pantse1 Posted November 19, 2009 Share Posted November 19, 2009 Sinkkipitoista öljyä ja pienemmällä jousipaineella sisäänajo... ei ol viel ainakaan yhtään nostajaa/nokkaa lähtenny kulumaan(koputtaa päätä) Mitenkäs tuo pienemmillä jousipaineilla nokan sisääajaminen. Kuinka moni tuon oikeesti suorittaa? Tuntuu ainakin, että jos ei ole penkkiä jossa tehdä moottorille nokan sisäänajo, niin kyllä venttiilijouset jää helposti vaihtamatta autossa kiinni olevaan koneeseen. On siinä kuitenkin sen verran savottaa... Kokemuksia? Itsekin olen tuota Gulfin sinkkipitoista käyttänyt, ja hyvän oloista ainetta mielestäni ollut. Kun niiden jälkeen vaihdoin Pennzoil öljyt (joka sekin paksun ja liukkaan oloista), tuli mielestäni venttiilikoneistosta hieman äänekkäämpi. Quote Link to comment
JaniM Posted November 19, 2009 Share Posted November 19, 2009 Yleensä ei ole oikotietä onneen. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 19, 2009 Share Posted November 19, 2009 Pompataans vähän taassa taaksepäin. Pauterin sivuilla kiikkujen kohdalla juttua voiteluun liittyvästä uutuudesta. http://www.pauter.com/vw_parts.htm Onko nämä nyt sitten jo HVX modauksen kanssa yhteensopivia rullakiikkuja? Onhan sielä asennusohjeitakin, mutta meitsin keskittymiskyky ei kestä tavata noin piiiiiitkiä ameerikan kielisiä rivejä... http://www.pauter.com/RockerInst.htm Quote Link to comment
Guest Posted November 19, 2009 Share Posted November 19, 2009 venajouset saa vaihdettua irrottamatta kansia tai edes konetta autosta. Olen tehnyt noita tienposkessakin pari :) Ja tosiaan eka 20 minsaa ajan konetta irrallaan. Simppeli koekayttopenkki on aika helppo askarrella. Jotku tehneet puustakin :) Voit vaikka pultata vanhan vaihdelaatikon johonkin tukevaan alustaan kiinni. Itse kaytan bussin irrotettavaa kytkinkoppaa jonka pulttaan metallitelineeseen kiinni. Koko hoska sitten pyorien paalla etta saa liikuteltua. Just nyt ei oo kuvia tarjolla. Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 19, 2009 Share Posted November 19, 2009 "Uusi" Pauteri näyttää kuvassa täsmälleen samalta kuin vanhakin. Tiedä sitten onko siellä jotain porauksia tms? Kokemuspohjalla nostajista on sanottavaa oikeastaan vain, että $catit taitaa jäädä jatkossa ostamatta. Nokista löytyy kanssa aika ohkaiset eväät. Pari asiaa kuitenkin lienee varmalla puolella: -Symmetriset nosto- ja laskurampit eivät ole parhaat mahdolliset. -Samanlaiset imu- ja pakonokat ovat etu vain tuotannossa. -Isompi perusympyrä on venttiilikoneistolle ystävällisempi. Laitanpa myös kuolemaa halveksuen vähän spekulointia: -Pitkän linjan tavaratoimittajalta saamani tiedon mukaan "standardi" nokkakulma johtuu vain USA:n tuotevastuulaista. -Jousen tarvetta minimoidessa kannattaa laittaa niin pitkät keinuvivut kuin pystyy. Pisin realistinen keikku myös naputtelee käytännössä neljänneksen pienemmällä venttiilinvälyksellä kuin vakio. -Voisiko tavallisesta nokasta virittää "dual-loben" laittamalla erimittaiset keinut imu- ja pakoventtiileille? Miksei samalla eri jousetkin. Quote Link to comment
mite^ Posted November 19, 2009 Share Posted November 19, 2009 Mulla oli taannoin keväällä yks moottori ihan vain pultattu vaihdelaatikon tyhjiin kuoriin, kuoret liinalla kiinni verkkoajosillassa tallinlattialla. Akku, ö-painevalo, akkukaapelit ja hyppyjohto. Tuolloin yritin konetta säädellä mutta sillon olin vielä vähän hakoteillä säätöhomman kanssa :) Myöhemmin kuin hain innovaten anturin ja mittarin ja alako säätään niin myös alkoi toimimaan. (ruikan iskua pienemmällä ja tyhjäkäyntiseosruuveja kiinnipäin) jos joku ihmettelee rumaa käyntiä niin videon jälkeen on myös keinuvipugeometria haettu kohdalleen. http://s97.photobucket.com/albums/l229/ ... stesti.flv Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Jaa säädöt? Nokista puhuttaessa palautetaanpas mieleen nimimerkki HAP:n venttiilivälysten säätöohje: Jos esim 1 sylinterin pakoventtiili täysin auki niin vastakkaiselta puolelta säädetään takimmainen eli 3 pako. 1imu->säädetään 3 imu. Eli yksinkertaisesti kun toisella puolella on venttiili täysin auki niin säädettävällä puolella on taas perusympyrä keskellä jolloin on yleensä oikea säätökohta. Ellei erikseen mainita valmistajan toimesta kyseiselle nokka profiilille missä kohtaa pitää säätää. Kyseinen asia johtuu siitä että perusympyrältä lähtee ns. hidasliike jota kestää nokamallista riippuen n.50 kampiakselin astetta, ja jos tällöin säädetään välykset niin ne ei tosiaankaan ole se mitä piti. Ja mitä kireämpi nokka sitä tarkempi on kyseisestä asiasta. Quote Link to comment
mite^ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Mihin perustuu jokkiksessa aika yleisesti käytetty venttiilinvälys 0.25-0.30? Kyse siis luonnollisesti kuplan moottorista. Moottorin kuumeminen vaikuttanee asiaan. ko? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Kyseinen asia johtuu siitä että perusympyrältä lähtee ns. hidasliike jota kestää nokamallista riippuen n.50 kampiakselin astetta, ja jos tällöin säädetään välykset niin ne ei tosiaankaan ole se mitä piti.Ja mitä kireämpi nokka sitä tarkempi on kyseisestä asiasta. Nokan ajoitusta kun säädetään niin silloinhan tätäkin asiaa tulee tarkasteltua heittokellolla. Tätä mainittua hidasliikettä en ole kyllä huomannut (vaikkapa webcamissa tai englessä). Tuntuisi kyllä järkevältä että liike alkaisi hitaammin että se ottaisi välykset rauhallisesti pois ennen varsinaisen noston alkamista. Eipä sillä, tuolleen venat on kyllä helppo ja ilmeisen tarkka säätää koska silmillä näkee vastapuolelta sen venttiilin maksimiaukeaman muutaman kampura-asteen sisään. Ja sit "trikki" jota on tätäkin kyllä käsitelty aiemmin eli on wanha, mutta tuleepa samaan topicciin. Mikä parasta - ilmaista tehoa, juu-u! Kun sylinterin aukosta katsoo laakeripukkeja, niissä on terävät kulmat joiden ohi ilma joutuu kulkemaan kun mäntä tulee kohti. Laakeripukkien kulmien pyöristely auttaa kampikammion sisäisessä aerodynamiikassa. Merkitys toki erittäin marginaalinen mutta vaikuttaa sekä tehoon että lämmöntuottoon. Kuvittelisin että vaikutus on hieman suurempi jos ilman viskositeetti on suurempi esim. mäntään ruiskutetun öljyn hajasumusta. Edit: löysin kuvan omasta kultalohkosta jossa tätä pyöristystä on tehty hyvin hillitysti ja jonka kuvasta ehkä just ja just huomaa: http://www.dwl.fi/paavon_kuvat/lohkon_maalaus/lohko.jpg Selkeämpi ja ymmärrettävämpi vaikutus tällä on 6-pyttyisissä ilmajäähyissä koska niissä jokaisen sylinterin reiän kohdalla on 2 laakeripukkia jarruttamassa ilman kulkua. Kirjassa sanottiin "Factory recommended this modification for 2.0-liter racing engines, saying it would increase the output by about 10hp" Edit: tässä kuva josta tämän merkitys on helpompi havainnollistaa, tässä RSR:n lohko jossa nuo pyöristykset on jo toteutettu vissiin jo tehtaalta kun kuvan lohko on väittämän mukaan NOS: http://ic2.pbase.com/o6/53/615153/1/740 ... .3RSRa.jpg Kampiakseli-aerodynamiikasta olisi myös kiva kuulla asiantuntioilta, eli minkä verran sitä voi työstää vahvuuden (juurikaan) kärsimättä? Puavo @ dwl Quote Link to comment
mikan Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Tämä tosiaan kiinnostaa, jos löytyy asiantuntijoilta tietoa. Eli onko kampuran vastapainojen muotoilemisesta "kirveen teriksi" hyötyä? Entä miten vastapainojen painoon vaikuttaa käytettävien kiertokankien ja mäntien paino? t. Mika Quote Link to comment
mite^ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Sen mitä itse olen kuullun kokeneemmilta kuplanmoottorin rakentajilta että ainakaan vakio kampiakselia ei saisi keventää radikaalista. Vaikka alakerta tasapainotetaan niin kampiakseli alkaa kuulemma hieman "notkua" ja sitä myöden tietysti laakerit ja kampiakseli kuluu. Quote Link to comment
Pekka Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Itse olen sipistellyt lohkot sisäpuolelta lohkon sisäisen ilmankierron parantamiseksi, samoin kampiakselit on tullut kevyesti viimeisteltyä. Vaikutuksista tehoon en osaa sanoa, koska ei ole vertailukohdetta. Eikö nämä tässä topikissa käsitellyt asiat ole kaikki perusjuttuja jotka on kaikissa rakennelluissa moottoreissa? Kukaan moottorinrakentaja ei käytä viimeistelemätöntä lohkoa ja laita siihen suoraan paketista kampiakselia, nokka-akseleista poistetaan terävät särmät. Ennenkaikkea kaikki osat mitataan ennen asennusta. (myös ne kaikki uudet osat, niissähän mittavirheet todennäköisimmin ovat) Niin ja mittauksista tehdään mittapöytäkirja myöhempää seurantaa varten ja koneesta tehdään "build sheet" josta ilmenee viimeistä mutteria myöten moottorissa käytetyt osat. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 Kiitos Pekka hyvistä kuvista, erityisesti kampuran kuva on ilahduttava! Tuppaa tuo moottorin rakentaminen olemaan aina sen verran innostavan hektistä hommaa (tai sitten välillä ei niinkään vaan osat lojuvat pöydällä lakanan alla) että dokumentaatio unohtuu, niin kuvien ottaminen kun pöytäkirjan pitäminenkin. Puavo / DWL Quote Link to comment
mite^ Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 kampi on kyllä varsin fiinin näköinen. Onko kevennetty yhtään, jos ei huomioda paria grammaa pitä lähtee kaunistelussa? Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 24, 2009 Share Posted November 24, 2009 Kyllä kannattaa mittailla, joskus useampaankin kertaan. Mulla on tapana katsoa vp:n shimmit kohdilleen pöydällä ennen kasausta. Mauseri ja +-laskutaito riittää. Laakeri/prikat akselin päähän ja sitten mittaa äiteen ja isin. Olen toki tarkastanut myös heittokellolla. Sehän on siitä kiva peli, että jos numero ei miellytä niin aina voi nojata kovempaa. Vitsivitsi. Mulla on osunut ekalla joka kerta. Voisin kuvitella että ainakin wedge olisi kiva saada kerralla kohdilleen. Kerran tuntui päittäisen tarkastusvaiheessa vähän purkkaa. "STP vissiin ahistaa" ajattelin, todellinen syy selvisi myöhemmin ks. kuva. No, eipähän ollut vauhtipyörän päässä ongelmia silläkään kertaa. Olisko jollain tollanen oikein pro Build Sheet-pohja laittaa jakoon, kun mun oma on just nyt vähän kadoksissa. Sehän kävis tsekkilistastakin. Quote Link to comment
Guest vilho Posted December 3, 2009 Share Posted December 3, 2009 Kappas, suurin osa asioista onkin jo käsitelty paremmin ulkomaan palstoilla: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,7304.0.html ...josta pikku haulla: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,8007.0.html Etenkin Maherin horinat ovat mielestäni lukemisen arvoisia. Tuleekin mieleen vuosi -99 kun eräs tunnettu mukaharrastaja soitti JM:lle... Quote Link to comment
Ketsa Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 Onko näistä kansista kellään mitään tietoa? http://bugpatch.com/VW_Head_Work.htm Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 4, 2009 Share Posted December 4, 2009 Ketsan linkistä tuli mieleen tuo "valve deshrouding" suomeksi lie venttiilin seudun avartaminen palotilassa. Suunnitellaanko tämä sylinterin ulkoreunan avartaminen aina tietylle nostolle (jolloin saadaan maksiminostolle nätti pyöreä kanava venttiilin "ulkoseinän" ympärille) vai tehdäänkö tästä ulospäin kartiomaisesti aukeava venttiili / sylinterikoko huomioiden? Jossain muussa topicissa ollut virtauspenkin valmistajan porttausohje antoi tähän sinänsä mielenkiintoisen näkökulman joka oli karkeasti "eniten virtausta menetetään venttiilin tuollapualen". Tätä dynamiikkaa varmasti on tarkasteltu erittäin paljon jota en toki ole itse vaivautunut G:ltä kysymään. Perhana kun menee taas off-topiciksi, vielä mie kerran tämänkin threadin siivoan ja jäsentelen kun vaan ei ole perjantai-ilta. Puavo Quote Link to comment
Lasse Posted December 5, 2009 Share Posted December 5, 2009 En sit tiiä mikä on ventttiilin tuolla puolen, mutta kuplan kansissa on kuulemma se hauska piirre, että kansi virtaa imusarjojen kanssa paremmin kuin ilman imusarjoja. Johtunee kuplan kansien erityispiirteestä, että kanava ei ole kohdistettu venttiiliin vaan on epäkeskeinen. Totesi kansien mittaaja samalla, että imusarja voisi olla mielenkiintoinen virityskohde, jos venttiilin koko on se mikä on. Quote Link to comment
mite^ Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Muuttuuko runkolaakereiden pesien muoto aarporauksen jälkeen jos pidemmän aikaa (vuosia) lohko säilytyksessä ilman että on momentissa? Sallittu soikeus pesässä, 2 satkua? Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 mistä kohdin vakio keinuvipua voi keventää vahvuuden kärsimättä? Quote Link to comment
-tipi- Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 Olisko jollain tollanen oikein pro Build Sheet-pohja laittaa jakoon, kun mun oma on just nyt vähän kadoksissa.Sehän kävis tsekkilistastakin. TheSambassa on tämmönen, onko tuo täydellinen vai mitähän pitäs lisätä? Quote Link to comment
-tipi- Posted December 23, 2010 Share Posted December 23, 2010 No ihan perseestähän toi näyttää olevan, modaan ja suomennan ton, ellei sitä ennen ilmaannu parempaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.