Guest seppo rauti Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Minulla ei apukuskin puolen vinkkari jaksa nousta kuin puoleen väliin kun taas kuskin puolen vinkkari pomppaa samantien ylös. Osaako joku neuvoa mitä sille voi tehdä? Olisi ensi keväänä ekan kerran katsastus 4 vuoteen ja tuo varmaan pitäis olla kunnossa siihen mennessä...Mikä siellä voi olla sökönä että se ei jaksa nousta? Joskus jos sitä oikein pitää pohjassa sitä vipua pitkän aikaa niin se saattaa nousta, mutta vain harvoin. Samoin kun painaa sen pois, niin tulee pidemmällä viiveellä. Quote
-tipi- Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Paskanen vinkkari? Jännitehäiviöitä matkalla? Osuuko B-tolpan reikään? Quote
Guest seppo rauti Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Olen sitä kyllä putsannut ja vaikuttaa että siellä ei oo mitään likaa...Mitä meinaat tolla että osuuko B-tolpan reikään? Kyllä se oikealla kohdalla on jos siis sitä meinaat? Quote
Virtanen Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Jos viitsit irrottaa viitan ja kokeilla ensin suoraan akulla. Selviää onko vika viitassa vai muussa johdotuksessa/kytkimessä/maadoituksessa. Quote
Guest JuccaP Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 ite laitoin VD40:stä ja niin nousee rivakasti.... Quote
Guest seppo rauti Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 se on vissii jotain rasvaa / öljyä? Quote
GT78 Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Kyl se useimmiten lähtee tuo vaiva rasvaamalla. WD-40 toimii tässäkin kohtaa, tai no mikä vaan CRC tai vastaava. Jos ei rasvaus auta niin sitte ettimään muita vikoja. Quote
HSuomi Posted December 1, 2010 Posted December 1, 2010 Lainaan vähän: Onko kukaan pudottanut diodeilla jännitettä jos käyttää 6V vinkkaria 12V järjestelmässä? Esim. 0,6V kynnysjännitteellä olevia kytkis 10 sarjaan. Onko tossa jotain mitä en huomioi? Quote
-MITO- Posted December 1, 2010 Posted December 1, 2010 Tapeltua tuli, tilaan keväällä 12V vinkkarit :) Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Tapeltua tuli, tilaan keväällä 12V vinkkarit :) Miks et saanu pelaamaan? Laitoin 1Ohm:n vastuksen ja hyvin toimii. Paljoko oli vastuksella tehonkestoa? Quote
x-pj Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 50W on tehonkesto ja Partco oli paikka mistä tilasin. Tältä palstalta löysin ohjeet, kun vuosisitten tuota rakentelin. Quote
-MITO- Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Partcosta itsekkin hain nuo. Liekkö winkkarit niin huonot sitten itsellä. Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Löytyykö linkkiä tohon keskusteluun? Onko kellään antaa mitään tietoja noista 6V vinkkareista? Virran tai tehon kulutus tai resistanssi. Vois sit laskee optimaalisen vastuksen. Quote
JaniM Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Eiks vastuksen voi kelasta ihan mittaamalla todeta? Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Olis ensin se kela. Pohdin tässä vain että kuinka helposti ne 6v vinkkarit sais mun 12v autoon. Vai ostanko suosiolla 12v vinkkarit. Nyt on siis vilkut tällähetkellä. Töistä löytyy 22R 50W tehovastuksia. Niitä jos laittais pari kolme rinnakkain ni varmaan menis aika lähelle. Quote
JaniM Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 No joo sit jos ei ole moisia, niin pikkasen haastavaa mitata. Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Voin mitata kelan resistanssin. Juu se olis hyvä juttu. Jos löydän sopivat vastukset ni saadaan kaupat aikaseksi =) Quote
-tipi- Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 No tuolla Ohmisella pitäs ehjän vinkkarin toimia. Noissa järeemmän tehonkeston vastuksissa ei liene älyttömiä hintaeroja. Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Perhana siinä lukeekin 1 Ohm eikä 10 Ohm : ) Quote
Virtanen Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Mittari näytti 2K asteikolla 0.01, onko se sitten 10 ohmia vai 0,01 ohmia? Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 10 ohm. Toi tarkkuus ei ihan riitä tuolla 2k alueella. Pitäis saada mielellään 1 ohm, mielummin 0,1 tarkkuudella. Quote
Guest Variant Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Vinkkarin kelan tehonkulutuksen laskemiseksi ei kyl riitä pelkkä käämin vastuksen mittaaminen. Tehoo kuluu myös induktiivisesti. Mä mittaisin mitä haukkaa virtaa 6 voltilla, kun vinkkari pystyssä. Quote
HSuomi Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Vinkkarin kelan tehonkulutuksen laskemiseksi ei kyl riitä pelkkä käämin vastuksen mittaaminen. Tehoo kuluu myös induktiivisesti. Mä mittaisin mitä haukkaa virtaa 6 voltilla, kun vinkkari pystyssä. Toimii DC:llä. Quote
Guest Variant Posted December 2, 2010 Posted December 2, 2010 Toimii DC:llä. Äh.. noinhan se menee. Quote
HSuomi Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Jospa laittais vinkkarin tehoisen ajovalo polttimon sarjavastukseksi. Se vois olla vaikka tavaratilassa piilossa. Quote
Guest biblo Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Miten tuo sitten käytännössä toimii ja kytketään? Quote
-tipi- Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Onko tämä 7€ vastus niin vitun vaikee hommata? Mulla oli etuvastuksena ajovalonpolttimo, jossa molemmat langat paloi. Eli jotain 100W lämmitti kojelaudan takana, hyvä ettei palanu koko auto, kun unohtu vinkkari päälle. Quote
JaniM Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Tipi, eurokin on liikaa volkkariharrastajalle välillä :)) Quote
HSuomi Posted December 3, 2010 Posted December 3, 2010 Onko tämä 7€ vastus niin vitun vaikee hommata? Mulla oli etuvastuksena ajovalonpolttimo, jossa molemmat langat paloi. Eli jotain 100W lämmitti kojelaudan takana, hyvä ettei palanu koko auto, kun unohtu vinkkari päälle. Kyllähän se vähän vituttaa yhtä osaa tilata jos tallista löytyis sopiva lamppu. Ja se vastus lämpeää ihan yhtälailla ku lamppukin kun on oikein mitoitettu. 35W 6V mopon lamppu vastais tota 1ohm vastusta. Ja se 7e + lähetyskulut on köyhälle iso raha. :) Quote
HSuomi Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 6V vinkkarit tuli. Mittasin 1ohm kelan resistanssiksi. Eli toi 1ohm vasts tai 35W 6V lamppu kävis sarjavastukseksi. Quote
metake Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Polttimon vastus ei sitten ole vakio, vaan muuttuu lämmetessään, muistaakseni niin että vastus kasvaa kun polttimo alkaa hehkua, mittaamallahan sekin selviää. Tuskin kuitenkaan ehtii vinkkarin kela tuhoutua vaikka hieman alussa pääsisikin liikaa sähköä lävitse..? Quote
HSuomi Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Aika tukevaa narua toi kela näyttää olevan. Ehkäpä kuitenkin tilaan ton vastuksen jonkun työpaikan osatilauksen ohessa. Quote
Roope Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 miten jännitteellisestä voi mitata vastuksen? Quote
HSuomi Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 Turha kai sitä on mittailla, eikä voikkaan jännitteisenä. Polttimon tehostahan se selviää. 36W 6V lamppu on 1 ohmi kuumana. Quote
metake Posted December 13, 2010 Posted December 13, 2010 miten jännitteellisestä voi mitata vastuksen? - mittaat polttimon yli menevän jännitteen yleismittarilla - sen jälkeen irrotat polttimolle menevän johdon ja laitat yleismittarin väliin ja mittaat virran - sijoitat arvot kaavaan U = R x I, joka täytyy ensin muuttaa siis muotoon R = U / I - ja näin tuli kätevästi mitattua vastus pienen laskutoimituksen avulla ;) Quote
-AP- Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 Topikkia lainatakseni tyyliin 'asiasta toiseen' ... Minkäkokoinen vastus tarvitaan, jotta 6V lasinpyyhkijänmoottori toimisi asiallisella nopeudella 12V järjestelmässä? Vauhtikauppojen yleisesti myymässä mötikässä lukee 4 ohm ja se on todellisuudessa 5,1, moottori ei värähdäkään tuollaisella vastuksella ... Quote
Tutkija Posted December 17, 2010 Posted December 17, 2010 volkkarin oma 6v sytytyspuola on aika sopiva esivastus,siintä mittailemaan vastusta :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.