Guest Jussinbussi Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Olis moisia laatikoita ja jompikumpi pitÀis bussiin pÀÀtyÀ. Onko kokemuksia tuosta 3.88 perÀisestÀ bussi kÀytössÀ? Onko nÀillÀ loppujen lopuksi edes valtavaa eroa jos mittaa esim. kierroksia moottorissa kun on 100km/h nopeutta.  Moottorina toimisi noin 80 hevosvoimainen 1776.  Huippunopeus nousisi sitten jo 150 paikkeille ilmeisesti joskaan sillÀ ole hitunkan vÀliÀ. Kumpi ompi parempi, porkkana vai patonki? Quote
metake Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 http://www.csp-shop.de/cshop/technik/ge ... hnung6.php Quote
JaniM Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Hyvin kulkee paku ainakin 3.88 perÀllÀ ja 0.89/3 nelkulla ja kone 1.6 Quote
Guest Jussinbussi Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 KIITOS. VielÀ kun tietÀis noi 4:s vaihteiden vÀlitykset niin olis hyvÀ. No eiköhÀn se numero jotain kerro. TÀytyy kÀydÀ tutkimassa.  113.301183F löytyi laatikon kyljestÀ. MitÀhÀn kertoo? Quote
metake Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Jos kukaan ei oo laatikkoa ropannut, niin 4.125 perÀn kanssa 0.89 nelonen ja 3.875 perÀn kanssa 0.93 nelonen. Quote
Guest Jussinbussi Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Eli jos nÀin on niin ero on hyvin pieni kun tossa 3.88:ssa on lyhyempi nelonen. Harmi kun tossa laskurissa ei ollu tota 0.93 vaihtoehtoa. Quote
P_Valtonen Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 KÀy kaivaa palliksen nelonen 3,88'n kaveriski, niin tulee vielÀ parempi. Palliksessa se on nÀÀs 0,82 Quote
Hebster52 Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 TÀllÀ PV:n vanhalla mun pÀivittÀmÀllÀ taulukolla selviÀÀ ainakin jotain... ;) Nopeuden lasku taulukko.xls  Vaihtamalla noi vÀlitykset alla olevan mallisarjojen mukaan selviÀÀ nopeudet suht hyvin. Quote
Guest Jussinbussi Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Jaahas? Olis tossa yksi palliksenkin aski. Sitten taitaa mennÀ kyllÀ jo meleko hataraks. TÀytyy sit vaan isontaa konetta.  Tossa pikaisesti ajateltuna bussi 1303 s laatikolla 1200 kiloisena ja 75 hevosvoimalla on koko liki sama tehopainosuhteeltaan kuin 800 kg möhkö 50 hevosvoimalla joten pitÀshÀn sen sitten jaksaa edetÀ. Quote
vesav Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 noista koodeista... mulla on yks kuplan loota joka on 5pultti jaolla ja sen koodin edessÀ ei ole ollenkaan mitÀÀn kirjain koodia... loota ei ole halkaistavaa mallia...  onko tietoo mitÀ vÀlityksiÀ tÀllÀsissÀ on? siinÀ missÀ normaalisti on kirjainmet ja numerosarja on tÀssÀ pelkÀstÀÀn numerot 704037  kukas tietÀÀ? Quote
Guest Jussinbussi Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Ei tÀssÀkÀÀn laatikossa mitÀÀn kirjain yhdistelmÀÀ ole. Ainoastaan kaksi numerosarjaa. 113.301183F 113.301.211H Toinen etuosassa ja toinen kyljessÀ. Quote
Guest Jussinbussi Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Aivan oikein. Löytyi AM 02 07 3  Eli paskaa haukkas. 4.375 1300 kuplan loota. Quote
Hebster52 Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Nojoo.... 3000 kierroksilla nopeus ero 4,125 vs. 4,375 on 4km/h edellisen hyvÀksi... ElikkÀ 4,125 kulkee 89km/h verrattuna 84km/h toiselle... Quote
metake Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Nojoo.... 3000 kierroksilla nopeus ero 4,125 vs. 4,375 on 4km/h edellisen hyvÀksi... ElikkÀ 4,125 kulkee 89km/h verrattuna 84km/h toiselle...  Melkein mutta ei ihan ;)  Noissa on eri nelonen, 4.375 perÀisissÀ on 0.93 nelonen. Ainoastaan 4.125 perÀisissÀ on se 0.89 nelonen. Eli nopeuseroksi tulee 80 km/h vs. 89 km/h. Ja toisinpÀin laskien kierroksia satasessa on 3750 rpm vs. 3400 rpm.   Edit: Fuk, onko noita 1300:n laatikoita kuitenkin molemmilla nelosilla (siis 4.375 perÀn kanssa) ? Kukas osaa varmistaa? Ja mistÀ tuon erottaa pÀÀllepÀin? Quote
Hebster52 Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Juu. Noin noi nÀyttÀis mennÀkin.. TÀssÀ olis toinen vaihteisto laskuri: http://www.csp-shop.de/cshop/technik/ge ... hnung1.php  http://www.csp-shop.de/cshop/technik/ge ... hnung3.php Quote
vesav Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 onko tietoo mitÀ vÀlityksiÀ tÀllÀsissÀ on? siinÀ missÀ normaalisti on kirjainmet ja numerosarja on tÀssÀ pelkÀstÀÀn numerot 704037 Quote
ARTO Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Jaahas? Olis tossa yksi palliksenkin aski. Sitten taitaa mennÀ kyllÀ jo meleko hataraks. TÀytyy sit vaan isontaa konetta. Tossa pikaisesti ajateltuna bussi 1303 s laatikolla 1200 kiloisena ja 75 hevosvoimalla on koko liki sama tehopainosuhteeltaan kuin 800 kg möhkö 50 hevosvoimalla joten pitÀshÀn sen sitten jaksaa edetÀ.  Pahasti metsÀssÀ. paino merkitsee nÀillÀ eroilla pientÀ osuutta verrattuna minkÀ verran kokonaisilmanvastuksen ero nÀissÀ kahdessa, kuplassa-paku.  On vÀhÀn kuin ajais pakua vastatuuleen ja möhkö menee kevyeen myötÀtuuleen. eroa tulee vaikka vÀlitykset ja tehopainosuhteet samat.  En tarkoita etteikö olis toimiva yhdistelmÀ, mutta koneen sÀÀdöt pakun kohdalla tÀrkeÀssÀ roolissa, muuten lÀmpenee ja liikaa ja kannet sanoo poks jne... Quote
vwagen Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Vesan laatikko valmistettu tammikuussa-61. VÀlitykset.1.3,80 2.2,06 3.1,32 4.0,89 peruutus.3,88 perÀ.4,375 Quote
vesav Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Vesan laatikko valmistettu tammikuussa-61.VÀlitykset. 1.3,80 2.2,06 3.1,32 4.0,89 peruutus.3,88 perÀ.4,375  Kiitos! Quote
Guest Jussinbussi Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Jaahas. No laitetaan sitten se 4.125 sellaisenaan tai sitten ruokitaan sitÀ vielÀ sillÀ palliksen 0.82 nelosella. Sitten olis saturaisessa mukavat tasan 3000 kierrosta. KyllÀhÀn toi vois toimiakkin kun ajattelee ettÀ moottorin maksimi teho asettu muistaakseni 2800 rpm paikkeille.  Olis ainakin rauhallisen hiljaista matkantekoa. Quote
metake Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Laita isommat takarenkaat. 205/75 tai 205/70 pidentÀÀ mukavasti vÀlityksiÀ, etenkin johonkin 165/50 verrattuna, tai jos ei noin leveetÀ halua niin 185/80 on myös mukavan korkea. Quote
Guest Jussinbussi Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Autoa madalletaan jonkun verran mutta ei huono aatos. TÀytyy tutkia sitten mitÀ sinne vielÀ uskaltaa laittaa, tÀllÀhetkellÀ 185/65 15.  VÀhÀn tietty riippuu vanteistakin. TÀllÀ hetkellÀ empin 5 spoke replikat. Quote
metake Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Mulla on noilla samanlaisilla vanteilla justiinsa 205/70 joka on STRO:nkin mukaan siihen kÀypÀnen. 185/80 sopii sille paremmin kuin hyvin. Quote
Mika Heikola Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Nyt on ensimmÀiset kÀyttökokemukset liian harvoista vÀlityksistÀ juniksessa. TÀssÀ nyt suurin syy on 1200 koneessa, mutta vÀÀntÀvÀllÀ koneellakin osa ongelmista pysyy.  Nelosvaihde on liian pitkÀ kaupunkinopeuteen. PitÀÀ "huudattaa" kolmosella kun mennÀÀn noin 60kmh mittarivauhtia kaupungissa. Tuntuu siltÀ ettÀ nelonen siinÀ olisi melkein alle tyhjÀkÀyntikierrosten.  Toinen hankala kohta on risteysajo. Kakkonen on sen verran pitkÀ ettei jaksa vetÀÀ kÀvelynopeudella. Risteys joka vakiona menisi kakkosella vaatii nyt ykkösen tai luistattamista.  Kolmosen ja nelosen vaihtopiste maantienopeudessa osuu tÀlle koneelle, mutta isommalle jÀÀ nÀhtÀvÀksi. TÀstÀkin huolimatta on seuraavankin juniksen loota tulossa pitkillÀ vÀlityksillÀ. Nyt alla olevista ei havaintoa mitÀ sisÀltÀÀ. Alennusvaihteet on pois. Jos joku tietÀÀ mistÀ palikoista sininen junis kombi -61 rekkari FF-jotakin on kasattu, saa kertoa. Quote
Sekajuna Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Onkos kukaan koskaan miettiny tyysti jotain muuta lootaa junikseen. Esim jotain etuveto audin missÀ on moottori pitkittÀin. Ja sit tietty perÀn pyörÀytys tai vastaavasti koko loota ylösalasi?? Sais samalla 5 vaihdetta. Ja vÀlitykset riittÀis pitkÀlle. MitÀ vois kompensoida pienemmillÀ renkailla??? Quote
Guest Toheltaja Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 PitkittÀiskoneisten loota on pitkÀ, pahan mallinen, varsinkin jos sen vielÀ kÀÀntÀÀ ylösalaisin, koska saat riipiÀ lattian ja vÀÀntösauvaputkiston poikki, koska noissa ei perÀÀ pysty kÀÀntÀmÀÀn. Taitaa tulla jo bensatankinkin tielle... Quote
mikan Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Niin, eiköhÀn se porsaan 5-lovinen ole kuitenkin "helpoin" valinta, jos haluaa lisÀÀ pykÀliÀ ja vÀlityksiÀ.  t. Mika Quote
ARTO Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Niin, eiköhÀn se porsaan 5-lovinen ole kuitenkin "helpoin" valinta, jos haluaa lisÀÀ pykÀliÀ ja vÀlityksiÀ. t. Mika   EhkÀ, mutta eikös noitakin ole jo melkein miljoonalla eri vÀlityksellÀ... 901/902/911/914/915... jne... lootia ja jokaisesta mallista omat valikoimat vÀlityksiÀ.  Tuossahan menee jo perusharrastaja takalukkoon kun ei tiedÀ minkÀ porsaan laatikon vÀlitsee:D Quote
mikan Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Joo, vÀlityksiÀ ja lootia tosiaan löytyy. Mutta jos joku ajatteli jotain Audin lootaa, niin helpompi olis Porsche. Ja löytyishÀn sieltÀ vielÀ tiptronic tai jopa pdk. :-) G50 vois olla jyty valinta. TÀssÀ kuplassa on sellainen.  t. Mika Quote
mikko k Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Ja tÀssÀ on kans G50...  http://www.youtube.com/watch?v=CJ_upA5x ... re=related Quote
Guest Jussinbussi Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 KyllÀ mikalla varmasti kiusaa se 1200 kone koko paljon. EihÀn sillÀ pÀÀse oikein mihinkÀÀn vaikka olisi ale vaihteetkin. Mielenkiintoista olis kyllÀ tietÀÀ millÀ vÀleillÀ on. Quote
Mika Heikola Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Possun laatikot on aika suoraviivaisia. VakiovÀlityksissÀ on vain pieniÀ eroja. Aina ne on pitkiÀ. Myös vaihdevÀlit on aina jÀrkeviÀ. 901 laatikossa se 1-2 vÀli joka on mutkan takana on nihkeÀ kÀyttÀÀ. Oikeastaan ainoa tarkka paikka lootaa ostaessa on varmistaa onko se 4- vai 5-vaihteinen. PÀÀltÀ katsomalla eroa ei ole muuten kuin numeroissa. Varaosia saa hyvin, mutta tietty synkkarenkaat, laakerit ym maksaa selvÀsti enemmÀn kuin kuplan lootaan.  Koneen vaikutus tÀssÀ yksilössÀ selviÀÀ viimeistÀÀn kevÀÀllÀ. Mielenkiintoista nÀhdÀ auttaako se nÀissÀ kohtii kun koneen kierrokset tuntuu jÀÀvÀn liian alas. VÀÀntökone kyllÀ tulossa.  KyllÀhÀn sen juniksen lootan pitÀisi 5 v olla jotta vaihdevÀlit pysyisi jÀrkevÀnÀ ja maantiekierrokset saisi alas. Yksi mahdollisuus tehdÀ laatikko jossa 1-3 vaihteen on melko normaalivÀleillÀ ja nelonen ÀlyttömÀn pitkÀ. Vaatii kyllÀ koneelta vÀÀntöÀ ja kaupungissa ei sitten nelosta tarvita. Olisko mitÀÀn muuta 5-v lootaa kuin porsaan ? Oliko kuplaan tehdyt 5-v lootat edelleen tukevan hintaisia ? Porsaan 901 laatkko maksaa 500-1500 ja 915 loota 1000-2500 e. Molemmat 5-vaihteisina. Quote
Guest Jussinbussi Posted July 1, 2010 Posted July 1, 2010 "Nyt on ensimmÀiset kÀyttökokemukset liian harvoista vÀlityksistÀ juniksessa. TÀssÀ nyt suurin syy on 1200 koneessa, mutta vÀÀntÀvÀllÀ koneellakin osa ongelmista pysyy.  Nelosvaihde on liian pitkÀ kaupunkinopeuteen. PitÀÀ "huudattaa" kolmosella kun mennÀÀn noin 60kmh mittarivauhtia kaupungissa. Tuntuu siltÀ ettÀ nelonen siinÀ olisi melkein alle tyhjÀkÀyntikierrosten.  Toinen hankala kohta on risteysajo. Kakkonen on sen verran pitkÀ ettei jaksa vetÀÀ kÀvelynopeudella. Risteys joka vakiona menisi kakkosella vaatii nyt ykkösen tai luistattamista".  Juu,u. Eli tÀhÀn nyt sitten tuli tuo 4.125 kolkin loota ja meno vakio alennusvaihdehÀssÀkkÀÀn on kyllÀ MELKOINEN. Kierrokset putos roimasti jonka johdosta yllÀolevaa on kyllÀ lievÀsti havaittavissa. Nelosta ei taajamassa tarvitse missÀÀn ja kakkonenkin tuntuu jo melkoisen pitkÀltÀ. No saapi nÀhdÀ sitten kun tuon saa nyt kÀymÀÀn tuon ala-alueen kakomatta ettÀ miltÀ tuntuu. Quote
Kemin Karavaanari Posted July 2, 2010 Posted July 2, 2010 Miten kÀy koneen lÀmpöjen normi ilmajÀÀhytteisellÀ kun kierrokset laskee noin rajusti ?  Laskeeko koneen lÀmmöt matalemmista kierroksista johtuen vai onko enemmÀnkin haittaa kun puhallin ei pyöri niin nopeaan kuin vakiolaatikolla ?  Kokemukset lÀhinnÀ matka-ajosta kiinnostaisi. Quote
ARTO Posted July 2, 2010 Posted July 2, 2010 Miten kĂ€y koneen lĂ€mpöjen normi ilmajÀÀhytteisellĂ€ kun kierrokset laskee noin rajusti ? Laskeeko koneen lĂ€mmöt matalemmista kierroksista johtuen vai onko enemmĂ€nkin haittaa kun puhallin ei pyöri niin nopeaan kuin vakiolaatikolla ?  Kokemukset lĂ€hinnĂ€ matka-ajosta kiinnostaisi.  ĂljylĂ€mmöt voi jopa laskea, koska tunnetusti vanha vakiokone 4000r/min tienoilla puskee jo melkoisesti sisĂ€isen kitkan (alakerta) johdosta lĂ€mpöÀ vaikka puhallin puhkuu ns tĂ€ysillĂ€. Kannet sen sijaan pysyvĂ€t turvallisilla rajoilla jos ei muuten konetta tapeta liialisella ennakolla/ylilaihoilla polttoaineseoksilla. Sitten kun muutenkin heikkotehoinen kone laitetaan puskemaan pienille kierroksille ns vedĂ€ttĂ€en, hekuukin kannet vaikkei öljylĂ€mmöt nousekaan, saattavat jopa laskea.  Tapauskohtaista tĂ€ysin, mutta yllĂ€oleva realismia ja otettava huomioon. Quote
Guest Jussinbussi Posted July 3, 2010 Posted July 3, 2010 Juuri tulin 40 km lenkiltÀ, tÀyspoka pÀÀllÀ (8 henkeÀ), 28 astetta lÀmmintÀ. Perusennakko moottorissa 15 ja arvioitu puristussuhde 1:8,9 LÀmmöt oli 110. Paljonkohan alkaa olla kipuraja? Quote
ARTO Posted July 3, 2010 Posted July 3, 2010 Juuri tulin 40 km lenkiltÀ, tÀyspoka pÀÀllÀ (8 henkeÀ), 28 astetta lÀmmintÀ.Perusennakko moottorissa 15 ja arvioitu puristussuhde 1:8,9 LÀmmöt oli 110. Paljonkohan alkaa olla kipuraja?  MitÀ vauhtia ajoit? tasaista maantievauhti, vaihtelevasti, vÀlillÀ kovempaa, hiljempÀÀ jne... HuippulÀmpö 110 vai pihaan pysÀhtyessÀ.  KyllÀ se vielÀ 110 lÀmmöillÀ pysyy kasassa, nykyöljyille ei ongelma, enemmÀkin "kuplan" moottoritekniikalle. Paljonko 110 lÀmmössÀ öljypaineet maantiellÀ/tyhjÀkÀynnillÀ? Quote
pas2 Posted March 4, 2020 Posted March 4, 2020 On 11/1/2009 at 5:55 PM, Hebster52 said: TĂ€llĂ€ PV:n vanhalla mun pĂ€ivittĂ€mĂ€llĂ€ taulukolla selviÀÀ ainakin jotain... đ Nopeuden lasku taulukko.xls  Vaihtamalla noi vĂ€litykset alla olevan mallisarjojen mukaan selviÀÀ nopeudet suht hyvin. Ei hebsterillĂ€ satu olemaan taulukko tallessa? InternetistĂ€ on kadonnut Quote
Hebster52 Posted March 13, 2020 Posted March 13, 2020 On 3/4/2020 at 7:36 PM, pas2 said: Ei hebsterillÀ satu olemaan taulukko tallessa? InternetistÀ on kadonnut On jossain lÀppÀrillÀ. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.