Jump to content

Vinkkarit toimimaan


Guest seppo rauti

Recommended Posts

Guest seppo rauti

Minulla ei apukuskin puolen vinkkari jaksa nousta kuin puoleen väliin kun taas kuskin puolen vinkkari pomppaa samantien ylös. Osaako joku neuvoa mitä sille voi tehdä? Olisi ensi keväänä ekan kerran katsastus 4 vuoteen ja tuo varmaan pitäis olla kunnossa siihen mennessä...Mikä siellä voi olla sökönä että se ei jaksa nousta? Joskus jos sitä oikein pitää pohjassa sitä vipua pitkän aikaa niin se saattaa nousta, mutta vain harvoin. Samoin kun painaa sen pois, niin tulee pidemmällä viiveellä.

Link to comment
Guest seppo rauti

Olen sitä kyllä putsannut ja vaikuttaa että siellä ei oo mitään likaa...Mitä meinaat tolla että osuuko B-tolpan reikään? Kyllä se oikealla kohdalla on jos siis sitä meinaat?

Link to comment
  • 1 year later...

Olis ensin se kela.

Pohdin tässä vain että kuinka helposti ne 6v vinkkarit sais mun 12v autoon. Vai ostanko suosiolla 12v vinkkarit.

Nyt on siis vilkut tällähetkellä.

 

Töistä löytyy 22R 50W tehovastuksia. Niitä jos laittais pari kolme rinnakkain ni varmaan menis aika lähelle.

Link to comment
Guest Variant

Vinkkarin kelan tehonkulutuksen laskemiseksi ei kyl riitä pelkkä käämin vastuksen mittaaminen. Tehoo kuluu myös induktiivisesti. Mä mittaisin mitä haukkaa virtaa 6 voltilla, kun vinkkari pystyssä.

Link to comment
Onko tämä 7€ vastus niin vitun vaikee hommata? Mulla oli etuvastuksena ajovalonpolttimo, jossa molemmat langat paloi. Eli jotain 100W lämmitti kojelaudan takana, hyvä ettei palanu koko auto, kun unohtu vinkkari päälle.

Kyllähän se vähän vituttaa yhtä osaa tilata jos tallista löytyis sopiva lamppu. Ja se vastus lämpeää ihan yhtälailla ku lamppukin kun on oikein mitoitettu. 35W 6V mopon lamppu vastais tota 1ohm vastusta.

 

Ja se 7e + lähetyskulut on köyhälle iso raha. :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Polttimon vastus ei sitten ole vakio, vaan muuttuu lämmetessään, muistaakseni niin että vastus kasvaa kun polttimo alkaa hehkua, mittaamallahan sekin selviää. Tuskin kuitenkaan ehtii vinkkarin kela tuhoutua vaikka hieman alussa pääsisikin liikaa sähköä lävitse..?

Link to comment
miten jännitteellisestä voi mitata vastuksen?

 

- mittaat polttimon yli menevän jännitteen yleismittarilla

- sen jälkeen irrotat polttimolle menevän johdon ja laitat yleismittarin väliin ja mittaat virran

- sijoitat arvot kaavaan U = R x I, joka täytyy ensin muuttaa siis muotoon R = U / I

- ja näin tuli kätevästi mitattua vastus pienen laskutoimituksen avulla ;)

Link to comment

Topikkia lainatakseni tyyliin 'asiasta toiseen' ...

 

Minkäkokoinen vastus tarvitaan, jotta 6V lasinpyyhkijänmoottori toimisi asiallisella nopeudella 12V järjestelmässä? Vauhtikauppojen yleisesti myymässä mötikässä lukee 4 ohm ja se on todellisuudessa 5,1, moottori ei värähdäkään tuollaisella vastuksella ...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...