Jump to content

Trikkipalsta


Guest vilho

Recommended Posts

Sinkkipitoista öljyä ja pienemmällä jousipaineella sisäänajo... ei ol viel ainakaan yhtään nostajaa/nokkaa lähtenny kulumaan(koputtaa päätä)

 

 

Mitenkäs tuo pienemmillä jousipaineilla nokan sisääajaminen. Kuinka moni tuon oikeesti suorittaa? Tuntuu ainakin, että jos ei ole penkkiä jossa tehdä moottorille nokan sisäänajo, niin kyllä venttiilijouset jää helposti vaihtamatta autossa kiinni olevaan koneeseen. On siinä kuitenkin sen verran savottaa...

Kokemuksia?

 

Itsekin olen tuota Gulfin sinkkipitoista käyttänyt, ja hyvän oloista ainetta mielestäni ollut. Kun niiden jälkeen vaihdoin Pennzoil öljyt (joka sekin paksun ja liukkaan oloista), tuli mielestäni venttiilikoneistosta hieman äänekkäämpi.

Link to comment
  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Pompataans vähän taassa taaksepäin. Pauterin sivuilla kiikkujen kohdalla juttua voiteluun liittyvästä uutuudesta. http://www.pauter.com/vw_parts.htm

 

Ty_1_rocker_oil_hole2.jpg

 

Onko nämä nyt sitten jo HVX modauksen kanssa yhteensopivia rullakiikkuja?

 

Onhan sielä asennusohjeitakin, mutta meitsin keskittymiskyky ei kestä tavata noin piiiiiitkiä ameerikan kielisiä rivejä... http://www.pauter.com/RockerInst.htm

Link to comment

venajouset saa vaihdettua irrottamatta kansia tai edes konetta autosta. Olen tehnyt noita tienposkessakin pari :)

 

Ja tosiaan eka 20 minsaa ajan konetta irrallaan. Simppeli koekayttopenkki on aika helppo askarrella. Jotku tehneet puustakin :) Voit vaikka pultata vanhan vaihdelaatikon johonkin tukevaan alustaan kiinni.

Itse kaytan bussin irrotettavaa kytkinkoppaa jonka pulttaan metallitelineeseen kiinni. Koko hoska sitten pyorien paalla etta saa liikuteltua. Just nyt ei oo kuvia tarjolla.

Link to comment

"Uusi" Pauteri näyttää kuvassa täsmälleen samalta kuin vanhakin. Tiedä sitten onko siellä jotain porauksia tms?

 

Kokemuspohjalla nostajista on sanottavaa oikeastaan vain, että $catit taitaa jäädä jatkossa ostamatta.

 

Nokista löytyy kanssa aika ohkaiset eväät. Pari asiaa kuitenkin lienee varmalla puolella:

-Symmetriset nosto- ja laskurampit eivät ole parhaat mahdolliset.

-Samanlaiset imu- ja pakonokat ovat etu vain tuotannossa.

-Isompi perusympyrä on venttiilikoneistolle ystävällisempi.

 

Laitanpa myös kuolemaa halveksuen vähän spekulointia:

-Pitkän linjan tavaratoimittajalta saamani tiedon mukaan "standardi" nokkakulma johtuu vain USA:n tuotevastuulaista.

-Jousen tarvetta minimoidessa kannattaa laittaa niin pitkät keinuvivut kuin pystyy. Pisin realistinen keikku myös naputtelee käytännössä neljänneksen pienemmällä venttiilinvälyksellä kuin vakio.

-Voisiko tavallisesta nokasta virittää "dual-loben" laittamalla erimittaiset keinut imu- ja pakoventtiileille? Miksei samalla eri jousetkin.

Link to comment

Mulla oli taannoin keväällä yks moottori ihan vain pultattu vaihdelaatikon tyhjiin kuoriin, kuoret liinalla kiinni verkkoajosillassa tallinlattialla. Akku, ö-painevalo, akkukaapelit ja hyppyjohto. Tuolloin yritin konetta säädellä mutta sillon olin vielä vähän hakoteillä säätöhomman kanssa :) Myöhemmin kuin hain innovaten anturin ja mittarin ja alako säätään niin myös alkoi toimimaan. (ruikan iskua pienemmällä ja tyhjäkäyntiseosruuveja kiinnipäin) jos joku ihmettelee rumaa käyntiä niin videon jälkeen on myös keinuvipugeometria haettu kohdalleen.

 

http://s97.photobucket.com/albums/l229/ ... stesti.flv

Link to comment

Jaa säädöt?

 

Nokista puhuttaessa palautetaanpas mieleen nimimerkki HAP:n venttiilivälysten säätöohje:

 

Jos esim 1 sylinterin pakoventtiili täysin auki niin vastakkaiselta puolelta säädetään takimmainen eli 3 pako. 1imu->säädetään 3 imu.

Eli yksinkertaisesti kun toisella puolella on venttiili täysin auki niin säädettävällä puolella on taas perusympyrä keskellä jolloin on yleensä oikea säätökohta. Ellei erikseen mainita valmistajan toimesta kyseiselle nokka profiilille missä kohtaa pitää säätää.

Kyseinen asia johtuu siitä että perusympyrältä lähtee ns. hidasliike jota kestää nokamallista riippuen n.50 kampiakselin astetta, ja jos tällöin säädetään välykset niin ne ei tosiaankaan ole se mitä piti.

Ja mitä kireämpi nokka sitä tarkempi on kyseisestä asiasta.

Link to comment
Kyseinen asia johtuu siitä että perusympyrältä lähtee ns. hidasliike jota kestää nokamallista riippuen n.50 kampiakselin astetta, ja jos tällöin säädetään välykset niin ne ei tosiaankaan ole se mitä piti.

Ja mitä kireämpi nokka sitä tarkempi on kyseisestä asiasta.

 

Nokan ajoitusta kun säädetään niin silloinhan tätäkin asiaa tulee tarkasteltua heittokellolla. Tätä mainittua hidasliikettä en ole kyllä huomannut (vaikkapa webcamissa tai englessä). Tuntuisi kyllä järkevältä että liike alkaisi hitaammin että se ottaisi välykset rauhallisesti pois ennen varsinaisen noston alkamista.

 

Eipä sillä, tuolleen venat on kyllä helppo ja ilmeisen tarkka säätää koska silmillä näkee vastapuolelta sen venttiilin maksimiaukeaman muutaman kampura-asteen sisään.

 

Ja sit "trikki" jota on tätäkin kyllä käsitelty aiemmin eli on wanha, mutta tuleepa samaan topicciin. Mikä parasta - ilmaista tehoa, juu-u!

 

Kun sylinterin aukosta katsoo laakeripukkeja, niissä on terävät kulmat joiden ohi ilma joutuu kulkemaan kun mäntä tulee kohti. Laakeripukkien kulmien pyöristely auttaa kampikammion sisäisessä aerodynamiikassa. Merkitys toki erittäin marginaalinen mutta vaikuttaa sekä tehoon että lämmöntuottoon. Kuvittelisin että vaikutus on hieman suurempi jos ilman viskositeetti on suurempi esim. mäntään ruiskutetun öljyn hajasumusta.

 

Edit: löysin kuvan omasta kultalohkosta jossa tätä pyöristystä on tehty hyvin hillitysti ja jonka kuvasta ehkä just ja just huomaa: http://www.dwl.fi/paavon_kuvat/lohkon_maalaus/lohko.jpg

 

Selkeämpi ja ymmärrettävämpi vaikutus tällä on 6-pyttyisissä ilmajäähyissä koska niissä jokaisen sylinterin reiän kohdalla on 2 laakeripukkia jarruttamassa ilman kulkua. Kirjassa sanottiin "Factory recommended this modification for 2.0-liter racing engines, saying it would increase the output by about 10hp"

 

Edit: tässä kuva josta tämän merkitys on helpompi havainnollistaa, tässä RSR:n lohko jossa nuo pyöristykset on jo toteutettu vissiin jo tehtaalta kun kuvan lohko on väittämän mukaan NOS: http://ic2.pbase.com/o6/53/615153/1/740 ... .3RSRa.jpg

 

Kampiakseli-aerodynamiikasta olisi myös kiva kuulla asiantuntioilta, eli minkä verran sitä voi työstää vahvuuden (juurikaan) kärsimättä?

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Sen mitä itse olen kuullun kokeneemmilta kuplanmoottorin rakentajilta että ainakaan vakio kampiakselia ei saisi keventää radikaalista. Vaikka alakerta tasapainotetaan niin kampiakseli alkaa kuulemma hieman "notkua" ja sitä myöden tietysti laakerit ja kampiakseli kuluu.

Link to comment

Itse olen sipistellyt lohkot sisäpuolelta lohkon sisäisen ilmankierron parantamiseksi, samoin kampiakselit on tullut kevyesti viimeisteltyä. Vaikutuksista tehoon en osaa sanoa, koska ei ole vertailukohdetta.

 

Eikö nämä tässä topikissa käsitellyt asiat ole kaikki perusjuttuja jotka on kaikissa rakennelluissa moottoreissa? Kukaan moottorinrakentaja ei käytä viimeistelemätöntä lohkoa ja laita siihen suoraan paketista kampiakselia, nokka-akseleista poistetaan terävät särmät. Ennenkaikkea kaikki osat mitataan ennen asennusta. (myös ne kaikki uudet osat, niissähän mittavirheet todennäköisimmin ovat) Niin ja mittauksista tehdään mittapöytäkirja myöhempää seurantaa varten ja koneesta tehdään "build sheet" josta ilmenee viimeistä mutteria myöten moottorissa käytetyt osat.

post-514-13888361666463_thumb.jpg

post-514-13888361666676_thumb.jpg

Link to comment

Kiitos Pekka hyvistä kuvista, erityisesti kampuran kuva on ilahduttava!

 

Tuppaa tuo moottorin rakentaminen olemaan aina sen verran innostavan hektistä hommaa (tai sitten välillä ei niinkään vaan osat lojuvat pöydällä lakanan alla) että dokumentaatio unohtuu, niin kuvien ottaminen kun pöytäkirjan pitäminenkin.

 

Puavo / DWL

Link to comment

Kyllä kannattaa mittailla, joskus useampaankin kertaan.

 

Mulla on tapana katsoa vp:n shimmit kohdilleen pöydällä ennen kasausta. Mauseri ja +-laskutaito riittää. Laakeri/prikat akselin päähän ja sitten mittaa äiteen ja isin.

Olen toki tarkastanut myös heittokellolla. Sehän on siitä kiva peli, että jos numero ei miellytä niin aina voi nojata kovempaa. Vitsivitsi.

Mulla on osunut ekalla joka kerta. Voisin kuvitella että ainakin wedge olisi kiva saada kerralla kohdilleen.

 

Kerran tuntui päittäisen tarkastusvaiheessa vähän purkkaa.

"STP vissiin ahistaa" ajattelin, todellinen syy selvisi myöhemmin ks. kuva.

No, eipähän ollut vauhtipyörän päässä ongelmia silläkään kertaa.

 

Olisko jollain tollanen oikein pro Build Sheet-pohja laittaa jakoon, kun mun oma on just nyt vähän kadoksissa.

Sehän kävis tsekkilistastakin.

post-921-13888361700755_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ketsan linkistä tuli mieleen tuo "valve deshrouding" suomeksi lie venttiilin seudun avartaminen palotilassa. Suunnitellaanko tämä sylinterin ulkoreunan avartaminen aina tietylle nostolle (jolloin saadaan maksiminostolle nätti pyöreä kanava venttiilin "ulkoseinän" ympärille) vai tehdäänkö tästä ulospäin kartiomaisesti aukeava venttiili / sylinterikoko huomioiden?

 

Jossain muussa topicissa ollut virtauspenkin valmistajan porttausohje antoi tähän sinänsä mielenkiintoisen näkökulman joka oli karkeasti "eniten virtausta menetetään venttiilin tuollapualen". Tätä dynamiikkaa varmasti on tarkasteltu erittäin paljon jota en toki ole itse vaivautunut G:ltä kysymään.

 

Perhana kun menee taas off-topiciksi, vielä mie kerran tämänkin threadin siivoan ja jäsentelen kun vaan ei ole perjantai-ilta.

 

Puavo

Link to comment

En sit tiiä mikä on ventttiilin tuolla puolen, mutta kuplan kansissa on kuulemma se hauska piirre, että kansi virtaa imusarjojen kanssa paremmin kuin ilman imusarjoja.

 

Johtunee kuplan kansien erityispiirteestä, että kanava ei ole kohdistettu venttiiliin vaan on epäkeskeinen. Totesi kansien mittaaja samalla, että imusarja voisi olla mielenkiintoinen virityskohde, jos venttiilin koko on se mikä on.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...