon 7mm:n silikonijohto. Kaksinkertainen silikonikerros vahvan kuparijohtimen päällä. Tarkoitettuja koneisiin, joissa sytytyksen tulee toimia. Vastus 0-ohm. Täydellinen asennusvalmis sarja.

 

Til.nro € Hinta Tuote

5221-10 23.00 Srj Sytytysjoht.silikoni keltaiset

5221-12 23.00 Srj Sytytysjoht.silikoni siniset

5221-13 23.00 Srj Sytytysjoht.silikoni punaiset

Posted

Niin mutta eihän noitakaan saa vedettyä lähimainkaan sieltä mistä ne pitäisi saada vedettyä. Eli siis kyllä noillakin johdoilla mitä mulla nyt on saa koneen käyntiin mutta se että johdot luikertelee vaikka mistä mikä ei ole kauhean luotettavan oloista.

Posted
Niin mutta eihän noitakaan saa vedettyä lähimainkaan sieltä mistä ne pitäisi saada vedettyä. Eli siis kyllä noillakin johdoilla mitä mulla nyt on saa koneen käyntiin mutta se että johdot luikertelee vaikka mistä mikä ei ole kauhean luotettavan oloista.

 

Kyllä ne mulla ihan asiallisesti asettu, tosin eihän niissä kyllä liiemmälti mittaa ole varsinkaan 1 ja 3 pytyn johdoissa. Kuvaa ei valitettavasti ole, kun auto on jo talviteloilla toisella paikkakunnalla.

Posted
Saahan tarvikeliikkeestä ostettua piuhoja kappaleittain ainakin 5cm välein, ellei jopa pienemmälläkin erolla.

 

 

Mutta sitten tulee kumitutti ongelma tulpan päässä.

Posted

Metritavarana ostaa ja tilkkeet erikseen niin saa tasan oikean mittaisia.

 

Itse kyselin kuplaan niin 40e oli paketilla hintaa ja itse kun teki vastaavat niin olikohan 18e kaikkine hilppeineen+johtoa jäi vissiin reilu metri varastoonkin.

Posted

Mut joo sain tänään jotain tehtyäkkin eli kun sorsia ei tunnu löytyvän mistään järkevään hintaan/kuntoon nähden niin hitsailin sitten nuo ruosteiset paskat kasaan.

 

Ja nyt kun homma on valmis niin olis varmaan ollut melken helpompaa tehdä noi sorsat käytännössä kokonaan uusiksi ennemmin kuin ruveta tekemään paikkoja.

Mutta nyt ovat pintakäsittelyä vaille valmiit.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8403.jpg

 

Ja vois varmaan laittaa hankintalistalle uudet sorsat saksasta 154€ kappale.

Posted

Asialla ei liene mitään merkitystä, mutta tuo toinen näyttäis olevan ykskaasarisesta 1500:sta, kun on tuo esilämmitysputken lähtö tuolla etukäyrässä.

Posted
Asialla ei liene mitään merkitystä, mutta tuo toinen näyttäis olevan ykskaasarisesta 1500:sta, kun on tuo esilämmitysputken lähtö tuolla etukäyrässä.

 

Ai on vai. Kyllä tällekkin koneelle meinasin vetää esilämmitysputken tuosta natsasta.

Posted

Aa... mun moka joo tosiaan kiini on hitsattu jo ja muistaakseni kaikisssa muissakin sorsissa mitä mulla kolkkiin on, on tuo lähtö.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...