Jump to content

Vinkkarit toimimaan

Guest seppo rauti

Recommended Posts

Guest seppo rauti
Posted

Minulla ei apukuskin puolen vinkkari jaksa nousta kuin puoleen väliin kun taas kuskin puolen vinkkari pomppaa samantien ylös. Osaako joku neuvoa mitä sille voi tehdä? Olisi ensi keväänä ekan kerran katsastus 4 vuoteen ja tuo varmaan pitäis olla kunnossa siihen mennessä...Mikä siellä voi olla sökönä että se ei jaksa nousta? Joskus jos sitä oikein pitää pohjassa sitä vipua pitkän aikaa niin se saattaa nousta, mutta vain harvoin. Samoin kun painaa sen pois, niin tulee pidemmällä viiveellä.

Guest seppo rauti
Posted

Olen sitä kyllä putsannut ja vaikuttaa että siellä ei oo mitään likaa...Mitä meinaat tolla että osuuko B-tolpan reikään? Kyllä se oikealla kohdalla on jos siis sitä meinaat?

Posted

Jos viitsit irrottaa viitan ja kokeilla ensin suoraan akulla. Selviää onko vika viitassa vai muussa johdotuksessa/kytkimessä/maadoituksessa.

Posted

Kyl se useimmiten lähtee tuo vaiva rasvaamalla. WD-40 toimii tässäkin kohtaa, tai no mikä vaan CRC tai vastaava.

Jos ei rasvaus auta niin sitte ettimään muita vikoja.

• 1 year later...
Posted

Lainaan vähän:

Onko kukaan pudottanut diodeilla jännitettä jos käyttää 6V vinkkaria 12V järjestelmässä? Esim. 0,6V kynnysjännitteellä olevia kytkis 10 sarjaan. Onko tossa jotain mitä en huomioi?

Posted
Tapeltua tuli, tilaan keväällä 12V vinkkarit :)

Miks et saanu pelaamaan?

Laitoin 1Ohm:n vastuksen ja hyvin toimii.

Paljoko oli vastuksella tehonkestoa?

Posted

Löytyykö linkkiä tohon keskusteluun?

Onko kellään antaa mitään tietoja noista 6V vinkkareista? Virran tai tehon kulutus tai resistanssi. Vois sit laskee optimaalisen vastuksen.

Posted

Olis ensin se kela.

Pohdin tässä vain että kuinka helposti ne 6v vinkkarit sais mun 12v autoon. Vai ostanko suosiolla 12v vinkkarit.

Nyt on siis vilkut tällähetkellä.

Töistä löytyy 22R 50W tehovastuksia. Niitä jos laittais pari kolme rinnakkain ni varmaan menis aika lähelle.

Posted

No tuolla Ohmisella pitäs ehjän vinkkarin toimia. Noissa järeemmän tehonkeston vastuksissa ei liene älyttömiä hintaeroja.

Guest Variant
Posted

Vinkkarin kelan tehonkulutuksen laskemiseksi ei kyl riitä pelkkä käämin vastuksen mittaaminen. Tehoo kuluu myös induktiivisesti. Mä mittaisin mitä haukkaa virtaa 6 voltilla, kun vinkkari pystyssä.

Posted
Vinkkarin kelan tehonkulutuksen laskemiseksi ei kyl riitä pelkkä käämin vastuksen mittaaminen. Tehoo kuluu myös induktiivisesti. Mä mittaisin mitä haukkaa virtaa 6 voltilla, kun vinkkari pystyssä.

Toimii DC:llä.

Posted

Onko tämä 7€ vastus niin vitun vaikee hommata? Mulla oli etuvastuksena ajovalonpolttimo, jossa molemmat langat paloi. Eli jotain 100W lämmitti kojelaudan takana, hyvä ettei palanu koko auto, kun unohtu vinkkari päälle.

Posted
Onko tämä 7€ vastus niin vitun vaikee hommata? Mulla oli etuvastuksena ajovalonpolttimo, jossa molemmat langat paloi. Eli jotain 100W lämmitti kojelaudan takana, hyvä ettei palanu koko auto, kun unohtu vinkkari päälle.

Kyllähän se vähän vituttaa yhtä osaa tilata jos tallista löytyis sopiva lamppu. Ja se vastus lämpeää ihan yhtälailla ku lamppukin kun on oikein mitoitettu. 35W 6V mopon lamppu vastais tota 1ohm vastusta.

Ja se 7e + lähetyskulut on köyhälle iso raha. :)

• 2 weeks later...
Posted

Polttimon vastus ei sitten ole vakio, vaan muuttuu lämmetessään, muistaakseni niin että vastus kasvaa kun polttimo alkaa hehkua, mittaamallahan sekin selviää. Tuskin kuitenkaan ehtii vinkkarin kela tuhoutua vaikka hieman alussa pääsisikin liikaa sähköä lävitse..?

Posted

Turha kai sitä on mittailla, eikä voikkaan jännitteisenä. Polttimon tehostahan se selviää. 36W 6V lamppu on 1 ohmi kuumana.

Posted
miten jännitteellisestä voi mitata vastuksen?

- mittaat polttimon yli menevän jännitteen yleismittarilla

- sen jälkeen irrotat polttimolle menevän johdon ja laitat yleismittarin väliin ja mittaat virran

- sijoitat arvot kaavaan U = R x I, joka täytyy ensin muuttaa siis muotoon R = U / I

- ja näin tuli kätevästi mitattua vastus pienen laskutoimituksen avulla ;)

Posted

Topikkia lainatakseni tyyliin 'asiasta toiseen' ...

Minkäkokoinen vastus tarvitaan, jotta 6V lasinpyyhkijänmoottori toimisi asiallisella nopeudella 12V järjestelmässä? Vauhtikauppojen yleisesti myymässä mötikässä lukee 4 ohm ja se on todellisuudessa 5,1, moottori ei värähdäkään tuollaisella vastuksella ...